Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2022

Ο Μέρωνας Αμαρίου από τα πιο γραφικά χωριά της Κρητικής ενδοχώρας.

meronas

Ο Μέρωνας Αμαρίου είναι ένα από τα πιο γραφικά χωριά της Κρητικής ενδοχώρας. Χτισμένος αμφιθεατρικά διαθέτει ανεμπόδιστη θέα προς την Αμαριανή κοιλάδα και τον ορεινό όγκο του Ψηλορείτη. Η πρώτη ονομασία του χωριού ήταν "Ελία", που σημαίνει "λαμπερό", "ηλιόλουστο".

phoca_thumb_l_p7290028


Η θέση του, το γεωλογικό ενδιαφέρον της περιοχής, τα σοκάκια του χωριού με τις καμάρες, τα ιδιαίτερα και φημισμένα προϊόντα της περιοχής, η πυκνή βλάστηση, τα αρχαιολογικά μνημεία, τα σπήλαια, καθώς και η φιλόξενη και φιλική διάθεση των κατοίκων του, καθιστούν τον Μέρωνα σ’ έναν ιδιαίτερο και μοναδικό προορισμό. Η ύπαιθρος με την πυκνή βλάστηση γύρω από το συγκρότημα προσφέρεται για περιπάτους, εκδρομές και πληθώρα εναλλακτικών περιηγήσεων.


phoca_thumb_l_p7290018

meronas

Στο Μέρωνα πολιτιστικά δρώμενα και εκδηλώσεις που διοργανώνονται όλο το χρόνο σας φέρνουν κοντά με τον τρόπο ζωής και έκφρασης των κατοίκων του. Μπορείτε ακόμα να επισκεφθείτε αρχαιολογικά μνημεία, βυζαντινές ιστορημένες εκκλησίες (Παναγία), σπήλαια (των Αγίων Δέκα και το Μυγιόσπηλιο) ενώ στο κέντρο του χωριού, δύο βρύσες (η Παγκαλιανή και η Μεσοχωριανή) δροσίζουν τον περαστικό με γάργαρα νερά που ρέουν άφθονα από τους κρουνούς τους.
Στην ευρύτερη περιοχή μπορείτε να περιηγηθείτε στο φαράγγι της Πατσού ή στο Φράγμα των Ποταμών. Σε κοντινή απόσταση βρίσκεται η ιστορική Μονή Αρκαδίου η οποία απέχει μόλις 9 χλμ. από το Μέρωνα.
Μπορείτε ακόμα να επισκεφθείτε το Μοναστηράκι, το Θρόνος, το Βένι ή να κάνετε πεζοπορία στα βουνά της περιοχής: Ψηλορείτη, Σάμιτο ή Κέδρος.



meronas

meronas_nera


Τo 1415 επισκέφτηκε το Μέρωνα ο Χριστόφ. Buondelmonti και γράφει ότι είναι χτισμένος σε μια ευχάριστη υψηλή θέση, με πολλές καρυδιές και άλλα καρποφόρα δένδρα. (…Merona dictum quod in alto, in suavi parte hedificatum erat. Infinitas nucum arbores atque domestica arbusta sub altis montibus….) (Βλ.Christ. Buondelmonti, Descriptio insule Crete etc, edition critique par Marie-Anne Van Spitael, έκδοση Συλλόγου Πολιτιστικής αναπτύξεως Ηρακλείου 1981, σελ. 185). Αναφέρεται στην επαρχία Αμαρίου το 1577 από το Fr. Βarοzzi, (fo27r) Μerοna, από τον Καστροφύλακα (Κ 1 75) Μerοna et Sagudi με 471 κάτ. το 1583. Ο Βασιλικάτα δεν τo αναφέρει.
Στην αιγυπτιακή απογραφή του 1834 αναφέρεται Μerοna (Ρash1ey, Τraνe1s in Crete, I1, 314) με 54 χριστιαν. και 6 τούρκικ. οικογένειες. Το 1881 είναι έδρα oμώνυμoυ δήμου και έχει 468 Χριστιαν. και 67 Τούρκ. κάτ. Το 1900 παραμένει έδρα του δήμου, κάτ. 580. Το 1920 είναι έδρα ομώνυμου αγροτ. δήμου, κάτ. 571, το 1928 κάτ. 596, το 1940 κάτ. 651, το 1951 κάτ. 580, το 1961 κάτ.49Ι και το 1971 κάτ.367. Στη μέση του χωριού είναι η βυζαντινή τοιχογραφημένη εκκλησία της Παναγίας. Στο ανώφλιο της πόρτας στέμμα της οικογένειας Καλεργών. Στα περίχωρα είναι η εκκλησία του Αγ. Γεωργίου με τοιχογραφίες. (Βλ. Gerola Λασιθιωτάκη, Κατάλογος τοιχογραφημένων εκκλησιών κ.λπ. σ.63). Γύρω από την εκκλησία της Παναγίας ήταν μέγαρα Βενετών αρχόντων, που είδε ο Gerοla το 1900 ερειπωμένα, γιατί πήραν τα οικοδομικά υλικά για να κτίσουν το "κονάκι" των οι Τούρκοι. (Βλ. G.Gerο1a, Μοnumenti ecc. νο1. III, 286).







1η, 2η, 3η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ - ΜΑΝΟΛΗΣ ΧΟΥΣΤΟΥΛΑΚΗΣ

 

ΠΡΑΣΙΝΟ και ΜΩΒ: Οι επιτροπές επαφής ενός συνόλου κομμάτων θέτουν τις βάσεις μιας συμμαχίας για τις εθνικές εκλογές – Η Διακήρυξη

 Οι επιτροπές επαφής των κομμάτων έχουν καταλήξει ήδη σε κοινή πρόταση για το όνομα, την Διακήρυξη και χτενίζουν το πολιτικό πλαίσιο μιας συμμαχίας για τις εθνικές και τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Εκκρεμεί η επικύρωση των σχεδίων από τα πολιτικά όργανα των κομμάτων που συμμετέχουν στην 

ΠΡΑΣΙΝΟ ΜΩΒ

Οικολόγοι Πράσινοι, ΠΡΑΣΙΝΟΙ, Κόμμα Πειρατών, 

Πράσινοι – Αλληλεγγύη, Κόμμα για τα Ζώα, Βολτ

Συμμαχία για σύγχρονες, βιώσιμες, οικολογικές, οικονομικές και κοινωνικές απαντήσεις με αλληλεγγύη και σεβασμό σε ανθρώπους, φύση και ζώα  σε μια Πράσινη και Ομόσπονδη Ευρώπη  



ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ

Τα κόμματα και κινήσεις που υπογράφουμε, ενώνουμε τις δυνάμεις μας με φιλοδοξία και δέσμευση να είμαστε χρήσιμες και χρήσιμοι στην κοινωνία με συγκεκριμένες πολιτικές προτάσεις, σχέδιο και όραμα. Είμαστε ενεργοί πολίτες με σημαντική κοινωνική, επαγγελματική και επιστημονική εμπειρία, αυτόνομοι από σκοπιμότητες και συμφέροντα, υπέρμαχοι των ελευθεριών και των δικαιωμάτων. Φιλοδοξούμε να αλλάξουμε την καθημερινότητα, τις συνειδήσεις και την πολιτική. Είμαστε αντίθετοι με τις κυρίαρχες πολιτικές και έχουμε εναλλακτικές προτάσεις για ένα κοινωνικό, οικονομικό και θεσμικό μοντέλο που επικεντρώνει στην υπεράσπιση του συλλογικού συμφέροντος και των κοινών αγαθών, στην άμεση ανακούφιση του συνόλου της κοινωνίας από τις επιπτώσεις των πολλαπλών κρίσεων με αύξηση του βιοτικού επιπέδου, αλλά και σε ολοκληρωμένες μακροπρόθεσμες διεξόδους για τη φύση και τα ζώα, την κοινωνία, τον πλανήτη, στη βάση της αειφορίας.

Ποτέ άλλοτε τις τελευταίες δεκαετίες η Ελλάδα και ο κόσμος δεν βρέθηκαν ταυτόχρονα αντιμέτωποι με τόσες επείγουσες και αλληλένδετες κρίσεις:

  • Μετά από την πολύχρονη οικονομική καθίζηση, την υγειονομική κρίση, την ενεργειακή κρίση και κερδοσκοπία και την πολεμική ένταση, μεγάλο τμήμα της κοινωνίας βουλιάζει στην εξαθλίωση. Οι ανισότητες είναι βαθιές και πρέπει να μειωθούν. Η ακρίβεια ακόμη και στα βασικά αγαθά οδηγεί τους πολλούς σε αδιέξοδο. Οικογένειες εργαζόμενων ζουν στη φτώχεια. Η ανεργία είναι εκρηκτική και έχει οδηγήσει σε ένα νέο κύμα μετανάστευσης. Ταυτόχρονα ερημώνει η μισή χώρα (οι ορεινές περιοχές και τα μη τουριστικά νησιά) από ενεργό πληθυσμό και οικονομική δραστηριότητα.
  • Ομως, η κοινωνική και οικονομική κρίση συνδέονται με την κλιματική και οικολογική κρίση και πρέπει οι λύσεις να είναι συνεκτικές. Η κλιματική κρίση εξελίσσεται ανεμπόδιστα. Τα χρονικά περιθώρια για να την τιθασεύσουμε ολοένα στενεύουν. Τα κατεστημένα κόμματα μιλούν για το κλίμα ενώ επιμένουν στα ορυκτά καύσιμα και στις εξορύξεις. Η υπερθέρμανση και τα ακραία καιρικά φαινόμενα προκαλούν μεγάλες κοινωνικές αναστατώσεις και έχουν βαρύ οικονομικό κόστος που καμία κοινωνία δεν μπορεί να αντέξει. Οι διεθνείς οργανισμοί και η επιστημονική κοινότητα συμφωνούν ότι είναι η τελευταία μας ευκαιρία να σώσουμε τον πολιτισμό μας. Αν συνεχίσουμε στον δρόμο της κλιματικής αμεριμνησίας, τα παιδιά μας θα μάχονται για την επιβίωσή τους και τα εγγόνια μας για την ίδια τους τη ζωή. 
  • Το μέτωπο της πανδημίας είναι ακόμη ανοιχτά, το ΕΣΥ αποδυναμωμένο, το κόστος σε ζωές από τα βαρύτερα αναλογικά στον αναπτυγμένο κόσμο. Η υγεία παραμένει προνόμιο των πλουσιότερων. Οι πιο ευάλωτοι έχουν χειρότερη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας. Χρειαζόμαστε μια ενιαία προσέγγιση της υγείας, των ανθρώπων, της φύσης, των ζώων και των οικοσυστημάτων. Το σύστημα υγείας δεν ανταποκρίνεται και δεν είναι ανθεκτικό στις κοινωνικές, δημογραφικές και περιβαλλοντικές αλλαγές. Η εισβολή της ανθρώπινης δραστηριότητας στην άγρια φύση ευνοεί την πιθανότητα εμφάνισης νέων, πιο μεταδοτικών και θανατηφόρων ασθενειών.  
  • Η ελληνική οικονομία βρίθει από στρεβλώσεις: βασισμένη υπέρμετρα στην κατανάλωση και τον μαζικό τουρισμό, με χαμηλά επίπεδα παραγωγικότητας στους υπόλοιπους τομείς, με τα χαμηλότερα ποσοστά απασχόλησης και πράσινων θέσεων εργασίας στην Ευρώπη, με μικρή εισχώρηση τεχνολογιών που μπορούν να καλυτερεύσουν τη ζωή μας, με έλλειψη διαφάνειας και ανταγωνισμού στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών. Η ανεργία των νέων παραμένει από τις υψηλότερες στην Ευρώπη.
  • Η εκπαίδευση είναι ασύνδετη με τις ανάγκες μιας βιώσιμης και παραγωγικής οικονομίας και κοινωνίας· το δημόσιο σχολείο υποβαθμισμένο· η τεχνική εκπαίδευση παραμελημένη· η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο δυσβάσταχτη οικονομικά για τα μικρομεσαία στρώματα και σχεδόν απρόσιτη για τους φτωχούς. Το  εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να εφοδιάζει τους μαθητές και τις μαθήτριες με τις γνωστικές και συναισθηματικές ικανότητες που απαιτούν οι σύγχρονες προκλήσεις. Χρειαζόμαστε κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και ικανότητες επικοινωνίας και συνεργασίας, όπως και τεχνικές ικανότητες, ειδικά πανω στις νέες και πράσινες τεχνολογίες. Η περιβαλλοντική και κλιματική εκπαίδευση και η αειφορία πρέπει να διαπερνούν όλη την εκπαιδευτική διαδικασία και τις σχολικές υποδομές.
  • Η δημόσια διοίκησή μας είναι αναποτελεσματική, γραφειοκρατική και συχνά αδιαφανής. Η ψηφιοποίηση πρέπει να είναι ουσιαστικά καινοτόμα, να οδηγεί στη δραστική απλοποίηση των διαδικασιών και στη μείωση της γραφειοκρατίας.
  • Σε παγκόσμιο επίπεδο τα φυσικά οικοσυστήματα καταπατούνται, ζούμε ήδη την 6η μαζική εξαφάνιση ειδών, ενώ φτάνουμε σε οριακή δυνατότητα πρόσβασης σε βασικές πρώτες ύλες, κρίσιμες για το σημερινό οικονομικό μοντέλο. Η στάση του ανθρώπου προς τα ζώα χρειάζεται ριζική αλλαγή, τόσο για ίδια τα ζώα, τη φύση, αλλά και για τους ανθρώπους. Όπως είπε ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, «η αυτοκτονική εκστρατεία των ανθρώπων κατά της φύσης πρέπει να σταματήσει».
  • Στην Ευρώπη, με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, επέστρεψε ο πόλεμος και οι βίαιες προσαρτήσεις εδαφών. Η απειλή του πυρηνικού πολέμου αναδύθηκε ξανά. Η ενεργειακή εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα αλλά και η πρόσβαση στα τρόφιμα χρησιμοποιούνται ως όπλα πολέμου. Η κούρσα των εξοπλισμών δεν θα οδηγήσει στην ειρήνη αλλά σε διαρκή ανασφάλεια με περισσότερες στρατιωτικές δαπάνες. Ιδιαίτερα στην Ανατολική Μεσόγειο, αντί για επικίνδυνους ανταγωνισμούς για εξορύξεις υδρογονανθράκων έχουμε ανάγκη από μια Πράσινη Συμφωνία προς όφελος όλων των κοινωνιών και του περιβάλλοντος.
  • Όσο οι κυβερνήσεις φαίνονται απρόθυμες ή ανίκανες να προστατεύσουν την κοινωνική συνοχή δημιουργείται πρόσφορο έδαφος για την άνοδο της ακροδεξιάς, τη συρρίκνωση της δημοκρατίας και την ενίσχυση του αυταρχισμού. Φαινόμενα όπως υποκλοπές, απειλές και διώξεις (SLAPPS) κατά δημοσιογράφων και πολιτών που μάχονται για τη διαφάνεια, οι αντισυνταγματικοί νόμοι σε βάρος των δικαιωμάτων και του περιβάλλοντος επιβάλλουν την εγρήγορσή μας. 
  • Υπάρχει βάσιμη ανησυχία για μονιμότερους περιορισμούς δημοκρατικών διαδικασιών και ελευθεριών, για παράκαμψη της λειτουργίας δημοκρατικών οργάνων (συχνά με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου), για τον έλεγχο των μέσων ενημέρωσης αλλά και για τις αποκαλύψεις για εκτεταμένες παρακολουθήσεις από την ΕΥΠ με κακόβουλα λογισμικά και άλλους μηχανισμούς.
  • Τα δικαιώματα των γυναικών, των μειονοτήτων, των ΛΟΑΤΚΙ+ απέχουν πολύ από το να γίνονται σεβαστά. Η βία κατά των γυναικών, η ενδοοικογενειακή βία, οι γυναικοκτονίες, οι βιασμοί, η κακοποίηση και η έκθεση παιδιών απαιτούν θεσμικές αλλαγές και ενεργοποίηση της κοινωνίας για να καταπολεμηθούν. Χρειάζονται νέοι αγώνες για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων στη ζωή, την ελευθερία, την ασφάλεια, τη σωματική ακεραιότητα, για την ενσωμάτωση του φύλου σε κάθε πολιτική, για την αξιοπρέπεια όλων μας, ανεξάρτητα από κοινωνικοοικονομική κατάσταση, αναπηρία, φυλή, θρήσκευμα, ταυτότητα φύλου, ερωτικό προσανατολισμό, κ.ά.
  • Η διαχείριση του προσφυγικού – μεταναστευτικού ζητήματος στηρίζεται στο δόγμα της αποτροπής, χωρίς μέριμνα για ουσιώδεις πολιτικές ένταξης. Οι καταγγελίες ανθρωπιστικών οργανώσεων για την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων εκθέτουν διεθνώς τη χώρα μας. Η μετανάστευση και οι μετακινήσεις προσφύγων θα εντείνονται, όσο η φτώχεια, οι πόλεμοι και η κλιματική κρίση αναγκάζουν τους ανθρώπους να εγκαταλείπουν τον τόπο τους. Απαιτούνται ολιστικές πρωτοβουλίες σε επίπεδο ΕΕ για τη διαχείρισή τους καθώς και πολιτικές κοινωνικής και επαγγελματικής ένταξης. Να καθιερώσουμε νόμιμους διαύλους εισόδου όσων εισέρχονται στην ΕΕ με αναλογική κατανομή τους σε όλα τα κράτη μέλη. Να ακυρωθούν στην πράξη τα κυκλώματα διακινητών και όσα οδηγούν στον θάνατο χιλιάδες απελπισμένους ανθρώπους.
  • Έχουμε ευθύνη στις επόμενες γενιές. Δεν έχουμε δικαίωμα να υποθηκεύουμε σήμερα το μέλλον των παιδιών μας και των επόμενων γενεών, μεταφέροντάς τους τόσα βάρη και οικολογικά, κλιματικά, δημοσιονομικά και κοινωνικά χρέη.

Όλα αυτά έχουν αφετηρία σε μακροχρόνιες αδιέξοδες πολιτικές που πρέπει να αλλάξουν επειγόντως ριζικά. Σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, τα πράσινα κόμματα έχουν έγκαιρα προειδοποιήσει και αγωνιστεί:

  • Για αποτελεσματικές πολιτικές ανάσχεσης της κλιματικής κρίσης, με βασικούς άξονες την κλιματική δικαιοσύνη, την έγκαιρη απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας με μοντέλα εξοικονόμησης και δίκαιης μετάβασης στις ΑΠΕ που βασίζονται στην αλληλεγγύη και την ενεργή συμμετοχή των πολιτών.
  • Για τον τερματισμό της καταπάτησης των φυσικών οικοσυστημάτων.
  • Για την ουσιαστική προστασία της της δημόσιας υγείας και εμπέδωση εναλλακτικών, υγιεινών συνηθειών και τρόπου ζωής, με έγκαιρη πρόληψη στις αιτίες (και) των λεγόμενων «υποκείμενων νοσημάτων», που τόσες ζωές κόστισαν στη διάρκεια της πανδημίας.
  • Για οικολογικά και κοινωνικά όρια στην παγκοσμιοποίηση και την ανεξέλεγκτη επέκταση των μακρινών εφοδιαστικών αλυσίδων.
  • Για πολιτικές περιορισμού ή κατάργησης της γούνας και του κυνηγιού, υπέρ ενός φυτοφαγικού και υγιεινού διατροφικού προτύπου και για συμπονετική διαχείριση του πληθυσμού των αδέσποτων ζώων συντροφιάς.
  • Για την καταπολέμηση της διαφθοράς και τη θεσμική ενίσχυση της διαφάνειας, ως διέξοδο από τον φαύλο κύκλο των πελατειακών σχέσεων.
  • Για «περισσότερη Ευρώπη», με κοινές πανευρωπαϊκές απαντήσεις στα μεγάλα κρίσιμα ζητήματα: για τη βιώσιμη μεταρρύθμιση της ευρωζώνης και αλληλεγγύη στον ευρωπαϊκό Νότο κατά την κρίση του χρέους, για στήριξη της εργασίας, για ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και του Κράτους Δικαίου απέναντι στην άνοδο της ακροδεξιάς και αυταρχικών κυβερνήσεων, για μία νέα αρχιτεκτονική ασφάλειας σε όλη την Ευρώπη, τη Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή.

Πέραν της Πολιτικής Οικολογίας, την τελευταία δεκαετία έχουν αναδυθεί και μια σειρά από νέα πανευρωπαϊκά πολιτικά ρεύματα με παράλληλους στόχους:

  • Το Πειρατικό Κίνημα, με έμφαση στη διαφάνεια, την ελευθερία της πληροφορίας και τα ανθρώπινα δικαιώματα,
  • Το ρεύμα της Πολιτικής Φιλοζωίας, για χειραφέτηση και απελευθέρωση των ζώων από τις ανθρώπινες ανάγκες, φυτοφαγική μετάβαση και οικολογικό μετασχηματισμό. 
  • Το πανευρωπαϊκό, πραγματιστικό και προοδευτικό κίνημα Volt Europa, με όραμά του μια δημοκρατική, οικολογική, κοινωνική και οικονομικά ισχυρή Ομοσπονδιακή Ευρώπη και τις μεγάλες θεσμικές, οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές που τόση ανάγκη έχει η χώρα μας.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο ήδη οι δυνάμεις αυτές συμπορεύονται με επιτυχία στην ομάδα των Πράσινων/EFA στο Ευρωκοινοβούλιο και σε άλλα διεθνή προοδευτικά fora διαλόγου.

Η συμπόρευση αυτή αφορά και τη δική μας χώρα, όπου οι αντίστοιχες πολιτικές προτάσεις είναι ανάγκη να βγουν επειγόντως στο προσκήνιο: αυτόνομα, διακριτά, δυνατά. Κανένα από τα σημερινά κοινοβουλευτικά κόμματα, άλλωστε, δεν μπόρεσε να ενσωματώσει τις πράσινες προτάσεις και τις αναγκαίες θεσμικές αλλαγές, παρά τις κατά καιρούς διακηρύξεις τους. Το μεγάλο πολιτικό κενό στη σημερινή Ελλάδα είναι η απουσία των πράσινων προτάσεων, των μόνων που μπορούν να ενισχύσουν την κοινωνική ισότητα, που προσφέρουν βιωσιμότητα στην ειρήνη και την ελευθερία, που προασπίζουν την κοινή ευημερία ανθρώπων, ζώων και φύσης. 

Η Ελλάδα οφείλει να βρει βιώσιμες λύσεις για να προστατεύσει αποτελεσματικά την κοινωνία και το μέλλον της. Χρειαζόμαστε προτάσεις που να αντιμετωπίζουν τις διάφορες αλληλένδετες κρίσεις (κλιματική, οικολογική, υγειονομική, προσφυγική, κοινωνική, δημοκρατίας), τη στρεβλή μας αγορά και τις κοινωνικές ανισορροπίες.

Καμία χώρα δεν είναι σε θέση να δώσει μόνη της πλήρεις απαντήσεις. Γι’ αυτό, στο κοινό μας πρόγραμμα δίνουμε έμφαση στο ευρωπαϊκό όραμα αλλά και στην πράσινη ατζέντα: ιδιαίτερα στη δίκαιη πράσινη μετάβαση και τη χρήση της ως μοχλό προόδου, με συνολικές προτάσεις που είναι προς όφελος όλης της κοινωνίας.

Προχωράμε στη συγκρότηση μιας πολύμορφης και δυναμικής συμμαχίας:

– Για να αλλάξουμε την πολιτική στις κοινότητες, την πατρίδα και τον κόσμο μας!

– Για να είμαστε η φωνή και αυτών που δεν έχουν φωνή!

– Για να ανανεώσουμε τη δημοκρατία σε τοπικό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο!

Ενώνουμε τις δυνάμεις μας στη συμμαχία ΠΡΑΣΙΝΟ & ΜΩΒ

Απευθύνουμε αυτή την πρόσκληση 

σε όσες και όσους συμμερίζονται τις πολιτικές μας αρχές και θέσεις, 

για να συμπορευτούμε σε ένα μεγάλο πολιτικό κίνημα για την κοινωνία και τη φύση.

Ο Θαλάσσιος Οχυρωματικός Περίβολος Του Βενετσιάνικου Χάνδακα


  32633_470558186350603_850248287_n


Ο οχυρωματικός περίβολος του βενετσιάνικου Χάνδακα του 15ου αιώνα που σώζεται  μέχρι τις μέρες μας, αποτελεί ένα από  τα  σημαντικότερα  μνημεία  του είδους  του  και λόγω της έκτασης και του βαθμού διατήρησης του σε ολόκληρη τη μεσογεio.  Σήμερα τα τείχη  αγκαλιάζουν την παλιά πόλη του Ηρακλείου και καταλήγουν στο θαλάσσιο  φρούριο του Κούλε.

293822_296877290385361_402651736_n

IMG_0864

Ο σχεδιασμός και η κατασκευή της νέας οχύρωσης του Χάνδακα έγινε σε διάφορες φάσεις και κράτησε σχεδόν δύο αιώνες ξεκινώντας  από τα  μέσα περίπου του  15ου αιώνα. Ο νέος αμυντικός περίβολος που έχει σχήμα τριγώνου με βάση στη θάλασσα έχει περίμετρο περίπου  5  χιλιόμετρα. Την  οχύρωση  συμπλήρωνε,  από την πλευρά του χερσαίου  τμήματος τάφρος και άλλα εξωτερικά οχυρά.

IMG_0882

IMG_0870

Οι Ενετοί αρχικά αρκέστηκαν στην οχύρωση  που βρήκαν όταν έφθασαν στο νησί  δηλαδή την  υπάρχουσα  αραβική   βυζαντινή,  επέφεραν  όμως   σ' αυτήν  κάποιες επιδιορθώσεις προκειμένου  να  προστατευθούν  από   τις  εσωτερικές  αναταραχές που   είχαν  με   τους ντόπιους. Με τον καιρό διαπιστώνοντας ότι ο τουρκικός κίνδυνος γινόταν ολοένα  και  πιο ορατός και απειλητικός,  άρχισαν το  σχεδιασμό και  την ανοικοδόμηση  ενός νέου οχυρωματικού  περιβόλου αυτού που  διασώζεται  μέχρι σήμερα και περιβάλλει  την παλιά πόλη.

0

00

Από την πλευρά της θάλασσας, δε δόθηκε μεγάλη βαρύτητα στην οχύρωση, αφού οι Βενετοί ήταν σίγουροι για την προστασία της, εξαιτίας του ισχυρού τους στόλου. Όμως, έφτιαξαν ευθύγραμμα τμήματα, αποτελούμενα και αυτά από ισχυρή εξωτερική τοιχοποιία και εσωτερική επιχωμάτωση. Στο τέλος των τειχών, στο παραπέτο, ανοίχθηκαν κανονιοθυρίδες, για την αντιμετώπιση των επιθέσεων από τη θάλασσα, τόσο από τους Βενετούς αρχικά στα ανατολικά, όσο και από τους Τούρκους στα δυτικά, αργότερα. 

11111111111111111111111

163186_114457218627370_5633289_n

165208_114449758628116_2956481_n

1382908_558963467510074_276575587_n

Paraktio%2Btixos

paralio%2Btixos%2B1900

%25CE%259A%25CE%259F%25CE%259B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%25A3%2B%25CE%2594%25CE%2595%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2591%25CE%25A4%25CE%2591

 

«Θύματα» της ακρίβειας και τα χριστουγεννιάτικα δέντρα - Πόσο αυξήθηκαν φέτος οι τιμές τους

Από χθες το βράδυ, Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, κεντρικά σημεία της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και άλλων πόλεων της χώρας γέμισα με φυσικά χριστουγεννιάτικα έλατα, τα οποία ήδη τοποθετούν προς πώληση οι παραγωγοί τους. Κάθε χρόνο ανήμερα της γιορτής της Αγίας Αικατερίνης ξεκινάει η μεταφορά τους από τους χώρους καλλιέργειας και κοπής τους προς τα σημεία πώλησής τους στα αστικά κέντρα. Όμως είναι ξεκάθαρο πως τα γιορτινά έλατα είναι και εκείνα ένα από τα «θύματα» της ακρίβειας. 

 



Οι τιμές τους τη φετινή χρονιά θα είναι «τσιμπημένες» σε σχέση με πέρυσι, αφού θα πωλούνται κατά περίπου 10% ακριβότερα. Αυτό κατά τον πρόεδρο της Κοινότητας του Ταξιάρχη Χαλκιδικής (περιοχή με τεράστια παραγωγή φυσικών χριστουγεννιάτικων δέντρων) και ελατοπαραγωγού, Γιάννη Ξάκη, οφείλεται στο γεγονός ότι έχουν αυξηθεί κατά πολύ τα μεταφορικά έξοδα αλλά και όλα τα κόστη παραγωγής των δέντρων, όπως τα λιπάσματα, τα μεροκάματα των εργαζομένων ακόμα και τα ξύλα και τα καρφιά για τις βάσεις που τοποθετούνται τα χριστουγεννιάτικα έλατα.

«Υπάρχει πολύ μεγάλη αύξηση στα κόστη μεταφοράς, στα έξοδα που απαιτούνται για τα φορτηγά που θα μεταφέρουν τα έλατα προς τις πόλεις. Εκτιμώ ότι η αύξηση των τιμών δε θα ξεπεράσει το 10%, αφού το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων θα το απορροφήσουν οι ελατοπαραγωγοί. Αρκεί να σημειωθεί ότι μέχρι πέρυσι, για να μεταφέρει ένα φορτηγό έλατα από τον Ταξιάρχη προς την Αθήνα, απαιτούνταν 1.200 – 1.300 ευρώ και φέτος χρειάζονται περίπου 1.800 ευρώ. Η αύξηση στο κόστος είναι πολύ μεγάλη», λέει στο ethnos.gr ο κ. Ξάκης.

Ο ίδιος αναμένει η φετινή χρονιά να είναι καλή για τους ελατοπαραγωγούς, αφού ήδη, εδώ και μέρες, υπάρχει μία ικανοποιητική ζήτηση από πολίτες, οι οποίοι κάνουν τηλεφωνικά τις παραγγελίες τους.

 

Σύμφωνα με τον Γιώργο Βλάχο, ελατοπαραγωγό από τον Ταξιάρχη, η τιμή του κάθε φυσικού χριστουγεννιάτικου δέντρου εξαρτάται από το ύψος και την συμμετρικότητά του. Όσο πιο ψηλό, ομοιόμορφο και συμμετρικό είναι, τόσο υψηλότερη είναι η τιμή του.

Κατά τον ίδιο, σε γενικές γραμμές έλατα ύψους 2-2,5 μέτρων κοστίζουν περίπου πενήντα ευρώ, αυτά που φτάνουν τα 2,8-3 μέτρα κοστίζουν περίπου 70-80 ευρώ, ενώ οι τιμές των πιο κοντών δέντρων, ύψους 1-1,5 μέτρων ξεκινούν από τα 25 ευρώ.

«Οι περισσότεροι καταναλωτές ζητούν φυσικά έλατα ύψους 2-2,5 μέτρων. Κάθε χρόνο σε ολόκληρη την Ελλάδα πωλούνται περίπου 70.000 φυσικά έλατα. Δυστυχώς, ένα πολύ μεγάλο μερίδιο της αγοράς έχουν πάρει πλέον τα ψεύτικα δέντρα, το πλεονέκτημα των οποίων είναι η μεγάλη συμμετρικότητά τους, αφού είναι κατασκευασμένα. Κάποιοι αγοράζουν και γλάστρες με φυσικά έλατα, τα οποία στη συνέχεια στολίζουν για τα Χριστούγεννα. Όμως, οι γλάστρες προσφέρονται κυρίως για σπίτια στα χωριά για εξοχικά και για μεζονέτες. Στα μπαλκόνια των διαμερισμάτων των μεγάλων πόλεων είναι δύσκολο να συντηρήσει ένας πολίτης μία γλάστρα με φυσικό έλατο κυρίως λόγω του καυσαερίου. Οι τιμές των γλαστρών είναι κατά περίπου 10-15 ευρώ υψηλότερες σε σχέση με τα κομμένα έλατα», αναφέρει στο ethnos.gr ο κ. Βλάχος.

 https://www.ethnos.gr

Ο Πύργος του Αρίφ Μόχογλου στον Μοχό

Στον Μοχό Πεδιάδας (κοντά στην Σταλίδα) ζούσε, κατά την περίοδο της Επανάστασης του 1821, ο γενίτσαρος Αρίφ Μόχογλου. Ο Μόχογλου είχε οικοδομήσει οχυρό πύργο, όπου διέμενε η οικογένεια του.
 
 
Στον πύργο αυτό, το 1807, ο γιος του Μόχογλου, Καραμπίνης, σκότωσε την αδελφή του χαΐνη Γιώργη Βέργα, Σοφία, καθώς αυτή προσπαθούσε να φύγει από αυτόν. Ο Καραμπίνης είχε οργανώσει γλέντι στο κονάκι του κι είχε καλέσει όλες τις χριστιανοπούλες του χωριού να λάβουν μέρος, με σκοπό να ξεμοναχιάσει την Σοφία. 
 
 
Όταν το γλέντι τελείωσε της είπε ότι είχε να της δώσει ένα μήνυμα και κάτι πράγματα από τον αδερφό της, που τότε βρισκόταν στην Κωνσταντινούπολη. Η Σοφία τον πίστεψε και τον περίμενε κι αυτός την οδήγησε μπροστά σε μια ανοιχτή κασέλα, όπου δήθεν είχε βάλει τα πράγματα. Αυτή τότε έσκυψε κι αυτός προσπάθησε να τη βιάσει.

IMG_0001

Η Σοφία, όντας γεροδεμένη, ευκίνητη και χειροδύναμη, τον έσπρωξε δυνατά και τον κατρακύλησε στη σκάλα. Αυτός σηκώθηκε γρήγορα, άρπαξε το όπλο του και πρόλαβε να την πυροβολήσει και να τη σκοτώσει, όταν αυτή βρισκόταν στη πόρτα.
 
 
Εκτός από αυτό το γεγονός, οι Τούρκοι κρέμασαν και τον αδερφό του Γιώργη Βέργα, Ζαχαρία για την επαναστατική του δράση.  Όταν ο Γιώργης έμαθε τα τραγικά γεγονότα, γύρισε στη Κρήτη με τον αδελφό του Νικόλαο για να εκδικηθούν. Πήγαν στον Μοχό, ξέθαψαν την αδερφή τους, και βρήκαν το βόλι που είχε καρφωθεί στον σκελετό της κοπέλας.
Έστησε ύστερα ενέδρα στον Καραμπίνη κάπου στον δρόμο που έρχεται από τη Σταλίδα και τον σκότωσε με το ίδιο βόλι. Έκοψε μετά το κεφάλι του και το κρέμασε στον πύργο του Μόχογλου. Σήμερα δεν σώζεται τίποτα από τον πύργο.





ΠΗΓΗ - www.cretanbeaches.com
ΦΩΤΟ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ