Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2022

Τα «νερά είναι αβάφτιστα» και οι καλικάντζαροι βγαίνουν από τη γη

 Ελληνική δοξασία (αρχαίας καταγωγής) «δαιμόνιων» που σύμφωνα με σύγχρονη δοξασία εμφανίζονται κατά το Δωδεκαήμερο (25 Δεκεμβρίου - 6 Ιανουαρίου). Σύμφωνα με τη λαϊκή δοξασία τις μέρες αυτές τα «νερά είναι αβάφτιστα» και οι καλικάντζαροι βγαίνουν από τη γη για να πειράξουν τους ανθρώπους και να τους ανακατέψουν τα σπίτια, διότι τους αρέσουν τα παιχνίδια.


A4

«Καλικάντζαροι» (Πανελλαδική κοινή ονομασία), και κατά τόπους: «Καρκάτζια», «Καλκατζόνια» ή «Καλκατζάνια», «Καλκάνια», «Καλιτσάντεροι», «Καρκάντζαροι», «Σκαλικαντζέρια», «Σκαντζάρια», «Σκαλαπούνταροι», «Τζόγιες», «Λυκοκάντζαροι» και «Κωλοβελόνηδες», καθώς και τα θηλυκού γένους: «Καλικαντζαρού», «Καλικαντζαρίνες», «Καλοκυράδες», «Βερβελούδες» κ.ά.
Όλοι οι παραπάνω δεν θα πρέπει να συγχέονται με άλλα «δαιμόνια» της Ελληνικής υπαίθρου, που έχουν μεν τα ίδια χαρακτηριστικά αλλά που εμφανίζονται μέσα σ΄ όλο το χρόνο όπως οι «Βουρκόλακες» (=Βρυκόλακες), «Βουρβούλακες», «Παγανοί», «Αερικά», «Ξωτικά», «Παρωρίτες» σε αντίθεση με τους «Τσιλικρωτά» (Καρδαμύλη Μάνης), «Καλιοντζήδες» (Ήπειρος), «Πλανήταροι» και «Πλανηταρούδια» (Κύπρος), 
«Κατσι-άδες» (Χίος), «Κάηδες» και «Καλισπούδηδες» (Σάμος), «Κάηδες» αλλά και «Καημπίλιδες» (Κάρπαθος), «Σιβότες» και «Σιφώτες» 
(Καππαδοκία), και ακόμη «Χρυσαφεντάδες» [Χρυσαφεντάδες Ας εμάς καλοί] (Οινόη-Πόντος) που γενικά αυτοί εμφανίζονται και συμπεριφέρονται
 και ως καλικάντζαροι.

A2


Ο λαός τους φαντάζεται με διάφορες μορφές κατά περιοχή με κοινό γνώρισμα την ασχήμια τους. Κατά Αραχωβίτικη περιγραφή αυτοί είναι: «κακομούτσουνοι» και «σιχαμένοι», «καθένας τους έχει κι απόνα κουσούρι, άλλοι στραβοί, άλλοι κουτσοί, άλλοι μονόματοι, μονοπόδαροι, στραβοπόδαροι, στραβόστομοι, στραβοπρόσωποι, στραβομούρηδες, στραβοχέρηδες, ξεπλατισμένοι, ξετσακισμένοι και κοντολογής όλα τα κουσούρια και τα σακατιλίκια του κόσμου τα βρίσκεις όλα πάνω τους».

Συνήθως φαντάζονται νάνοι, αλλά και ψηλοί, σκουρόχρωμοι, με μαλλιά μικρά και ατημέλητα, μάτια κόκκινα, δόντια πιθήκου, δασύτριχοι, χέρια και νύχια πιθήκου, πόδια γαϊδάρου ή το ένα γαϊδάρου και το άλλο ανθρώπινο, ("μισοί γαϊδούρια και μισοί άνθρωποι όπως λένε στη Σύρο) αλλά και σαν «μικροί σατανάδες» - (σατανοπαίδια όπως λένε στη Νάξο), άλλοτε γυμνοί και άλλοτε ρακένδυτοι με σκούφο (οξυκόρυμβο) από γουρουνότριχες και με παπούτσια άλλοτε σιδερένια και άλλοτε με τσαρούχια ή τσαγγία.Η τροφή τους κυρίως ακάθαρτη: σκουλήκια, βαθράκοι (=βάτραχοι), φίδια, ποντίκια κ.ά. χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αποστρέφονται τα εδέσματα του 
Δωδεκαήμερου.

A3

Είναι πολύ ευκίνητοι ανεβαίνουν στα δένδρα πηδούν από στέγη σε στέγη σπάζοντας κεραμίδια κάνοντας μεγάλη φασαρία. Και ότι βρουν απλωμένα 

τα ποδοπατούν. Άμα βρουν ευκαιρία κατεβαίνουν από τις καμινάδες στα σπίτια και μαγαρίζουν τα πάντα.
Σε μερικά μέρη τους καλικάντζαρους τους συνοδεύει η μάνα τους η «Καλικατζαρού» που τους «ορμηνεύει» τι να πειράξουν. Σε κάποια νησιά οι καλικάντζαροι 
έρχονται με τις γυναίκες τους ή μόνο οι γυναίκες τους οι «καλικαντζαρίνες»! Και προκειμένου οι νοικοκυραίοι να αποφύγουν ένα τέτοιο συρφετό ρίχνουν 
στα κεραμίδια κομμάτια από χοιρινό ή λουκάνικα ή ξηροτήγανα! Στη Νάξο τις γυναίκες των καλικάντζαρων τις αποκαλούν «Καλοκυράδες» για να τις καλοπιάσουν 
(εξευμενίσουν), ενώ στην Κωνσταντινούπολη «Βερβελούδες». Ο αρχηγός των καλικάντζαρων στην παλιά Αθήνα λεγόταν «κωλοβελόνης» ενώ στη Θεσσαλία
 «αρχι-τζόγιας» (και «τζόγιες» οι καλικάντζαροι) στη δε Κωνσταντινούπολη «Μαντρακούκος». Στη δε Νάξο οι καλικάντζαροι φαντάζουν και χορευταράδες, 
αρπάζουν όποιον βρουν τη νύκτα και τον στροβιλίζουν στο χορό μέχρι να πέσει λιπόθυμος, ο γνωστός χορός των καλικάντζαρων.

A1

Κατά διάφορες ελληνικές δοξασίες οι καλικάντζαροι ήταν άνθρωποι με κακιά μοίρα μεταβαλλόμενοι σε δαιμόνια, γίνονται δε καλικάντζαροι αυτοί που 

χουν γεννηθεί μέσα στο Δωδεκαήμερο εκτός και αν βαπτιστούν αμέσως, ή εκείνοι στους οποίους ο ιερέας δεν ανέγνωσε σωστά τις ευχές του βαπτίσματος, 
τα τερατώδη βρέφη, ή κατά τους Σιφναίους όσοι πέθαναν στο Δωδεκαήμερο ή αυτοκτόνησαν, στη Μακεδονία: όσοι δεν έχουν ισχυρό Άγγελο για να τους 
προστατεύει από τον Σατανά.

A6

Οι καλικάντζαροι έρχονται (βγαίνουν) την παραμονή των Χριστουγέννων, (στη Σκιάθο: με πλοιάριο, στην Οινόη: με χρυσή βάρκα, στην Ικαρία: επί των φλοιών 

των καρυδιών) από «το κάτω κόσμο» τον Άδη. Συνήθη μέρη που μένουν μετά τον ερχομό τους είναι οι μύλοι, τα γεφύρια, τα ποτάμια και τα τρίστρατα 
(μεγάλα μονοπάτια) όπου παραμονεύουν μόνο κατά τη νύκτα και φεύγουν με το τρίτο λάλημα του πετεινού.Εκτός του Δωδεκαήμερου τον υπόλοιπο χρόνο μένουν στα έγκατα της γης και πριονίζουν το δένδρο που κρατά τη γη (παραλλαγή του μυθικού Άτλαντα). Βγαίνουν δε στην επιφάνεια κοντά στο τέλος της εργασίας τους, από το φόβο μήπως τελικά η ετοιμόρροπη γη τους πλακώσει (στη Μακεδονία: 
για να γιορτάσουν πρόσκαιρα τη νίκη τους), όταν δε κατεβαίνουν βρίσκουν το δένδρο ακέραιο 

Γενικά πιστεύεται ότι οι καλικάντζαροι αδυνατούν να βλάψουν τους ανθρώπους αλλά μόνο να τους πειράξουν, ενοχλήσουν ή να τους φοβίσουν αφού θεωρούνται (στη Μακεδονία) μωροί και ευκολόπιστοι. Λέγεται ότι ανεβαίνουν στους ώμους των ανθρώπων που συναντούν τη νύκτα και προσπαθούν να τους πνίξουν αν δεν αποκριθούν σωστά σε ότι ερωτηθούν ή κατ΄ άλλους τους παρασύρουν σε χορό που όμως τους καλούς χορευτές τους ανταμείβουν ή κατ΄ άλλους παίρνουν τη μιλιά σε όποιον μιλήσει κατά τη συνάντηση μαζί τους.

Επίσης μπαίνοντας στις οικίες απ΄ όπου μπορέσουν μαγαρίζουν την κουζίνα σε ότι δεν είναι νοικοκυρεμένο, αρπάζουν ενδύματα, «βασανίζουν τις ακαμάτρες... 
γι΄ αυτό τα κορίτσια το 40ήμερο προσπαθούν να φτιάξουν όσο γίνεται πιο πολύ γνέμα» (Σάμος) ή σκορπούν το αλεύρι, την τέφρα από το τζάκι τη «δωδεκαμερίτικη» 
ή «καλικαντζαρήσια» ή «τη στάχτη που δεν άκουσε το εν Ιορδάνη» και που θεωρείται ακατάλληλη για οποιαδήποτε χρήση.

A5

Πασίγνωστη είναι η δοξασία που όταν οι καλικάντζαροι φεύγουν (κατέρχονται στη γη) κατά τον αγιασμό των οικιών που φωνάζουν σε τροχαίο ρυθμό:

«Φεύγετε να φεύγωμε
τι έρχεται ο τρελόπαπας
με την αγιαστούρα του
και με τη βρεχτούρα του.
Μας άγιασε μας έβρεξε
και μας, μας εκατέκαψε!» ή «και θα μας μαγαρίσει»
Από την παραμονή και ανήμερα των Φώτων πραγματοποιείται καθαρμός των χωριών των οικιών και της υπαίθρου με υπαίθριες φωτιές.


ΠΗΓΗ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Ο Κωστής Λαγουδιανάκης Εύχεται Καλά Χριστούγεννα Στο ΚΡΗΤΗ ΠΟΛΕΙΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΑ

 15622142_359525591080701_2279983956252839042_n


Κωστής Λαγουδιανάκης Τση Κρήτης πόλεις και χωριά στο νου μου σεργιανίζω κι ευκές χριστουγεννιάτικες τσι διπλοχαλαλίζω!!! Βρίνω χριστουγεννιάτικο πολύπλουμο στημόνι κι απάνω ντου "χρόνια πολλά" ξομπλιάζω σου Αντώνη!!!

12

Ο Λαουτιέρης Στέφανος Λιονάκης Απο Τα Παλαιά Ρούματα Κισάμου

 xarxalis+lionis


Βιολί:Ν.Χάρχαλης, λαγούτο: Στέφανος Λιονάκης

1911 - 1999


Πολυτάλαντος καλλιτέχνης. Σωστός λαγουτιέρης αλλά και εξαίσιος τραγουδιστής στα ριζίτικα και περίφημος χορευτής. Το χωριό του, τα Παλαιά Ρούματα Κισάμου, έχει προσφέρει τα μέγιστα στην μουσικοχορευτική παράδοση.
Ο Στέφανος Λιονάκης συνεργάστηκε με τα κορυφαία βιολιά των Χανίων, με τον Μαύρο, τον Χάρχαλη, τον Λυραντώνη, τον Καντηλιέρη, τους Γουβέρηδες κ.α.
Μπερντελίδικο παίξιμο και λεβέντικο παρουσιαστικό. Άφησε κυριολεκτικά εποχή, τόσο στα ρουματιανά γλέντια, όσο και στις υπόλοιπες περιοχές. Πολύ καλός γνώστης της μουσικής παράδοσης και σωστός αφηγητής της μουσικής του σταδιοδρομίας.





ΠΗΓΗ: http//kissamoschania.blogspot.de/

Σιμισακιές ελιές - το μισακάρικο σύστημα

 %25CE%25961


Στην Ελλάδα, το μισακάρικο σύστημα εκμετάλλευσης εμφανίζεται τον 19ο αιώνα. Ακόμα και στις μέρες μας η μέθοδος αυτή εφαρμόζεται στην πλειονότητα των καλλιεργειών ελαιοδέντρων. 

G1


Ο αγρότης παράγει το προϊόν του, το οποίο το μισό το παραδίδει στον σιμισάρη και το υπόλοιπο μισό το προορίζει για να καλύψει τις δικές του ανάγκες. Το μισακάρικο σύστημα θεωρείτε από πολλούς πολύ παραγωγικό. Ο σιμισάρης, ελέγχει όλα τα στάδια παραγωγής και εποπτεύει την εργασία και τις μεθόδους καλλιέργειας του αγρότη. 

G2


Λαμβάνοντας βασικά στοιχεία του μισακού συστήματος, από την μια πλευρά ο αγρότης και ιδιοκτήτης των ελαιοδέντρων, απασχολείται σε όλα τα στάδια εφαρμογής της διαδικασίας συντήρησης και καλλιέργειες των, μέχρι και την παραγωγή του ελαιολάδου ως τελικού προϊόντος για κατανάλωση, έχοντας επιβαρυνθεί συγχρόνως και όλο το κόστος που είναι αναγκαίο για την επίτευξη του σκοπού αυτού. 

G3

Ο σιμισάρης, από την άλλη πλευρά, συμμετέχει ή εποπτεύει, οποιαδήποτε στιγμή το επιθυμεί, την διαδικασία της καλλιέργειας και της παραγωγής, προτείνοντας τις απόψεις του στον αγρότη ή εφαρμόζοντας δικές του πρακτικές, σύμφωνες πάντοτε όμως με την επιτρεπτή νομοθεσία και τους ασφαλείς μεθόδους και κανόνες.

%25CE%25962



Μη Γίνεσαι Κάτι Άλλο Από Αυτό Που Είσαι Απλά Και Μόνο Για Να Εισπράξεις Το Χάδι

 Ο καθένας μας θέλει δίπλα του την ιδανική αγάπη αλλά δυστυχώς η έλλειψη επικοινωνίας και εμπιστοσύνης συνήθως κλονίζουν τις σχέσεις και τις διαλύουν. 

Ο πόνος και η θλίψη είναι αναπόφευκτα, νιώθετε σαν να έχετε χάσει τα πάντα, αλλά πρέπει να σκεφτείτε με τη λογική και να μην αφήνετε να σας εξουσιάζουν τα αρνητικά συναισθήματα και κυρίως να έχετε υπομονή. Ίσως προσπαθήσετε να επικοινωνήσετε με τον/την πρώην σας αλλά εισπράττετε απόρριψη. Υπάρχουν όμως πολλά πράγματα να κάνετε όσο είστε χωριστά. 
8c4b00780d75bb8456206ff5eda108a5

Ήταν 31 Δεκεμβρίου όταν έκατσα και σκέφτηκα ... για το 2017. Σκέφτηκα πολλά, αποφάσισα ακόμη περισσότερα. Έχουν περάσει όμως 25 μέρες και ξέρεις τι κατάλαβα, πως δεν έχω αλλάξει ακόμη τίποτα στην καθημερινότητά μου.  Όχι, πάει και τελείωσε, φέτος δε θα κάνω το ίδιο και ξεκινάω από σήμερα. Μαζί μου θα το κάνεις και εσύ γιατί μπορείς και πρέπει. Πρέπει να φύγεις από εκεί που... πρέπει. Βασικά πρέπει να φύγεις από εκεί που δεν πρέπει να είσαι, είτε εγκεφαλικά, είτε ψυχικά, είτε σωματικά.

Έχεις σκεφτεί ποτέ πως «σπας» σε πολλά κομμάτια; Αναλώνεσαι σε καταστάσεις που δεν είναι για εσένα. Το ξέρεις και αν κρίνω από τον δικό μου εαυτό, μερικές φορές σου αρέσει κιόλας. Καταβάθος ελπίζεις πως με ένα μαγικό ραβδάκι ( που ανάθεμα αν θα το έχεις ποτέ ) όλο αυτό που ζεις θα αλλάξει. Το παρόν θα γίνει η εικόνα που έχεις στο μυαλό σου. Όχι, θαύματα δε γίνονται. Έτσι πιστεύω τουλάχιστον. 

Φύγε, λοιπόν, από τον τύπο που σε κάνει να μαραζώνεις, φύγε για εσένα και μη σε νοιάζει για εκείνον. Όταν σου λένε «δεν κάνει για εσένα» σημαίνει πως ΔΕΝ ΚΑΝΕΙ. Σου είναι δύσκολο, σου είναι αδύνατον καθώς τον / την έχεις ψηλά, αλλά ίσως είναι για πολύ... χαμηλά. Φύγε και θα δεις πως δεν είχαν άδικο. Μη γίνεσαι κάτι άλλο από αυτό που είσαι απλά και μόνο για να εισπράξεις το χάδι του. 
Μην πέφτεις στα πατώματα για χάρη του, μην αφήνεις στην άκρη τους ανθρώπους που σε αγαπούν για ένα του βλέμμα. Πάρε το μάθημά σου και απλά... κλείσε την πόρτα. Έχεις σκεφτεί πως ίσως να θες τον Ανθρωπο σου για την εικόνα που έχεις φτιάξει εσύ στο μυαλό σου; 
Νιώθεις ερωτευμένος μαζί του για αυτό που θα ήθελες να είστε εσείς οι δύο, αυτό το ένα. Τον σκέφτεσαι να σου χαμογελά την ώρα που ξυπνάτε δίπλα δίπλα, στην πραγματικότητα όμως τα πρωινά σου είναι κενά και χωρίς το χαμόγελό του. Μήπως «πεθαίνεις» για ένα... ψέμα;
couple_in_love

Φύγε από τις αναμνήσεις που σε «χαλάνε». Στα παραμύθια υπάρχουν οι καλοί και οι κακοί ήρωες. Το ίδιο συμβαίνει και με τις αναμνήσεις. Υπάρχουν αυτοί που σου άφησαν καλές εικόνες, καλές σκέψεις και αυτοί που σε «μαχαίρωσαν», ίσως απλά να σε «έγδαραν» λιγάκι. Μάζεψέ τις, και απλά πέτα τις κάπου που ποτέ δε θα τις ξαναβρείς. Έπεσες, χτύπησες και σηκώθηκες. Δεν είναι, λοιπόν, κρίμα να παραπατάς πού και πού για να θυμηθείς τι είχες περάσει;Είναι! Μην ζεις με τις εικόνες που θα μείνουν για πάντα εικόνες, γιατί χάνεις την πραγματικότητα. Ήταν ένα μπαλόνι, στο έδωσαν, δεν κατάφερες να το κρατήσεις και τώρα... πέταξε. Βούτα, λοιπόν, μέσα στην πραγματικότητα και άσε τον άνεμο να πάρει όλες αυτές τις σκέψεις μαζί του.
Φύγε από τους τοξικούς ανθρώπους. Το όνομά τους είναι συνώνυμο της θλίψης, του εκνευρισμού, των δακρύων, του άγχους και όλων των αρνητικών συναισθημάτων που μπορείς να εκδηλώσεις. Αυτοί, λοιπόν, οι άνθρωποι όχι απλά δεν έχουν θέση στη ζωή σου, αλλά ίσως και όλο αυτόν τον καιρό να έχουν πάρει τη θέση κάποιου που το αξίζει περισσότερο.
Φύγε από τις λάθος καταστάσεις. Πίεση, πίεση, πίεση. Ξυπνάς και θέλεις να βάλεις τα κλάματα, να μείνεις για πάντα στο κρεβάτι, να γυρίσεις πλευρό και να χαθείς από τους πάντες και τα πάντα. Σκέψου τι φταίει. Δε σου αρέσει η δουλειά σου; Ψάξε τη θέση των ονείρων σου, κυνήγησέ τη και θα την κερδίσεις. Μη με πεις φοβερά ονειροπόλο και δε θα σου απαντήσω με το κλασσικό «Όταν θέλουμε κάτι όλο το σύμπαν συνωμοτεί για να τα καταφέρουμε». Φύγε και θα δεις πως δε θα χάσεις.
Μη φοβάσαι να κάνεις αλλαγές στη ζωή σου. Ό,τι δε σε έκανε ποτέ ευτυχισμένο, δεν αξίζει να υπάρχει στο ημερολόγιό σου. Η καρδιά «χαλάει», πόσο καιρό ακόμη θα παίζεις με τους χτύπους της, χωρίς να τη φροντίζεις;

Συνεχίζονται οι Χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις στο Δήμο Κισσάμου με την πιο μαγευτική νύχτα των Χριστουγέννων, τη Νύχτα των ευχών

 Συνεχίζονται οι Χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις στο Δήμο Κισσάμου με την πιο μαγευτική νύχτα των Χριστουγέννων, τη Νύχτα των ευχών, ένα μοναδικό υπερθέαμα έρχεται και πάλι στην Κίσσαμο, την Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου και ώρα 7:30 στην παραλία δίπλα από το Δημοτικό Στάδιο Κισσάμου .



Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση «ελευθερώνουμε το φαναράκι μας και γεμίζουμε τον Κισσαμίτικο ουρανό με ευχές για Υγεία, Αγάπη και Ειρήνη.

Μια Νύχτα Αγάπης και Προσφοράς για τον Συνάνθρωπο μας, γι’ αυτό καλούμαστε όλοι να προσφέρουμε είδη τροφίμων ή να ενισχύσουμε τους κουμπαράδες, παραλαμβάνοντας το φαναράκι μας από τα 3 διαφορετικά σημεία παραλαβής που θα έχουν στηθεί κατά μήκος της παραλιακής ζώνης



Αυτές τις γιορτές προσφέρουμε χαρά και στήριξη σε οικογένειες και παιδιά που έχουν ανάγκη, στηρίζοντας έμπρακτα την Εκστρατεία Αγάπης του Αννουσάκειου Ιδρύματος. Την ανθρωπιστική και κοινωνική αυτή δράση στηρίζουν πρώτα τα αθλητικά και πολιτιστικά σωματεία της πόλης μας, μέλη των οποίων θα ξεκινήσουν από την Πλατεία Ελευθερίου Βενιζέλου στις 19.00 με το φαναράκι τους, για έναν όμορφο Χριστουγεννιάτικο Περίπατο Αγάπης, και διασχίζοντας την οδό Σκαλίδη θα καταλήξουν στην παραλία Τελωνείου δίπλα στο Δημοτικό Στάδιο Κισσάμου.

Μουσική επένδυση εκδήλωσης: DJ Νίκος Κατσικανδαράκης»