Δευτέρα 31 Ιουλίου 2023

Γκουβερνιώτικα 2023 την Κυριακή 13 Αυγούστου

 Στα πλαίσια οργάνωσης των Πολιτιστικών Εκδηλώσεων ΓΚΟΥΒΕΡΝΙΩΤΙΚΑ για ακόμα μία χρονιά ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποταμιών διοργανώνει τους καθιερωμένους Αγώνες Ανωμάλου Δρόμου προς τιμήν της Παναγίας της Γκουβερνιώτισσας ενώ παράλληλα θα διεξαχθεί Παραλίμνιος Αγώνας 5 ΧΛΜ.



● 17:00 ΕΝΑΡΞΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΝΩΝ ΔΡΟΜΟΥ
● ΑΓΩΝΑΣ ΝΗΠΙΩΝ 30Μ
ΩΡΑ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ: 17:30
ETOΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ: 2019-2018-2017

● AΓΩΝΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ (Α) 150Μ
ΩΡΑ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ: 18:00
ETOΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ: 2014-2015-2016
AΦΕΤΗΡΙΑ: MNHMEIO ΜΑΝΟΥΣΟΥ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗ

● ΑΓΩΝΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ (Β) 1.000Μ
ΩΡΑ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ: 18:00
ETOΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ: 2011-2012-2013
ΑΦΕΤΗΡΙΑ: ΕΙΣΟΔΟΣ ΧΩΡΙΟΥ

● ΑΓΩΝΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ (Γ) 2.500Μ
ΩΡΑ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ: 18:15
ETOΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ: 2005-2006-2007-2008-2009-2010
ΑΦΕΤΗΡΙΑ: ΠΑΝΑΓΙΑ ΓΚΟΥΒΕΡΝΙΩΤΙΣΣΑ

● ΠΑΡΑΛΙΜΝΙΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΔΡΟΜΟΥ 5ΧΛΜ
ΩΡΑ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ: 19:00

ETOΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ: ≤2004(ανώτατο όριο τερματισμού 20:30)
ΑΦΕΤΗΡΙΑ: ΦΡΑΓΜΑ ΑΠΟΣΕΛΕΜΗ
ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟΣ: ΚΟΙΝΩΤΙΚΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΠΟΤΑΜΙΩΝ
● 20:45 ΑΠΟΝΟΜΕΣ ΠΑΡΑΛΙΜΝΙΟΥ ΑΓΩΝΑ


ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
Οι εγγραφές για τους ΑΓΩΝΕΣ ΑΝΩΜΑΛΟΥ ΔΡΟΜΟΥ-ΠΑΡΑΛΙΜΝΙΟΣ ΑΓΩΝΑΣ 5 ΧΛΜ υποβάλλονται είτε μέσω email στο politistikospotamion@gmail.com είτε μέσω μηνύματος online στην σελίδα μας στο FACEBOOK: Πολιτιστικός Ποταμιών είτε τηλεφωνικώς στους αριθμούς 6979675479 – 6971869852.
ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΕΓΓΡΑΦΩΝ : Πέμπτη 13 Αυγούστου έως 15:00


ΦΑΚΕΛΟΣ ΑΘΛΗΤΩΝ
Με την εγγραφή τους στους αγώνες όλοι οι συμμετέχοντες παραλαμβάνουν :
Α) Αγώνες Ανωμάλου Δρόμου
 Αναμνηστικό μπλουζάκι αγώνα
Β) Παραλίμνιος Αγώνας 5 ΧΛΜ
 Αναμνηστικό μπλουζάκι αγώνα
 Αριθμό συμμετοχής


ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ
Οι συμμετέχοντες στους Αγώνες οδηγούνται μέσω τον εθελοντών στον σταθμό Οργανωτικής Επιτροπής όπου θα τους δοθει, μια μπανάνα , εμφιαλωμένο νερό και αναμνηστικό μετάλλιο αγώνα.
*Άμεση ιατρική βοήθεια σε περίπτωση που χρειαστεί.


ΕΠΑΘΛΑ

Α) Αγώνες Ανωμάλου Δρόμου
Στον Αγώνα Παιδιών δεν υπάρχει χρονομέτρηση και ως εκ τούτου δεν ανακοινώνονται αποτελέσματα και κατάταξη. Σκοπός του αγώνα είναι η χαρά της συμμετοχής και του τερματισμού για όλα τα παιδιά που συμμετέχουν. Αναμνηστικό μετάλλιο και αναμνηστικό δίπλωμα συμμετοχής δίνεται σε όλα τα παιδιά που θα τερματίσουν τρέχοντας ή βαδίζοντας τη διαδρομή.


Β) Παραλίμνιος Αγώνας 5 ΧΛΜ
Στους τρεις πρώτους νικητές της Γενικής Κατάταξης Ανδρών και Γυναικών 5χλμ απονέμεται διακριτικό μετάλλιο και αναμνηστικό δίπλωμα.
Όλοι όσοι τερματίζουν λαμβάνουν αναμνηστικό μετάλλιο τερματισμού.

× ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΔΡΟΜΕΩΝ 18:30
Οι συμμετέχοντες θα μεταβούν στο σημείο εκκίνησης με την βοήθεια των εθελοντών.

× ΠΡΟΘΕΡΜΑΝΣΗ ΔΡΟΜΕΩΝ 18:30- 18:45
Οι δρομείς θα έχουν την δυνατότητα να προθερμανθούν πριν την τοποθέτηση τους στην εκκίνηση.

× ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΔΡΟΜΕΩΝ 18:45
Οι διακεκριμένοι αθλητές θα καταλάβουν την πρώτη σειρά στην γραμμή της εκκίνησης. Οι δρομείς παρακαλούνται, επιδεικνύοντας αθλητικό ήθος και ευ αγωνίζεσθαι, να παραχωρήσουν τις πρώτες θέσεις στους αναγνωρισμένους αθλητές και πρωταθλητές στίβου μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων.

× ΩΡΑ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ: 19:00
(ανώτατο όριο τερματισμού 20:30)

› ΣΤΑΘΜΟΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
Εκτός απ την εκκίνηση και τον τερματισμό, εμφιαλωμένο νερό προσφέρεται και στον σταθμό υποστήριξης και στο 2ο χλμ

Ο Σφακιανός στον Κολοκοτρώνη και στον Νικηταρά

 Ο Σφακιανός στον Κολοκοτρώνη και στον Νικηταρά


Έργα στη βρύση του Γέρου του Μοριά, ευλαβικός ασπασμός στα γιαταγάνια του Νικηταρά

    Απόλυτα ταυτισμένος με το πνεύμα της Επανάστασης και τους ήρωες του ΄21, ο κρητικός καπετάνιος Γιώργης Αρετάκης-καπετάν Σφακιανός, από το Σπήλι  όλα του τα χρόνια, από έφηβος, στους πολέμους της πατρίδας, βρέθηκε από την Κρήτη στην Πελοπόννησο και στους εθνικούς αγώνες στην Αχαΐα στον Ταΰγετο και στη Λακωνία. Πρωτοστάτησε στη δική του Επανάσταση, με το Ε κεφαλαίο, όπως το γράφει στο ημερολόγιό του, ως ταγματάρχης του ΕΛΑΣ και με την απελευθέρωση από την γερμανική υποδούλωση ως αντισυνταγματάρχης της 3ης Μεραρχίας του ΔΣΕ έδρασε στον Εμφύλιο. 



Στο υπό έκδοση βιβλίο του Μανόλη Παντινάκη, «Ο πολέμαρχος της Βίγλας» πέραν του πλήθους των γεγονότων που παρατίθενται από την γέννηση ως τον θάνατο του  περιλαμβάνονται και αναφορές και σε προσκυνήματα στους τόπους του Κολοκοτρώνη και του  Νικηταρά.


    Στις 14 Αυγούστου 1947, γράφει στο ημερολόγιό του ο καπετάν Σφακιανός, βρέθηκε με αντάρτες του στη βρύση του Κολοκοτρώνη, στα Κολοκοτρωνέικα λημέρια 1821 πάνω από τα ιστορικά Πέντε Αλώνια, και ένα χρόνο αργότερα(29 Αυγούστου 1948) επισκέφθηκε το σπίτι του Νικηταρά στο χωριό Τουρκολέκα, όπου διέμενε η τελευταία απόγονός του Αναστάσενα Καλοχερίνα με τα τέσσερα κορίτσια της Γεωργία, Ισμήνη, Κωνσταντίνα και Ευανθία…


    Στη βρύση του Κολοκοτρώνη, λοιπόν, με τους αντάρτες του εργάστηκαν από ενωρίς το πρωί της 14ης Αυγούστου  για την αποκατάσταση και τον εξωραϊσμό της και αφού ολοκλήρωσαν το βράδυ έγραψε ο Αρετάκης στα πολλά και τα εξής: «… Δουλέψαμε 8 ώρες σκληρή συνεχεί δουλειά κάναμε βρύση ωραία ζωγραφικώτατη με κάνουλα και πεζούλια κατεβένει με τρία σκαλοπάτια με δάπεδο της πλακοστρωμένη με διοχέτευση του νερού. Με ταπέλα σανίδα απαγόρευσης πλυσιμάτων κ.λπ. σύστασις…»


ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΝΙΚΗΤΑΡΑ

     Μετά από ένα χρόνο ο καπετάν Σφακιανός με αντάρτες του  βρέθηκε στο Τουρκολέκα, στη γενέτειρα του «θρυλικού ηρωικού Νικηταρά 1821». Στο σπίτι του, γράφει για αυτή την επίσκεψη «…εφάγαμε κρέας  με φασολάκια φρέσκα με κρασή μετά μου στρώσανε σπίτι των και ξάπλωσα μου φέρανε δυο γιαταγάνια οικογγ. κειμήλια του Νικηταρά. Ευλαβεικά τα φίλησα. 


Τι να έχουν κάμη και πόσους είχαν σφάξει τα γιαταγάνια αυτά… Το πατρογονικό του σπίτι Νικηταρά ερείπιον λαός αχάριστος ούτε προτομή στο χωργειό του. Και το σπουδαίο είναι χίτικη οικογγένεια. Μα τι να γίνη. Μας περιποιούνται όχι από καλοσύνη…»


     Το βιβλίο-βιογραφία του Σφακιανού θα κυκλοφορήσει τον προσεχή Σεπτέμβριο, ενώ μέσα στο 2024 αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία και το ημερολόγιό του που με επιμέλεια έγραφε καθημερινά το 1947 και το 1948, χρόνια του Εμφυλίου.

Φουρόγατος και αγριόγατος της Κρήτης: τα πάντα για τα ακριβοθώρητα αιλουροειδή

 Οι ιστορίες γύρω από αυτόν αγγίζουν τη σφαίρα του θρύλου.

Κάποιος ντόπιος νομίζει ότι τον είδε, αλλά δεν πρόλαβε να τον φωτογραφίσει. Κάποιος άλλος είδε κάτι που το έμοιαζε, αλλά τελικά μάλλον δεν ήταν. Δεν ξέρουμε τον ακριβή αριθμό τους, αλλά σίγουρα υπάρχουν, και έχουν κάνει σπίτι τους τα πιο απομακρυσμένα και δυσπρόσιτα μέρη της Κρήτης.


Τι είναι λοιπόν ο φουρόγατος και ο αγριόγατος της Κρήτης και πώς βρέθηκαν στο νησί;

Για να μας διαφωτίσει απευθυνθήκαμε στον κύριο Πέτρο Λυμπεράκη, βιολόγο, διδάσκοντα στην Σχολή Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης, και έφορο συλλογών σπονδυλωτών στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης.

Ιδού όσα θα θέλατε να μάθετε για τους φευγαλέους κατοίκους του νησιού:

Από πού βγαίνει το όνομά του(ς);

● Ο φουρόγατος διακρίνεται από την άγρια γάτα ή αγριόγατο καθώς στην πρώτη περίπτωση πρόκειται για πρώην οικόσιτη γάτα που έχει «φουρέψει» (εξ ου και φράσεις όπως «φουριάρικες αίγες»), δηλαδή αγριέψει, και ζει μακριά από τον άνθρωπο.
● Στα αγγλικά κάτι ανάλογο περιγράφει ο όρος ‘‘feral’’, ο οποίος αναφέρεται σε ζώα (συμπεριλαμβανομένων γατών) που έχουν ξεκινήσει από οικιακό περιβάλλον, αλλά στην πορεία επέλεξαν να ζουν για μεγάλες περιόδους ως άγρια ή ημιάγρια στη φύση, να γυρνάνε καμιά φορά στο σπίτι για έναν μήνα, μετά να ξαναφεύγουν, κ.ό.κ.

Πού ζουν;

● Ο φουρόγατος ζει κυρίως στους ορεινούς όγκους της Κρήτης, και πιο έντονα στη υψομετρική ζώνη από 700-1500 μέτρα, όπου υπάρχουν παλιά δάση πρίνου ή δρυοδάση που είναι και το περιβάλλον που το ζώο προτιμά περισσότερο από όλα.
● Αν και δεν είναι «εξαφανισμένος» ως είδος ή υπο-είδος, οι πληθυσμοί φουρόγατων είναι πολύ περιορισμένοι, και η βασική αιτία είναι ο ανθρώπινος παράγοντας: ένας αγροτικός δρόμος που «κόβει» στα δύο την περιοχή που ζουν και κινούνται τα ζώα, μπορεί να αποδειχτεί μοιραίος για την επιβίωση του πληθυσμού, καθώς τον πιέζει και τον περιορίζει: επεκτεινόμενος ο άνθρωπος στο χώρο, περιορίζει όλη την άγρια φύση (ένα παγκόσμιο πρόβλημα).

● Ο φουρόγατος και ο Κρητικός αγριόγατος είναι μοναχικά ζώα, όπως οι περισσότερες γάτες, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων αιλουροειδών (τίγρεις, λεοπαρδάλεις) – με εξαίρεση τα λιοντάρια που είναι κοινωνικά. Το βασικό ένστικτο του φουρόγατου είναι να αποφεύγει τον άνθρωπο αλλά και τα άλλα ζώα.


● Οι φουρόγατοι βρίσκονται μόνο αρσενικό με θηλυκό και ζευγαρώνουν την εποχή της αναπαραγωγής, αλλά κατά τα άλλα μετά «χωρίζουν τα τσανάκια τους».
● Όπως συμβαίνει και με άλλες γάτες, ο αρσενικός φουρόγατος αν βρει μικρό αρσενικό γατάκι θα το σκοτώσει.


● Η γεωμορφολογία της Κρήτης (βουνά, φαράγγια) βοηθάει ένα ζώο που έχει τάσεις απομόνωσης, αλλά είναι αυτή που έχει επιτρέψει και την πολύ μεγάλη ποικιλότητα που καταγράφεται στο νησί. Γι’ αυτό και υπάρχουν ιδιαιτερότητες σε όλους τους οργανισμούς (φυτά, μικρά ασπόνδυλα) της Κρήτης, και όχι μόνο στα θηλαστικά και τον φουρόγατο.

Πώς ξεχωρίζουμε έναν φουρόγατο;

● Οι επιστήμονες διακρίνουν τον φουρόγατο της Κρήτης από τους αγριόγατους βασισμένοι στη συλλογή κατάλληλων δεδομένων που περιλαμβάνουν: α) χαρακτήρες εξωτερικής μορφολογίας (μύτη, αυτιά, δόντια, λαιμός, σβέρκος, ωμοπλάτη, ράχη και ουρά) · β) γενετικό υλικό (DNA) – μια χρονοβόρα, δύσκολη, και ακριβή διαδικασία, αλλά και μάλλον η μόνη που μπορεί να επιβεβαιώσει επισταμένως, και σε σχέση και με άλλες μελέτες που έχουν γίνει στην υπόλοιπη Ελλάδα και Ευρώπη, ότι πρόκειται για φουρόγατο · 

γ) μετρήσεις κρανίου · 

δ) στοιχεία οικολογίας και κατανομής – τα άγρια ζώα τα συναντάει κανείς πάρα πολύ δύσκολα, καθώς ζουν και κινούνται πολύ μακριά από τον άνθρωπο και δεν τους αρέσει καθόλου η «παρέα» του. Κριτήριο επίσης αποτελεί η συμπεριφορά του ζώου, που δείχνει αν πρόκειται ή όχι για ένα άγριο.

● Ένας φουρόγατος είναι πιθανό, αλλά όχι και απαραίτητο, να είναι μεγαλύτερος από έναν οικόσιτο γάτο. Ο γέρικος φουρόγατος που είχαν στα χέρια τους οι επιστήμονες το 1996 ζύγιζε περίπου έξι κιλά. Τα θηλυκά που έχουν βρεθεί είναι από 2,5- 3,5 κιλά.
● Χωρίς να έχει μεγαλύτερα δόντια ή νύχια από έναν οικόσιτο, ο φουρόγατος είναι ωστόσο σαν ένας πολύ γεροδεμένος σπιτικός γάτος.

● Ακόμη και σε αυτά τα όχι εντυπωσιακά μεγέθη, οι ιστορίες που συνοδεύουν τους φουρόγατους είναι θρυλικές. Πριν από αρκετά χρόνια ένας βοσκός διηγήθηκε στον κύριο Λυμπεράκη ότι οι σκύλοι του σκότωσαν έναν γέρικο φουρόγατο, ο οποίος είχε βρει την «ευκολία» να τρώει μικρά προβατάκια (!)


● Ωστόσο, αυτή η περίπτωση είναι πολύ σπάνια. Κατά κανόνα οι φουρόγατοι κυνηγάνε και τρέφονται με ποντίκια του αγρού, πουλιά, και λαγούς.

Από πού προήλθε ο φουρόγατος;

● Στην ερώτησή μας αν ο φουρόγατος αποτελεί είδος ή υπο-είδος, ο κύριος Λυμπεράκης μας απάντησε ότι το βέβαιο είναι ότι ένα ζώο είναι η άγρια γάτα, με αφρικανική προέλευση, το οποίο εξαπλώθηκε και στην Ευρώπη. Κάποιοι θεωρούν το ευρωπαϊκό (Felis silvestris) ξεχωριστό είδος από το συγγενικό αφρικανικό (Felis lybica). Άλλοι τα θεωρούν κοινό είδος με δύο υπο-είδη (Felis silvestris silvestris και Felis silvestris lybica). To σίγουρο είναι ότι ο γάτος που ζει στην Κρήτη έχει «ενδιάμεσα» χαρακτηριστικά από τους δύο.


● Το ζώο σίγουρα το έχει μεταφέρει στην Κρήτη ο άνθρωπος, δεν υπήρχε ήδη εκεί. Μια (αναπόδεικτη ακόμα) υπόθεση είναι ότι οι Μινωίτες, μέσω των συναλλαγών που είχαν με την Αίγυπτο, έφεραν γάτες από εκεί. Κάποια στιγμή ήρθε ζώο και από τους βόρειους πληθυσμούς της Ευρώπης και αναμίχθηκαν (αντίστοιχη περίπτωση αποτελεί ο γάτος της Σαρδηνίας), μαζί και τα ήμερα, «σπιτικά» ζώα.
● Οι επιστήμονες είναι βέβαιοι ότι οι φουρόγατοι που ζουν στην Κρήτη διασταυρώνονται με κοινές, οικόσιτες γάτες. Το κρίσιμο ερώτημα για εκείνους είναι ο βαθμός υβριδισμού που καταγράφεται μεταξύ των άγριων και των οικόσιτων ζώων.


● Πώς όμως έχουμε φτάσει σε σημείο οι φουρόγατοι να έχουν διαφορετικό μέγεθος κρανίου από μια οικόσιτη γάτα; Σε τι βάθος χρόνου μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο; Η απάντηση του κυρίου Λυμπεράκη ήταν αφενός ότι οι βαθιές εξελικτικές αλλαγές, όπου μπορούμε να έχουμε γενετική απομόνωση και το ζώο δεν μπορεί να ζευγαρώσει με άλλα (είδη), χρειάζονται εκατοντάδες χιλιάδες ή εκατομμύρια χρόνια.


● Όμως οι οικολογικές, μικρότερης «σημασίας» αλλαγές (μικρή τροποποίηση στο χρώμα, μικρές τροποποιήσεις στα μεγέθη κλπ.), γίνονται πολύ πιο γρήγορα, και αρκεί μια πίεση από το περιβάλλον για να συμβούν.

Πώς παρακολουθούν τους φουρόγατους και τους αγριόγατους της Κρήτης οι επιστήμονες;

● Προκειμένου να συλλέξουν στοιχεία οι επιστήμονες χρησιμοποιούν παραδοσιακές παγίδες αλλά και «φωτο—παγίδες» (το ζώο «συλλαμβάνεται» από την κάμερα), δείγματα από νεκρά ζώα, ενώ τοποθετούν ραδιοπομπούς σε ζώα που πιάνουν για να παρακολουθούν τις κινήσεις τους.
● Με βάση αυτά τα δεδομένα οι επιστήμονες έχουν φτιάξει ένα χάρτη/μοντέλο της Κρήτης με τις περιοχές όπου υπάρχει μεγαλύτεροι πιθανότητα να ζουν φουρόγατοι.
● Ωστόσο η διάκριση μεταξύ αγριόγατων, φουρόγατων, οικόσιτων γάτων και των διαφόρων ενδιάμεσων υβριδίων τους που ζουν στο νησί δεν είναι εύκολη, και γι’ αυτό οι επιστήμονες και ερευνητές εργάζονται προκειμένου να κάνουν ασφαλέστερες τις μεθόδους που χρησιμοποιούν.
● Το 1996 δυο φοιτήτριες από την Ιταλία ήρθαν στην Κρήτη για να μελετήσουν τους φουρόγατους στο βουνό και συνεργάστηκαν με το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης.


● Τον ίδιο χρόνο οι επιστήμονες τοποθέτησαν πομπό σε ηλικιωμένο (όπως εκτίμησαν από τη φθορά των δοντιών του) φουρόγατο που βρήκαν, και στη συνέχεια τον απελευθέρωσαν. Μπόρεσαν έτσι να παρακολουθήσουν τις κινήσεις του για τρεις μήνες, που ήταν και η διάρκεια ζωής του πομπού.
● Έκτοτε στα χέρια των επιστημόνων έφτασαν πάρα πολλά ζώα (για ένα μεγάλο θηρευτή το «πάρα πολλά» σημαίνει 10-20 ζώα), κάποια από αυτά νεκρά.

Πόσο πιθανό είναι να συναντήσουμε φουρόγατο ή Κρητικό αγριόγατο;

● Είναι αρκετά απίθανο για κάποιον ή κάποια που θα επισκεφτεί την Κρήτη να έρθει πρόσωπο με πρόσωπο με υγιή φουρόγατο ή αγριόγατο.
● Είναι λίγο πιθανότερο να συναντήσει φουρόγατο ή αγριόγατο που είναι τραυματισμένος ή παγιδευμένος.
● Σε αυτή την περίπτωση, καλεί τους επιστήμονες από το μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης για να πάνε στο σημείο.
● Μάλιστα με αυτόν τον τρόπο κάποιος (συχνά πρόκειται για βοσκούς) βοηθάει στο έργο των επιστημόνων που έτσι βρίσκουν τα δείγματα που χρειάζονται, καθώς η εναλλακτική είναι να γυρίζουν στο δρόμο με την ελπίδα να βρουν έναν αγριόγατο.


● Μια ή δύο φορές φουρόγατοι/αγριόγατοι έχουν πιαστεί σε παγίδες που στήνουν βοσκοί για ζουρίδες.
● Σε αυτές τις περιπτώσεις οι επιστήμονες παίρνουν δείγματα αίματος και τρίχες, και στη συνέχεια απελευθερώνουν ξανά το ζώο στη φύση.
● Οι επιστήμονες χρησιμοποιούν στην έρευνά τους τη σωρευμένη εμπειρική γνώση μη ειδικών (π.χ. βοσκών) που είναι πιθανό να έρθουν σε επαφή με το ζώο.


Αν τον δω, μπορεί να μου επιτεθεί; Και γιατί είναι σημαντικό να μην εξαφανιστεί;

● Ο φουρόγατος δεν είναι επικίνδυνος για τον άνθρωπο που θα τον συναντήσει. Δεν θα του επιτεθεί, και η αντίδρασή του θα είναι να τρέξει όσο πιο γρήγορα και μακριά μπορεί.
● Γιατί όμως είναι σημαντικό να μην εξαφανιστούν, αλλά να υπάρχουν υγιείς πληθυσμοί ειδών όπως ο φουρόγατος και ο αγριόγατος της Κρήτης;
● Ο κύριος Λυμπεράκης εξηγεί ότι τα πρώτα ζώα που θα χαθούν από ένα διαταραγμένο οικοσύστημα που βρίσκεται υπό πίεση είναι οι κορυφαίοι θηρευτές/apex predators, όπως ο είναι ο φουρόγατος και ο αγριόγατος στην Κρήτη.


● Οπότε, ύπαρξη του φουρόγατου και του αγριόγατου στην Κρήτη δηλώνει ότι (ακόμα) έχουμε στοιχειωδώς υγιή οικοσυστήματα. Αν τα ζώα/είδη χαθούν, είναι ένα «καμπανάκι» ότι κάτι δεν πάει καλά. Σύμφωνα με τον κύριο Λυμπεράκη, το ίδιο το φαινόμενο της ζωής είναι σε άμεση εξάρτηση (μέσω της εξέλιξης) με την ποικιλότητα.
● Ένας κορυφαίος θηρευτής όπως ο φουρόγατος και ο αγριόγατος, πέραν του ότι ως μονάδα/είδος αυξάνει την ποικιλότητα, είναι και αυτός που εξασφαλίζει την ποικιλότητα στην οικολογική πυραμίδα από «κάτω» του.


● Με τον εγκλεισμό και την πανδημία, είδαμε σε παγκόσμιο επίπεδο, έστω και προσωρινά, να ανακάμπτει κάπως η φύση λόγω του περιορισμού της ανθρώπινης δραστηριότητας που, σύμφωνα με τον κύριο Λυμπεράκη, μας παρέχει και ένα υπόδειγμα για το πώς πρέπει να κινηθούμε: αν θέλουμε παραπάνω φύση, πρέπει να αυτοπεριοριστούμε.

Αν λοιπόν βρεθείτε στο νησί, και ειδικά κοντά σε πρινόδασος, έχετε τα μάτια σας ανοιχτά και τις αισθήσεις σας σε εγρήγορση για τους γάτους που αποφεύγουν τους ανθρώπους και τη «δημοσιότητα»: τον θρυλικό φουρόγατο και τον αγριόγατο Κρήτης. 


Ωστόσο, το μέρος με τις μεγαλύτερες πιθανότητες να τους συναντήσετε είναι το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης, όπου υπάρχει ένας ταριχευμένος. Επίσης εκεί οι επισκέπτες μπορούν να διαβάσουν πληροφορίες για το ζώο, και να δουν φωτογραφίες.

https://www.topetmou.gr/

Ο παραθαλάσσιος οικισμός Τσούτσουρας στον Νότο του νομού Ηρακλείου

Ο Τσούτσουρας είναι παραθαλάσσιος οικισμός της Κοινότητος Καστελλιανών στο νότιο άκρο του Δήμου Μινώα Πεδιάδος, στο νομό Ηρακλείου. 

Η απόστασή του από το Ηράκλειο είναι 57 χλμ και 32 χλμ από το Αρκαλοχώρι. Αποτελεί σημαντικό λιμάνι της νότιας Κρήτης στο Λιβυκό Πέλαγος, ενώ είναι τόπος παραθεριστών το καλοκαίρι, κυρίως για τους κατοίκους του Ηρακλείου και των γύρω χωριών. 



Σύμφωνα με την απογραφή του 2011 έχει 93 κατοίκους.

(Από το ενετικό Zuzzuro) βρίσκεται 63km νότια της πόλης του Ηρακλείου, στην έξοδο του επιβλητικού φαραγγιού του Μίντρη. 

Είναι χτισμένος στην τοποθεσία που ήταν χτισμένη και η αρχαία πόλη Ίνατος, η οποία ήταν επίνειο της Πριανσού. 


Για την ακρίβεια οι δύο ενωμένοι οικισμοί του Πέρα Τσούτσουρου και του Τσούτσουρου είναι ένας ενιαίος παραθαλάσσιος οικισμός, ο οποίος σήμερα είναι το λιμάνι των κατοίκων του Αρκαλοχωρίου. 








Η περιοχή είναι πολύ καλά οργανωμένη και ανεπτυγμένη τουριστικά, όντας ωστόσο ένας προορισμός για πολύ ήρεμες διακοπές.


Μπροστά από το χωριό υπάρχει το μικρό λιμάνι της περιοχής. Ανατολικά και δυτικά του λιμανιού σχηματίζονται δύο μεγάλοι υπήνεμοι κόλποι συνολικού μήκους 2km, οι οποίοι έχουν υπέροχη χοντρή άμμο και πεντακάθαρη θάλασσα. 



Η παραλία είναι λίγο οργανωμένη με ομπρέλες, αλλά και πολλά αλμυρίκια κοντά. Είναι ιδανική για οικογενειακές διακοπές, καθώς δίπλα υπάρχουν όλες οι απαραίτητες ανέσεις για διαμονή, διασκέδαση και διατροφή. 














Επίσης, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον Τσούτσουρα ως βάση για εξορμήσεις στις υπόλοιπες τριγύρω παραλίες.


Μάλιστα, το κολύμπι στον Τσούτσουρο θεωρείται ιαματικό και θεραπευτικό από πολλούς Κρητικούς, λόγω της υψηλής περιεκτικότητας της θάλασσας σε αλάτι και ιώδιο. Αρκετοί γιατροί προτείνουν το κολύμπι στο Τσούτσουρα για όσους έχουν μυοσκελετικά και ορθοπεδικά προβλήματα.




Ο Τσούτσουρας είναι μια περιοχή που κρύβει ενέργεια και ακόμη ζει με την έντονη παρουσία των μύθων και των λαϊκών διηγήσεων, των παραμυθιών για δράκους, θεριά, με αφηγήσεις για λαθρανασκαφές του παρελθόντος, αλλά και σύγχρονες φανταστικές διηγήσεις και παραδοξολογίες.



Στην αρχαία Ίνατο λατρευόταν η Ειλείθυια, η θεά του τοκετού. Μπορείτε να επισκεφτείτε το σπήλαιο που λατρευόταν η θεά για πολλούς αιώνες. 

Στο σπήλαιο, που βρίσκεται στα βόρεια του χωριού, έχουν βρεθεί πολλά λατρευτικά αφιερώματα των πιστών στη θεά, όπως χάλκινα και πήλινα ειδώλια ανδρών, εγκύων γυναικών και ερωτικών συμπλεγμάτων, κοσμήματα, πήλινοι διπλοί πέλεκες, πήλινα ομοιώματα πλοίων, καθώς και αιγυπτιακά ειδώλια από φαγεντιανή. 


Ειδικά τα τελευταία μαρτυρούν την ακτινοβολία του ιερού σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο.

 

Τα τελευταία χρόνια, το άγνωστο αυτό σπήλαιο ήρθε στο προσκήνιο, κάνοντας το Τσούτσουρα γνωστό σε όλη την Ελλάδα. Σύμφωνα με μαρτυρίες, στο σπήλαιο, αλλά και σε όλη τη περιοχή, βρέθηκαν αντικείμενα απίστευτης τεχνολογικής εξέλιξης από τους Μινωίτες, τα οποία πήρε ο Αμερικανικός στρατός με πλήρη μυστικότητα για να εμπλουτίσει την τεχνογνωσία του. 


Με το θέμα αυτό ασχολήθηκε η τηλεοπτική εκπομπή «Πύλες του Ανεξήγητου». Όσο αληθείς κι αν είναι αυτές οι θεωρίες, γεγονός είναι ότι η περιοχή πράγματι εκπέμπει μια ιδιαίτερη μοναδική ατμόσφαιρα.


Δυτικά του Τσούτσουρα φαίνονται δύο παράλληλες βουνοκορφές, τις οποίες οι ντόπιοι ονομάζουν Δία και Ήρα, καθώς τους θυμίζουν δύο ξαπλωμένα κορμιά. Από εκεί ξεκινούν τα Αστερούσια Όρη, που αγκαλιάζουν από νότια την εύφορη κοιλάδα της Μεσαράς. 


Σύμφωνα με τη μυθολογική παράδοση, ο βασιλιάς Αστερίωνας ανέθρεψε σε αυτά τα βουνά τους γιους του Δία, Μίνωα, Ραδάμανθυ και Σαρπηδόνα, οι οποίοι στη συνέχεια βασίλεψαν στη Κνωσό, στη Φαιστό και στα Μάλια, αντίστοιχα, οικοδομώντας έτσι τον πρώτο μεγάλο ευρωπαϊκό πολιτισμό.


Δυτικά του λιμανιού, στον Πέρα Τσούτσουρο, υπάρχει η περιοχή Κέρκελος (ή πατούσα του Δία), όπου έδεναν οι αρχαίοι Ίνατες τα πλοία τους. 


Εκεί έχουν εντοπιστεί ίχνη της αρχαίας Ινάτου, μέσα και έξω από το νερό. Ακριβώς νότια του Κέρκελου, η ακτή είναι γεμάτη πανέμορφες σπηλιές και μοναδικούς καρστικούς σχηματισμούς. 



Μάλιστα σε μια από αυτές, τη Δρακοσπηλιά, λέγεται ότι οι κάτοικοι είχαν βρει ένα σκελετό δράκου, τον οποίο έκαψαν για να κάνουν χώρο και να σκάψουν για αρχαία. 


Η ιστορία φαίνεται φανταστική, αλλά οι πολλές μαρτυρίες των κατοίκων που τον είχαν δει (και ζουν ακόμη) έχουν προβληματίσει τους επιστήμονες. Στα ανατολικά, δίπλα στη παραλία, έχει ανασκαφεί ένας μινωικός οικισμός, το Αλιόρι.