Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2023

Συνομιλία με την ποίηση τεσσάρων Κρητών ποιητών

 Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ποίησης ( 21 Μαρτίου ) το Κέντρο Κρητικής Λογοτεχνίας οργανώνει εκδήλωση ( για ) – συνομιλία με την ποίηση τεσσάρων Κρητών ποιητών:


του Θεοδόση Κοντάκη ( Λασίθι ), της ( + ) Ευαγγελίας Πετρουγάκη ( Ηράκλειο ), του Γεωργίου Φρυγανάκη ( Ρέθυμνο ) και του Μανόλη Λεφάκη ( Χανιά ), η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Ρέθυμνο, στο Σπίτι του Πολιτισμού, το Σάββατο 18 Μαρτίου 2023, στις 18.00.


Πρόγραμμα εκδήλωσης

18.00 Καλωσορίσματα – χαιρετισμοί. Γιατί αυτή η εκδήλωση

18.10 Ξένια Ψαρρού, καθηγήτρια Φ. Α., ποιήτρια, Η ποίηση του Θεοδόση Κοντάκη

18.30 Παρέμβαση του ποιητή ή απαγγελία ποιημάτων του

18.40 Μαρία Χαραλαμπάκη, φιλόλογος, Η ποίηση της Ευαγγελίας Πετρουγάκη

19.00 Απαγγελία ποιημάτων της ποιήτριας

19.10 Γιώργος Μαυροτσουπάκης, φιλόλογος, Η ποίηση του Γεωργίου Φρυγανάκη

19.30 Παρέμβαση του ποιητή ή απαγγελία ποιημάτων του

19.40 Ρούλα Βουράκη, φιλόλογος, Η ποίηση του Μανόλη Λεφάκη

20.10 Παρέμβαση του ποιητή ή απαγγελία ποιημάτων του

20.20 – 20.40 Παρεμβάσεις

Την εκδήλωση θα συντονίζει η Ελένη Κωβαίου, υπεύθυνη των Κλειστών Συλλογών της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κρήτης.

www.haniotika-nea.gr

Αυτά είναι τα πιο ισχυρά διαβατήρια στον κόσμο (και τα λιγότερο)

 Αμετακίνητη παραμένει η θέση της Ελλάδα στον τελευταίο δείκτη της Henley Passport με τα πιο ισχυρά διαβατήρια στον κόσμο, με το ελληνικό έγγραφο να είναι όγδοο στην κατάταξη, θέση που διατηρούσε και στην αντίστοιχη κατάταξη του Ιουλίου του 2022.

Σύμφωνα με τον δείκτη, η Ελλάδα κατατάσσεται στην όγδοη θέση, προσφέροντας τη δυνατότητα πρόσβασης στους κατόχους του ελληνικού διαβατηρίου χωρίς βίζα σε 185 προορισμούς στον κόσμο. Την ίδια θέση μοιράζονται με την Ελλάδα η Μάλτα, ο Καναδάς και η Αυστραλία.

Οι ασιατικές χώρες συνεχίζουν να κυριαρχούν στην κατάταξη με τα πιο ισχυρά διαβατήρια το 2023, με τους Ιάπωνες πολίτες να απολαμβάνουν τη μεγαλύτερη ελευθερία, καθώς μπορούν να επισκέπτονται έναν αξιοσημείωτο αριθμό 193 προορισμών σε όλο τον κόσμο, χωρίς βίζα.



Η Ιαπωνία “αναρριχήθηκε” από τη δεύτερη θέση το 2022 στην πρώτη θέση φέτος, σύμφωνα με τον τελευταίο δείκτη διαβατηρίων Henley Passport Index της εταιρίας Henley & Partners, η οποία με έδρα στο Λονδίνο παρέχει συμβουλές για την παγκόσμια ιθαγένεια και διαμονή. Ο δείκτης βασίζεται σε στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ).

Τα διαβατήρια της Νότιας Κορέας και της Σιγκαπούρης ισοβαθμούν στη δεύτερη θέση, προσφέροντας στους κατόχους τους τη δυνατότητα πρόσβασης χωρίς βίζα σε 192 προορισμούς.

Η Ευρώπη κατέχει επίσης εξέχουσα θέση στην πρώτη 10άδα, με τη Γερμανία και την Ισπανία να ισοβαθμούν στην τρίτη θέση, με πρόσβαση σε 190 προορισμούς, ακολουθούμενες από τη Φινλανδία, την Ιταλία και το Λουξεμβούργο (189 προορισμούς).

Η Αυστρία, η Δανία, η Ολλανδία και η Σουηδία ισοβαθμούν στην πέμπτη θέση (188 προορισμούς), ενώ η Γαλλία, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκονται σε ισοπαλία για το έκτο πιο ισχυρό ταξιδιωτικό έγγραφο στον κόσμο φέτος (187 προορισμούς).

Το αμερικανικό διαβατήριο ακολουθεί στην έβδομη θέση (186 προορισμούς).

Το βρετανικό έγγραφο, όπως και αυτό των ΗΠΑ έπεσαν στις θέσεις 6 και 7 σχεδόν μια δεκαετία αφότου κατείχαν από κοινού την πρώτη θέση, το 2014.

Από την άλλη, το Αφγανιστάν διαθέτει το λιγότερο ισχυρό διαβατήριο παγκοσμίως, προσφέροντας στους κατόχους του πρόσβαση χωρίς βίζα σε μόλις 27 προορισμούς.

Αντίστοιχα, το Ιράκ, η Συρία, το Πακιστάν, η Υεμένη, η Σομαλία, το Νεπάλ, τα παλαιστινιακά εδάφη, η Βόρεια Κορέα και η Λιβύη συμπληρώνουν τη δεκάδα με τα πιο ανίσχυρα διαβατήρια στον κόσμο, δίνοντας τη δυνατότητα πρόσβασης χωρίς βίζα σε μόλις 29, 30, 32, 34, 35, 38, 38, 40 και 41 προορισμούς, αντίστοιχα.

Τα 10 πιο ισχυρά διαβατήρια στον κόσμο για το 2023

1.Ιαπωνία (193 προορισμοί)
2.Σιγκαπούρη, Νότια Κορέα (192 προορισμοί)
3.Γερμανία, Ισπανία (190 προορισμοί)
4.Φινλανδία, Ιταλία, Λουξεμβούργο (189 προορισμοί)
5.Αυστρία, Δανία, Ολλανδία, Σουηδία (188 προορισμοί)
6.Γαλλία, Ιρλανδία, Πορτογαλία, Ηνωμένο Βασίλειο (187 προορισμοί)
7.Βέλγιο, Τσεχική Δημοκρατία, Νέα Ζηλανδία, Νορβηγία, Ελβετία, Ηνωμένες Πολιτείες (186 προορισμοί)
8.Αυστραλία, Καναδάς, Ελλάδα, Μάλτα (185 προορισμοί)
9.Ουγγαρία, Πολωνία (184 προορισμοί)
10.Λιθουανία, Σλοβακία (183 προορισμοί)

money-tourism.gr

Η Βάσω Λασκαράκη κάνει ερωτική εξομολόγηση στον σύζυγό της, για τα γενέθλιά του -«Λιώσαμε»

 Η Βάσω Λασκαράκη ευχήθηκε στον αγαπημένο της, Λευτέρη Σουλτάτο, με τον πιο τρυφερό τρόπο.

Η Βάσω Λασκαράκη και ο Λευτέρης Σουλτάτος αποφάσισαν να ενωθούν με τα ιερά δεσμά του γάμου κρυφά απ’ όλους, σε στενό οικογενειακό κύκλο στην Κρήτη, τη Δευτέρα του Πάσχα του 2019 εκπλήσσοντας τους πάντες.

Είναι ιδιαίτερα αγαπημένοι αλλά και αγαπητοί στο κοινό ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε δει κοινές φωτογραφίες τους στα social media.


Η Βάσω Λασκαράκη εύχεται στον σύζυγό της, Λευτέρη Σουλτάτο, για τα γενέθλια του -Το τρυφερό ποίημα και οι ευχές

Η Βάσω Λασκαράκη δημοσίευσε μια σειρά από κοινές φωτογραφίες του και μάλιστα αποφάσισε να του ευχηθεί με έναν ιδιαίτερο και τρυφερό τρόπο. Του έγραψε ένα ποίημα, του το αφιέρωσε και έπειτα ήρθαν οι ευχές για χαρούμενα γενέθλια.

Στη λεζάντα της δημοσίευσής της η Βάσω Λασκαράκη έγραψε: «Γέλια, ταξίδια, τρέλα και χαρές να είναι η ζωή σου όλη κι όταν δεν είναι μάτια μου μη φοβηθείς, θα είμαι εγώ εκεί και θα τα φτιάξουμε όλα πάλι απ´την αρχή μαζί. Χρόνια πολλά πολλά πολλά, καλά και όμορφα. Να σε χαίρομαι.»

www.bovary.gr

Άλλαξε ή αλλάξαμε την ζωή μας

 H αλήθεια είναι ότι δεν ξέρω πώς καταφέραμε να επιβιώσουμε. Ήμαστε μια γενιά σε αναμονή: περάσαμε την παιδική μας ηλικία περιμένοντας… Δύο ώρες μετά το φαγητό πριν κολυμπήσουμε, δύο ώρες μεσημεριανό ύπνο για να ξεκουραστούμε και τις Κυριακές έπρεπε να μείνουμε νηστικοί όλο το πρωί για να κοινωνήσουμε. Ακόμα και οι πόνοι περνούσαν με την αναμονή.


 Κοιτάζοντας πίσω, είναι δύσκολο να πιστέψουμε ότι είμαστε ακόμα ζωντανοί.. Εμείς ταξιδεύαμε σε αυτοκίνητα χωρίς ζώνες ασφαλείας και αερόσακους.Κάναμε ταξίδια 10 και 12 ωρών,

πέντε άτομα σε ένα Φιατάκι και δεν υποφέραμε από το «σύνδρομο της τουριστικής θέσης».

1

Δεν είχαμε πόρτες, παράθυρα, ντουλάπια και… μπουκάλια φαρμάκων ασφαλείας για τα παιδιά..
Ανεβαίναμε στα ποδήλατα χωρίς κράνη και προστατευτικά, κάναμε ωτο-στοπ, καβαλάγαμε μοτοσικλέτες χωρίς δίπλωμα.


Οι κούνιες ήταν φτιαγμένες από μέταλλο και είχαν κοφτερές γωνίες. Ακόμα και τα παιχνίδια μας ήταν βίαια.
Περνάγαμε ώρες κατασκευάζοντας αυτοσχέδια αυτοκίνητα για να κάνουμε κόντρες κατρακυλώντας σε κάποια κατηφόρα και μόνο τότε ανακαλύπταμε ότι είχαμε ξεχάσει να βάλουμε φρένα. Παίζαμε «μακριά γαϊδούρα» και κανείς μας δεν έπαθε κήλη ή εξάρθρωση.

5 

Βγαίναμε από το σπίτι τρέχοντας το πρωί, παίζαμε όλη τη μέρα και δεν γυρνούσαμε στο σπίτι παρά μόνο αφού είχαν ανάψει τα φώτα στους δρόμους. Κανείς δεν μπορούσε να μας βρει. Τότε δεν υπήρχαν κινητά. 

Σπάζαμε τα κόκκαλα και τα δόντια μας και δεν υπήρχε κανένας νόμος για να τιμωρήσει τους «υπευθύνους». Ανοίγανε κεφάλια όταν παίζαμε πόλεμο με πέτρες και ξύλα και δεν «έτρεχε τίποτα». 


Ήταν κάτι συνηθισμένο για παιδιά και όλα θεραπεύονταν με λίγο ιώδιο ή μερικά ράμματα. Δεν υπήρχε κάποιος να κατηγορήσεις παρά μόνο ο εαυτός σου. Είχαμε καυγάδες και κάναμε καζούρα ο ένας στον άλλος και μάθαμε να το ξεπερνάμε.

Τρώγαμε γλυκά και πίναμε αναψυκτικά, αλλά δεν ήμασταν παχύσαρκοι. Ίσως κάποιος από εμάς να ήταν χοντρός και αυτό ήταν όλο.

2

 Μοιραζόμασταν μπουκάλια νερό ή αναψυκτικά ή οποιοδήποτε ποτό και κανένας μας δεν έπαθε τίποτα. Πίναμε νερό κατευθείαν από τη βρύση, όχι εμφιαλωμένο, και κάποιοι έβαζαν τα χείλη τους πάνω στη βρύση.Καμιά φορά κολλάγαμε ψείρες στο σχολείο και οι μητέρες μας το αντιμετώπιζαν πλένοντάς μας το κεφάλι με ζεστό ξίδι..


Δεν είχαμε Playstations, Nintendo 64, 99 τηλεοπτικά κανάλια, βιντεοταινίες με ήχο surround, υπολογιστές ή Ιnternet. Εμείς είχαμε φίλους. Κανονίζαμε να βγούμε μαζί τους και βγαίναμε. Καμιά φορά δεν κανονίζαμε τίποτα, απλά βγαίναμε στο δρόμο και εκεί συναντιόμασταν για να παίξουμε κυνηγητό, κρυφτό, αμπάριζα – μέχρι εκεί έφτανε η τεχνολογία. 


Περνούσαμε τη μέρα μας έξω, τρέχοντας και παίζοντας. Τότε, το κρυφτό ήταν «υπερπαραγωγή»: ξεκινούσε απόγευμα, αφού είχες διαβάσει και σε άφηνε η μαμά να βγεις
στη γειτονιά, και τελείωνε μαζί με τις ειδήσεις της ΕΡΤ, στις 10 το βράδυ!

3

Παίζαμε ποδόσφαιρο ατελείωτες ώρες… Χάσαμε χιλιάδες μπάλες. Άσε που όλοι είχαμε τα γόνατά μας καταχτυπημένα, αλλά δεν μας ένοιαζε! Πηγαίναμε με το ποδήλατο ή περπατώντας μέχρι τα σπίτια των φίλων και τους φωνάζαμε από την πόρτα. Φανταστείτε το! Χωρίς να ζητήσουμε άδεια από τους γονείς μας, ολομόναχοι εκεί έξω στον σκληρό αυτό κόσμο! Χωρίς κανέναν υπεύθυνο! Πώς τα καταφέραμε;


Στα σχολικά παιχνίδια συμμετείχαν όλοι και όσοι δεν έπαιρναν μέρος έπρεπε να συμβιβαστούν με την απογοήτευση. Κάποιοι δεν ήταν τόσο καλοί μαθητές όσο άλλοι και έπρεπε να μείνουν στην ίδια τάξη. Δεν υπήρχαν ειδικά τεστ για να περάσουν όλοι. Τι φρίκη

4

Κάναμε διακοπές τρεις μήνες τα καλοκαίρια και περνούσαμε ατέλειωτες ώρες στην παραλία χωρίς αντηλιακή κρέμα με δείκτη προστασίας 30 και χωρίς μαθήματα ιστιοπλοΐας, τένις ή γκολφ. Φτιάχναμε όμως φανταστικά κάστρα στην άμμο και ψαρεύαμε με ένα αγκίστρι και μια πετονιά.

Ρίχναμε τα κορίτσια κυνηγώντας τα για να τους… βάλουμε χέρι, όχι πιάνοντας κουβέντα σε κάποιο chat room και γράφοντας ; ) : D : P>!!!!!

Είχαμε ελευθερία, αποτυχία, επιτυχία και υπευθυνότητα και μέσα από όλα αυτά μάθαμε και ωριμάσαμε

5


ΦΩΤ ΑΡΧΕΙΟ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ εκτος της 1ης

Εργασίες ασφαλτόστρωσης στον ΒΟΑΚ από τον κόμβο Γιόφυρου και για 1.500μ προς Άγιο Νικόλαο

 Στα πλαίσια εκτέλεσης του έργου «ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ-ΣΥΝΤΗΡΗΣΕΙΣ ΝΕΑΣ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΑΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΔΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ» πρόκειται να εκτελεστούν εργασίες  ασφαλτόστρωσης επί του ΒΟΑΚ.

Συγκεκριμένα από την Τρίτη 17-01-2023 έως και την Τρίτη 31-01-2023 θα αποκλειστεί η αριστερή λωρίδα του ρεύματος κυκλοφορίας από Ρέθυμνο προς Άγιο Νικόλαο στο τμήμα με αρχή τον κόμβο Γιόφυρου και για 1.500μ προς Άγιο Νικόλαο (700μ πριν την άνω διάβαση προς οδό Ούλαφ Πάλμε). Η κυκλοφορία προς Άγιο Νικόλαο θα διεξάγεται από τη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας και όλοι οι κόμβοι θα παραμείνουν ανοικτοί.



Παρακαλούνται οι οδηγοί των οχημάτων να τηρούν την εγκεκριμένη εργοταξιακή σήμανση.

Επίσκεψη Βουλευτή Λασιθίου κ.Θραψανιώτη στο Δήμαρχο Σητείας

 Εθιμοτυπική επίσκεψη στο Δήμαρχο Σητείας κ. Γιώργο Ζερβάκη πραγματοποίησε σήμερα ο βουλευτής Λασιθίου του ΣΥΡΙΖΑ κ. Μανόλης Θραψανιώτης, συνοδευόμενος από τοπικά στελέχη του κόμματος.

Ο κ. Δήμαρχος ενημέρωσε τον Βουλευτή για την πορεία των αποκαταστάσεων των ζημιών από την πρόσφατη καταστροφική θεομηνία της 15/10/2022 και για τις χρηματοδοτήσεις που έχουν δοθεί τόσο στους ιδιώτες όσο και στο Δήμο ως αποζημίωση.




Επιπλέον ο Δήμαρχος ζήτησε τη βοήθεια του κ. Βουλευτή στα σημαντικά θέματα  που απασχολούν το Δήμο (π.χ. ΒΟΑΚ).

Για το θέμα που προέκυψε, μετά τις ατυχείς δηλώσεις του Υπουργού Υγείας για την υποβάθμιση του Νοσοκομείου Σητείας, ο κ. Δήμαρχος διαβεβαίωσε ότι, σύμφωνα και με την πρόσφατη ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η τοπική κοινωνία δεν θα επιτρέψει καμία υποβάθμιση, αλλά θα διεκδικήσει την ανάπτυξη και αναβάθμισή του.

Με τη σειρά του ο κ. Βουλευτής είπε ότι πρόθεσή του είναι η διαχρονική ανάδειξη και προώθηση όλων των μικρών και μεγάλων θεμάτων του Νομού Λασιθίου και η προσπάθεια επίλυσής τους μέσα από συνεργασίες και συντονισμένες ενέργειες όλων των εμπλεκομένων.

Η συνάντηση έγινε σε ιδιαίτερα θερμό κλίμα όπου και ανταλλάχθηκαν ευχές για την καινούργια χρονιά.

Ο Μάνος Κατράκης με καταγωγή απο το Καστέλι Κισσάμου

 Ο Μάνος Κατράκης, κορυφαίος πρωταγωνιστής και θιασάρχης, γεννήθηκε στις 14 Αυγούστου του 1909 στο Καστέλι Κισσάμου των Χανίων Κρήτης. Ήταν το μικρότερο από τα πέντε παιδιά του εμπόρου Χαράλαμπου Κατράκη και της Ειρήνης.

Το 1919 η οικογένειά του μετακόμισε στην Αθήνα, όπου ο Μάνος, που από μικρός είχε δείξει το υποκριτικό ταλέντο του, εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε θεατρική σκηνή. Έκανε το ντεμπούτο του σε ηλικία μόλις 18 ετώ


ν, με το θίασο «Οι νέοι» στο έργο «Για την αγάπη της». Το μπρίο και η δυναμικότητά του ενθουσίασαν τον σκηνοθέτη Κώστα Λελούδα κι έτσι ένα χρόνο αργότερα, το 1928, έπαιξε στην πρώτη βουβή ταινία «Το λάβαρο του '21».

77


Την ίδια περίοδο εντάχθηκε στο «Θίασο της Ελευθέρας Σκηνής» της Μαρίκας Κοτοπούλη, του Σπύρου Μελά και του Μήτσου Μυράτ, παίζοντας σε έργα όπως «Η λύρα του γερο-Νικόλα», «Οι άθλιοι» και «Στέλλα Βιολάντη». Το 1930 συνεργάστηκε με το «Λαϊκό Θέατρο» του Β. Ρώτα και το 1932 προσλήφθηκε στο νεοϊδρυόμενο Εθνικό Θέατρο, όπου ερμήνευσε μεταξύ άλλων τον Κορυφαίο στον «Αγαμέμνονα» και τον Κρητικό στη «Βαβυλωνία».



Το 1934 συνεργάστηκε με τον Β. Αργυρόπουλο και το 1935 ξανά με τη Μ. Κοτοπούλη, για να επιστρέψει, την ίδια χρονιά στο Εθνικό Θέατρο. 


Το 1943 ανέλαβε Πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και από τη θέση αυτή συνέβαλε τα μέγιστα στην ίδρυση του Κρατικού Θεάτρου Θεσσαλονίκης όπου και έπαιξε μέχρι το 1946, οπότε επέστρεψε στο Εθνικό. Εκδιώχθηκε, όμως, ένα χρόνο αργότερα, λόγω των αριστερών πεποιθήσεών του. Αρνούμενος να υπογράψει «δήλωση μετανοίας», εξορίστηκε στην Ικαρία, στη Μακρόνησο και τον Αϊ-Στράτη.

2

Επέστρεψε στην Αθήνα το 1952, διοργανώνοντας «ποιητικές απογευματινές» στο θέατρο Μουσούρη. Ξανανέβηκε στη σκηνή με το θίασο της Κατερίνας Ανδρεάδη, λίγο αργότερα με τον θίασο του Αδαμάντιου Λεμού και αμέσως μετά με τον «Θυμελικό Θίασο» του Λίνου Καρζή («Προμηθεύς Δεσμώτης»). Στη συνέχεια και μέχρι το 1955 εμφανίστηκε με την Κυβέλη και αμέσως μετά συγκρότησε δικό του θίασο με την Ασπασία Παπαθανασίου («Ευγενία Γκραντέ», Βαθιές είναι οι ρίζες Το κορίτσι με το κορδελάκι, κ.ά).



Το 1955 ίδρυσε το «Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο» και εγκαταστάθηκε στον υπαίθριο χώρο του Πεδίου του Άρεως, τον οποίο εγκαινίασε με τον «Αγαπητικό της Βοσκοπούλας». Σ' αυτό το θέατρο, με μεγάλη συμμετοχή κοινού και καλλιτεχνική επιτυχία, συνέχισε ως το 1967, υποστηρίζοντας συστηματικά το ελληνικό έργο («Ο μονοσάνδαλος», «Το κορίτσι με το κορδελάκι», «Η Αντιγόνη της Κατοχής», «Ο Πατούχας» και διασκευές από έργα του Καζαντζάκη όπως «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» και «Ο Καπετάν Μιχάλης»). 


Σποραδικά ανέβασε και κλασικό ρεπερτόριο («Ιούλιος Καίσαρ», «Φουέντε Οβεχούνα»). Τους χειμώνες, το ΕΛΘ φιλοξενείτο σε διάφορα θέατρα ή περιόδευε στην επαρχία, την Κύπρο και την Κωνσταντινούπολη.


3


Καθώς το 1968 του έγινε έξωση από το Πεδίο του Άρεως, ο Κατράκης συνέχισε την πρωταγωνιστική του πορεία, πότε με το θίασό του, πότε με άλλους πρωταγωνιστές. Το 1972 επέστρεψε στο Εθνικό Θέατρο και πρωταγωνίστησε στον «Οθέλλο» και τον «Δον Κιχώτη», και στην Επίδαυρο στον «Οιδίποδα τύραννο» (1973) και στον «Προμηθέα Δεσμώτη» (1974).



Αργότερα, συνεργάστηκε με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, το ΚΘΒΕ, για να επανιδρύσει το 1977 το ΕΛΘ, ανεβάζοντας έργα Αρμπούζοφ (Φθινοπωρινή ιστορία με την Έλλη Λαμπέτη), Γκόρκι (Οι Τελευταίοι), Μπρεχτ (Συντροφιά με τον Μπρεχτ, με τη Μελίνα Μερκούρη), Λέοναρντ (Ντα), Μασάρι (Ταμπού) και τη «Λειτουργία κάτω από την Ακρόπολη» του Ν. Βρεττάκου. Η τελευταία του εμφάνιση έγινε το 1984 στο Ηρώδειο, με το μουσικό έργο του Θόδωρου Αντωνίου «Προμήθεια».



Συνεργάστηκε με πολύ σημαντικούς καλλιτέχνες (Δ. Ροντήρη, Π. Κατσέλη, Τ. Μουζενίδη, Μ. Βολανάκη, Σπ. Ευαγγελάτο, Μ. Θεοδωράκη, Σπ. Βασιλείου, Α. Κατσέλη, Τ. Καρούσο, Ελ. Χατζηαργύρη, Αν. Βαλάκου) και συμμετείχε σε εκατοντάδες εκδηλώσεις, όπου με την ανεπανάληπτη φωνή του δικαίωνε το νεοελληνικό ποιητικό λόγο. Οι αναγνώσεις του σε κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας παρέμειναν κλασικές.


Ο Κατράκης έπαιξε και σε πολλές ταινίες στον κινηματογράφο. 

4


Αξιόλογες είναι οι ερμηνείες του στο «Μαρίνο Κοντάρα» του Γιώργου Τζαβέλα (1948), στη «Συνοικία το όνειρο» του Αλέκου Αλεξανδράκη (1961) στην «Ηλέκτρα» του Μιχάλη Κακογιάννη (1962), στο «Ένας Ντελικανής» του Μανόλη Σκουλούδη (1963). Βραβεύτηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ του Σαν Φρανσίσκο, για την ερμηνεία του στον ρόλο του Κρέοντα στην «Αντιγόνη» του Γ. Τζαβέλλα, και στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για τη συμμετοχή του στο «Συνοικία το όνειρο».



Λίγο μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων της τελευταίας ταινίας «Ταξίδι στα Κύθηρα», με σκηνοθέτη το Θόδωρο Αγγελόπουλο, άφησε την τελευταία του πνοή, στις 2 Σεπτεμβρίου του 1984, χτυπημένος από καρκίνο των πνευμόνων.




ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...

Η Φυγοκεντρική Μηχανή μίας άλλης εποχής


Όλο το όργανο λέγεται Φυγοκεντρική Μηχανή και χρησιμοποιείται για να θέσει σε κυκλική κίνηση δάφορα συστήματα, όπως ο Ρυθμιστής του Watt με τα δύο συμμετρικά σφαιρίδια τα οποία κατά την κυκλική κίνηση απομακρύνονται μεταξύ τους. Στην ίδια μηχανή γίνεται και το πείραμα της σύνθεσης του πολύχρωμου φάσματος του ηλιακού φωτός (δίσκος του Newton) σε λευκό. Και άλλα πολλά!...

zzzzzzzzzzzzzzzzz

( MANOΣ.Ν. ΠΕΤΡΑΚΗΣ )
φωτ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ