Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2023

Ο λαός της Ιεράπετρας έδειξε τον δρόμο

Για ακόμα μία φορά οι πολίτες της Ιεράπετρας έδειξαν πως δεν πρόκειται να χαριστούν σε κανέναν. Πως το νοσοκομείο της πόλης και το αγαθό της δημόσιας υγείας και της αξιοπρεπούς περίθαλψης είναι αδιαπραγμάτευτο.

Οι οργανώσεις βάσης του ΜέΡΑ25 χαιρετίζουν το μεγαλειώδες συλλαλητήριο και στέκονται δίπλα στους χιλιάδες πολίτες που διεκδικούν το αυτονόητο για αυτούς και τα παιδιά τους. 

 


Όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν, τα σχέδια για την υποβάθμιση και εν τέλει για το κλείσιμο του νοσοκομείου δεν έφυγαν ποτέ από τις επιδιώξεις των μνημονιακών κυβερνήσεων. Η χρόνια υποστελέχωση, η σχεδιασμένη απομάκρυνση γιατρών και νοσηλευτών, η διοικητική εξάρτηση και η έλλειψη αυτονομίας σε όλα τα επίπεδα είναι τα πρώτα βήματα αυτής της πορείας με κατάληξη τη μετατροπή του νοσοκομείου σε Κέντρο Υγείας. 

 

Και φυσικά η «Μητσοτάκης Α.Ε.», ο υπουργός Θάνος Πλεύρης και η αναπληρώτρια υπουργός Μίνα Γκάγκα έχουν ήδη διακηρύξει πως θα υπηρετήσουν πιστά αυτή την πολιτική.

Δεν θα τους αφήσουμε. Ο λαός της Ιεράπετρας έδειξε σήμερα τον δρόμο.

 

Μαθητές απ’ όλη την Κρήτη στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την όπερα «Ελευθέριος Βενιζέλος» του ΠΣΚΗ

Μια ιδιαίτερη εμπειρία περίμενε 600 μαθητές από σχολεία των νομών Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου και Λασιθίου, που παρακολούθησαν το πρωί της Πέμπτης 2/2 το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποιεί το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, με αφορμή την Όπερα του Δημήτρη Μαραμή «Ελευθέριος Βενιζέλος». 

 


Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΠΣΚΗ Μύρων Μιχαηλίδη και ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής μύησαν μαθητές και συνοδούς καθηγητές στα μυστικά της όπερας, ενώ οι μουσικοί της Φιλαρμόνια Ορχήστρας Αθηνών παρουσίασαν αποσπάσματα από την πολυαναμενόμενη όπερα. Η δράση διοργανώθηκε με την συνεργασία της Περιφερειακής Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης. 

 

Υπενθυμίζεται ότι η νέα παραγωγή του ΠΣΚΗ παρουσιάζεται σε παγκόσμια πρώτη στην Αίθουσα «Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού» την Παρασκευή 3 και το Σάββατο 4 Φεβρουαρίου, στις 20:00, υπό τη μουσική διεύθυνση του κορυφαίου αρχιμουσικού Μύρωνα Μιχαηλίδη και σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Ελβετού σκηνοθέτη Guy Montavon. 

 

Το λιμπρέτο υπογράφει ο ποιητής Σωτήρης Τριβιζάς, τα ιστορικά στοιχεία βασίζονται στη βιογραφία «Ελευθέριος Βενιζέλος, ο άνθρωπος, ο ηγέτης» του Νικολάου Εμμ. Παπαδάκη (Παπαδή) και η πρωτότυπη όπερα Ελευθέριος Βενιζέλος ανεβαίνει στο ΠΣΚΗ με τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών και με σκηνικά – κοστούμια της Άννας Μαχαιριανάκη.

Με την υποστήριξη του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος». 


Συντελεστές:

Σύνθεση: Δημήτρης Μαραμής

Μουσική Διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης

Λιμπρέτο: Σωτήρης Τριβιζάς

Σκηνοθεσία - Φωτισμοί: Guy Montavon

Σκηνικά - Κοστούμια: Άννα Μαχαιριανάκη

Ιστορικός Σύμβουλος: Νικόλαος Εμμ. Παπαδάκης (Παπαδής) 

 

Διανομή:

Ελευθέριος Βενιζέλος: Άγγελος Χονδρογιάννης

Κωνσταντίνος Α’, Κεμάλ Ατατούρκ: Αντώνης Κορωναίος

Έλενα Σκυλίτση, Μαρία Κατελούζου: Μαρία Κόκκα

Πηνελόπη Δέλτα: Αγγελική Καθαρίου

Υπουργός του Βενιζέλου: Ορέστης Κουσαθανάς

David Loyd George: Λευτέρης Παπαγγελής

Woodrow Wilson: Γιάννης Κιαγιαδάκης

Georges Clemenceau: Μάνος Ζουμπουλάκης

Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών

Χορωδιακό Σύνολο Ηρακλείου

Διεύθυνση χορωδίας: Γιάννης Κιαγιαδάκης

Μουσική Διδασκαλία Μονωδών: Δημήτρης Βεζύρογλου

Μουσική Διδασκαλία Χορωδών: Ευγενία Ψαρουδάκη

Οργάνωση Παραγωγής: Μαριάννα Πεχυνάκη

Βοηθός Σκηνοθέτη: Νικολής Αβραμάκης

Βοηθός Σκηνογράφου- Ενδυματολόγου: Nan Teague

Εικαστική Απόδοση Σκηνικού: Ανδρέας Καμπάς

Κατασκευή Σκηνικών: Γιάννης Αγγουρίδης

Κατασκευή Κοστουμιών: Πένυ Τσομπανάκη – Nan Teague

Οδηγός σκηνής: Καλλιόπη Γερμανού

Μετάφραση Λιμπρέτου: Λένα Καπέλλου

Επιμέλεια Υποτιτλισμού: Έλντα Κλαδάκη

Διαβάστε περισσότερα, εδώ: https://bit.ly/3gxD6By

· Επίσημος Χορηγός Αερομεταφορών: AEGEAN Airlines

· Επίσημος Χορηγός Φιλοξενίας: Metaxa Hospitality Group | Economou Hotels | Karatarakis Hotels & Restaurants | Capsis Astoria Heraklion

· Επίσημος Χορηγός Οδικών Μεταφορών: Union Coach Services

· Επίσημος Χορηγός Ακτοπλοϊκών Μεταφορών: Minoan Lines

· Επίσημος Χορηγός Πιστοποιήσεων: TUV AUSTRIA

· Επίσημος Χορηγός Εκπαίδευσης: ΙΕΚ ΑΚΜΗ

· Χορηγός Φροντιστηριακού Εξοπλισμού: Κοπιδάκης Ξύλινες Δημιουργίες

· Χορηγός επικοινωνίας ΕΡΤ3 | ΕΡΑ Ηρακλείου | ΕΡΑ Χανίων

Video μπορείτε να πάρετε από εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=6AFqoK7TeWI

 

Πάρε και εσύ μέρος στον "2ο Πανελλήνιος διαγωνισμός συγγραφής και ερμηνείας πρωτότυπου μονολόγου επί σκηνής."

Η Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος έπειτα από την άκρως επιτυχημένη διεξαγωγή του 1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πρωτότυπων Μονολόγων επί Σκηνής, προκηρύσσει τον 2ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πρωτότυπων Μονολόγων επί Σκηνής.

 


   Ο διαγωνισμός πραγματοποιείται με τη συμβολή του θεάτρου Παραμυθίας, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, της Περιφέρειας Αττικής, της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, των Δήμων Αγρινίου, Ακτίου Βόνιτσας, Αλεξανδρούπολης, Αμφίκλειας - Ελάτειας, Αμφιλοχίας, Ανατολικής Σάμου, Αργοστολίου, Άργους, Άρτας, Βέροιας, Βισαλτίας, Βόλου, Διρφύων-Μεσσαπίων, Δράμας, Δωδώνης, Έδεσσας, Ηρακλείου, Ηρακλείου Αττικής, Θέρμης, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Καλαμάτας, Κοζάνης, Κομοτηνής, Κορδελιού-Ευόσμου, Κορίνθου, Λάρισας, Λεβαδειάς, Λήμνου, Λοκρών, Δυτικής Μάνης, Μαραθώνος, Μεσολογγίου, Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Νάουσας, Νοτίου Πηλίου, Πάρου, Πάτρας, Πύργου, Σερρών, Σκύδρας, Σπάρτης, Τεμπών, Τήνου, Τρικάλων, Τρίπολης, Παλαιού Φαλήρου, Φλώρινας, Χαϊδαρίου, Χαλκίδας, Χανίων, Χερσονήσου και την υποστήριξη των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βεροίας, Ιωαννίνων, Καλαμάτας, Κοζάνης, Κομοτηνής, Λάρισας, Πατρών, Σερρών, Τρικάλων, του ΔΙΚΑΔΙΜΕ, Θεσσαλικού Θεάτρου, Δημοτικού Θεάτρου Μαραθώνα, ΠΟΑΚΕ κ.ά.
 

Σκοπός του διαγωνισμού είναι η ενίσχυση της Ελληνικής Θεατρικής Δημιουργίας αλλά και η προσφορά της ευκαιρίας σε συγγραφείς και συγγραφείς/ερμηνευτές ανά την επικράτεια να παρουσιάσουν τις προσωπικές τους δημιουργικές ανησυχίες υπό μορφή θεατρικών μονολόγων διάρκειας 15' (σκηνικής παρουσίας) ενώπιον κριτικών επιτροπών. 
 
Τον μονόλογο μπορεί να ερμηνεύσει είτε ο συγγραφέας είτε ηθοποιός, όμως όποιος ερμηνεύσει ενώπιον της προκριματικής επιτροπής είναι υποχρεωτικό να ερμηνεύσει και ενώπιον της κριτικής επιτροπής του ημιτελικού και του τελικού. Επιτρέπονται χρηστικά αντικείμενα κατά την παράσταση του μονολόγου αλλά όχι σκηνικά, ούτε χρήση μουσικής.

Από την 1η Νοεμβρίου 2022 μέχρι και την 30η Μαρτίου 2023, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να μετάσχουν στην προκριματική φάση, καλούνται να υποβάλλουν συμμετοχή, όπου θα αναφέρουν και τον τόπο διαμονής τους,

Για πλήρη ενημέρωση, επισκεφθείτε τον διαδικτυακό τόπο μας www.senariografoi.gr και για τυχόν απορίες ή διευκρινίσεις, επικοινωνήστε στο email info@senariografoi.gr ή στο τηλέφωνο 6932089819.

Αναλυτικές πληροφορίες και όροι διαγωνισμού: https://senariografoi.gr/gr/news/stories/1646/

Δείτε τα trailer της διοργάνωσης:



 

«Χανιώτικο Καρναβάλι 2023 στη Σούδα»: Αντίστροφη μέτρηση για τη μεγάλη αποκριάτικη γιορτή των Χανίων

 Πυρετώδεις είναι οι προετοιμασίες για τη μεγάλη αποκριάτικη γιορτή των Χανίων, το Χανιώτικο Καρναβάλι 2023 στη Σούδα. 


Έπειτα από 2 χρόνια αισθητής απουσίας, επιστρέφει πιο δυναμικό από ποτέ, με πολλές και διάφορες δράσεις, συναυλίες και αποκορύφωμα τη μεγάλη καρναβαλική παρέλαση την Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2023, στις 15:00.


Μετράμε αντίστροφα και για την Τελετή Έναρξης του Καρναβαλιού, η οποία θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2023, στις 18.00, στην πλατεία Σούδας, με τον Βασιλιά Καρνάβαλο να κάνει την εμφάνιση του, ενώ θα ακολουθήσει μεγάλη, ξέφρενη συναυλία με τον Γιώργο Τσαλίκη, στις 20:00.


Το Χανιώτικο Καρναβάλι που για ακόμα μια χρονιά, διοργανώνεται από τον Δήμο Χανίων, την Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ.-Κ.Α.Μ., την Περιφέρεια Κρήτης, σε συνεργασία με την Ένωση Επιχειρηματιών Σούδας και τον Πολιτιστικό Σύλλογο της περιοχής, φέτος έχει ως θέμα του την κρητική μυθολογία.


Πιο συγκεκριμένα, εμπνευσμένο από την ιστορία της περιοχής της Σούδας και της Απτέρας, φέρει τον τίτλο: «Σειρήνες και Μούσες», χωρίς ωστόσο το θέμα να είναι δεσμευτικό για τους συμμετέχοντες. Πηγή έμπνευσης είναι η μυθολογία της περιοχής της Απτέρας, στην οποία σύμφωνα με τον μύθο, οι Μούσες έχασαν τα φτερά τους και μένοντας άπτερες, έδωσαν το όνομά του στην αγαπημένη περιοχή, στην ενότητα της Σούδας.

Περισσότερα νέα και πληροφορίες υπάρχουν στην ομάδα “Χανιώτικο Καρναβάλι στη Σούδα New” στο Facebook, όπου οι πολίτες μπορούν να βρουν λεπτομέρειες, όλες τις ομάδες καθώς και όλους τους τρόπους συμμετοχής.


Για περαιτέρω ενημέρωση σχετικά με τη διοργάνωση, αλλά και δηλώσεις συμμετοχών και ομάδων, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν στα τηλέφωνα:
6934839490 (Μάριος Γελασάκης) και 6946644529 (Ηλίας Φραγκιαδάκης). Η συμμετοχή των μικρών Χανιωτών θα γίνεται και μέσω των σχολικών μονάδων, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Νομού Χανίων.

Στον Δήμο Χανίων το κτίριο του πρώην ΙΚΑ

 H έγκριση της παραχώρησης από τον ΕΦΚΑ στον Δήμο Χανίων, του κτιρίου του πρώην ΙΚΑ επί της οδού Σολωμού στο κέντρο της πόλης των Χανίων, ψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία, κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων, έπειτα από εισήγηση του Δημάρχου Χανίων, Παναγιώτη Σημανδηράκη.


Ο κ. Σημανδηράκης όπως είχε γνωστοποιήσει στα μέλη του Δ.Σ. Χανίων σε προηγούμενη συνεδρίαση, είχε εκδοθεί η σχετική απόφαση από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΦΚΑ, η οποία προέβλεπε την παραχώρηση του συγκεκριμένου κτιρίου προς τον Δήμο Χανίων.



Ο Δήμαρχος Χανίων σημείωσε μεταξύ άλλων χαρακτηριστικά: «Είναι μία διεκδίκηση του Δήμου Χανίων που εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό μας για την αξιοποίηση των χώρων της πόλης. Επιτέλους το ακίνητο περιέρχεται στον Δήμο και θα αποτελέσει μέρος του σχεδιασμού της ευρύτερης περιοχής που θα περιλαμβάνει το νέο Δημαρχείο Χανίων στους Ιταλικούς Στρατώνες και τη μετατροπή της οδού Τζανακάκη σε πεζόδρομο».

Με την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας ο κ. Σημανδηράκης, δήλωσε την ικανοποίησή του για τη θετική έκβαση και την παραχώρηση του ακινήτου στην ιδιοκτησία του Δήμου, μία υπόθεση που όπως είπε, ήρθε ως αποτέλεσμα επίπονων και επίμονων διεργασιών μεταξύ των δύο φορέων.

Ο Δήμαρχος Χανίων, εξέφρασε τις ευχαριστίες του σε όσους ασχολήθηκαν με τη συγκεκριμένη υπόθεση και συγκεκριμένα τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων, Ευτύχη Δαμιανάκη και τον Γενικό Γραμματέα του Δήμου, Γιώργο Φραγκιαδάκη, τους αρμόδιους ΑντιδημάρχουςΤ. Αλόγλου, Ν. Χαζιράκη και Μ. Καλογριδάκη και τους υπηρεσιακούς της Νομικής Υπηρεσίας του Δήμου. Ξεχωριστή αναφορά έγινε και στη Διοίκηση του ΕΦΚΑ, τον Διοικητή, Παναγιώτη Δουφεξή και τον αναπληρωτή Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας, Γιώργο Μπέμπη, για την αγαστή συνεργασία που οδήγησε στο πολύ θετικό αποτέλεσμα για τον Δήμο Χανίων.

Ολομέλεια και κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας για τον «Σύνδεσμο Μελών Γυναικείων Σωματείων Ηρακλείου & Ν. Ηρακλείου»

 Σε μια ιδιαίτερα ζεστή εκδήλωση, παρά την χθεσινή παγωμένη βραδιά, ο «Σύνδεσμος Μελών Γυναικείων Σωματείων Ηρακλείου & Ν. Ηρακλείου» έκοψε την πρωτοχρονιάτικη πίτα του με την πολυπληθή παρουσία των μελών του. 


Η κοπή της πίτας από την πρόεδρο του Συνδέσμου κα. Μαίρη Παχιαδάκη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της μηνιαίας Ολομέλειας του Φορέα, στη διάρκεια της οποίας έγινε συζήτηση για τις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν αλλά και για τον σχεδιασμό που πρόκειται να υλοποιηθεί το αμέσως προσεχές διάστημα, προκειμένου να στηριχθούν οι Δομές που λειτουργεί ο Σύνδεσμος.

 Τυχερή της βραδιάς, αναδείχθηκε η φίλη του Φορέα κα. Σοφία Μπουρναζάκη-Μελισουργάκη η οποία κέρδισε το δώρο της πίτας, ένα πολύ όμορφο χρυσό κολιέ το οποίο προσέφερε το μέλος του Συνδέσμου κα. Δέσποινα Περογαμβράκη-Αναστασάκη. 

Ο Φορέας ευχαριστεί θερμά το εστιατόριο «Παγοποιείον» για τη φροντίδα και τη γενικότερη συμβολή του στην επιτυχία της βραδιάς.

Τριήμερο Εκδηλώσεων Απο Τα Ιδρύματα Ανδρέα & Μαρίας Καλοκαιρινού

  Τα Ιδρύματα Ανδρέα & Μαρίας Καλοκαιρινού οργανώνουν ένα τριήμερο εκδηλώσεων, 3-5 Φεβρουαρίου 2023, για τα δέκα χρόνια λειτουργίας του Κοινωνικού τους Χώρου.


Ο Κοινωνικός Χώρος είναι μια πολλαπλή δομή που έχει στη βάση της το Κοινωνικό Συσσίτιο «Φαγητό με την Αγάπη μας» και το Κοινωνικό Παντοπωλείο, αλλά αποβλέπει στην ολόπλευρη στήριξη, την επιμόρφωση και την κοινωνική επανένταξη των ανθρώπων που βρίσκονται σε βιοτική ανάγκη, Ελλήνων, προσφύγων και μεταναστών, χωρίς καμιά διάκριση, καθώς και στην ευαισθητοποίηση και την κινητοποίηση της κοινωνίας για την αντιμετώπιση της φτώχειας και των κάθε λογής κοινωνικών αποκλεισμών. 

thumbnail_01

Η δομή στα δέκα χρόνια της λειτουργίας της έχει συγχρηματοδοτηθεί από τα Ιδρύματα Καλοκαιρινού και από προγράμματα ΕΣΠΑ (2007-2013, και 2014-2020, «Προώθηση της κοινωνικής ένταξης και καταπολέμηση της φτώχιας στην Κρήτη») στο πλαίσιο των οποίων τα Ιδρύματα έχουν συμπράξει με τον Δήμο Ηρακλείου. Δεκάδες φορείς, συλλογικότητες και ιδιώτες έχουν επίσης συνεργαστεί σε δράσεις που πραγματοποιούνται στον Κοινωνικό Χώρο.


Οι εκδηλώσεις θα γίνουν στην κεντρική αίθουσα «Οδυσσέας Ελύτης» του Κοινωνικού Χώρου, στην οδό Μονής Αγκαράθου 9, στο κέντρο του Ηρακλείου. Θα ξεκινήσουν την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου, ώρα 10.00, οπότε το λόγο θα λάβουν ο Περιφερειάρχης Κρήτης και Πρόεδρος των Ιδρυμάτων Σταύρος Αρναουτάκης, ο Δήμαρχος Ηρακλείου και Αντιπρόεδρος των Ιδρυμάτων Βασίλης Λαμπρινός, και ο Εντεταλμένος Σύμβουλος των Ιδρυμάτων καθηγητής Αλέξης Καλοκαιρινός. 


Στη συνέχεια, ο λόγος θα περάσει σε ωφελουμένους, εργαζομένους και εθελοντές του Κοινωνικού Χώρου. Στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης θα μιλήσουν και εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Υπηρεσιών, Οργανισμών, Συλλόγων και άλλων φορέων και συλλογικοτήτων που συμπράττουν στις δράσεις του Κοινωνικού Χώρου. 


Αυτοί οι «Θεματικοί Κοινωνικοί Διάλογοι» θα ξεδιπλωθούν σε έξι ενότητες: (α) Κοινωνική Φροντίδα και Πρόνοια, (β) Κοινωνική Ενσωμάτωση και Στήριξη Ευπαθών Ομάδων, (γ) Υγεία και Ψυχική Ανθεκτικότητα, (δ) Πολιτισμός και Τέχνη, (ε) Παιδεία και Ειδική Αγωγή, και (στ) Εθελοντισμός, Κοινωνία των Πολιτών και Κοινωνική Επιχειρηματικότητα. Την εκδήλωση θα συντονίσει ο δημοσιογράφος Στέλιος Ζερβός.


Τη δεύτερη μέρα, Σάββατο 4 Φεβρουαρίου, θα πραγματοποιηθούν το πρωί η «Δράση της ζωντανής βιβλιοθήκης», με ανθρώπους που μοιράζονται την ιστορία και τα βιώματά τους, και το απόγευμα τα «Παιχνίδια Κίνησης, Μνήμης και Προσοχής» για ανθρώπους στην τρίτη ηλικία.


Στην εκδήλωση της πρώτης μέρας (Παρασκευής 3/2/23) η συμμετοχή του κοινού είναι ελεύθερη. Για τη συμμετοχή στις δραστηριότητες της δεύτερης μέρας (Σαββάτου 4/2/23) χρειάζεται προεγγραφή στην ηλεκτρονική διεύθυνση koinonikos.xwros@gmail.com ή τηλεφωνικά στο 6989976695 (κ. Διονύση Κοκκώνη).


Την τρίτη μέρα, Κυριακή 5/2/23, το πρωί θα πραγματοποιηθεί το «Κομμωτήριο Εθελοντισμού» και το απόγευμα το προσωπικό, οι εθελοντές και οι ωφελούμενοι του Κοινωνικού Χώρου θα κόψουν την πίτα του 2023 συντροφιά με τους ήχους της κιθάρας του Γιάννη Κασσωτάκη.


Μετά από δέκα χρόνια, συνεχίζουμε να είμαστε μαζί. Θα συνεχίζουμε την κοινή μας προσπάθεια, μέχρι «Να βγούμε στο φως, όλοι και μαζί».

Ξεκινά από τις 6 Φεβρουαρίου η διαδικασία έκδοσης κάρτας μετακίνησης για τα Άτομα με Αναπηρία

Ξεκινά από τις 6 Φεβρουαρίου η διαδικασία έκδοσης δελτίων μετακίνησης ΑμεΑ. Και για την φετινή χρονιά θα παρέχεται έκπτωση 50% στα Υπεραστικά ΚΤΕΛ και δωρεάν μετακίνηση με τα αστικά ΚΤΕΛ της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου, με εισοδηματικά κριτήρια.


Η διαδικασία θα πραγματοποιηθεί το διάστημα από 06 Φεβρουαρίου 2023 μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2023:

· Στην αρμόδια υπηρεσία (Τμήμα Κοινωνικής Μέριμνας Ηρακλείου) της Περιφέρειας Κρήτης (οδός Τηλέμαχου Πλεύρη απ. 2 & Ιερωνυμάκη, περιοχή Αναλήψεως)

· Στα κατά τόπους ΚΕΠ κατόπιν ραντεβού, τηλεφωνικώς ή ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας (rantevou.kep.gov.gr) και ώρες από 8:00π.μ έως 14:00μ.μ

Η ισχύς των Δελτίων θα είναι για το έτος 2023 και για όσο διάστημα εντός του 2024 απαιτηθεί για να εκδοθεί η επόμενη Κοινή Υπουργική Απόφαση.



ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ Άτομα με Αναπηρίες:

· Ελληνικής υπηκοότητας, ή υπήκοοι των Κρατών -Μελών της Ε.Ε., καθώς και υπήκοοι Κρατών-Μελών του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ε.Ο.Χ.)

· Υπήκοοι Κρατών εκτός Ε.Ε που έχουν καταστεί ανίκανοι για εργασία μετά από εργατικό ατύχημα σε ελληνικό έδαφος,


· Αναγνωρισμένοι πρόσφυγες που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα, σε καθεστώς παραμονής για ανθρωπιστικούς λόγους

· Να έχουν ποσοστό αναπηρίας ή βλάβη από νόσο, τουλάχιστόν 67%.

· Το ετήσιο συνολικό δηλωθέν ατομικό εισόδημα να είναι έως 23.000 ευρώ και το συνολικό δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα να μην είναι μεγαλύτερο των 29.000 ευρώ το οποίο προσαυξάνεται με 5.600 ευρώ για κάθε επιπλέον άτομο πέραν του δικαιούχου που συνοικεί και βαρύνει τον/την φορολογούμενο, εφόσον αυτό παρουσιάζει αναπηρία 67% και άνω.


Στο συνολικό εισόδημα περιλαμβάνεται και το αυτοτελώς φορολογούμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο.

Οι ολικά τυφλοί και οι συνοδοί τους εξαιρούνται και λαμβάνουν κάρτα , ανεξάρτητα από το όριο εισοδήματός τους.


Απαιτούμενα δικαιολογητικά

1. Δελτίο αστυνομικής ταυτότητας

2. Αίτηση – Υπεύθυνη δήλωση του ενδιαφερομένου ή του κηδεμόνα του ή άλλου εξουσιοδοτημένου ατόμου με συνημμένα τα δικαιολογητικά που αναφέρονται παρακάτω.

3. Γνωμάτευση Υγειονομικής Επιτροπής, όπου θα αναγράφεται το ποσοστό αναπηρίας (τουλάχιστον 67%) ή απόφαση Διοικητικού Διευθυντή Ασφαλιστικού Φορέα ή ΕΦΚΑ για σύνταξη αναπηρική επ’ αόριστο ή βεβαίωση ΟΠΕΚΑ για εγγραφή στο μητρώο επιδοματούχων. Δεν γίνονται δεκτές αποφάσεις βάσει Ν.2643/98. Για τους δικαιούχους του προγράμματος οικονομικής ενίσχυσης τυφλότητας και Β.Ν.Κ. που δεν είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο ΟΠΕΚΑ και για τους συνοδούς τους, απαιτείται γνωμάτευση Υγειονομικής Επιτροπής.


4. Εκκαθαριστικό σημείωμα της οικίας Οικονομικής Εφορίας για το φορολογικό έτος 2021 (ΠΡΟΣΟΧΗ!)

5. Για την έκδοση νέας κάρτας, δύο φωτογραφίες και με συνοδό, τρεις φωτογραφίες.

6. Υπεύθυνη δήλωση σε περίπτωση που κάποιος/α δεν επιθυμεί την έκπτωση για τα αστικά και δεν υποβάλλεται το εκκαθαριστικό Φ.Ε. 2021.


ΓΙΑ ΥΠΗΚΟΟΥΣ ΕΚΤΟΣ Ε.Ε. ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ

· Για τους υπηκόους Κρατών εκτός Ε.Ε. που έχουν καταστεί ανίκανοι για εργασία μετά από εργατικό ατύχημα σε ελληνικό έδαφος, απαιτείται Ιατρική Βεβαίωση Νοσηλείας από Δημόσιο Νοσοκομείο, στο οποίο θα βεβαιώνεται η νοσηλεία μετά από το ατύχημα.


ΚΑΡΤΑ ΣΥΝΟΔΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ

Άτομα με τυφλότητα ή οπτική αναπηρία άνω του 80% ή έχουν δείκτη νοημοσύνης κάτω του 34, ή νοητική υστέρηση με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω ή διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (παιδικός αυτισμός, αυτισμός) με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω.

Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση απώλειας παλαιάς κάρτας (η οποία βεβαιώνεται από αστυνομική αρχή) δύναται να χορηγηθεί νέο δελτίο, εφόσον υπάρχει διαθέσιμος αριθμός καρτών, από την Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου.


Για πληροφορίες και ραντεβού, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να επικοινωνούν με την αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας Κρήτης (τηλ. 2813410705) ή και τα κατά τόπους ΚΕΠ του Δήμου Ηρακλείου.

ΚΕΠ Ανδρόγεω: 2813401000, 2813401011

ΚΕΠ Πλαστήρα: 2813406307 έως 316

ΚΕΠ Ν. Αλικαρνασσου: 2813409881 ή 876 ή 877

ΚΕΠ Παλιανής: 2813400811

ΚΕΠ Αγ. Μύρωνα: 2813400031 ή 033

ΚΕΠ Προφ. Ηλία: 2813400507 ή 508

Οι Λεηλασίες Των Κρητικών Αρχαιοτήτων Την Περίοδο Της Κατοχής

  Στο παρακάτω, σοκαριστικό στην κυριολεξία , κείμενο που ακολουθεί θα διαβάσετε τι σημαίνει να είσαι βάρβαρος. Να σκεφτείτε επίσης ότι αυτοί είναι οι πατεράδες των σημερινών Ευρωπαίων εταίρων μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση .Επίσης θα δείτε και τους ελληνόφωνους βάρβαρους και πως αντέδρασαν και αντιδρούν σε αυτή την πολιτιστική καταστροφή όχι μόνον της Ελληνικής αλλά και της Παγκόσμιας ιστορίας

Αυτά που ακολουθούν είναι αυτά που έχουν καταγραφεί. Φανταστείτε αυτά που δεν γνωρίζουμε …!
Οι Κρητικές αρχαιότητες στην Κατοχή – Κίνδυνοι, ζημιές και οριστικές απώλειες
Γιώργος Τζωράκης αρχαιολόγος
Στους απολογισμούς των δεινών που επέφεραν οι ξένοι κατακτητές στη χώρα μας κατά τη διάρκεια της κατοχής, οι καταστροφές της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι αυτές που έχουν απασχολήσει σε μικρότερη έκταση έως σήμερα τους ερευνητές. Το ίδιο άγνωστες είναι οι καταστροφές των αρχαιολογικών θησαυρών της Κρήτης, παρά τις συνοπτικές αλλά έγκαιρες καταγραφές από τον αρμόδιο Έφορο αρχαιοτήτων Νικόλαο Πλάτωνα, μετά το τέλος του Πολέμου και τις αναφορές στην περίφημη Έκθεση Ωμοτήτων που συνέταξε ο Καζαντζάκης με τον Κακριδή και τον Καλιτσουνάκη.
Η παρούσα εργασία βασίζεται κυρίωςσε αδημοσίευτα έγγραφα της κρητικής Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και αφορά σε μεγαλύτερο βαθμό στην τύχη των αρχαιοτήτων της ανατολικής και κεντρικής Κρήτης.
Μια κατηγοριοποίηση των καταστροφών εις βάρος της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κρήτης, στα δύσκολα χρόνια της Κατοχής, θα κατέληγε στο διαχωρισμό τεσσάρων βασικών κατηγοριών: 1) τις μεγάλες ζημιές στο Αρχαιολογικό Μουσείο, 2) τις καταστροφές στις επαρχιακές Αρχαιολογικές Συλλογές, 3) τις καταστρεπτικές επεμβάσεις στους αρχαιολογικούς χώρους, και τέλος στις παράνομες αρχαιολογικές ανασκαφές που πραγματοποιήθηκαν σε ολόκληρο το νησί. Γεγονός πάντως είναι ότι οι καταστροφές αυτές υπήρξαν τεράστιες, παρά την πολιτική προστασίας των Ελληνικών Αρχαιοτήτων από τη Γερμανική Υπηρεσία Προστασίας Τέχνης, μέλη της οποίας υπήρχαν βέβαια και στην Κρήτη.

creta133
Η προετοιμασία για τον Πόλεμο.
Άγνωστη επίσης στους πολλούς είναι η υπεράνθρωπη προετοιμασία της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας να προστατέψει τις αρχαιότητες της χώρας, ήδη από το 1939, όταν έγινε σαφές ότι ο μεγάλος πόλεμος δε θα άφηνε ανεπηρέαστη την Ελλάδα. Η γιγαντιαία επιχείρηση «εξασφάλισεως των αρχαιοτήτων», όπως χαρακτηριστικά ονομάστηκε, περιελάμβανε την πλήρη εκκένωση των μουσείων και την απόκρυψη των εκθεμάτων, σε υπόγεια, σε θησαυροφυλάκια τραπεζών, σε ορύγματα κάτω από τις αίθουσες των μουσείων που τα φιλοξενούσαν, ακόμα και σε σπηλιές. Και είναι γεγονός ότι, κατά την είσοδό τους στη χώρα, οι εισβολείς αντίκρισαν μουσεία άδεια.
arx1

Ο Έφορος Αρχαιοτήτων Νικόλαος Πλάτωνας (1909-1992)

Αντίστοιχη προσπάθεια καταβλήθηκε βέβαια και από την αρμόδια υπηρεσία της Κρήτης, υπό τον έφορο Νικόλαο Πλάτωνα που διηύθυνε τότε τη μοναδική Εφορεία Αρχαιοτήτων της Κρήτης. Ένας ακόμη Έφορος Αρχαιοτήτων, ο Βασίλειος Θεοφανείδης, είχε την έδρα του στα Χανιά, με αρμοδιότητες όμως επιμελητεύοντος Εφόρου Δυτικής Κρήτης, καθώς είχε χάσει τη θέση του μετά τη συγχώνευση των δύο Κρητικών Εφορειών.

 Η εφορεία Δυτικής Κρήτης θα επανασυσταθεί κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Το μοναδικό πραγματικό Μουσείο που διέθετε η Κρήτη ήταν τότε αυτό του Ηρακλείου, στο οποίο μεταφέρονταν εξαρχής τα σημαντικότερα των ευρημάτων από ολόκληρο το νησί. Ευάριθμες αρχαιότητες, -θεωρούμενες όμως τότε ως ήσσονος σημασίας- διέθεταν πάντως και οι επαρχιακές συλλογές Ρεθύμνου, Κισάμου, Νεάπολης, Ιεράπετρας και Σητείας. 

Ως μικρή επαρχιακή συλλογή λειτουργούσε τότε και το Μουσείο Χανίων, που είχε όμως πληγεί ανεπανόρθωτα από τη μεγάλη πυρκαγιά του 1934. Αρχαιότητες υπήρχαν ακόμη και στη Βίλλα Αριάδνη της Κνωσού καθώς και στους αρχαιολογικούς χώρους της Γόρτυνας και της Φαιστού, όπου πραγματοποιούνταν -μέχρι τον πόλεμο- οι αντίστοιχες συστηματικές ανασκαφές των Βρετανών και των Ιταλών.

Όπως είναι φυσικό το μεγαλύτερο βάρος της προστασίας εκ μέρους της αρχαιολογικής υπηρεσίας δόθηκε στο Μουσείο Ηρακλείου. Για καλή τύχη των Κρητικών αρχαιοτήτων τρία χρόνια πριν τον πόλεμο είχε ολοκληρωθεί η πρώτη πτέρυγα του νέου αντισεισμικού Μουσείο Ηρακλείου, που αντικατέστησε το παλαιό, πετρόκτιστο κτήριο, μετά από πολύχρονους αγώνες του τότε Εφόρου Σπυρίδωνος Μαρινάτου

arx2
Το παλαιό Μουσείο Ηρακλείου

Αξίζει να υπενθυμίζεται η τεράστια αυτή – αν και λησμονημένη- προσφορά του Μαρινάτου στην Κρήτη, καθώς είναι παραπάνω από βέβαιο ότι το παλαιό, ετοιμόρροπο μουσειακό οικοδόμημα δε θα άντεχε το ανελέητο σφυροκόπημα των διαδοχικών βομβαρδισμών της πόλης, που θα περιγραφούν παρακάτω.

Επιπλέον, στη συνεχιζόμενη κατασκευή του Μουσείου ο διάδοχος του Μαρινάτου, Ν. Πλάτων κατόρθωσε να συμπεριλάβει σιδηρόδετον πανταχόθεν καταφύγιο, που χτίστηκε στα υπόγεια. 

Τα σημαντικότερα από τα εκθέματα του Μουσείου συσκευάστηκαν σε ειδικά κιβώτια και μεταφέρθηκαν στο καταφύγιο, που δε χώραγε πάντως περισσότερα από το 1/3 των θησαυρών, ενώ άλλα μεγαλύτερα αντικείμενα, είτε θάφτηκαν στον κήπο, είτε μετακινήθηκαν σε δυσπρόσιτα σημεία του κτηρίου και προστατεύτηκαν επιπλέον με ψηλά αναχώματα από σακιά άμμου.

arx4
Ο Έφορος Αρχαιοτήτων Σπυρίδων Μαρινάτος (1901-1974)

Αντίστοιχες προσπάθειες απόκρυψης επιχειρήθηκαν και για τα εκθέματα των κατά τόπους αρχαιολογικών συλλογών, χωρίς όμως πάντοτε, όπως θα δούμε, ικανοποιητικά αποτελέσματα.
Η έναρξη του Πολέμου
Με την έναρξη του πολέμου τα πράγματα δεν ξεκινούν καλά για τις κρητικές αρχαιότητες, καθώς ήδη από το Μάρτιο του 1941 ο Έφορος Πλάτων διατάσσεται να εγκαταλείψει τη θέση του και να παρουσιαστεί στο στρατό! Επιστρατευμένος ο Πλάτων θα παραμείνει μέχρι το τέλος Ιουνίου του ίδιου έτους. Μαζί με τον Έφορο επιστρατεύονται επίσης και δύο φύλακες αρχαιολογικών χώρων, γεγονός που αποδυναμώνει επιπλέον τον ελεγκτικό ρόλο της κρητικής αρχαιολογικής υπηρεσίας. Τη θέση του επιστρατευθέντος Πλάτωνα θα αναλάβει ο Έφορος Βασίλειος Θεοφανείδης που διατάζεται να απομακρυνθεί από τα Χανιά και να εγκατασταθεί στο Μουσείο Ηρακλείου.
Ο πρώτος βομβαρδισμός του Μουσείου
Σοβαρές ζημιές στο οικοδόμημα του Μουσείου θα προκληθούν από τους πρώτους γερμανικούς βομβαρδισμούς που ισοπέδωσαν το Ηράκλειο.
arx5
Το Μουσείο με ορατές τις ζημιές από τους βομβαρδισμούς

Οι βομβαρδισμοί της 23ης και 24ης Μαΐου του 1941 απέδειξαν ότι το Μουσείο Ηρακλείου, αν και ονομαστό από τότε ως ένα από τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου, δεν είχε εξαιρεθεί από το γερμανικό πρόγραμμα των ολοκληρωτικών βομβαρδισμών. Οι βόμβες που ρίχτηκαν κοντά σε αυτό αλλά και πάνω στην οροφή του προκάλεσαν τρομακτικές ζημιές στο κτηριακό συγκρότημα αλλά και στο πολύτιμο περιεχόμενό του. Τοίχοι και πορτοπαράθυρα καταστράφηκαν και κάποιες βόμβες εξερράγησαν μέσα στο Μουσείο, ευτυχώς σε αίθουσες που είχαν εκκενωθεί λίγο πριν. Ολόκληρες προθήκες καταστράφηκαν προκαλώντας σημαντικές ζημιές σε αφύλακτες αρχαιότητες.
Ο απολογισμός της καταστροφής υπολογίστηκε τότε σε 43 μεγάλες πήλινες αρχαιότητες των μινωικών χρόνων, σαρκοφάγους, πίθους και κάλπες. Ολοκληρωτική υπήρξε όμως η καταστροφή των τζαμιών και των κουφωμάτων του μουσειακού συγκροτήματος, με ό,τι αυτό συνεπαγόταν για την ασφάλεια των αρχαιολογικών θησαυρών. Τις κρίσιμες αυτές ώρες, που το κεντρικό κράτος απουσίαζε, ο Δήμος Ηρακλείου θα σταθεί αρωγός στην πρόχειρη αντιμετώπιση των ζημιών.

Συνήθης τακτική των κατακτητών μετά την κατάληψη της χώρας ήταν η επίμονη απαίτηση για την επανέκθεση των αρχαιοτήτων στα ελληνικά μουσεία, κάτι το οποίο αρνήθηκε σθεναρά η Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Το Μουσείο Ηρακλείου, διατηρούσε κάποιες αίθουσες επισκέψιμες, παρά το γεγονός ότι τα σημαντικότερα εκθέματα είχαν απομακρυνθεί από τις προθήκες και βρίσκονταν προφυλαγμένα στο καταφύγιο και αλλού. Και αυτό γιατί η Γερμανική Διοίκηση Κρήτης επέβαλε συχνά το άνοιγμα του Μουσείου, προκειμένου να το επισκέπτονται ομάδες Γερμανών Αξιωματικών.
arx6
Ένστολοι , επίσκεψη στο Μουσείο

Σε μία από τις επισκέψεις αυτές εκλάπησαν δύο μικρά αγγεία, που έδωσαν την αφορμή στον Πλάτωνα να κλείσει οριστικά το Μουσείο για τους επισκέπτες, παρά τις πιέσεις των Γερμανών.
Η επίταξη του Μουσείου Ηρακλείου.
Από τις πρώτες αποφάσεις της γερμανικής Διοίκησης ήταν η επίταξη του μουσειακού συγκροτήματος, λόγω της επίκαιρης θέσης και του μεγέθους του. Καθ” όλη τη διάρκεια της Κατοχής, ο μουσειακός χώρος του κτηρίου περιοριζόταν συνεχώς και νέες αίθουσες επιτάσσονταν για τις ανάγκες των στρατευμάτων.
Παράλληλα, τοποθετήθηκαν πολυβολεία στον περίβολό του, ενώ την τελευταία στιγμή ματαιώθηκε η τοποθέτηση αντιαεροπορικών πυροβόλων στη στέγη του. Βαθμιαία το Μουσείο Ηρακλείου θα μετατραπεί σε στρατιωτικό νοσοκομείο και σχολή χημικού πολέμου, ενώ δεν ευδοκίμησε η μετατροπή μιας αίθουσας σε χώρο επιδείξεων μπαλέτου, καθώς οι διοργανωτές φοβήθηκαν ότι θα αρρώσταιναν οι χορευτές, από το κρύο που έμπαινε από τους σπασμένους φωταγωγούς της στέγης!
Σταδιακά κατελήφθησαν και τα γραφεία του προσωπικού και του Εφόρου, που αναγκάστηκε πλέον να εισέρχεται στο Μουσείο με έγγραφη άδεια των κατακτητών ! Από το Φθινόπωρο του 1943 και μετά τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας το Μουσείο θα χρησιμοποιηθεί ως στρατόπεδο συγκέντρωσης ιταλών αιχμαλώτων.
Οι καταστρεπτικές συνέπειες της επίταξης
Οι στρατιωτικές αυτές χρήσεις, που είχαν μετατρέψει το Μουσείο στον υπ” αριθμόν ένα στόχο των αντίπαλων στρατευμάτων, δεν άργησαν να φέρουν την καταστροφή. Αυτή σημειώθηκε την 9η Φεβρουαρίου 1944, όταν βρετανικά αεροπλάνα βομβάρδισαν το Ηράκλειο. Αρκετές βόμβες που έπεσαν ακόμη και πάνω σε αυτό προκάλεσαν τεράστιες ζημιές στο ίδιο το κτήριο και σε δεκάδες αφύλακτα αρχαία αντικείμενα. Για καλή τύχη των αρχαιοτήτων το στρατιωτικό υλικό που φυλασσόταν στο Μουσείο είχε μόλις απομακρυνθεί και αποφεύχθηκε η πλήρης ανατίναξη του οικοδομήματος. Τη σφοδρότητα του βομβαρδισμού αποκαλύπτει ο απολογισμός των νεκρών Ιταλών και Γερμανών στρατιωτών που ανήλθε στους 22.
Μια ακόμη καταστροφή έμελε να πλήξει όμως το Μουσείο Ηρακλείου που ωστόσο είχε αποδεσμευτεί από τους Γερμανούς. Πρόκειται για την ανατίναξη ενός γερμανικού πλοίου με πολεμικό υλικό, μέσα στο λιμάνι της πόλης που συγκλόνισε κυριολεκτικά το Ηράκλειο. Τεράστια μεταλλικά τμήματα του σκελετού του πλοίου εκσφενδονίστηκαν σε ολόκληρη την πόλη προκαλώντας μεγάλες καταστροφές. Πολλά από αυτά προσέκρουσαν στο κτήριο του μουσείου γκρεμίζοντας ολόκληρους τοίχους και καταστρέφοντας και πάλι δεκάδες αρχαίων αντικειμένων, κυρίως από τις αποθήκες.
Εκτός από τους βομβαρδισμούς, ο Διευθυντής του μουσείου Ηρακλείου είχε να αντιμετωπίσει την απληστία των ξένων καταληψιών που δε δίστασαν συχνά να απλώνουν τα χέρια στα αρχαία αντικείμενα. Πέρα από τις μικροκλοπές συχνότερες ήταν οι διαταράξεις συρταριών και ερμαρίων με αρχαία αντικείμενα, που είχαν ως αποτέλεσμα την απώλεια των πινακίδων και επομένως της ταυτότητας των αρχαίων. 
Χαρακτηριστικότερο πάντως είναι το παράδειγμα της πίεσης από τη μεριά των Γερμανών στρατιωτικών να χαριστούν σημαντικά αρχαία του Μουσείου στον διαβόητο για την αρχαιοθηρία του, Στρατηγό Ρίγκελ, σε ανάμνηση της παρουσίας του στο νησί, όταν έφευγε από την Κρήτη. Ευτυχώς τελικά συμβιβάστηκαν στην παραχώρηση γνήσιων αντιγράφων.
Η τύχη των υπολοίπων αρχαιοτήτων της Κρήτης
Η τύχη των επαρχιακών Αρχαιολογικών Συλλογών της Κρήτης ήταν ακόμα χειρότερη από αυτήν του πολύπαθου Μουσείου. Μόνο που στο κάδρο των ευθυνών για τις καταστροφές σε αυτές, εκτός από τους Γερμανούς, μπαίνουν τώρα και οι Ιταλοί, που ως γνωστόν κατείχαν το Νομό Λασιθίου. 

Από τις πρώτες πράξεις των Ιταλών, – κατά τα πρότυπα φαίνεται των Ρωμαίων Αυτοκρατόρων -, ήταν να συγκεντρώσουν τα αγάλματα και άλλα γλυπτά από το Νομό Λασιθίου για να τα τοποθετήσουν στο Δημοτικό Κήπο Νεάπολης, όπου βρισκόταν η έδρα τους.
Κύριοι απαγωγείς αρχαίων υπήρξαν αφενός ο αυστριακής καταγωγής Στρατηγός Ρίγκελ και αφετέρου ο Ιταλός ονόματι Ρενιέρι, ο οποίος συγκρότησε μικρή μάλλον συλλογή αρχαίων από την ανατολική Κρήτη.

Οι λεηλασίες των Αρχαιολογικών Συλλογών.
Ο αρχαιομανής Στρατηγός Ρίγκελ αποσπώντας τα κλειδιά του Στρωματογραφικού Μουσείου της Βίλλας Αριάδνης στην Κνωσό, απομάκρυνε τρία ολόκληρα κιβώτια αρχαίων, με εκατοντάδες αρχαία αντικείμενα, όπως μινωικά αγγεία -πήλινα, χάλκινα και λίθινα-, κοσμήματα, όπλα, μαρμάρινα αγάλματα και γλυπτά που πριονίστηκαν για να συσκευαστούν. Το ίδιο διάστημα της Γερμανικής κατάληψης, εξαφανίστηκε το σύνολο των μικροευρημάτων από τα ερμάρια του Στρωματογραφικού Μουσείου της Βίλλας.
arx7
Επίσκεψη στην Κνωσό

Ο κυνισμός του στρατηγού Ρίνγκελ που αγνόησε τις εκκλήσεις και των ίδιων των αρχαιολόγων της Γερμανικής Υπηρεσίας Προστασίας της Τέχνης, θα κορυφωθεί με την επιδεικτική απαξίωση του Εφόρου Πλάτωνα, τον οποίον δεν καταδέχτηκε ούτε καν να συναντήσει.
arx8
Επίσκεψη στην Κνωσό

Ο ίδιος ο αυστριακός Στρατηγός Ρίγκελ είναι πιθανότατα πίσω και από την αρπαγή αρχαιοτήτων από της Συλλογή Γόρτυνας, από όπου εκλάπη ρωμαϊκό άγαλμα νύμφης ή Αφροδίτης από το Νυμφαίο, καθώς και ένα επιτύμβιο ανάγλυφο ένθρονης γυναικείας μορφής από το Ωδείο, μαζί με δύο κεφαλές ρωμαϊκών αγαλμάτων.

Σε επισκέπτες γερμανούς στρατιώτες στην Κνωσό εν ώρα απουσίας του φύλακα αποδίδεται η κλοπή των αντιγράφων των ειδωλίων από το ΥΜ ΙΙΙ ιερό του Ανακτόρου.

arx9
Επίσκεψη στην Κνωσό

Καλύτερη τύχη είχε η Συλλογή Νεαπόλεως Λασιθίου που είχε διαφυλαχτεί στο μεγαλύτερο τμήμα της, πριν από την Κατοχή. Με την επίταξη του κτηρίου που τη φιλοξενούσε, τα λίγα αρχαία που παρέμεναν σε αυτήν πετάχτηκαν στο δρόμο, για να περισυλλεχθούν όμως εν πολλοίς σώα από τον επιμελητή της, καθηγητή Μαυροειδή.
Καλή τύχη υπήρξε και για τη Συλλογή Ρεθύμνου, της οποίας το πολυτιμότερο τμήμα είχε αποκρυβεί στα θησαυροφυλάκια της Εθνικής Τράπεζας.
Μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετώπισε η Αρχαιολογική Συλλογή Ιεράπετρας, από όπου εξαφανίστηκε ή καταστράφηκε μεγάλος αριθμός αρχαιοτήτων, όταν μεταβλήθηκε σε στρατώνα ιταλών στρατιωτών.
Οι προσπάθειες του Πλάτωνα για τη μεταφορά των υπολοίπων αρχαίων στο Ηράκλειο προσέκρουαν σταθερά στην άρνηση της ιταλικής διοίκησης, που θεωρούσε ότι επρόκειτο για γερμανική εντολή.

Έτσι η συλλογή λεηλατήθηκε δύο ακόμη φορές, με αποτέλεσμα να χαθούν περισσότερα από 100 αντικείμενα, τα οποία αποτελούσαν περισσότερο από το 1/5 των εκθεμάτων της. Μεταξύ των εξαφανισθέντων αντικειμένων, ως σημαντικότερα αναφέρονται πολυάριθμοι μινωικοί αμφορείς, αγγεία των ελληνορωμαϊκών χρόνων, ρωμαϊκοί λύχνοι και ένας χάλκινος πέλεκυς.
arx10

Επίσκεψη στην Κνωσό

Queens-Megaron-0552

Μεγαλύτερη υπήρξε η καταστροφή στην αρχαιολογική Συλλογή Σητείας, η οποία καταστράφηκε σχεδόν στο σύνολό της. Περισσότερα από 150 αρχαία αντικείμενα εξαφανίσθηκαν, ανάμεσα σε αυτά σπάνια μινωικά ρυτά, πήλινα αγγεία και σαρκοφάγοι, νομίσματα, ανάγλυφα, επιγραφές κλπ.
Μεγάλες καταστροφές υπέστη και η Συλλογή Χανίων, για μια ακόμη φορά μετά την πυρκαγιά του 1934. Από τις πρώτες μέρες της κατοχής, καταλήφθηκε από Ιταλούς πρώην αιχμαλώτους, που αφού τη μετέτρεψαν σε αποχωρητήριο, κατέστρεψαν σκόπιμα πολλά αρχαία αντικείμενα. Αργότερα ο χώρος διαρρήχτηκε ξανά από αγνώστους και αρχαιότητες πετάχτηκαν στην αυλή. Κατά τη βίαιη μετακόμισή της, αργότερα, σε νέο χώρο εξαφανίστηκε μικρό κιβωτίδιο με χρυσά αντικείμενα της Συλλογής.
arx11
Επίσκεψη στην Κνωσό

Και η αρχαιολογική Συλλογή Κισάμου δεν αντιμετώπισε λίγα προβλήματα. Σε διαδοχικές παραβιάσεις του χώρου οι Γερμανοί αφαίρεσαν 4 αξιόλογα γλυπτά της Συλλογής, 22 πήλινα αγγεία και αντικείμενα, 8 μετάλλινα, 20 γυάλινα και 80 νομίσματα ελληνικών και ρωμαϊκών χρόνων.
Οι αρχαιολογικοί χώροι
Εκτός από τις καταστροφές των αρχαίων εκθεμάτων των Συλλογών, σοβαρές ζημιές υπέστησαν και οι αρχαιολογικοί χώροι. Τραγικότερο είναι το παράδειγμα του Βασιλικού Τάφου των Ισοπάτων, του μνημειωδέστερου και μοναδικού τάφου της μινωικής Εποχής, ο οποίος καταστράφηκε ολοκληρωτικά, για την προσπόριση δομικού υλικού που απαιτούσαν οι κατασκευές στρατιωτικών εγκαταστάσεων.
arx12

Ο αφανισμένος από τους ναζί Βασιλικός Τάφος των Ισοπάτων Κνωσού

Από την πρώτη στιγμή οι Έφοροι Αρχαιοτήτων κατήγγειλαν το γεγονός στις αρμόδιες αρχές, μιλώντας για βανδαλισμό, χαρακτηρισμός που προκάλεσε την οργή των Γερμανών κατακτητών, που ζήτησαν τηνπαραδειγματική τιμωρία των δύο Εφόρων.
Στο Ανάκτορο Μαλίων η απογύμνωση του χώρου από τα μεταλλικά υλικά των στεγάστρων για τις ανάγκες του στρατού, είχε ως αποτέλεσμα την πρόκληση σημαντικών ζημιών στο μνημείο από τις καιρικές συνθήκες.

arx13

Ο αφανισμένος από τους ναζί Βασιλικός Τάφος των Ισοπάτων Κνωσού

Σημαντικές φθορές προξενήθηκαν και στον αρχαιολογικό χώρο της Αμνισού, όπου η Έπαυλη των Κρίνων και το ιερό του Διός Θενάτα, η φύλαξη των οποίων ήταν δυσχερής, καθώς βρίσκονταν σε απομονωμένη και ναρκοθετημένη ζώνη. Σοβαρές ζημιές σε δομικά μέρη των χώρων αλλά και διαρπαγές αρχαιοτήτων που βρίσκονταν εκεί, σημειώθηκαν τόσο από τους Γερμανούς όσο και από τους Ιταλούς.
Την εποχή που οι γερμανοί οργάνωναν θεατρικές παραστάσεις στην Φαιστό, το μινωικό Ανάκτορο διέτρεχε πραγματικό κίνδυνο αφανισμού, καθώς επιτάχθηκε από νωρίς και οχυρώθηκε λόγω της στρατηγικής θέσης του.

arx14

Γερμανική παράσταση αρχαίου δράματος στη Φαιστό.

Screenshot_11

Παντού διανοίχθηκαν φωλέες πολυβόλων και χαρακώματα, προκαλώντας μεγάλες ζημιές σε αρχαία κτίσματα, ενώ σημαντικές ποσότητες πυρομαχικών φυλάχτηκαν στις αρχαίες αποθήκες του Ανακτόρου με όσους κινδύνους αυτό συνεπαγόταν σε περίπτωση στρατιωτικών επιχειρήσεων.
arx15

Επιταγμένο ανάκτορο Φαιστού

«Χάριν παιδιάς», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Ν. Πλάτων, ομάδα Γερμανών στρατιωτών, κατακρήμνισε στην ανατολική απότομη πλαγιά του λόφου αρχιτεκτονικά μέλη από το ανάκτορο, όπως λίθους με λαξεμένα σημεία και βάσεις κιόνων. Άλλη ομάδα στρατιωτών που είχε εγκατασταθεί στις αρχαίες αποθήκες, προκάλεσε ζημιές στους πίθους και τις γύψινες πλάκες των τοίχων. Σημαντικότερη όλων πάντως ήταν η απώλεια δεκάδων σπάνιων καμαραϊκών αγγείων από το Ανάκτορο, τα οποία αν και είχαν αποκρυβεί σε δυσπρόσιτες θέσεις εντός των αποθηκών, εντοπίστηκαν από τους Γερμανούς και εκλάπησαν στο σύνολό τους.
Σημαντικά προβλήματα αντιμετώπισε και η γειτονική Έπαυλη της Αγίας Τριάδας, από όπου Γερμανοί απέσπασαν λίθους και κατέστρεψαν μινωικά πιθάρια. Ο θολωτός τάφος της Αγίας Τριάδας, αφού περιβλήθηκε με συρματοπλέγματα, μεταβλήθηκε σε φυλακή Ελλήνων αιχμαλώτων. Ο χώρος της Αγίας Τριάδας υπέστη όμως ζημιές και από τη χρήση του ως πρόχειρου καταλύματος, για κάποιους από τους άστεγους κατοίκους του Τυμπακίου, μετά την καταστροφή του γειτονικού Τυμπακίου από την κατασκευή του ομώνυμου γερμανικού αεροδρομίου.
Στο Οροπέδιο Λασιθίου η ελληνορωμαϊκών χρόνων θέση της Κολώνας καταστράφηκε ολοσχερώς κατά τη διάνοιξη από τους γερμανούς του Δρόμου Λαγού- Τζερμιάδω. Η επαχθέστερη όμως καταστροφή αρχαιοτήτων της Ανατολικής Κρήτης συνέβη στον αρχαιολογικό χώρο του Παλαικάστρου Σητείας. Ο αρχαιολογικός χώρος ισοπεδώθηκε από τον Ιταλό αξιωματικό Γκιουζέππε Μπορσάρι, ο οποίος χωρίς εμφανή λόγο επέβαλε την καταστροφή «λίθο προς λίθο» των τοίχων του μέχρι τότε ανασκαμμένου μινωικού οικισμού. Όπως επισημαίνει ο Πλάτων «πρόκειται περί εξαφανισμού ενός ολοκλήρου αρχαιολογικού χώρου.»
Γνωστότερη είναι η ανεπανόρθωτη καταστροφή που υπέστη το μεγάλο λαξευτό σπήλαιο του Λαβυρίνθου της Γόρτυνας, που μετασκευάστηκε από τους Γερμανούς για να αποτελέσει αποθήκη στρατιωτικού υλικού. Μετά την απώλεια του πολέμου οι Γερμανοί ανατίναξαν το σπήλαιο για να καταστρέψουν το εκεί φυλασσόμενο υλικό. 
Η ολοσχερής καταστροφή από την ανατίναξη του σπηλαίου, η οποία βέβαια δεν αποκαταστάθηκε ποτέ, στέρησε την Κρήτη από το δημοφιλέστερο ανά τους αιώνες αξιοθέατο της νήσου, από το Μεσαίωνα και μέχρι την ανακάλυψη της Κνωσού.
Ζημιές κατά τη διάρκεια της κατοχής υπέστησαν βέβαια και τα μεσαιωνικά μνημεία του Ηρακλείου. Οι πολυάριθμοι βομβαρδισμοί που έπληξαν την πόλη του Ηρακλείου προκάλεσαν σημαντικές ζημιές σε πολλά κτήρια, μεταξύ αυτών η Βασιλική του Αγίου Μάρκου και η Αρμέρια δίπλα από την ενετική Λότζια. 
Το μεγαλύτερο θύμα όμως των βομβαρδισμών αυτών υπήρξαν τα ενετικά τείχη. Εκτός από τα πολλαπλά πλήγματα των πολεμικών επιχειρήσεων οι τοπικές αρχές είχαν να αντιμετωπίσουν και την απληστία ντόπιων και ξένων που έβρισκαν σε αυτά έτοιμο οικοδομικό υλικό για τις όποιες κατασκευές τους.
arx17
Επιταγμένο ανάκτορο Φαιστού

Οι παράνομες ανασκαφές
Στις καταστροφές των αρχαιοτήτων συγκαταλέγονται και οι παράνομες ανασκαφές που διεξήχθησαν από αδαείς γερμανούς στρατιώτες ή και αξιωματικούς. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των λαθρανασκαφών στον ανασκαμμένο ναό του Πυθίου Απόλλωνα στη Γόρτυνα, όπου πραγματοποιήθηκε, χωρίς αποτέλεσμα, ολιγοήμερη ανασκαφή, αλλά και η ανατίναξη των δαπέδων του Ναού των Αιγυπτίων Θεών, με προφανή στόχο την αποκάλυψη «κρυμμένων θησαυρών».

Διαφορετική περίπτωση αποτελούν πάντως οι παράνομες αρχαιολογικές ανασκαφές που, αν και εκτελέστηκαν από τους αρχαιολόγους της γερμανικής Υπηρεσίας Προστασίας Μνημείων, αποτελούν για το ελληνικό κράτος λαθρανασκαφές.

Η πρώτη τέτοια ανασκαφή διεξήχθη στο Μικρό Ανάκτορο της Κνωσού, το Νοέμβρη του 1941, ύστερα από διαταγή του διαβόητου αρχαιοθήρα Στρατηγού Ρίνγκελ. Οι ανασκαφή που εκτελέστηκε από τους Γερμανούς αρχαιολόγους της Υπηρεσίας Προστασίας Μνημείων ανθυπολοχαγό Σεργκεντόρφερ και υπαξιωματικό Βιάντσεν διήρκεσε πάνω από είκοσι ημέρες. Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής παρέμειναν παντελώς άγνωστα, καθώς κανένα απολύτως εύρημα δεν μεταφέρθηκε στο Μουσείο Ηρακλείου.
Η δεύτερη παρόμοια γερμανική ανασκαφή διεξήχθη και πάλι από τον αρχαιολόγο Σεργκεντόρφερ, έχοντας στόχο την αποκάλυψη θολωτού τάφου και παρακείμενου αρχαίου οικισμού στο Απεσωκάρι της Μεσαράς. Η ανασκαφή που διήρκεσε δύο μήνες και αποκάλυψε την πλήρη κάτοψη του τάφου και τμήματα του παρακείμενου οικισμού, διεκόπη όταν ο Γερμανός αξιωματικός αρχαιολόγος έφυγε από την Κρήτη. 
Αν και γενικά πιστεύεται ότι το σύνολο το ευρημάτων παραδόθηκε τότε στο Μουσείο, δημιουργεί ερωτηματικά το γεγονός ότι από το σύνολο αυτό απουσιάζει η συνήθης ποικιλία των ταφικών ευρημάτων. Παρόμοιες λαθρανασκαφές πραγματοποιήθηκαν επίσης στην πόλη των Χανίων και στο Μοναστηράκι Ρεθύμνου.
Σημαντικές καταστροφές αρχαιοτήτων σημειώθηκαν εξάλλου κατά την διεξαγωγή στρατιωτικών εργασιών, οι οποίες αποκάλυπταν αρχαία. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι Γερμανοί αξιωματικοί ειδοποιούσαν τον Έφορο Αρχαιοτήτων Πλάτωνα, ενώ συχνότατες ήταν οι περιπτώσεις κατά τις οποίες τα αρχαία καταστρέφονταν ή απλώς παρακρατούνταν.
Σε πολλές περιπτώσεις, όπως κατά την αποκάλυψη των τάφων στη Σίβα και στα Μάλια, οι στρατιωτικοί ειδοποιούσαν την Αρχαιολογική Υπηρεσία αφού πρώτα είχαν ερευνήσει τη θέση και είχαν οικειοποιηθεί μέρος των ευρημάτων.
Ζημιές σοβαρές προκλήθηκαν όμως και κατά τη διάνοιξη πρόχειρων καταφυγίων, όπως για παράδειγμα στους τάφους της Ακρόπολης Κνωσού και της Καλαμαύκας Ιεράπετρας. Αυτονόητο είναι ότι την εποχή εκείνη της πείνας και της οικονομικής εξαθλίωσης πολλοί ντόπιοι εφοδίαζαν επ” αμοιβή τους «συλλέκτες» με κρητικές αρχαιότητες και έτσι απομακρύνθηκε από την Κρήτη ένα σημαντικό -αν και δύσκολα υπολογίσιμο αριθμητικά- σύνολο αρχαιοτήτων.
Μια συνολική αποτίμηση των καταστροφών που προκλήθηκαν στις κρητικές αρχαιότητες στην Κατοχή συνοψίζεται στην απώλεια αρκετών εκατοντάδων -ή και χιλιάδων- αρχαίων αντικειμένων που απομακρύνθηκαν από τη Μεγαλόνησο. Δεν ήταν όμως λίγες και οι καταστροφές που προκλήθηκαν στα αρχαία μνημεία από τους βανδαλισμούς και κυρίως από την τετράχρονη έλλειψη σοβαρής συντήρησης κατά τη διάρκεια της κατοχής.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το Μουσείο Ηρακλείου, για δέκα ολόκληρα χρόνια έφερε τις πληγές από τους βομβαρδισμούς, και παρέμενε με τα αρχαία συσκευασμένα στο καταφύγιο, αφού μόνο η χρηματοδότηση από το Σχεδίο Μάρσαλ, το 1951, επέτρεψε την αποκατάστασή του, και την επανέκθεση των αρχαίων θησαυρών.
Το ελληνικό κράτος αμέσως μετά τον πόλεμο επιδίωξε την αναζήτηση των κλεμμένων θησαυρών, ουδέποτε όμως οι Γερμανικές και Ιταλικές αρχές εκλήθησαν να επανορθώσουν με κάποιο τρόπο για τις καταστροφές που προξένησαν. Τα αποτελέσματα της αναζήτησης των αρχαιοτήτων που αποσπάσθηκαν από την Κρήτη, παρά τη σοβαρότητα τους μεταπολεμικού εγχειρήματος, υπήρξαν τότε, δυστυχώς, απογοητευτικά.
Πρόσφατα έγινε γνωστό ότι το Υπουργείο Πολιτισμού επανεξετάζει τα αρχεία του, προκειμένου να ξεκινήσει νέο γύρο διεκδίκησης των κλεμμένων αρχαιοτήτων. Ευχόμαστε όλοι η αναζήτηση αυτή τη φορά να είναι περισσότερο επιτυχής. Εμείς θα είμαστε βέβαια στη διάθεσή τους…