Τρίτη 21 Μαρτίου 2023

Η Λατσίδα Στους Πρόποδες Του Βουνού "Αναύλοχος"

 16602_428004380605984_30924351_n


Η Λατσίδα βρίσκεται στο δυτικό άκρο του Μεραμπέλου, στους πρόποδες του βουνού "Αναύλοχος", σε μικρή απόσταση από τη Νεάπολη. Το χωριό καλοσωρίζει τους επισκέπτες του στην λιθόστρωτη πλατεία του. Εκεί βρίσκεται η βρύση με το "Καμαριώτικο" νερό (το όνομα προέρχεται από την περιοχή Καμάρι απ' όπου πηγάζει). 

418152_428004393939316_586383941_n

14579_428004703939285_109578431_n


15488_428004473939308_221699714_n

Γύρω από την πλατεία βρίσκονται τα καφενεία του χωριού. Υπάρχουν χώροι για φαγητό και παραδοσιακά "μπακάλικα".
Η Λατσίδα υπάγεται στο Δήμο Αγίου Νικολάου (δημοτική ενότητα Νεάπολης) και κατά την απογραφή του 2001 είχε 279 κατοίκους.


207810_428004570605965_1829391299_n


282989_428004723939283_319412756_n


540880_428004560605966_769160924_n


557377_428004600605962_1474149092_n


577799_428004447272644_1975755296_n


602836_428004343939321_1043030446_n


603271_428004493939306_936833695_n

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ

Σας Προτείνουμε Το Βιβλίο Της Κατερίνας Αναστασάκη-Μπέρη «Η ΚΡΗΤΗ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΑ»

  Κατερινα Αναστασάκη-Μπέρη Berry Katerina

μια αληθινή λασιθιώτισσα γυναίκα και ταυτόχρονα μια κοσμοπολίτισσα ΚΥΡΙΑ με όλα τα γράμματα κεφαλαία…
Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που τη γνώρισα και με τίμησε με τη φιλία και την εκτίμηση της…
Ένα μικρό απόσπασμα από το βιβλίο «Η ΚΡΗΤΗ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΑ» της κ. Κατερίνας Αναστασάκη-Μπέρη που δημοσιεύεται με την άδεια της συγγραφέως και αναφέρεται στο φτερωτό «θεό» των απανταχού Λασιθιωτών όπου γης, των λασιθιώτικο ανεμόμυλο.

104914559_10217379281655964_5240352889463130528_n
«Τα επόμενα 50 χρόνια, ο κάμπος θα κατακλυστεί από μύλους και θα δημιουργηθεί το υπέροχο αυτό αιολικό πάρκο, μοναδικό στον κόσμο, που θα φέρει πλούτο στους κατοίκους του Οροπεδίου. Όλοι έχουν γίνει μυλωνάδες, γιατί όλοι έχουν μάθει την τεχνική συντήρησης και χειρισμού τους.
Κάθε τοπίο όμως εκτός από οπτική εικόνα, είναι και ηχητική. Καμία αμφιβολία, η οπτική είναι αξεπέραστη. Η ακουστική είναι εξ ίσου γοητευτική, αλλά ξέρουν να την απολαμβάνουν μόνο εκείνοι που έχουν ζήσει το στροβίλισμα του ανεμόμυλου, του λασιθιώτικου, για να είμαστε ξεκάθαροι.
Κύριο συστατικό της μουσικής είναι ο ήχος. Με τη λειτουργία των ανεμόμυλων, παράγονται ήχοι με ένταση, διάρκεια, ύψος και χροιά και ένας συνθέτης θα μπορούσε να εμπλουτίσει αυτό εδώ το «ηχοτοπίο» με ήχους από τη φύση.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, γεμάτο ερεθίσματα, ο λασιθιώτικος μύλος μεταμορφώνεται και παράγει τη δική του μελωδία, στο δικό του τέμπο: τα πανιά της φτερωτής φουρφουρίζουν, τα αντενάκια, τα τιμόνια, τ’ αξόνι τρίζουν, η φτερωτή κινείται άλλοτε ήρεμα και άλλοτε μανιασμένα, συρίζοντας, εμπλουτίζοντας έτσι τη μουσική σύνθεση. Μια σύνθεση που ποικίλει απροσδιόριστα, ανάλογα με την ένταση του μελτεμιού, ένας βόρειος έως βορειοδυτικός άνεμος που πνέει το καλοκαίρι στην ανατολική Μεσόγειο.
Ένας μυστηριώδης βόμβος, συρτός και σταθερός κάτι σαν σφύριγμα υπεισέρχεται, καθώς η φτερωτή του μύλου περιστρέφεται αγριεμένη. 

Κόβει τον άνεμο, σαν πλατιά λεπίδα, εμπλουτίζοντας έτσι το αρχικό μοτίβο. Ένας άλλος, ρυθμικός και επίμονα γλυκός ήχος, έρχεται να προστεθεί, καθώς το έμβολο κατεβαίνει και το νερό απελευθερώνεται με ορμή, αναζητώντας διέξοδο προς τα πάνω. Το έμβολο τρίβεται στον κάλυκα, σιγανά, μαλακά, στριγκλίζοντας ή και τρίζοντας «συντάλαχο, ανελωμή, τριγμός και καταχτύπι»!
Έτσι, δημιουργείται μια συναισθηματική ατμόσφαιρα, στην οποία, ο καθένας μας δεν μπορεί παρά να νιώσει τη μαγεία του αποτελέσματος, της αλάθητης δεξιοτεχνίας του κατασκευαστή του μύλου. 

Η μαγεία αυτή εμπλουτίζεται ακόμα περισσότερο από το αγκομαχητό της αναρρόφησης, καθώς το έμβολο και η ρόκα στην κορφή του πύργου αναστενάζουν κάτω από το βαρύ φορτίο του νερού. Ακολουθεί σιωπή και ο ήχος της καθόδου του εμβόλου συμφύρεται με το γογγυτό του κάλυκα που ξεφυσά. Λόγω βλάβης, τούτη τη φορά, τραβάει αέρα και όχι νερό.

Όλα δείχνουν απλά, αέρινα, γεμάτα χαρούμενη έμπνευση και μελωδική δροσιά, καθώς ο «τραγουδοκελαριστός» ήχος του νερού κυλάει από τον κάλυκα και βρίσκει αυτό της στέρνας. Αποτελεί ανάσα γαλήνης, που διακόπτεται από την ορμητική ροή του νερού που βρίσκει αυτό της στέρνας για να το διαδεχτεί ακόμα μια πιο ήρεμη ανάπαυλα. Η μουσική μαλακώνει, εξασθενεί και ξεψυχάει, λες και το σύμπαν συνωμοτεί στη δημιουργία του πιο αισθησιακού φινάλε. Ενός φινάλε χαριτωμένου και ευγενούς όπως αρμόζει στην αρμονία της λασιθιώτικης φύσης. Και ο αρχιμάστορας της λασιθιώτικης ντοπιολαλιάς, ο Τσικαλάς θα πει με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο:

105316697_10217379282375982_5966631300286752928_n

«Φουντάνα τρέχει το νερό στο καταπότη
μια αστοιβίδα το θυμό του αντικόβγει
κι αφροπαλεύγει και πυτά ογρά διαμάντια
στα καριοφύλια τσ’ αβρασάμους και το χώμα...»
Το χώμα της λασιθιώτικης γης το καταπίνει λαίμαργα.
Η σύνθεση του «ηχοτοπίου» εμπλουτίζεται με την παράλληλη μουσική εκτέλεση των γειτονικών μύλων, οργανώνοντας έτσι ένα ορχηστρικό σύνολο, ασύλληπτου περιεχομένου και μεγέθους.

Με όλα αυτά τα ηχητικά στοιχεία μαζί, ο συνθέτης μας θα μπορούσε να δημιουργήσει μια πρωτότυπη «συμφωνία», εμπλουτίζοντάς την και με τη χρήση ήχων της φύσης, όπως το θρόισμα των φύλλων των δέντρων, τα τιτιβίσματα των πουλιών και το βούισμα των εντόμων, απαραίτητο υλικό για την ολοκλήρωση ετούτου του λασιθιώτικου «ηχοτοπίου».

Τι είδους σύνθεση θα βγει από τον συνδυασμό των ηχοχρωμάτων του υπαίθριου αυτού κονσέρτου, που έχει πρωταγωνιστές τη φύση και τους μύλους; Κατά πάσα πιθανότητα, θα προκύψει η μουσική του χορού των Κουρητών, σε νεότερη εκτέλεση.

Πρωταγωνιστής, σόλο, είπαμε, ο «μύλος». Στα «ξένα» αυτό το λέμε: One man band, ήτοι: άνθρωπος ορχήστρα, άρα στην περίπτωσή μας μιλάμε για μύλο ορχήστρα!
Ακόμα και ο χορός, το στριφογύρισμα της φτερωτής του μύλου, μιλά στον ποτιστή του κήπου: Αν είναι ανάλαφρο το γύρισμα, σημαίνει ότι ο μύλος δεν βγάζει νερό. Αν είναι πεταχτό και αεράτο, είναι μια ένδειξη πως η ρόκα του εμβόλου έχει σπάσει, δυσκολία στο πέταγμα μάς λέει, ότι ο καινούργιος κάλυκας είναι στενός.

Περίπου δέκα χιλιάδες τέτοιοι μύλοι-μουσικοί έχουν στηθεί μέχρι τώρα στο Οροπέδιο και σε λίγο που θα μπούμε στον κάμπο, θα γίνετε μάρτυρες των μουσικών ηχοχρωμάτων που σας περιέγραψα, με αρκετή λασιθιώτικη κουζουλάδα.»
Όποιος ενδιαφέρεται να αποκτήσει το βιβλίο της κυρίας Κατερίνας Μπέρη μπορεί να επικοινωνήσει με τη κυρία Μαρία Τζενάκη, πρόεδρο της Πνευματικής Εστίας Οροπεδίου Λασιθίου στα τηλέφωνα
6937166906, 2810-289832
ή με προσωπικό μήνυμα στο λογαριασμό της κυρίας Τζενάκη στο facebook..
Τα έσοδα από το βιβλίο της κυρίας Μπέρη θα διατεθούν υπέρ της Πνευματικής Εστίας Οροπεδίου Λασιθίου


ΤΟ ΛΑΣΙΘΙ ΕΧΕΙ ΑΝΟΙΞΕΙ ΤΑ ΠΑΝΙΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΣΑΣ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ !!

Η Γέφυρα Του Ταυρωνίτη, Σπουδαίο Έργο Της Κρητικής Πολιτείας

  Μία ιστορική γέφυρα κι ένα πολυβολείο κατασκευασμένα σε διαφορετικές περιόδους έχουν γράψει τη δική τους ιστορία, την οποία οι νεότερες γενιές όσο κυλούν τα χρόνια δεν θα μάθουν ποτέ, αφού η αδιαφορία των αρμοδίων εξακολουθεί να υπάρχει για την ανάδειξή τους ως ελάχιστο χρέος προς τον τόπο, με αποτέλεσμα η φθορά του χρόνου να έχει προκαλέσει τεράστιες ζημιές σ’ αυτά τα μνημεία.

 62343_602454206494333_2131127681_n

%CE%93%CE%95%CE%A6%CE%A5%CE%A1%CE%91+%CE%A4%CE%91%CE%A5%CE%A1%CE%A9%CE%9D%CE%99%CE%A4%CE%97+-+%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(4)


Για τη γέφυρα, όπως άλλωστε και για όλα τα μνημεία που έχουν αφεθεί στην τύχη τους τα “Χ.Ν.” έχουν αναφερθεί επανειλημμένα δίχως όμως να επεμβαίνουν οι αρμόδιοι για την αποκατάσταση της φθοράς τους. Για τη συγκεκριμένη γέφυρα του Ταυρωνίτη, σπουδαίο έργο της κρητικής πολιτείας το 1901, που έδωσε πνοή στο δυτικό και νότιο τμήμα του Νομού συνδέοντας, κυρίως, τις επαρχίες Σελίνου και Κισάμου σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε σιδερένια, εξαιτίας του μεγάλου πλάτους που είχε ο ποταμός από τον μηχανικό Μιχάλη Σαββάκη.

1002304_602454179827669_2105595468_n

%CE%93%CE%95%CE%A6%CE%A5%CE%A1%CE%91+%CE%A4%CE%91%CE%A5%CE%A1%CE%A9%CE%9D%CE%99%CE%A4%CE%97+-+%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(11)


 Τα σίδερα που χρειάστηκαν μεταφέρθηκαν από τη Γερμανία. Το πάτωμά της είναι ξύλινο με γερά μαδέρια και έχει πλάτος 3,5 μέτρα. Χαρακτηριστικό μάλιστα στοιχείο για την εποχή εκείνη -που η κυκλοφορία ως επί το πλείστον γινόταν από κάρα που έσερναν ζώα- είχε και πεζοδρόμια στα πλάγια, πλάτους 60 εκατοστών. 

Η γέφυρα του Ταυρωνίτη χαρακτηρίστηκε αργότερα ως νεότερο ιστορικό Μνημείο για τη σημασία της στη Μάχη της Κρήτης, αφού βρίσκεται δίπλα από το τότε αεροδρόμιο του Μάλεμε. Την περίοδο της κατοχής ένα μέρος της γέφυρας κατέρρευσε από τους βομβαρδισμούς για ν’ αναστηλωθεί πρόχειρα λίγο μετά την κατάληψη του αεροδρομίου του Μάλεμε.


1609591_602454216494332_1288771362_n

%CE%93%CE%95%CE%A6%CE%A5%CE%A1%CE%91+%CE%A4%CE%91%CE%A5%CE%A1%CE%A9%CE%9D%CE%99%CE%A4%CE%97+-+%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(12)


 Η κατοχή πέρασε και η γέφυρα συνέχισε να εξυπηρετεί τις ανάγκες των επαρχιών για πολλά χρόνια μέχρι που κτίστηκε η σημερινή γέφυρα. 

Η παλιά έμεινε λησμονημένη με αποτέλεσμα η φθορά του χρόνου να της έχει προκαλέσει σημαντικές φθορές, γεγονός που ευαισθητοποίησε την τότε δημοτική Αρχή Βουκολιών, για να προβεί σε μελέτη και αποκατάσταση του ιστορικού μνημείου με την αρχική μορφή. 

Στα μετέπειτα χρόνια δεν έγινε το αυτονόητο, ώστε να δοθεί στη γέφυρα τουριστική σημασία, με αποτέλεσμα να έχουν κλαπεί ορισμένα σίδερά της και τα υπόλοιπα στο μεγαλύτερο τμήμα να έχουν σκουριάσει, εικόνα αντιαισθητική για όσους την αντικρίζουν. Σε καλή κατάσταση παραμένει μπορούμε να πούμε το πάτωμά της, αλλά και αυτό θέλει τη συντήρησή του.

1536693_602454299827657_1825392894_n


  TO ΠΟΛΥΒΟΛΕΙΟ
 
Στη δυτική πλευρά της γέφυρας βρίσκεται άλλο ένα μνημείο μ’ ένα εγκαταλελειμμένο Γερμανικό πολυβολείο που… “κοσμούν” την ταράτσα του, δύο εξουδετερωμένες νάρκες MKG-MODO αμερικανικής κατασκευής, για να θυμίζουν τα σκληρά αιματηρά χρόνια με τη Μάχη της Κρήτης και την ηρωική αντίσταση του άοπλου ηλικιωμένου πληθυσμού τον Μάιο του ’41.


 Λίγα μέτρα παρακάτω βρίσκεται παρατημένη στο έδαφος η μια από τις δύο τορπίλες που υπήρχαν. Στο εσωτερικό του πολυβολείου υπάρχει αρκετός χώρος που στρατωνιζόταν οι γερμανοί στρατιώτες και που σήμερα είναι γεμάτος με σκουπίδια που ρίπτονται μέσα από το αφύλαχτο άνοιγμά του στην επιφάνεια της ταράτσας.

 1625742_602454259827661_80411305_n

1545704_602454329827654_170623775_n


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ -ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ
ΚΕΙΜΕΝΑ - ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ