Τετάρτη 29 Μαρτίου 2023

Επίσκεψη Στο Χωριό Δαράτσος Του Δήμου Πλατανιά

 %25CE%2594%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%2591%25CE%25A4%25CE%25A3%25CE%259F%25CE%25A3%2B%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252814%2529


Ο Δαράτσος βρίσκεται 5 χιλιόμετρα μακριά από Χανιά, στα Δυτικά και είναι ένα μεγάλο χωριό με 3200 μονίμους κατοίκους, περίπου 500 μέτρα από την θάλασσα.
Το χωριό είναι στη πραγματικότητα ένα τουριστικό θέρετρο που αποτελείται από 3 συνοικίες την Παρηγοριά, το Μακρύ Τείχος και τον Κάτω Δαράτσο, που είναι η παραλία του χωριού.

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(1)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(2)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(3)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(4)

Η περιοχή των Αγίων Αποστόλων σε μικρή απόσταση από το χωριό είναι πολύ όμορφη με αλλεπάλληλους κολπίσκους και γραφικά λιμανάκια, όπου μπορεί κανείς να απολαύσει ένα ήσυχο μπάνιο και ένα μεγάλο πάρκο αναψυχής.
Πολλά ξενοδοχεία, στούντιο και ενοικιαζόμενα δωμάτια στις τρεις συνοικίες και στους Αγίους Αποστόλους προσφέρουν στον επισκέπτη μια μεγάλη γκάμα από επιλογές για διαμονή. Επίσης στους Αγίους Αποστόλους υπάρχει κάμπινγκ με πλήρεις παροχές και φυσική σκιά. Ταβέρνες, εστιατόρια και μπαρ υπάρχουν εν αφθονία και προσφέρουν πολλές εναλλακτικές λύσεις για φαγητό ή ποτό.
%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(5)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(6)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(7)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(8)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(9)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(10)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(11)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(12)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(13)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(16)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(17)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(18)

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91

%CE%94%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(15)

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ

Οι Καλόγεροι, Όταν Ασχολούνται Με Την Γαστρονομία, Κανουν Παπαδες…

 Πληθωρική, πολυσυλλεκτική, και όμως λιτή και με ξεκάθαρη μεσογειακή ταυτότητα. 


Η αγιορείτικη κουζίνα βασίζεται στο λάδι, στα χόρτα, στα όσπρια, στο ψάρι και στα θαλασσινά, χρησιμοποιεί άφθονα μυρωδικά και μπαχαρικά, αξιοποιεί τεχνικές παλιές και καινούργιες. Προϊόν μακραίωνης παράδοσης, εγκολπώνει επιρροές που ανανεώνουν, χωρίς να αλλοιώνουν, το χαρακτήρα της. Προϊόν κοινού βίου, αποσκοπεί να ευχαριστήσει άπαντες.


img_0253_k


Ψάχνωντας, βρίσκω οτι η τσικουδιά προέρχεται απο τα «τσίκουδα»( ή τσάμουρα ή στράφυλα ή τσίπουρα) τα οποία είναι τα πολτοποιημένα  απομεινάρια (ράκη) του σταφυλιού ( φλούδα, κουκούτσια και καποιο ποσοστό μούστου). 



Επειτα απο την απαραίτητη ζήμωση καταλήγουν στο καζάνι και την απόσταξη του την διαχωρίζουν σε 3 μέρη. Το πρώτο μέρος, πρωτόρακη ή πρωτοστάλαγμα, περιέχει μεγάλη ποσότητα μεθανόλης επικυνδηνης για τον οργανισμο (κάνει μόνο για μπουκάλι με στουπί)  και συνήθως απομακρύνεται απο το κυρίως σώμα(το δευτερο δλδ) της απόσταξης.



Σε όλη την Ελλάδα (εκτός της Κρήτης) ακολουθεί και δέυτερη απόσταξη που απομακρίνει ακόμα περισσότερη ποσότητα μεθανόλης.Αυτή είναι επι της ουσίας η βασική διαφορά της τσικουδιάς απο το τσίπουρο. Κατα την 2η απόσταξη προστίθενται και τα μυρώδικα οπως ο γλυκάνισος που είναι το πιο συνηθησμένο( αλλα και μαστίχα Χιου ή μάραθο). 



Η προστασία της γεύσης επαφίεται στον ουρανίσκο του καθε πότη!!! Πλέον οι ποικιλίες σταφυλιού είναι αρκετές και η διαδικασία σύνθετη, οπότε η γεύση δεν μπορεί να είναι αξιόπιστος κριτής ποιότητας.

5 διαφορετικοί τρόποι για να μαγειρέψουμε μύδια

 Με συνταγές από τη Γαλλία, το Βέλγιο και την Ιταλία, αυτή η λιχουδιά του βυθού μιλά ξένες γλώσσες και μας ενθουσιάζει.



Μύδια marinière, από τη Γαλλία
20 λεπτά| Εύκολο| Για 4 άτομα

Υλικά
50 γρ. βούτυρο
1 σκελίδα σκόρδο, ψιλοκομμένη
2 μέτρια πράσα, τα λευκά μέρη κομμένα στη μέση και κομμένα σε φέτες
300 ml λευκό ξηρό κρασί
2 κιλά μύδια καθαρισμένα
150 ml κρέμα γάλακτος 35%
1 χούφτα μαϊντανό, ψιλοκομμένο, για το σερβίρισμα

Διαδικασία
Ζεσταίνουμε το βούτυρο σε φαρδύ, ρηχό τηγάνι με καπάκι. Προσθέτουμε το σκόρδο και τα πράσα και σοτάρουμε μέχρι να μαλακώσουν. Προσθέτουμε το κρασί και το αφήνουμε να φουσκώσει, ρίχνουμε τα μύδια και σκεπάζουμε. Ανακινούμε το τηγάνι για 2΄-3΄ ή μέχρι να ανοίξουν όλα τα μύδια (πετάμε όσα δεν ανοίγουν). Ρίχνουμε μέσα την κρέμα γάλακτος και αλατοπιπερώνουμε. Συνεχίζουμε το μαγείρεμα για 1΄. Σερβίρουμε πασπαλίζοντας με ψιλοκομμένο μαϊντανό.

Μύδια στιφάδο αλά Τοσκάνα, από την Ιταλία
40 λεπτά| Εύκολο| Για 4 άτομα

Υλικά
6 κουτ. σούπας ε.π. ελαιόλαδο
1 μικρό κόκκινο κρεμμύδι, ψιλοκομμένο
2 σκελίδες σκόρδο, θρυμματισμένες
4 μικρά καλαμάρια, καθαρισμένα και κομμένα σε μπουκιές
200 ml λευκό ξηρό κρασί
400 γρ. ντοματίνια
300 γρ. φιλέτο μπακαλιάρου, καθαρισμένο και κομμένο σε μπουκιές
600 γρ. μύδια, καθαρισμένα
12 γαρίδες
500 ml ζωμό ψαριού ή λαχανικών
αλάτι και πιπέρι
μαϊντανό, για το σερβίρισμα
χωριάτικο ψωμί, κομμένο σε χοντρές φέτες και φρυγανισμένο, για το σερβίρισμα

Διαδικασία
Ζεσταίνουμε το λάδι σε μεγάλο, βαθύ τηγάνι με καπάκι. Τσιγαρίζουμε το κρεμμύδι για 5΄-7΄ να μαλακώσει. Προσθέτουμε το σκόρδο και λίγο αλατοπίπερο και σοτάρουμε για μερικά λεπτά. Προσθέτουμε τα καλαμάρια, καπακώνουμε το τηγάνι και μαγειρεύουμε για λίγα λεπτά, ανακινώντας συχνά το σκεύος. Αφαιρούμε το καπάκι και προσθέτουμε το κρασί – αφήνοντας το καπάκι ανοιχτό, ώστε να εξατμιστεί σε μερικά λεπτά. 


Προσθέτουμε τις ντομάτες, τις πιέζουμε με ξύλινη κουτάλα για να σπάσουν λίγο (θα σπάσουν και στο ψήσιμο) και τις ψήνουμε για 20΄. Βάζουμε τον μπακαλιάρο, τα μύδια, τις γαρίδες και τον ζωμό και αφήνουμε να πάρουν βράση. Χαμηλώνουμε τη φωτιά και σιγοβράζουμε χωρίς καπάκι για 10΄. Σε αυτό το σημείο πετάμε τα κλειστά μύδια. Δοκιμάζουμε για αλατοπίπερο και σερβίρουμε σε ζεστά μπολ, γαρνίρουμε με μαϊντανό και συνοδεύουμε με χωριάτικο ψωμί.

Μύδια με κουσκούς και ντομάτες, από το Ισραήλ
30 λεπτά| Εύκολο| Για 4 άτομα

Υλικά
2 κουτ. σούπας ε.π. ελαιόλαδο
1 μεγάλο λευκό κρεμμύδι, κομμένο σε κύβους (περίπου 1½ φλιτζ.)
4 σκελίδες σκόρδο, ψιλοκομμένες
5 κλωναράκια φρέσκια ρίγανη, τα φύλλα ψιλοκομμένα
1 κουτί ντοματάκια κονκασέ
1/2 φλιτζ. λευκό ξηρό κρασί
ανθό αλατιού και φρεσκοτριμμένο πιπέρι
2 φλιτζάνια ζυμαρικό κους-κους
2 κιλά μύδια, τριμμένα και χωρίς το γενάκι (πετάξτε όσα δεν κλείνουν όταν τα χτυπήσετε με το δάχτυλο)
1/2 φλιτζ. μαϊντανό, ψιλοκομμένο

Διαδικασία
Ζεσταίνουμε το ελαιόλαδο σε μεγάλη κατσαρόλα, σε μέτρια φωτιά, μέχρι να γυαλίσει. Προσθέτουμε το κρεμμύδι και σοτάρουμε ανακατεύοντας συχνά, μέχρι να μαλακώσει για 4΄-5΄. Προσθέτουμε το σκόρδο και τη ρίγανη και σοτάρουμε ανακατεύοντας συνεχώς, περίπου για 30΄΄. Ρίχνουμε τα ντοματάκια και το λευκό κρασί. 

Αφήνουμε να πάρουν μια βράση, σιγοβράζουμε χωρίς καπάκι για 15΄. Αλατοπιπερώνουμε. Ζεσταίνουμε 2½ φλιτζάνια νερό και 1 κουτ. γλυκού αλάτι σε μια μέτρια κατσαρόλα σε δυνατή φωτιά μέχρι να βράσουν. Προσθέτουμε το κους-κους, σιγοβράζουμε, σκεπάζουμε με καπάκι ανακατεύοντας κατά διαστήματα, μέχρι να μαλακώσει, για περίπου 10΄. 


Προσθέτουμε το κουσκούς στις ντομάτες και ανακατεύουμε καλά να ενωθούν. Τοποθετούμε τα μύδια ανάμεσα στο κους-κους, σκεπάζουμε το τηγάνι και μαγειρεύουμε σε δυνατή φωτιά. Ανακατεύουμε κατά διαστήματα, μέχρι να ανοίξουν τελείως τα μύδια, για 1΄ με 3΄ (πετάμε τα μύδια που δεν ανοίγουν). 

Προσθέτουμε τον μισό μαϊντανό και ανακατεύουμε να ενωθούν. Μοιράζουμε τα μύδια και το κους-κους σε τέσσερα μπολ σερβιρίσματος με τον υπόλοιπο μαϊντανό και σερβίρουμε.

Μύδια με ‘nduja, από την Ιταλία
30 λεπτά| Εύκολο| Για 4 άτομα

Υλικά
1 κουτ. σούπας ε.π. ελαιόλαδο
1 ρίζα φινόκιο, κομμένη σε λεπτές φέτες
1 σκελίδα σκόρδο, κομμένη σε λεπτές φέτες
1/2 κουτ. γλυκού σπόρους μάραθου, ελαφρώς θρυμματισμένους
50 γρ. ’nduja (ή κιμά από καυτερό λουκάνικο)
150 ml λευκό ξηρό κρασί
1 κιλό μύδια, καθαρισμένα
1/2 μικρό ματσάκι κόλιανδρο, ψιλοκομμένο
χωριάτικο ψωμί, φρυγανισμένο, για το σερβίρισμα


Διαδικασία
Ζεσταίνουμε το ελαιόλαδο σε τηγάνι και σοτάρουμε το φινόκιο για 10΄, μέχρι να καραμελώσει και να μαλακώσει. Ρίχνουμε το σκόρδο και σοτάρουμε για 1΄ προτού προσθέσουμε τους σπόρους μάραθου και την ‘nduja και τα θρυμματίζουμε με το πίσω μέρος ενός κουταλιού. Ρίχνουμε το λευκό κρασί, προσθέτουμε τα μύδια και ανακατεύουμε πολύ καλά. 

Σκεπάζουμε με καπάκι και μαγειρεύουμε για 5΄ ανακινώντας το τηγάνι μέχρι να ανοίξουν όλα τα μύδια (πετάμε όσα μείνουν κλειστά). Ανακατεύουμε καλά, προσθέτουμε τον κόλιανδρο, ανακατεύουμε ξανά και σερβίρουμε με χωριάτικο ψωμί.

Μύδια με μπίρα, από το Βέλγιο
40 λεπτά| Εύκολο| Για 4 άτομα

Υλικά
1 κουτ. σούπας ε.π. ελαιόλαδο
90 γρ. καπνιστό μπέικον
1 μεγάλο κρεμμύδι, ψιλοκομμένο
1 καρότο, ψιλοκομμένο
1/2 ρίζα φινόκιο, ψιλοκομμένη
3 κλωναράκια θυμάρι
3 φύλλα δάφνης
330 ml μπίρα
1 κιλό μύδια, καθαρισμένα
Για τη σάλτσα μουστάρδας
1 κουτ. σούπας μουστάρδα
2 κουτ. σούπας ξίδι
1 κουτ. γλυκού ζάχαρη


Διαδικασία
Ζεσταίνουμε το ελαιόλαδο σε μεγάλο τηγάνι με καπάκι και τσιγαρίζουμε το καπνιστό μπέικον μέχρι να ροδίσει. Προσθέτουμε το κρεμμύδι, το καρότο και το φινόκιο και μαγειρεύουμε για 10΄, μέχρι να μαλακώσουν. Προσθέτουμε τα μυρωδικά και την μπίρα με λίγο μαύρο πιπέρι. Σιγοβράζουμε για 5΄ μέχρι να εξατμιστεί το αλκοόλ. Ρίχνουμε τα μύδια μέσα στην κατσαρόλα και κλείνουμε το καπάκι. 

Μαγειρεύουμε για 3΄-4΄ ή μέχρι να ανοίξουν τα μύδια. Ανακινούμε το τηγάνι μερικές φορές κατά τη διάρκεια του μαγειρέματος για να μετακινηθούν τα μύδια. Ανακατεύουμε την κρέμα και δοκιμάζουμε το αλατοπίπερο. Σάλτσα μουστάρδας: Ανακατεύουμε τα υλικά σε ένα μικρό μπολ και σερβίρουμε.

Φωτογραφίες: James Lee – Styling: Faye Wears – Food styling: Tamara Vos

https://www.olivemagazine.gr/

«Ο Ανήφορος», Το Γνωστό, Άγνωστο Έργο Του Νίκου Καζαντζάκη

  Πέρασαν 65 ολόκληρα χρόνια από το θάνατό του, το 1957, και το έργο του Νίκου Καζαντζάκη, του μεγάλου Έλληνα στοχαστή, τίθεται εκ νέου στο επίκεντρο με αφορμή την κυκλοφορία ενός ανέκδοτου στην Ελλάδα έργου. 


Πρόκειται για το βιβλίο «Ο Ανήφορος» που βρίσκεται τις τελευταίες ημέρες στα ράφια των βιβλιοπωλείων όλης της χώρας, το οποίο θα παρουσιαστεί επίσημα στο Μουσείο Ν. Καζαντζάκη στη Μυρτιά Ηρακλείου, στις 7 Νοεμβρίου. 

w06-100821AYTOG

Πρόκειται για ένα σχεδόν άγνωστο έργο του Νίκου Καζαντζάκη, του οποίου το χειρόγραφο (που αποτελεί τμήμα από τις συλλογές του ιδρυτή του Μουσείου Νίκου Καζαντζάκη, Γιώργου Ανεμογιάννη) σώζεται στο Μουσείο, ενώ σελίδες του εκτίθενται στη Μόνιμη Έκθεση.



       «Η πρώτη καταγραφή του άγνωστου ακόμη "Ανήφορου" στη Συλλογή "Αυτόγραφα" έγινε το 2007, όταν το Μουσείο χάρις στις προσπάθειες της τέως διευθύντριας του, Βαρβάρας Τσάκα, και αξιοποιώντας κοινοτικούς πόρους προέβη στη συντήρηση και ψηφιοποίηση του πολύτιμου υλικού του και σε συνεργασία με τη Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κρήτης προέβη στην αρχική επιστημονική τεκμηρίωση και καταλογογράφηση του αρχείου του» ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η υπεύθυνη των Συλλογών του Μουσείου «Ν. Καζαντζάκη», φιλόλογος και υποψήφια Διδάκτωρ Νεοελληνικής Φιλολογίας Παρασκευή Βασιλειάδη, η οποία πρόσθεσε ότι το χειρόγραφο του «Ανήφορου» ήταν ανάμεσα σε αυτά που ταξινομήθηκαν τότε, αλλά δεν υπήρξε καμία ένδειξη για το αν επρόκειτο για ένα ολοκληρωμένο έργο και δεν υπήρχε κάποια αναφορά στον τίτλο, ο οποίος του έχει αποδοθεί τώρα.


      «Στην αρχική τεκμηρίωση του χειρογράφου υπήρχε η πληροφορία πως ο Καζαντζάκης αξιοποίησε ορισμένα κομμάτια από αυτό σε άλλα έργα και πως η Ελένη Καζαντζάκη είχε αναφέρει ότι ο ίδιος ο Καζαντζάκης δεν το ήθελε» συμπλήρωσε η κ. Βασιλειάδη.


      Οι επιμελητές της επανέκθεσης το 2010 αποφάσισαν να εντάξουν το τεκμήριο αυτό στην αίθουσα των «Μυθιστορημάτων» του Μουσείου στην ενότητα που περιελάμβανε αρχειακό υλικό για το οποίο θα μπορούσε να γίνει έρευνα σε βάθος, ενώ μερικά χρόνια αργότερα, η χορηγία Ευάγγελου Μαρινάκη και οι σωτήριες προσπάθειες του τέως προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου, του Στέλιου Ματζαπετάκη, έδωσαν τη δυνατότητα στο Μουσείο να στελεχώσει τα τμήματά του. 



Το Τμήμα Αρχείου ανέλαβε η κ. Βασιλειάδη, φιλόλογος και υποψήφια Διδάκτωρ Νεοελληνικής Φιλολογίας με εμπειρία στην αρχειακή τεκμηρίωση, η οποία στο πλαίσιο της έρευνάς της, μελετώντας ξανά το χειρόγραφο αντιλήφθηκε με βεβαιότητα πως επρόκειτο για ένα εντελώς διαφορετικό και άγνωστο μέχρι τότε ολοκληρωμένο μυθιστόρημα. 


Στη συνέχεια, όπως τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, διασταυρώνοντας πολλές πηγές, μεταξύ των οποίων επιστολές του Καζαντζάκη και αναφορές τρίτων σε αυτό, η ίδια διαπίστωσε πως πρόκειται για το έργο «Ο Ανήφορος» που έγραψε πράγματι ο Καζαντζάκης στην Αγγλία μετά το τέλος του 2 ου Παγκόσμιου Πολέμου και δεν δημοσιεύτηκε ποτέ. Έτσι έγινε οριστική η ταύτισή του.


     «Το 2017 το χειρόγραφο του "Ανήφορου" ταξίδεψε στην Αθήνα για το επετειακό αφιέρωμα που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη με γενικό τίτλο "ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ, ο κοσμοπαρωρίτης" και μάλιστα έδωσε το όνομα σε μία από τις τρεις εκθέσεις που παρουσιάστηκαν. 


Ήταν η πρώτη επίσημη αναφορά στο άγνωστο έργο του Καζαντζάκη» διευκρίνισε η κ. Βασιλειάδη, η οποία μαζί με τον Νίκο Μαθιουδάκη, τον τότε επιμελητή των Εκδόσεων Καζαντζάκη, προέβησαν σε μεταγραφή του χειρογράφου με στόχο την έκδοσή του και παρουσίασαν το έργο για πρώτη φορά στο διεθνές ακαδημαϊκό κοινό στο 6 ο Συνέδριο Νεοελληνικών Σπουδών στη Λούνδη της Σουηδίας. 

010100072753


Στη συνέχεια παρέδωσαν τη μεταγραφή του χειρόγραφου σε μια επιμελημένη έκδοση στη Διεύθυνση των Εκδόσεων Καζαντζάκη. Εν τέλει η έκδοση του "Ανήφορου" πραγματοποιήθηκε από τις εκδόσεις Διόπτρα που ανέλαβαν πρόσφατα την ευθύνη της έκδοσης του συνόλου της καζαντζακικής εργογραφίας.


   «Το Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη αισθάνεται ιδιαίτερη χαρά για την έκδοση του Ανήφορου. Πέρα από την τεράστια σημασία για τα Ελληνικά Γράμματα που έχει η απόδοση στο αναγνωστικό κοινό ενός ακόμη έργου του μεγάλου Κρητικού συγγραφέα και στοχαστή, η ταυτοποίηση ενός έργου του από στελέχη του Μουσείου υποδηλώνει την τεράστια προσπάθεια που γίνεται στο Μουσείο για τη σε βάθος μελέτη και αξιοποίηση του εξαιρετικά σημαντικού αρχειακού υλικού που διαθέτει αλλά και την υψηλή επιστημονική ποιότητα των στελεχών του. 


Μάλιστα η διαφύλαξη και ο εμπλουτισμός των Συλλογών του Μουσείου αποτέλεσαν ένα από τα κριτήρια με βάση τα οποία το Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη -το πρώτο στην Κρήτη- έλαβε φέτος το σήμα "Αναγνωρισμένο Μουσείο" από το υπουργείο Πολιτισμού» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του ΔΣ του Μουσείου Νίκου Καζαντζάκη Μιχάλης Ταρουδάκης.


      «Ο Νίκος Καζαντζάκης έφυγε πριν από 65 χρόνια από τη ζωή αλλά συνεχίζει να δίνει ζωή με την πέννα, τις σκέψεις και τις προτροπές του σε εκατομμύρια αναγνώστες σε όλο τον κόσμο» πρόσθεσε ο κ. Ταραουδάκης ο οποίος συμπλήρωσε ότι «ο Καζαντζάκης είναι πάντα επίκαιρος και αυτό θα αντιληφθούν οι αναγνώστες του Ανήφορου, καθώς θα διαπιστώσουν εκτεταμένες αναφορές στους προβληματισμούς ενός πνευματικού ανθρώπου μπροστά στα συνεχώς επιδεινούμενα προβλήματα του κόσμου και στην παγκόσμια κατάσταση, στην οποία η ειρήνη παρά τη λήξη ενός μεγάλου πολέμου, δεν φαινόταν να είναι εξασφαλισμένη. 


Μήπως εάν κάνουν την αναγωγή τους στη σημερινή κατάσταση δεν θα διαπιστώσουν ότι το άγχος και η ανησυχία για το μέλλον συνεχίζουν να μας κυριεύουν και τίποτα δεν είναι δεδομένο;». Ο "Ανήφορος" γράφηκε σε μια εποχή που ο Νίκος Καζαντζάκης σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΔΣ του Μουσείου Νίκου Καζαντζάκη, ήταν έντονα προβληματισμένος τόσο από τα πρόσφατα δεινά του πολέμου όσο και από την δύσκολη κοινωνική κατάσταση που χαρακτήρισε την καθημερινότητα της εποχής. 


Η προσπάθεια να δώσει αυτοβιογραφικά χαρακτηριστικά στο κείμενό του Ανήφορου, όπως και σε μεταγενέστερα έργα του, θεωρεί ότι αντανακλά την μεγάλη του επιθυμία να εξωτερικεύσει τους προσωπικούς του προβληματισμούς και ανησυχίες μέσα από τη μυθιστοριογραφία και όχι μέσα από ένα φιλοσοφικό κείμενο ή κείμενο στοχασμών. 


«Έτσι τα καζαντζακικά μηνύματα θα έφταναν πιο εύκολα σε όσο το δυνατόν πιο ευρύ κοινό. Ίσως αυτός ήταν και ο λόγος που, όπως προκύπτει από την αλληλογραφία του, ο συγγραφέας επιθυμούσε ο Ανήφορος να μεταφραστεί και να κυκλοφορήσει άμεσα στα αγγλικά. Ωστόσο, θέλει να είναι ξεκάθαρο ότι ο ίδιος έχει όραμα για τον κόσμο. 



Έτσι, στον Ανήφορο ο Καζαντζάκης καταλήγει ουσιαστικά σε επίκληση των οραμάτων του αναφερόμενος και στο έργο του «Ασκητική» που είναι αναμφίβολα ένα εξαιρετικό φιλοσοφικό δοκίμιο παρουσίασης της κοσμοθεωρίας του, το οποίο όμως είχε ολοκληρωθεί στην πρώτη του έκδοση ήδη από το 1923. Μήπως ήθελε με αυτό τον τρόπο να τονίσει τη διαχρονικότητα των κοινωνικών προβλημάτων και της αξιακής αντιμετώπισης της ζωής μας;» πρόσθεσε ο κ. Ταρουδάκης.



Η ίδια επιμελήθηκε επιστημονικά και την περιοδική έκθεση που θα εγκαινιαστεί την ίδια μέρα με τίτλο: «Ο ΑΝΗΦΟΡΟΣ: Το γνωστό- άγνωστο έργο του Νίκου Καζαντζάκη». Η έκθεση στην οποία θα παρουσιαστεί το χειρόγραφο του έργου και άλλα σημαντικά τεκμήρια που φωτίζουν την ιστορία του θα λειτουργεί στον χώρο της Μόνιμης Έκθεσης έως και την Άνοιξη του 2023.

ΑΠΕ ΜΠΕ