Κυριακή 9 Απριλίου 2023

Η Αγία Και Μεγάλη Εβδομάδα Των Παθών

 Μεγάλη Δευτέρα (Κυριακή Βαΐων βράδυ)

Τη Μεγάλη Δευτέρα κυριαρχούν δύο γεγονότα:
0

α) Η ζωή του Ιωσήφ του 11ου γιού του Πατριάρχη Ια-κώβ, του ονομαζόμενου Παγκάλου, δηλαδή του ωραίου στο σώμα και τη ψυχή. Ο Ιωσήφ προεικονίζει με την περιπέτειά του (που πουλήθηκε σκλάβος στην Αίγυπτο) τον ίδιο τον Χριστό και το πάθος Του.

β) Το περιστατικό της άκαρπης συκιάς που ξέρανε ο Χρισ-τός (Ματθ. 21, 18-22). Συμβολίζει τη ζωή του Ισραηλιτικού λαού που ήταν άκαρπη από καλά έργα όσο και κάθε άνθρωπο που στερείται πνευματικών καρπών, αρετών.
Ας σκεφτούμε: Σήμερα υπάρχουν άνθρωποι που υποφέρουν αλλά δεν χάνουν την πίστη τους στο Θεό;
Βλέπετε γύρω σας συμπεριφορές που δεν φέρνουν θετικά αποτελέσματα στις ζωές των ανθρώπων;
 10
Μεγάλη Τρίτη (βράδυ Μ. Δευτέρας)

Το σχετικό ευαγγέλιο αναφέρει τη δριμύτατη καταγγελία του Ιησού κατά της υποκρισίας των Γραμματέων και των Φαρισαίων. Ακούγονται οι δύο παραβολές της ημέρας που συνδέονται με την προετοιμασία για την τελική κρίση και φωτίζουν τη σχέση των ανθρώπων με τον Θεό:
α) Των δέκα παρθένων: «Πέντε εξ αυτών ήσαν φρόνιμοι» και είχαν πάρει μαζί με τα λυχνάρια τους και αρκετό λάδι, «πέντε ήσαν μωραί», τα λυχνάρια τους έσβησαν και δεν έγιναν δεκτές στο γαμήλιο δείπνο.
β) Των ταλάντων: μας διδάσκει να είμαστε εργατικοί και να καλλιεργούμε και να αυξάνουμε τα πνευματικά μας χαρίσματα.
Ας σκεφτούμε:
Με ποιους τρόπους ετοιμαζόμαστε να δεχτούμε τον Χριστό;Γνωρίζουμε τα χαρίσματα με τα οποία μας προίκισε ο Θεός;

 8
A5
Μεγάλη Τετάρτη (βράδυ Μ. Τρίτης)


Είναι αφιερωμένη στην αμαρτωλή γυναίκα (Λουκ. 7,47) που μετανιω-μένη άλειψε τα πόδια του Κυρίου με μύρο, και συγχωρήθηκε για τα αμαρτήματά της, γιατί έδειξε μεγά-λη αγάπη και πίστη στον Κύριο, ενώ ψάλλεται ένα από τα πιο γνωστά και δημοφιλή τροπάρια της θρησκευτικής υμνολογίας. Το τροπάριο της Κασσιανής.
Το απόγευμα της Μ. Τετάρτης τελείται στις εκκλησίες μας το Μυστήριο του Μεγάλου Ευχελαίου. Δια-βάζονται Επτά ευαγγέλια και Επτά ευχές και ο ιερέας «σταυρώνει» τους πιστούς με το αγιασμένο λάδι στο μέτωπο, στο πιγούνι, στα μάγουλα και τις παλάμες.
Ας σκεφτούμε: Προσφέρουμε το πολύτιμο δώρο της μετάνοιας στον Κύριό μας;

77

A6

Μεγάλη Πέμπτη (βράδυ Μ. Τετάρτης)


Ο Μυστικός Δείπνος, δηλαδή το δείπνο του Ιησού Χριστού με τους 12 Αποστόλους, όπως περιγράφεται στα Ευαγγέλια του Ματθαίου (26, 17-30α), του Μάρκου (14, 12-26) και του Λουκά (22, 7-23), όπου ο Κύριος μας παρέδωσε το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.
Ο Ιερός Νιπτήρας, δηλαδή το πλύσιμο των ποδιών των 12 Αποστόλων από τον Ιησού Χριστό, όπως περιγράφεται στα Ευαγγέλια του Ματθαίου (23, 6-12), του Λουκά (22, 24-28) και του Ιωάννη (13, 1-20), δίνοντας ο ίδιος το παράδειγμα για τον τρόπο που πρέπει να διακονούμε ο ένας τον άλλον.
Η Υπερφυής Προσευχή, δηλαδή η προσευχή του Ιησού προς τον Πατέρα του μετά τον Μυστικό Δείπνο και λίγο πριν τη σύλληψή του, όπως περιγ-ράφεται στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη (17, 1-26), όπου φανε-ρώθηκε πλήρως και η τέλεια ανθρώπινη φύση Του, μέσα από τα συναισθήματα που βί-ωσε τις ώρες της αγωνίας αλλά και την αποδοχή του Θείου θελήματος.
Η προδοσία του Ιούδα η οποία είχε ως αποτέλεσμα τη σύλληψη του Ιησού, όπως περιγράφεται στα Ευαγγέλια του Ματθαίου (26, 47-56), του Μάρκου (14, 43-50), του Λουκά (22, 47-53) και του Ιωάννη (18, 1-11).
Ας σκεφτούμε:
Εμείς συμμετέχουμε στο δείπνο στο οποίο μας καλεί ο Κύριος Ιησούς Χριστός;
Πόσο πρόθυμοι είμαστε να φροντίζουμε με απλότητα ο ένας τον άλλον;
Είναι η προσευχή ένα ενεργό μέρος της ψυχής μας;

55

Μεγάλη Παρασκευή (βράδυ Μ. Πέμπτης)


Τελείται η «Ακολουθία των Παθών» όπου θυμόμαστε και βιώνουμε τα Σωτήρια και φρικτά Πάθη του Κυρίου και Θεού μας. Δηλαδή:
τα πτυσίματα,
τα μαστιγώματα,
τις κοροϊδίες,
τους εξευτελισμούς, τα κτυπήματα, το αγκάθινο στεφάνι και κυρίως
την Σταύρωση και τον Θάνατο του Χριστού μας.
Μεγάλη Παρασκευή (πρωί)
Θυμόμαστε το γεγονός της Ταφής του Κυρίου και
την Κάθοδό Του στον Άδη, όπου κήρυξε σε όλους τους νεκρούς.
Τελούνται η Ακολουθία των Μεγάλων Ωρών και η Ακολουθία της Αποκαθήλωσης, δηλ. η Ταφή του Κυρίου από τον Ιωσήφ τον Αριμαθαίας και τον Νικόδημο τον Φαρισαίο, μέλος του Μεγάλου Συμβουλίου και κρυφό μαθητή του Κυρίου.
Μεγάλη Παρασκευή (βράδυ)
Ψάλλονται τα Εγκώμια του επιτάφιου θρήνου και γίνεται η περιφορά του Επιταφίου
Ας σκεφτούμε: Θυσία και αγάπη μπορούν να συνυπάρχουν χωρίς τον Χριστό;

 66
A1

A4
Μεγάλο Σάββατο (πρωί)


Η 1η Ανάσταση, δηλαδή το προανάκρουσμα της Αναστάσεως που μεταδίδουν οι ύμνοι και της προσμονής της λύτρωσης όλης της κτίσης από την φθορά και τον θάνατο!
Μεγάλο Σάββατο (12μμ βράδυ, Κυριακή)
Η ζωηφόρος Ανάσταση του Κυρίου μας, ήττα του θανάτου και της φθοράς και αφή του Αγίου Φωτός στον κόσμο από τον Πανάγιο Τάφο.

A3

Κυριακή του Πάσχα (11.00 το πρωί ή το απόγευμα)

Τελείται ο «Εσπερινός της Αγάπης», όπου σε πολλές γλώσσες διαβάζεται το Ιερό Ευαγγέλιο και διατρανώνεται παγκοσμίως η νίκη του θανάτου και η εποχή της Καινούριας Διαθήκης, της χαράς και της Αναστάσιμης ελπίδας.
Ας σκεφτούμε για το νόημα των ημερών αυτών, των Παθών και της Ανάστασης του Xριστού:
Λυπούμαστε για τις δικές μας αμαρτίες και αφού μετανιώνουμε ειλικρινά μπορούμε τη σωτηρία που έφερε ο Χριστός, μέσα από την θυσιαστική Του αγάπη, να την κάνουμε και προσωπική σωτηρία!

Τα Μαζίδια,Οι Κούνιες,Η Γιορτή Του Θεού... Έθιμα Του Πάσχα Περιοχών Της Ελλάδας

 Τις πασχαλινές αυτές μέρες ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει η πομπική περιφορά της εικόνας της Αναστάσεως γύρω από το αγροτικό όριο της Καλής Βρύσης Δράμας, την Πέμπτη της Διακαινησίμου, για προστασία του χωριού από κάθε κακό και ιδιαίτερα από το χαλάζι που είναι εξαιρετικά επικίνδυνο για την παραγωγή την ανοιξιάτικη περίοδο.


imagesdatafiles120112
 Τις πασχαλινές αυτές μέρες ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει,  η πομπική περιφορά της εικόνας της Αναστάσεως γύρω από το αγροτικό όριο της Καλής Βρύσης Δράμας, την Πέμπτη της Διακαινησίμου, για προστασία του χωριού από κάθε κακό και ιδιαίτερα από το χαλάζι που είναι εξαιρετικά επικίνδυνο για την παραγωγή την ανοιξιάτικη περίοδο
 20113
 Τη δεύτερη μέρα του Πάσχα στα Γιαννιτσά του νομού Πέλλας θα αναβιώσει το έθιμο "Κουνιές". Το έθιμο αυτό γινόταν γιατί η "αιώρηση", δηλαδή το κούνημα, θεωρούνταν ότι γινόταν "σε καλό", υπέρ υγείας και πλούσιας σοδειάς.


 Την ίδια μέρα, στην Ιερισσό της Χαλκιδικής γιορτάζεται το έθιμο "Του μαύρου νιου τ' αλώνι", με τους γεροντότερους να αρχίζουν το χορό. Σιγά - σιγά πιάνονται όλοι οι κάτοικοι και ο χορός έχει μήκος πολλών μέτρων. Τραγουδούν και χορεύουν όλα τα πασχαλινά τραγούδια και τελειώνουν με τον "καγκελευτό" χορό, που είναι η αναπαράσταση της σφαγής 400 Ιερισσιωτών από τους Τούρκους, την επανάσταση του 1821.

Ο Δήμος Παγγαίου, στα ορεινά του νομού Καβάλας, πιστός στην αναβίωση των παραδόσεων και τη δημιουργία πολιτισμού, οργανώνει τη δεύτερη μέρα του Πάσχα τον εορτασμό του Αγίου Γεωργίου στην Νικήσιανη. «Τον Άι-Γιώργη», όπως τονίζει ο δήμαρχος Παγγαίου, Απόστολος Τσακίρης, «τον γιορτάζουμε στην καρδιά της άνοιξης, όπου η φύση ξαναζωντανεύει από το χειμωνιάτικο λήθαργο».

20114
 
Την τρίτη μέρα του Πάσχα, με συγκίνηση και ευλάβεια, στο Δημοτικό Διαμέρισμα Ελευθερών στον ομώνυμο Δήμο, δυτικά του νομού Καβάλας, αναβιώνουν τα παραδοσιακά «Μαζίδια». Ένα έθιμο που, όπως τονίζει ο δήμαρχος Ελευθερών, Χαράλαμπος Χρυσανίδης, χρονολογείται από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας. 


Οι πιστοί μεταφέρουν εν πομπή τα εικονίσματα από τη βυζαντινή εκκλησία του Αγίου Ταξιάρχη, την παλαιότερη εκκλησία της περιοχής, στα «Μαζίδια» όπου βρίσκεται το γραφικό εξωκλήσι των Αγίων Ραφήλ, Ειρήνης και Νικολάου.

Εκεί, τελούν αρτοκλασία και αγιασμό αναπέμποντας παρακλήσεις προς τον Αναστάντα Χριστό να ευλογήσει την καλλιεργητική περίοδο που ξεκινάει ώστε να είναι αποδοτική και εύφορη. Οι πιστοί προσκυνούν τα εικονίσματα και εν πομπή επιστρέφουν στην εκκλησία του Αγίου Ταξιαρχή.

Στη συνέχεια, στην πλατεία του παλιού παραδοσιακού οικισμού, στήνεται μεγάλο γλέντι. Τον χορό αρχίζει ο ιερέας και ακολουθούν οι κάτοικοι του χωριού, που χορεύουν και τραγουδούν τρία συγκεκριμένα τραγούδια, που διασώθηκαν με το πέρασμα των χρόνων. 


Η προσφορά σπιτικών φαγητών και γλυκών από τις γυναίκες του Πολιτιστικού Συλλόγου Ελευθερών ολοκληρώνουν την παραδοσιακή γιορτή που έχει τις ρίζες της στην τουρκοκρατία και ακόμα παλιότερα.

20116
 
Το δικό της χαρακτήρα έχει η Δευτέρα του Θωμά στους Σιταγρούς Δράμας, όπου οι εκεί εγκατεστημένοι Πόντιοι συνεχίζουν πανάρχαια έθιμα των κοιτίδων τους, όπως επισκέψεις στα μνήματα, με διανομή κόκκινων αβγών και γλυκισμάτων και με τραγούδια, έθιμα με καθαρά αρχαϊκή μορφή και με συνακόλουθες μεταφυσικές δοξασίες και αντιλήψεις.


 Ιδιάζουσα εκδήλωση είναι η λεγόμενη «Γιορτή του Θεού» στη Μικρόπολη Δράμας, μετά το Πάσχα, στο ξωκλήσι του Αγίου Γεωργίου, με συνεστίαση εκεί των πανηγυριστών. Η εκδήλωση συνδέεται με τοπική παράδοση και θεωρείται ως συνέχιση της εκπλήρωσης παλαιού προγονικού τάματος
 http://www.eirinika.gr

 

Πάσχα Στο Χωριό Σπήλι Του Νομού Ρεθύμνης

 Z2


Η θρησκευτική ευλάβεια που περιβάλει τους Σπηλιανούς διαφαίνεται κάθε χρόνο αυτές τις μέρες κατά την διάρκεια του εορτασμού του Πάσχα συμμετοχή τους καθ’ όλη την διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας στον εκκλησιασμό είναι καθολική με αποκορύφωμα την Μεγάλη Πέμπτη οπού σύσσωμο το χωριό παρακολουθεί το μυστήριο της σταύρωσης του Κυρίου.
Z1

Από το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής δεκάδες χωριανοί που έχουν ήδη μαζέψει άνθη από τους παρακείμενους αγρούς συμμετέχουν στον στολισμό του επιταφίου , του οποίου η περιφορά γίνεται το ίδιο βράδυ μέσα από τα γραφικά σοκάκια του χωριού μας υποβασταζόμενος εναλλάξ από όλους τους συντοπίτες ,αλλά και επισκέπτες μας .
A1

A2

A4
Το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου άπαντες οι χωριανοί παρακολουθούν την ξεχωριστή ακολουθία της θείας Ανάστασης κατά την οποία ο Μητροπολίτης της Ιεράς Μητροπόλεως Λάμπης Συβρίτου και Σφακίων μετά του ιερού κλήρου εξέρχονται της εκκλησίας και αναγγέλλουν την θεία ανάσταση στην κεντρική πλατεία του χωριού κάτω από τα τρεχούμενα νερά της κεφαλοβρύσης και μέσα σε δεκάδες βεγγαλικά που κάνουν την νύχτα σαν ημέρα.
ZZ4
Z5
Μετά την ανάσταση όλοι μπορούν να παρακολουθήσουν το κάψιμο του Ιούδα τον λεγόμενο «φανό» που γίνεται στο πάνω χώρι έξω από της εκκλησία της κοιμήσεως της Θεοτόκου. Καθ’ όλη την διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας η νεολαία του χωριού συλλέγει από παντού ξύλα για να φτιάξει την βάση πάνω στην οποία θα καεί το σώμα του Ιούδα, προσπαθώντας να συλλέξει όσο πιο πολλά μπορεί σε έναν άτυπο διαγωνισμό με τα γύρω χωριά ποιος θα ανάψει τον μεγαλύτερο «φανό».Κατά την διάρκεια του «φανού» δημιουργείται ένα μικρό γλέντι με άφθονο φαγητό που ψήνεται πάνω στα κάρβουνα της φωτιάς , κρασί αλλά και μουσικά με παραδοσιακή Κρητική λύρα που παίζουν καλλιτέχνες του χωριού μας και διαρκεί έως το πρωί καλημερίζοντας την ανατολή του ήλιου από την Βίγλα του χωριού.
Z3
Την Κυριακή του Πάσχα μια μεγάλη γιορτή της ορθοδοξίας μετά την πρωινή ακολουθία στην εκκλησία παντού μες στο χωριό θα διακρίνεις τον παραδοσιακό οβελία να γυρίζει και από παντού θα ακούσεις μια πρόσκληση , σε χωριανούς ή σε επισκέπτες , να συμμετάσχεις και εσύ στο υπαίθριο γλέντι που γίνεται σε κάθε γωνία του χωριού.
Το χωριό μας γιορτάζει την μεγάλη θεία εορτή της Αναστάσεως του Κυρίου και σας προσκαλεί ολόψυχα να συμμετάσχετε μαζί μας.