Πέμπτη 20 Απριλίου 2023

Πρόσκληση από την αδελφοποιημένη με τα Ανώγεια, κατεχόμενη κοινότητα της Αιγιαλούσας Κύπρου, για τις εκδηλώσεις μνήμης τον ερχόμενο Ιούλιο

 Στα Ανώγεια βρέθηκε τη Δευτέρα του Πάσχα, ο Παναγιώτης Χατζηπαντελής, Πρόεδρος και Κοινοτάρχης του κοινοτικού συμβουλίου της Αιγιαλούσας και συναντήθηκε στο Δημαρχείο με τον Σωκράτη Κεφαλογιάννη. 


Τα Ανώγεια έχουν  αδελφοποιηθεί με την Αιγιαλούσα από  το 2004 και έκτοτε έχουν στενούς δεσμούς φιλίας με επισκέψεις εκατέρωθεν.



Ο Πρόεδρος της Κυπριακής κοινότητας, επισκέφθηκε το Δήμαρχο Ανωγείων και τον προσκάλεσε μαζί με αντιπροσωπεία από το Δήμο να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις της κατεχόμενη Αιγιαλουσας στις 22 Ιουλίου στην Κύπρο.



Η Γιαλούσα είναι ένα κατεχόμενο σήμερα μεγάλο αμιγές ελληνικό χωριό της επαρχίας Αμμοχώστου, στο κεντρικό τμήμα της χερσονήσου της Καρπασίας. Βρίσκεται πάνω στον κύριο δρόμο Αμμοχώστου – Ριζοκαρπάσου, 10 περίπου χλμ  βορειοανατολικά του Λεοναρίσσου. Μαζί με το Ριζοκάρπασο και την Ακανθού αποτελούν τα τρία μεγαλύτερα σε έκταση χωριά της Αμμωχώστου.



Στην φωτογραφία ο Σωκράτης Κεφαλογιάννης, ο Παναγιώτης Χατζηπαντελής και ο δημοτικός σύμβουλος Οδυσσέας Σπαχής.

Κλειστή Την Δευτέρα 24 Απριλίου Η Μονή Τοπλού

  Ανακοινώνεται ότι τη Δευτέρα 24 Απριλίου 2023 η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου και Παναγίας Ακρωτηριανής Τοπλού Σητείας, για λόγους εκτέλεσης εκτάκτων τεχνικών εργασιών, θα παραμείνει κλειστή καθόλη τη διάρκεια της ημέρας.

2023_04_20a_anakpoinosi_toplou_erga_847_654


Η Ιερά Μονή θα είναι κανονικά ανοικτή από Τρίτη 25 Απριλίου.


Από την Ιερά Μονή Τοπλού

Εννιά Φούρνοι, Εννιά Τοπόσημα Της Κρήτης

  Στο πρωινό έχει καλιτσουνάκια και ανεβατά, ο καφές συνοδεύεται από μιγαδάκι, με τον μεζέ θα βγάλουν ντακάκια, με το γεύμα παξιμάδι και στους γάμους ξεροτήγανα. Οι εκδηλώσεις της ζωής στην Κρήτη περνούν μέσα από τους παραδοσιακούς φούρνους. Σε αυτές τις εννιά διευθύνσεις ζυμώνεται και συντηρείται η παράδοση.

Από τις Νένα Δημητρίου, Λίνα Καπετάνιου, Βιβή Κωνσταντινίδου

b_fournoi

Λασίθι
Μυρωδάτη: Η Ευανθία Σιγανού, με καταγωγή από τις Τάπες Λασιθίου, λειτουργεί με τον γιο της αυτόν τον φούρνο από το 2002. Οι δυο τους πλάθουν και φουρνίζουν ένα εξαιρετικό προζυμένιο καρβέλι από αλεύρι ολικής άλεσης, έχουν λίγους τύπους ψωμιού και είναι όλα προζυμένια, ακόμα και τα παξιμάδια και πολλά παραδοσιακά γλυκίσματα. 

Το προζύμι είναι φυσικό και το αλεύρι το παίρνουν από τοπικούς μύλους. Από εδώ μη φύγετε χωρίς κουμπάνια, τα σφιχτά μελένια λουκουμαδάκια. Γλυκό ψωμί, μιγαδάκια, τσουρεκάκια (έτσι λένε τα τραγανά κουλουράκια), όλα είναι «από σπίτι». Τα λυχναράκια τους, σμιλεμένα στο χέρι ένα ένα, με προζύμι και καλή λασιθιώτικη γλυκιά μυζήθρα, είναι το καλύτερο έδεσμα για κάθε ώρα, τέλειο πρωινό στο χέρι, αλλά και απολαυστικό σουβενίρ. Ν. Δ.
1ο χλμ. Αγίου Νικολάου-Κριτσάς, Γλύματα, Τ/28410-83.334 

Ηράκλειο
Κρητικός Φούρνος Γεύσεις : Ο Δημήτρης Νικολιδάκης, αρτοποιός από οικογένεια με παράδοση στο ψωμί εδώ και ενάμιση αιώνα, δεν κρύβει τη μεγάλη αγάπη του για το προζυμένιο ψωμί, την κορωνίδα της επιχείρησής του. Καλλιεργεί ο ίδιος και συνεργαζόμενοι με αυτόν αγρότες σιτάρι μαυραγάνι, ζέα και μια κρητική ποικιλία κριθαριού, ενώ δουλεύει με φυσικά προζύμια που συλλέγει από κάθε γωνιά της χώρας, από μικρά χωριά και μοναστήρια, και τα αποξηραίνει. 

Το προζυμένιο του Αγιορείτικο αργής ωρίμανσης, με προζύμι από το Άγιον Όρος, είναι αριστούργημα. Το ψωμί αυτό, όπως και το «αυτόζυμο» (φτάζυμο με ρεβιθομαγιά), τα φτιάχνει καθημερινά. Στα συνολικά επτά καταστήματα στα Πεζά και στο κέντρο του Ηρακλείου, τα αρτοποιήματα, αλμυρά και γλυκά, είναι κυριολεκτικά εκατοντάδες. Μπαγκέτες και κριτσίνια με κάθε λογής αλεύρι, παξιμάδια αυθεντικά και πεντανόστιμα, εξαίρετη πετιμεζόπιτα, κρουασάν βουτύρου, τάρτες, κέικ (δοκιμάστε αυτό με μέλι-καρύδι), τσουρέκια και πόσα άλλα – ο κατάλογος δεν έχει τέλος. Β. Κ.

Κεντρικό: Πεζά Ηρακλείου, Τ/2810-743.804. Υποκαταστήματα: Θερίσου και Μίνωος 97 / Καλοκαιρινού 159 / Ικάρου 61 / Κνωσού 121 / Φοίνικος και Ατλαντίδος γωνία / Πλ. Καλλέργων 3. Τα προζύμια του μαζί με ένα πλήθος προϊόντων τα στέλνει πανελλαδικά μέσω του e-shop: kritikosfournosgeuseis.gr.

Φούρνος Τούλη: Με αλεύρι από τοπικό μύλο και πολλή υπομονή φτιάχνεται το σταρένιο προζυμένιο καρβελάκι που προτιμούν οι περισσότεροι Ηρακλειώτες. Δεν περιέχει καθόλου μαγιά, ωριμάζει αργά, ζυμώνεται στο χέρι και έχει τραγανή κόρα και πλούσια γεύση. 

Ο φούρνος πρωτοάνοιξε το 1865 από Ηπειρώτες που βρέθηκαν στην Κρήτη και τώρα στο τιμόνι βρίσκεται η 4η γενιά φουρνάρηδων, τα αδέλφια Βασίλης και Νικόλας Τούλης. Από τα 12 είδη ψωμιού που προσφέρουν, τα οκτώ είναι με προζύμι. Φημίζονται και για τα καλιτσούνια με ντόπια μυζήθρα, τα ανεβατά και τα παξιμαδάκια. Λ. Κ.
Τσικριτζή Δημητρίου 4, Βαλιδέ Τζαμί, Ηράκλειο, Τ/2810-285.988
fournoi1

Ρέθυμνο
Μυστράκης: Δεν μοιάζει με κανένα άλλο κρητικό παξιμάδι αυτό που φτιάχνει η κ. Ευαγγελία Μυστράκη με τους γιους της, από το 1974 η ίδια και πριν η πεθερά της. Ζυμωμένο στο χέρι με ελαιόλαδο, προζύμι και αλεύρι τριών λογιών, πλασμένο σε κουλουρίτσες και όχι ντάκους, ψήνεται ανά οκτώ τεμάχια και μόνο για λίγα λεπτά στον ξυλόφουρνο.

 Το παξιμάδι των Μυστράκηδων παραμένει αφράτο, τόσο που, αν το βουτήξετε για λίγο στο ζουμί της σαλάτας, ξαναγίνεται σαν το κανονικό ψωμί, χωρίς να τρίβεται. Στο σύγχρονο πωλητήριο που έχουν φτιάξει λίγα μέτρα από την πλατεία του Ατσιπόπουλου, θα βρείτε κι άλλα παξιμάδια, κριθαρένιο, φτάζυμο, με χαρούπι, ντάκους και κουλουράκια ημίγλυκα. Ν. Δ.

Πλατεία Αγίου Ελευθερίου, Ατσιπόπουλο Ρεθύμνου, Τ/28310-31.397

Χανιά
Φούρνος Ντουρουντούς: Στην κεντρική πλατεία της Χώρας Σφακίων φτιάχνονται τα κουλουράκια, παξιμαδάκια και οι μπουκίτσες που βρίσκουμε πλέον σε πολλά καταστήματα και σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας. Εκτός από το προζυμένιο ψωμί, ψήνουν και κριθαρένιο κουλούρι χωρίς μαγιά και ωραιότατα παξιμαδάκια με βρόμη. 

Χρησιμοποιούν χαρούπι, κριθάρι και άλλες εναλλακτικές και υγιεινές πρώτες ύλες. Αξίζουν δοκιμή και τα βιολογικά προϊόντα, στα οποία χρησιμοποιούνται κρητικό παρθένο ελαιόλαδο και βιολογική τσικουδιά. Λ. Κ.
Κεντρική πλατεία Χώρας Σφακίων, Τ/28250-91.270

Δοκιμάστε κι αυτά:

  • Το φραντζολάκι σίκαλης στον φούρνο Χριστόφορος Βενέρης (Στεργιογιάννη 20, Ηράκλειο, Τ/2810-253.865)
  • Τα παξιμάδια από 100% κριθάρι του Πλακόπουλου (8ης Δεκεμβρίου 16, Χανιά, Τ/28210-45.050)
  • Το καλό προζυμένιο ψωμί στον αιωνόβιο φούρνο του Αλεξανδράκη (Γ. Τσαγρή 28, Ρέθυμνο, Τ/28310-51.716)
  • Τα ξεροτήγανα και τα ανεβατά της Αρετούσας (Ελ. Βενιζέλου 23, Σητεία, Τ/28430-24.794 / Κόσμων 19, Ηράκλειο, Τ/2810-280.084)
  • πηγη www.gastronomos.gr/gr

Τότε που η Χούντα διέλυσε το ποδόσφαιρο


Tο gazzetta.gr παρουσιάζει μία έρευνα για τον τρόπο που το καθεστώς των συνταγματαρχών έλεγξε το ποδόσφαιρο και οδήγησε στον αφανισμό αρκετές ομάδες, μεταφέροντας μαρτυρίες από ανθρώπους που την περίοδο εκείνη βρέθηκαν στην καρδιά των εξελίξεων, πληροφορίες από ρεπορτάζ της εποχής και παρουσιάζοντας «ατόφιους» τους νόμους!

Ο Ασλανίδης και οι επίτροποι
«H αθλητική του υπηρεσία ήταν πολύ μικρή και δεν επεξετείνετο, πέραν του χώρου των Δυνάμεων Καταδρομών»,  αναφέρει χαρακτηριστικά η Αθλητική Ηχώ τον Ιούλιο του 1968. Παρόλα αυτά, ο Κωνσταντίνος Ασλανίδης, αντισυνταγματάρχης Πεζικού όταν έγινε το πραξικόπημα, ήταν ο άνθρωπος που με την εγκαθίδρυση της δικτατορίας ανέλαβε να ελέγξει τον αθλητισμό και το ποδόσφαιρο κατ' επέκτασιν. 


Η χούντα προχώρησε στον Α.Ν 127/1967 «Περί αναδιοργανώσεως του εξωσχολικού αθλητισμού». Ο αναγκαστικός νόμος ρύθμιζε τις λειτουργίες των σωματείων και εξασφάλιζε διαρκή έλεγχο του κράτους σε αυτά μέσω των κυβερνητικών επιτρόπων, οι οποίοι ουσιαστικά αποτελούσαν τα μάτια και τα αυτιά του καθεστώτος μέσα στα σωματεία. 

pagexounta1
Τους έλεγαν και «στρατιωτικούς», καθώς στην πλειοψηφία τους ήταν στρατιωτικοί και ουσιαστικά ήταν εκείνοι που έλεγχαν το σύλλογο και μετέφεραν τυχόν παρεκκλίσεις στους επικεφαλής τους. Παράλληλα, από τα χέρια τους περνούσαν και τα χρήματα που έδινε στις ομάδες η Γενική Γραμματεία.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο Άρθρο 22: «Η εποπτεία και ο έλεγχος επί των σωματείων των καλλιεργούντων οιονδήποτε κλάδον Σωματικής Αγωγής ως και επί των υπερκειμένων αυτών ενώσεων παντός βαθμού ανήκει εις το Υπουργείον Προεδρία της Κυβερνήσεως, ασκείται δε δια της Γενικής Διευθύνσεως Αθλητισμού». Στο Άρθρο 24 προβλέπεται ότι ο Υπουργός Προεδρία της Κυβερνήσεως μπορεί όποτε κρίνει να διαλύσει την διοίκηση ενός αθλητικού σωματείου, αν κρίνει ότι «παραβιάζει τας εκ των ισχυόντων Νόμων και Κανονισμών».

 Ξεκαθαρίζεται δε ότι: «Απαγορεύεται η εγγραφή ως μέλους σωματείου, καλλιεργούντος οιονδήποτε κλάδον σωματικής Αγωγής προσώπου μη νομιμόφρονος...». Η τότε ΓΓΑ ήταν πανίσχυρη, ρύθμιζε και έλεγχε τα πάντα στον αθλητισμό. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της απομάκρυνσης του Κώστα Καραπατή από τον πάγκο της Εθνικής το 1968. Ο λόγος δεν είχε να κάνει με τα αποτελέσματα της ομάδας, αλλά επειδή τόλμησε να κάνει παρατήρηση στις συζύγους του Ασλανίδη και του Δέδε, τότε ισχυρού άνδρα του ποδοσφαίρου. Οι δύο γυναίκες κάπνιζαν μέσα στο πούλμαν της ομάδας μετά από μια αναμέτρηση με την Ελβετία και ο Καραπατής τους ζήτησε να κατέβουν!

Για τους κυβερνητικούς Επιτρόπους ο Ασλανίδης είχε ερωτηθεί στη συνέντευξή του για το αν πρέπει να συνδέονται συναισθηματικά με τους συλλόγους που τοποθετούνται. Η απάντησή του ήταν: «Νομίζω ότι ο θεσμός αυτός, ο οποίος και τα παρελθόν ίσχυε με άλλη ονομασία, αλλά ουδέποτε εφηρμόσθη, δεν απέτυχε. Κατά συνέπειαν δεν υπάρχει λόγος να καθορίζεται αν οι Κυβερνητικοί Επίτροποι πρέπει να είναι οπαδοί ή αντίπαλοι των ομάδων που τοποθετούνται. Τα κριτήρια της εκλογής του είναι εντελώς διαφορετικά». 

Στο άρθρο 48 αναφέρεται: «Παρ' εκάστω σωματείω παντός βαθμού και κλάδου Σωματικής Αγωγής, διορίζεται δι' αποφάσεως του Υπουργού Προεδρίας της Κυβερνήσεως άμισθος Κυβερνητικός Επίτροπος. Εν περιπτώσει μη διορισμού Κυβερνητικού Επιτρόπου ή κωλύματος του διορισθέντος εις την άσησιν των καθηκόντων του, τα καθήκοντα ταύτα ασκεί ο οκείος Νομαρχιακός Επιθεωρητής Σωματικής Αγωγής». Στα καθήκοντα τους αναγράφεται ότι «οφείλουσι να αναφέρωσιν εις την Γενικήν Διεύθυνσην Αθλητισμού» όλες τις αποφάσεις των διοικητικών Σουμβουλίων ή των Γενικών Συνελεύσεων.

Ο νόμος της διάλυσης
Ακολούθησε το Νομοθετικό Διάταγμα 76, περί τροποποποιήσεως και συμπληρώσεως του Α.Ν 127/1967, το οποίο προέβλεπε μεν στοιχειώδεις δημοκρατικές λειτουργίες, αλλά φυσικά δεν εμπόδισε τις εξωδιοικητικές παρεμβάσεις, ούτε άλλαξε το γενικότερο κλίμα. Για όσους ενδιαφέρονται, το gazzetta.gr παρουσιάζει τα πλήρη κείμενα και των δύο νόμων τα οποία μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ και ΕΔΩ. Αρμόδια για την διεξαγωγή και την οργάνωση των Πρωταθλημάτων ήταν αρχικά η Ένωσις Σωματείων Αμειβομένων Ποδοσφαιριστών (ΕΣΑΠ), η οποία αντικαταστάθηκε από την ΕΠΟ με το Ν.Δ
 76.
Σύμφωνα με τις προσταγές της χούντας και μετά από απόφαση του Ασλανίδη, κάθε νομός της Ελλάδας θα έπρεπε να έχει μια ομάδα στη Β' Εθνική. Η εν λόγω διαταγή αποτέλεσε μια καλή αφορμή για να διαλυθούν σωματεία που η παρουσία τους δεν βόλευε το καθεστώς. Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι όλες οι ομάδες που εξαναγκάστηκαν στη συγχώνευση ή την διάλυση ήταν... αντάρτικες. Κάποιες απλά τις πήρε η μπάλα, ενώ άλλες είχαν απλά ιστορία με την αριστερά ή κάποια μεμονωμένα στελέχη! «Σκοπός μου δεν είναι καταστρέψω τους μεγάλους συλλόγους, αλλά να δημιουργήσω περισσότερους μεγάλους συλλόγους», έλεγε σχετικά ο πανίσχυρος ΓΓΑ για τα πλάνα του.

0000

«Ο αριθμός των σωματείων εκάστου Ομίλου, καθορίζεται κατ' έτος δι' αποφάσεων του Υπουργού Προεδρίας της Κυβερνήσεως μη δυνάμενος να είναι κατώτερος των δώδεκα οδ' ανώτερος των δέκα έξι», ανέφερε χαρακτηριστικά το άρθρο 39, δίνοντας έτσι στους αρμόδιους το περιθώριο να προσθέτουν ή να αφαιρούν ομάδες! Την περίοδο 1967-68, στη Β' Εθνική αγωνίστηκαν 16 ομάδες σε δύο ομίλους, παρότι αρχικά η απόφαση ήταν να βρίσκονται 14 ομάδες σε κάθε όμιλο! Προφανώς, κάποιοι δεν έπρεπε να πέσουν...


«Η πρώτη ήττα της χούντας!»
Η Γ' Εθνική διαλύθηκε και σε σωματεία που είχαν καταφέρει να κερδίσουν μέσα στο γήπεδο την άνοδό τους, όπως η ΑΕΚ Φαλήρου, ο Αστέρας Ζωγράφου, η Ελπίδα Δράμας, ο Θερμαϊκός το καθεστώς δεν επέτρεψε την άνοδο. Αντίθετα, συμμετείχαν στην νεοσύστατη Β' Εθνική ομάδες που είχαν καλές σχέσεις με το καθεστώς... Την επόμενη χρονιά, στους ομίλους έπαιξαν 18 ομάδες. 


Την περίοδο 1969-70, όμως, αποφασίστηκε στη Β' Εθνική να γίνουν τρεις όμιλοι και αυτό γιατί, σύμφωνα με τις μαρτυρίες, ο Ασλανίδης ήθελε να χωρέσει κάποιους που δεν κατάφεραν να πάρουν την άνοδο από τα ερασιτεχνικά με άλλο τρόπο! Ο κύριος Σταύρος Καρακασίδης, ιστορικός παράγοντας της Καλλιθέας, θυμάται στο gazzetta.gr την ομάδα του να κερδίζει στα μπαράζ ανόδου το Κορωπί και το καθεστώς ως δια μαγείας να εμφανίζει και τις δύο ομάδες στη Β' Εθνική! «Από το Κορωπί ήταν ο Δέρβος, συνεργάτης του Ασλανίδη και μάλιστα όταν η Καλλιθέα κέρδισε την ομάδα το BBC μετέδωσε ηχογραφημένο μήνυμα που έλεγε "η πρώτη ήττα της χούντας". Παρόλα αυτά, ανεβήκαμε και οι δύο, αφού ο Ασλανίδης άλλαξε το νόμο», μας λέει.


Στις ομάδες που «θυσιάζονταν» στο βωμό της συγχώνευσης, συχνά έφερναν ως επιχείρημα την οικονομική επιβίωση, καθώς και την ενδυνάμωση ολόκληρης της περιοχής που αντιπροσώπευαν. Η απαγόρευση των μεταγραφών για μια τριετία και οι δηλώσεις που έφερε από τον Ασλανίδη δείχνουν ότι μέσω του προϋπολογισμού η ΓΓΑ προσπαθούσε να ελέγξει όσο το δυνατόν περισσότερο τα σωματεία και να τα απαλλάξει από... ανεπιθύμητα στοιχεία. «Είναι αστείο τα χρήματα που τους δίδω να τα ξοδεύουν για να αγοράσουν ποδοσφαιριστάς», δηλώνει ξεκάθαρα όσον αφορά την αρχική απαγόρευση μεταγραφών, ενώ σε ερώτηση για το ποιος είναι ο τρόπος για να καλύπτουν το παθητικό τους οι σύλλογοι ανέφερε: «Εφαρμόζοντας βασικώς πολιτικήν περισυλλογής και ενισχυόμενοι κατά το δυνατόν από τη Γενική Γραμματεία».


Επίσης, απαγορευόταν η πρόσληψη ξένου προπονητή, πέραν των ακόλουθων προϋποθέσεων: «Της παροχής εγκρίσεως υπό του Υπουργού Προεδρίας της Κυβερνήσεως προ της καταρτίσεως της περί προσλήψεώς του συμφωνίας και της ταυτοχρόνου πρσολήψεως Έλληνος προπονητού κεκτημένου άδειας της Γενικής Διευθύνσεως Αθλητισμού διά την διδασκαλίαν του αθλήματος ή της παιδίας δι ην προσλαμβάνεται ο αλλοδαπός προπονητής, εκτός εάν δεν υπάρχη Έλλην τοιούτος».

Η συναυλία του Θεοδωράκη, ο υποβιβασμός και η «υπόθεση των πέντε»
Ο Εργοτέλης αποτελεί την ομάδα στην οποία πιθανότατα η χούντα άπλωσε περισσότερο το μακρύ χέρι της. Στο εξαιρετικό βιβλίο «Εργοτέλης 1929-2009» του καθηγητή Γιάννη Ζαϊμάκη, ένα ολόκληρο κεφάλαιο είναι αφιερωμένο στην συγκεκριμένη περίοδο. Τα στοιχεία που ακολουθούν προέρχονται από την έρευνα του κύριου Ζαϊμάκη.


Παρότι το σωματείο του Ηρακλείου είχε ξεκάθαρη αριστερή ταυτότητα, τα γεγονότα ξεκινούν από το καλοκαίρι του 1966 και τη συναυλία του Μίκη Θεοδώράκη, τότε βουλευτή της ΕΔΕ, στο γήπεδο της ομάδας. Οι συναυλίες του μεγάλου Έλληνα μουσικοσυνθέτη είχαν ιδεολογικό περιεχόμενο και στόχευαν στην αφύπνιση του κόσμου, με τις αρχές να κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να τις εμποδίσουν. Πολλοί αθλητικοί σύλλογοι αρνούνταν από φόβο μήπως θεωρηθεί ότι εμπλέκουν την πολιτική με τον αθλητισμό να δώσουν τις έδρες τους για τέτοιες συναυλίες. 


Στον Εργοτέλη όμως, στον οποίο απευθύνθηκε ο Σύλλογος Κρητών Σπουδαστών για τη συναυλία, υπήρχαν βουλευτές της ΕΔΕ και άνθρωποι με δημοκρατικό πνεύμα. Η πρόταση, λοιπόν, έγινε αποδεκτή. Ο πρόεδρος, άλλωστε, Μανόλης Φαρσάρης, είχε έντονη πολιτική δράση και συμμετείχε στον αντιδικτατορικό αγώνα. Οι πιέσεις στο σύλλογο από τις στρατιωτικές αρχές και τη Νομαρχία Ηρακλείου ήταν έντονες, όμως το Δ.Σ δεν ενέδωσε. Ο Θεοδωράκης προχώρησε σε δύο διαδοχικές συναυλίες, αποσπώντας πολύ θετικά σχόλια, ενώ ο Εργοτέλης, που τότε έπαιζε στη Β' Εθνική, κέρδισε τη συμπάθεια των δημοκρατών της πόλης. 


Οκτώ μήνες μετά την συναυλία, η επιβολή της δικτατορίας ήταν γεγονός. Ο Στέλιος Παττακός γνώριζε καλά τα όσα είχαν γίνει με τον Θεοδωράκη καθώς και το παρελθόν του συλλόγου, μιας και είχε μεγαλώσει στην Κρήτη. Η εκδίκηση ήταν θέμα χρόνου...

Από τις πρώτες μέρες στελέχη του Εργοτέλη κλήθηκαν να απολογηθούν, ενώ άκουσαν απειλές για κατάσχεση του γηπέδου τους! Το σωματείο καταγγέλθηκε ως κομμουνιστικό από κάποιους που είχαν ήδη συνταχθεί με το νέο καθεστώς. Τον Ιούνιο του 1967, οι στρατιωτικές αρχές ανακοίνωσαν την καθαίρεση του 12μελους Δ.Σ του συλλόγου και τον διορισμού νέου 15μελούς. Έξι παράγοντες απολύθηκαν ως «εθνικά ανάξιοι» και οι υπόλοιποι υποβιβάστηκαν. 

Το καθεστώς φρόντισε ώστε οι νέοι παράγοντες να είναι του χεριού τους και έκαναν ό,τι μπορούσαν για να δημιουργήσουν διχόνοια στο σύλλογο. Παράλληλα, υπήρξαν προσαγωγές μελών της ομάδας, μεταξύ των οποίων και του προέδρου, Μανώλη Φαρσάρη! Τον Μάιο του '68, στο πλαίσιο της εκκαθάρισης από «κομμουνιστικά και αντεθνικά στοιχεία» όλα τα προ 21ης Απριλίου μέλη του σωματείου διαγράφονται, ενώ η επιτήρηση είναι αυστηρότατη και ζητείται αλλαγή καταστατικού. 


 Ο σύλλογος ταλανίζεται από διοικητική αστάθεια και τρομερά οικονομικά προβλήματα, τα οποία έγιναν ακόμα περισσότερα από τον αναγκαστικό υποβιβασμό το καλοκαίρι του 1967, στερώντας έτσι από την ομάδα τις όποιες προοπτικές ανάπτυξης. Στις πιέσεις για συγχώνευση με τον ΟΦΗ, αρκετά μέλη του Δ.Σ παρουσιάστηκαν ενδοτικά, ωστόσο η συνένωση χάλασε από τις αντιδράσεις των φιλάθλων και των δύο ομάδων.

Μετά τον επιβαλλόμενο υποβιβασμό του Εργοτέλη λόγω της αύξησης των ομάδων που έπεφταν από την Β' Εθνική και μόλις ένα μήνα μετά την καθαίρεση του Δ.Σ, οι άνθρωποι της ομάδας αντέδρασαν. Ζήτησαν την εφαρμογή κριτηρίων όπως η ιστορικότητα, ο πληθυσμός της πόλης η τελική κατάταξη και άλλα. Ο Εργοτέλης, άλλωστε, ήταν ισόβαθμος με τον Ατρόμητο Πειραιά στην 9η θέση, ενώ τα συγκεκριμένα κριτήρια είχαν ληφθεί υπόψιν στον Πειραιά. Παρόλα αυτά, δεν υπήρξε ανταπόκριση. Δύο μέτρα και δύο σταθμά δηλαδή! 

Ένα χρόνο μετά, όταν ο ΟΦΗ είχε ανέβει στην Α' Εθνική και δεν υπήρχε το γεωγραφικό κριτήριο, το αίτημα του Εργοτέλη για επιστροφή στη Β' εθνική απορρίφθηκε, δείχνοντας ότι το σωματείο βρισκόταν στο στόχαστρο. Μετά  τον τελικό υποβιβασμό του στο ερασιτεχνικό πρωτάθλημα το καλοκαίρι του 1967, η ομάδα κλήθηκε να συμμετάσχει στα τοπικά ερασιτεχνικά πρωταθλήματα...

Τρία από τα μέλη του συμβουλίου του 1966, από αριστερά, ο αντιπρόεδρος Κώστ. Πανταζής (παρέμεινε απλός σύμβουλος) και καθαιρεθέντες Μαν. Φαρσάρης (πρόεδρος) και Γιαν. Φραγκιαδάκης (σύμβουλος) μαζί με τον Μιχ. Μεσαριτάκη και τον Πολύδωρα, «εισπτράκτορα» των εισφορών μελών του συλλόγου (Πηγή: Εργοτέλης 1929-2009)


Το θέμα των «πέντε ποδοσφαιριστών»
Ένα θέμα που απασχόλησε πολύ την κρητική αθλητική κοινωνία ήταν εκείνο των πέντε παικτών του Εργοτέλη, που μετά από δικαστική διαμάχη μετακινήθηκαν στον ΟΦΗ. Οι Κώστας  Θοδωράκης, Δημήτρης Παπαδόπουλος, Μανόλης Σταυρουλάκης, Κώστας Ζουράρρης και Γιώργος Σκανδαλάκης δελεάστηκαν από τη συμμετοχή τους σε ένα καλύτερο πρωτάθλημα από την παρουσία τους στην αβεβαιότητα του Εργοτέλη και δέχθηκαν να αλλάξουν φανέλα, μετά από προσέγγιση παραγόντων των «μελανόλευκων». Μάλιστα, παράγοντες του ΟΦΗ τους είχαν φυγαδεύσει σε αγροτικές περιοχές του Ηρακλείου, προκειμένου να μην πιεστούν για ανανέωση συμβολαίου! 


Ο Εργοτέλης κατήγγειλε στην ΕΠΟ την «απροκάλυπτη προσπάθεια αποσπάσεως και αποπλανήσεως αθλητών του» και οι σχέσεις των δύο ομάδων έφτασαν σε οριακό σημείο. Η δικαστική διαμάχη ολοκληρώθηκε με την έκδοση της υπ. αριθμόν 1/5-1-1968 απόφασης του ΑΚΑΔ, που κατοχύρωνε τους παίκτες στον ΟΦΗ. Μια προσωρινή απόφαση ανάκλησης κατόπιν συνάντησης των ανθρώπων του Εργοτέλη με τον Ασλανίδη γρήγορα έπαψε να ισχύει αφού η ΕΠΟ ήταν εκείνη που ανέλαβε να στηρίξει την απόφαση του ΑΚΑΔ. Οι «αριστερές τάσεις» του Εργοτέλη, σαφώς και υπονόμευσαν την έκβαση της υπόθεσης...

Η ομάδα του Εργοτέλη στα τέλη της δεκαετίας του '60 (Πηγή: Εργοτέλης 1929-2009)




http://www.gazzetta.gr/

Δήλωση Δημάρχου Ηρακλείου για την 21η Απριλίου 1967

 Η ζοφερή επέτειος της 21ης Απριλίου 1967, αποτελεί την απαρχή μιας αποτρόπαια σκοτεινής περιόδου για την σύγχρονη ελληνική ιστορία. 


Η επτάχρονη Δικτατορία που ακολούθησε, επέβαλε στην χώρα ένα καθεστώς ανελευθερίας, ανέτρεψε την δημοκρατική πορεία του τόπου, υπονόμευσε τους θεσμούς, την ισότητα, τον πλουραλισμό, δίχασε τον ελληνισμό. 


Το τέλος της ήρθε με την τραγωδία της Κύπρου. Το εθνικό έγκλημα της Δικτατορίας, που έφερε τον στρατό Κατοχής της Τουρκίας στο νησί και διχοτόμησε την ενιαία μορφή της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Πενήντα έξι χρόνια από την αποφράδα ημέρα του πραξικοπήματος τού 1967, η Ελλάδα, από τα χρόνια της Μεταπολίτευσης, έχει προοδεύσει, έχει θεμελιώσει την θέση της στα δημοκρατικά κράτη.


Τιμούμε τους αγωνιστές που κατά την Επταετία της Δικτατορίας αντιστάθηκαν: δολοφονήθηκαν, βασανίστηκαν, φυλακίστηκαν, κι εκτοπίστηκαν. Όλους εκείνους που υπερασπίστηκαν την ελευθερία των πολιτών, τις αξίες και τα ιδανικά της δημοκρατίας και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Η ευγνωμοσύνη μας προς αυτούς είναι παντοτινή.

"Ο Καβάφης μέσα από τις λέξεις των άλλων" στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ρώμης

 Με αφορμή τη συμπλήρωση ενενήντα χρόνων από το θάνατο του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη, το Εργαστήριο Νεοελληνικών Σπουδών Μυρσίνη Ζορμπά του Τμήματος Ευρωπαϊκών, Αμερικανικών και Διαπολιτισμικών Σπουδών, σε συνεργασία με το Κέντρο Γλωσσών του Πανεπιστημίου της Ρώμης Sapienza και με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ρώμης, διοργανώνουν ποιητική συνάντηση με την παρουσίαση καβαφικών ποιημάτων σε γλώσσες από διάφορα μέρη του κόσμου.



Η εκδήλωση με τίτλο Kavafisattraversoleparoledeglialtri (Ο Καβάφης μέσα από τις λέξεις των άλλων) θα πραγματοποιηθεί στις 27 Απριλίου 2023, στο Auditorium της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ρώμης στις 11πμ. Στην εκδήλωση θα διαβαστούν 33 καβαφικά ποιήματα σε 21 διαφορετικές γλώσσες, τα οποία θα παρουσιαστούν μέσα από επτά θεματικές ενότητες: Τέχνη, Πόλις, Μελαγχολία, Ιστορία, Εμπειρίες, Σώμα, Συμπερίληψη.


Στην ελληνική γλώσσα τα καβαφικά κείμενα θα διαβάσει η ηθοποιός και σκηνοθέτιδα Τατιάνα Λύγαρη. Στα ιταλικά, οι ποιητές Elio Pecora και Marco Corsi, η ποιήτρια και εκδότρια του Καβάφη στην Ιταλία Elisa Donzelli, καθώς και η μεταφράστρια και μελετήτρια της καβαφικής ποίησης Paola Maria Minucci.


Γλώσσες ανάγνωσης καβαφικών ποιημάτων και αναγνώστες:

Ελληνικά (Τατιάνα Λύγαρη), ιταλικά (Elio Pecora, Marco Corsi, Elisa Donzelli), αγγλικά (Edward Lynch, Mary Wardle), αραβικά (Sara Radi Ahmed), βουλγαρικά (Natalia Nyagolova), γαλλικά (Tatiana Cescutti), γερμανικά (Violet Schlossarek), εβραϊκά (Davide Lerner),ισπανικά (Patricia Toubes Gonzalez), καταλανικά (Isabel Turull), κροατικά (Mihaela Lacko), ολλανδικά (Suze Anja Verkade), ουγγρικά (Mekinda Mihalyi), ουκρανικά (Olena Ponomareva), πολωνικά (Monika Wozniak), πορτογαλικά (Patrícia Ferreira), ρουμανικά (ElvisIonut Dobrin), ρωσικά (Elena Nediakina), σερβικά (Jelena Brborić), τουρκικά (Selen Çapacı) και τσεχικά (Silvia Perrone).

Σκοπός της ποιητικής αυτής συνάντησης είναι:

-να αναδειχθεί ο πλουραλισμός της καβαφικής ποίησης που πηγάζει μέσα από το έργο της μετάφρασης. -να παρουσιαστεί η δημιουργικότητα που προέκυψε από τη συνάντηση του Καβάφη με άλλες γλώσσες, κοινωνίες, πολιτισμούς και χώρες. -να συνδράμει στην επαναξιολόγηση του ρόλου της μετάφρασης στη διάδοση των πολιτισμών του κόσμου -να ευαισθητοποιήσει τους καθηγητές των ιταλικών σχολείων απέναντι στο καβαφικό έργο και τη μετάφραση.


Την εκδήλωση συνοδεύει η έκδοση ενός τομιδίου με τίτλο «Kavafisattraversoleparoledeglialtri» (Bulzonieditore, 2023), που περιλαμβάνει τα 33

καβαφικά ποιήματα στις 21 γλώσσες, που θα διαβαστούν στην εκδήλωση, καθώς και τρία πρωτότυπα σύντομα κείμενα για τον Καβάφη και το έργο του, τα οποία υπογράφουν οι Elio Pecora, Marco Corsi και Paola Maria Minucci.


Για περισσότερες πληροφορίες: Χρήστος Μπιντούδης mpintoudis@gmail.com christos.bintoudis@uniroma1.it laboratoriostudineogreci@gmail.com

Εργαστήριο Νεοελληνικών Σπουδών Μυρσίνη Ζορμπά Τμήμα Ευρωπαϊκών, Αμερικανικών και Διαπολιτισμικών Σπουδών Κέντρο Γλωσσών - Πανεπιστήμιο Ρώμης Sapienza Εθνική Βιβλιοθήκη Ρώμης


"Ο Καβάφης μέσα από τις λέξεις των άλλων" στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ρώμης