Κυριακή 28 Μαΐου 2023

Γυψωμένες Μνήμες Έτους 1968 Του Στυλιανού Πατακού Στην Κρήτη

 20161010_110702


Ανασύροντας γυψωμένες μνήμες μιας εποχής που έζησε όλη η Ελλάδα για 7 χρόνια παραθέτουμε φωτογραφικό υλικό της επίσκεψης του τότε αναπληρωτή πρωθυπουργού Στυλιανού Παττακού στην Κρήτη, το έτος 1968 όπου βάζει τον ακρογωνιαίο λίθο για το νέο κτιριακό συγκρότημα του αεροδρομίου του Ηρακλείου,

20161010_110730

20161010_110742

20161010_110824

20161010_110833

20161010_110844

20161010_110906

20161010_110926

Τοποθετεί ένα στεφάνι στο σπήλαιο της Μιλάτου για την επέτειο της σφαγής του Μιραμπέλου από τον οθωμανικό στρατό τον Φεβρουάριο του 1823,

20161010_110806

20161010_110950

20161010_110938

Παρακολουθούν δοξολογία στην Εκκλησία Ηρακλείου για την επέτειο της μεταφοράς του λειψάνου του Αγίου Τίτου από τη Νάπολη της Ιταλίας.

20161010_111017


Ο Ηρακλειώτης Πιλότος Της Ολυμπιακής Που Πέταξε Το Τεράστιο Τζάμπο Με Έναν Κατεστραμμένο Κινητήρα Πάνω Από Τις Πολυκατοικίες Της Αθήνας

 Ο ήρωας πιλότος της Ολυμπιακής που πέταξε το τεράστιο τζάμπο με έναν κατεστραμμένο κινητήρα πάνω από τις πολυκατοικίες της Αθήνας. Γιατί μέχρι σήμερα η boeing θεωρεί ότι «έπεσε»... 


migadis

Το 1978 ένα θηριώδες τζάμπο της Ολυμπιακής με 418 επιβάτες, παραλίγο  να πέσει στο κέντρο της Αθήνας, λίγα μόλις λεπτά μετά την απογείωση του. Η αεροπορική τραγωδία αποφεύχθη χάρη στον έμπειρο πιλότο, Σήφη Μιγάδη, ο οποίος κατάφερε να κρατήσει στον αέρα το αεροσκάφος. 

Το επίτευγμα του διδάσκεται στα σεμινάρια της Boeing, καθώς νίκησε τους νόμους της φυσικής, πετώντας σε εξαιρετικά χαμηλό ύψος και με ελάχιστη ταχύτητα. Το γεγονός ότι δεν συνετρίβη θεωρείται «θαύμα» ενώ σε όλες τις προσομοιώσεις που έχουν γίνει το αεροπλάνο πάντα πέφτει. 

Η κατασκευαστική εταιρεία έχει χαρακτηρίσει εκείνο το αεροσκάφος  «lost» και το θεωρεί πεσμένο, παρόλο που ο πιλότος της Ολυμπιακής, Σήφης Μιγάδης, κατάφερε να το προσγειώσει.... 


Πτήση 411 Στις 9 Αυγούστου 1978 ένα από τα τέσσερα Boeing 747-200 της Ολυμπιακής θα πετούσε από την Αθήνα με προορισμό τη Νέα Υόρκη. 

Το αεροσκάφος ήταν ένα διώροφο Boeing, που θεωρείτο επανάσταση στην αεροπλοΐα. Ήταν διπλάσιο σε μέγεθος από τα συνηθισμένα αεροσκάφη και χωρούσε μεγάλο αριθμό επιβατών. Εκείνη την ημέρα το αεροσκάφος είχε 400 επιβάτες, εκ των οποίων οι περισσότεροι ήταν Αμερικανοί τουρίστες. 

Μαζί τους πετούσαν και 18 μέλη πληρώματος με κυβερνήτη τον κρητικό Σήφη Μιγάδη. Είχε 32 χρόνια εμπειρία και τα τελευταία χρόνια είχε αναλάβει το πιλοτάρισμα των jumbo της Ολυμπιακής. 

%25CE%25A3%25CE%25AE%25CF%2586%25CE%25B7%25CF%2582-%25CE%259C%25CE%25B9%25CE%25B3%25CE%25AC%25CE%25B4%25CE%25B7%25CF%2582

Συγκυβερνήτης ήταν ο Κ. Φικάρδος, στενός φίλος του Μιγάδη, με τον οποίο συνεργάστηκε πολλά χρόνια και έκαναν πολλά ταξίδια μαζί . Η απογείωση και η καταστροφή του κινητήρα 

Στις 2 το μεσημέρι το πλήρωμα πήρε τις θέσεις του και το αεροπλάνο μπήκε στον αεροδιάδρομο για την απογείωση. Το αεροσκάφος είχε 160 τόνους καύσιμα, καθώς θα πετούσε απευθείας από Αθήνα για Νέα Υόρκη. Κατά την απογείωση, δεν μπόρεσε να πάρει ύψος και δεν είχε αρκετή ταχύτητα για να απογειωθεί. 

Πριν οι ρόδες ξεκολλήσουν από το έδαφος, ακούστηκε μια έκρηξη από τον δεξί κινητήρα, ο οποίος καταστράφηκε. Ο Μιγάδης δεν μπορούσε να σταματήσει και έδωσε εντολή στον Φικάρδο να μαζέψει τις ρόδες για να συνεχίσει. 

%25CE%25BA%25CF%2585%25CE%25B2%25CE%25B5%25CF%2581%25CE%25BD%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%25CF%2582-%25CE%259C%25CE%25B9%25CE%25B3%25CE%25AC%25CE%25B4%25CE%25B7%25CF%2582

Ο πιλότος έδινε μάχη να ανυψωθεί και όσοι βρίσκονταν στο αεροδρόμιο πίστευαν ότι θα έπεφτε. Με ελάχιστο ύψος κατάφερε να περάσει το πρώτο εμπόδιο, που ήταν ο λόφος «Πανί» στον Άλιμο, ο οποίος είχε ύψος 200 μέτρα.... 

Ο Μιγάδης πέταξε σε ύψος μόλις 209 μέτρων και στη συνέχεια το αεροπλάνο έχασε ξανά ύψος. Παράλληλα, ο Φικάρδος έστελνε σήματα κινδύνου στον πύργο ελέγχου. Στο αεροδρόμιο είχε σημάνει συναγερμός.

 Το αεροπλάνο πέρασε πάνω από τις πολυκατοικίες της Καλλιθέας και της Νέας Σμύρνης και ξυστά από το κτίριο της Interamerican στη Συγγρού. Όπως είχε αναφέρει μια αεροσυνοδός, είδαν σε κοντινή απόσταση τους υπαλλήλους που εργάζονταν στα γραφεία τους, οι οποίοι τους κοιτούσαν με έκπληξη.

 Το αεροσκάφος πετούσε με ταχύτητα μόλις 160 μιλίων σε ύψος 55 μέτρων από το έδαφος.... 

0

Ο Μιγάδης επέλεξε να το κρατήσει σταθερό σε οριζόντια θέση, καθώς γνώριζε πολύ καλά την αεροδυναμική.  Όπως είχε πει σε συνέντευξη του, παρέκαμψε πολλούς κανόνες, προκειμένου να το κρατήσει στον αέρα. Δεν μπορούσε να το στρίψει και να κάνει ελιγμούς. 

Πήγαινε μόνο ευθεία και αποφάσισε να κινηθεί προς το όρος του Αιγάλεω, για να πέσει τουλάχιστον σε ακατοίκητη περιοχή. Εκείνα τα δραματικά δευτερόλεπτα, στο πιλοτήριο επικρατούσε σιγή. 

Παράλληλα ο μηχανικός βελτίωνε την κατάσταση των κινητήρων, ενώ οι κυβερνήτες ήταν απόλυτα συγκεντρωμένοι και ψύχραιμοι. Αυτός ήταν ο λόγος που οι επιβάτες δεν κατάλαβαν τίποτα και μερικοί πίστευαν ότι η χαμηλή πτήση στην Αθήνα ήταν στο πρόγραμμα. 

Πολλοί έβγαζαν φωτογραφίες από τα παράθυρα, ενώ περνούσαν πάνω από τις στέγες των κτιρίων.... 

vlavi-kinitira

Η προσγείωση στο Ελληνικό Ο πύργος ελέγχου δεν γνώριζε την κατάληξη του αεροσκάφους. Με λεπτούς χειρισμούς και μικρούς ελιγμούς ο Μιγάδης κατάφερε να το στρίψει και να επιστρέψει πίσω.  

Οι εργαζόμενοι του Ελληνικού που το είδαν να έρχεται από τον Πειραιά δεν το πίστευαν. Το αεροπλάνο κατευθύνθηκε προς τη θάλασσα,  άδειασε μέρος των καυσίμων και προσγειώθηκε. Η άφιξη του αεροσκάφους έγινε σε πανηγυρικό κλίμα. 

Ο Μιγάδης κατέβηκε από το αεροπλάνο ανακουφισμένος. Εκεί τον περίμεναν οι δύο του κόρες. Τις είχε ειδοποιήσει ένας ξάδερφος τους, ο οποίος είδε το αεροπλάνο να πετάει λίγα μέτρα πάνω από το γήπεδο του Πανιωνίου και τους είπε ότι παραλίγο να χτυπήσει τον προβολέα του γηπέδου και ότι έπεφτε.... 

elliniko-924x572

Όπως είχε δηλώσει ο Μιγάδης το 1994 σε συνέντευξη του στην εκπομπή του Κώστα Παπαπέτρου «Μια στις χίλιες»: «Όσοι ζούμε μετά από αυτό, ζούμε λαθραία». Μετά την παρολίγον τραγωδία, πήρε ξανά τη θέση στο πιλοτήριο νέου αεροσκάφους και στις 6  το απόγευμα πέταξε με το υπόλοιπο πλήρωμα για τη Νέα Υόρκη. 

Η ψυχραιμία του, οι γνώσεις του και η εμπειρία του έσωσε χιλιάδες ανθρώπους. Το αεροσκάφος πέταξε κάτω από τα όρια απώλειας στήριξης και μέχρι σήμερα η boeing θεωρεί ότι «έπεσε», καθώς δεν είναι δυνατόν με αυτή την ταχύτητα να μείνει στον αέρα. 

Αν είχε πέσει, θα ήταν η μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία στα ελληνικά χρονικά. Ωστόσο, ο θρυλικός πιλότος της Ολυμπιακής, Σήφης Μιγάδης κατάφερε να το προσγειώσει και η πτήση 411 διδάσκεται ακόμα και σήμερα στους εκπαιδευόμενους πιλότους. 

Δείτε απόσπασμα από την εκπομπή του Κώστα Παπαπέτρου «Μια στις Χίλιες» τον Σήφη Μιγάδη να αφηγείται τι έγινε εκείνη την ημέρα:... 

ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

Κανέλλος Κανελλόπουλος, Ο Ποδηλάτης Που Πέταξε Με Αεροπλάνο, Το Οποίο Κινούνταν Με Τη Δύναμη Των Πεταλιών.... Απο Κρήτη - Σαντορίνη

 Στη μυθολογία, ο Δαίδαλος και ο γιος του Ίκαρος, φυλακισμένοι στον Λαβύρινθο, έφτιαξαν τα δικά τους φτερά και πέταξαν από την Κρήτη πάνω από το Αιγαίο Πέλαγος. Ήταν μια προσπάθεια να διεκδικήσουν την ελευθερία τους.   


Το 1988 ο μύθος αναβίωσε όταν ο πρωταθλητής ποδηλασίας Κανέλλος Κανελλόπουλος κάλυψε την απόσταση Κρήτη- Σαντορίνη με αεροσκάφος κινούμενο αποκλειστικά με μυϊκή δύναμη. Ο «σύγχρονος Δαίδαλος», με αυτό το τολμηρό πείραμα της αεροναυπηγικής, έμεινε στην ιστορία και έγραψε το όνομα του στο βιβλίο των Ρεκόρ Γκίνες. Το παγκόσμιο ρεκόρ 31 χρόνια μετά παραμένει ακατάρριπτο.... 

20190516_233417A%25CE%2591-741x486%2B%25281%2529

Το 1988 η καριέρα του Κανελλόπουλου, συνδυάστηκε με ένα εγχείρημα που έμεινε στην ιστορία. Ήταν ένας από τους πέντε ποδηλάτες που επιλέχθηκαν παγκοσμίως για να επανδρώσουν μια πειραματική πτήση για την επίδειξη δυνατοτήτων αεροσκαφών χωρίς κινητήρα. 

Η πρώτη ανθρωποκίνητη απογείωση έγινε το 1961 από το αεροσκάφος Σάνπακ. Από τότε έγιναν πολλές προσπάθειες από πιλότους που στόχευαν να ξεπεράσουν το χρόνο του και να καλύψουν μεγαλύτερες αποστάσεις, διεκδικώντας το βραβείο Κρέιμερ. 

Το 1979 ο πιλότος Μπράιαν Άλλεν τα κατάφερε και διέσχισε εξουθενωμένος με ανθρωποκίνητο αεροσκάφος το κανάλι της Μάγχης, μια απόσταση 35 χιλιομέτρων.... 

PROPO

Capture11

Με τον προπονητή του. Ο Κανέλλος Κανελλόπουλος έχει συμπληρώσει περισσότερες από 530 συμμετοχές με την Εθνική Ομάδα Φοιτητές του Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης (Μ.Ι.Τ.) παρακολουθούσαν την εξέλιξη των ανθρωποκίνητων πτήσεων και αποφάσισαν να δημιουργήσουν μία πειραματική πτήση. 

Για τρία χρόνια μια ομάδα με περισσότερους από 40 σχεδιαστές, πιλότους και βοηθούς εργάστηκε για να επιτευχθεί μία πτήση 115 χιλιομέτρων κατά μήκος του Αιγαίου. Σκοπός του εγχειρήματος ήταν η αναβίωση του μύθου του Δαιδάλου. Γι΄αυτό και ως αφετηρία της διαδρομής επιλέχθηκε η Κρήτη, ενώ για τερματισμό η Σαντορίνη, που είναι το κοντινότερο νησί. 

Κανένα ανθρωποκίνητο αεροσκάφος δεν είχε πετάξει μεγαλύτερη απόσταση. Ο υποψήφιος πιλότος έπρεπε να ποδηλατεί σε σταθερή απόσταση 5 μέτρα πάνω από τη θάλασσα καταναλώνοντας ενέργεια δύο μαραθωνίων. Αν ο «ιπτάμενος ποδηλάτης» σταματούσε για μερικά δευτερόλεπτα το πεντάλ ή άλλαζε ρυθμό το πτητικό μηχάνημα, μέσα σε τριάντα δευτερόλεπτα θα βρισκόταν στο νερό! Οι εξαντλητικές προπονήσεις 

Ο Κανέλλος Κανελλόπουλος προσεγγίστηκε για το εγχείρημα από τον γιατρό, Κώστα Παύλου. Μαζί του επιλέχθηκαν και άλλοι δύο έλληνες ποδηλάτες, οι οποίοι όμως δεν κατάφεραν να αντεπεξέλθουν στις δοκιμασίες. Ο πρωταθλητής ποδηλασίας ταξίδεψε στην Αμερική μαζί με άλλους 4 αμερικάνους υποψηφίους. Κανένας από αυτούς δεν ήταν πιλότος. 

Προπονούνταν στη βάση Εdwards, που συνεργαζόταν με τη ΝΑΣΑ, για να μάθουν να πετούν. Καθημερινά προετοιμάζονταν για έξι μήνες σε ανεμοπλάνα, ανθρωποκίνητα αεροσκάφη, ενώ διένυαν και τεράστιες αποστάσεις με τα ποδήλατα.... 

telos-daidalou

Η επίδοση της μηχανής εξαρτιόταν από τις καιρικές συνθήκες και την ανθρώπινη αντοχή. Το μηχάνημα επηρεαζόταν όταν έβγαινε ο ήλιος, καθώς δημιουργούνταν ανοδικά και πτωτικά ρεύματα. Έτσι ακριβώς καταστράφηκε και ένα από τα αεροσκάφη του πειράματος. Το «Daedalus 87» έσπασε όταν ο καιρός ζέστανε και φύσηξαν ανοδικά αέρια ρεύματα. 

Ο πρωταθλητής ποδηλασίας θυμάται να βλέπει το αεροπλάνο να παίρνει κλίση, χωρίς τα πηδάλια να έχουν τη δυνατότητα να το επαναφέρουν. Σκέφτηκε να τα παρατήσει, όμως δεν εγκατέλειψε την προσπάθεια ελπίζοντας να είναι εκείνος ο επιλαχών του μοναδικού εγχειρήματος. 

Συνολικά κατασκευάσθηκαν τρία αεροσκάφη: το πρωτότυπο «Light Eagle», το «Daedalus 87» που συνετρίβη και το «Daedalus 88», βάρους 34 κιλών, που πέταξε τελικά από την Κρήτη μέχρι τις ακτές της Σαντορίνης. Η επιλογή του Κανελλόπουλου και το ρεκόρ Γκίνες Μια ομάδα μετεωρολόγων μελετούσε τον καιρό κατά μήκος της διαδρομής για τρία χρόνια. 

Είχαν συμπεράνει ότι στο Αιγαίο μετά την άνοιξη υπήρχαν 2-3 ημέρες που το κρητικό πέλαγος ήταν ήρεμο. Οι υποψήφιοι πιλότοι επέστρεψαν στην Ελλάδα χωρίς να γνωρίζουν την ακριβή ημερομηνία που θα γίνει η πτήση. Για 40 ημέρες προπονούνταν εκ περιτροπής μέχρι να βρεθεί η μέρα με τις κατάλληλες καιρικές συνθήκες και αυτή ήταν τελικά στις 23 Απριλίου 1988.... 

%25CE%2594%25CE%2591%25CE%2599%25CE%2594%25CE%2591%25CE%259B%25CE%259F%25CE%25A3

Ήταν η μέρα του Κανέλλου Κανελλόπουλου. «Το προηγούμενο βράδυ δε μπόρεσα να κοιμηθώ από την αγωνία», λέει στη «ΜτΧ». Πριν από τον αγώνα σκεφτόταν την ευθύνη που ένιωθε απέναντι στη χώρα και στην ομάδα που δούλευε για το εγχείρημα. 

Ο «σύγχρονος Δαίδαλος» έκανε ποδήλατο στους ουρανούς με ευνοϊκό αέρα. «Ένιωθα δέος στον αέρα, γιατί είναι ένα αφύσικο περιβάλλον για τον άνθρωπο». Από τις ακτές της Κρήτης και κατά τη διάρκεια της διαδρομής τον παρακολουθούσαν δυνάμεις του Ναυτικού και της Αεροπορίας που τον κατεύθυναν. 

Το μηχάνημα που έδειχνε το υψόμετρο παρουσίασε πρόβλημα, εκείνος όμως δεν ανησύχησε. Μαζί του κουβαλούσε 6 λίτρα υγρού με ηλεκτρολύτες για να μην πέφτει το γλυκογόνο του. Κατά τη διάρκεια της πτήσης, του ανακοίνωσαν ότι είχε ξεπεράσει το προηγούμενο καταγεγραμμένο ρεκόρ. 

Ο Κανελλόπουλος όμως δεν ενδιαφερόταν για τα ρεκόρ. Εξάλλου από την εμπειρία δεν αποκόμισε οικονομικά οφέλη. Ήθελε μόνο να ολοκληρώσει με επιτυχία τη διαδρομή. Πώς τσακίστηκε ο Δαίδαλος Πέταξε αποκλειστικά με τη μυϊκή του δύναμη για 119 χιλιόμετρα μέχρι τις ακτές της Σαντορίνης, σε 3 ώρες 54 λεπτά και 59 δευτερόλεπτα. Δεκάδες μέτρα πριν από την προσγείωση ο αρχηγός του προγράμματος του ζήτησε να κάνει μια στροφή και να προσγειωθεί παράλληλα με την παραλία.... 


Η απόφαση ήταν της τελευταίας στιγμής χωρίς να ληφθεί υπόψιν ο αέρας. Μια ριπή ανέμου έσπασε την άτρακτο και το φτερό. Ο «Δαίδαλος» καταστράφηκε. Ο Κανελλόπουλος όμως δεν είχε το τέλος του Ικάρου. Δεν εγκλωβίστηκε στο αεροσκάφος και βγήκε μέσα σε λίγα λεπτά σώος στην παραλία.... 

%25CE%25B3%25CF%258D%25CF%2581%25CE%25BF%25CF%2582-%25CE%25BD%25CE%25AF%25CE%25BA%25CE%25B1%25CE%25B9%25CE%25B1%25CF%2582

Η επίδοση του δημιούργησε νέο παγκόσμιο ρεκόρ αποστάσεως και διάρκειας πτήσεως, με αεροσκάφος κινούμενο με μυϊκή δύναμη, ρεκόρ  που καταγράφηκε στο Βιβλίο Γκίνες. Συνέχισε επαγγελματικά την ποδηλασία έως τα 36 του χρόνια, ενώ παράλληλα δίδασκε Φυσική Αγωγή σε Γυμνάσιο. 

Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με την αγιογραφία. Το πρώτο ποδήλατο Ο Κανέλλος Κανελλόπουλος ασχολήθηκε με την ποδηλασία σε μια περίοδο που το άθλημα δεν ήταν διαδεδομένο στην Ελλάδα. Ξεκίνησε μόνος του να διανύει μεγάλες αποστάσεις ανάμεσα σε χωριά της Πάτρας έως το 1972, όταν σε ηλικία 15 χρόνων αποφάσισε να πάρει αγωνιστικό ποδήλατο. Πάντα, ωστόσο, ονειρευόταν να γίνει πιλότος και κατά κάποιο τρόπο το πέτυχε αρκετά χρόνια αργότερα.

 Χωρίς σημαντικούς πόρους, ο έφηβος ξεκίνησε την αποταμίευση. Κρατούσε τα χρήματα από τα κάλαντα, άνοιξε κουμπαράδες κι έκανε πως ξεχνούσε να δίνει ρέστα στον πατέρα του. Για ένα χρόνο ότι χρήματα είχε για το κολατσιό στο σχολείο, τα μάζευε για να πάρει ποδήλατο. Και τα κατάφερε. «Ήταν Τρίτη 29 Μαΐου 1973″. Εκείνη τη μέρα ξέχασα να φάω από τη χαρά μου», περιγράφει στη «Μηχανή του Χρόνου». Απέκτησε το αγωνιστικό του ποδήλατο και από τότε δεν ξανακατέβηκε. «Έχω γράψει 750.000 χλμ», δηλώνει με περηφάνια για το κοντέρ του.... 


Στον πρώτο του αγώνα με τον Ποδηλατικό Όμιλο Πατρών έκανε μόνο ένα μήνα προπόνηση, διένυσε 120 χιλιόμετρα και τερμάτισε στην 16η θέση, ανάμεσα σε έμπειρους ποδηλάτες. Κατηγορία ανδρών δεν υπήρχε, ούτε τεχνογνωσία. «Μας έλεγαν μην πίνετε νερό γιατί θα διψάσετε περισσότερο…». Στον αγώνα έμεινε από υπογλυκαιμία. «Δεν ήξερα τι να φάω στη διαδρομή». Περισσότερο στο μυαλό του έχουν χαραχθεί οι αγώνες στους οποίους υπέφερε: «σε αυτούς που έτρωγα βροχή, χιόνια, κρύο. Κάθε φορά που τραβάς τα πάνδεινα, σκέφτεσαι τι θέλω και τα κάνω. 

Αλλά μετά το ξεχνάς. Θέλει τρέλα. Είναι τόσες οι δυσκολίες που μπορείς να βρεις πολλές δικαιολογίες για να σταματήσεις». Ο Κανέλλος Κανελλόπουλος δεν πτοήθηκε από τις αντιξοότητες. «Σκέφτομαι πόσο τυχερός είμαι που βρίσκομαι μέσα στη φύση όταν τόσα εκατομμύρια άνθρωποι είναι μες στο τσιμέντο και στα γραφεία κλεισμένοι». Έχει περισσότερες από 530 συμμετοχές με την Εθνική Ομάδα, κατέκτησε 15 φορές την πρώτη θέση σε πανελλήνια πρωταθλήματα, 16 φορές σε Βαλκανικούς Αγώνες, ενώ συμμετείχε στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1984. Της Μαριάννας Χιονά... 


Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/