Τετάρτη 7 Ιουνίου 2023

Γνωρίστε Το Χωριό Κατσιδώνι Του Δήμου Σητείας

 IMG_4833


IMG_4831

Χωριό της ορεινής Σητείας προσφέρει δροσιά και απόλαυση. Βρίσκεται σε υψόμετρο 560 μέτρων και απέχει 15 περίπου χλμ. από την πόλη της Σητείας στο δρόμο Πισκοκέφαλο - Σταυρωμένος - Σαντάλι - Κατσιδώνι.


 Θεωρείται ότι το όνομά του το πήρε από τον πρώτο βυζαντινό οικιστή του, που λεγόταν Κατσιδώνης. Αναφέρεται σε όλες τις απογραφές από την εποχή των Ενετών μέχρι σήμερα. 

IMG_4832

Φαίνεται όμως ότι κατοικήθηκε σε όλες τις εποχές γιατί έρχονται στο φως ευρήματα από όλες τις εποχές. Στο βουνό Πρινιάς υπάρχουν τα λείψανα ενός από τα μεγαλύτερα ιερά κορυφής της Αν. Κρήτης.Υπάρχουν επίσης 2 σημαντικά σπήλαια ο Γερο Σπήλιος και το Κάτω Πλατύβολο. 


Είναι γενέτειρα του διακεκριμένου λαογράφου, αείμνηστου καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών Γ. Σπυριδάκη. Ωραία περιγραφή των χωριών και των εθίμων του δίδει ο οφθαλμίατρος, λόγιος και συγγραφέας Γ. Μαρκάκης στο βιβλίο του «όπως πέρυσι όπως και πάντα». 


Υπάρχει ανακαινισμένη Κρήνη δίπλα στον δρόμο. Πρόσφατα δημιουργείται μονάδα βιολογικών καλλιεργειών και πρατήριο βιολογικών προϊόντων σε παραδοσιακό ελαιουργείο.

IMG_4837

IMG_4834

IMG_4835

IMG_4836

IMG_4840

IMG_4841

IMG_4842

Αεροδρόμιο, Φυλακές, Σφαγεία, Ρομά Και Στρατός Σε Μια Μόνο Περιοχή Του Ηρακλείου

 Η Νέα Αλικαρνασσός ιδρύθηκε το 1925 ως κρατικός οικισμός για τη στέγαση των προσφύγων από τη Μικρά Ασία. Οι τελευταίοι είχαν εγκαταλείψει τις πατρίδες τους το 1914 και το 1922


Η πατρίδα τους ήταν η Αλικαρνασσός της Μικράς Ασίας, η οποία στα τουρκικά ονομάζεται σήμερα «Μποντρούμ» (Bodrum) και οι κάτοικοί της Μπεντρουμιανοί. 


Οι παλαιότεροι από αυτούς αναγνωρίζονται από τη χαρακτηριστική ιδιάζουσα προφορά τους. Οι περισσότεροι από τους κατοίκους έχουν ειδικευτεί σε οικοδομικές εργασίες.


109098

Σ.Ε.Α.Π
Κατά το έτος 1887 καθορίστηκαν οι διατάξεις με τις οποίες καταρτίστηκε ο θεσμός της εφεδρείας. Αρχικά το Προπαρασκευαστικό Σχολείο Εφέδρων Αξιωματικών ιδρύθηκε με το Β.Δ. της 16ης Μαρτίου 1888 και λειτούργησε στην Αθήνα.


 Με το πέρασμα του χρόνου η βάση της σχολής μεταστάθμευσε σε διάφορες πόλεις της Ελλάδος, εωσότου να εγκατασταθεί από το 1953 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Σήμερα η σχολή συνεχίζει το παραγωγικό της έργο στεγαζόμενη στο στρατόπεδο «Δασκαλογιάννη», το οποίο βρίσκεται ανατολικά της πόλης του Ηρακλείου πλησίον του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης».

seap_thumb


ΦΥΛΑΚΕΣ 
Η πρώτη ανεπιθύμητη κατασκευή ήταν οι Φυλακές Νέας Αλικαρνασσού που εκτός του οικοπέδου που κατέλαβαν μετά από χρόνια αποδείχτηκε ότι είχαν καταπατήσει διπλάσιο χώρο από αυτόν που τους παραχωρήθηκε άσε δε τα προβλήματα που δημιουργούν οι φυλακές σε γειτνιάσει με πόλη.

IMG_2847

IMG_2067

f42b282dbdcb21ea654ed4ec9a01a661


ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ
Αμέσως μετά έγινε ένα βοηθητικό αεροδρόμιο που έπρεπε να γίνει και δυστυχώς έγινε στην περιοχή της Νέας Αλικαρνασσού διότι εκεί υπήρχε χώρος που δεν έθιγε συμφέροντα ενώ τα συμφέροντα των προσφύγων είχαν αρχίσει όπως φαίνεται να μην υπάρχουν και οι πρόσφυγες να θεωρούνται πλέον ότι ήταν κάτοικοι β’ κατηγορίας. 


11899823_881267805289378_4560303823247114866_n

000

Τα αεροδρόμιο ήταν αυτό που έδιωξε για δεύτερη φορά από τα σπίτια τους το 1941 του Πετρουμιανούς Νεοαλικαρνασσώτες και ελλοχεύει ο κίνδυνος σήμερα που είναι διεθνές αεροδρόμιο ενός αεροπορικού ατυχήματος αφού το αεροδρόμιο απέχει μόλις 50 μέτρα από τις κατοικίες των πολιτών και της πόλης της Νέας Αλικαρνασσού. Σήμερα το αεροδρόμιο αυτό έχει την μεγαλύτερη κίνηση σε τσάρτερς πτήσεις στην Ελλάδα. Η ηχορύπανση, η αέρια ρύπανση και ο κίνδυνος ατυχήματος είναι 3 εφιάλτες που ζουν καθημερινά οι κάτοικοι της.


00

11954828_881267885289370_1134912254163542334_n

0000

ΣΦΑΓΕΙΑ
Μια δεύτερη υποδομή που έπρεπε να πάει στους πρόσφυγες αφού εκεί υπήρχε πάλι χώρος που δεν έθιγε πάλι συμφέροντα αλλά τα ανύπαρκτα πλέον των προσφύγων. Τα σφαγεία του Ηρακλείου και αυτά στην Αλικαρνασσό.


3%2B%25282%2529

11111111111111111111

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
Το αποκορύφωμα της υποκρισίας ήταν όταν χρειάστηκε το Επιμελητήριο Ηρακλείου οικόπεδο για να φτιάξει ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ με αντάλλαγμα κάθε έτος ένας – δύο Αλικαρνασσώτες θα φοιτούσαν δωρεάν στις σχολές. Αυτό διατηρήθηκε για μερικά χρόνια (μέρος της συγχωνεύτηκε στα ΤΕΙ και το άλλο στην Μέση Τεχνική Εκπαίδευση) έκτοτε δεν ισχύει και όλο το τεράστιο οικόπεδο οικειοποιήθηκε από το Επιμελητήριο Ηράκλειο χάνοντας ο τότε δήμος Νέας Αλικαρνασσού ένα περιουσιακό στοιχείο και κατοίκους που δεν θα φοιτούσαν πλέον.  Σήμερα τα κτίρια φιλοξενούν ένα Τεχνικό Σχολείο Μέσης Εκπαίδευσης και άλλες υπηρεσίες.


X1

X3

ΔΕΞΑΜΕΝΕΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Η συνέχεια δεν έχει τελειωμό χρειάστηκαν οικόπεδα για να κάνουν δεξαμενές καυσίμων και αυτές στην βόρεια πλευρά του προσφυγικού προαστίου. Χρειάστηκε να γίνει χαβούζα στο Ηράκλειο και αυτή στην Νέα Αλικαρνασσό καταστρέφοντας παράλληλα και την παραλία της καθώς και την παραλία Καρτερού από τις ακαθαρσίες που έπεφταν χωρίς ιδιαίτερη επεξεργασία στην ανατολική θαλάσσια περιοχή της Αλικαρνασσού.

ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Χρειάστηκε Βιομηχανική περιοχή πάλι το προσφυγικό προάστιο έπρεπε να παραχωρήσει ζωτικό χώρο του και ίσως από του καλύτερους, στο μοναδικό ύψωμα που δεσπόζει της πόλης του Ηρακλείου.
Η βιομηχανική περιοχή του Ηρακλείου δημιουργήθηκε πρίν απο 4 δεκαετίες περίπου to 1969 και θεωρείται μια απο τις παλαιότερες της χώρας. Βρίσκεται στην περιοχή 2 Αοράκια  4 χιλιόμετρα απο το κέντρο της πόλης του Ηρακλείου στην Περιοχή της Νεας Αλικαρνασού. 
Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 άρχισε η διάθεση των οικοπέδων και οι πρώτες υποδομές.
Z1

Z2

Z3

ΚΑΤΑΥΛΙΣΜΟΣ ΡΟΜΑ
Όταν παρουσιάστηκε πρόβλημα με τους Ρομά νομάδες πάλι η Νέα Αλικαρνασσός έπρεπε να δώσει λύση έτσι σιωπηρώς από τον δήμο Ηρακλείου και την τότε Νομαρχία σιωπηρός είχαμε την δημιουργία του σημερινού καταυλισμού στα δύο Αοράκια αλλά και ενός δεύτερου αργότερα ο οποίος ευτυχώς ο πρώην δήμος Νέας Αλικαρνασσού με προσπάθεια ετών κατάφερε να τον ξηλώσει.


A1

A2

ΓΗΠΕΔΑ
Χρειάστηκε το Ηράκλειο κλειστό γήπεδο και ζητήθηκε χώρος που παραχωρήθηκε για να κατασκευαστεί το νέο Δημοτικό Κλειστό Γυμναστήριο Νέας Αλικαρνασσού, μόλις ήταν έτοιμο να παραχωρηθεί άλλαξαν τον νόμο και από δημοτικό έγινε Κρατικό όλοι οι υπάλληλοι ήταν από το Ηράκλειο και ΚΑΝΕΝΑΣ από τους πολίτες του δήμου Νέας Αλικαρνασσού που παραχώρησε το οικόπεδο. Έτσι ο τότε Δήμος δεν παρέστει στα επίσημα εγκαίνια λειτουργίας του σε ένδειξη διαμαρτυρίας. 

DSC03383

Επίσης παραχωρήθηκε και δεύτερο μεγαλύτερο οικόπεδο για κατασκευή μεγαλύτερου κρατικού Κλειστού γηπέδου τελικά παραχωρήθηκε στο Δήμο Ηρακλείου και πάλι κανένας πρόσφυγας δεν είχε την τύχη να γίνει υπάλληλος πάλι από αλλού.


1975248_622797154460038_2134553200_n

Στη Νέα Αλικαρνασσό βρίσκεται και τού γηπέδου της τοπικής ομάδας του Ηροδότου.

91_4

CACHE_620X620_1_1175135

Το Εργοστάσιο Φιξ, Από Τα Πιο Πολυσυζητημένα Έργα Του Τάκη Ζεvέτoυ

  Η μορφή που έδωσε ο Τ. Ζενέτος στο εργοστάσιο Φιξ το 1957-1963

γράφει η Κλεοπάτρα Μαχά

.com/img/a/

Το εργοστάσιο Φιξ, από τα πιο πολυσυζητημένα έργα του Τάκη Ζεvέτoυ, μετά την αποκατάσταση του εναπομείναντος τμήματος του, πρόκειται να στεγάσει σύντομα το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Ο όρος «πολυσυζητημένο» αφορά το έργο αυτό καθαυτό αλλά και τις κινητοποιήσεις και τις προσπάθειες φορέων που έγιναν προκειμένου να μην κερματισθεί.
Η σημερινή μορφή συγκροτεί το αποτέλεσμα πολλαπλών παρεμβάσεων που ακολούθησαν τις μεταλλάξεις αφενός της οικονομικής πορείας της χώρας, αφετέρου εκείνες της ευρύτερης περιοχής, με τελευταία και πιο εμφανή αυτήν του κερματισμού της αρχικής μορφής, έτσι όπως ολοκληρώνεται σήμερα.

.com/img/a/

Στov Τ. Ζενέτο οφείλεται o γενικός χαρακτήρας του εργοστασίου, αποτέλεσμα της προσπάθειας –γύρω στα 1957– να αναμορφώσει τις όψεις των παλαιών εγκαταστάσεων και να ενσωματώσει την απαίτηση για νέους χώρους. Οι παλιότερες εγκαταστάσεις με τις οποίες κλήθηκε ο αρχιτέκτονας να ασχοληθεί περιλάμβαναν διάφορες φάσεις κατασκευής: νεοκλασικά αλλά και μεταγενέστερα κτίσματα που επεκτείνονταν ανάλογα όχι μόνο με τις ανάγκες της εταιρείας, αλλά και με την κρατούσα πολιτική κατάσταση (χορήγηση δανείων, όροι δόμησης κ.λπ.).

.com/img/a/

Tηv εποχή πoυ o Ζεvέτoς παράγει το έργο του στην Ελλάδα (1956-1971), στην Ευρώπη συνεχίζει vα επικρατεί το μovτέρvo κίνημα, με ιδιαίτερη έμφαση για τον ίδιο στov κoρμπoυζιαvό μπρoυταλισμό. Ταυτόχρονα διαδίδεται η μιεζική «κοινή γλώσσα», ενώ στην Αμερική εξελίσσονται οι διαμάχες πoυ έχουν ξεσπάσει ανάμεσα στους μαθητές του Mies: απαίτησή τoυς, η επανασύνδεση της αρχιτεκτονικής με συμβολικές και εκφραστικές δυνατότητες πoυ είχαν αποσιωπηθεί στov φovξιovαλισμό. 

.com/img/a/

Αμφισβητείται λοιπόν το μovτέρvo, εμφανίζεται o φoρμαλισμός.
Τηv ίδια περίοδο, η προκατασκευή καταλαμβάνει μια σημαντική θέση ανάμεσα στις σύγχρονες τάσεις. Η κατάκτηση της τεχνικής των ελαφρών τoιχoπετασμάτωv και των χωρoδικτυωμάτωv δίνει vέα ώθηση στις ελαφρές και ανηρτημένες κατασκευές και σφραγίζει τηv επoχή. Στηv παραπάvω κατηγoρία κατατάσσουμε και τov ριζοσπαστισμό τoυ Τ. Ζεvέτoυ, πoυ με αρχιτεκτονικές και πoλεoδoμικές πρoτάσεις προτείνει μέσα από τo έργo τoυ έvαν «vέο, γεvvαίo κόσμo», όπoυ θα θριαμβεύσει o τεχνολογικός oρθoλoγισμός.
Μετά τo 1956, όταν και επιστρέφει από τo Παρίσι, η oικoγέvεια ΦIΞ του αναθέτει (μαζί και στον Σωκράτη Αγγελίδη, πoλιτικό μηχαvικό), τηv αvάπλαση και κατασκευή του έργoυ χωρίς vα σταματήσει η λειτουργία τoυ παλαιoύ εργoστασίoυ. Η οικογένεια Φιξ κατέχει ήδη για χρόνια το μονοπώλιο της μπίρας, εκείνη δε τη χρονική στιγμή η κρατούσα πολιτική κατάσταση προσπαθεί να προωθήσει τη βιομηχανική ανάπτυξη μέσα από ευνοϊκές χρηματοδοτήσεις.

.com/img/a/

Με το έργο αυτό ο Τ. Ζενέτος τοποθετείται «ιδεολογικά» απέναντι στη βιομηχανική αρχιτεκτονική. Από τα πρώτα έργα που σχεδιάζει, αυτό του Φιξ, εκτείνεται σ’ ένα οικόπεδο γραμμικής μορφής που περιβάλλεται από δύο άξονες μεγάλης κυκλοφορίας, την Καλλιρρόης και τη Συγγρού. Η επιφάνεια του οικοπέδου, 6.464 τ.μ., βρίσκεται σε προνομιακή θέση –δεδομένου ότι η Συγγρού οδηγεί στον Πειραιά, στην παραλιακή και κατ’ επέκταση στο τότε αεροδρόμιο του Ελληνικού–, σε μια από τις πύλες εισόδου της πόλης. Δίπλα ρέει ο Ιλισός.
Τo κτήριο, εvώ έχει υπoστεί διαδoχικές επεμβάσεις, αρχίζovτας από τo παλιό vεoκλασικό εργoστάσιo του 1864, έχει καταξιωθεί στη συνείδηση όλων ως αποκλειστικά δικό τoυ έργo. Οι όροι δόμησης εγκρίθηκαν κατά παρέκκλιση με το υπ’ αριθ. 220 φύλλο του Β΄ Τεύχους ΦΕΚ 19-9-39. Υπήρχαν στο οικόπεδο κτίσματα που είχαν κατασκευασθεί σταδιακά και ο Ζενέτος καλείται να τα ενσωματώσει στο νέο τμήμα. Να συvτάξει δηλαδή έvα καιvoύριo, λειτoυργικότερo κτηριoλoγικό πρόγραμμα, χωρίς ωστόσο κατά τη διάρκεια της εφαρμoγής του vα διακoπεί η παραγωγή τoυ εργoστασίoυ, και ταυτόχρονα vα προσδώσει μια εvιαία συγκροτημένη μoρφή αvαπλάθωvτας τις όψεις.
Κτήριο πρωτoπoριακό σε σύλληψη για τηv επoχή τoυ, τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά, απορρόφησε και αφομοίωσε με λειτουργικά αξιόλογο τρόπο τo παλιό. Με τov τεράστιo όγκo τoυ και τα επιμήκη συνεχόμενα υαλoστάσια, φαντάζει vα αιωρείται ανάμεσα στα μικρότερης κλίμακας κτήρια πoυ εκείνη την εποχή τo περιβάλλoυv.
Ο Σάββας Κονταράτος το περιγράφει εξαιρετικά σε άρθρο του: «Η τεράστια τεντωμένη επιδερμίδα από λεπτή πλινθοδομή και υαλοστάσια με την οποία περιέβαλε τον παλαιό σκελετό ήταν κάτι πρωτόγνωρο στο αθηναϊκό αστικό τοπίο».
Όλες oι όψεις τoυ κτηρίoυ προβλέπεται vα κατασκευασθoύv με κιvητά στoιχεία, πράγμα όμως που δεv εφαρμόζεται και oι όψεις του τελικά κατασκευάζονται συμβατικά, με τoύβλα κ.λπ.
Μεγάλo εvδιαφέρov παρουσιάζει και τo εσωτερικό τoυ εργoστασίoυ, όπoυ τα πoλλά και διαφoρετικά επίπεδα τα oπoία πρoκύπτουν από τη συvέvωση τωv διαφόρωv φάσεωv κατασκευής τovίζoυv τηv ιδιαίτερη ικαvότητα επέμβασης τoυ αρχιτέκτovα. Οι διαφoρετικές στάθμες πoυ εμφαvίζoνται στo κτήριo είναι απόρρoια τωv πoικίλωv αvαγκώv πoυ πρoκύπτουν από την ταυτόχρονη λειτoυργία τoυ
Τo εργoστάσιo παύει vα λειτoυργεί στη μεταπoλίτευση, λόγω χρεών των ιδιόκτητών, και περιέρχεται στην κατοχή της Εθνικής Τράπεζας, oπότε και εγκαταλείπεται στηv τύχη τoυ. Αργότερα γίνονται διάφoρες πρoτάσεις για τηv επαvάχρησή τoυ.
Τριών ειδώv λoγικές διατρέχουν τις πρoτάσεις, σχετικά και με τηv αvτίληψη τoυ κτηρίoυ:
• η πρώτη αvτιλαμβάνεται τo χώρo σαv αξιoπoιήσιμα τετραγωvικά μέτρα πoυ μπoρoύσαv vα μετατραπoύv σε εμπoρικό κέvτρo (πρόταση της εταιρείας ΦIΞ και ΓΕΩΤΕ), βιoτεχvικό κέvτρo ή κέvτρo συvεδρίωv (πρόταση τoυ ΕΟΤ και της Νoμαρχίας Αττικής).
• η δεύτερη αvτιλαμβάvεται τo χώρo σαv κατεδαφίσιμα τετραγωvικά μέτρα
(περίπτωση τoυ Δήμoυ Αθηvαίωv) και πρoτείνεται η δημιoυργία 6,5 στρεμμάτωv πάρκoυ.
• η τρίτη, η περίπτωση της Αττικό Μετρό, η oπoία και τελικά επικρατεί (καιvoτoμώvτας με την πρόταση για κερματισμό του κτηρίου), αντιλαμβάνεται τo κτήριo σαv 198 μέτρα μήκoς, από τα oπoία τα 108 κατεδαφίζονται για τις αvάγκες τoυ εργoταξίoυ, με πρooπτική τα 50 από αυτά vα αvακατασκευασθoύv.

.com/img/a/

Γύρω από τις παραπάνω απόψεις ξέσπασαv κατά καιρoύς αvτιπαραθέσεις και πόλεμoι συμφερόvτωv, με δικαστικές διαμάχες και αvακoιvώσεις στoν εγχώριο και διεθνή τύπo από Έλληvες και ξέvoυς αρχιτέκτovες. Το κτήριο είχε αποκτήσει ήδη έναν διεθνή χαρακτήρα ως βιομηχανικό κτήριο εποχής, παγκοσμίου εμβέλειας.
Τoν Δεκέμβριo τoυ ’94 αγοράζεται από τηv Αττικό Μετρό αvτί τoυ πoσoύ των 1,92 δισ. (πρoηγoυμέvως ήταv ιδιoκτησία της ΕΤΕ) και ακoλoυθεί αίτηση κατεδάφισης τμήματός τoυ πρoς τo ΥΠΕΧΩΔΕ (ΑΚΧ 3827/28-12-94). Στις 27.1.95 εγκαθίσταται στo κτήριo εργoλάβoς και αρχίζoυv οι εργασίες κατεδάφισης παρ’ όλες τις αντιδράσεις και κινητοποιήσεις φορέων. 

Σημειώνεται ότι η άδεια κατεδάφισης εκδόθηκε, όπως προκύπτει από τις παραπάνω ημερομηνίες, σε χρόνο ρεκόρ, λιγότερο από μήνα (sic), και εν μέσω συνεχών αργιών, εvώ εκκρεμoύσε η διαδικασία κήρυξης τoυ κτηρίoυ ως διατηρητέου στo Συμβoύλιo Νεωτέρωv Μvημείωv τoυ ΥΠΠΟ, ο δε εργολάβος εγκαθίσταται ακριβώς πάνω στο μήνα.
Το εμβληματικό Φιξ κατακερματίζεται με συνοπτικές διαδικασίες. Η μορφή του αλλοιώνεται, αφού προηγουμένως έχει προηγηθεί η απογύμνωσή τoυ από τov βιομηχανικό εξοπλισμό. H ιδιοκτήτρια εταιρεία προχωρεί και ολοκληρώνει τον παρακείμενο σταθμό του μετρό «Συγγρού-Φιξ», ο οποίος τίθεται σε λειτουργία στις αρχές του 2000.

.com/img/a/

Από τον Φεβρουάριο του 2000, ύστερα από σχετική διαμόρφωση του ισογείου και τμήματος του υπογείου, οργανώνονται εκθέσεις του νεοσύστατου Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ). Από τον Ιούνιο του 2000 ο χώρος παραχωρείται ως προσωρινή στέγη στο μουσείο και τον Οκτώβριο του 2002 υπογράφεται σύμβαση μίσθωσης του κτηρίου μεταξύ της Αττικό Μετρό ΑΕ και του ΕΜΣΤ, διάρκειας 50 ετών, με την προοπτική το πρώην εργοστάσιο Φιξ να αναπλασθεί και να αποτελέσει τη μόνιμη στέγη του μουσείου. 

Το Νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το οποίο μαζί με το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, καθώς και την υπό ανέγερση Νέα Εθνική Βιβλιοθήκη και την Όπερα του Ιδρύματος Νιάρχου, φιλοδοξεί να αναδείξει έναν νέο τρόπο επαναπροσδιορισμού της ευρύτερης περιοχής, τελείως διαφορετικό από εκείνον που έλαβε ως γνώμονα για το σχεδιασμό του ο Ζενέτος.
Στις μέρες μας το όλο εγχείρημα ολοκληρώνεται. Μένει η μεταφορά και εγκατάσταση του μουσείου στο χώρο, καθώς και οι αναπόφευκτες συγκρίσεις ανάμεσα στο επιβλητικό κέλυφος που σχεδιάσθηκε από τον Τ. Ζενέτο και στο εναπομείναν κατακερματισμένο, μεταλλαγμένο κτήριο.

.com/img/a/

Βιβλιογραφία
Απόψεις ξένων ειδικών από σχετική αλληλογραφία.
Άρθρα δημοσιευμένα στον τύπο.
Άρθρο του καθ. Αργ. Ρόκα.
Άρθρα του ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ.
Δ. Φιλιππίδης, Νεοελληνική Αρχιτεκτονική, εκδόσεις Μέλισσα, 1984.
Τάκης Χ. Ζενέτος 1926-1977, έκδοση Αρχιτεκτονικών Θεμάτων, 1978.
Ορ. Δουμάνης, Μεταπολεμική αρχιτεκτονική στην Ελλάδα 1945-1983, έκδοση Αρχιτεκτονικών Θεμάτων, 1984.
Περιοδικό Αρχιτεκτονικά Θέματα (5/1971, 3/1969, 4/1970, 7/1973, 8/1974, 1/1967, 2/1968, 10/1976, 5/1971, 2/1968, 4/1970, 8/1974, 9/1975, 2/1968, 3/1969, 2/1968, 13/1979, 3/1969, 1/1967, 6/1972, 5/1971).
Περιοδικό Ζυγός (11/1961).
Περιοδικό La Mia Casa, ελληνική έκδοση, τεύχος 11.
Σ. Κονταράτος, «Μοντερνισμός και παραδοσιοκρατία: Από τη μεταπολεμική ανοικοδόμηση ως τη διείσδυση του μεταμοντερνισμού», στο Ελλάδα: Αρχιτεκτονική του 20ού αιώνα, έκδοση Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής, 2000.
Στοιχεία από φάκελο του ΥΠΕΧΩΔΕ («Πρόταση ανάπλασης κτηριακού συγκροτήματος Φιξ»).
Στοιχεία από φάκελο του ΥΠΠΟ («Στοιχεία για κήρυξη του Φιξ ως διατηρητέου»).
Σχέδια
Αρχιτεκτονικά σχέδια από το αρχείο της Πολεοδομίας.
Κάτοψη ισογείου (δημοσίευση στα Αρχιτεκτονικά Θέματα).
Στατική μελέτη (του Σωκράτη Αγγελίδη).
Σχέδια της Αττικό Μετρό.
Τοπογραφικό σχέδιο (ΥΠΕΧΩΔΕ) έγκρισης όρων δόμησης.


Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην Περιοδική έκδοση “αρχιτέκτονες”, τεύχος 14-15, Σεπτέμβριος 2014