Πέμπτη 15 Ιουνίου 2023

Πολιτικά Δρώμενα Του Παρελθόντος


Ψήφος κυριολεκτικά σημαίνει το μικρό λειασμένο λιθάρι και κατ’ επέκταση κάθε μέσο που χρησιμοποιείται από τις συντεταγμένες πολιτείες, προκειμένου να δηλώσει ο πολίτης - ψηφοφόρος τη βούλησή του, στο πλαίσιο μιας εκλογικής διαδικασίας. 

Στη χώρας μας, ως μέσα ψηφοφορίας έχουν χρησιμοποιηθεί το ψηφοδέλτιο και το σφαιρίδιο.


Το ψηφοδέλτιο εισήχθη με την έλευση των Βαυαρών του Όθωνα το 1833 και πρωτοχρησιμοποιήθηκε τον Ιούλιο του 1834 στις δημοτικές εκλογές του νομού Αργολιδοκορινθίας. 

217003_138140682925690_5264742_n

Ήταν λευκό και ο ψηφοφόρος σημείωνε χειρόγραφα τον εκλεκτό του υποψήφιο. Νωρίτερα, επικρατούσε η προφορική και φανερή ψηφοφορία στις συνελεύσεις των δημοτών.


 Το χειρόγραφο ψηφοδέλτιο καταργήθηκε με το Σύνταγμα του 1864, επειδή οι περισσότεροι Έλληνες ήταν αναλφάβητοι και συνεπώς εύκολα χειραγωγούμενοι από τους κομματάρχες
217219_138140596259032_6365101_n

218175_138140612925697_7223102_n

Ως μέσο ψηφοφορίας εισήχθη το σφαιρίδιο (μικρός μολυβένιος βώλος), ύστερα από εισήγηση των Επτανησίων βουλευτών, με τη δικαιολογητική βάση ότι ήταν το «καταλληλότερο εις τα αναπτυγμένα έθνη, τα έχοντα ηθικήν καλυτέραν, σέβας προς τους νόμους και την δημοτικήν παιδείαν διακεχυμένην και εις το ευτελέστατον χωρίον». 


Η ψηφοφορία δια σφαιριδίου εφαρμοζόταν στο Ιόνιο κράτος και είχε τις ρίζες της στην περίοδο της Ενετοκρατίας. Η συνταγματική κατοχύρωση της διά σφαιριδίων ψηφοφορίας είχε σκοπό τη διασφάλιση της μυστικότητας, του «απορρήτου της ψήφου», μετά την εμπειρία των νόθων εκλογών της 
Οθωνικής περιόδου, κατά τις οποίες χρησιμοποιούνταν ψηφοδέλτια.


Οι πρώτες εθνικές εκλογές με σφαιρίδιο έγιναν το 1865 (14-17 Μαΐου), με νικητή τον μεσσήνιο πολιτικό Αλέξανδρο Κουμουνδούρο. Σε αδρές γραμμές, η ψηφοφορία με σφαιρίδιο γινόταν ως εξής: Σε κάθε εκλογικό τμήμα υπήρχαν τόσες κάλπες όσοι και οι υποψήφιοι. 


Η κάλπη κάθε υποψηφίου, κατασκευασμένη από λευκοσίδηρο (τσίγκο), ήταν χωρισμένη εσωτερικά σε δύο μέρη, τα οποία εξωτερικά ξεχώριζαν από το διαφορετικό χρώμα τους. Το δεξιό μέρος ήταν λευκό και έγραφε ΝΑΙ και το αριστερό μαύρο και έγραφε ΟΧΙ. Επάνω στην κάλπη υπήρχε κολλημένος ένας σωλήνας υπό γωνία, ο οποίος κατέληγε σε στρογγυλή οπή.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ+ΟΜΙΛΙΑ+ΣΕ+ΚΙΝΗΜΑΤΟΘΕΑΤΡΟ+ΤΗΣ+ΠΟΛΗΣ+ΤΟΥ+ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

A

Ο ψηφοφόρος έπαιρνε από το σφαιροδότη ένα μολυβένιο σφαιρίδιο, σήκωνε ψηλά το χέρι του για να δουν τα μέλη της εφορευτικής επιτροπής ότι κρατά μόνο ένα σφαιρίδιο και στη συνέχεια πλησίαζε την κάλπη, έβαζε το χέρι του μέσα στην οπή του σωλήνα και έριχνε το σφαιρίδιο στο χώρισμα που αντιστοιχούσε στο «ναι» ή το «όχι». 


Το «ναι» αντιστοιχούσε στην θετική ψήφο και το «όχι» στην αρνητική. Δηλαδή, ο εκλογέας που ήθελε να καταψηφίσει ένα υποψήφιο έριχνε το σφαιρίδιο στο τμήμα της κάλπης που είχε μαύρο χρώμα, εξ ου και οι εκφράσεις «τον μαύρισαν» ή «θα φάει ή έφαγε μαύρο».


 Για να μην ακούγεται σε ποια μεριά της κάλπης έπεφτε το σφαιρίδιο, ολόκληρο το εσωτερικό της κάλπης «καλύπτεται δι’ εριούχου υφάσματος».

ΠΟΛΙΤΙΚΗ+ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ+ΣΤΟ+ΗΡΑΚΛΕΙΟ

B
ΕΤΟΣ 1929

 Καμιά φορά οι φανατικοί οπαδοί ενός υποψηφίου δάγκωναν το σφαιρίδιο, ώστε να αφήσουν τα ίχνη των δοντιών τους στην επιφάνειά του και να δείξουν την αφοσίωσή τους στον εκλεκτό τους. Από εκεί προέρχεται η έκφραση «το έριξα δαγκωτό»!


Ο κάθε εκλογέας έπρεπε να περάσει υποχρεωτικά από όλες τις κάλπες των υποψηφίων και να ακολουθήσει την ίδια διαδικασία. Διαφορετικά ετιμωρείτο με πρόστιμο και ποινή φυλάκισης. Είναι φανερό ότι η ψηφοφορία δια σφαιριδίου ήταν ιδιαίτερα χρονοβόρα για τον εκλογέα. 


Το σφαιρίδιο ως μέσο ψηφοφορίας δεν εξάλειψε τη νοθεία, αφού πάντα εφευρίσκονταν τρόποι για τη νόθευση του εκλογικού αποτελέσματος, αλλά την περιόρισε αισθητά, σε συνδυασμό με τις ποινικές διατάξεις της εκλογικής νομοθεσίας, ιδίως μετά το 1877. Η  κυριότερη καλπονοθεία της δια σφαιριδίου ψηφοφορίας ήταν η ανατροπή της κάλπης. 


Τα σφαιρίδια μπερδεύονταν, οπότε δεν μπορούσε να γίνει καταμέτρηση. Πάντως, το σφαιρίδιο σε συνδυασμό με το καθολικό δικαίωμα του εκλέγειν αναδείκνυε την Ελλάδα πρωτοπόρο στην άμεση εκλογή σε ευρωπαϊκή κλίμακα.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ+ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ+ΣΤΟ+ΧΩΡΙΟ+ΖΑΡΟΣ


ΠΗΓΗ - ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
ΦΩΤ ΑΡΧΕΙΟ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ

( ΦΩΤ - ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ 
ΚΑΙ ΤΟΝ ΖΑΡΟ - ΝΟΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ )

Ο επικήδειος του Δημάρχου Ηρακλείου Βασίλη Λαμπρινού για τον Γιάννη Μαρκόπουλο

 Στην εξόδιο ακολουθία του Γιάννη Μαρκόπουλου, στην Ιερά Μητρόπολη Αθηνών, παρευρέθηκε το απόγευμα της Πέμπτης 15 Ιουνίου 2023 ο Δήμαρχος Ηρακλείου Βασίλης Λαμπρινός , συνοδευόμενος από την Αντιδήμαρχο Πολιτισμού Αριστέα Πλεύρη.


Ο Δήμαρχος εκφώνησε επικήδειο στον οποίο ανέφερε:

«Αγαπητέ Γιάννη Μαρκόπουλε

Ήρθα από τη γενέτειρα πόλη σου, το Ηράκλειο, για να σου μεταφέρω το κατευόδιο των συμπατριωτών σου, στο δρόμο που θα διανύσεις προς το αιώνιο φως. Όλοι εμείς στην Κρήτη είμαστε συγκλονισμένοι από τον χαμό σου. Αλλά, το ξέρεις καλά, ότι οι μουσικές και τα τραγούδια σου, όλη αυτή η πλούσια πολιτιστική παρακαταθήκη που μας άφησες, θα μιλούν πάντα στην ψυχή μας και θα σε θυμίζουν.


Ο Δήμος Ηρακλείου πρόλαβε να σε τιμήσει εν ζωή, ανακηρύσσοντας σε επίτιμο δημότη και παραδίδοντας σου το κλειδί της πόλης. Ήταν το ελάχιστο που μπορούσαμε να κάνουμε.


Θερμά συλλυπητήρια στην αγαπημένη σου οικογένεια. Καλοστραθιά σου που λέμε και στην Κρήτη και καλή αντάμωση».

Η Ιερά Μονή Φανερωμένης Ή «Παναγία Των Γουρνιών».

 X2


Η Ιερά Μονή Φανερωμένης Κρήτης ή Ιεράπετρας είναι μια ιστορική Μονή που βρίσκεται στη περιοχή της Ιεράπετρας και προς τα ΝΔ. του όρμου «παχιά άμμος». Η Μονή αυτή είναι περισσότερο γνωστή στους κατοίκους της Κρήτης ως Μονή «Παναγία των Γουρνιών». 


Το Καθολικό της Μονής είναι κτισμένο μέσα σε σπήλαιο εντός του οποίου και βρέθηκε η εικόνα της Παναγίας κατά τον 15ο αιώνα όπου και φέρεται ότι κτίσθηκε ο ναός και στη συνέχεια το Μοναστήρι.


Η Ιερά Μονή Φανερωμένης Κρήτης είναι ανδρώα Μονή αφιερωμένη στη Κοίμηση της Θεοτόκου και εορτάζει τον Δεκαπενταύγουστο. Πλην του Ηγουμένου τη μονή υπηρετούν 3 μοναχοί. Διοικητικά υπάγεται στην Ιερά Μητρόπολη Ιεραπύτνης και Σητείας που αποτελεί μετά των άλλων 6 Ιερών Μητροπόλεων Κρήτης την ημιαυτόνομη Αρχιεπισκοπή Κρήτης, εκκλησιαστική επαρχία του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

X1

Οι μοναχοί της Ιεράς Μονής Φανερωμένης δίδασκαν ανάγνωση και γραφή όχι μόνο στούς νέους που είχαν βρει καταφύγιο στο Μοναστήρι αλλά και στα παιδιά των γύρω χωριών. Παρότι ο τούρκος κατακτητής είχε απαγορεύσει τη λειτουργία σχολείων, ελπίζοντας ότι μ’ αυτό τον τρόπο θα έσβηνε η φλόγα της επαναστάσεως, στην Ιερά Μονή Φανερωμένης λειτούργησε το πρώτο κρυφό σχολειό της Κρήτης. 


Σ’ αυτό ο παπάς δάσκαλος, κατά τους ζοφερούς χρόνους της τουρκοκρατίας, υπεδαύλισε στις ψυχές των ελληνοπαίδων την φλόγα της πίστεως προς τη θρησκεία και την πατρίδα, γιγάντωσε τον πόθο της ελευθερίας και χαλύβδωσε την απόφαση του αγώνα για την εθνική αντίσταση.

X3

Στο Μοναστήρι της Φανερωμένης, κάτω από το μελιχρό φως του λυχναριού η του καντηλιού, τα χριστιανόπουλα μάθαιναν μαζί με τα εκκλησιαστικά γράμματα και για τον Μέγα Αλέξανδρο, τον μαρμαρωμένο βασιλιά και για την αρχαία δόξα του ελληνισμού. 


Σ’ αυτό το εργαστήρι της πίστεως και του πατριωτισμού μάθαιναν εκτός από τα κολυβογράμματα, τον τρόπο εκείνο που θα τους βοηθούσε να αγιάσουν τις σκέψεις και τα αισθήματα, τον εσωτερικό τους χαρακτήρα και το μέσο που θα τους οδηγούσε αποτελεσματικά στην αποτίναξη του τουρκικού ζυγού και στην αναγέννηση του έθνους μας. 


Εκεί τονώνονταν η εθνική συνείδηση και η πίστη προς το Θεό, ενισχύονταν και αναπτερώνονταν η αγωνιστική διάθεση των σκλαβωμένων κρητικών και αύξανε ο πόθος τους για την ελευθερία του έθνους.

X4

Η αίθουσα, στην οποία λειτουργούσε το Κρυφό Σχολειό, βρίσκεται νοτιοδυτικά της Μονής και δεξιά της κεντρικής εισόδου και του περιβόλου της. 


Πρόκειται για μια αίθουσα με μεγάλο οντά ενσωματωμένη στο συνολικό κτηριακό συγκρότημα της Μονής, με μικρά πολεμιστοειδή παράθυρα, όπως απαιτούσαν οι συνθήκες της εποχής που κτίστηκε.

XXXX

Στο σχολειό αυτό φοίτησε και η θρυλική Ροδάνθη, η κόρη του πρωτόπαππα της Κριτσάς, που έγινε αργότερα το «πρωτοπαλήκαρο» του οπλαρχηγού Καζανομανώλη. 


Σε ηλικία μόλις πέντε ετών οδηγήθηκε κρυφά από τον πατέρα της στην Ι. Μονή Φανερωμένης, όπου, κάτω από το λιγοστό φως που ανάδιδε η φλόγα του ταπεινού καντηλιού, ολοκληρώθηκε η «εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου» ανατροφή που της έδωσαν οι ευσεβείς γονείς της και αφιερώθηκε ολοκληρωτικά στα αιώνια ιδανικά της ορθόδοξης πίστης και της πατρίδας.  


Η Ροδάνθη, η θαυμάσια αυτή και εμπνευσμένη Κρητικοπούλα, είχε σχολείο ευσεβείας και πατριωτισμού τη Μονή της Παναγίας Φανερωμένης, με τη βοήθεια και προστασία της οποίας, πραγματοποιούσε αμίμητες πράξεις υπέροχου ηρωϊσμού και αυτοθυσίας, κατορθώματα, που αναπτέρωναν το ηθικό των σκλάβων και προκαλούσαν το φόβο και το δέος στούς τούρκους κατακτητές.


Η ηρωΐδα αυτή, αφού εφόνευσε τον Χουρσίτ Αγά στο χωριό Χουμεριάκο, γιατί επιβουλεύτηκε την τιμή της, μεταμφιεσμένη σε άνδρα και με το ψευδώνυμο «Σπανομανώλης» κατατάχτηκε στο σώμα του Καπετάν Καζάνη και υπήρξε σκληρός τιμωρός των Τούρκων της περιοχής. Τελικά έπεσε μαχόμενη στη μάχη της Κοντάρατος το 1823.

ΦΩΤ - http://www.cretanbeaches.com/

“Κλήδονας στο Καλό Χωριό 2023” το Σάββατο 24 Ιουνίου

 O Πολιτιστικός Σύλλογος Καλού Χωριού “Το Ίστρον” , στα πλαίσια των καλοκαιρινών εκδηλώσεων για το 2023, διοργανώνει σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης – Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου , την εκδήλωση  “Κλήδονας Καλό Χωριό 2023”  στις πηγές του οικισμού Πύργου Καλού Χωριού Σάββατο 24 Ιουνίου 2023 και ώρα 21:00. 


Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά με μια  φολκλορική αναπαράσταση του εθίμου, με κρητική μουσική και χορό, θα αναβιώσουμε το έθιμο του Κλήδονα. 

Μια λαική παράδοση που επιβιώνει από την αρχαιότητα σε ένα χώρο που συνδυάζει τα δύο βασικά στοιχεία του εθίμου, τα αρχαία κιονόκρανα και κολώνες της περιοχής Μαρμάρω του Καλού Χωριού αλλά και τα νερά από τις αρτεσιανές πηγές που τρέχουν ανεξάντλητα στο πέρασμα των αιώνων.

“Κλήδονας στο Καλό Χωριό 2023”  το Σάββατο 24 Ιουνίου

Το Τζαμί Μερατζές Της Πόλης Του Ρεθύμνου

 4._tzami_neratze


Το κτήριο αυτό αποτελούσε το καθολικό της μονής και ήταν αφιερωμένο στη Παναγία των Αυγουστινιανών "SantaMaria". Η εκκλησία έχει ορθογωνικό σχήμα και στεγάζεται με τρεις μικρούς τρούλους, οι οποίοι αντικατέστησαν την κεραμοσκέπαστη στέγη της βενετικής εκκλησίας. 

4.thyroma_neratze


Το θύρωμα του κτηρίου είναι ένα από τα εντυπωσιακότερα του Ρεθύμνου. Το διπλανό παρεκκλήσι ήταν αφιερωμένο στο Σώμα του Χριστού. Η εκκλησία μετατράπηκε σε τζαμί το 1657 ενώ το παρεκκλήσι του σε οθωμανικό ιεροσπουδαστήριο. Το 1890 προστέθηκε μεγάλος μιναρές με δύο εξώστες από το μηχανικό Γεώργιο Δασκαλάκη και είναι ο ψηλότερος του Ρεθύμνου. Σήμερα, το "τζαμί Νερατζέ", φιλοξενεί το Ωδείο της πόλης.

odeiorethymnou

Συνεργασία Ευθύνης: 35 ακόμα υποψήφιοι με τον Δημήτρη Πιτσικάκη

 Έχουν ξεπεράσει πλέον τους 60, οι υποψήφιοι σύμβουλοι που συσπειρώνονται στη Συνεργασία Ευθύνης και στέκονται δίπλα στο πλευρό του υποψήφιου δημάρχου Μαλεβιζίου, Δημήτρη Πιτσικάκη.


«Σε εξαιρετικά σύντομο διάστημα, η ομάδα μεγαλώνει. Πρόσωπα, από όλες τις περιοχές, επιστήμονες, νέοι άνθρωποι, καταξιωμένοι επαγγελματίες, όλοι μαζί, με προθυμία, χτίζουν τη δημοτική μας παράταξη, και στέκονται δίπλα στην προσπάθεια μας, που έναν στόχο έχει: Να γίνει ο τόπο μας καλύτερος» δήλωσε ο επικεφαλής κ. Πιτσικάκης.

Οι υποψήφιοι είναι:

1. Αδαμάκης Μύρων, Αγρότης Μελισσοκόμος

2. Απλαδάς Ανδρέας, Ελεύθερος Επαγγελματίας

3. Αλεξανδράκης Ιωάννης, Ιδιωτικός Υπάλληλος

4. Αργύρης Γιάννης, Ιδιωτικός Υπάλληλος

5. Ασκιανάκη Μαρία-Άννα, Βρεφονηπιοκόμος

6. Βασιλάκης Αντώνης, Ελεύθερος Επαγγελματίας

7. Βοζικάκης Γιώργος, Ιδιωτικός Υπάλληλος

8. Γαλιωτζάκης Μιχαήλ, Αγρότης-Πρόεδρος Αγροτικού Συνεταιρισμού Σάρχου

9.Δρακάκης Μιχάλης, Ελεύθερος Επαγγελματίας ,

10. Καμαρίτη Πέρη, Εικαστικός

11. Καμπουράκης Γιώργος, Ελεύθερος Επαγγελματίας

12 Κουβιδης Γιώργος, Διασώστης ΕΚΑΒ

14. Κουτζούκου Αθηνά, Εργοθεραπεύτρια

15. Λεστάκης Κωνσταντίνος, Ελεύθερος Επαγγελματίας

Λουλαδάκης Σταύρος, Ελεύθερος Επαγγελματίας

16. Λουμπάκη Μαρία, Δημόσιος Υπάλληλος ΒΓΝΗ

17. Μαραθιανάκης Βαγγέλης, Παραγωγός Έμπορος Κτηνοτρόφος

18. Μητσακάκης Μάνος, Ελεύθερος Επαγγελματίας

19. Μιχαλάκη Μαρία, Υπαξιωματικός του Λιμενικού

20. Μιχελουδάκης Μανώλης Ελεύθερος Επαγγελματίας

21. Μουλακάκη Ελένη, Σχεδιάστρια Επίπλων

22. Παρασύρης Γεώργιος, Ελεύθερος Επαγγελματίας

23. Πειρασμάκης Δράκος Ιατρός, Γενικής Χειρουργικής

24. Πιτσούλη Έφη Σύζυγος, μητέρα και φοιτήτρια

25. Σαμόλης Παναγιώτης, Ψυκτικός

26.Σαριδάκης Γιώργος, Διευθυντικό στέλεχος επιχείρησης

27.Σταυρακάκης Γιώργος, Ελεύθερος Επαγγελματίας ,

28. Σταυρακάκη Έρσα, Φιλόλογος

29. Ταμπακάκης Γιώργος, ΑΜΕΑ Πρώην Ξενοδοχοϋπάλληλος

30. Τερζάκης Στέφανος ,Ελεύθερος Επαγγελματίας

31. Τόσιος Βάιος Ελεύθερος, Επαγγελματίας

32Τσαγκαράκης Εμμανουήλ, Ελεύθερος Επαγγελματίας ,

33. Τσιλιγγίρη Ασπασία, Εκπαιδευτικός

34. Φασουλάκης Δημήτρης ,Ιδιωτικός Υπάλληλος

35. Φιολιτάκη Νεκταρία, Συγγραφέας