Τρίτη 4 Ιουλίου 2023

Επίσκεψη στο χωριό Ακούμια του Δήμου Αγίου Βασιλείου

 Τα Ακούμια είναι χωριό και έδρα ομώνυμης Κοινότητος του Δήμου Αγίου Βασιλείου, στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνης της Κρήτης. Είναι χτισμένα στο νότιο και κεντρικό μέρος του νομού Ρεθύμνης σε απόσταση 35 χλμ.


 από την πρωτεύουσα στις βορειοανατολικές υπώρειες του όρους Σιδέρωτας από τη μια σε υψόμετρο 520 μέτρων και με επιβλητικό τον ορεινό όγκο του Κέδρους απέναντί τους.


Ο Στέργιος Σπανάκης παράγει το όνομα του χωριού από το βυζαντινό όνομα κούμος (κομάς, με την ίδια σημασία και στον Ησύχιο), που σήμαινε, και τότε και τώρα, πρόχειρο οικίσκο για τη στέγαση και προφύλαξη από τα αρπακτικά ζώα των ορνίθων και άλλων οικιακών ζώων, χοίρων κ.λπ.

 Στις μάντρες της Κρήτης υπάρχει και σήμερα ο κούμος, όπου κουμιάζουν τα μικρά ζώα, αρνιά ή ερίφια, όταν θέλουν να χρησιμοποιήσουν τις γαστέρες τους για πιτιά- αγαστέρα, όπως λέγεται- για να τα απομονώσουν, ώστε να μη φάνε χορτάρι, οπότε δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί η γαστέρα τους για τον σκοπό αυτόν . Από το ρ. κουμιάζω έγινε και το ουσιαστικό κουμιά ή κούμια= μικροί κούμοι.

Ο Νικ. Γ. Παπαδάκης, από τον γειτονικό οικισμό των Βρυσών, που διετέλεσε Καθηγητής της Φιλοσοφικής Θεσσαλονίκης και Πρύτανης του ίδιου Πανεπιστημίου, διατύπωσε την άποψη ότι το όνομα του χωριού είναι παραφθορά του ονόματος της γνωστής οικογένειας του Βυζαντίου, των Κομνηνών, κλάδος της οποίας μεταφέρθηκε στην Κρήτη επί Νικηφόρου Φωκά. 

Θεωρεί, μάλιστα, ότι το όνομα του ιδρυτή του χωριού αναφέρεται στις τοιχογραφίες του βυζαντινού ναού της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα και ήταν Κουμής (sic). Το σωστό, πάντως, όνομα του ιδρυτή είναι Κουδουμνής, όπως αυτό αναγράφεται στην επιγραφή του συγκεκριμένου ναού.

Πιθανότερη από τις δύο απόψεις θεωρούμε την πρώτη, οπότε, στην περίπτωση αυτήν, το όνομα του χωριού προήλθε, προφανώς, από συνεκφορά του ονόματός του με το προηγούμενο άρθρο (στα Κούμια> στ’ Ακούμια). 


Με το όνομα αυτό «Κούμια» το χωριό αναφέρεται σε άγιο δισκάριο της ενορίας του έτους 1917 (πβ., εξάλλου, και το άλλο χωριό του νομού μας, τους Κούμους, που δικαιολογεί μια παρόμοια προέλευσή του, από ουσιαστικό, δηλαδή, κούμος)

Η ίδρυση του χωριού προσδιορίζεται στην ακμή της Βυζαντινής αυτοκρατορίας περί το 1000 και πιο συγκεκριμένα όταν ο Νικηφόρος Φωκάς ελευθέρωσε την Κρήτη από τους Άραβες και εγκατέστησε χριστιανικές οικογένειες για την ενίσχυση του πληθυσμού, γεγονός που επιβεβαιώνουν οι τοιχογραφίες στον Χριστό (εκκλησία της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα) που χρονολογούνται από τον 10ο - 11ο αιώνα

Η παρουσία του στους ιστορικούς αγώνες υπήρξε συνεχής τόσο στην κρητική επανάσταση με την ιστορικά μαρτυρημένη συμμετοχή του καπετάνιου Αναγνώστη Μαρινάκη και τη σύναξη των καπεταναίων κάτω από τον πλάτανο όσο και στους Βαλκανικούς πολέμους αλλά και στη Μικρασιατική εκστρατεία ως και την Κατοχή

Κατεξοχήν γεωργική περιοχή με μοιρασμένους πάντοτε τους κατοίκους στον κύριο αστικό οικισμό και στις αγροικίες της Γιαλιάς. Η ενασχόληση με τη γεωργία και την κτηνοτροφία βοήθησε στη διαμόρφωση μιας κλειστής οικονομικής κοινότητας με περιορισμένα ανοίγματα έκανε την επιβίωση δύσκολη κάτω από αντίξοες συχνά συνθήκες. 

Γι αυτό ίσως εκτιμούσαν ιδιαίτερα τα γράμματα και τη μόρφωση που έδινε τη δυνατότητα στους νεότερους να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους κι έτσι εξηγείται ο μεγάλος αριθμός των μορφωμένων αλλά και η –εσωτερική κυρίως- μετανάστευση.

Ομοιογενής πάντοτε και ευάριθμη κοινότητα αυτάρκης, με πλούσια λαϊκή παράδοση οριοθετημένη από τις ανάγκες της καθημερινότητας, παρουσιάζει ιδιαίτερο λαογραφικό ενδιαφέρον για το μελετητή. 

Αυτάρκης και ιεραρχημένη κοινωνία με αυστηρές αρχές και θρησκευτικούς κανόνες, με αλληλεγγύη μεταξύ των κατοίκων και συναίνεση σε σημαντικά θέματα - σ’ αυτό οφείλει ίσως τη χαμηλή εγκληματικότητα - έχει ως σημείο αναφοράς την κοινή θρησκευτική ζωή που προσδιορίζει και την κοινωνική και εκφράζεται πάντα με σημείο αναφοράς την πλατεία όπου και η κεντρική εκκλησία της Παναγίας με το ομώνυμο πανηγύρι.

Σήμερα, δημογραφικά συρρικνωμένη η κοινότητα επιβιώνει σταθερά με βελτιωμένες τις συνθήκες ζωής και με έντονη κινητικότητα κυρίως στη διάρκεια του καλοκαιριού οπότε η συγκέντρωση του ντόπιου πληθυσμού με σημείο αναφοράς το πανηγύρι του Δεκαπενταύγουστου και τη ζωηρή κίνηση της παραλίας ενισχύουν την παρουσία της και διαμορφώνουν ένα νέο πρόσωπο που συνδυάζει την παράδοση με το σύγχρονο τρόπο ζωής.

Σήμερα, δημογραφικά συρρικνωμένη η κοινότητα επιβιώνει σταθερά με βελτιωμένες τις συνθήκες ζωής και με έντονη κινητικότητα κυρίως στη διάρκεια του καλοκαιριού οπότε η συγκέντρωση του ντόπιου πληθυσμού με σημείο αναφοράς το πανηγύρι του Δεκαπενταύγουστου και τη ζωηρή κίνηση της παραλίας ενισχύουν την παρουσία της και διαμορφώνουν ένα νέο πρόσωπο που συνδυάζει την παράδοση με το σύγχρονο τρόπο ζωής.

.com/img/a/

.com/img/a/


Η ενοριακή εκκλησία του χωριού είναι αφιερωμένη, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, στη Κοίμηση της Θεοτόκου. Εκκλησιαστικά υπάγεται στην Α΄ Αρχιερατική περιφέρεια της Ιεράς Μητροπόλεως Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων


.com/img/a/

 


Market Pass: Ξεκίνησαν οι πληρωμές στους δικαιούχους, με μία μέρα καθυστέρηση

Οι δικαιούχοι του Market Pass θα βλέπουν σταδιακά τα χρήματα στο λογαριασμό τους, καθώς ξεκίνησε η πληρωμή της τελευταίας δόσης του Ιουλίου, με καθυστέρηση μίας ημέρας.


Tα χρήματα που τους αναλογούν πιστώνονται στην άυλη ψηφιακή κάρτα.


Η πληρωμή έπρεπε κανονικά να πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 3 Ιουλίου, ωστόσο καθυστέρησε.


Παρόμοιες καθυστερήσεις είχαν σημειωθεί και στην πληρωμή του περασμένου Μαΐου.



Τα ποσά που θα δοθούν από το Market Pass είναι τα εξής:


22 ευρώ σε ένα μονομελές νοικοκυριό

32 ευρώ σε ένα ζευγάρι χωρίς τέκνα

32 ευρώ σε μια μονογονεϊκή οικογένεια με ένα εξαρτώμενο τέκνο

42 ευρώ σε μια μονογονεϊκή οικογένεια με δύο εξαρτώμενα τέκνα

42 ευρώ σε ένα ζευγάρι με ένα εξαρτώμενο τέκνο

52 ευρώ σε ένα ζευγάρι με δύο εξαρτώμενα τέκνα

62 ευρώ σε ένα ζευγάρι με τρία εξαρτώμενα τέκνα

72 ευρώ σε ένα ζευγάρι με τέσσερα εξαρτώμενα τέκνα

iefimerida.gr

Το Ξενοδοχείο Φλώριδα Απο Την Πρώτη Εικοσαετία Του 20ου Αιώνα.

 Το ξενοδοχείο Φλώριδα χτίστηκε την πρώτη εικοσαετία του 20ου αιώνα. 

Το τριώροφο αυτό λιθόδμητο κτίσμα είναι επίσης δημιούργημα του  αρχιτέκτονα Δημήτρη Κυριακού. Ήταν ιδιοκτησία της υπηρεσίας των 
Βακουφίων (Εφκάφι), δηλαδή της υπηρεσίας που διαχειριζόταν περιουσίες που  ανήκαν σε μουσουλμανικά φιλανθρωπικά ιδρύματα ή ναούς. 

arabiki+arxitektoniki

Το γεγονός αυτό εξηγεί το ότι το κτήριο έχει μορφολογικά στοιχεία αραβικής αρχιτεκτονικής. 
Η πρόσοψη του οικοδομήματος διαρθρώνεται σε τρεις κάθετες ζώνες με πλατύτερη την κεντρική . Στην κεντρική ζώνη, τα ανοίγματα του πρώτου και δεύτερου ορόφου είναι τρίλοβα και τα υπέρυθρά τους σχηματίζονται σύμφωνα με τα αραβικά πρότυπα. Με τον ίδιο τρόπο σχηματίζονται και τα υπέρθυρα των ανοιγμάτων στις 2 άλλες ζώνες του κτηρίου. 

DSC00340.sized

Οι εξώστες είναι τοποθετημένοι αντιδιαμετρικά. Σε αντίθεση με το υπόλοιπο κτήριο, το ισόγειο δεν έχει στοιχεία αραβικής αρχιτεκτονικής. Από αυτό το μεγαλοπρεπές και κομψό κτίσμα σήμερα διασώζεται μόνο η πρόσοψη. 

180776_128819523857806_7668734_n

Ο Πρόεδρο της ΠΕΔ Κρήτης Γιάννης Κουράκης στην εκλογή του νέου Πρόεδρου της ΚΕΔΕ

 Στη διαδικασία της εκλογής του νέου Προέδρου της ΚΕΔΕ, που έγινε στα γραφεία της ΚΕΔΕ, παρέστη ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (ΠΕΔ) Κρήτης Γιάννης Κουράκης, καθώς και Πρόεδροι των ΠΕΔ της χώρας.


Ο Λάζαρος Κυρίζογλου εκλέχθηκε σήμερα νέος πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), στη θέση του παραιτηθέντος λόγω της υπουργοποιήσεις του Δημήτρη Παπαστεργίου.



Στο περιθώριο των διαδικασιών εκλογής, ο κ. Κουράκης είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον νέο Πρόεδρο της ΚΕΔΕ για γενικότερα θέματα της Αυτοδιοίκησης, ενώ είχε ιδιαίτερη συνομιλία και με τον νέο υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημ. Παπαστεργίου

4ος Διαγωνισμός Πρέφας στις Μέλαμπες

 4ος Διαγωνισμός Πρέφας

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
▪️
Έναρξη: Παρασκευή 4 Αυγούστου στις 18:00 το απόγευμα.
Προκριματικοί αγώνες: για πρόκριση χρειάζονται 2 νίκες σε 2 ή 3 αγώνες.
▪️
Σάββατο 5 Αυγούστου στις 10:00 το πρωί.
Νόκ-άουτ αγώνες το πρωί, και το απόγευμα Προημιτελικοί και Τελικός.




Διαδικαστικά :
τραπέζια των 4 ατόμων, κι αν χρειαστεί και των 3, που προκύπτουν μετά από κλήρωση (ΠΛΗΝ των 2 πρώτων αγώνων της Παρασκευής που θα γίνει 1 κλήρωση και για τους 2 πρώτους αγώνες)
Κόστος συμμετοχής: 12 ευρώ

Εγγραφές θα γίνονται μέχρι την Παρασκευή 28 Ιουλίου.

Πληροφορίες-εγγραφές :
Πολύδωρος Κυριακάκης : 694-494-1655
Νίκος Νικάκης : 697-220-9911
Γιάννης Τσουρδαλάκης : 693-739-6054

Σας καλούμε να λάβετε μέρος στο διαγωνισμό και να απολαύσετε το πιο δημοφιλές και αγαπητό παιχνίδι του χωριού μας, με πρεφαδόρους υψηλού επιπέδου!
Φυσικά από την συμμετοχή δεν αποκλείεται κανένας και είναι καλοδεχούμενοι έμπειροι και άπειροι παίχτες, άνδρες και γυναίκες όλων των ηλικιών καθώς και παίκτες από όλη την Κρήτη.


Άλλωστε πέρυσι μας τίμησαν με την συμμετοχή τους, 10 παίχτες από Βώρους, Φανερωμένη, Σακτούρια, Κρύα Βρύση, Ηράκλειο και Χανιά, που ενσωματώθηκαν πλήρως με τους χωριανούς και θεωρούμε ότι ευχαριστήθηκαν από τη διοργάνωση.


Τους ξαναπεριμένουμε μαζί με νέους φίλους! Γιατί ο στόχος μας είναι το σμίξιμο των ανθρώπων και η απόλαυση του παιχνιδιού.

4ος Διαγωνισμός Πρέφας στις Μέλαμπες

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Κοράλλι η νέα ποιητική συλλογή του Νίκου-Οχάνες Μικιρδιτσιάν "Μηχανισμοί άμυνας"

 Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Κοράλλι η νέα ποιητική συλλογή του Νίκου-Οχάνες Μικιρδιτσιάν με τίτλο «Μηχανισμοί άμυνας».


Ο τίτλος προκύπτει από τη συνεχή και ακατάπαυστη προσπάθεια της ύπαρξης, να αμυνθεί έναντι επιθέσεων που δέχεται. Οι επιθέσεις αυτές είναι εξωτερικές (κοινωνικές και πολιτιστικές επιταγές) αλλά και εσωτερικές (πάλη μεταξύ επιθυμίας και απαγόρευσης, πάλη μεταξύ ασυνειδήτου, υπερεγώ και εγώ).



 Πραγματεύεται επίσης τις όποιες ματαιώσεις και ψευδαισθήσεις της πραγματικότητας.
Πρόκειται για το τρίτο ποιητικό βιβλίο του δημιουργού και περιλαμβάνει 72 ποιήματα με θεματική προσέγγιση επηρεασμένη από το επάγγελμα του ποιητή, την ψυχιατρική.

 

Βιογραφικό:
Ο Νίκος-Οχάνες Μικιρδιτσιάν γεννήθηκε στον Πειραιά. Επέλεξε την ιατρική με ειδικότητα στην ψυχιατρική από το 1974. Πρώτη φορά δημοσιεύτηκαν πέντε ποιήματά του στην «Ποιητική Αντιανθολογία» του Δημήτρη Ιατρόπουλου, το 1971. 


Τα τελευταία χρόνια γράφει πιο συστηματικά ποιήματα και διηγήματα, πολλά από τα όποια έχουν δημοσιευτεί σε λογοτεχνικά έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά και ομαδικές συλλογές, όπως «Τα ποιήματα του 2018» (εκδ. δέκατα), «Ταξίδια, 40 + 7 βραβευμένα διηγήματα» (εκδ. Ιανός, 2021). Απέσπασε το 1ο Τιμητικό Βραβείο Κοινωνικού Ποιήματος 2019 για το ποίημα «Η μοναξιά των αντρών», στον 5ο Παγκόσμιο Διαγωνισμό «Κ.Π. Καβάφης» και το 1ο Βραβείο Ποιήματος του Ελληνικού Πολιτιστικού Ομίλου Κυπρίων για το ποίημα «Τετελεσμένα».


Το 2018 κυκλοφόρησε το βιβλίο του «Ατάραχα έμειναν τα πουλιά στα σύρματα» (εκδ. Γαβριηλίδης) και το 2019 τα «Εκτυφλωτικά φώτα» (εκδ. Οδός Πανός) που αναδείχθηκαν «Βιβλίο της χρονιάς» στον διαγωνισμό του Ελληνικού Πολιτιστικού Ομίλου Κυπρίων.
Είναι μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Ιατρών Λογοτεχνών.

 

Ο Ξηρός Πνιγμός Και Ο Δευτερογενής Πνιγμός.

 Μετά από ένα περιστατικό παρ ‘ολίγον πνιγμού, οι γονείς νιώθουν ανακουφισμένοι, αλλά υπάρχει μια πιθανότητα τα παιδιά να πνιγούν και αφού βρεθούν έξω από το νερό, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες.

“Είναι κάτι που πολλοί άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν. Όταν κάποιος σκέφτεται τον πνιγμό, σκέφτεται ότι συμβαίνει αμέσως. Αυτός είναι ο κίνδυνος του παρ ‘ολίγον πνιγμού».
00+(1)

Υπάρχουν δύο φαινόμενα τα οποία πρέπει να γνωρίζουμε:  ο ξηρός πνιγμός και ο δευτερογενής πνιγμός. Μπορούν να εμφανιστούν από τη στιγμή που ένα παιδί σωθεί από πνιγμό και θεωρηθεί ότι δεν κινδυνεύει πλέον. Και τα δύο μπορεί να οδηγήσουν σε εγκεφαλική βλάβη, αναπνευστικά προβλήματα ή ακόμα και θάνατο.
  • Όταν ένας κολυμβητής κινδυνεύει να πνιγεί, μπορεί να εισπνεύσει νερό στους πνεύμονές του. Στον ξηρό πνιγμό, ο λάρυγγας κλείνει ως άμυνα – δεν επιτρέπει το νερό να εισέλθει, αλλά ταυτόχρονα δεν εισέρχεται καθόλου αέρας.
  • Στο δευτερογενή πνιγμό, το νερό αναρροφάται μέσα στους πνεύμονες και συγκεντρώνεται εκεί, με αποτέλεσμα να γίνεται δύσκολη η αναπνοή, και τα θύματα συχνά κάνουν ένα ήχο σαν ” κροτάλισμα “, καθώς προσπαθούν να αναπνεύσουν.

  • 15
“Αυτός είναι ο λόγος που κάθε παιδί που έχει πέσει στο νερό ή βιώσει μια παρ ‘ολίγον πνιγμού εμπειρία, πρέπει να πάει στο νοσοκομείο αμέσως.  Αν μπορούμε να επέμβουμε γρήγορα, είναι δυνατό για το παιδί να ανακάμψει ” σύμφωνα με τους παιδιάτρους.
5% των παιδιών που κινδύνευσαν να πνιγούν, βρίσκονται αντιμέτωπα στη συνέχεια με το  δευτερογενή πνιγμό. Μερικές φορές, τα παιδιά αναρρώνουν πλήρως. Αλλά στην άλλη άκρη του φάσματος, υπάρχουν θάνατοι.
Ποια είναι τα σημάδια του δευτερογενούς πνιγμού;
Υπάρχουν μια σειρά από προειδοποιητικά σημάδια ότι το παιδί σας μπορεί να απειλείται από δευτερογενή πνιγμό.
Αλλά, υπάρχει και ένας γενικός κανόνας: να παρακολουθείτε το παιδί σας για τις επόμενες 24 ώρες και να ψάχνετε για συμπτώματα όπως δύσπνοια, διαφορές στην αναπνοή, όπως βαριά ή ρηχή αναπνοή, μη φυσιολογικό χρώμα δέρματος, και ρίγος.

http://paidis.com/

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η 1η «Γιορτή Χοχλιού» Στο Παρασπόρι Του Δήμου Σητείας

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η 1η «Γιορτή Χοχλιού» Στο Παρασπόρι Του Δήμου Σητείας

Στο πλαίσιο της διατήρησης και της διάδοσης της τοπικής γαστρονομίας και των παραδοσιακών γλεντιών, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Παρασπορίου διοργάνωσε με την συμμετοχή πλήθος κόσμου την 1η «Γιορτή Χοχλιού» το βράδυ του Σαββάτου 1 Ιουλίου στον αύλειο χώρο του Πολιτιστικού Κέντρου Παρασπορίου (παλιό Δημοτικό Σχολείο). 

Ο δραστήριος πολιτιστικός σύλλογος πάντα πρωτοπόρος στην διοργάνωση γλεντιών, μας έχει συνηθίσει εδώ και χρόνια να πραγματοποιεί εκδηλώσεις στον πανέμορφο χώρο της κάτω βρύσης, φέτος σε ένα εξίσου όμορφο χώρο φιλοξένησε πλήθος κόσμου διασκεδάζοντας με το 
συγκρότημα των Κώστα Κακουδάκη και Μιχάλη Πετσάκη.


 Το Δ.Σ του Συλλόγου Παρασπορίου σε σχετική ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανέφερε

αισθάνεται την ανάγκη να εκφράσει πολλές ευχαριστίες σε όλους που βοήθησαν ο καθένας με τον τρόπο του,στην πραγματοποίηση της νέας μας γιορτής, ιδιαιτέρως σε όσους προσφέρθηκαν εθελοντικά και αφιλοκερδός με όλα τα μέσα που διέθεταν και όλες τις δυνάμεις τους.


Τέλος ευχαριστούμε πολύ όλο τον κόσμο και τα μέλη μας που μας τίμησαν με την παρουσία τους σε αυτή την γιορτή μας.

Σας ευχαριστούμε όλους
Με εκτίμηση
Εκ μέρους του Δ.Σ
Ο Πρόεδρος Ν.Μπουντρονικόλας
Ο Γραμματέας
Στ. Καρνιαδάκης








Εδώ Γεννήθηκε Ο Νίκος Καζαντζάκης.

 Το κατεστραμμένο σπίτι που γεννήθηκε ο μεγάλος στοχαστής και συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ήταν λίγους μήνες πριν το θάνατό του, πιθανώς το καλοκαίρι του 1955 ή 1956, όταν ο δήμος Ηρακλείου και ο δήμαρχος Γιώργος Γεωργιάδης οργάνωσαν μια σεμνή τελετή για την τοποθέτηση μιας αναμνηστικής πλάκας με την ένδειξη

 «ΕΔΩ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΤΟ 1881 Ο ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ». 

A

Βέβαια σ’ αυτή την αναφορά υπήρχε λαθεμένη αναγραφή για την ημερομηνία γέννησης του Καζαντζάκη, αφού ήλθε στο φως το 1883, στις 18 Φεβρουαρίου με το παλιό ημερολόγιο. Παλιότερα αναγραφόταν λαθεμένα ότι ο χρόνος γέννησής του ήταν το 1881, κι όχι ο πραγματικός, δηλαδή το 1883.

Το σπίτι ήταν στη σημερινή οδό Νίκου Καζαντζάκη. Τότε ήταν ένα σοκάκι στη συνοικία που οι Κρητικοί ονόμαζαν «του Αγίου Ιωάννη Μακελά», αφού εκεί κοντά βρισκόταν ένα σφαγείο, κάποιοι λένε στα χρόνια της βενετσιάνικης ακόμη κυριαρχίας. Στα λατινικά το σφαγείο λέγεται macelum. Οι Τούρκοι ονόμαζαν διαφορετικά τη συνοικία: του Ρετζίπ Αγά ή και Σιβρί Τσεσμέ.
Το σπίτι καταστράφηκε από βομβαρδισμό στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, κι έτσι το δείχνουν οι φωτογραφίες που παρουσιάζουμε, από τη συλλογή του κ. Μηνά Γεωργιάδη, γιού του αείμνηστου δημάρχου Γιώργου Γεωργιάδη.

C

Όπως έχουμε ήδη αναφέρει, θα πρέπει να ήταν καλοκαίρι του 1955 ή του 1956 όταν έγινε η τελετή εντοιχισμού της αναμνηστικής πλάκας. Ο τότε δήμαρχος Γιώργος Γεωργιάδης και άλλοι φίλοι, συγγενείς του στοχαστή και παράγοντες της πόλης συμμετείχαν στη σεμνή τελετή. Ο δήμαρχος ανεβασμένος πάνω σε μια πρόχειρη «εξέδρα», φτιαγμένη από πέτρες τους κατεστραμμένου σπιτιού, μίλησε για τον μεγάλο συμπολίτη, εκείνον που έκανε περήφανο τον γενέθλιο τόπο. Όπως φαίνεται, ο χώρος είχε αυλή με δένδρα και λουλούδια, ακόμη και την περίοδο αυτή, πολλά χρόνια δηλαδή μετά τον βομβαρδισμό. 

B

Αργότερα το σπίτι ανακατασκευάστηκε και η αυλή έγινε πλέον εσωτερικός χώρος. Η αναμνηστική πλάκα, ξεθωριασμένη πλέον, παρέμεινε για πολλά χρόνια να θυμίζει κάτι από το ένδοξο παρελθόν του χώρου.
Το 2003, το δημοτικό συμβούλιο Ηρακλείου, με αφορμή ένα άρθρο του φιλολόγου Μανόλη Αστυρακάκη στην «Π», που ανέφερε την εγκατάλειψη του χώρου, έκανε δεκτή την πρόταση του αντιδημάρχου Μανόλη Βασιλάκη για την αγορά του οικοπέδου και του οικήματος, προκειμένου να αξιοποιηθεί.