Τρίτη 1 Αυγούστου 2023

Το Παραδοσιακό Χωριό Δράπανος Στον Δήμο Αποκορώνου

  %25CE%2594%25CE%25A1%25CE%2591%25CE%25A0%25CE%2591%25CE%259D%25CE%259F%25CE%25A3%2B%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%25281%2529


Ο Δράπανος είναι ένα μικρό, παραδοσιακό χωριό που σιγά-σιγά αναπτύσσετε. Το χωριό  απέχει είκοσι πέντε λεπτά οδικώς από την πόλη των Χανίων Είναι στην περιοχή του Αποκόρωνα, και μέρος της κοινότητας του Κεφαλά.

%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(2)


%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(3)


%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(4)

Ο Δράπανος είναι ένα όμορφο παραδοσιακό χωριό, βρίσκεται πάνω σε ένα ψηλό λόφο και σας προσφέρει μια μοναδική πανοραμική θέα προς όλο τον κόλπο της Σούδας (Δυτικά) και τα Λευκά Όρη με τις κοιλάδες και τους καταπράσινους λόφους Το χωριό έχει τρεις ταβέρνες και ένα μικρό μπακάλικο που διαθέτει όλα τα απαραίτητα. Στον Δράπανο υπάρχει αστική συγκοινωνία τα λεγόμενα (ΚΤΕΛ) που μπορούν να σας μεταφέρουν στα γύρω χωριά ή ακόμα και στα Χανιά.. Άλλες υπηρεσίες μπορείτε να βρείτε σε γειτονικά χωριά όπως η Πλάκα ή ο Κεφαλάς, που είναι μόνο λίγα λεπτά μακριά με το αυτοκίνητο, το κοντινότερο παραθαλάσσιο χωριό είναι η Αλμυρίδα περίπου δέκα λεπτά με το αυτοκίνητο.


%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(5)


%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(6)


%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(7)

Το πιο σημαντικό αξιοθέατο που μπορείτε να επισκεφτείτε είναι Ο φάρος στο Ακρωτήριο Δράπανο βρίσκεται περίπου 26km ανατολικά των Χανίων και 2km βόρεια του Κόκκινου Χωριού. Εδώ δίπλα βρίσκεται και το εκπληκτικό υποθαλάσσιο σπήλαιο των Ελεφάντων, πολύ αγαπημένος προορισμός για υποβρύχιες καταδύσεις.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΦΑΡΟ

%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(8)


%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(9)


%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(10)


%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(11)


%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(12)

Πρέπει να σας τονίσουμε ότι ο Δράπανος λόγω της γεωγραφικής του θέσης, της όμορφης θέας που προσφέρει, του ιδανικού ξηρού κλίματος και της κοντινής απόστασής του από τα άλλα χωριά,  αποτελεί μία πραγματικά  ιδανική τοποθεσία για να περάσετε αξέχαστες διακοπές. 

%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(13)

%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(14)

%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91+(15)

%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A3+++%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ

Το πλοίο της σωτηρίας η Ιμμακολάτα που έφυγε το 1944 απο το Φοινίκι της Καρπάθου για την Αλεξάνδρεια

Από τις οικονομίες μιας ζωής ο μπάρμπα αράπης έβγαλε 100 χρυσές λίρες, πλήρωσε κι έφτιαξε μια 7μετρη βάρκα, με μηχανή 7 ίππων μάρκας Scandis, την Ιμμακολάτα! 


Οι δυο νεαροί άντρες, τα ανήψια του, ήταν μεγαλωμένοι μέσα στη θάλασσα, ναυτικοί πριν ακόμη γεννηθούν, αυτό το δώρο θα έπιανε τόπο, θα γινόταν η ελπίδα, το καθημερινό τους μεροκάματο, έτσι δεν θα έφευγαν στα ξένα.

  

Μανώλης Δημελλάς, Αρθρογράφος




Όλο περίμενε μοναχή και έρημη στα ξένα, έκανε όνειρα μήπως τη θυμηθεί κάποιος φίλος, ήθελε να τρέξει κοντά ένας δικός της, πρώτα χαϊδέψει τα ξύλα της, έπειτα συμμαζέψει τα σάπια σχοινιά και τη ξερή σκουριασμένη μηχανή κι ύστερα να βρεθεί κάποιος τρόπος, ώστε να επιστρέψει σε κείνα τα γνώριμα νερά, μόνο για να πεθάνει δίπλα στους καθαρούς θαλασσινούς που την αγάπησαν και πότισαν ιδρώτες, έσταξαν τη ζωή τους πάνω στο στενό φτωχό κορμάκι της.


Μα δε μιλάνε οι βάρκες, για κάποιους είναι ψόφια ξύλα, όμως η Ιμμακολάτα δεν ήταν όποια κι όποια. Μασούσε κι έφτυνε πετρωμένο αλάτι πάνω σε τέτοιους στεριανούς.


Ήταν καμωμένη από τα πιο μεγάλα όνειρα, χτισμένη με τέτοια αγάπη που πολύ πριν πέσει στο νερό ήταν προορισμένη να κερδίσει τις πιο μεγάλες δόξες και το όνομα της να γίνει αιώνιο συνώνυμο της αντρειοσύνης και της λεφτεριάς.



Το Φοινίκι στο τέλος της δεκαετίας του '30, κάποια από αυτές τις βάρκες ήταν η Ιμμακολάτα (από το βιβλίο Κάρπαθος, του Μιχαηλίδη-Νουάρου)


Στις αρχές της τρίτης δεκαετίας του 20ου αιώνα κι ένας παντόξενος, μετανάστης από την μάνα του ντουνιά, την Αίγυπτο, ξέμεινε στην Κάρπαθο. Στο νησί τον έλεγαν μπάρμπα-αράπη, μα δεν είχαν στο νου τους να τον κοροϊδέψουν, δεν ήταν λευκός και τους έκανε εντύπωση το έντονα σκούρο δέρμα του. Όχι βέβαια πως σε κείνο τον τόπο δεν γνώριζαν από πολυκοσμία, ακόμη κι ο Ιούλιος Βερν έγραψε για τους πειρατές και τα σκλαβοπάζαρα που έδιναν κι έπαιρναν στην πλατεία του χωριού!


Ο ξένος αυτός δούλευε με Κασιώτες εφοπλιστές και παντρεύτηκε τη Σοφία το γένος Χατζημανώλη στην Αρκάσα, ρίζωσε στον τόπο και θέλησε να βοηθήσει τα δυο ανήψια της γυναίκας του, τον Μιχάλη Πιττά και τον Κώστα Λαμπρίδη, μάλλον όταν τρία Φοινικιώτικα ιστιοφόρα χάθηκαν από μια άγρια θαλασσοταραχή (ήταν 10 Φλεβάρη 1936 όταν βούλιαξαν τα σκάφη των Κανάκη, Πατσουράκη και Πιττά).


Από τις οικονομίες μιας ζωής ο μπάρμπα αράπης έβγαλε 100 χρυσές λίρες, πλήρωσε κι έφτιαξε μια 7μετρη βάρκα, με μηχανή 7 ίππων μάρκας Scandis, την Ιμμακολάτα! Οι δυο νεαροί άντρες, τα ανήψια του, ήταν μεγαλωμένοι μέσα στη θάλασσα, ναυτικοί πριν ακόμη γεννηθούν, αυτό το δώρο θα έπιανε τόπο, θα γινόταν η ελπίδα, το καθημερινό τους μεροκάματο, έτσι δεν θα έφευγαν στα ξένα.

Το μικρό φυσικό λιμανάκι Φοινίκι ήταν η καρδιά της εμπορικής Καρπάθου, και βρέθηκε σε μεγάλη ακμή από το 1910 μέχρι τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο αφού ήταν το κεντρικό λιμάνι του νησιού. Τα μικρά ιστιοφόρα των Ηλ. Πατσουράκη, Νικ. Εμμανουηλίδη, Εμμ. Φελουζή. Κων. Πιττά και λίγο αργότερα η Ιμμακολάτα, των Πιττά-Λαμπρίδη, σα να τραβούσαν το νησί, το έφερναν λίγο πιο κοντά στα γειτονικά βράχια, με πρώτη την Κάσο, έπειτα την Κρήτη και έφταναν μέχρι τον Πειραιά.


Τα μικρά εμπορικά μαγαζιά των Βαρίκα, Γιαβάση, Πραξούλη, Καμαράτου, Οικονομίδη, ήταν στη σειρά κι από εκεί περνούσαν όλοι οι κάτοικοι για να φροντίσουν τις καθημερινές τους ανάγκες, εκεί ήταν και οι Ιταλοί με την καζάρμα τους, αλλά και το φυλάκιο της finanza, δηλαδή της οικονομικής αστυνομίας και το τελωνείου.


Η Ιμμακολάτα έστεκε περήφανη μέσα στον μικρό όρμο, γέμιζε εμπορεύματα πηγαινο-έφερνε κόσμο, κάθε τόσο πήγαινε για ψάρεμα. Μα ήταν ανυπόμονο βαρκάκι, αχόρταγη και παθιασμένη, όπως ταιριάζει σε ένα γνήσιο σκάφος, ήταν διαρκώς ερωτευμένη με τη θάλασσα, από τα πρώτα χρόνια του πολέμου φαινόταν η μοίρα της και ετοιμαζόταν για έναν αιώνιο ρόλο.


Βλέπεις οι ιδιοκτήτες της αψηφούσαν κάθε θαλασσινή πρόκληση! Άφηναν στην άκρη τους στεγνούς στεριανούς φόβους, ο Πιττάς έπιανε το διάκι κι ο Λαμπρίδης έλυνε και έδενε τη μηχανή με το ένα χέρι κι όταν έπιανε ο άνεμος τότε άφηναν το μικρό πανί να τους ταξιδέψει, να τους μουσκέψει κι εκείνοι σκάλωναν κι ένιωθαν πως έπιαναν την άκρη του ορίζοντα.


Τα Δωδεκάνησα, η Κρήτη, η Κάρπαθος ήταν οι στεριές, μα η απέραντη θάλασσα ήταν πιο στέρεα, πιο φιλόξενη και σίγουρα πιο εύκολη για την Ιμμακολάτα και τους δυο ιδιοκτήτες της. Όπως θυμάται ο δάσκαλος Νικολαϊδης «ετούτη η περήφανη βάρκα είχε τόση δύναμη που κάθε Μαρταπρίλη έσερνε 7 βαρκάκια στα ανοιχτά, για να ψαρέψουν τη Μένουλα»!


Ιταλοί κατακτητές, πόλεμος, υποταγή, αλλά και κρυφή ελπίδα. Το μικρό 7μετρο βαρκάκι συνέχισε να εξυπηρετεί τους κατοίκους ώσπου επιτάχθηκε με βία από τους Γερμανούς, συνέχισε τα δρομολόγια φορτωμένο τρόφιμα, εμπορεύματα, στρατιώτες και κατοίκους, όμως από τον Σεπτέβρη του 1943, τα όπλα έκαναν κουμάντο. 


Μάλιστα η βάρκα έμενε πολύ καιρό στην Κάσο κι ο καπετάν Μιχάλης Πιττάς τράβηξε μαζί τη γυναίκα και τα έξι παιδιά τους. Η Ιμμακολάτα έφερνε το ψωμί, κείνη λοιπόν θα κανόνιζε το πρόγραμμα της φαμίλιας.

Δεν ήταν όλοι οι στρατιώτες φιλοπόλεμοι, περίπου 15 Ιταλοί στρατιώτες προκειμένου να αποφύγουν τα στρατόπεδα συγκεντρώσεως ή έναν άθλιο θάνατο μέσα στα βαπόρια που θα τους μετέφεραν οι Γερμανοί, διάλεξαν να αποδράσουν από την Κάρπαθο. Στο σχέδιο τους είχαν ένα κοντινό ερημονήσι κοντά στην Κάσο, τα Αρμάθια. Από εκεί θα έψαχναν τρόπο για να φτάσουν στην Κρήτη, τα έπαιζαν όλα για όλα και είχαν ελάχιστες ελπίδες.


Οι Γερμανοί έμαθαν για τους φυγάδες και οργάνωσαν αποστολή με την Ιμμακολάτα. Σε αυτήν επέβαιναν 3 Έλληνες ναυτικοί και 5 Γερμανοί στρατιώτες, ανάμεσα τους και ο Alfred Eickworth.


Σύμφωνα με την καταγραφή του αντιστασιακού-συγγραφέα Βάσου Γεραπετρίτη, ο Γερμανός αντιναζιστής Alfred σκότωσε τους άλλους 3 Γερμανούς και με την απειλή του όπλου πήρε τη βάρκα και ζήτησε να τραβήξουν για την Αίγυπτο. 


Ο Μιχάλης Πιττάς του εξήγησε ότι δεν υπήρχαν καύσιμα κι έτσι τράβηξαν για τη Κάσο, μα εκεί Ιταλοί κατάφεραν με διάφορα κόλπα να τον συλλάβουν. Μεταφέρθηκε και πάλι στην Κάρπαθο, αυτή τη φορά ο δύστυχος Alfred Eickworth ήταν δεμένος πιστάγκωνα στο άλμπουρο της Ιμμακολάτας, από το κρατητήριο απέδρασε με την βοήθεια κάποιου άλλου πολιτικού κρατούμενου-στρατιώτη του τάγματος 999, για δυο μήνες κρύφτηκε και περιπλανήθηκε στα βουνά που βρίσκονται στο κέντρο του νησιού αποφεύγοντας την σύλληψη. 


Το κυνηγητό για κομμουνιστή Alfred ήταν ανελέητο, μέχρι τις παραμονές της πρωτοχρονιάς 1944, όταν μυρίστηκε τον φυγά Γερμανό μια περίπολος, του επιτέθηκε και τον σκότωσε. Βρισκόταν στα μετόχια του χωριού Πυλές, το πτώμα του μεταφέρθηκε στην Αρκάσα και θάφτηκε, κάποια χρόνια αργότερα μια αντιπροσωπία Γερμανών μάζεψε τα απομεινάρια από τον τάφο του.


Δεν υπήρχαν θαλασσινές κινήσεις του στρατού που να μην συμμετέχει η πασίγνωστη βάρκα! Μέχρι που οι Γερμανοί τα μάζεψαν κι έφυγαν από το νησί, οι ντόπιοι, με πρωτεργάτες τους Μενετιάτες, ξεσηκώθηκαν και κατάφεραν να βάλουν στην άκρη τους Ιταλούς που είχαν απομείνει.


Ήταν 5η Οκτώβρη 1944 όταν η Κάρπαθος απελευθερώθηκε με ίδιες δυνάμεις και σήκωσε πρώτη από όλα τα Δωδεκάνησα την Ελληνική σημαία!

Μετά τις πρώτες στιγμές του ξέφρενου ενθουσιασμού (ήταν το τέλος 550 χρόνων σκλαβιάς) έπρεπε να βρεθεί κάποιος τρόπος να ειδοποιηθούν οι σύμμαχοι στην Αίγυπτο, ασύρματος δεν υπήρχε και ήταν απόλυτη ανάγκη να καλυφθεί με στρατιωτικές δυνάμεις το νησί.


Αρχικά ρωτήθηκαν κάποιοι έμπειροι καπεταναίοι (στο λιμάνι των Πηγαδίων υπήρχε και το καϊκι ΚΑΛΛΙΟΠΗ του Καλύμνιου Μιχάλη Αντωνάκη), όμως το εγχείρημα ακουγόταν απίθανο ή καλύτερα, όπως είπαν κάποιοι έμπειροι παλιοί ναυτικοί, "κανένας δεν θα ξεκινούσε ένα τόσο παλαβό ταξίδι".


Όμως οι Πιττάς και Λαμπρίδης, 35χρονοι οικογενειάρχες, μάλιστα ο κάθε ένας είχε από έξι παιδιά, δεν λογάριασαν κινδύνους, δεν ένιωθαν φόβους για τη θάλασσα κι ότι υπήρχε στην επιφάνεια της.



Τελευταίες παράγραφοι από τη δισέλιδη επιστολή, το μήνυμα απελευθέρωσης, που μετέφερε η Ιμμακολάτα στους συμμάχους (Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ, Ιωάννης Οθείτης 1965)


Κάρπαθος-Αλεξάνδρεια, 300 μίλια δυσκολιών και απέραντης αγωνίας


Η Ιμμακολάτα ήταν στη διάθεση του αγώνα, εκείνη θα μετέφερε το μήνυμα της Επανάστασης της Καρπάθου, στα γρήγορα οργανώθηκε η επταμελής ομάδα που χρεώθηκε τη μεταφορά της επίσημης επιστολής.


Ήταν Τρίτη 10 Οκτώβρη 1944, από το χάραμα είχαν ξεκινήσει οι ετοιμασίες, φόρτωσαν κουλούρες, τυρί, νερό και χάϊδεψαν τα ξύλα της.


Επτά Καρπάθιοι έπαιρναν θέση μέσα στο μικρό βαρκάκι. Το πλήρωμα, εκτός από τους ψυχωμένους ιδιοκτήτες, καπετάν Μιχάλη Πιττά και τον μηχανικό Κώστα Λαμπρίδη, ήταν ο έμπειρος καπετάν Μανώλης Πατσουράκης (ο δράκος, όπως τον έλεγαν) και οι ναυτικοί Γεώργιος Ηλ. Χριστοδούλου και ο Νικόλαος Σταματάκης. Ακόμη δυο μέλη του επαναστατικού κινήματος Καρπάθου, μη ναυτικοί, πήραν μέρος στην αποστολή, ο Λάζαρος Κοσμάς και ο Σοφοκλής Οικονομίδης, που κρατούσε στα χέρια του το μήνυμα της απελευθέρωσης της Καρπάθου.


Η Ιμμακολάτα (στα επίσημα χαρτιά των επαναστατών είχε το όνομα Κάρπαθος) αναχώρησε με πρώτη στάση την Κάσο, από τους γείτονες θα έπαιρναν καύσιμα, χάρτες και μια πυξίδα, που ήταν απαραίτητη για να ταξιδέψουν στην Αλεξάνδρεια, όπως αφηγείτε ο δάσκαλος Νικολαΐδης «στην Κάσο υπήρχε η σκέψη να επιβιβαστεί και κάποιος διπλωματούχος καπετάνιος, όμως όταν είδαν το 7μετρο βαρκάκι έκαναν πίσω, μόλις ο καπετάν Μιχάλης Πιττάς είδε τη δυσπιστία διέταξε να πάρουν το μπούσουλα, να λύσουν τα σκοινιά και να αναχωρήσουν»!


79 ώρες πάλεμα με τη θάλασσα


Το απόγεμα της Δευτέρας, στις 9 Οκτώβρη έφυγαν από τη Κάρπαθο, διανυκτέρευσαν στη Κάσο και αναχώρησαν στις 10:00 της Τρίτης, 10/9, για το μεγάλο ταξίδι. Έδωσαν άφιξη την Παρασκευή 13 Οκτώβρη 17:00 στο Αμπουκίρ και την επόμενη μέρα, Σαββάτο 14 Οκτώβρη στις 19:00, κατάφεραν να δέσουν στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.


Σύμφωνα με τις πρώτες δημοσιευμένες μαρτυρίες των επιβαινόντων, Οικονομίδη και καπετάν Πατσουράκη, το ταξίδι ήταν εξαιρετικά δύσκολο και επικίδυνο. Το πρώτο κείμενο που δημοσιεύεται στην εφημερίδα Καρπαθιακή, του πατριώτη γιατρού-συγγραφέα Γ. Γεωργίου, γράφεται από τον καπετάν Μανώλη Πατσουράκη, στο τεύχος Μαϊου 1954.


Με τίτλο «Το πρώτο μήνυμα της ελευθερίας» ο καπετάν Μανώλης (ο δράκος, όπως τον έλεγαν) περιγράφει την Ιμμακολάτα ως μια βάρκα 2,5 τόννων ταλαιπωρημένη, όπως γράφει «σε κακά χάλια», αφού είχε χρησιμοποιηθεί εντατικά κατά τη διάρκεια του πολέμου.


Ο καπετάν Μανώλης μόλις άκουσε για την αποστολή έτρεξε στο χωριό Απέρι και δήλωσε την προθυμία του να λάβει μέρος, έτσι γράφει: «βρεμένοι ως το κόκκαλο δώσαμε μάχη και καταφέραμε να φτάσουμε στην Αίγυπτο...όμως η περιπέτεια δεν τελείωσε! Συλληφθήκαμε αμέσως μετά το φουντάρισμα, κλειστήκαμε μέσα, άρχισε η σωματική έρευνα και οι ανακρίσεις».


Αλλά και ο Σοφοκλής Οικονομίδης σε πολλές δημοσιεύσεις, αλλά και σε εκφωνημένους λόγους περιέγραψε τις δυσκολίες του ταξιδιού: «Δελφίνια χόχλαζαν γύρω από τη βάρκα...Στην τύχη της Καρπάθου άγρυπνος προστάτης και φρουρός η Παναγία... Υποχωρεί το σκοτάδι της νύχτας, ξημερώνει Παρασκευή. Ο καπετάν Μιχάλης 12 ώρες στην ίδια θέση. Τα πόδια του μες στο μπούκι, με το διάκι σφιχτά στα ξυλιασμένα χέρια καταβάλλει όση προσπάθεια μπορεί να προσφέρει.


Ο βοριάς το έβαλε πείσμα. Τα κύματα το ένα μετά το άλλο μας κυνηγάνε. Αναστενάζει ο Λαμπρίδη, σηκώνεται λίγο, το πρόσωπο του σα του αράπη. Οι καπνοί της μηχανής έχουν αλλάξει... Το πλοίο μας όλο και τρέχει. Η αγωνία, η συγκίνηση, η νηστεία, ο ήλιος, το αλάτι, αξύριστοι, ο ένας τον άλλον λυπάται...» (Σοφ. Οικονομίδης 5.10.1968).


Ο καπετάν Μιχάλης Πιττάς με σκυμμένο κεφάλι (στα αριστερά ένας Καλύμνιος ψαράς) όσο ζούσε δεν ήθελε να ακούει για τιμές και δόξες, δώρισε στην πατρίδα μαζί με τον Λαμπρίδη μια κόρη τους, την Ιμμακολάτα.


Όλα πήγαν καλά, χαράματα 17 Οκτώβρη 1944, 2 εγγλέζικα αντιτορπιλικά (ΚΛΗΒΕΛΑΝΤ και ΤΕΡΨΙΧΟΡΗ στην επιχείρηση Captive) έφτασαν στην Κάρπαθο, πρώτοι βγήκαν οι 7 τολμηροί Καρπάθιοι που μετέφεραν το μήνυμα της Επανάστασης του νησιού, έτσι η Κάρπαθος κέρδισε μια απίστευτη πρωτιά, είναι το πρώτο ελεύθερο νησί της Δωδεκανήσου! Οι Εγγλέζοι έμειναν μέχρι τις 31 Μαρτίου 1947, όπου και παρέδωσαν τα Δωδεκάνησα στην Ελλάδα.


Μέσα στις χαρές και την παραζάλη της πατρίδας που αγκάλιαζε έστω και πληγωμένη την μικρή της κόρη, η υπόθεση της Ιμμακολάταςξεχάστηκε. Το μικρό βαρκάκι ξέμεινε δεμένο κι έρημο σε κάποιο ντόκο του λιμανιού της Αλεξάνδρειας. - Ποιος και γιατί να ενδιαφερθεί; ποιος να σκεφτεί να το μαζέψει; Οι Πιττάς και Λαμπρίδης είχαν από 6 παιδιά, μεγάλες φαμίλιες, που όμως έμεναν δίχως δουλειά μέσα στην ανέχεια και τη φτώχεια. Έδωσαν ότι πολυτιμότερο είχαν στον τόπο τους κι όμως κανένας δεν ενδιαφέρθηκε για κείνους. Ο Μιχάλης Πιττάς είδε κι αποείδε και έφυγε για τον Πειραιά, έμεινε 7 μήνες και πάλεψε να βρει δουλειά σε ένα βαπόρι, ώσπου έφτασε να δώσει δυο χρυσές λίρες σε κάποιους επιτήδειους που φρόντισαν να τον ναυτολογήσουν σε ένα φορτηγό κι έτσι για δυο χρόνια εξασφάλισε ένα μεροκάματο.


Γύρισε στο νησί, λίγο πριν το 1950 έπιασε καπετάνιος στο 23μετρο σκάφος ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ του Φελλουζή (εκεί δούλεψε ως μηχανικός και ο Λαμπρίδης), με το σκάφος κουβαλούσαν γύψο, επιβάτες και εμπορεύματα από την Κάρπαθο στον Πειραιά έτσι έγινε η πιο σταθερή συγκοινωνία με την πρωτεύουσα.

Τα επόμενα χρόνια ο ξεσηκωμός, το «Θαύμα της Καρπάθου» όπως γράφτηκε, αναγνωρίστηκε ως επίσημη αργία του νησιού με το διάταγμα Βασ. Διάταγμα 157 την 25/2/1969.


Οι Μενετές είχαν το θάρρος, την υποχρέωση και την υπευθυνότητα να σηκώσουν πιο ψηλά το μήνυμα της απελευθέρωσης, ωστόσο εξίσου σπουδαίες γιορτές μνήμης γίνονται στο Φοινίκι της Αρκάσας και στο χωριό Απέρι, όπου και υπογράφησαν οι συμφωνίες ανάμεσα στους Επαναστάτες και τους Ιταλούς, εκεί οργανώθηκε η πρώτη ελεύθερη διοίκηση του νησιού, έτσι κάθε Οκτώβρη η ιστορία της θρυλικής ΙΜΜΑΚΟΛΑΤΑΣ γίνεται αφορμή για γόνιμες συζητήσεις.


Ακόμη και το Βασιλικό ζεύγος, που πέρασε από την Κάρπαθο στις 14 Οκτωβρίου 1948 με το αντιτορπιλικό ΑΣΤΙΓΞ, όπως θυμούνται τα παιδιά του καπετάν Μιχ. Πιττά, υποσχέθηκαν στους Πιττά-Λαμπρίδη ένα οικόπεδο στη Δραπετσώνα του Πειραιά! Αλλά και πολλοί από τους πολιτικούς, που βρέθηκαν στο Φοινίκι και έμαθαν για τη χαμένη Ιμμακολάτα, έταζαν... λαγούς με πετραχήλια!


Παρόλα αυτά, τις γνήσιες ενέργειες του Δημάρχου Μακρή, τα δάφνινα στεφάνια και τις υποσχέσεις των δεκάδων περαστικών κυβερνητικών αξιωματούχων, δεν δόθηκε ούτε μια μικρή αποζημίωση, ή έστω ένα κουπί στους ιδιοκτήτες της βάρκας, η ΙΜΜΑΚΟΛΑΤΑ, που σήμερα όλοι την την μνημονεύουν και την τιμούν, χάθηκε σιωπηλά κι άδικα.


Το όνομα της επτάμετρης βάρκας, Ιμμακολάτα, έρχεται από ένα ιταλικό γυναικείο όνομα συνώνυμο της Παρθένου Μαρίας, πρόκειται για το χαμένο σύμβολο ενός μεγάλου αγώνα, μια υπόθεση που ακόμη και σήμερα πονάει τις οικογένειες των δυο ναυτικών.


- Άραγε πόσο διαφορετικά θα είχε γραφτεί η ιστορία εάν δεν γινόταν η αποστολή της Ιμμακολάτας ή εάν η βάρκα δεν κατάφερνε να φτάσει στην Αίγυπτο;


Πόσο κρίμα που δεν κατάφερε να ζήσει, για να σηκώσει τη γαλανόλευκη, ακόμη πιο μεγάλο κρίμα το ότι δεν νιώθουμε τη φωνή μιας βάρκας, ένα σκάφος θα είχε τόσα να πει και θα ήταν όλα απέριττες αλήθειες...


https://www.huffingtonpost.gr/

ΦΩΤ - Αντώνης Γενναράκης

7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Συγγραφής Θεατρικού Έργου

  H Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος (Ε.Σ.Ε.) και το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης προκηρύσσουν διαγωνισμό συγγραφής πρωτότυπου Θεατρικού Έργου με ελεύθερη θεματολογία. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία στήριξης και προώθησης του ελληνικού θεατρικού έργου.

Σε μια εποχή που και τα τηλεοπτικά σενάρια έχουν «θεατρικούς διαλόγους», καθώς και θεματικές ενότητες με δομή «μονόπρακτου», η Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος και το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης καλούν τους ενδιαφερόμενους να καταθέσουν τα έργα τους, συμμετέχοντας στη μία ή και στις δύο κατηγορίες:


1η. Πρωτότυπου* θεατρικού έργου, με κείμενα έως 90 σελίδες
2η. Πρωτότυπου* θεατρικού έργου, με κείμενα έως 30 σελίδες

Καλούνται οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλλουν συμμετοχή μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου 2023, ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα:


Βήμα 1: Να πραγματοποιηθεί η κατοχύρωση του έργου στην ΕΣΕ [τύποι έργου αντιστοίχως: Θεατρικό έργο μέχρι 90 σελίδες | Θεατρικό έργο μέχρι 30 σελίδες (Μονόπρακτο)], στη διεύθυνση:https://senariografoi.gr/gr/screenplays/screenplays-registration/

Βήμα 2: Με τον κωδικό κατοχύρωσης να δηλώσετε συμμετοχή στον σχετικό διαγωνισμό [7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Συγγραφής πρωτότυπου θεατρικού έργου, με κείμενα έως 90 σελίδες | 7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Συγγραφής πρωτότυπου θεατρικού έργου, με κείμενα έως 30 σελίδες (Μονόπρακτο)]:https://senariografoi.gr/gr/screenplays/contests

Στην ειδική περίπτωση που η πληρωμή της κατοχύρωσης δεν δύναται να γίνει με οποιαδήποτε χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, μπορεί να γίνει με κατάθεση  στην τράπεζα Πειραιώς αριθ. λογ. IBAN GR5701718390006839133385616. Σχετικά με αυτή τη διαδικασία παρακαλούμε επικοινωνήστε στη διεύθυνση info@senariografoi.gr.


Κόστος κατοχύρωσης για τα θεατρικά έργα μέχρι 90 σελίδες 35 ευρώ + Φ.Π.Α. 24% = 43,40Κόστος κατοχύρωσης για τα θεατρικά έργα μέχρι 30 σελίδες (μονόπρακτα) 20 ευρώ + Φ.Π.Α. 24% = 24,80


Τα ονόματα των μελών των επιτροπών δεν είναι ανακοινώσιμα προ της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων. Τελικά αποτελέσματα εντός του μηνός Δεκεμβρίου 2023. Τα ονόματα των νικητών θα ανακοινωθούν στην τελετή απονομής στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης πλην των προερχομένων από την επαρχία ή το εξωτερικό που θα προσκαλούνται εγκαίρως ώστε να δυνηθούν να παραστούν στην τελετή απονομής των βραβείων.


Για πλήρη ενημέρωση, επισκεφθείτε τον διαδικτυακό τόπο μας και για τυχόν απορίες ή διευκρινίσεις, επικοινωνήστε στο email info@senariografoi.gr
Αναλυτικές πληροφορίες και όροι διαγωνισμού: https://senariografoi.gr/gr/news/stories/1702/


7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Συγγραφής Θεατρικού Έργου

Η Λέσχη εφέδρων ενόπλων δυνάμεων

 Η Λέσχη εφέδρων ενόπλων δυνάμεων είναι μια προσπάθεια συνειδητοποιημένων εφέδρων αξιωματικών και οπλιτών, Ελλήνων πολιτών που ενδιαφέρονται για την ανάπτυξη και ενίσχυση των μεταξύ αυτών αναπτυχθέντων κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής θητείας σχέσεων, δεσμών και ιδεών και ιδίως η καλλιέργεια του εθελοντισμού, της φιλοπατρίας, της πειθαρχίας και του αλτρουισμού επ' ωφελεία των ενόπλων δυνάμεων και της εθνικής άμυνας της Πατρίδας.

 

Ειδικά στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας η ΛΕΦΕΔ είναι γνωστό πως έχει ενεργό παρουσία σε όλη τη χώρα, οπουδήποτε κι αν απαιτηθεί, καθώς τα μέλη της συμμετέχουν ενεργά σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης μετά από ατυχήματα η θεομηνίες.



 

Επίσης η Λέσχη μετέχει σε εκδηλώσεις κοινωνικού χαρακτήρα, όπως αναδασώσεις , εθελοντικές αιμοδοσίες, συμμετοχή στις κατασβέσεις πυρκαγιών κ.α. (Αριθμός μητρώου Γ.Γ.Π.Π 21/2007)



Η ουσία της έννοιας του ΠΟΛΙΤΗ - ΟΠΛΙΤΗ

 

 

Η Λέσχη Εφέδρων Ενόπλων Δυνάμεων τιμά τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Τιμά εκείνους που έπεσαν αλλά και όλους εκείνους τους αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και οπλίτες που υπηρέτησαν με αυταπάρνηση τα ελληνικά όπλα.

 

«Τιμή σ' εκείνους όπου στην ζωή των

ώρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες.

Ποτέ από το χρέος μη κινούντες ,

Δίκαιοι κι ίσιοι σ΄ όλες των τες πράξεις»

 

Η απόδοση της τιμής και η αίσθηση του χρέους προς τις ένοπλες δυνάμεις δεν είναι προνόμιο των σύγχρονων Ελλήνων. Η ελληνική σκέψη από τα πρώτα της ακόμη βήματα συνέλαβε τη σημασία αυτής της τιμής και την απέδωσε στους οπλίτες της πόλης: Ο δραματουργός Αισχύλος, στο επιτάφιο επίγραμμά του προτίμησε να γράψει για τη μονοήμερη εμπειρία του στη μάχη του Μαραθώνα και όχι για τη συγγραφή της μνημειώδους τριλογίας του, της Ορέστειας.

 

Το πρώτο που μας διδάσκει η ελληνική σκέψη είναι πως η λαμπρή νίκη κατά των Περσών, που την εποχή εκείνη αναγνωρίζονταν ως η συντριπτική υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου, δεν ήταν αποτέλεσμα μιας «αυθόρμητης αντίστασης» αλλά προϊόν μιας δια βίου προετοιμασίας των ελεύθερων οπλιτών - πολιτών να υπερασπίσουν την αυτονομία των πόλεων τους, να υπερασπίσουν δηλαδή την ελευθερία τους.


 

Τα έπη του Ομήρου, δηλαδή η πολεμική ποίηση, ήταν για όλο τον αρχαίο ελληνικό κόσμο το πρώτο και βασικό αναγνωστικό που μελετούσαν τα ελληνόπουλα. Διδάσκονταν γραφή κι ανάγνωση, μελετώντας τα κατορθώματα των επικών ηρώων. Ανδρώνονταν με πρότυπα τους Ομηρικούς ήρωες. 



Κι όταν ενηλικιώνονταν αποκτούσαν δικαίωμα ψήφου μόνο όσοι ήταν ικανοί να φέρουν όπλα. Η εκκλησία του Δήμου ήταν η σύναξη των οπλιτών - πολιτών και η λέξη Λαός ήταν συνώνυμη της λέξεως Στρατός. Για τον αρχαίο Έλληνα ήταν αδιανόητη η ιδέα μιας δημοκρατίας άοπλων πολιτών.



Παρόλα αυτά, η τιμή προς τους ενόπλους δεν εξαντλούνταν στα πολιτικά δικαιώματα, την ποίηση, το θέατρο και τη ρητορική αλλά αποδίδονταν και μέσω της θρησκευτικής πίστης: Σχεδόν κάθε ελληνικός ναός έχει τη ζωοφόρο και τα αετώματά του γεμάτα με θεούς φιλοτεχνημένους με την πολεμική στολή του οπλίτη της πόλης. Η αγγειογραφία δοξάζει τις τάξεις της φάλαγγος και οι ταφικές στήλες απεικονίζουν το νεκρό με στρατιωτική πανοπλία.


 

Η ποιοτική υπεροχή όμως έναντι της υπερδύναμης των Περσών δεν αντλήθηκε μόνο από το ελεύθερο και πολεμικό φρόνημα της Πόλεως των οπλιτών - πολιτών, του Λαού- Στρατού. 



Η στρατιωτική υπεροχή αντλήθηκε από την πολεμική τεχνική που ανέπτυξε ο αρχαίος ελληνικός κόσμος και που κληροδότησε , μέσω της Ρώμης και του Βυζαντίου, στην σύγχρονη δύση. Οι αμερικανοί κλασσικιστές VICTOR DANIS HANSON και JOHN HEATH επισημαίνουν οκτώ χαρακτηριστικά που αποτελούν τον πυρήνα της ελληνικής πολεμικής τεχνικής και απορρέουν από την καταγωγή της Δύσης:



1. Προηγμένη τεχνολογία: η αξεπέραστη δηλαδή υπεροχή τόσο των ελληνικών όπλων όσο και της θωράκισης των οπλιτών.


2. Ανώτερη πειθαρχία: που εξασφαλίζονταν με την αποτελεσματική εκπαίδευση και την πρόθυμη αποδοχή της διοίκησης από τους στρατιώτες


3. Ευφυΐα στην απόκριση: μια ελληνική διανοητική παράδοση, αδέσμευτη κι αλογόκριτη από κυβέρνηση ή από θρησκεία, που επιδίωκε συνεχή βελτίωση ενώπιον της στρατιωτικής πρόσκλησης.


4. Ευρεία, κοινή τήρηση στρατιωτικών συνηθειών μεταξύ της πλειονότητας του πληθυσμού: Η ελληνική πόλις - κράτος εκδήλωνε σταθερά την προτίμηση για πολίτες στρατιωτικούς και ενθάρρυνε τη συμμετοχή των πολιτών στη λήψη των στρατιωτικών αποφάσεων.


5. Επιλογή αποφασιστικής εμπλοκής: η προτίμηση δηλαδή των Ελλήνων, να αντιμετωπίζεται ο εχθρός κατά μέτωπον και να λύεται η μάχη όσο πιο γρήγορα κι αποφασιστικά γίνεται.


6. Κυριαρχία του πεζικού: η ελληνική αντίληψη ότι οι πεζοί με μυική δύναμη, όχι οι ιππείς ούτε καν αυτοί που ρίχνουν τα βλήματα, κερδίζουν τελικά τον πόλεμο.


7. Συστηματική χρησιμοποίηση κεφαλαίων στη διεξαγωγή του πολέμου: Η ικανότητα συλλογής φόρων, επιβολής εισφοράς και δανεισμού χρημάτων για να κατεβαίνουν οι άνδρες στη μάχη και για υλικά, για μεγάλες χρονικές περιόδους.


8. Ηθική αντίσταση στο μιλιταρισμό: Η αντίσταση στο μιλιταρισμό εξασφαλιζόταν με την απανταχού παρουσία λογοτεχνικών, θρησκευτικών και καλλιτεχνικών ομάδων πίεσης που απαιτούν δικαιολόγηση και εξήγηση του πολέμου και πολύ συχνά αμφισβητούν, μερικές φορές ακόμη και αναχαιτίζουν, τη μη συνετή χρήση στρατιωτικής δύναμης. Υπάρχει μια αίσθηση διαφωνίας, που αρχίζει με τους Έλληνες, ότι ο πόλεμος δεν είναι η προτιμητέα πορεία αλλά η μεγάλη τραγωδία της ανθρώπινης κατάστασης.


 

Η ελληνική σκέψη ισορρόπησε πάντοτε τη σκιά με το φως και δεν εξώθησε τίποτα ως την υπερβολή: Οι Έλληνες απεχθάνονται την ωμή βία. Η Αθηνά - θεά της σοφίας είναι ταυτόχρονα προστάτιδα των τεχνών, αλλά και των πολιορκημένων. Φέρει πάντοτε δόρυ και φορά κράνος. Μονομαχεί με τον Θεό του πολέμου, τον Άρη και τον κατατροπώνει! Η ωμή βία απορρίπτεται. Απορρίπτεται όμως και ο φόβος. Οι αρχαίοι Έλληνες μεταλλάσσουν τον φόβο, μέσα από τους κοινωνικούς παιδευτικούς μηχανισμούς, σε κίνητρο κοινωνικής συνοχής, στρατιωτικής οργάνωσης, μαχητικού πνεύματος, σε κίνητρο για νίκη.



Να γιατί ο αρχαίος ελληνικός κόσμος βγήκε νικητής από την φοβερή εκείνη σύγκρουση με την περσική υπερδύναμη. Ο χρυσός αιώνας της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, η ακμή των κλασσικών χρόνων δεν θα υπήρχε ποτέ αν οι Έλληνες αποφάσιζαν να περικόψουν τις τεράστιες πολεμικές δαπάνες της ναυπήγησης του στόλου τους στις παραμονές των Περσικών πολέμων.



Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός δεν έθρεψε ψευδαισθήσεις και ιδεοληψίες που υπονομεύουν την άμυνα και την ελευθερία της Πόλεως.

«Ελεύθερον το εύψυχον - εύδαιμον δε το ελεύθερον.»

Με άλλα λόγια «Θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία. Δίχως δε την ελευθερία δεν υπάρχει ευδαιμονία.»


 

Ο ελληνικός κόσμος γνώρισε την παρακμή και την υποτέλεια όταν απομακρύνθηκε από την κοινωνική οργάνωση της Πόλης - κράτους και το θεμέλιο της ελευθερίας της: το οπλιτικό- πολιτικό πνεύμα. Στους χρόνους τους βυζαντινούς ο λαός μας κατόρθωσε να διατηρήσει στην συλλογική του μνήμη πνεύμα σεβασμού στους ενόπλους υπερασπιστές του.



Οι Ακρίτες, δηλαδή οι οπλίτες με μικρούς κλήρους γης, υμνήθηκαν από το λαό γιατί υπεράσπισαν αποτελεσματικά για περισσότερους από τρεις αιώνες τα σύνορα της βυζαντινής κοινοπολιτείας . Παράλληλα διατηρήθηκε και η παράδοση του εφεδρικού πνεύματος : Υπερασπίζονται την Κωνσταντινούπολη εκτός από τον τακτικό στρατό και τα ένοπλα σώματα των πολιτών της : Οι Βένετοι και οι Πράσινοι.



Δεν υπάρχει εκκλησιά που να μην αγιογραφήθηκαν στους τοίχους της τα παλικάρια της ρωμιοσύνης Ο Άι Γιώργης και ο Άι Δημήτρης. Μέγα είναι το πλήθος των ένστολων αγίων της. Στις επάλξεις, και στις ώρες της μεγάλης αγωνίας, οι πολιορκημένοι βυζαντινοί βλέπουν τη Παναγία να τους συμπαραστέκεται. 



Η θεά Αθηνά παρέδωσε τα σκήπτρα της προστασία της.

Στους σκοτεινούς χρόνους της Οθωμανικής σκλαβιάς το Γένος διατηρεί, μέσα από θρύλους και παραδόσεις, ζωντανή στη συλλογική μνήμη την στρατιωτική - τεχνολογική υπεροχή των βυζαντινών ενόπλων δυνάμεων και την περήφανη αντίσταση του τελευταίου αυτοκράτορα : Του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου που πέφτει μαχόμενος στην Πύλη του Ρωμανού.


 

Είναι θαυμάσιο πως αυτή η στρατιωτική παράδοση ενέπνευσε τον μεγάλο στρατηγό του 21': Τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη. « Μία φοράν, όταν επήραμε το Ναύπλιον, ήλθε ο Άμιλτων να με ιδή. Μου είπε ότι « Πρέπει οι Έλληνες να ζητήσουν συμβιβασμόν και η Αγγλία να μεσιτεύση». 


Εγώ του αποκρίθηκα ότι: «Αυτό δεν γίνεται ποτέ, ελευθερία ή θάνατος. Εμείς, καπετάν Άμιλτων, ποτέ συμβιβασμόν δεν εκάμαμεν με τον Τούρκο. Άλλους έκοψε, άλλους εσκλάβωσε με το σπαθί και άλλοι, καθώς εμείς, εζούσαμε ελεύθεροι από γενεά εις γενεά. 



Ο βασιλεύς μας εσκοτώθη καμμία συνθήκη δεν έκαμε. Η φρουρά του είχε παντοτινόν πόλεμον με τους Τούρκους και δυό φρούρια ήτο πάντοτε ανυπότακτα». Με είπε: «Ποια είναι η βασιλική φρουρά του βασιλέως μας, ποια τα φρούρια;». « Η φρουρά του βασιλέως μας είναι οι λεγόμενοι Κλέφτες, τα φρούρια η Μάνη και το Σούλι και τα βουνά». Έτσι δεν με ομίλησε πλέον».


 

Οι Ένοπλες Δυνάμεις από την σύσταση του ελληνικού κράτους επωμίστηκαν την μεγάλη ευθύνη της πραγμάτωσης της Μεγάλης Ιδέας που κυριάρχησε στην κοινωνική και πολιτική ζωή του τόπου για 100 περίπου χρόνια. Ως σώμα από το σώμα του ελληνικού έθνους αγωνίστηκαν με απαράμιλλη αυτοθυσία και μέσα από αγώνες και θυσίες κατόρθωσαν να μας παραδώσουν μια Ελλάδα που διεκδικεί τη θέση της στο σύγχρονο κόσμο.


 

Ωστόσο δεν πρέπει να λησμονούμε πως σε κάθε αμυντικό μηχανισμό, σε κάθε εποχή, σε μικρά αλλά και σε μεγάλα έθνη, η αναγκαία συνθήκη ισχύος εξακολουθεί να είναι το φρόνημα: Δηλαδή η θέληση για αγώνα. Και αυτή η θέληση για άμυνα δεν μπορεί να σφυρηλατηθεί μόνο μέσα στο στρατόπεδο. Ο εικοσάχρονος πρέπει να γαλουχηθεί από την παιδική του ηλικία μέσα από τους παιδευτικούς και εκπαιδευτικούς μηχανισμούς της κοινωνίας - πολιτείας που είναι μέλος της. 



Με άλλα λόγια η σφυρηλάτηση του ελεύθερου και μαχητικού φρονήματος είναι ευθύνη όλης της κοινωνίας. Τίθεται αμείλικτα λοιπόν το ερώτημα: Η σύγχρονη ελληνική κοινωνία σφυρηλατεί στο βαθμό που πρέπει τη θέληση να αμυνθούμε και να επιβιώσουμε ιστορικά;


 

«Με τις βαθιές κοινωνικές ανακατατάξεις που έγιναν πρόχειρα, γρήγορα, άναρχα επικάθισε στην κρούστα του Έθνους μια πλειοψηφία νεόπλουτων, άξεστων και ρηχών ανθρώπων, με κυριότερο γνώρισμα το ότι απομακρύνονται γρήγορα από την ποιότητα του προγονικού ελληνικού κυττάρου. Φαινόμενο άκρως ανησυχητικό. Όλοι αυτοί (σ.σ. οι νεόπλουτοι) που είναι πάρα πολλοί, αποτελούν την «τρύπα του έθνους». Αυτό συμβαίνει σπανιότατα. Δεν μας συνέβη επί Τουρκοκρατίας, ούτε επί άλλης ξένης κατοχής. Γι' αυτό αντέξαμε. Τώρα διερωτώμαι ειλικρινώς: Θα αντέξουμε; και πόσο;



Τις παραπάνω πικρές διαπιστώσεις και το εναγώνιο αυτό ερώτημα δεν τα καταθέτει ένας «τυφλός εθνικιστής» ή κάποιος λαϊκιστής πολιτικός. Τα καταθέτει ο Μίκης Θεοδωράκης.

 

Τη συλλογιστική αυτή ενισχύει και ο στοχαστής Χρήστος Γιανναράς: « Μοναδικό περιεχόμενο της βιοτής μας μοιάζει να είναι η καταναλωτική βουλιμία, αλλά αυτή δεν μπορεί να εμπνεύσει παλλαϊκή άμυνα.

 

Η καθολικευμένη απουσία νοήματος αντανακλάται στην α-νόητη πολιτική μας. Μια πολιτική που δεν υποψιάζεται ότι ο αφελληνισμός της παιδείας από τον διεθνισμό και τη μηδενιστική «ειρηνοφιλία» της «προοδευτικής» διανόησης υπονομεύει το φρόνημα αντίστασης του λαού. 



'Ότι η δυναμική της ιστορικής ταυτότητας και της πολιτιστικής ομοιογένειας είναι το καίριο ανασχετικό των τουρκικών βλέψεων στο Αιγαίο και στη Θράκη... Περίμενε κανείς ότι από το ρίγος της απειλής στο αιγαίο θα προέκυπτε, πριν από κάθε άλλο, μια ριζοσπαστική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Ότι η Ελλάδα θα έσπευδε να ανασυντάξει το καθημαγμένο φρόνημά της ανακρούοντας πρίμα στην εκπαιδευτική πολιτική αφελληνισμού των παιδιών της.»



«Είμαστε ένας λαός με παλικαρίσια ψυχή, που κράτησε τα βαθιά κοιτάσματα της μνήμης του σε καιρούς ακμής και σε αιώνες διωγμών και άδειων λόγων.» Γράφει ο μεγάλος νηπτικός του τρόπου μας, ο ποιητής Γιώργος Σεφέρης - και συνεχίζει :



« Τώρα που ο τριγυρινός μας κόσμος μοιάζει να θέλει να μας κάνει τρόφιμους ενός οικουμενικού πανδοχείου, θα την απαρνηθούμε άραγε αυτή τη μνήμη; Θα το παραδεχτούμε τάχα να γίνουμε απόκληροι; Δε γυρεύω μήτε το σταμάτημα, μήτε το γύρισμα προς τα πίσω. Γυρεύω το νου, την ευαισθησία και το κουράγιο των ανθρώπων που προχωρούν εμπρός».


 

Θα μπορέσουμε λοιπόν εμείς οι σύγχρονοι Έλληνες να απαντήσουμε με πειστικό τρόπο στις σύγχρονες προκλήσεις ενός ασταθούς περιβάλλοντος; Θα προχωρήσουμε στο μέλλον με μπούσουλα την παράδοση της κοινωνικής μας συνοχής, της πολιτισμικής μας ταυτότητας, του υψηλού μας φρονήματος; Πρόκειται για μια δύσκολη αναμέτρηση με την χειρότερη εικόνα μας. Δεν υπάρχει καιρός για απαισιοδοξία. 



Εμείς πιστεύουμε στις αστείρευτες δυνάμεις του ελληνισμού. Πιστεύουμε στην πολιτική και στρατιωτική έννοια του πολίτη - οπλίτη. Πιστεύουμε πως μια εφεδρεία με φρόνημα που ξέρει να μάχεται, να επιβιώνει και να μάχεται ξανά μπορεί να ακολουθήσει το δρόμο του χρέους προς την Πατρίδα.




Στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας, η Λέσχη Εφέδρων Ενόπλων Δυνάμεων είναι γνωστό πως έχει ενεργό παρουσία σε όλη τη χώρα, οπουδήποτε κι αν απαιτηθεί, καθώς τα μέλη της συμμετέχουν ενεργά σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης μετά από ατυχήματα ή θεομηνίες.

 

Επίσης η Λέσχη μετέχει σε εκδηλώσεις κοινωνικού χαρακτήρα, όπως αναδασώσεις, εθελοντική αιμοδοσία, συμμετοχή στις κατασβέσεις πυρκαγιών (Αριθμός Μητρώου Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας 21/2007) κλπ.




ΣΗΜΑΤΑ 

 

Η Λ.ΕΦ.Ε.Δ. διαθέτει σήματα χαμηλής διακριτικότητας συγκεκριμένου τύπου, τα οποία φέρονται ως εξής: Θυρεός στο αριστερό μπράτσο, 4 δάκτυλα από το λογότυπο, λογότυπα Λ.ΕΦ.Ε.Δ. σε σχήμα πάπυρου έκαστο στην άκρη του ώμου κάτω από τη ραφή, σημαία Ελληνική, η οποία φέρεται στο αριστερό μπράτσο, μεταξύ του λογότυπου και του θυρεού, ενώ στο δεξί, 4 δάκτυλα από το λογότυπο φέρεται συγκεκριμένο σήμα ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ, το οποίο υποχρεωτικά πρέπει να έχει βάση Velcro λαδί χρώματος. Όσοι υπηρέτησαν σε μονάδες οι οποίες είχαν σήματα στις αντίστοιχες θέσεις, π.χ. Ειδικές δυνάμεις, μπορούν να φέρουν όποια επιθυμούν ( της Λ.ΕΦ.Ε.Δ., ή της μονάδας στην οποία υπηρέτησαν). 

 

 


ΑΡΘΡΟ 2 

ΣΤΟΛΗ 

 

Επιτρέπεται μόνον η στολή παραλλαγής του Ελληνικού Στρατού ή η στολή παραλλαγής της μονάδας στην οποία υπηρέτησε ο έφεδρος (εάν διαφέρει). Για τις μονάδες που δεν έφεραν στολή παραλλαγής, όπως π.χ. του ΠΝ, για λόγους πρακτικούς και ομοιομορφίας θα φέρεται η στολή παραλλαγής του ΕΣ, όπως αυτή ορίζεται κάθε φορά. Για βαρύ ρουχισμό, επειδή οι προσφερόμενες στο εμπόριο 

λύσεις είναι λίγες, υπάρχει ανοχή και σε διαφορετικές παραλλαγές. 


Επιθυμητό είναι όμως, αν υπάρχει λύση σε ελληνική παραλλαγή, να προτιμάται. Σε ειδικές περιπτώσεις δύναται να φέρεται ειδική στολή, όπως αντιπυρική από υλικό Nomex, ερήμου (πάντα ελληνικής παρ/γής), χιονιού, κλπ. 

 

ΑΡΘΡΟ 3 

 

ΚΑΛΥΜΜΑ ΚΕΦΑΛΗΣ 

 

Η Λ.ΕΦ.Ε.Δ. διαθέτει συγκεκριμένο καπέλο μαύρου χρώματος, το οποίο φέρει έγχρωμο κεντητό σήμα και συνοδεύει τη στολή ασκήσεων σε όλες τις εκδηλώσεις. Εναλλακτικά, κατόπιν προφορικής εντολής του Δ.Σ. δύναται σε επίσημες εκδηλώσεις, και ειδικά σε εκδηλώσεις που λαμβάνουν χώρα σε στρατόπεδα, να φέρεται μπερές ανάλογου χρώματος όπως ισχύει για τον ΕΣ, ήτοι πράσινο για τους υπηρετήσαντες στις Ειδικές Δυνάμεις, μαύρο για τους υπηρετήσαντες στα Τεθωρακισμένα, κ.ο.κ. 



Εννοείται ότι κατά τη διεξαγωγή ασκήσεων/εκαιδεύσεων φέρεται οποιοδήποτε κάλυμμα κεφαλής δύναται να αγοράσει ο έφεδρος, όπως σκούφο για το ψύχος, πλατύγυρο καπέλο για το θέρος, κλπ, πάντα σε στρατιωτικά χρώματα και με επιδίωξη την ομοιομορφία. Επιτρέπονται μόνον τα χρώματα της ελληνικής παραλλαγής ή της παραλλαγής που έφερε ο έφεδρος κατά τη θητεία του, π.χ. woodland για τους Ο.Υ.Κ., αεροπορική παραλλαγή για τους υπηρετήσαντες στην ΠΑ, κλπ. Στα καλύμματα κεφαλής απαγορεύεται να φέρεται εθνόσημο. Αυτό φέρεται μόνον κατά την επιστράτευση των εφέδρων. 

 


ΑΡΘΡΟ 4 

 

ΥΠΟΔΗΜΑΤΑ 

 

Άρβυλα στρατιωτικά (να καλύπτουν τον αστράγαλο), στα χρώματα του ΕΣ, αλλά και καινούριες προτάσεις που κυκλοφορούν στην αγορά όπως γαιώδη χρώματα που ταιριάζουν περισσότερο. 

 


ΑΡΘΡΟ 5 

ΒΑΘΜΟΙ-ΣΧΟΛΕΙΑ 

 

Ισχύει για τη Λ.ΕΦ.Ε.Δ. ό,τι και για τις Ένοπλες Δυνάμεις στο θέμα των βαθμών και των διακριτικών σχολείων που φέρονται επί της στολής. Στο θέμα των βαθμών οι έφεδροι δικαιούνται να φέρουν το βαθμό που είχαν κατά τη θητεία τους, η αν αυτός έχει αλλάξει, αυτόν που απέκτησαν στην εφεδρεία. Αυτός συνοδεύεται από το Όπλο ή Σώμα που υπηρέτησε ο έφεδρος. 



Τα διακριτικά σχολείων που φέρονται επί της στολής είναι αυτά που αποκτήθηκαν κατά τη θητεία, όπως π.χ. οι πτέρυγες αλεξιπτωτιστού - Σ.Β.Ε.Α. (αριστερό 

ημιθωράκιο), το Κ.Ε.Α.Π./Σ.Σ.Ο.Ε.Κ. (δεξί ημιθωράκιο), Ο.Υ.Κ. (αριστερό ημιθωράκιο κάτω από το διακριτικό του Σ.Β.Ε.Α., κλπ. Δεν δύνανται να φέρονται σήματα που αποκτήθηκαν εκτός Στρατεύματος. εκτός αν υπεβλήθη σχετική αίτηση στο Γ.Ε.Ε.Θ.Α. και εγκρίθηκε.

Για σήματα που θεωρεί ο έφεδρος ότι δικαιούται να φέρει, μπορεί να υποβάλει αίτηση στο Δ.Σ., το οποίο θα αποφανθεί σχετικά. 



Το παρόν αποτελεί τον Κανονισμό Στολής ο οποίος διέπει όλες τις Λ.ΕΦ.Ε.Δ. και τα μέλη ενημερώνονται για το περιεχόμενό του μερίμνη του Δ.Σ., το οποίο είναι και υπεύθυνο για την τήρησή του, επιδίωξη είναι να ξεχωρίζουμε από τις πράξεις και όχι από την εμφάνισή μας επιδεικνύοντας τη δέουσα σοβαρότητα. 




Όπλα τύπου airsoft

Τα όπλα Airsoft είναι γνήσια αντίγραφα κλίμακας 1:1 των πραγματικών όπλων και εκσφενδονίζουν στρογγυλές, πλαστικές σφαίρες μεγέθους 6mm γνωστές  και ως «BBs» οι οποίες εξέρχονται από την κάνη του όπλου με συμπιεσμένο αέρα. Στις περισσότερες περιπτώσεις τα όπλα Airsoft μοιάζουν σε όψη και λειτουργικότητα με το πραγματικό όπλο του οποίου αποτελούν γνήσιο αντίγραφο. Αυτό στην ουσία σημαίνει ότι τα όπλα Airsoft έχουν την ίδια όψη, αίσθηση, βάρος και λειτουργίες με τα πραγματικά όπλα. Συχνά ο μόνος τρόπος για να διαπιστώσει κανείς ποιο είναι το όπλο είναι το πραγματικό και ποιο το αντίγραφο είναι να πατήσει τη σκανδάλη. Τα αεροβόλα αυτά κατηγοριοποιούνται σε ηλεκτροκίνητα ( με την χρήση μπαταρίας) , με αέριο ( με την χρήση προωθητικού αερίου ) και ελατήριου.


 

Η ΛΕΦΕΔ χρησιμοποιεί στις εκπαιδεύσεις  και στις ασκήσεις της όπλα τύπου airsoft προσομοιάζοντας έτσι τις πραγματικές συνθήκες μάχης και εκπαίδευσης. Προϋπόθεση για την χρήση των όπλων τύπου airsoft είναι η τήρηση των ατομικών κανόνων ασφαλείας (γυαλιά κλπ) καθώς και τους κανόνες ορθής χρήσης που επεξηγούνται αναλυτικά σε κάθε νέο μέλος.    



Ατομικό φαρμακείο Α' βοηθειών 
 

Ένα από τα χρησιμότερα και σημαντικότερα πράγματα που μπορεί να φέρει πάνω του ένα μέλος κατά την διάρκεια ασκήσεων αλλά και εκπαιδεύσεων είναι το ατομικό κιτ φαρμακείου. Λόγω του ότι οι εκπαιδεύσεις συνήθως γίνονται σε εξωτερικούς χώρους όπως δασικές περιοχές , βραχώδη μέρη υπάρχει η πιθανότητα να δημιουργηθεί κάποιος τραυματισμός είτε μικρός (σκίσιμο , στραμπούληγμα , τσίμπημα εντόμου) είτε μεγάλος όπως σε όλες τις ενασχολήσεις που αφορούν την φύση.



Οι περισσότερες περιπτώσεις αντιμετωπίζονται με την χρήση υλικών που βρίσκονται στο ατομικό κιτ και συνήθως τοποθετείτε μέσα στην εξάρτυση είτε σε ζώνη έτσι ώστε να προσφέρει άμεση και γρήγορη πρόσβαση σε αυτό.

 



Ενδεικτικά ένα κιτ ατομικού φαρμακείου μπορεί να περιέχει :


1 κουβέρτα αλουμινίου διάσωσης, 1 τριγωνικό επίδεσμο V λευκό, 10 ελαστικά τραυμαπλάστ 10X6cm, 1 ψαλίδι πρώτων βοηθειών, 1 σφυρίχτρα διάσωσης, 2 αποστειρωμένους επίδεσμους μέγεθους M. 3 επίδεσμους fixation 4mX6m, 1 επίδεσμο Universal 5mX8m, 1 ταινία λευκοπλάστ 5mX2,5cm, 12 παραμάνες Nο3, 1 ζεύγος γάντια μιας χρήσης .

 

Ο καθένας μπορεί να σχεδιάσει το φαρμακείο της αρεσκείας του ανάλογα με τις ανάγκες  του.



Κίτ επιβίωσης.
 

Συχνά σε εκπαιδεύσεις , ασκήσεις  υπάρχουν μικροαντικείμενα τα οποία δεν θα τα βρεις πουθενά πέρα από σε ένα κιτ επιβίωσης κάνοντας το έτσι ένα τα πολύ χρήσιμα αντικείμενα και σχεδόν απαραίτητο ώστε να το φέρουμε στην εξάρτυση μας. Το κιτ επιβίωσης είναι αυτό που περιέχει αντικείμενα τα οποία μπορούν να μας βγάλουν από την ‘’δύσκολη θέση’’ αρκετές φόρες στην διάρκεια μιας δραστηριότητας.

Σε πραγματικές συνθήκες επιβίωσης μπορεί να σώσει ακόμα και ζωή δίνοντας δυνατότητες όπως άναμμα φωτιάς , αποστείρωση νερού , κατασκευή καλαμιού ψαρέματος ,παγιδεύσεις και πολλά άλλα!


 

Ενδεικτικά ένα κίτ επιβίωσης μπορεί να περιέχει:


• Αγκίστρια ψαρέματος 
• Πυξίδα κουμπί
• Σφυρίχτρα
• Μαχαίρι
• Κιτ ραψίματος (βελόνες, κλωστή, κουμπιά)
• Σπίρτα αδιάβροχα
• Παραμάνες
• Μολύβι
• Πριόνι αλυσίδα
• Ταμπλέτες καθαρισμού νερού
• Κερί
• Σπινθηριστής
• Σύρμα για παγίδες
• Ξυραφάκια
• Βαμβάκι
• Μεταλλικό νήμα
• Καθρέπτης
• Συγκολλητικό επίδεσμο 
• Οδηγίες επιβίωσης



https://lefedirakleiou.wixsite.com/lefed