Δευτέρα 7 Αυγούστου 2023

Εορτάζει Το Χωριό Άγιος Μύρων Του Δήμου Ηρακλείου

 5



Ο Άγιος Μύρων είναι χωριό στην επαρχία Μαλεβιζίου του δήμου Ηρακλείου (από το 1881) με 717 κατοίκους. Η απόστασή του από το Ηράκλειο είναι 18 χιλιόμετρα. Διακρίνεται για την πολύ ενδιαφέρουσα πολεοδομική του συγκρότηση και την εξαιρετικών δειγμάτων παραδοσιακή αρχιτεκτονική του.
2

Είναι κτισμένος στην κορυφή δύο λόφων και για το λόγο αυτό οι Τούρκοι το ονόμαζαν Τσατάλ Κιογιού, δηλ. Δίκορφο Χωριό. Οι κάτοικοι ασχολούνται με τη γεωργία και παράγουν σταφίδα και κρασί.Χαρακτηριστικό του γνώρισμα αποτελεί το ρολόι του σχολείου που διακρίνεται απ’ ολόκληρη την επαρχία Μαλεβιζίου.

1
Σε περίοπτη θέση βρίσκεται ο καθεδρικός ναός του Αγίου Μύρωνα, ο οποίος έδωσε και το όνομά του στο χωριό. Μέσα στο ναό βρίσκεται ο τάφος του Αγίου όπως και τα λείψανά του μέσα σε πολυτελή λειψανοθήκη. Στα δυτικά και κάτω από το ναό βρίσκεται η σκήτη όπου μόνασε ο Άγιος, η οποία μετατράπηκε σε παρεκκλήσι. Στις 8 Αυγούστου , ημέρα εορτασμού του Αγίου, γίνεται μεγάλο πανηγύρι.Ανάμεσα στα άλλα, στο χωριό υπάρχει Δημοτικό Σχολείο, Γυμνάσιο και Λύκειο, αστυνομικό τμήμα, ταχυδρομείο και περιφερειακό ιατρείο, το οποίο υπάγεται στο Κέντρο Υγείας Αγίας Βαρβάρας.

3

4

5

Η αρχαιότερη ονομασία του ήταν Ραύκος και ταυτίζεται με την αρχαία πολιτεία, που ήκμασε τη μινωική εποχή στην περιοχή του σημερινού χωριού. Τα ελάχιστα τυχαία ευρήματα τα οποία ευρίσκονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου , μεταξύ αυτών επιγραφές και νομίσματα, χρονολογούνται από το 1900 π.Χ. Ο Άγιος Μύρωνας πήρε το όνομά του από τον Άγιο Μύρωνα (έζησε μεταξύ 250 - 350) που γεννήθηκε στην αρχαία Ραύκο και ήταν επίσκοπος Κρήτης στον επισκοπικό θρόνο της Γόρτυνας στο τέλος του 4ου αιώνα.

6

7

8

Η πρώτη μνεία για το χωριό γίνεται σε συμβόλαιο προς τιμήν του Αγίου Μύρωνα, το 1281. Στη απογραφή του Καστροφύλακα , το 1583, (Κ102) το χωριό αναφέρεται Samiro και με 254 κατοίκους.
Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας ο Άγιος Μύρωνας έγινε το κέντρο της αντίστασης κατά των Οθωμανών. Πολλοί Αγιομυργιανοί συμμετείχαν στο Μακεδονικό Αγώνα (1904-1908) με οπλαρχηγό το Γιάννη Μακράκη, καθώς και στην επανάσταση του Θερίσου στο πλευρό του Ελευθέριου Βενιζέλου, αλλά και στους Βαλκανικούς Αγώνες του 1912 – 1913. Τέσσερις κάτοικοι βρήκαν το θάνατο ηρωικά, στο έπος του 1940. Στα χρόνια της κατοχής η σύσσωμη η κωμόπολη συμμετείχε στην αντίσταση.
Το 1856 το χωριό καταστράφηκε ολοσχερώς από σεισμό. Ξαναχτίστηκε έπειτα και σήμερα αποτελεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά χωριά της περιοχής.

9

10

11

12

Κόντε Μιρί Και Καπάντζες - Του Νίκου Μακαρώνα

 Η ποίηση και η ζωγραφική οι ευγενέστερες των τεχνών. Όλοι το γνωρίζουν αλλά ελάχιστοι το αναγνωρίζουν. 

Εκστασιάζονται κάποιοι μπρος σ´ ένα πίνακα ή στο άκουσμα ενός στίχου, εκστασιάζονται στο προφανές μα όχι στην ουσία του. Οι τέχνες απαιτούν ψυχές ανοιχτές για να μπορέσουν να μπουν μέσα και να θωπεύσουν τις ευαισθησίες μας. 

Να καλλιεργήσουν τα λουλούδια τους, που όταν ανθίσουν και μυριστούν, θα γίνουν οι επόμενοι σπόροι, σ´ ένα παιγνίδι αιώνιας ανακύκλωσης... γιατί ο αιώνιος κύκλος της ζωής είναι το ζητούμενο.

photo


Τους είδα λοιπόν αυτούς να εκστασιάζονται μπροστά σ´ ένα Lorca, ένα Λειβαδίτη, ένα Μοντιλιάνι, ένα Λύτρα και με περισσή αναίδεια να προσπαθούν να ψελλίσουν την ανεπάρκεια τους... έχοντας μισόκλειστα παράθυρα και μισάνοιχτες πόρτες ψυχής...


Μα κύριοι, σαν θέλετε να εντρυφήσετε στις υψηλές τούτες τέχνες, δεν μπορείτε σαν η καρδιά σας έχει αμπαρωθεί με καπάντζες στα παραθύρια και κόντε μιρί στις πόρτες. Θέλει ορθάνοιχτες καρδιές για να διαβούν και να χωρέσουν... αλλιώς η αντίφαση των λόγων με τα έργα σας, σας κάνει να φαίνεστε μόνο γραφικοί....

Μπαίνουν κανόνες στα μηχανάκια των delivery -Όλες οι αλλαγές

 Κοινή Υπουργική Απόφαση ορίζει νέες προϋποθέσεις για τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια των διανομέων.


Η προστασία της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων στα delivery αποτελεί κύριο μέλημα των συναρμόδιων Υπουργείων καθώς πρόκειται για εργαζόμενους που εκτίθενται σε αυξημένου βαθμού κινδύνους ως προς την υγεία και την ασφάλειά τους. 


Για το λόγο αυτό το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής ΑσφάλισηςΠροστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών υπέγραψαν Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία θεσπίζει συγκεκριμένους κανόνες για τους εργαζόμενους στα delivery με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια για τη ζωή τους και την ευζωία τους.


Η ΚΥΑ υπεγράφη από τον υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Βασίλη Σπανάκη, την υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου και τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Γιάννη Οικονόμου η Κοινή Υπουργική Απόφαση που ενισχύει σημαντικά το πλέγμα προστασίας των εργαζομένων στη διανομή (delivery).

Επίσης ανακοινώθηκε ότι σύντομα θα ακολουθήσουν και άλλες δράσεις σχετικές με τον οδικό χάρτη, οι οποίες έχουν διαμορφωθεί με την Εθνική Στρατηγική για την Υγεία και την Ασφάλεια στην Εργασία κατά το χρονικό διάστημα 2022-2027.

Ειδικά στα οχήματα των υπαλλήλων delivery θα πρέπει να διενεργούνται όλες οι επισκευαστικές εργασίες των βλαβών όπως επίσης και τα τακτικά service που ορίζει ο κάθε κατασκευαστής και τα βιβλία service να φυλάσσονται με ευθύνη του εργοδότη!

Επίσης ο εργοδότης πρέπει να φροντίζει για την ειδική ένδυση των χρηστών δικύκλων.

Η ΚΥΑ αφορά στην ορθή συντήρηση των οχημάτων και ορίζει τις αυστηρές τεχνικές προδιαγραφές των μέσων ατομικής προστασίας που οφείλει να παρέχει ο εκάστοτε εργοδότης στους διανομείς που απασχολεί, συμπεριλαμβανομένων και των εργαζομένων στις ψηφιακές πλατφόρμες. Παράλληλα επισημαίνεται η εν λόγω ΚΥΑ τίθεται σε εφαρμογή από σήμερα και  αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής:


Πεδίο εφαρμογής Κεφαλαίου Α’

1.Επιχειρήσεις, εργασίες και εκμεταλλεύσεις, στις οποίες οι εργαζόμενοι κατά την εκτέλεση της εργασίας τους χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα κατά την έννοια του άρθρου 2 του Κ.Ο.Κ., ιδιοκτησίας νομής ή κατοχής του εργοδότη, για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων.

2.Επιχειρήσεις, εργασίες και εκμεταλλεύσεις, στις οποίες οι εργαζόμενοι κατά την εκτέλεση της εργασίας τους χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα κατά την έννοια του άρθρου 2 του Κ.Ο.Κ., ιδιοκτησίας νομής ή κατοχής των ιδίων των εργαζομένων, για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων.


Ορισμοί

Για την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας νοείται ως:

1.Μοτοσικλέτα, Μοτοποδήλατο: Τα οδικά οχήματα που ορίζονται ως μοτοσικλέτα ή μοτοποδήλατο, αντίστοιχα, στο άρθρο 2 του Κ.Ο.Κ., εφεξής καλούμενα «οχήματα».

2.Εξοπλισμός Προστασίας Εργαζομένου: Κάθε εξοπλισμός τον οποίο ο εργαζόμενος πρέπει να φορά ή να φέρει κατά την εργασία, για να προστατεύεται από έναν ή περισσότερους κινδύνους για την ασφάλεια και την υγεία του κατά τη διανομή προϊόντων ή αντικειμένων με μοτοσικλέτα ή μοτοποδήλατο, καθώς και κάθε συμπλήρωμα ή εξάρτημα του εξοπλισμού που εξυπηρετεί αυτό το σκοπό.

3.Έγγραφα και πιστοποιητικά: Τα προβλεπόμενα από το άρθρο 100 του Κ.Ο.Κ. καθώς και τα απαιτούμενα από τις διατάξεις της παρούσας έγγραφα και πιστοποιητικά.

4.Εκτίμηση Επαγγελματικού κινδύνου: Γραπτή έκθεση, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 43 του Κώδικα νόμων για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 3850/2010 όπως ισχύει (εφεξής Κ.Ν.Υ.Α.Ε.), στο πλαίσιο της οποίας εξετάζονται συστηματικά όλες οι πλευρές κάθε διεξαγόμενης εργασίας και καταγράφονται όλες οι πηγές του επαγγελματικού κινδύνου, καθώς και τα μέτρα που πρέ- πει να ληφθούν για να εξαλειφθούν ή να αποφευχθούν οι κίνδυνοι.

Προδιαγραφές χρήσης και συντήρησης μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων


1.Οι εργοδότες της παρ. 1 του άρθρου 2 υποχρεούται να λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε τα οχήματα να είναι κατάλληλα προσαρμοσμένα και συντηρημένα προκειμένου να εξασφαλίζεται η ασφάλεια και υγεία των εργαζομένων. Συγκεκριμένα, τα οχήματα πρέπει να διαθέτουν:

α) Άδεια σε ισχύ και πινακίδα κυκλοφορίας στην προ- βλεπόμενη θέση τοποθέτησης.

β) Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο σε ισχύ.

γ) Μόνο για τις μοτοσικλέτες, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου σε ισχύ με επικολλημένο το σχετικό σήμα στο οποίο φαίνεται ο μήνας και το έτος του επόμενου περιοδικού τεχνικού ελέγχου.

δ) Μόνο για τις μοτοσικλέτες, απόδειξη πληρωμής τελών κυκλοφορίας.

Επιπλέον, ο εργαζόμενος πρέπει να διαθέτει και την κατά περίπτωση οχήματος απαιτούμενη από τις κείμενες διατάξεις άδεια οδήγησης σε ισχύ.

Στα οχήματα πρέπει να διενεργούνται όλες οι επισκευαστικές εργασίες των τυχόν βλαβών τους, καθώς και οι προβλεπόμενες τακτικές και περιοδικές συντηρήσεις (service) σύμφωνα με τις οδηγίες των κατασκευαστών τους, όπως αυτές καταγράφονται στα αντίστοιχα αποδεικτικά έγγραφα και στα βιβλία/εγχειρίδια των εν λόγω οχημάτων, που φέρουν την υπογραφή του τεχνίτη, την υπογραφή και σφραγίδα του εκμεταλλευτή του συνεργείου, τα οποία πρέπει να φυλάσσονται με ευθύνη του εργοδότη στην έδρα της επιχείρησής του. 


Οι επισκευαστικές ή/και εργασίες συντήρησης των οχημάτων πραγματοποιούνται σε κατάλληλο και εξουσιοδοτημένο για το σκοπό αυτό αδειοδοτημένο συνεργείο επισκευής και συντήρησης μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων του π.δ. 78/1988 (Α’ 34), ή/και συνεργείο/δραστηριότητα όμοιας ειδικότητας που έχει υποβάλλει στην αρμόδια αρχή τη γνωστοποίηση της έναρξης λειτουργίας του και έχει λάβει σχετικό αποδεικτικό υποβολής αυτής. Οι εργασίες συντήρησης των ανωτέρω οχημάτων περιλαμβάνουν κατ’ ελάχιστον τους εξής επί μέρους ελέγχους:


Έλεγχος του συστήματος πέδησης.

Έλεγχος ελαστικών οχήματος.

Έλεγχος ηχητικής προειδοποίησης, φώτων, καθρεπτών και δεικτών αλλαγής κατεύθυνσης οχήματος.

Έλεγχος συστήματος διεύθυνσης οχήματος.

Έλεγχος αναρτήσεων οχήματος.

Έλεγχος της στάθμης υγρών του οχήματος.

2.Οι εργοδότες της παρ. 2 του άρθρου 2 οφείλουν να εξασφαλίζουν ότι οι εργαζόμενοι που χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα, ιδιοκτησίας νομής ή κατοχής των ιδίων, συμμορφώνονται με τις ανωτέρω απαιτήσεις χρήσης και συντήρησης των οχημάτων.

3.Για οποιαδήποτε δυσλειτουργία ή βλάβη οχήματος, οι εργαζόμενοι οφείλουν να ενημερώνουν άμεσα τον εργοδότη τους, προκειμένου αυτός να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες σύμφωνα με τις διατάξεις, κατά περίπτωση, των παρ. 1 και 2.


Εξοπλισμός Προστασίας Εργαζομένων – Είδη και προδιαγραφές

1.Οι εργοδότες των παρ. 1 και 2 του άρθρου 2 υποχρεούνται να παρέχουν στους εργαζομένους που χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα κατά την εργασία τους, για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων, τα κατωτέρω:

α) Προστατευτικό κράνος, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 12 του Κ.Ο.Κ. και τις κατ’ εξουσιοδότηση αυτού υπ’ αρ. 16703/716/2001 υπουργική απόφαση «Καθορισμός των χαρακτηριστικών, των προδιαγραφών κ.α. των προστατευτικών κρανών, για οδηγούς και επιβάτες μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων, καθώς και των εξαιρέσεων από την υποχρέωση χρήσης αυτών» (Β’ 538) και υπό στοιχεία Ζ3- 654/04.09.2006 κοινή υπουργική απόφαση «Απαγόρευση διάθεσης στην ελληνική αγορά κρανών και προστατευτικών όρασης για οδηγούς και επιβάτες μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων που δεν είναι σύμφωνα με τον κανονισμό R22 της Οικονομικής Επιτροπής για την Ευρώπη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών όπως ισχύει» (Β’ 1389), καθώς και το πρότυπο ECE 22.06 (full face με αποσπώμενο προστατευτικό κάτω μέρους του προσώπου),


β) πανωφόρι και παντελόνι, κατάλληλα για την προστασία του αναβάτη του μοτοποδηλάτου ή της μοτοσικλέτας έναντι πτώσης (ανθεκτικά στην τριβή, με ειδική προστασία στους ώμους, στους αγκώνες, στα γόνατα και στην πλάτη). Εάν αυτά έχουν και τις προδιαγραφές του ανακλαστικού γιλέκου ή/και της αδιάβροχης προστασίας, τότε οι απαιτήσεις των  γ) ή/και ε) ακόλουθων εδαφίων παρέλκουν,

γ) αδιάβροχο ολόσωμης προστασίας,

δ) γάντια,

ε) ανακλαστικό γιλέκο,

στ) προστατευτικά αδιάβροχα υποδήματα.

2.Όλα τα παραπάνω είδη θα πρέπει να είναι κατάλληλα για την εποχή, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προστασία από τις ατμοσφαιρικές και καιρικές συνθήκες. Για την επιλογή ο εργοδότης υποχρεούται να λαμβάνει υπόψη του την εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου του άρθρου 6 της παρούσας και να διασφαλίζει ότι ο εξοπλισμός προστασίας εργαζομένων, τον οποίο προτίθεται να χρησιμοποιήσει, ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της παρούσας υπουργικής απόφασης, και είναι σύμφωνος με τις προδιαγραφές του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/425 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (για όσα από τα είδη εξοπλισμού προσωπικής προστασίας περι- λαμβάνονται σε αυτόν), ειδικότερα δε του προστατευτικού κράνους στις διατάξεις της υπ’ αρ. 16703/716/2001 (Β’ 538) υπουργικής απόφασης, καθώς και τα ισχύοντα κάθε φορά πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


3.Τα είδη του εξοπλισμού προστασίας εργαζομένων χορηγούνται από τον εργοδότη δωρεάν και πρέπει να προορίζονται για προσωπική χρήση, σύμφωνα και με τη σωματοδομή του χρήστη. Εφόσον οι περιστάσεις απαιτούν χρησιμοποίηση ενός εξοπλισμού προσωπικής προστασίας από περισσοτέρους του ενός εργαζομένους, πρέπει να λαμβάνονται κατάλληλα μέτρα έτσι ώστε μια τέτοια χρήση να μη θέτει κανένα πρόβλημα υγείας ή υγιεινής στους διάφορους χρήστες


Ο εργοδότης μεριμνά για την ικανοποιητική κατάστασή τους από την άποψη της αποτελεσματικής προστασίας των εργαζομένων, με τις αναγκαίες συντηρήσεις, επισκευές και καθαρισμούς και με την άμεση αντικατάστασή τους στις περιπτώσεις που παρουσιάζουν προχωρημένη φθορά ή έχει λήξει ο επιτρεπόμενος χρόνος χρή

σης τους. 

Επίσης φροντίζει για τη φύλαξή τους σε ειδικές θέσεις ή χώρους με καλές συνθήκες καθαριότητας και υγιεινής. Ο εργοδότης επιβλέπει την χρήση των ανωτέρω μέσων στο πλαίσιο των μέτρων που ελήφθησαν για την ασφάλεια και υγεία των εργαζομένων.


Έναρξη ισχύος

Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.»

Πιέστε εδώ (4958) για να διαβάσετε ολόκληρη την ΚΥΑ για τους εργαζόμενους στα delivery.

https://www.carandmotor.gr/


Νέα μέτρα για στήριξη των καταναλωτών έναντι του πληθωρισμού

 Σειρά μέτρων για στήριξη των καταναλωτών έναντι των πληθωριστικών πιέσεων έθεσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, σε συνάντηση με το ΔΣ της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας.


Κατά τη συνάντηση ζητήθηκαν συγκεκριμένα μέτρα από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.


Να περιληφθεί στο «Καλάθι του Νοικοκυριού» τουλάχιστον ένα επώνυμο προϊόν ανά κατηγορία, εφ' όσον διαθέτει προϊόν στην εν λόγω κατηγορία.

Να καθιερωθεί 2ο σημείο πώλησης ιδιαίτερης προβολής για τα προϊόντα του «Καλαθιού του Νοικοκυριού» σε καταστήματα σούπερ μάρκετ, όπου είναι χωροταξικά εφικτό.


Να διασφαλιστούν προσιτές τιμές σχολικών ειδών εν όψει της έναρξης της νέας σχολικής περιόδου (υπενθυμίζεται ότι τα σχολικά είδη έχουν ενταχθεί στην περίμετρο εφαρμογής του Νόμου 4818/2021 με την επιβολή πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους ώστε να μην είναι μεγαλύτερο ανά μονάδα από εκείνο προ της 31ης Δεκεμβρίου 2021).


Στη συνάντηση εκφράστηκε η πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης να επικοινωνεί τόσο μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis όσο και με άλλους τρόπους τα προϊόντα για τα οποία οι προμηθευτές θα ανακοινώσουν μόνιμη μείωση, μεγαλύτερη από 5% στους επίσημους τιμοκαταλόγους τους, μέχρι τέλος του 2023.


Στη συνάντηση μετείχαν ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος και το ΔΣ της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας υπό τον πρόεδρό της, Αριστοτέλη Παντελιάδη (ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ), και με τη συμμετοχή του γενικού γραμματέα, Κώστα Μαυροειδή (Γαλαξίας), του μέλους του ΔΣ Λάμπρου Παπακοσμά (Σκλαβενίτης) και του γενικού διευθυντή, Απόστολου Πεταλά.


Σκρέκας στην Ένωση Σούπερ Μάρκετ: Να βάλουμε όλοι πλάτη και να στηρίξουμε την ελληνική οικογένεια

Ο υπουργός Ανάπτυξης τόνισε, μεταξύ άλλων, πως «το μήνυμά μου προς την Ένωση των Σούπερ Μάρκετ όσο και γενικότερα προς όλους τους παράγοντες στην αγορά (βιομηχανία, χονδρικό και λιανικό εμπόριο) είναι ξεκάθαρο. Πρέπει να βάλουμε όλοι πλάτη για να στηρίξουμε την ελληνική οικογένεια ορθώνοντας δίχτυ προστασίας απέναντι στις διεθνείς πληθωριστικές πιέσεις».


«Ως υπουργείο Ανάπτυξης, ταυτόχρονα με τους αυστηρούς ελέγχους που ενεργούμε σε όλα τα προϊόντα για το μεικτό περιθώριο κέρδους, σε εφαρμογή του Νόμου 4818/2021, την ισχύ του οποίου παρατείναμε έως το τέλος του 2023, με έμφαση στα σχολικά και τα προϊόντα αλευροποιίας, επεξεργαστήκαμε και καταθέτουμε δέσμη θετικών προτάσεων, λογικών και εφαρμόσιμων, που είναι βέβαιο ότι θα ωφελήσουν τους καταναλωτές και κυρίως τους πιο ευάλωτους. 


Επαναλαμβάνω ότι ως κυβέρνηση κάνουμε και θα κάνουμε ό,τι είναι απαραίτητο για να περάσουμε με το μικρότερο δυνατό κόστος για όλους αυτήν τη δύσκολη περίοδο» τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Κώστας Σκρέκας.

 iefimerida.gr

Με κατάνυξη η Αγρυπνία της εορτής της μνήμης του Οσίου Ιωσήφ Γεροντογιάννη στην Ιερά Μονή Καψά

 Σε κλίμα κατάνυξης και κατά την εκκλησιαστική τάξη τελέσθηκε το βράδυ της Κυριακής 6 Αυγούστου 2023 στο Καθολικό της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Καψά Σητείας η καθιερωμένη αγρυπνία επί τη εορτή της μνήμης του Οσίου  Ιωσήφ του Γεροντογιάννη, ανακαινιστού και κτήτορος της Μονής.


Νωρίς το απόγευμα τελέσθηκαν οι Ακολουθίες του Μικρού Εσπερινού και της Ιεράς Παρακλήσεως προς τον Όσιο Ιωσήφ στον ιερό χώρο του σπηλαίου της ασκήσεώς του, πάνω στην κόψη του επιβλητικού φαραγγιού των Περβολακίων, και στη συνέχεια το Μικρό Απόδειπνο και οι Χαιρετισμοί προς την Υπεραγία Θεοτόκο. 




Στις 13:00΄ η ώρα το βράδυ τελέσθηκε η Ακολουθία του Μεγάλου Εσπερινού και της Λιτής στο προαύλιο του Καθολικού της Μονής, όπου ο Σεβ. Μητροπολίτης Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Kύριλλος χοροστάτησε κατά την αγιορειτική τάξη και ευλόγησε τους προσφερόμενους άρτους. 


Στη συνέχεια ο Σεβ. κ. Κύριλλος χοροστάτησε κατά την Ακολουθία του Όρθρου και τέλεσε εντός του Καθολικού την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, ενώ στο τέλος ευλόγησε το κόλλυβο του αγίου και μίλησε κατάλληλα.

Στη σύντομη ομιλία του ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στο έργο του Αγίου Ιωσήφ στο τότε Μονύδριο του Καψά, σημειώνοντας τα ασκητικά παλαίσματα και τις πολλές θαυματουργικές και ιαματικές επεμβάσεις του αγίου, αλλά και το γεγονός ότι ανακαίνισε και ανοικοδόμησε το κτηριακό συγκρότημα του μοναστηριού που σήμερα δεσπόζει σαν αετοφωλιά πάνω από το απέραντο Νότιο Κρητικό Πέλαγος και κατέστησε τον ιερό αυτό χώρο σημαντικό μοναστικό κέντρο της Ανατολικής Κρήτης.


 Επίσης μίλησε για την οσιακή κοίμηση του κατά την ημέρα της μεγάλης Δεσποτικής εορτής της Μεταμορφώσεως του Κυρίου, τη μεγάλη ευλογία της Τιμίας Κάρας, των Ιερών Λειψάνων και ο τάφος του Οσίου στο Καθολικό της Μονής και ευχήθηκε εγκάρδια ο Όσιος Ιωσήφ ο Γεροντογιάννης ο Θαυματουργός να πρεσβεύει διηνεκώς στον Μεταμορφωθέντα Κύριο μας Ιησού Χριστό και για την προσωπική μας μεταμόρφωση και την δική μας κοινωνία της θείας Χάριτος.  

Στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία έλαβαν μέρος ο Πανοσιολ. Αρχιμ. Αμβρόσιος Σκαρβέλης, Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως και Ηγούμενος της Ι. Μονής Τοπλού, ο εκ των Αδελφών της Μονής Παν/τος Αρχιμ. Ευγένιος Σπηλιαρωτάκης, ο Αιδεσιμολ. Ιερεύς Γεώργιος Μονιός, Εφημέριος της Ενορίας Χανδρά και Μέλος του Ηγουμενοσυμβουλίου της Ι. Μονής, και ο Διάκονος Θεμιστοκλής Μπεϊνάς, ενώ κατά τον Αρχιερατικό Εσπερινό μετείχαν και ο Παν/τος Ηγούμενος της Μονής Πανοσ. Αρχιμ. Μεθόδιος Περάκης και ο Αιδεσιμολ. Πρωτ. Στυλιανός Γεωργιανάκης, Εφημέριος της Ενορίας Άρβης Βιάννου Ηρακλείου. Τους ύμνους απέδωσε χορός με επικεφαλής τον Πρωτοψάλτη και Δ/ντή της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής της Ι. Μητροπόλεως κ. Ιωάννη Αρώνη, ενώ συναγρύπνησαν και συμπροσευχήθηκαν ευλαβείς προσκυνητές της Ιεράς Μονής κυρίως από τις περιοχές της Σητείας και της Ιεράπετρας.

Όταν Η Γιορτή Κρασιού Γινόταν Πόλος Έλξης Των Πρώτων Τουριστών

  της Εύας Λαδιά 

Στη δύση της δεκαετίας του 50 το Ρέθυμνο βρισκόταν στις χειρότερες εποχές του. Η εσωτερική μετανάστευση βρισκόταν στο φόρτε της, ενώ δεν έλειπαν και οι μετανάστες κυρίως στη Γερμανία για μια καλύτερη τύχη.
Κι όμως μια παρέα Ρεθεμνιωτών δεν έπαψε να ονειρεύεται. Ήταν τα μέλη της Περιηγητικής Λέσχης που το είχε βάλει σκοπό να βγάλει το Ρεθυμνάκι από τη μιζέρια της απομόνωσης.


Το φιλοπρόοδο σωματείο με τους υπέροχους ανθρώπους Κώστα Μανουρά, Όλγα Δασκαλάκη, Κώστα Καννά, Γιάννη Φωτόπουλο, Θανάση Μαρκαντώνη και τόσους άλλους είδε πόση επιτυχία σημείωνε η γιορτή κρασιού στην Αθήνα από την Περιηγητική Λέσχη και αμέσως μπήκε μπροστά το φιλόδοξο σχέδιο. Θα έκαναν Γιορτή Κρητικού Κρασιού στο Ρέθυμνο!!!


Οι πρώτοι που το άκουσαν εκτός σωματείου έκαναν τον σταυρό τους.
«Μα τι «αβδηριτισμός» μας δέρνει θα σκέφτηκαν. Ψωμί δεν έχουμε να φάμε οι γιορτές μας έλειψαν».

592770_450x225


Όπως γίνεται συνήθως οι εκτός χορού πολλά τραγούδια είπαν. Οι πρωτεργάτες όμως της ιδέας δεν το έβαλαν κάτω. Άλλωστε είχαν και τη γερή στήριξη του Λυκείου Ελληνίδων Ρεθύμνου που όπως πάντα αποδεχόταν ευχαρίστως κάθε πρόταση που είχε σκοπό την προβολή του τόπου. Η συστράτευση δυνάμεων έκανε πάλι το θαύμα της.
Έμενε να αποφασίσουν που θα έκαναν τη γιορτή. Μα στο Δημοτικό Κήπο φυσικά. Πού θα βρίσκανε καλύτερα από το δροσόλουστο περιβάλλον του;


Μια παραμυθένια διακόσμηση
Έκπληκτοι οι περαστικοί από τον Κήπο έβλεπαν για αρκετές μέρες να δημιουργούνται γωνιές που έδιναν άλλη όψη στο περιβάλλον. Μα τι αριστουργήματα τέχνης ήταν όλα αυτά;
Ένα γεφυράκι με κελαρυστά νερά, ανεμόμυλοι σε δυο τρία κεντρικά σημεία, βαρέλια που έδιναν το στίγμα της γιορτής, ένα κρητικό σπίτι και τι δεν είχε δημιουργηθεί μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα. Ετοιμάστηκε και το καλλιτεχνικό πρόγραμμα και το Σάββατο 11 Ιουλίου 1959, ο Δημοτικός Κήπος άνοιξε τις πύλες του για τη Γιορτή Κρητικού Κρασιού.
Περιηγητική Λέσχη και Λύκειο Ελληνίδων Ρεθύμνου ετοιμάζονταν να δρέψουν τον καρπό του μόχθου τους.


Το πρώτο της πρόγραμμα
Η Γιορτή άνοιξε με καλλιτεχνικό πρόγραμμα από το συγκρότημα της καθηγήτριας Ρυθμικής Έφης Βαφειάδου. Παρουσιάστηκαν παραδοσιακοί και λαϊκοί χοροί και μια θαυμάσια χορογραφία με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Ο χορός του τρύγου».
Αμέσως μετά πήρε θέση στο πάλκο η ορχήστρα που με ένα ανάλογο ρεπερτόριο ξεσήκωσε το κέφι. Και μιλάμε για ένα κοινό που ποτέ δεν ήταν και τόσο ενθουσιώδες. Κι όμως εκείνη τη βραδιά όλοι «έκλεψαν και μια του χάρου».


Στη διάρκεια της βραδιάς έγινε και λαχειοφόρος αγορά με ωραία δώρα προσφορά των καταστημάτων της πόλης. Το κρασί έρρεε άφθονο προσφορά και αυτό αγροτικών φορέων και οινοποιείων του νησιού.
Για την ιστορία θα αναφέρουμε λεπτομερώς το πρόγραμμα της πρώτης μέρας για χάρη των αναγνωστών που ενδιαφέρονται για τη σύγχρονη ιστορία.


Στο πρώτο μέρος παρουσιάστηκαν κρητικοί χοροί συνοδεία λύρας. Ακολούθησαν κλασικοί χοροί με το ρομαντικό τίτλο «Υπό το σεληνόφως». Και το πρώτο μέρος έκλεισε με το χορό του τρυγητού με μουσική από διάφορους συνθέτες. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάστηκε ένας Ρώσικος λαϊκός χορός και ακολούθησαν λαϊκοί χοροί του τρυγητού (ο αρχαίος Επιλήνιος). Να θυμίσουμε ότι επιλήνιος ήταν ο αρχαίος χορός που κυριαρχούσε στη διάρκεια του τρύγου. Ο χορός προήλθε από τη μίμηση των κινήσεων των ανθρώπων που πατούσαν με τα πόδια τα σταφύλια στη σκάφη για να βγει ο μούστος.


Και το πρόγραμμα της πρώτης βραδιάς τέλειωσε με ελληνικούς χορούς.
Η Γιορτή Κρητικού Κρασιού εκείνης της πρώτης χρονιάς είχε και δεύτερη βραδιά στη διάρκεια της οποίας το πρόγραμμα άνοιξε με ρυθμικές χορευτικές ασκήσεις, συνέχισε με πόλκα -Κινέζικο χορό, ενώ εντυπωσίασε μια θεαματική χορογραφία με τίτλο «Οι πλύστρες της Πορτογαλίας». Και το δεύτερο μέρος ξεκίνησε με χορευτικές ασκήσεις για να εντυπωσιάσει με σλάβικους χορούς (Ρώσικο και Ουγγρικό) με θαυμάσιο επίλογο ένα χορευτικό σκετς με τίτλο «Περίπατος στον Κήπο».


Η βραδιά κράτησε μέχρι αργά, καθώς το ελεύθερο πρόγραμμα του τρίτου μέρους δεν άφησε κανέναν να καθίσει για πολύ στις καρέκλες καλώντας τον να γλεντήσει με λαϊκούς και ελληνικούς χορούς.


Ενθουσιώδεις οι κριτικές
Το πρώτο αυτό διήμερο της γιορτής ενθουσίασε τους Ρεθεμνιώτες. Οι καλύτερες δημοσιογραφικές πένες έγραψαν δικαιώνοντας το μόχθο των οργανωτών.
Παρά τις επιφυλάξεις εκείνων που μόνο να κρίνουν ξέρουν, αποδείχτηκε σωτήρια για το μικρό Ρεθυμνάκι η γιορτή αυτή. Έγραφε χαρακτηριστικά ο Πολύβιος Τσάκωνας:


«Μοναδική περίπτωση. Καθολικός ο έπαινος. Ικανοποίησε και τον πιο μεμψίμοιρο. Ακούστηκαν μόνο έπαινοι χωρίς επιφυλάξεις. Αν με απασχόλησε η γιορτή είναι γιατί διαβλέπω στην καθιέρωση ετησίως της γιορτής ένα στοιχείο που θα συντελέσει στην τουριστική ανάπτυξη του Ρεθύμνου.


Τουρισμός δεν σημαίνει μόνο ωραία φύση, θάλασσα, βουνό, ήλιο. Χρειάζεται για την προσέλευση του ξένου και κάτι άλλο. Η ψυχαγωγία. Το μπάνιο, το ηλιόλουτρο, ο ύπνος, το διάβασμα για τους ξένους δεν γεμίζουν το 24ωρο και γρήγορα επέρχεται ο κόρος. Αντιφάρμακο η ψυχαγωγία. Καλός βέβαια ο κινηματογράφος που προσφέρεται. Αυτό όμως που θα ψυχαγωγήσει τον ξένο πραγματικά, θα είναι το ντόπιο πανηγύρι. Με χρώμα όσο το δυνατόν πιο λαϊκό…».


Όπως το συνήθιζε ο κορυφαίος της πνευματικής μας ζωής Πολύβιος Τσάκωνας δεν παρέλειψε να κάνει και τις παρατηρήσεις του για τις επόμενες διοργανώσεις:
Έπρεπε να μελετηθεί ο φωτισμός του Κήπου, η πίστα να φωτίζεται με προβολείς, ο μπουφές δεν μπορούσε να εξυπηρετήσει από ένα και μόνο σημείο …Να υπάρχει επάρκεια και στα σερβίτσια.


Αυτές τις επισημάνσεις τις έλαβαν πολύ σοβαρά υπόψη τους οι διοργανωτές. Και όχι μόνο οι ελλείψεις αυτές καλύφθηκαν και ο φωτισμός προσέχθηκε ιδιαίτερα, αλλά έγινε συνήθεια κάθε χρόνο να φεύγουμε από τη Γιορτή με καλαίσθητες καράφες και ποτήρια με ανάγλυφα σχήματα και εικόνες ανάλογες που ακόμα κοσμούν πολλά νοικοκυριά.
Όσο για τις ψησταριές μοιρασμένες σωστά στον Κήπο εξυπηρετούσαν τους επισκέπτες με πολύ προσεγμένο το μεζέ που ετοίμαζαν να συνοδεύσει το κρασί.


Οι πάντες στο «πόδι» για να είναι όλα άψογα
Κι όσο διαρκούσε το πρόγραμμα κανένας από την περιηγητική δεν καθόταν να πάρει μια ανάσα. Γύριζαν από τραπέζι σε τραπέζι, κάλυπταν κενά σε σερβίτσια, ακόμα και ρόλο σερβιτόρου αναλάμβαναν για τους συμπολίτες που δεν είχαν τις δυνάμεις να εξυπηρετηθούν σωστά αλλά ήθελαν να διασκεδάσουν. Μοναδική τους έγνοια πως θα διασκεδάσει όλος ο κόσμος. Και όσο το δυνατόν ανέξοδα.
Έτσι οι διοργανώσεις σημείωναν όλο και μεγαλύτερη επιτυχία. Και ποτέ δεν θυμάμαι το Ρέθυμνο πιο λαμπερό από τις μέρες που κρατούσε η Γιορτή Κρασιού με παράλληλα και την Έκθεση Χειροτεχνίας, έργο ζωής της Ελένης Παπαδογιάννη, που ήταν κι αυτό ένα μεγάλο γεγονός για το στερημένο από ευκαιρίες Ρέθυμνο.


Μεγάλα αστέρια στο πάλκο
Από τα μεγάλα ατού της Γιορτής ήταν η παρέλαση μεγάλων αστεριών του τραγουδιού. Κι άλλη αγωνία δεν είχαν οι νέοι της εποχής από το να πληροφορηθούν εγκαίρως ποια μεγάλα ονόματα του πενταγράμμου θα έρχονταν στην πόλη μας για να τραγουδήσουν στη γιορτή. Οι νεότεροι ας μη χαμογελούν διαβάζοντας τις γραμμές αυτές. Εκείνες τις εποχές, χωρίς τηλεόραση και μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήταν μεγάλη υπόθεση να δεις από κοντά τους τραγουδιστές της εποχής.
Πόσοι και πόσοι μεγάλοι καλλιτέχνες δεν πέρασαν από το πάλκο της Γιορτής Κρασιού. Χειροκροτήθηκαν και κάποιοι νεοσσοί του ελληνικού πενταγράμμου που αργότερα διέπρεψαν.


Η ατμόσφαιρα της γιορτής είχε και μια κοσμοπολίτικη νότα. Δεν είχε χαρακτηριστικά λαϊκού πανηγυριού. Κι είχες την ευκαιρία να δεις να συνδιασκεδάζει η υψηλή κοινωνία της πόλης με τον απλό λαό. Καθένας στο τραπέζι του. Αλλά στην πίστα όλοι γίνονταν ένα. Και ο χορός καλά κρατούσε προς μεγάλο θυμό του αξέχαστου επιστήμονα Διονύση Καλόφωνου που ενοχλείτο από τη φασαρία και ήταν πάντα ο παραπονούμενος στα μέσα ενημέρωσης. Έλα όμως που δεν μπορούσε να διοργανωθεί αλλού η γιορτή.


Αντί του «μάνα» «χολή»
Και τι δεν αντιμετώπισαν οι οργανωτές από τους πολέμιους του θεσμού. Κι όμως είχαν πάντα ευήκοον ους και προσπαθούσαν να γεφυρώσουν τα χάσματα. Περιορίστηκε η διάρκεια του γλεντιού, τα μέτρα περιφρούρησης έγιναν αυστηρότερα και ήταν προς τιμήν των ανθρώπων που έδιναν το είναι τους για την επιτυχία της γιορτής που σέβονταν τις αντιρρήσεις των άλλων και προσπαθούσαν να μετριάσουν τα προβλήματα. 


Ενώ χωρίς τη Γιορτή η πόλη ήταν νεκρή το καλοκαίρι. Μόνο όταν τα πρώτα φαναράκια και οι περίτεχνοι σχηματισμοί με τις κληματαριές έκαναν την εμφάνισή τους στην είσοδο του Κήπου τότε ζωντάνευε όλη η πόλη. Κι ετοιμαζόταν να δεχθεί κόσμο και από άλλους νομούς που χρόνο με το χρόνο η προσέλευση γινόταν μεγαλύτερη. Η Γιορτή Κρασιού είχε αποκτήσει πανελλήνιο ενδιαφέρον.


Ποτέ δεν χρειάστηκε να εισηγηθώ στους άνωθεν προϊσταμένους της ΕΡΤ για να καλύψω τη γιορτή. Την ορισμένη βραδιά της έναρξης ερχόταν ολόκληρο συνεργείο από τα Χανιά για να καλύψουμε την εκδήλωση. Με μαγνητόφωνο στην αρχή μέχρι να φθάσουμε και στην κάμερα που ήταν γεγονός για τους επισκέπτες της γιορτής και ήταν μεγάλη υπόθεση να πούνε δυο λόγια στο φακό. 


Άλλες εποχές άλλα ήθη.
Η σωστή οργάνωση της γιορτής από τον παρουσιαστή φαινόταν. Από την αρχή της διοργάνωσης τα μεγαλύτερα ονόματα της μουσικής πίστας παρέλασαν από τον Κήπο. Εκείνος που πάντα διακρινόταν κι είχε δημιουργήσει πολλές φιλίες μάλιστα ήταν ο Κώστας Βενετσάνος με το αστείρευτο κέφι.


Οι επόμενες διοργανώσεις γίνονταν με αποκλειστική ευθύνη της Περιηγητικής Λέσχης που με το Καρναβάλι που ακολούθησε πρόσφερε στην πόλη δυο πολύ σημαντικές εκδηλώσεις με πανελλήνια εμβέλεια.
Στη διοργάνωση του 1965 η γιορτή είχε τη στήριξη του τότε υφυπουργού Προεδρίας Κυβερνήσεως Παύλου Βαρδινογιάννη και του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού.


Έγινε και πολυήμερη. Άρχισε στις 24 Ιουλίου και κράτησε μέχρι 1 Αυγούστου. Μεγάλες βιομηχανίες όπως ΜΙΝΩΣ, ΓΟΡΤΥΣ, ΦΑΙΣΤΟΣ, πρόσφεραν με άλλους πολλούς παραγωγούς κρασί για την επιτυχία της γιορτής. Και σιγά σιγά ο θεσμός έγινε και μια ευκαιρία να προβάλλουν οι μεγάλες βιομηχανίες οινοποιίας τα προϊόντα τους.


Ήταν αρκετά τα πρόσωπα που δεν ήξεραν διακοπές, δεν είχαν μέρα ξεκούρασης μέχρι να τελειώσει η διοργάνωση. Και το ευχάριστο είναι ότι υπήρξαν και συνεχιστές μέχρι να πέσει οριστικά αυλαία στη διοργάνωση τα τελευταία χρόνια.


Το Κρητικό Σπίτι είχε πρώτα τη φροντίδα της Μαρίας Παπαϊωάννου, για να πάρει τη σκυτάλη η Σοφία Ηλιάκη και άλλες κυρίες με πίστη και αφοσίωση στην παράδοση.
Ο Κώστας Μανουράς ήταν η πρώτη φλόγα δημιουργίας στην περίφημη διοργάνωση για να συνεχίσει ο Κώστας Καννάς που έγινε η «ψυχή» του θεσμού από όποιο τομέα είχε κληθεί να υπηρετήσει την Περιηγητική Λέσχη.


Όσο θυμάμαι τη Γιορτή Κρασιού ο Κώστας Καννάς θα μου έδινε στοιχεία, θα μου διόρθωνε παραλείψεις, θα κανόνιζε συνεντεύξεις με τους καλλιτέχνες, θα είχα και απολογιστικά στοιχεία στο τέλος της γιορτής.
Ο Αγγελογιαννάκης θα πήγαινε πάνω κάτω για να μην υπάρχει πρόβλημα, ο Θανάσης Μαρκαντώνης το ίδιο, η Σοφία Φωτοπούλου και πόσοι άλλοι.


Οι δεξιοτέχνες φυσικά της καλαίσθητης διακόσμησης ήταν το περίφημο δίδυμο Πετουσάκης Αποστόλου που και στον Κήπο έκαναν σπουδαία δουλειά. Πραγματικά καλλιτέχνες περιωπής άξιοι κάθε επαίνου. Τα έργα τους είχαν διαχρονική αξία και τι περίεργο ποτέ δεν θεωρήθηκαν ξεπερασμένα. Και σε μια εποχή που η αισθητική δεν ήταν και στα καλύτερά της ο διάκοσμος του Δημοτικού Κήπου ξεπερνούσε σε τελειότητα κατασκευών στη Γιορτή του Κρασιού ακόμα και τα περίπτερα στο Δαφνί. Αυτό τουλάχιστον κατέθεταν όσοι είχαν άποψη. Και έδιναν φτερά για τη συνέχεια.
Θα ξεπεράσω την ανάγκη να καταθέσω και άλλες μνήμες που δεν μας τιμούν σαν πόλη κι έγιναν αφορμή να πικραθεί τόσο ο Κώστας Κανάς.


Ο χρόνος δικαίωσε τον σπουδαίο αυτό άνθρωπο που το τουριστικό Ρέθυμνο του οφείλει τόσα πολλά. Και θα μείνει στα χρονικά η φωτεινή μορφή που ήταν πάντα. Όλοι ξέρουμε πως η θεία Δίκη έκανε τις παρεμβάσεις της όταν και όπου έπρεπε. Πόσοι διδάχτηκαν δεν έχει σημασία. Η δικαίωση μετρά.
Πόσο σωστά λειτουργούσε ο θεσμός αποδεικνύεται και από τον παρακάτω απολογισμό που δημοσιεύτηκε στην «Κρητική Επιθεώρηση» το 1962.


Το τμήμα Ρεθύμνης της ΕΠΛ θεωρεί υποχρέωσίν του να ανακοινώση τα ακόλουθα εν σχέσει με τα αποτελέσματα της Γιορτής Κρητικού Κρασιού 1962.
Α' Οικονομικός Απολογισμός Γιορτής
Έσοδα
Είσοδος δρχ. 61.890
Ποσοστά μπουφέ
δρχ. 14.787,3
κυλικείου 600= » 15.387,3
Εκπωλήσεως ποτηρίων, καραφών κ.λ.π. » 27,414
Διάφορα (λαχνός, βαρελάκια) » 25.820
Σύνολον » 130.511,3
Έξοδα
Φόρος επί της εισόδου » 29.965,5
Αξία καραφών, ποτηρίων κ.λ.π. » 16.480,5
Καλλιτεχνικόν πρόγραμμα » 22.450
Οίνοι (αξία, μεταφοραί κ.λ.π.) » 4.500
Ενοίκιον καθισμάτων μεταφοραί εργατικά » 12.089
Ηλεκτρική εγκατάστασις (υλικά) » 5.733
Περίπτερα νέα, υλικά διάφορα » 15.945,5
Βαρελάκι (λαχνός) » 5.674
Διάφορα (εν οις και καταλογισθείσα εισφορά)
Υπο ΙΚΑ δρχ. 300 »9.900
Αξία καθισμάτων νέων » 13.300
Σύνολον » 139.051,5
ήτοι έλειμμα » 8.540
Παρατηρήσεις
1) Εις τα ως άνω έξοδα δεν συμπεριλαμβάνονται οι ακόλουθοι προσφοραί:
α. Της ΔΕΗ μεταφορά - εγακτάστασις ηλ. προβολέων, αξία ηλεκτρικού ρεύματος.
β. Οίνων πλέον των 2.500 χλγρ. (ΕΓΣ Ρεθύμνης, Συνεργαζομένων Οινοποιητικών Ενώσεων Χανίων, ΕΠΣ Πεζών, Οιν. Σ. Αρχανών, Οινοποιίας Μηλιαράκη και Φαιστού, πολλών ιδιωτών εκ της πόλεως).
γ. Η εθελοντική δωρεάν προσωπική εργασία πέραν του διμήνου μελών και φίλων του Τμήματος δια την διοργάνωσιν της Γιορτής. Η αφιλοκερδής πρόθυμος συνεχής προβολή της Γιορτής υπό του εγχώριου Τύπου.
2) Τα ως άνω έξοδα δέον να αυξηθούν κατά δρχ. 6.000 (επίπτωσις εξ ετησίου ενοικίου αποθήκης προς διαφύλαξιν υλικών Γιορτής).
3) Εκ των εξόδων τούτων περίπου δρχ. 20.000 αφορούν αξίαν υλικών, καθισμάτων και περιπτέρων δυναμένων να χρησιμοποιηθούν και μελλοντικώς προστεθέντων εις το υλικόν της Λέσχης.
Β. Οικονομικό όφελος Πόλεως
Τα οικονομικά οφέλη της πόλεως εκ της τετραημέρου Γιορτής Κρητικού Κρασιού 1962 υπολογίζονται περίπου εις δρχ. 30.000 ως ακολούθως:
Έσοδα Γιορτής διατεθέντα κατά το πλείστον εις αγοράν πόλεως Ρεθύμνης δρχ. 130500
Έσοδα μπουφέ - κυλικείου Γιορτής (αφαιρουμέων των ποσοστών ΕΠΛ) δρχ. 47.200+3.400 »50.600
Έσοδα Ξενοδοχείων ύπνου (καθ' υπολογισμόν) » 12.000
Έσοδα μέσων κινήσεως (διακίνησις 3.000 ατόμων και πλέον κατά το ½ δια μέσων Νομού) » 40.000
Έσοδα Κέντρων πόλεως » 63.000
Τα οικονομικά οφέλη της πόλεως θα ήσαν πολύ μεγαλύτερα εάν αύτη διέθεταν ανεπτυγμένον Τουριστικήν οργάνωσιν ίδια εις Ξενοδοχεία Ύπνου και μέσα διανυκτερεύσεως. Η έλλειψις κλινών προς στέγασιν ξένων εις την πόλιν υπεχρέωσαν πολλάς εκδρομάς προς την πόλιν (Ιεράπετρας, Αθηνών κ.λ.π.) και να αποστείλη 2 εκδρομείς και εις το Σπήλι προς διανυκτέρευσιν.
Γ. Πλεονεκτήματα δια την Πόλιν
Η διοργάνωσις υπό της ΕΠΛ εις την πόλιν μας της Γιορτής Κρητικού Κρασιού παραλλήλως προς τας εορτάς της Ολοκαυτώσεως της Ιεράς Μονής Αρκαδίου της 7-8 Νοεμβρίου και του Καρνάβαλου τας Απόκρεω αποτελεί τον βασικώτερον παράγοντα δια την Τουριστικήν ανάπτυξιν του Νομού Ρεθύμνης, την ανάπτυξιν της Βιομηχανίας του Τουρισμού εις αυτόν και την παραγωγικήν αξιοποίησιν αυτής προς όφελος των παραγωγικών τάξεων του Νομού.
Η πόλις σπανίως μέχρι τούδε απησχόλει τας στήλας του τύπου της Πρωτευούσης. Χάρις εις την Γιορτήν Κρητ. Κρασιού 1962 επί 10 ημερών και πλέον σχεδόν καθημερινώς Αθηναϊκαί Εφημερίδες προέβαλλον το Ρέθυμνον. (Εφημερίς Βήμα, Έθνος, Ελευθερία, Βραδυνή, Αθηναϊκή, Καθημερινή) περιοδικά δε σοβαρά (Περιηγητική, Τουρ. Κρήτη κ.λ.π.) εδημοσίευσαν ανταποκρίσεις εκ της πόλεως.
Ο Ραδιοφωνικός Σταθμός Χανίων επίσης καθώς και Εφημερίδες της Νήσου Κρήτης (Μεσόγειος, Κρητ. Φως, Μαχητής, Δράσις, Παρατηρητής, Κήρυξ κ.λ.π.) κατ' επανάληψιν ανεφέρθησαν εις την πόλιν μας, την Τουριστικήν αξίαν αυτής και την Γιορτήν Κρητ. Κρασιού.
Η δημοσία αύτη ανά το Πανελλήνιον αλλά και εις το εξωτερικόν (χάρις εις του προσελθόντας πολυπληθείς Τουρίστας) προβολή του τόπου μας είναι το μεγαλύτερον πλεονέκτημα το οποίον προέκυψεν δια το Ρέθυμνον από την Γιορτήν Κρητικού Κρασιού 1962.
Το πλεονέκτημα τούτο δύναται να αξιοποιηθή πλήρως παραγωγικώς εφ' όσον αποδιδομένου εντός του 1963 εις το κοινόν του υπό ανέγερσις υπό του ΕΟΤ νέου Τουριστικού Ξενοδοχείου της πόλεως και συμπληρουμένης δια της ιδιωτικής πρωτοβουλίας της Τουριστικής Οργανώσεως της πόλεως και του Νομού δυνηθή ο Νομός να προχωρήση προς την Τουριστικήν αξιοποίησιν των φυσικών δυνατοτήτων αυτού.
Η θερμή συμπαράστασις του ανωνύμου πλήθους εις τας εκδηλώσεις του Τμήματος αποτελεί ένα των βασικώτερων παραγόντων δια την Τουριστικήν αξιοποίησιν του Νομού μας.
ΚΡΗΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΙΣ
Σάββατο 18 Αυγούστου 1962
Η μνήμη μας θα τιμά για πάντα εκείνους τους πρωτεργάτες της πολιτιστικής μας άνθισης που κατάφεραν και με τη Γιορτή Κρασιού να δώσουν ζωή στο Ρέθυμνο που ήταν τότε μια πραγματικά παντέρμη πολιτεία. Σε πείσμα των καιρών και των καταστάσεων. Χωρίς καμιά βοήθεια. Με τη δύναμη της ψυχής τους και μόνο και την πίστη τους στο μέλλον του τόπου τους.
Ένας στεναγμός βγαίνει λίγο πριν την υπογραφή. Θα έχει το λόγο του. Κάτι θα τον έχει προκαλέσει που δεν είναι του παρόντος να αναλυθεί. Όσοι έχουν ζήσει την πολιτιστική ζωή του τόπου από πολύ κοντά σίγουρα θα καταλάβουν. Και δεν αποκλείεται να στενάξουν κι αυτοί. Με σημασία άραγε; Τι νόημα έχει τώρα πια;;;;