Δευτέρα 14 Αυγούστου 2023

Τα Παλιά Τα Χρόνια Στην Χάρη Της Παναγίας Στο Χωριό Μοχός - Της Βαγγελιώς Καρακατσάνη

 Στη  Χάρη Της Παναγίας

Παλιά οι άνθρωποι τέτοιες μέρες νηστεύανε ακόμα και το λάδι. Στα φτωχόσπιτα βέβαια δεν καλοκαταλάβαιναν τη διαφορά του φαγητού αλλά να, γάμοι δε γινότανε και τα παιδιά στερούνταν το γάλα απ’ τις κατσίκες και τ’ αυγά από τις όρνιθες και κυρίως, το χοιρινό – συνήθως - κρέας της Κυριακής. 


Έτσι παρακάλαγαν μέσα τους - φωναχτά δεν τολμούσαν να το πουν καθώς φοβόντουσαν την κατακραυγή της θρήσκας μάνας - να κυλίσουν οι μέρες και να ’ρθει η μέρα της Παναγίας που για το Μοχό, ήτανε πιο λαμπρή κι από την ίδια της Λαμπρής! 


Ανήμερα της Παναγίας πηγαίνανε σειρά τα κοπέλια στην εκκλησία να μεταλάβουνε κι ύστερα μπορούσανε θεωρητικά να φάνε, αλλά ουσιαστικά προσμένανε το βράδυ που θα ’τρωγαν – επιτέλους! – το πανηγυριώτικο κρέας.

2011-08-14_936

Την παραμονή της Παναγίας στο πανηγύρι πήγαιναν μονάχα οι «άπιστοι» της Λαγκάδας, που δε ήτανε να κοινωνήσουν την άλλη μέρα. Εμείς πέφταμε νωρίς – νωρίς στα κρεβάτια μας, αλλά οι φωνές των γλεντοκόπων, τα γέλια και τα «χαχαρίσματα», οι μουσικές και κυρίως το άκουσμα της λύρας δε μας άνοιγαν τις αγκάλες του Μορφέα… 


Φανταζόμασταν, ξαπλωμένοι καθώς ήμασταν, τους «άπιστους» να χορεύουνε, να τρώνε, να πίνουνε και να τραγουδούνε και η ανυπομονησία μας μεγάλωνε πιότερο κι απ’ την πείνα μέχρι να μας πάρει ο ύπνος.



Ως γνωστό, η αναμονή μεγαλώνει την επιθυμία κι αυτή την ανυπομονησιά, μα κι οι δυο μαζί «μακραίνουν» την απόλαυση που έρχουνταν ... κουτσαίνοντας! Έτσι σηκωνόμασταν με το πρώτο φως – άλλες μέρες ξεσπούσε πόλεμος μέχρι να μας σηκώσουνε! –  το πρωί της Παναγίας, βάζαμε τα φρεσκοσιδερωμένα σκολιανά μας ρούχα και κατηφορίζαμε προς τη γιορτάζουσα εκκλησιά.

2011-08-15_961

Παρακολουθούσαμε τη λειτουργιά, έλεγε ο παπάς τα δικά του, μαζεύαμε εμείς τα σάλια μας απ’ τη νηστεία, έψελναν οι ψαλτάδες, ακούγαμε εμείς τη χθεσινοβράδινή λύρα κι ονειρευόμαστε το βραδινό γλέντι και την ευωχία, κι έπειτα μεταλαβαίναμε, τρώγαμε το αντίδωρο κι αρχινούσε το... «κυνήγι»  της πείνας με τον καθιερωμένο άρτο που ’φερναν οι πιστοί στη Χάρη Της και που πρώτος – πρώτος θρονιαζόντανε στα στομαχάκια μας.



Ύστερα τρέχαμε στο σπίτι να «βγάλουμε τα καλά μας» μη λερωθούν κι «έχουμε άλλα», μέρα πού’ναι! - αλλά η επιθυμία μας μεγάλωνε ολοένα καθώς οι μυρουδιές του ψητού απ’ τον ξυλόφουρνο κατηφόριζαν στα σοκάκια και πλαντούσαν τις γειτονιές του χωριού! Κι εμείς – παιδιά ανυπόμονα! – «φερμάραμε» σαν τα σκυλάκια στις μυρουδιές και τρέχαμε να τσιμπολογήσουμε στο «ξεφούρνι» – occazione data –, όταν ο φούρναρης έβγαζε από τα καυτά σωθικά του φούρνου, ροδοκοκκινισμένη τη λαχτάρα μας, τα ψητά, που ήτανε για μας πιο θαυματουργά και από τη θεία τη μετάληψη!!!

%25CE%2593%25CE%259B%25CE%2595%25CE%259D%25CE%25A4%25CE%2599%2B%25CE%25A0%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2591%25CE%2593%25CE%2599%25CE%2591%25CE%25A3%2B%25CE%25A3%25CE%25A4%25CE%259F%25CE%259D%2B%25CE%259C%25CE%259F%25CE%25A7%25CE%259F%2B%25286%2529

Έτσι αργόσυρτα περνούσανε οι ώρες ίσαμε που βράδιαζε και ξαναφορούσαμε τα «καλά μας» για να κατέβουμε στην πλατεία του χωριού, μπροστά από τη Χάρη Της, να ξεκινήσει το γλέντι. Καθόμασταν στο τραπέζι που μας είχε κρατήσει ο καφετζής, παραγγέλναμε καμιά λεμονάδα για να δικαιολογήσουμε την κατάληψη κι έπειτα έφερνε η μάνα το τεψί με το ψητό που μοσχοβολούσε τόσο που χόρταινες μόνο από τη μυρωδιά του. 



Στην πραγματικότητα είχε κολλήσει τ’ άντερό μας από τη νηστεία και με δυο τρεις μπουκιές χορταίναμε, αλλά ωστόσο, ξεκινούσε ο χορός, καίγαμε ότι είχαμε φάει και όταν καθόμασταν στο τραπέζι ξανατρώγαμε. Αυτό γίνονταν όλο το βράδυ ίσαμε που τέλειωνε το ψητό μα όχι και το γλεντοκόπι, που πολλές φορές το καλημέριζε ο ήλιος!



Το χορό άνοιγαν οι βρακοφόροι και οι κοπελιές του πολιτιστικού συλλόγου που μας παρουσίαζαν με περίσσια χάρη τη παραδοσιακή λεβεντιά στο μεγαλείο της. Ύστερα μας καλούσαν κι εμάς να σηκωθούμε κι έδενε το γλέντι για τα καλά. Όλη η πλατεία του χωριού γιόμιζε χορευτές, άντρες, γυναίκες, νέους και κοπέλες και στην «κουντούρα» τα «μιτσιά κοπέλια» που προσπαθούσαν να συνταιριάξουν το ζάλο τους με το χορό και την παράδοση!

%25CE%2593%25CE%259B%25CE%2595%25CE%259D%25CE%25A4%25CE%2599%2B%25CE%25A0%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2591%25CE%2593%25CE%2599%25CE%2591%25CE%25A3%2B%25CE%25A3%25CE%25A4%25CE%259F%25CE%259D%2B%25CE%259C%25CE%259F%25CE%25A7%25CE%259F%2B%25287%2529

Εμένα μου έκαναν εντύπωση, όχι οι νέοι που χτυπούσαν ρυθμικά μα νευρικά και κάπως επιδειχτικά τα πόδια, όταν έκαναν φιγούρες, αλλά οι παλιοί. Εκείνοι, όταν έπιαναν στη «μπρός μερά» του έδιναν και καταλάβαινε. Τα βήματά τους μικρά, κομψά, αεράτα, σεμνά και μερακλίδικα, και τα πατήματά τους στις μύτες των ποδιών – στ’ ακράνυχο! 


Έπιαναν στην «ομπρός μπάντα», κάνανε δυό τρεις φιγούρες, πραγματικά ξόμπλια και έπειτα καλούσαν άλλονε να συνεχίσει. Καμιά φορά ο πολύ μερακλής σαν έπιανε μπροστά ζητούσε και μια κοπελιά όμορφη – πάντα με την άδεια του γονιού ή του συνοδού! – και λυγερή και τη χόρευε στην «ομπρός μερά», ίσαμε να βγάλει τα εσώψυχά του. Έπειτα παραχωρούσε τη θέση του ευγενικά σε κάποιον άλλο ίσαμε που τελείωνε ο χορός.



Κι είναι οι αναμνήσεις που ξυπνούν και καίνε περισσότερο κι από αυτό που ζήσαμε.

Άντε και του χρόνου να ’μάστε καλά.

%25CE%2593%25CE%259B%25CE%2595%25CE%259D%25CE%25A4%25CE%2599%2B%25CE%25A0%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2591%25CE%2593%25CE%2599%25CE%2591%25CE%25A3%2B%25CE%25A3%25CE%25A4%25CE%259F%25CE%259D%2B%25CE%259C%25CE%259F%25CE%25A7%25CE%259F

Πλήθος Πιστών Προσκύνησε Στην Χάρη Της Παναγίας Στην Ιερά Μονή Χρυσοσκαλίτισας


Το Μοναστήρι της Χρυσοσκαλίτισσας βρίσκεται σε απόσταση 72 χιλιομέτρων από τα Χανιά προς το Ν.Δ. άκρο της Κρήτης. Είναι χτισμένο πάνω σε ένα βράχο και ανήκει στην Ιερά Μητρόπολη Κισσάμου & Σελίνου. Η εκκλησία της μονής είναι αφιερωμένη στην Παναγία και στην Αγία Τριάδα και γιορτάζει τον Δεκαπενταύγουστο.
Χτίστηκε επί Ενετοκρατίας στη θέση της μονής του Αγίου Νικολάου , πάνω σε βράχια με θέα το Λυβικό πέλαγος.

 Κατά την παράδοση, το όνομά του το πήρε από ένα χρυσό σκαλοπάτι, το τελευταίο από τα ενενήντα οχτώ που είχε όταν χτίστηκε.
z4

14018064_10207042751771514_1393065822_n

z1

z3

1
3

2

14

14012679_10207040064904344_1417739823_o

14037499_10207040057664163_1534172162_o

Όμως, τα πρώτα χρόνια της Τουρκοκρατίας, ο Πατριάρχης αναγκάστηκε να πουλήσει τα χωράφια της μονής καθώς και το χρυσό σκαλοπάτι, για να πληρώσει τους βαρύτατους φόρους που είχε βάλει ο σουλτάνος, με συνέπια την ερήμωση του μοναστηρίου. Δεν έχουμε μαρτυρίες για την αρχή του ιερού προσκυνήματος της Χρυσοσκαλίτισσας. Η παράδοση αναφέρει ότι η ιερότητα του χώρου αρχίζει με την εύρεση μιας εικόνας που απεικονίζει την κοίμηση της Θεοτόκου σε μια εσοχή του βράχου.
10

14044958_10207040063504309_177598399_o
14037848_10207040064104324_671275429_o
13987199_10207040064344330_418684314_o
13950853_10207040065264353_1202440389_o

11

12

13978260_10207040064824342_1756590133_o

13


15

4

Πριν χτισθεί η μονή της  Χρυσοσκαλίτισσας, υπήρχε άλλος ναός, της Κοίμησης της Θεοτόκου. Ήταν προσκολλημένος σε σπηλαιώδη βράχο, ενώ στη σκέπη  του βράχου υπήρχε και άλλος συνεχόμενος ναός, της Αγίας Τριάδος. Πρώτος που κατοίκησε μετά την ερήμωση του μοναστηριού ήταν ένας μοναχός, ο Ιωαννίκιος από τα Κύθηρα, αλλά μετά το θάνατο του ακολούθησε νέα ερήμωση. Τα επόμενα χρόνια ακολούθησαν και άλλοι μοναχοί που προσπάθησαν να ανακαινίσουν την μονή με συνδρομές, χρησιμοποιώντας τα ερείπια για να χτίσουν τα ερείπια για να χτίσουν νέα κτίρια. Η Εκκλησία που βλέπουμε σήμερα άρχισε να χτίζεται με προθυμία και ζήλο, την 9η Μαίου 1894 και περατώθηκε την 10η Αυγούστου του ίδιου έτους. 

16
5

Το 1900, η Μονή διαλύθηκε μαζί με άλλες μονές της Κρήτης. Επανιδρύθηκε σαν γυναικεία το 1940. Μετά την κατάληψη της Κρήτης από τους Γερμανούς, φιλοξενήθηκαν στη μονή αρκετοί στρατιώτες, αγωνιστές και ‘αλλοι που άνηκαν στην αγγλική κατασκοπεία. Το 1943 εγκαταστάθηκαν οι Γερμανοί κατακτητές στη Μονή, αφού έδιωξαν τους μοναχούς. Τότε πυροβολήθηκαν από αγγλικό αεροπλάνο. Σημάδια του πολυβολισμού φαίνονται σε χαμηλή εικόνα του τέμπλου. Η ζωή ξαναγύρισε μετά την 27η  Ιανουαρίου 1944, ημέρα που έφυγαν οι Γερμανοί. Αυτή η ζωή συνεχίζεται αδιάκοπα από τους φιλόξενους και δραστήριους μοναχούς που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και κρατούν ζωντανό το ιερό αυτό προσκύνημα. 

6

7

Όπως κάθε γνωστό μοναστήρι στην Κρήτη, η Χρυσοσκαλίτισσα έχει επιβιώσει μέσα από ολόκληρη την πολυτάραχη ιστορία της Κρήτης, συμπεριλαμβανομένων των πολυάριθμων πολέμων και κατακτήσεων. Όμως αυτό το όμορφο κτίσμα που χτίστηκε αιώνες πριν, δεσπόζει υπερήφανα πάνω από τη θάλασσα. Θα το διακρίνετε εύκολα από το δρόμο.
Η περιοχή της Χρυσοσκαλίτισσας κατοικείται από τα Μινωϊκά χρόνια. Εκείνη την εποχή, στην τοποθεσία υπήρχε ένας οικισμός ψαράδων. Σήμερα, ανάμεσα στο μοναστήρι και το Ελαφονήσι, υπάρχουν μερικά σπίτια. Επίσης υπάρχουν τουριστικά καταλύματα και μια ταβέρνα.
1
2
13989566_10207040058584186_620691432_n
13941097_10207040065184351_113032341_n

13942530_10207040064304329_1700622315_n

13988794_10207040064784341_1973930083_n

14009997_10207040058624187_1449411302_n

14011831_10207040061384256_892733678_n

14017565_10207040063424307_1403071291_n

14017935_10207040057944170_1033736135_n

14017995_10207040065224352_179347415_n

Κοντά στη βάση της μεγάλης σκάλας που οδηγεί στο μοναστήρι της Χρυσοσκαλίτισσας, θα βρείτε ένα κατάστημα που πουλάει εκκλησιαστικά χειροτεχνήματα, όπως μικρούς σταυρούς και εικόνες, τα οποία αποτελούν όμορφα αναμνηστικά ή δώρα.
Η μονή Χρυσοσκαλίτισσας αποτελεί ένα από τα σημαντικά μνημεία της Νοτιοδυτικής Κρήτης. Είναι ένα απλό, αλλά εντυπωσιακό κτίσμα, που έχει διατηρήσει ζωντανό το πνεύμα των περασμένων αιώνων. Αν σκοπεύετε να επισκεφθείτε την υπέροχη παραλία στο κοντινό Ελαφονήσι, μην ξεχάσετε να κάνετε μια στάση στο γραφικόμοναστήρι της Χρυσοσκαλίτισσα.
38

9


ΠΗΓΗ. ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΓΗ - lyk-chanion.chan.sch.gr
ΦΩΤ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ