Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2023

Kάλεσμα σε Ανοιχτή Συνέλευση Υπεράσπισης της Κατάληψης Ευαγγελισμού.

Kάλεσμα σε Ανοιχτή Συνέλευση Υπεράσπισης της Κατάληψης Ευαγγελισμού.

 Πέμπτη 19/10 στις 17:00.
 Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου
 ( Λεωφόρος Δημοκρατίας 10 ) .


Τα ξημερώματα του Σαββάτου 30/9 πολυάριθμες αστυνομικές δυνάμεις εισέβαλαν στην κατάληψη του Ευαγγελισμού. Δέκα σύντροφοι και συντρόφισσες συνελήφθησαν, ένας εκ των οποίων -κι ενώ ήταν δεμένος με χειροπέδες- βρέθηκε από την ταράτσα του κτιρίου στο κενό, και αυτή τη στιγμή είναι ακόμα στο νοσοκομείο.



Οι σύντροφοι μεταφέρθηκαν στη ΓΑΔΗ, όπου τους απαγγέλθηκαν κατηγορίες, με τον τραυματία σύντροφο να κρατείται ξεχωριστά και να μην λαμβάνει αρχικά την απαραίτητη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Έξω από το κτήριο υπήρξαν δυναμικές αντανακλαστικές συγκρούσεις, με αποτέλεσμα μια ακόμη σύλληψη ενός συντρόφου.




 Οι συγκρούσεις και κινήσεις αλληλεγγύης συνεχίζονται και τις επόμενες μέρες.
Το κτίριο ξεκίνησε να σφραγίζεται άμεσα με λαμαρίνες και τσιμέντωμα των παραθύρων, ενώ έχει κηρυχθεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο. Αυτό σημαίνει ότι, χωρίς τις απαραίτητες εγκρίσεις από τις αρμόδιες
υπηρεσίες, δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε εργασία που θα μπορούσε να προκαλέσει καταστροφή ή αλλοίωση στο μνημείο.



Η εκκένωση της κατάληψης του Ευαγγελισμού, ανάμεσα σε άλλες, γίνεται σε μια συγκυρία που το ελληνικό κράτος ευθύνεται για δεκάδες θανάτους και καταστροφές, που έχουν γίνει πλέον κανονικότητα. Από τους απανθρακωμένους μετανάστες στον Έβρο μέχρι τους πνιγμένους στο Θεσσαλικό κάμπο (σε μία περιοχή που τρία χρόνια μετά από άλλη μία καταστροφή, δεν
είχαν πραγματοποιηθεί ακόμα τα απαραίτητα έργα προστασίας τα οποία κόστισαν εκατομμύρια).



 Από εκατοντάδες δολοφονημένα ζώα και κατεστραμμένα χωριά, μέχρι τεράστιες καμένες αγροτικές εκτάσεις και
περιοχές Νatura. Σε μία περίοδο, που το κόστος ζωής αυξάνεται ασταμάτητα και δεχόμαστε συνεχή επίθεση σε όλους τους τομείς: από την ισοπέδωση των εργασιακών δικαιωμάτων και τη νομική επίθεση στην οργάνωσή μας στους χώρους εργασίας, ως την καταστολή σε συγκεντρώσεις που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις τους, τους εκατοντάδες πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας και
την ασταμάτητη τουριστικοποίηση της πόλης μας. 



Ακόμη, στην Κρήτη δεν μπορούν να μας αφήσουν αδιάφορους η δολοφονία του Κ. Μανιουδάκη στα Χανιά ως απόγειο της  κρατικής καταστολής, αλλά και η δολοφονία του Αντώνη Καρυώτη από το πλήρωμα της ΑΝΕΚ, στο βωμό του καπιταλιστικού
κέρδους. Πριν 21 χρόνια αντικρίσαμε ένα κτίριο ερείπιο, παρατημένο για δεκαετίες που ήταν μια εστία μόλυνσης. Χωρίς τη βοήθεια κανενός θεσμικού ή ιδιωτικού φορέα αλλά αντιιεραρχικά και αυτοοργανωμένα, καταφέραμε να
κάνουμε ένα ετοιμόρροπο κτίριο βιώσιμο και λειτουργικό.



Η κατάληψη Ευαγγελισμού για 21 χρόνια είναι ένας ζωντανός ιστορικός πολιτικός χώρος, που αποτελεί ορόσημο για το κίνημα αλλά και την πόλη του Ηρακλείου, τόσο για την αντιφασιστική του δράση και για την έμπρακτη στήριξη στους πολιτικούς κρατούμενους

- είναι ένας χώρος ανοιχτός στην κοινωνία, αλλά και σε όσες αποκλείονται από αυτήν

- στεγάζει τις ανάγκες και επιθυμίες ανθρώπων για μια αξιοπρεπή διαβίωση, ενώ το κόστος ζωής δε σταματά να αυξάνεται ασφυκτικά

- διοργανώνει ποικίλες πολιτικές, πολιτιστικές και κοινωνικές εκδηλώσεις

- λειτουργεί σε μόνιμη βάση κινηματικό βιβλιοπωλείο, δανειστική
βιβλιοθήκη, αυτοοργανωμένο καφενείο, γυμναστήριο και ξυλουργείο

- στεγάζει συνελεύσεις, ομάδες και συλλογικότητες
- οργανώνει δομές συλλογής ειδών πρώτης ανάγκης και αλληλοβοήθειας (πρόσφυγες, σεισμόπληκτοι Αρκαλοχωρίου, πλημμυροπαθείς-Θεσσαλίας)


Για όλα τα παραπάνω και άλλα τόσα καλείται ανοιχτή συνέλευση υπεράσπισης της κατάληψης Ευαγγελισμού την Πέμπτη 19/10 και ώρα 17.00 στο Εργατικό Κέντρο.

Υ.γ Όλη η πόλη το ξέρει, ο Ευαγγελισμός δεν παραδίνεται, μάχεται και θα τον πάρουμε πίσω!

Επίτιμος πρόεδρος του Κέντρου Κρητικής Λογοτεχνίας, ο μαντιναδολόγος, στιχουργός και ποιητής Γιώργης Καράτζης

 Επίτιμος πρόεδρος του Κέντρου Κρητικής Λογοτεχνίας, ανακηρύχθηκε ομόφωνα ο  μαντιναδολόγος, στιχουργός και ποιητής Γιώργης Καράτζης, ύστερα από απόφαση του Δ.Σ. και της Γενικής συνέλευσης των μελών του Κέντρου της 16ης Ιουλίου 2023. 


Η τελετή ανακήρυξης θα γίνει σε εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 22 Οκτωβρίου (17.30) στο Μελιδοχώρι Ηρακλείου, στην αίθουσα – και με τη συνδρομή – του Πολιτιστικού Συλλόγου Μελιδοχωρίου.



Το πρόγραμμα

  • 17.30 Καλωσόρισμα από τον πρόεδρο του Πολιτιστικού Συλλόγου Μελιδοχωρίου
  • 17.35 Χαιρετισμοί από Αρχές και φορείς
  • 17.45 Καλωσόρισμα από το Κέντρο Κρητικής Λογοτεχνίας. Γιατί αυτή η εκδήλωση.

  • 17.50 Μιχάλης Κοπιδάκης, ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ, Αναμνήσεις από τα γυμνασιακά μας χρόνια

  • 18.05 Σωκράτης Κεφαλογιάννης, δήμαρχος Ανωγείων, “Γιώργης Καράτζης: ο δικός μας άνθρωπος”
  • Μάνος Παπαντωνάκης, δικηγόρος, “Ο αντιστασιακός και αγωνιστής Γιώργης Καράτζης”.

  • 18.40 Κώστας Μουτζούρης, πρόεδρος του Κέντρου Κρητικής Λογοτεχνίας, “Ο Γιώργης Καράτζης και το Κέντρο Κρητικής Λογοτεχνίας”.

  • 18.50 Μανόλης Πατεδάκης, επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, “Ο στιχουργός και ποιητής Γιώργης Καράτζης”

  • 19.15 Επίδοση στον Γιώργη Καράτζη της σχετικής απόφασης και αντιφώνησή του
  • 19.30-… Παραδοσιακό κέρασμα και κρητικές κοντυλιές.

Την εκδήλωση θα συντονίζουν η Μαρία Δαμιανάκη-Παπαδοπούλου και η Βασιλική Αλεγκάκη.

https://www.kritikaepikaira.gr/

18 Οκτωβρίου 1981: Η...ανατολή του ΠΑΣΟΚ- Ο θρίαμβος του Ανδρέα

 42 χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την πρώτη εκλογική νίκη του ΠΑΣΟΚ, με τον Ανδρέα Παπανδρέου να εκλέγεται πρωθυπουργός με ποσοστό 48,06%!'


«Ελληνίδες Έλληνες, απόψε κατέχομαι από βαθιά συγκίνηση. Είμαι πράγματι συγκινημένος για την μεγάλη εμπιστοσύνη που μου έχετε δείξει. 


Και έχω ταυτόχρονα το αίσθημα βαριάς ευθύνης, την οποία επωμίζομαι εγώ και οι συνεργάτες μου, για να πραγματώσουμε το έργο της Αλλαγής», σημείωσε μεταξύ άλλων στην επινίκια δήλωσή του ο Ανδρέας Παπανδρέου.



Το ΠΑΣΟΚ σε εκείνες τις εκλογές κέρδισε ποσοστό 48,06%, έναντι 35,86% της Νέας Δημοκρατίας και 10,93% του ΚΚΕ.

Εκτός από Πρωθυπουργός, στην πρώτη κυβέρνησή του ο Ανδρέας Παπανδρέου ανέλαβε και υπουργός Άμυνας, προκειμένου να καθησυχάσει το στράτευμα για τον νέο... σοσιαλιστή ηγέτη.

Ενδεικτικά του κλίματος της... αλλαγής είναι τα πρωτοσέλιδα της εποχής:

nea81

ele81

avriani81

rizo81

Στις πρώτες 100 ημέρες της διακυβέρνησής του το ΠΑΣΟΚ συντελέστηκαν πραγματικά τεράστιες αλλαγές και πρωτοπόρες μεταρρυθμίσεις. 


Δίνεται προτεραιότητα στην Εθνική συμφιλίωση, με Αναγνώριση Εθνικής Αντίστασης, συνταξιοδότηση των αγωνιστών, στην παραχώρηση άδειας επιστροφής στην Ελλάδα στους πολιτικούς πρόσφυγες του Δημοκρατικού Στρατού. Παράλληλα, ξεκινά η ενοποίηση των Σωμάτων Ασφαλείας. Χωροφυλακή και Αστυνομία Πόλεων συγχωνεύτηκαν και δημιουργήθηκε η σημερινή Ελληνική Αστυνομία.

 
Υπήρξε αναμόρφωση της Παιδείας με την ίδρυση των ΤΕΙ και θεσμοθετήθηκαν τα όργανα συνδιοικησης από φοιτητές και καθηγητές. Στα σχολεία σχεδιάστηκε Αναβάθμιση και ενίσχυση της Βασικής και Μέσης Εκπαίδευσης, επιδιώκοντας τη μεγαλύτερη συμμετοχή των γονέων και μαθητών στα σχολικά πράγματα.


Νομιμοποιήθηκε ο πολιτικός γάμος, ενώ ο αναχρονιστικός θεσμός της «προίκας» που υποτιμούσε τη θέση της γυναίκας δίπλα στο σύζυγο της, σαν να είναι προϊόν συναλλαγής ο γάμος, καταργήθηκε. Η σύζυγος μπορούσε να διατηρήσει, αν ήθελε, το πατρικό της επώνυμο. Αναγνωρίστηκε το δικαίωμα στο συναινετικό διαζύγιο αλλά και τον περιορισμό των λόγων στον μη συναινετικό χωρισμό.


Αναγνωρίστηκαν νομικά δικαιώματα και υποχρεώσεις στους ανηλίκους και η πλήρης ενοποίηση των δικαιωμάτων των εκτός γάμου παιδιών με τα δικαιώματα των γεννημένων σε γάμο.

Δόθηκαν μεγάλες αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις.

Στα εργασιακά, μεταξύ άλλων, θεσμοθετήθηκε η σταδιακή αύξηση των συντάξεων, η επέκταση της πενθήμερης εργασίας, και η ετήσια άδεια τεσσάρων εβδομάδων. Ενώ, μεγάλη επένδυση και χρηματοδότηση δόθηκε στον Πολιτισμό, και ειδικότερα στα θέατρα και τους καλλιτέχνες.

Παράλληλα, ιδρύθηκε το ΕΣΥ.

Δόθηκε επίσης, βάση σε θέματα περιβαλλοντικά. Όπως, για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης των αστικών κέντρων ιδρύεται ο «δακτύλιος» της Αθήνας αλλά και οι μετρήσεις των ρύπων. Περιορίζεται μάλιστα η ίδρυση νέων βιομηχανιών στην Αττική.

Ριζοσπαστικές αλλαγές έγιναν και στην επαρχία. Σχεδόν αμέσως μετά το 1981, η επαρχία απαλλάχτηκε οριστικά και αμετάκλητα από τον “φόβο του χωροφύλακα”, η θέση των γυναικών βελτιώθηκε, δημιουργήθηκαν πολιτιστικά και αθλητικά σωματεία σε όλη τη χώρα με την ενεργό στήριξη της Μελίνας Μερκούρη.  


Πηγή: Reporter.gr

Τέλη 1800 Αρχές 1900 Η Προκυμαία Του Ρεθύμνου Στρώνετε Με Πέτρες Απο Το Πλακαλώνι

 του Βασίλειου Στ.Ζουμαδάκη


Διάβασα το βιβλίο με τα 370 μνημειακά κενά στην τοπογραφία του Ρεθύμνου, του Χάρη Στρατιδάκη το οποίο είναι αριστούργημα, θα έλεγα ότι έκανε μια ανασκαφή.
Αν έχουν γίνει λάθη ή παραλείψεις, νομίζω πως είναι ελάχιστες σε τόσο περιεχόμενο. 

Στην περίπτωση της προκυμαίας όμως, δεν ήταν δυνατόν να έχει σωστές πληροφορίες, τί είδους πλάκες είναι από μη Γαβαλοχωριανό, και μάλιστα τρίτης ηλικίας. Πλάκες και κράσπεδα που χρειάστηκαν για να στρωθούν η προκυμαία και δρόμοι του Ρεθέμνου, είναι από το Γαβαλοχώρι Αποκορώνου.


Υπάρχουν πετρώματα με διάφορο πάχος που κόβονται με τον μπίκο στο μέγεθος που θέλομε και που μας επιτρέπει η έκταση του πετρώματος. Είναι σκληρό με πάτους. Αφού θα κοπεί ο όγκος που θέλουμε τον στήνουμε όρθιο (σπαθί) και διακρίνομε τους πάτους.

DOC.20141014.306122.1_450x225

Στα σημεία αυτά υπάρχει μαλακή στρώση σαν μεμβράνη και με τον μπίκο κτυπάμε σ' αυτό το σημείο από πάνω κατά μήκος του πάτου, διαδοχικά και πάντα κατακόρυφα και ελαφρά βοηθητικά κτυπήματα στις κάθετες πλευρές. Έτσι χωρίζει η πρώτη πλάκα. 


Επαναλαμβάνουμε το αυτό για όσες πλάκες βγάζει ο πάγκος. Αυτές τις πλάκες τις δούλευαν εκατοντάδες χρόνια. Το μαρτυρούν τα διάσπαρτα πετροκοπιά της περιοχής. Για να βγάλουν την παραγγελία του Ρεθέμνου εδούλεψαν και με λουξ το βράδυ. 

Η εποχή αυτή είναι τέλη 1800 αρχές 1900. Τους έζησα αυτούς τους ανθρώπους με τις ιστορίες τους. Εγώ γεννήθηκα το 1934. Η περιοχή με πλούσια πετρώματα λέγεται Πλακαλώνι. Απέχει από την Αλμυρίδα περίπου 2.000 μ. (νότια). Το εμπόρευμα το κατέβαζαν με υποζύγια στην Αλμυρίδα και με καΐκια έφευγε για το Ρέθεμνο.

papiopro-003

Υπάρχουν πολλών ειδών πλάκες. Θα αναφερθώ στις ξερόπλακες, που έχουν ακανόνιστο σχήμα. Με τέτοιες πλάκες έχει στρωθεί ο περίβολος των τάφων των Βενιζέλων. Τις δύο ταφόπλακες τις έβγαλε ένας εξάδελφός μου Στέλιος Ζουμαδάκης το 1961 προς 5.000 δραχμές τη μία. Διαστάσεις: μήκος 4.00 μ., πλάτος 2.00 μ. και πάχος 14 εκ. (δυσεύρετες). Ήταν ο πρύτανης στις πέτρες.


Τώρα θα σας ξεκαθαρίσω ποιες είναι οι μαλτεζόπλακες, που βγαίνουν και τι κάνουν. Ποιες είναι οι μαλτεζόπλακες, τις ξέρουν μόνο οι παλαιοί Γαβαλοχωριανοί, διότι έχει παύσει εδώ και πολλά χρόνια να δουλεύεται αυτή η πλάκα. Μαλτεζόπλακες λέγονται γιατί πρώτα τις χρησιμοποίησαν στην Μάλτα, απ' όπου και η καταγωγή της.


Στην Κρήτη τις ζήτησαν όταν κατασκευαζόταν το αεροδρόμιο στο Ακρωτήρι για μόνωση στις ταράτσες των κτισμάτων. Το έτος 1952 ή '53 εβγήκαν οι πρώτες πλάκες τύπου Μάλτας. Εγώ το 1954 έκοβα μαλτεζόπλακες.

Υπάρχουν στρώσεις (πάγκοι) όπως τους λέμε και για να βγάλουμε πλάκες, κόβουμε ένα κομμάτι πάγκο π.χ. 2,60 μ. επί 2,10 μ., το απελευθερώνουμε και από τις τρεις πλευρές, ανοίγοντας ένα αυλάκι με τον μπίκο, πλάτους 14 εκ. και βάθος όσο έχει ο πάγκος.


Σημειωτέον ότι για να ανοίξει ο μάστορας αυτό το αυλάκι θα πρέπει να βρίσκεται με τα δυο πόδια μέσα στο αυλάκι, που μπορεί να έχει βάθος και 65 εκ. (το ένα πόδι εμπρός το άλλο πίσω).


Μετά ντουκάρομε το κομμάτι (2,60Χ2,10) δηλαδή ανοίγομε τέσσερις φωλιές οριζόντια στον πάτο βάθος 10-15 εκ., καρφώνομε με τέσσερα έως έξι πέταλα αλόγου σε κάθε φωλιά και ανάμεσά τους βάζομε σφήνες μήκους 20-25 εκ. Τις κτυπούμε με την βαριά μέχρι να ντιντινήσουν οι σφήνες, σαν καμπάνα. Δεν ξανακτυπούμε, καθίζομε για λίγο και ακούγεται ένα φιλί αποχωρισμού. Ο πάγκος έχει ελευθερωθεί.

reth1900s
Γωνιάζομε την επιφάνεια και ριγώνομε ένα κομμάτι π.χ. 210Χ0,50 εκ. Ανοίγουμε ένα αυλακάκι που το λέμε γκουρνιέρα κατά μήκος του πάγκου, πλάτους 6 εκ. και μήκος 2,10 μ. Φτιάχνομε τέσσερις φωλιές και βάζομε τέσσερα πέταλα σε κάθε φωλιά. Βάζομε τις σφήνες όσο γίνεται κατακόρυφες. Κτυπούμε ισοδύναμα τις σφήνες και πάντα κάθεται και προς την κατεύθυνση της γκουρνιέρας. Ποτέ από πλάγια θέση.
Άμα θα ντιντινήσουν οι σφήνες αφήνομε την βαριά και κόβει μόνο του το κομμάτι, που μοιάζει με μια κασέλα.



Ριγώνομε με πετρομόλυβο την κασέλα σε κύβους, και τους κόβουμε με την καρμανιόλα που κόβουμε τα χοντρά δένδρα. Τον κάθε κύβο τον ριγώνουμε ανά 3,3 εκ. και κατόπιν τον χωρίζουμε ανά πέντε ή έξι πλάκες. Και τώρα για να χωρίσουμε τις πλάκες, χρησιμοποιούμε ένα πλαίσιο από γιαρμαδάκι  6 εκ. με διαστάσεις 1,30 μ. επί 0,55 εκ. περίπου που στο μέσον στηρίζετε μια λάμα (πριόνι) πλάτους περίπου 6 εκ. και το οποίο κόβει προς μια κατεύθυνση όπως το σιδεροπρίονο.



Τραβά ο ένας χειριστής από την μια άκρη και ο άλλος από την άλλη ως οδηγός και ρυθμίζει το δούλεμα του πριονιού. Μια πλάκα 0,50Χ0,60 εκ. κόβεται σε τέσσερα με πέντε λεπτά εάν το πέτρωμα έχει καλά στοιχεία. Οι μαλτεζόπλακες είναι μόνο για μόνωση. Όχι για πάτημα. Είναι απάτητες.


Οι πλάκες της προκυμαίας, των δρόμων, και πεζοδρομίων έχουν διπλάσιο πάχος και είναι σκληρές. Το σκληρό μέρος θα φανεί με τον καιρό που θα φύγει η μαλακιά μεμβράνη. Τα έτη 1959-60-61-62 και μέρος του 1963, έκοβα καντουνάδες και μαλτεζόπλακες. Ο  Α. Μπενάκης, Β. Χατζηδάκης και Αραχωβίτης έπαιρναν συνεχώς αυτό το εμπόρευμα.


Οι ξερόπλακες είναι αυτούσιες με ακαθόριστο σχήμα.
Οι Καντουνάδες έχουν τρία ονόματα: Καντουνάδες, Ροδοκάντουνα και Λατσέζια.
Έχω πολλά ψιλά γράμματα να σας πω, αλλά θα σας αφήσω εδώ. Πιστεύοντας ότι με αυτά και μόνο σας έβαλα μέσα στοπετροκόπιο.

ΣΗΜ.: Η ΠΡΩΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
από τις πρωτότυπες που βρίσκονται
στο Λαογραφικό Μουσείο Γαβαλοχωρίου.



Ανακοίνωση Πρύτανη Πανεπιστημίου Κρήτης για τα γεγονόντα που σχετίζονται με τον «Ευαγγελισμό»:

 Ως Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης, υπηρετώ -εκτός άλλων- τη δημοκρατική λειτουργία του. Τα τελευταία 3 χρόνια έχω αποδεδειγμένα υπερασπιστεί τόσο την ακαδημαϊκή ελευθερία, όσο και την αντιαυταρχική πολιτική μέσα στους ακαδημαϊκούς χώρους.


Με αφορμή τα τελευταία γεγονότα που σχετίζονται με τον «Ευαγγελισμό»:

· Το κτήριο τελούσε υπό κατάληψη για 21 και πλέον έτη. Είχε υποστεί εμφανείς φθορές στο χρόνο και δεν μας επιτρεπόταν η πρόσβαση για την αποκατάσταση τόσο της στατικής επικινδυνότητας του, όσο και της συντήρησης και ανακαίνισής του.



· Κανείς δεν μπορούσε να εγγυηθεί για την ασφάλεια των επιδημούντων στο κτήριο, αλλά και των διερχομένων, ιδίως σε μια περίοδο όπου η σεισμική διέγερση του νησιού βρίσκεται σε έξαρση.


· Οι Πρυτανικές Αρχές του Πανεπιστημίου Κρήτης είχαν προβεί διαχρονικά, σε ενέργειες προς τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας για την απόδοση του κτηρίου στο Πανεπιστήμιο.


· Ζητήσαμε τον περασμένο Ιούλιο, από τα αρμόδια όργανα της πολιτείας, να κινηθούν στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, ώστε να αποδοθεί το κτήριο με ασφάλεια στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Το Πανεπιστήμιο Κρήτης δεν αντιμάχεται ιδέες άλλων, απλά απαιτεί το σεβασμό της περιουσίας του, την οποία αξιοποιεί για το σύνολο της κοινότητας. Άμεσα εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση από την πολιτεία για τις αναγκαίες μελέτες.


· Ο τραυματισμός αποφοίτου του Πανεπιστημίου Κρήτης κατά την εκκένωση, έπρεπε να είχε αποφευχθεί.

· Η βία στην κοινότητα, αλλά και στο Πανεπιστήμιο, σε καμία περίπτωση δεν θα επιτρέψουμε να γίνει κανονικότητα. Μέσα στους Πανεπιστημιακούς χώρους δεν πρόκειται να εμπεδωθεί κλίμα καταστολής.

· Οι καταγγελίες και αιτιάσεις αναφορικά με παγιδευμένα ζώα στο κτήριο του Ευαγγελισμού είναι αναληθείς και προσβάλλουν το κύρος του Πανεπιστημίου Κρήτης, ενός από τα μεγαλύτερα και διεθνώς καταξιωμένα πανεπιστήμια της Χώρας.

· Πριν τον αποκλεισμό των προσβάσεων του κτηρίου, έγιναν επανειλημμένοι έλεγχοι για την ύπαρξη ζώων και τα αρμόδια όργανα της πολιτείας μας διαβεβαίωσαν ότι είχε διασφαλιστεί η απομάκρυνσή τους από το εσωτερικό του κτηρίου.

Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης

Καθηγητής Γεώργιος Μ. Κοντάκης

Το Ξενοδοχείο Δίας Η Νευρολογική Κλινική Του Μαρκομηχελάκη

 A4


Το Ξενοδοχείο Δίας λίγο έξω απο το χωριό Αρχάνες στον δόμο για τον Γιούχτα υπήρξε την δεκαετία του 1970 ένα ξενοδοχείο πρότυπο για την εποχή αλλά ένα παραπάνω για την περιοχή που ήταν χτισμένο.

A3

Το ξενοδοχείο Δίας αρχικά ήταν η νευρολογική κλινική του Μαρκομηχελάκη,αυτό λοιπόν το τριώροφο κτίριο ήταν χτισμένο λίγο πιο πάνω νότια των Αρχανών σε ένα ειδυλλιακό μέρος με πανοραμική θέα.


Την έκταση αυτή πολλών στερεμάτων είχε αγοράσει ο Γιατρός Μαρκομηχελάκης και πριν χτιστεί η κλινική ήταν στη θέση αυτή ένα πολύ μεγάλο αλώνι, ο Γιατρός μετέτρεψε το ούτως η άλως προικισμένο μέρος σε παράδεισο, το κτήριο που κατασκεύασε δεν ήταν παραδοσιακό ούτε ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής έμπνευσης, ήταν ένα συνηθισμένο τριώροφο κτίριο για την εποχή μας, τότε ήταν υπέρ μοντέρνο με όλες τις σύγχρονες ανέσεις, έκανε όμορφη διαμόρφωση του εξωτερικού χώρου με πετρόκτιστους τοίχους αμφιθεατρικές πεζούλες, πολλά όμορφα φυτά, πανύψηλα δέντρα, αλλά και διάφορα ζώα, όπως ελάφια και ψάρια.


Ως Νευρολογική κλινική λειτούργησε λίγα χρόνια, στην συνέχεια άλλαξε χρήση και έγινε το πολυτελές ξενοδοχεία Δίας, δυστυχώς όμως ούτε και έτσι λειτούργησε πολλά χρόνια

A5

A6

A7

Επιμενίδης, Ο Μάντης Από Την Κρήτη Που Κοιμήθηκε Σε Μια Σπηλιά Για 57 Ολόκληρα Χρόνια

 Ο Επιμενίδης, ένας από τους πιο ξακουστούς σοφούς και στη μυθολογία αναφέρεται ότι κοιμήθηκε σε μια σπηλιά για 57 ολόκληρα χρόνια! 


Ήταν θρησκευτικός δάσκαλος, προφήτης και μάντης, ποιητής και φιλόσοφος του 7ου ή 6ου αι. π.Χ. καταγόμενος από την Κρήτη και συχνά έκανε παρεμβάσεις στην πολιτική ζωή της Αθήνας, τόσο με  θρησκευτικό όσο και με πολιτικό τρόπο.


 Ο «Επιμενίδειος ύπνος»  Σύμφωνα με τη μυθική παράδοση περί του βίου του, κάποτε ο πατέρας του έχασε ένα από τα πρόβατά του και έστειλε τον γιο του τον Επιμενίδη στο χωράφι που χάθηκε το πρόβατο για να ψάξει να το βρει και να το φέρει πίσω. 


Ο Επιμενίδης ξεκίνησε να βρει το πρόβατο, αλλά στη διαδρομή χάθηκε και αντί να φτάσει στο συγκεκριμένο χωράφι που του είχε υποδείξει ο πατέρας του, βρέθηκε σε μία σπηλιά. Ήταν κουρασμένος από την αναζήτηση του πρόβατου και μπήκε μέσα για να ξεκουραστεί. 


Epimenides-collage-2

Γρήγορα αποκοιμήθηκε. Η μυθολογία καταγράφει την ιστορία του ως παράδοξη, καθώς ο Επιμενίδης κοιμήθηκε μέσα στην σπηλιά για 57 ολόκληρα χρόνια! Από αυτό βγήκε και η παροιμιώδης φράση «Επιμενίδειος ύπνος». Όταν ξύπνησε ο Επιμενίδης άρχισε και πάλι να ψάχνει το πρόβατο, πιστεύοντας ότι έχει κοιμηθεί λίγες μόλις ώρες. 


Σύντομα όμως, διαπίστωσε έκπληκτος ότι κατά τη διάρκεια του ύπνου του είχαν αλλάξει τα πάντα γύρω του. Δεν ήταν πλέον σε θέση να αναγνωρίσει τίποτα. Το χωράφι είχε αλλάξει ιδιοκτήτη και το χωριό του παρουσίαζε πολύ μεγάλες και ανεξήγητες αλλαγές. Όταν αναζήτησε να βρει τους δικούς του ανθρώπους, ανακάλυψε ότι δεν βρισκόταν πια εκεί που ήξερε πριν κοιμηθεί… 


Πολύ σύντομα, ο Επιμενίδης ανακάλυψε ότι οι πιο πολλοί άνθρωποι που γνώριζε είχαν πια πεθάνει. Παρόλα αυτά κατάφερε κάποια στιγμή να βρει τον αδελφό του, γέροντα πλέον, ο οποίος και του εξήγησε τι ακριβώς είχε συμβεί στην πραγματικότητα. 


Όταν έμαθαν αυτή την ιστορία οι Έλληνες, τον θεώρησαν αγαπημένο των θεών, διότι στη διάρκεια του ύπνου του συνάντησε θεούς. Η μορφή του Επιμενίδη στα αρχαϊκά χρόνια πήρε τη θέση του Περίανδρου στον κατάλογο των επτά σοφών.... 

Epimenides-collage


Ο Διογένης Λαέρτιος στο βιβλίο του για τον Πυθαγόρα, αναφέρει ότι ταξίδεψε σε όλον σχεδόν τον τότε γνωστό κόσμο, προκειμένου να γίνει κάτοχος όλων των σημαντικών μυήσεων. 


Σε αυτόν τον δρόμο της αναζήτησης της αλήθειας λοιπόν, ο Πυθαγόρας επισκέφτηκε και την Κρήτη, προκειμένου να συναντήσει τον Επιμενίδη. 


Ο Πυθαγόρας επεδίωξε να μυηθεί από τον σοφό άνδρα και κατέβηκαν μαζί στο περίφημο «Ιδαίον άντρον», το σπήλαιο δηλαδή στο οποίο ανατράφηκε ο ύψιστος των Θεών ο Δίας.... 

Epimenides-poet


Το αρχαίο κείμενο αναφέρει: …εἶτ’ ἐν Κρήτῃ σὺν Ἐπιμενίδῃ κατῆλθεν εἰς τὸ Ἰδαῖον ἄντρον …Στην συνέχεια (ο Πυθαγόρας) επισκέφτηκε την Κρήτη και κατέβηκε στο Ιδαίον Άντρον με την συνοδεία του Επιμενίδη, ἀλλὰ καὶ ἐν Αἰγύπτῳ εἰς τὰ ἄδυτα· αλλά επίσης επισκέφτηκε και τα άδυτα των ναών της Αιγύπτου. καὶ τὰ περὶ θεῶν ἐν ἀπορρήτοις ἔμαθεν. 


Έτσι γνώρισε τα απόρρητα μυστικά που αφορούν στην φύση των Θεών. Το «Ιδαίον Άντρον» είναι ένα σπήλαιο στις ανατολικές παρειές του όρους Ίδη, στο οροπέδιο της Νίδας, σε υψόμετρο 1.498 μ. και σε απόσταση 20 χλμ. από τα Ανώγεια. Σε αυτό το οροπέδιο του Ψηλορείτη -σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία- ανατράφηκε ο Δίας. 


Η σπουδαιότητα του σπηλαίου τεκμηριώνεται από τα πολυάριθμα και βαρύτιμα αφιερώματα: αγγεία διαφόρων μεγεθών, περίτεχνα σκεύη, ειδώλια, μοναδικές σφραγίδες από ελεφαντόδοντο, κοσμήματα, μικρογραφικά αγγεία από χρυσό και περιδέραια από ημιπολύτιμους λίθους. Αξίζει επίσης να αναφερθούν οι χάλκινες αναθηματικές ασπίδες 8ου-7ου αιώνα π.Χ. με εγχάρακτες και σφυρήλατες παραστάσεις, από τα εκλεκτότερα έργα τέχνης του αρχαίου κόσμου. 


Στην Κλασική εποχή (5ος αι. π.Χ.), οι γραπτές πηγές αναφέρονται στη λατρεία που ασκήθηκε στο σπήλαιο και της αποδίδουν μυστηριακό και χθόνιο χαρακτήρα.... 

Idaean-Cave-Crete-2


Ο Επιμενίδης έζησε συνολικά 157 ή 299 χρόνια. Πηγές: Λαέρτιος, Διογένης (1994). Οι Επτά Σοφοί της Αρχαιότητας. Αθήνα: εκδ. ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ, σελ. 133 και Υπουργείο Πολιτισμού – Οδυσσεύς...