Τετάρτη 22 Νοεμβρίου 2023

Πρόγραμμα πανηγύρεως Ι. Καθεδρικού Ναού Αγίας Αικατερίνης, πολιούχου και προστάτιδος πόλεως Σητείας

 Το Σάββατο 25 Νοεμβρίου 2023 πανηγυρίζει ο Ιερός Καθεδρικός Ναός της Αγίας Μεγαλομάρτυρος και Πανσόφου και Νύμφης του Χριστού Αικατερίνης, πολιούχου και προστάτιδος της πόλεως Σητείας.


Το απόγευμα της Παρασκευής 24 Νοεμβρίου και ώρα 5:30΄ μ.μ. θα τελεστεί ο Μέγας πανηγυρικός Εσπερινός, χοροστατούντος του Σεβ. Μητροπολίτου Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Κυρίλλου.


Ανήμερα της εορτής, Σάββατο 25 Νοεμβρίου και ώρα 7:00΄ π.μ., θα τελεστεί η ακολουθία του Όρθρου και στη συνέχεια η Θεία Λειτουργία, προεξάρχοντος του Σεβ. Μητροπολίτου Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Προδρόμου, συλλειτουργούντος του Σεβ. Μητροπολίτου Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Κυρίλλου.


Μετά το πέρας του Αρχιερατικού Συλλείτουργου θα ακολουθήσει η καθιερωμένη λιτάνευση της σεπτής εικόνος και των ιερών λειψάνων της Αγίας που φυλάσσονται στον πανηγυρίζοντα ναό, μέσω των κεντρικών οδών Γ. Αρκαδίου, Ν. Πολυχρονίδου, Ι. Σακκαδάκη, Ελ. Βενιζέλου, Ν. Καζαντζάκη και Γ. Αρκαδίου, ενώ τιμές θα αποδώσουν στρατιωτικό άγημα της 11ης Μ.Σ.Ε.Π. Ζήρου και η Φιλαρμονική του Δήμου Σητείας.


Παρακαλούνται οι Αρχές και ο ευσεβής λαός της πόλεως να μετάσχουν στην πανήγυρη και να λάβουν την ευλογία της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Αικατερίνης.

 

Εκ του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου της Ενορίας 
του Ιερού Καθεδρικού Ναού Αγίας Αικατερίνης πόλεως Σητείας

Χριστούγεννα στις Πατσίδες με τους ΉΡΩΕΣ ΤΗΣ ΝΤΙΣΝΕΥ.

 Χριστούγεννα στις Πατσίδες με τους ΉΡΩΕΣ ΤΗΣ ΝΤΙΣΝΕΥ.Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Πατσίδων με χαρά ανακοινώνει την συνεργασία του με τους ήρωες της Ντίσνευ και σας προσκαλεί στην έναρξη των Χριστουγεννιάτικων εκδηλώσεων στις Πατσίδες!


Το Σάββατο 9 Δεκεμβρίου στις 19.00 η Φωταγώγηση του Χριστουγεννιάτικου Δέντρου στο Πολιτιστικό Κέντρο Πατσίδων Υποδεχόμαστε τον Άγιο Βασίλη με το έλκηθρο και τα Ξωτικά του,τους Ήρωες της Ντίσνευ, την Νεράιδα του χιονιού, την Χριστουγεννιάτικη Μίνι με τον Μίκυ, το Αρκουδάκι


Είσοδος και Έξοδος....ΔΩΡΕΑΝ για μικρούς και μεγάλους!

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Μετρονόμος το βιβλίο-cd "Κι όλα είν΄αλλιώς" σε μουσική Τάσου Γκρους και στίχους της Μαρίας Τσιμικλή

 Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Μετρονόμος το βιβλίο-cd «Κι όλα είν΄αλλιώς» σε μουσική Τάσου Γκρους και στίχους της Μαρίας Τσιμικλή. 


Έννοιες γένους θηλυκού όπως, ελευθερία, αλλαγή, αλήθεια, συνειδητοποίηση, απώλεια, προδοσία, νοσταλγία, αγάπη, ονειροπόληση, απόδραση, δύναμη και αλληλεγγύη, που περπατούν μέσα στους στίχους της Μαρίας Τσιμικλή, συναντούν την έμπνευση, τη γενναιοδωρία, τη μουσική του Τάσου Γκρους, που αφήνει άλλο ένα αποτύπωμα ξανά και αλλιώς στο μουσικό γίγνεσθαι, με νέες εκφραστικές προσεγγίσεις. 


Κι αυτή η συνάντηση γέννησε 11 τραγούδια με τον γενικό τίτλο «Κι όλα είν΄αλλιώς». Τέσσερις γυναικείες φωνές τα ερμηνεύουν και καταθέτοντας ψυχή τα βγάζουν στο φως: Βιολέτα Ίκαρη, Αργυρώ Καπαρού, Κατερίνα Σιάπαντα, Μόρφω Τσαϊρέλη. 


Η ενορχήστρωση είναι του Νίκου Βελώνια και τα σχέδια που συνοδεύουν τα τραγούδια ανήκουν στη Δήμητρα Λαμπρέτσα.


Παίζουν οι μουσικοί:

Ανδρέας Αρβανίτης: λύρα

Νίκος Βελώνιας: πιάνο, πλήκτρα, ηλεκτρικό πιάνο, βιμπράφωνο

Πάνος Ηλιόπουλος: νέι


Παντελής Νικηφόρος: ηλεκτρικές κιθάρες, ηλεκτρικό μπάσο, μαντολίνο, λαούτο, κιθαρόνι

Χάρης Παρασκευάς: ντραμς, κρουστά

Ορέστης Τσιχλάκης: τρομπέτα

Ακούστε εδώ πέντε από τα τραγούδια:


«Κι όλα είν’ αλλιώς», Βιολέτα Ίκαρη, Αργυρώ Καπαρού, Κατερίνα Σιάπαντα, Μόρφω Τσαϊρέλη https://www.youtube.com/watch?v=et7Wj9X33K0

«Το δέντρο και τ’ αηδόνι», Βιολέτα Ίκαρη https://www.youtube.com/watch?v=ur8vWvg-5_w

«Όπως πέφτει η αυλαία», Αργυρώ Καπαρού https://www.youtube.com/watch?v=JDM8ULcp6rk

«Ψέμα μες στο ψέμα», Μόρφω Τσαϊρέλη https://www.youtube.com/watch?v=L9UCgJi9WUM

«Μικρός δραπέτης», Κατερίνα Σιάπαντα https://www.youtube.com/watch?v=ohXX4938NDk


Track list

1. Οδυσσέας, Αργυρώ Καπαρού

2. Στη στροφή, Κατερίνα Σιάπαντα

3. Ψέμα μες στο ψέμα, Μόρφω Τσαϊρέλη

4. Αναπότρεπτο, Αργυρώ Καπαρού

5. Το δέντρο και τ’ αηδόνι, Βιολέτα Ίκαρη

7. Κορνίζα, Μόρφω Τσαϊρέλη

8. Σαΐτα στον καιρό, Κατερίνα Σιάπαντα

9. Ονείρεμα, Βιολέτα Ίκαρη

10. Όπως πέφτει η αυλαία, Αργυρώ Καπαρού

11. Κι όλα είν’ αλλιώς, Βιολέτα Ίκαρη, Αργυρώ Καπαρού, Κατερίνα Σιάπαντα, Μόρφω Τσαϊρέλη


Μετρονόμος Περιοδικό & Εκδόσεις Λοχία Τριανταφύλλου 13, 173 41, Αγ. Δημήτριος, Αθήνα, Τηλ./Fax: 210 97 03 932 www.metronomos.gr, e-mail: metro-no@otenet.gr

Η "Πυραμίδα" Των Χανίων Στην Περιοχή «Ροδοβάνι

   Η "πυραμίδα" των Χανίων (στην πραγματικότητα κώνος) είναι ένας λαξευμένος βράχος και είναι ένα μνημείο μοναδικό στο είδος του, μιας και δεν υπάρχει καμία αναφορά για παρόμοιο κτίσμα-κατασκεύασμα.

h-pyramida-twn-xaniwn-1

Επίσημες μελέτες, έρευνες ή ανασκαφές δεν έχουν γίνει μέχρι στιγμής - ακόμη και το ίδιο το μνημείο είναι άγνωστο στον κόσμο, και ως εκ τούτου δεν μπορούμε να γνωρίζουμε την χρήση που είχε στην αρχαιότητα ή την ηλικία του.
Βρίσκεται σε υψόμετρο 290 μέτρων από την επιφάνεια της θαλάσσης στα Νότια του νομού Χανίων, στην περιοχή «Ροδοβάνι».
h-pyramida-twn-xaniwn-2

Μέσα στον κώνο έχει λαξευτεί ένα δωμάτιο με διαστάσεις 2,20μ. x 2,10μ. και ύψος 1,40μ περίπου, στο οποίο μπαίνει κανείς από την είσοδο που είναι στα Δυτικά (στις 253° περίπου) διαστάσεων 1,2μ x 0,7μ.

7

Η περιφέρεια του κώνου είναι περίπου 16 μέτρα και το ύψος του από την κορυφή μέχρι το δάπεδο του θαλάμου είναι περίπου 4,6 μέτρα ενώ η περιφέρεια της βάσης του είναι περίπου 29 μέτρα.

http://www.apocalypsejohn.com/

Ο Νίκος Ψιλάκης συναντά τον Αντώνη Μαρτσάκη στην παρουσίαση του βιβλίου Λαϊκές τελετουργίες στην Κρήτη ΕΘΙΜΑ ΣΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ


Σ’ ένα ταξίδι στις απαρχές της κρητικής παράδοσης

με λόγο, εικόνα, μουσική και τραγούδι.

 

 

Τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου, στις 7 το απόγευμα, στη δημοτική αίθουσα της οδού Ανδρόγεω στο Ηράκλειο, ο Νίκος Ψιλάκης συναντά τον Αντώνη Μαρτσάκη  στην πρώτη επίσημη παρουσίαση του καινούργιου βιβλίου του

Λαϊκές τελετουργίες στην Κρήτη

ΕΘΙΜΑ ΣΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ




Ο συγγραφέας θα μιλήσει για τα κίνητρά του και τη 40ετή καταγραφή, μελέτη και φωτογραφική αποτύπωση του παραδοσιακού μας πολιτισμού  και θα συζητήσει με τον διαπρεπή μουσικό για τον βαρύνοντα κοινωνικό - πολιτιστικό ρόλο των εορτών, των  πανηγυριών και, γενικότερα, των εθίμων λαϊκής λατρείας.


Η εκδήλωση πλαισιώνεται με μουσική και ερμηνεία από τον Αντώνη Μαρτσάκη άγνωστων ή σπάνιων τραγουδιών που συνοδεύουν τα τελετουργικά δρώμενα της Κρήτης.

 

Θα προβληθούν εικόνες από ξεχασμένα και λιγότερο γνωστά έθιμα του τόπου μας.


Όλγα Κεφαλογιάννη: Ανοίγουμε ένα νέο κεφάλαιο για τον ελληνικό τουρισμό

  Η Ελλάδα βρίσκεται στο κατώφλι μίας νέας εποχής για τον τουρισμό, έτοιμη να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που προσφέρει η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, τόνισε η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, στην παρέμβασή της στο Mediterranean Tourism Forum Ministers' Summit που πραγματοποιήθηκε στη Βαλέτα της Μάλτας.


   Η κυρία Κεφαλογιάννη επεσήμανε ότι ο ελληνικός τουρισμός, παρά τις προκλήσεις των τελευταίων ετών, επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, και τα τελευταία χρόνια σημειώνει αύξηση αφίξεων και εσόδων. 



Μάλιστα, πρόσθεσε, τα στοιχεία για το 2023 δείχνουν ότι τα αποτελέσματα φέτος θα είναι πάνω από τα επίπεδα του 2019, που αποτελούσε χρονιά - ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό.




   Σήμερα, υπογράμμισε η υπουργός, ανοίγουμε ένα νέο κεφάλαιο για τον ελληνικό τουρισμό, με όραμα, που δίνει προτεραιότητα στη βιωσιμότητα και την επίτευξη ισορροπίας μεταξύ του οικονομικού οφέλους, της προστασίας του περιβάλλοντος, της πολιτιστικής κληρονομιάς, της διατήρησης της κοινωνικής συνοχής και της μέριμνας για την ευημερία και προστασία της ταυτότητας των τοπικών κοινωνιών.




   Η υπουργός προσδιόρισε τη στρατηγική του υπουργείου επικεντρώνοντας σε τέσσερις στόχους:

   - Προώθηση της βιωσιμότητας των προορισμών.

   - Διαφοροποίηση και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

   - Αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

   - Ενίσχυση της προώθησης και προβολής του ελληνικού τουριστικού προϊόντος με αξιοποίηση νέων εργαλείων, και νέα προσέγγιση.



   Επίσης, αναφέρθηκε στη δημιουργία του Παρατηρητηρίου για τον Παράκτιο και Θαλάσσιο Τουρισμό στη Μεσόγειο, το οποίο στόχο έχει τη μέτρηση, συλλογή στατιστικών στοιχείων, παρακολούθηση και αξιολόγηση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης στην περιοχή της Μεσογείου. Κάλεσε επίσης όλες τις χώρες, να συμμετέχουν για τη διαμόρφωση βέλτιστων πρακτικών για τη διακυβέρνηση και τη διαχείριση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης στους παράκτιους και νησιωτικούς προορισμούς της Μεσογείου, την ανταλλαγή δεδομένων και τεχνογνωσίας μεταξύ των μεσογειακών χωρών και τη διάχυση των αποτελεσμάτων της δραστηριότητάς τους.




   Η συνεργασία των χωρών της Μεσογείου, τόνισε η κα Κεφαλογιάννη, αποτελεί «κλειδί» για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, σε μια περιοχή όπου, παρά τις κρίσεις, διαθέτει όλα τα εφόδια για να την πραγματώσει.

   Στην υπουργική Σύνοδο υιοθετήθηκε η «Διακήρυξη της Μάλτας», στην οποία αποτυπώθηκαν τα συμπεράσματα και οι δράσεις που πρέπει να ακολουθηθούν. 


Ειδικότερα, η βιωσιμότητα του τουρισμού, η αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, ο σεβασμός του περιβάλλοντος και η δημιουργία ενός νέου μοντέλου βιώσιμου τουρισμού μετά την πανδημία. Όσον αφορά στην ψηφιοποίηση, θα αξιοποιηθεί η έξυπνη τεχνολογία και η τεχνητή νοημοσύνη στον τομέα του τουρισμού, για την προσφορά ενός πιο προσωποποιημένου τουριστικού προϊόντος που θα ικανοποιεί τις ανάγκες των τουριστών. 
 
Μ.Τσιβ. ΑΠΕ ΜΠΕ

Γ. Πλακιωτάκης: Χαιρετίζουμε τη συμφωνία για ανθρωπιστική παύση στη Γάζα και την απελευθέρωση 50 ομήρων

 Την επίτευξη συμφωνίας μεταξύ των μερών για ανθρωπιστική παύση στη Γάζα και απελευθέρωση 50 ομήρων που είχαν απαχθεί μετά την τρομοκρατική επίθεση της 7ης Οκτωβρίου χαιρέτησε ο Α΄Αντιπρόεδρος της Βουλής Ιωάννης Πλακιωτάκης κατά την συνάντησή του με τον Αντιπρόεδρο της Δημοκρατίας της Ινδονησίας, κ. Ma’ ruf Amin.


Ο κ. Πλακιωτάκης υπογράμμισε τη σταθερή θέση αρχών της Ελλάδας για απελευθέρωση των ομήρων, προστασία των αμάχων και δημιουργία βιώσιμων ανθρωπιστικών διαδρόμων ενώ εξέφρασε τη λύπη του για το πλήγμα που δέχθηκε πρόσφατα το ινδονησιακό νοσοκομείο στη Γάζα.


 Ανέφερε επίσης πως «η Ελλάδα έχει ήδη αποστείλει ανθρωπιστική βοήθεια με τη μορφή φαρμάκων και φαρμακευτικού υλικού στην εμπόλεμη περιοχή και έχει εκφράσει την πρόθεση για παροχή έκτακτης οικονομικής συνδρομής».

 Παράλληλα, εξέφρασε ανάγκη να καταβληθούν «προσπάθειες για την αποφυγή επέκτασης της σύγκρουσης στην ευρύτερη περιοχή, η οποία θα προκαλούσε αστάθεια στη Μέση Ανατολή και την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, με ανυπολόγιστες συνέπειες (π.χ. μεταναστευτικό, τρομοκρατία)».


Στη συνάντηση επιβεβαιώθηκε το εξαιρετικό επίπεδο των διμερών σχέσεων φιλίας και συνεργασίας. Ο Α’ Αντιπρόεδρος της Βουλής υπενθύμισε την «έμπρακτη αλληλεγγύη που επέδειξε η Ελλάδα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν δώρισε στην Ινδονησία περισσότερα από ένα εκατομμύριο εμβόλια». Επίσης, υπογράμμισε την προσήλωση των δύο χωρών –που διαθέτουν μεγάλα νησιωτικά συμπλέγματα- στο διεθνές δίκαιο με έμφαση στη Διεθνή Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας.


 Παράλληλα, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την αμοιβαία υποστήριξη υποψηφιοτήτων στο Συμβούλιο Ασφαλείας (Ελλάδα για το 2025-2026 - Ινδονησία για το 2019-2020) και ευχαρίστησε για τη στάση της Ινδονησίας στον Οργανισμό Ισλαμικής Συνεργασίας έναντι των ψηφισμάτων τουρκικής πρωτοβουλίας για τη μουσουλμανική μειονότητα στην Ελλάδα.


Τέλος, αναφέρθηκε σε πτυχές της διμερούς συνεργασίας, όπως το εμπόριο, η ναυτιλία, ο τουρισμός, οι υποδομές, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, που «είναι σε καλό επίπεδο, αλλά υπάρχει, σαφώς, μεγάλο περιθώριο περαιτέρω ανάπτυξής τους. Προς αυτή την κατεύθυνση θα συμβάλει σημαντικά, όπως είπε, η σύγκληση της Μικτής Διϋπουργικής Επιτροπής Ελλάδος-Ινδονησίας που θα δώσει ώθηση και εμβάθυνση στη διμερή συνεργασία».

Με τη σειρά του ο Αντιπρόεδρος της Δημοκρατίας της Ινδονησίας ευχαρίστησε θερμά για την υποδοχή, τη συνάντηση και την αναλυτική ενημέρωση που είχε στη Βουλή. Όπως ανέφερε, οι δύο χώρες διατηρούν πολλούς και ισχυρούς δεσμούς. Αναφορικά με την κρίση στη Μέση Ανατολή, ο κ. Amin τόνισέ την ανάγκη να εκτονωθεί η κατάσταση, οι δύο πλευρές να προσέλθουν σε διάλογο, ώστε να περιοριστούν οι απώλειες σε ανθρώπινες ζωές.


Σε άλλα σημεία της τοποθέτησής του ο Αντιπρόεδρος της Δημοκρατίας της Ινδονησίας μίλησε για την ανάγκη της ειρηνικής συνύπαρξης διαφορετικών θρησκευτικών δογμάτων, που δεν πρέπει να συνιστούν αιτία αιματοχυσιών. Σχετικά με τις διμερείς σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και Ινδονησίας ο κ. Amin εξέφρασε την επιθυμία του να ενισχυθεί η κοινοβουλευτική διπλωματία, κυρίως μέσω των Κοινοβουλευτικών Ομάδων Φιλίας, και να αυξηθεί ο όγκος του διμερούς εμπορίου και της εν γένει οικονομικής συνεργασίας.


Από ελληνικής πλευράς, στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, κ. Χρήστος Κέλλας και ο Βουλευτής ΝΔ, κ. Μακάριος Λαζαρίδης.

Eurostat: Αρνητικό το ποσοστό αποταμίευσης των Ελλήνων το 2022

 Αρνητικό ήταν το ποσοστό αποταμίευσης των Ελλήνων το 2022, έναντι αποταμίευσης 12,7% κατά μέσο όρο στην ΕΕ, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.

 

Το 2022, οι άνθρωποι στην ΕΕ εξοικονόμησαν κατά μέσο όρο το 12,7% του διαθέσιμου εισοδήματός τους. Το ποσοστό ήταν σημαντικά χαμηλότερο από το 2021 (16,4%) και πιο κοντά στις τιμές πριν από την πανδημία COVID-19.


 

Τα υψηλότερα ακαθάριστα ποσοστά αποταμίευσης μεταξύ των χωρών της ΕΕ το 2022 καταγράφηκαν στη Γερμανία (19,9%), στην Ολλανδία (19,4%) και στο Λουξεμβούργο (18,1%). Δώδεκα χώρες της ΕΕ κατέγραψαν ποσοστά αποταμίευσης κάτω του 10% το 2022, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα και η Πολωνία που κατέγραψαν αρνητικά ποσοστά, -4% και -0,8%, αντίστοιχα. 




Αυτό δείχνει ότι τα νοικοκυριά στην Ελλάδα και στην Πολωνία ξόδευαν περισσότερα από το ακαθάριστο διαθέσιμο εισόδημά τους και επομένως είτε χρησιμοποιούσαν συσσωρευμένες αποταμιεύσεις από προηγούμενες περιόδους, είτε δανείζονταν για να χρηματοδοτήσουν τις δαπάνες τους.


 

Το 2022, το πραγματικό ακαθάριστο προσαρμοσμένο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών ανά κάτοικο κατέγραψε μείωση κατά 0,8% στην ΕΕ και κατά 0,9% στην ΕΕ - την πρώτη μείωση από το 2013. Εξετάζοντας τις εξελίξεις των δύο τελευταίων δεκαετιών, μετά τα αρνητικά ποσοστά μεταξύ 2010 και 2013 λόγω της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής και οικονομικής κρίσης, το πραγματικό ακαθάριστο προσαρμοσμένο διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο των νοικοκυριών αυξανόταν από το 2014 έως το 2021. 



Το 2020, κατά το πρώτο έτος στην κρίση του COVID-19, ο ρυθμός αλλαγής επιβραδύνθηκε αλλά παρέμεινε θετικός. Μετά από ένα ρεκόρ αύξησης κατά 2,8% το 2021 -το υψηλότερο των δύο τελευταίων δεκαετιών- το 2022 η αύξηση της ονομαστικής αξίας (+6,3%) ήταν χαμηλότερη από την αύξηση των τιμών (+7,2%), και ως εκ τούτου καταγράφηκε μείωση στην πραγματική αξία του εισοδήματος των νοικοκυριών.


ΑΠΕ ΜΠΕ

Η Φαλκονέρα Το Κίτρινο Τρόλεϊ Της Alfa Romeo Στην Αθήνα

 .com/img/a/

Κι όμως υπήρξε μια μεγάλη περίοδος στην ιστορία των Ιταλών που όχι μόνο κατασκεύαζαν διαφόρων τύπων βαρέα οχήματα, αλλά τα τρόλεϊ που έφτιαχναν, αποτελούσαν την ραχοκοκκαλιά των ηλεκτρικών MMM της Αττικής.

.com/img/a/

Λίγοι γνωρίζουν το γεγονός ότι η Αθήνα είχε ένα από τα ευρύτερα δίκτυα δρομολογίων στην Ευρώπη τις τελευταίες 10ετίες του 20ου αιώνα και ακόμη λιγότεροι ίσως ότι τα περισσότερα ήταν ιταλικής κατασκευής, από τις FIATLancia και Alfa Romeo. Ναι, ειδικά για τις δύο τελευταίες εταιρείες, η κατασκευή ενός οχήματος βαρέως τύπου ακούγεται σίγουρα ως κάτι αλλόκοτο στα αυτιά όλων εκείνων που τις έχουν συνδέσει στο μυαλό τους με τις μεγάλες αγωνιστικές τους επιτυχίες αλλά και τα μοναδικά αυτοκίνητα τους, κάποια από τα οποία θα μείνουν για πάντα στην ιστορία των τεσσάρων τροχών

 Είναι ωστόσο γεγονός, όπως γεγονός είναι ότι μετά από την Ιταλία, τα ιταλικά τρόλει που έγραψαν τα περισσότερα χιλιόμετρα εκτός της γειτονικής χώρας, γύρναγαν τους τροχούς τους επί ελληνικού εδάφους. Η γειτονική χώρα ήταν μία από τις πρωτοπόρες στην εξέλιξη των τρόλει με τον συγκεκριμένο τύπο λεωφορείου και τεχνολογίας να έχει και τη «συμπάθεια» του φασιστικού κόμματος του Mussolini που οδήγησε στην ευρεία χρήση του σε πολλές πόλεις της Ιταλίας αλλά και στην εξαγωγή τους και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, ακόμη και στην άλλη μεριά του Ατλαντικού.

 .com/img/a/

Τα τρόλεϊ της Alfa Romeo στην Αθήνα

Το 1953 και 1954 «αποβιβάστηκαν» στην Αθήνα δεκάδες καινούρια ιταλικά τρόλει, 80 στον αριθμό, όλα τους από την Alfa Romeo. Σύμφωνα με πηγές τα τρόλεϊ δόθηκαν από την Ιταλία στην Ελλάδα ως μέρος των πολεμικών αποζημιώσεων, ενώ ένας αριθμός από αυτά αγοράστηκε από την Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών (Η.Ε.Μ), εν μέρει με δάνειο από την Εθνική Κτηματική Τράπεζα της Ελλάδοςσύμφωνα και με την δίτομη έκδοση «Από τα Παμφορεία στο Μετρό


Οι τρεις άξονες των τρόλεϊ της Alfa Romeo ήταν ένα από τα γνωρίσματα που τα έκανε να ξεχωρίζουν. Η πρώτη παρτίδα που αποτελούνταν από 40 τρόλει, χρησιμοποιήθηκε στη νέα τότε γραμμή τρόλεϊ -και πρώτη στην Αθήνα- «Πατήσια - Αμπελόκηποι». Η γραμμή λειτούργησε για πρώτη φορά στις 27 Δεκεμβρίου του 1953, αντικαθιστώντας εκείνη του τραμ, ενώ η παραλαβή της δέυτερης παρτίδας που ακολούθησε ολοκληρώθηκε στα μέσα Νοεμβρίου του 1955 και μπήκε σε λειτουργία στις αρχές του 1955.

.com/img/a/

Τα ηλεκτρικά λεωφορεία Alfa Romeo 140 AF «ντύνονταν» από την ιταλική αμαξοποιία Casaro και είχαν μήκος 12 μέτρα και πλάτος 2,5 μέτρα. Έφεραν ηλεκτρικά συστήματα της Compagnia Generale di Elettricita (GCE), ενώ τα μηχανικά τους μέρη προέρχονται από την Alfa Romeo. Μπορούσαν μπορούσαν να μεταφέρουν έως και 100 επιβάτες, εκ των οποίων οι 27 καθήμενοι. Ο ηλεκτρικός τους κινητήρας απέδιδε 163 ίππους (120 KW) και έφεραν δύο διαφορικά με μηχανικό διανομέα της ισχύος, με το σύστημα πέδησης να αποτελείται από αερόφρενα και χειρόφρενα

Η πρώτη φουρνιά τρόλεϊ των Ιταλών έλαβε αριθμούς κυκλοφορίας 1001-1080. Ακολούθησε και μια δεύτερη, αυτή τη φορά με αγορά από το ελληνικό κράτος οχτώ (8) μεταχειρισμένων τρόλεϊ της Alfa Romeo από την πόλη της Φλωρεντίας, στις αρχές της 10ετίας του '70, με αριθμούς 1128-1135.

.com/img/a/

Τα τρόλει της ιταλικής εταιρείας παρέμειναν ενεργά για μεγάλο χρονικό διάστημα, παρά την έλευση νεώτερων και πιο σύγχρονων τρόλεϊ, αποδεικνύοντας στην πράξη την μεγάλη αξιοπιστία τους, με τα τελευταία από αυτά να αποσύρονται από την κυκλοφορία στις αρχές της 10ετίας του '90 (1991)! Εμείς μπορούμε ακόμη να τα θαυμάζουμε καθώς αποτέλεσαν «κομπάρσοι» σε αρκετές ελληνικές ταινίες των 60s και 70s.

.com/img/a/

Το τρόλεϊ με αριθμό κυκλοφορίας στην Ελλάδα 1127 κατασκευάστηκε το 1967 με αμάξωμα της Βιαμάξ και έφερε πλαίσιο Lancia και ηλεκτρικό εξοπλισμό CGE. Μπορούσε να μεταφέρει συνολικά 100 άτομα, εκ των οποίων οι 73 όρθιοι και οι υπόλοιποι καθήμενοι. Ως επίτευγμα της αμαξοβιομηχανίας της Ελλάδας, που ήταν τότε υπαρκτή, το συγκεκριμένο τρόλεϊ παρουσιάστηκε και στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ως το πρώτο πιλοτικό μοντέλο που θα έμπαινε έπειτα σε κανονική παραγωγή, κάτι που τελικά δεν έγινε ποτέ.

Αν και δεν κλωνοποιήθηκε, η «Φαλκονέρα» υπηρέτησε κανονικά τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε και παραγματοποίησε δρομολόγια για δεκαετίες. Προς το τέλος της «ζωής» του, το αμάξωμα του ιστορικού τρόλεϊ ανακατασκευάστηκε και ήρθε πιο κοντά στα αισθητικά πρότυπα των άλλων αντίστοιχης «γενιάς» ιταλικών τρόλεϊ της ΗΛΠΑΠ που εκτελούσαν δρομολόγια στους δρόμους της Αθήνας. Τα τελευταία από αυτά αποσύρθηκαν οριστικά από την κυκλοφορία στις αρχές της 10ετίας του '90 και συγκεκριμένα το 1993.

 .com/img/a/

Η «Φαλκονέρα» παρέμεινε έπειτα παροπλισμένη σε αμαξοστάσιο της ΟΣΥ με το 2012 να αποτελεί ένα ιδιαίτερης σημασίας έτος για την μετέπειτα επιβίωση της. Ήταν τότε που η ΟΣΥ αποφάσισε να εκποιήσει ένα μεγάλο μέρος του παροπλισμένου στόλου της βγάζοντας στο σφυρί και τη «Φαλκονέρα», με τους ανθρώπους που πήραν αυτή την απόφαση να αγνοούν την ιστορική σημασία της. Τελικά, όπως αναφέρθηκε και νωρίτερα, το εν λόγω τρόλεΐ μαζί με μερικά ακόμη ιστορικά για τα ελληνικά δεδομένα λεωφορεία, εξαιρέθηκε της διαδικασίας. Έκτοτε βρίσκεται παρατημένο μαζί με άλλα τρόλει και λεωφορεία ιστορικής σημασίας, που σαπίζουν στο πέρασμα του χρόνου, στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ στα Άνω Λιόσια.

 .com/img/a/

Γιατί «Φαλκονέρα»

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το μοναδικής ιστορικής σημασίας τρόλεϊ πήρε το συγκεκριμένο παρατσούκλι από τους οδηγούς της Ηλεκτρικής Εταιρείας Μεταφορών (ΗΕΜ), της εταιρείας που προϋπήρξε της ΗΛΠΑΠ. Το παρατσούκλι το πήρε από την βραχονησίδα Φαλκονέρα, σε κοντινή απόσταση από την οποία έγινε μια από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες της Ελλάδας, το ναυάγιο του οχηματαγωγού πλοίου «Ηράκλειον», τον Δεκέμβριο του 1966. Ήταν επίσης ένα από τα δεξιοτίμονα τρόλεϊ με ιταλικό σασί που εκτελούσαν δρομολόγια στην Αθήνα, τα οποία και απέφευγαν οι οδηγοί για ευνόητους λόγους.

 .com/img/a/

 Αφημμένο στο έλεος των καιρικών φαινομένων, η «Φαλκονέρα», μαζί με δεκάδες ακόμη ιστορικά λεωφορεία και τρόλεϊ, περιμένει στωικά τη δημιουργία ενός μουσείου ΜΜΜ-Συγκοινωνιών που δεν έχει γίνει ακόμη πράξη στη χώρα μας, υπάρχει όμως στις περισσότερες προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες. Η φωτογραφία που βλέπετε στις οθόνες σας κυκλοφορεί εδώ και αρκετά χρόνια στο Διαδίκτυο και αυτό σημαίνει ότι σήμερα η κατάσταση του τρόλεϊ είναι ακόμη χειρότερη από τότε. Πόσο θα αντέξει ακόμη άραγε;

.com/img/a/

 

πηγη www.carandmotor.gr 

 

Επείγουσα ανάγκη ενίσχυσης της Μονάδας Τεχνητού Νεφρού του Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου με επιπλέον νοσηλευτικό και ιατρικό προσωπικό

 Νέα δεδομένα στη λειτουργία της Μονάδας Τεχνητού Νεφρού του Γενικού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου έρχεται να φέρει η αιφνιδιαστική απόφαση της ιδιοκτησίας ιδιωτικής μονάδας τεχνητού νεφρού στην Ιεράπετρα να διακόψει τη λειτουργία της και να αφήσει ακάλυπτους τους 42 αιμοκαθαρόμενους νεφροπαθείς. 


Έτσι, τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται από αυτήν την εξέλιξη θα επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο την κατάσταση στην ήδη υποστελεχωμένη Μονάδα Τεχνητού Νεφρού του Νοσοκομείου Αγ. Νικολάου και για τον λόγο αυτόν απαιτείται να ενισχυθεί άμεσα με νοσηλευτικό και ιατρικό προσωπικό, για να μπορέσει να νοσηλεύσει και να παρέχει θεραπείες αιμοκάθαρσης με ασφάλεια σε ένα μεγάλο μέρος από τους ακάλυπτους πλέον αιμοκαθαρόμενους της ιδιωτικής ΜΤΝ της Ιεράπετρας που μέχρι πρότινος κάλυπτε τους 42 νεφροπαθείς. 


Πρόκειται για μια ιδιαίτερα ευαίσθητη κατηγορία ασθενών που οποιαδήποτε καθυστέρηση και ολιγωρία μπορεί αποβεί μοιραία για την ίδια τη ζωή των ασθενών, από τους οποίους οι 26 πρόκειται να απορροφηθούν από το ΓΝΑΝ. Ως εκ τούτου, είναι επιτακτική ανάγκη να προστεθούν στο ήδη υπάρχον ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό (3 ιατροί, 11 νοσηλευτές), επιπλέον προσωπικό, ώστε να συνεχίσουν να παρέχονται με ασφάλεια οι υπηρεσίες αιμοκάθαρσης τόσο για τους ήδη 55 νεφροπαθείς ασθενείς που αιμοκαθάρωνται από το ΤΜΝ του νοσοκομείου όσο και για τους 26 νέους ασθενείς που πρόκειται να συνεχίσουν να αιμοκαθάρωνται εκεί πλέον μετά το κλείσιμο της ιδιωτικής ΜΤΝ. 


Για τον λόγο αυτό, ο Σύλλογος των εργαζομένων του νοσοκομείου αιτείται, όπως ενημερωθήκαμε από πρόσφατα δημοσιεύματα των τοπικών ΜΜΕ, την πρόσληψη επικουρικών νεφρολόγων και να προχωρήσει η διαδικασία της προκήρυξης μόνιμης θέσης που είναι σε εξέλιξη, καθώς επίσης και να ανοίξει άμεσα η διαδικτυακή εφαρμογή για υποβολή αιτήσεων για πρόσληψη επικουρικού νοσηλευτικού προσωπικού με εμπειρία σε ΜΤΝ.


Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε, προκειμένου να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία της ΜΤΝ του ΓΝΑΝ και να συνεχίσει με ασφάλεια το προσωπικό να παρέχει υπηρεσίες αιμοκάθαρσης στον αυξημένο πλέον αριθμό αιμοκαθαρόμενων;


Οι ερωτώντες Βουλευτές

ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ

ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΑΡΙΑ