Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2023

Οι Αρμένοι Του Δήμου Αποκορώνου

 %25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%25288%2529

Οι Αρμένοι είναι χωριό του δήμου Αποκορώνου, της περιφερειακής ενότητας (πρώην νομού) Χανίων, στην περιφέρεια Κρήτης. Σύμφωνα με την απογραφή του 2011, οι Αρμένοι έχουν 345 κατοίκους. Βρίσκονται σε υψόμετρο 50 μέτρων, στις όχθες του ποταμού Ξιδέ, και διαθέτει άφθονες πηγές. Απέχει 21 χιλιόμετρα από τα Χανιά.
%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252810%2529
Όπως υποδηλώνει το όνομά του, στο χωριό εγκαταστάθηκαν μετά την ανάκτηση της Κρήτης από τον Νικηφόρο Φωκά το 961, Αρμένιοι στρατιώτες, τμήμα του βυζαντινού στρατού. Στο χωριό υπάρχουν ίχνη κατοίκησης από την παλαιοχριστιανική εποχή. Γύρω από τον ναό της Παναγίας βρέθηκε παλαιοχριστιανική βασιλική. Σε ανασκαφές στον ναό του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου βρέθηκε ότι στη θέση του ναού υπήρχε βασιλική της οποίας το ψηφιδωτό χρονολογήθηκε στο β΄μισό του 6ου αιώνα και αποδόθηκε στο συνεργείο που κατασκεύασε το δάπεδο της βασιλικής στην Αλμυρίδα.

%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%25287%2529

%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%25286%2529

Το χωριό αναφέρεται από τον Φραντσέσκο Μπαρότσι το 1577 ως Armenus στην επαρχία Αποκορώνου. Στην ενετική απογραφή του 1583 από Καστροφύλακα αναφέρεται ως Armenus με 233 κατοίκους, ονομασία την οποία χρησιμοποιεί και ο Βασιλικάτα το 1630. Κατά την διάρκεια της επανάστασης του 1821, οι Αρμένοι ορίστηκαν έδρα της προσωρινής επαναστατικής κυβέρνησης Κρήτης και στις 22 Μαΐου 1822, στους Αρμένους υπογράφηκε από τους οπλαρχηγούς το σύνταγμα της Επιδαύρου. Το χωριό ονομάστηκε τότε Ελευθερούπολη. Κατά τη διάρκεια της επανάστασης του 1897, στις 26 Ιουνίου, η Πρώτη Επαναστατική Συνέλευση συνήλθε στους Αρμένους, πρωτού μετακινηθεί στις Αρχάνες στις 30 Ιουνίου
Σύμφωνα με την αιγυπτιακή απογραφή του 1834, στο χωριό κατοικούσαν 60 χριστιανικές και 15 μουσουλμανική οικογένεια. Το 1881 είχε 679 κατοίκους (595 χριστιανούς και 84 Τούρκους) και ήταν έδρα ομώνυμου δήμου. 

%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%25281%2529

%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%25282%2529

%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%25284%2529

%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%25285%2529

Οι πλούσιες πηγές της περιοχής οδήγησαν στην κατασκευή νερόμυλων στους Αρμένους. Ο νερόμυλος ιδιοκτησίας Κληρονόμων Μανούσακα και Μανουσογεωργάκη και Κουταράκη έχει χαρακτηριστεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο, καθώς αποτελεί τυπικό δείγμα αρχιτεκτονικής προβιομηχανικής περιόδου, τα αρχιτεκτονικά στοιχεία και η δομή των χώρων του συγκροτήματος συνδέονται με την λαϊκή παράδοση της Κρήτης του 18ου αιώνα, που έχει τις καταβολές της στην αρχιτεκτονική της όψιμης Βενετοκρατίας. Αποτελείται από τέσσερις ισόγειους χώρους και ένα στον όροφο που χρησιμοποιείται για κατοικία του μυλωνά. Στους υπόγειους χώρους υπάρχουν: προθάλαμος - χώρος αποθήκευσης σιτηρών, όπου βρίσκεται και η είσοδος του αλευρόμυλου. Ο κυρίως χώρος του αλευρόμυλου διαθέτει τρία ζεύγη μυλόπετρων με τρία πηγάδια (Βουτσιά) και τρία στόμια εξόδου νερού (ζουριά) αντίστοιχα. Η ανατολική όψη του συγκροτήματος χαρακτηρίζεται από τα πηγάδια και την είσοδο στον μύλο ενώ η δυτική χαρακτηρίζεται από τις λίθινες λαξευτές αντηρίδες, τα υπό μορφή καμάρας λαξευτά στόμια εξόδου νερού και τα αντίστοιχα παράθυρα πάνω από κάθε αντηρίδα. Το συγκρότημα στεγάζεται σε μονόρριχτες καμαροσκεπείς στέγες ενώ ο χώρος κατοικίας του μυλωνά έχει δίρριχτη κεραμοσκεπή Βρίσκεται στην είσοδο του χωριού και υπέστη ζημιές από το έργο υδροληψίας. Στη θέση Σούρπο, όπου βρισκόταν επί ενετικών χρόνων χωριό, σωζόταν μέχρι πρόσφατα σε άριστη κατάσταση ο νερόμυλος «του Φράγκου»

%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%25283%2529


%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252811%2529 
%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252815%2529

Από τους ναούς του χωριού, ενδιαφέρον παρουσιάζουν ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος, του 16ου αιώνα, κάτω από τον οποίο εντοπίστηκαν σε ανασκαφή τοίχοι παλαιότερου, μονόχωρου τρουλλαίου ναού, ο οποίος χρονολογήθηκε με βάση τα σπαράγματα των τοιχογραφιών στα τέλη του 12ου-αρχές του 13ου αιώνα, και ο νεώτερος ναός του Αγίου Νικολάου .

%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%25289%2529

%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252812%2529

%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252813%2529

%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%259C%25CE%2595%25CE%259D%25CE%259F%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591%2B%2B%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252814%2529

google earth

Το Χριστουγεννιάτικο Έθιμο Της Κρεμύδας

 Kremmyda


Το σκυλοκρέμμυδο ή κρεμύδα (Scilla maritima) είναι συνηθισμένο φυτό στην Κρήτη. Φυτρώνει άγριο και μοιάζει με μεγάλο κρεμμύδι. Ακόμα και να το βγάλεις απ' τη γη και να το κρεμάσεις, δεν παύει να βγάζει νέα φύλλα και άνθη. Ο λαός πιστεύει ότι αυτή τη μεγάλη ζωτική του δύναμη μπορεί να τη μεταδώσει σε έμψυχα και άψυχα, γι' αυτό την πρωτοχρονιά κρεμούν σκυλοκρέμμυδο στα σπίτια τους.

3

"Straight Ahead Jazz": μία unforgettable μουσική συνεύρεση την Πέμπτη 28/12 στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ

 Μηνάς Αλεξιάδης & Friends

Straight Ahead Jazz

μία unforgettable μουσική συνεύρεση

την Πέμπτη 28 Δεκεμβρίου στις 21.00 στο Θεατρικό Βαγόνι

Ο Μηνάς Αλεξιάδης επανέρχεται στην τζαζ αλλά και στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ σε μία κορυφαία συνάντηση με τους σπουδαίους μουσικούς της ελληνικής τζαζ σκηνής, Τάκη Πατερέλη, Σπύρο Παναγιωτόπουλο και Γρηγόρη Θεοδωρίδη. 


Μια μοναδική βραδιά για τους φανατικούς λάτρεις της jazz και τους μουσικόφιλους θεατές του Τρένου στο Ρουφ με ένα επιλεγμένο ρεπερτόριο από jazz blues, μπαλάντες, hard-bop και λάτιν κομμάτια. Το κουαρτέτο αυτοσχεδιάζει και ερμηνεύει κομμάτια των Charlie Parker, Miles Davis, Wayne Shorter, Cole Porter κ.ά., καθώς και κορυφαία jazzstandards σε μία "unforgettable" μουσική συνεύρεση.

Τάκης Πατερέλης, τενόρο σαξόφωνο

Mηνάς Αλεξιάδης, πιάνο

Σπύρος Παναγιωτόπουλος, ντραμς

Γρηγόρης Θεοδωρίδης, κοντραμπάσο

Θεατρικό Βαγόνι

Πέμπτη 28 Δεκεμβρίου 2023 στις 21.00

Γενική Είσοδος 15€

Διάρκεια παράστασης 120 λεπτά (με διάλειμμα)


Προαγορά εισιτηρίων απαραίτητη: - Ηλεκτρονικά στο https://www.more.com/music/christmas/minas-aleksiadis-friends-straight-ahead-jazz

- Τηλεφωνικά στο 2117700000 (Δευτέρα έως Παρασκευή 10.00-18.00)

- Φυσικά σημεία πώλησης more.com

Στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ λειτουργεί επίσης Wagon-Bar &Wagon Restaurant για φαγητό και ποτό. Για κρατήσεις μπορείτε να καλέσετε στα 6937604988 & 2105298922 καθημερινά από τις 18.00 και ηλεκτρονικά στα e-table.gr και e-restaurants.gr.


Πληροφορίες

Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ

Τηλ. 6937604988 & 2105298922 καθημερινά από 6μμ.

Σιδηροδρομικός & Προαστιακός Σταθμός Ρουφ, επί της Λεωφ. Κωνσταντινουπόλεως

10’ με τα πόδια από το ΜΕΤΡΟ Κεραμεικός & από τη στάση Αγίας Μαρκέλλας (λεωφορεία 813, 026)

Δωρεάν πάρκινγκ

Ξεκίνησαν λίγο μετά τις 4 το απόγευμα της Παρασκευής οι πιστώσεις αγροτικών επιδοτήσεων του ΟΠΕΚΕ.

 Ξεκίνησαν λίγο μετά τις 4 το απόγευμα της Παρασκευής οι πιστώσεις στους λογαριασμούς των αγροτών και των παραγωγών της Κρήτης, στο πλαίσιο της πληρωμής της δεύτερης δόσης των αγροτικών επιδοτήσεων του ΟΠΕΚΕ.


Μετά το καθυστέρηση που προκλήθηκε τις τελευταίες δύο ημέρες αναφορικά με τον χρόνο καταβολής των επιδοτήσεων, οι δικαιούχοι τελικά σήμερα είδαν τα χρήματα να μπαίνουν στους λογαριασμούς τους.




Να αναφέρουμε ότι δεν υπάρχει σαφή εικόνα για το εάν οι σημερινές πληρωμές έγιναν σύμφωνα με τα όσα περίμεναν οι δικαιούχοι ή αν μπήκαν μειωμένα τα ποσά.


 Όσον αφορά στους παραγωγούς και αγρότες που συναλλάσσονται με τράπεζες εκτός της Πειραιώς, θα δουν τα χρήματά τους μετά τα Χριστούγεννα...


Το μήνυμα του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου για τα Χριστούγεννα 2023

 «Η εμπορική εκμετάλλευση της γιορτής έρχεται σε αντίφαση με το νόημά της. Η αναζήτηση της ευτυχίας σε υλικά αγαθά είναι μάταιη. 


Οι καιροί είναι κρίσιμοι. Και οι Χριστιανοί οφείλουμε να διασώσουμε, με τον τρόπο της ζωής μας, το αληθινό νόημα των Χριστουγέννων. Δηλαδή, ότι Θεός και άνθρωπος δεν βρίσκονται σε διαμάχη», επισημαίνει, μεταξύ άλλων, στο μήνυμά του για τα Χριστούγεννα ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος.


   Στο μήνυμα που απευθύνει «προς τον ιερό κλήρο και το χριστεπώνυμο πλήρωμα της Θεοσώστου Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών», ο Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας, αναλυτικά, τονίζει:



    
«Αδελφοί και παιδιά μου εν Κυρίω αγαπητά,

    Είναι γεγονός ότι, τις τελευταίες δεκαετίες, η εορτή των Χριστουγέννων έχει αποχρωματιστεί για τους περισσότερους. Όλο και πιο νωρίς σπίτια και καταστήματα στολίζονται.

    Την εικόνα της γιορτής συνθέτουν έλατα, τάρανδοι, φωτάκια. Και ένας δήθεν άγιος Βασίλειος, πληθωρικός με την κόκκινη στολή. 

    Η τηλεόραση διαφημίζει επίμονα ένα αόριστο 'πνεύμα των Χριστουγέννων'. Ένα θαύμα που ως διά μαγείας θα λύσει όλα μας τα προβλήματα. Και θα μας φέρει την ευτυχία στα ρεβεγιόν, που έχουν αντικαταστήσει τη Θεία Λειτουργία.



    Όμως η λαμπρότητα των Χριστουγέννων δεν έχει σχέση με τίποτε από αυτά. Και το 'θαύμα' δεν έχει να κάνει με τη δυτική κατασκευή της ατομικής ευτυχίας. Μιας ευτυχίας που πρέπει αναγκαστικά να νιώσουμε.

    Και για να τη νιώσουμε, επιβάλλεται να καταναλώσουμε όλο και περισσότερα υλικά αγαθά. Αλλά αυτό φέρνει μεγαλύτερο κενό και κατάθλιψη.

    Το θαύμα είναι η Γέννηση του Χριστού. Ότι ο Θεός έγινε άνθρωπος. Και με τη σάρκωσή Του ξεκίνησε, μέσα στην ιστορία, η ανακαίνιση του κόσμου.



    Ο Χριστός δεν μίλησε ποτέ για ευτυχία με τους παραπάνω όρους. Ο Ίδιος γεννήθηκε μέσα στη φτώχεια και την αφάνεια, γιατί ήθελε να δείξει ότι το πραγματικό νόημα βρίσκεται στη σχέση του ανθρώπου με τον Θεό.

    Στον βαθμό που αυτή η σχέση υφίσταται, ο άνθρωπος δεν χρειάζεται τίποτε από όλες αυτές τίς φαντασμαγορίες.

  


  Η εμπορική εκμετάλλευση της γιορτής έρχεται σε αντίφαση με το νόημά της. Η αναζήτηση της ευτυχίας σε υλικά αγαθά είναι μάταιη. Οι καιροί είναι κρίσιμοι.

    Και οι Χριστιανοί οφείλουμε να διασώσουμε, με τον τρόπο της ζωής μας, το αληθινό νόημα των Χριστουγέννων. Δηλαδή, ότι Θεός και άνθρωπος δεν βρίσκονται σε διαμάχη.

   Εύχομαι σε όλους αληθινά και ευλογημένα Χριστούγεννα!».

    
Ελ. Μ. APE MPE

Ο Φτερωτός Λέοντας Του Αγίου Μάρκου Στο Φρούριο Κούλες Του Ηρακλείου

 Στην είσοδο του λιμανιού,   εκεί  που  τελειώνει  ο  δυτικός  μόλος,  δεσπόζει ένα  επιβλητικό φρούριο. Κατά  τη Βενετοκρατία ήταν γνωστό  με   τα  ονόματα  Rocca  a  Mare  ή  Castello a Mare ή Castello,  δηλαδή  φρούριο στη θάλασσα. Επικράτησε τελικά να  ονομάζεται  Κούλες όνομα που προέρχεται από την τούρκικη ονομασία Su Kulesi. 


Θεμελιώθηκε  την τρίτη  δεκαετία του 16ου αιώνα πάνω σε  μια  μικρή  βραχώδη  έξαρση  όπου  παλιότερα  υπήρχε  ένας ψηλός στρογγυλός πύργος  με  επάλξεις.  Επειδή  η  επάνω  επιφάνεια της βραχώδους  έξαρσης, όπου χτίστηκε το φρούριο, ήταν  αρκετά  μικρότερη  οι  Βενετοί  αναγκάστηκαν να συμπληρώσουν την έκταση του φυσικού βράχου  με   αποθέσεις  μεγάλων ποσοτήτων φερτών 

βράχων και ογκόλιθων. 

484436_487776531295435_1170208876_n

Έμβλημα της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας Η Γαληνοτάτη Δημοκρατία της Βενετίας (βενετικά: "(Serenìsima) Repùblica Vèneta" ή "Repùblica de Venesia", ιταλ.: "Serenissima Repubblica di Venezia"), υπήρξε ανεξάρτητο κράτος με πρωτεύουσα την πόλη της Βενετίας (στην βορειοανατολική Ιταλία). Επιβίωσε για πάνω από χίλια χρόνια, από τα τέλη του 7ου αιώνα ως το 1797 και αποτέλεσε σημαντικό οικονομικό και εμπορικό κέντρο κατά τον ύστερο Μεσαίωνα και την Αναγέννηση.


Η περιοχή όπου βρίσκεται η πόλη της Βενετίας ήταν ένα σύνολο μικρών λιμνών, που αποτέλεσαν φυσικό οχυρό κατά των βαρβαρικών επιδρομών των Ούννων και των Λομβάρδων, καθώς η επιρροή της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας κατά τον 6ο και 7ο αιώνα σταδιακά έφθινε. Κάποια στιγμή τον 8ο αιώνα, λέγεται ότι οι κάτοικοί της, οι Ενετοί (αρχικά δασυνόμενη - "Ἑνετοί" - η λέξη προφερόταν "Βενετοί"), εξέλεξαν τον πρώτο τους ηγέτη, τον Ούρσους, ο οποίος εγκρίθηκε από το Βυζάντιο με την απονομή των τίτλων του Υπάτου και του Δούκα και διετέλεσε πρώτος Δόγης της Βενετίας (αν και άλλες πηγές αναφέρουν ως πρώτο Δόγη τον Ανάφηστο Παυλίκιο (Anafestus Paulicius) το 697).


Η Βενετία άρχισε να αποκτά μεγάλη οικονομική επιρροή στον ευρύτερο μεσογειακό χώρο από τον 12ο αιώνα. Τα πρώτα προνόμια από την Βυζαντινή Αυτοκρατορία τα απέκτησε επί Βασιλείου Β' Βουλγαροκτάνου, όμως από την εποχή των Κομνηνών η επικράτηση υπήρξε αναμφισβήτητη.Κατά τον 13ο αιώνα η Δημοκρατία της Βενετίας ήταν η κατεξοχήν ηγεμονική εμπορική δύναμη της Μεσογείου, ιδίως μετά την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης κατά την Δ' Σταυροφορία (1204), επιχείρηση στην οποία έπαιξε ουσιαστικό ρόλο. Ιθύνοντες ήταν μεγαλέμποροι και άλλοι ισχυροί του χρήματος, οι οποίοι επιδείκνυαν μεγάλο ενδιαφέρον για την επικράτηση των οικονομικών συμφερόντων και εκτός Ιταλίας. 

%CE%95%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BD%CE%B11

Στη βάση της πολιτικής αυτής, η Βενετία, ήδη κυρίαρχη επί πρώην βυζαντινών εδαφών (Κρήτη, Κυκλάδες) διεξήγαγε συνεχείς πολέμους εναντίον της ανταγωνίστριας Δημοκρατίας της Γένοβας (1256-1381), οι οποίοι κατέληξαν σε βενετική νίκη και στη συγκρότηση ενός είδους «οικονομικής αυτοκρατορίας».Κτήσεις των Βενετών, σε σχέση με την Οθωμανική Αυτοκρατορία.Κατά τον 15ο αιώνα ήταν συχνός ο αναπροσανατολισμός της εξωτερικής της πολιτικής έναντι άλλων ιταλικών (Φλωρεντία, Μιλάνο, Νεάπολη) και ευρωπαϊκών κρατών. Μεταξύ 1463 και 1470 διεξήγαγε πολέμους κατά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, που κατέληξαν σε ήττα και απώλεια εδαφών από τον ελληνικό χώρο, όπως η Εύβοια.


Ο 16ος αιώνας σήμανε την σταδιακή εμπορική και στρατιωτική παρακμή της Βενετίας, κυρίως λόγω του διαρκούς ανταγωνισμού με τις λοιπές ευρωπαϊκές δυνάμεις και της σταδιακής επικράτησης των Τούρκων στην ελληνική χερσόνησο και το Αιγαίο. 


Σταθμοί της βενετοτουρκικής αναμέτρησης υπήρξαν η απώλεια της Κύπρου (1570), η συμμετοχή των Βενετών στη νικηφόρα κατά των Τούρκων ναυμαχία της Ναυπάκτου (1571), η ολική υποταγή της Κρήτης στους Τούρκους (1669), η επικράτηση των Βενετών στην Πελοπόννησο (1683-1684) και η τελική επιστροφή της στους Τούρκους (1715). 

11188172_840221369384281_4957408289396488066_n

Ένας ακόμη σημαντικός λόγος της παρακμής της Βενετίας ήταν η γενικότερη υποβάθμιση του βενετικού ναυτικού εμπορίου στη Μεσόγειο, συνεπεία των ανακαλύψεων της Πορτογαλίας και της Ισπανίας και το άνοιγμα των εμπορικών οδών του Ατλαντικού και του Ινδικού.Κατά τις τελευταίες δεκαετίες ζωής της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας, μοναδικές κτήσεις εκτός Ιταλίας υπήρξαν οι Δαλματικές ακτές και τα Επτάνησα. Το 1797 με την είσοδο του Μεγάλου Ναπολέοντα στη βόρεια Ιταλία και τη συνθήκη του Καμποφόρμιο η υπερχιλιετής Δημοκρατία καταλύθηκε.Σύμφωνα με το θρύλο, όταν ο Άγιος Μάρκος ταξίδευε προς τη Ρώμη, το πλοίο του αγκυροβόλησε στα νερά του Ριάλτο. Εκεί παρουσιάστηκε ένας άγγελος και τον ευλόγησε με τα λόγια: "Pax tibi, Marce, evangelista meus. Hic reguiescet corpus tuum", δηλαδή "Ειρήνη σε σένα, Μάρκε Ευαγγελιστή μου. Εδώ θα αναπαυθεί το σώμα σου". Ο θρύλος (που καμία έχει σχέση με την ιστορική αλήθεια), ήταν πολύ βολικός, όταν γύρω στο 828 δύο βενετοί έμπο-ροι επέστρεψαν από την Αίγυπτο με ένα σκήνωμα που όπως έλεγαν ήταν του Ευαγγελιστή, κλεμμένο από τον τάφο του στην Αλεξάνδρεια. Εκείνη την εποχή, η Γαληνότατη ήθελε να κερδίσει το σεβασμό της υπό διαμόρφωση Ευρώπης και χρειαζόταν κάποιο γόητρο, πέρα από αυτό που προσδίδει ο πλούτος και η θαλάσσια ισχύς. Και στο Μεσαίωνα, που θρησκεία και πολιτική ήταν αλληλένδετες, η παρουσία του λειψάνου ενός Ευαγγελιστή θα προίκιζε τη Βενετία με αποστολική προστασία και θα την τοποθετούσε στη δεύτερη σειρά, μετά τη Ρώμη, στο εκκλησιαστικό επίπεδο, δίνοντάς της ακόμα και το δικαίωμα να διεκδικήσει εκκλησιαστική αυτονομία. Ταυτόχρονα, ένα πνευματικό πλεονέκτημα μπορούσε να εξελιχτεί σε πολιτικό. Από τότε ο Άγιος Μάρκος έγινε ο πολιούχος της πόλης. 

Herakleion31_20

Το λιοντάρι του (που σύμφωνα με μία παράδοση είχε θεραπεύσει ο ίδιος) με τα φτερά απλωμένα και το μπροστινό του πόδι να επιδεικνύει περήφανα την αγγελική φράση, στο εξής θα στόλιζε σημαίες και λάβαρα, πρύμνες και πλώρες, προμαχώνες και ακροπόλεις, οπουδήποτε και οποτεδήποτε εμφανιζόταν η Βενετία Η παγκόσμια ιστορία δεν έχει καταγράψει άλλη απαγωγή σώματος τόσο σημαντική μακροπρόθεσμα. Από τη στιγμή που οι Βενετοί είχαν ανάμεσά τους τον Ευαγγελιστή, τον αποδέχτηκαν σαν δικό τους, βαθύτερα από οποιονδήποτε άλλο πολιούχο άγιο σε οποιαδήποτε πόλη. Τον αγαπούσαν και του ήταν πάντοτε αφοσιωμένοι, όπως και αυτός τους υπηρέτησε πιστά. Η πρώτη πρόταση από την αγγελική ρήση: Pax tibi, Marce, evangelista meus είναι γραμμένη στο ανοιχτό βιβλίο που το φτερωτό λιοντάρι κρατά στο πόδι του. Μία από τις λίγες εξαιρέσεις είναι το πέτρινο λιοντάρι έξω από το Ναύσταθμο της Βενετίας. Επειδή το μήνυμα θεωρήθηκε πολύ διαλλακτικό για ένα τόσο πολεμικό ίδρυμα, το βιβλίο είναι ερμητικά κλειστό.

CACHE_500X300_1_1234859

Andrianakis_koules_1