Παρασκευή 5 Ιανουαρίου 2024

Ο Πύργος Καβάλου Στο Λαράνι Του Νομού Ηρακλείου

 .com/img/a/

 Το Λαράνι είναι χωριό της ενδοχώρας του νομού Ηρακλείου. Χρονολογείται από την εποχή της Ενετοκρατίας. Η αρχαιότερη αναφορά σε αυτό γίνεται σε έγγραφο του 1301. Επί Τουρκοκρατίας ήταν Τουρκοχώρι. Αργότερα εγκαταστάθηκαν εκεί πρόσφυγες.

.com/img/a/

Ο «πύργος» (που παρά την ονομασία του, είναι μάλλον κανονικό κάστρο παρά πύργος) βρίσκεται σε μικρό ύψωμα νότια του χωριού και βόρεια από το εγκαταλελειμμένο χωριό Βόρρος.

.com/img/a/

Δεν έχουμε πληροφορίες για το κάστρο αυτό. Είναι πάντως αρκετά μεγάλο και φαίνεται -από μακριά- να είναι μάλλον Ενετικό.

.com/img/a/

Δεν γνωρίζουμε την προέλευση του ονόματος. Αν το συγκρότημα ήταν όντως ενετικό πρέπει να ανήκε σε κάποια εξέχουσα προσωπικότητα. Το 1571, και για 22 μήνες, ο Γενικός Προβλεπτής (Προνοητής ή Provveditore) της Κρήτης ήταν κάποιος Marino Cavalli (Μαρίνος Δε Καβάλλης). Ίσως να έχει σχέση.

.com/img/a/

Πηγές

Website cretanbeaches - ΠΥΡΓΟΣ ΚΑΒΑΛΟΥ

Βίντεο του CreteDrone360 DJI Drone Spark. Fort Kavalos on Crete,Greece.

Αθήνα: Μια Από Τις Πιο Όμορφες Πόλεις Τη Νύχτα Στον Κόσμο

 .com/img/a/

 Η Αθήνα, λοιπόν, βρίσκεται στο «βάθρο» με τις πιο όμορφες πόλεις του πλανήτη μας το βράδυ, όπως την κατατάσσουν οι χρήστες του Instagram. 



Σύμφωνα με έκθεση του Daily Travel News, η ελληνική πρωτεύουσα βρίσκεται στην τρίτη θέση, πίσω από το δεύτερο Λονδίνο και το πρώτο Παρίσι.


.com/img/a/

Είναι ενδεικτικό ότι, οι πρώτες έξι θέσεις καταλαμβάνονται από ευρωπαϊκές πόλεις και συγκεκριμένα πρωτεύουσες, καθώς πίσω από την Αθήνα βρίσκονται η Ρώμη (4η), η Βαρσοβία (5η) και η Βουδαπέστη (6η). 



Μάλιστα, μετά το 7ο Ντουμπάι ακολουθούν κι άλλες πόλεις της γηραιάς ηπείρου, η Λυών (8η), η Τουλούζ (9η) και το Βερολίνο (10η θέση), ενώ για την πρώτη αμερικανική πρέπει κάποιος να ανατρέξει στο Νο13, που είναι η Νέα Υόρκη, πίσω από το 12ο Άμστερνταμ και την 11η Μπορντό.


.com/img/a/

Η μέτρηση γίνεται με βάση τα hashtags, στην οποία κυριαρχεί το Παρίσι με 1.000.000, ενώ το Λονδίνο ακολουθεί με 231,000 και η Αθήνα με 182,000. Παραπάνω από 100.000 hashtags έχουν μόνο η Ρώμη και η Βαρσοβία, ενώ είναι χαρακτηριστικό πως η Νέα Υόρκη έχει μόλις 50.000. 



Επίσης, το Τόκιο που βρίσκεται στο Νο17, παρά το εντυπωσιακό νυχτερινό σκηνικό που προσφέρει, έχει μόλις 42.7000 hashtags.


Η λίστα με τις 20 πρώτες πόλεις

.com/img/a/

Ο Πύργος Αληδάκη Στο Εμπρόσνερος Του Νομού Χανίων

  Στο νοτιοδυτικό και ψηλότερο άκρο του χωριού Εμπρόσνερος του νομού Χανίων και σε θέση που εποπτεύει μεγάλο μέρος της βόρειας ακτής και της πεδινής ενδοχώρας, έως τις υπώρειες των Λευκών Ορέων, βρίσκεται ο λεγόμενος πύργος του Αληδάκη.

.com/img/a/

Το συγκρότημα χαρακτηρίζεται ως «πύργος», καθώς το κυρίως κτίριο (και παλιότερο τμήμα του συγκροτήματος στη ΒΔ γωνία) έχει οχυρωματικά στοιχεία και άλλα μορφολογικά χαρακτηριστικά, που απαντώνται σε αμυντικούς πύργους.


Ιστορία

Στον Καστρολόγο, δεν μας ενδιαφέρει ολόκληρο το κτιριακό συγκρότημα, αλλά μόνο το τμήμα της ΒΔ γωνίας (δεξιά στις φωτογραφίες 1 και 2, αυτό που δεν έχει κεραμοσκεπή). Το κομμάτι αυτό είναι Ενετικό. Δηλαδή κατασκευάστηκε από κάποιον τοπικό (άγνωστο) γαιοκτήμονα, όταν η Κρήτη ήταν κτήση της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας. Αυτό ίσως έγινε τον 15ο ή τον 16ο αιώνα. Αργότερα, επί Τουρκοκρατίας, έγιναν προσθήκες και τροποποιήσεις. Μετά τα γεγονότα του 18ου αιώνα, μεγάλο μέρος του συγκροτήματος καταστράφηκε. Σε απεικόνιση του Robert Pashley από το 1837 (βλ. παραπάνω) φαίνεται ο πύργος μισογκρεμισμένος χωρίς τις μεταγενέστερες προσθήκες.

.com/img/a/

Ο πιο γνωστός ένοικος / ιδιοκτήτης του πύργου υπήρξε ο Ιμπραήμ Αληδάκης, ο οποίος ήταν Τούρκος αγάς γεννημένος περί το 1720. Ήταν Τουρκοκρητικός, δηλαδή ανήκε στην ομάδα εκείνη των χριστιανών Κρητικών, που μετά την επικράτηση των Οθωμανών εξισλαμίστηκαν και που οι υπόλοιποι Κρητικοί αποκαλούσαν «Γενίτσαρους».


Ο Αληδάκης εξελίχτηκε σε μεγάλο καταπιεστή και άρπαγα. Είχε δικό του σώμα από 200 γενίτσαρους με τους οποίους δυνάστευε και λήστευε τους ντόπιους. Είχε αρπάξει τεράστιες εκτάσεις σε όλη την επαρχία του Αποκόρωνα, μέχρι τους πρόποδες των Λευκών Ορέων. Επίσης είχε καταπατήσει γη από τον Βάμο μέχρι πέρα από τα σφακιανά χωριά Ασκύφου και Καλλικράτης, όπου κατείχε επίσης την κορυφή της Ροδαρέ, που ήταν ξακουστή για τα βοσκοτόπια της.


Μόνο οι Σφακιανοί είχαν αντισταθεί στις επεκτατικές διαθέσεις του αγά. Όμως μετά τα Ορλωφικά και την αποτυχημένη εξέγερση του Δασκαλογιάννη (1771), ο Αληδάκης θεώρησε ότι είχε φτάσει ο κατάλληλος χρόνος για να λογαριαστεί με τους ανυπότακτους Σφακιανούς. Σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή, οι Σφακιανοί πριν προλάβει να επιτεθεί ο Αληδάκης, συγκέντρωσαν τις δυνάμεις τους στο Ασκύφου το 1774, και υπό τη ηγεσία του Μανούσακα (Μανούσος Πατακός) και του παπα-Σήφη επιτέθηκαν αυτοί πρώτοι και πολιόρκησαν τον Αληδάκη στον πύργο του. Επακολούθησε αιματηρή μάχη με βαριές απώλειες εκατέρωθεν. Στο τέλος ο Αληδάκης σκοτώθηκε (τεμαχίστηκε, λένε) και ακολούθησε μεγάλο πλιάτσικο που έμεινε ιστορικό. Οι επαναστάτες πήραν όλο το βιος που είχε μαζέψει ο αγάς και μοιράστηκαν τα ζωντανά του.

Είναι αξιοσημείωτο ότι οι υπόλοιποι Τούρκοι δεν έσπευσαν να βοηθήσουν τον Αληδάκη, προφανώς επειδή ο αγάς είχε ξεφύγει από κάθε έλεγχο και με τις αρπαγές του είχε γίνει σοβαρό πρόβλημα για όλους ανεξαιρέτως, Έλληνες και Τούρκους.

.com/img/a/

Πάντως οι κληρονόμοι του Αληδάκη παρέμειναν για αρκετές δεκαετίες δυνάστες της περιοχής. Περί τα μέσα του 19ου αιώνος ο πύργος πουλήθηκε στον Πηρίνη, γραμματικό των Αληδάκηδων.


Το 1900, όταν στον πύργο κατοικούσε η οικογένεια της εγγονής του Πηρίνη, έγινε προσθήκη κεραμοσκεπούς διώροφου κτιρίου κολλητά στην ανατολική πλευρά του πύργου, το οποίο υπάρχει μέχρι σήμερα. Αυτό το καινούργιο τμήμα έγινε η κύρια κατοικία του συγκροτήματος.

Το 1930 το κτιριακό συγκρότημα εγκαταλείφθηκε λόγω μετεγκατάστασης των ιδιοκτητών. Παρέμεινε ακατοίκητο μέχρι τον Β΄Παγκόσμιο. Μετά τον πόλεμο έγινε Σταθμός Χωροφυλακής.

Το 1962 ο πύργος απαλλοτριώνεται από το Δημόσιο και κηρύσσεται Ιστορικό και Διατηρητέο Μνημείο. Έκτοτε γίνονται κατά καιρούς εργασίες συντήρησης.

Το διάστημα 2005-2006 εκπονήθηκε από την Αρχαιολογική Υπηρεσία μελέτη αποκατάστασης του συγκροτήματος. Παράλληλα έγιναν εργασίες αναστήλωσης του διώροφου κτιρίου των αρχών του 20ού αιώνα. Επίσης έγινε μικρής έκτασης ανασκαφική έρευνα, σε επιλεγμένα σημεία του συγκροτήματος, προκειμένου να διευκρινιστούν ορισμένες κατασκευαστικές φάσεις και να βρεθούν οι αρχικές στάθμες των κτιρίων με τους θόλους. Το 2016 εγκρίθηκε νέα δαπάνη αποκατάστασης 400,000€ (από Δήμο και Περιφέρεια).


Πρόκειται για ένα εκτεταμένο κτιριακό συγκρότημα, συνολικής επιφάνειας 2 στρεμμάτων, περίπου, αποτελούμενο από το κυρίως κτίριο, τον πύργο στο βορειοδυτικό άκρο του συγκροτήματος, και δύο επιμήκεις θόλους κολλητά και πίσω από τον πύργο (ο οποίος επίσης είχε εν μέρει θολωτή στέγη). Πιθανότατα υπήρχε και ένας τρίτος θόλος στη νότια πλευρά, σήμερα κατεστραμμένος. Φαίνεται πως στην αρχική του μορφή το συγκρότημα αποτελούσαν 4 ψηλά πυργοειδή κτίρια με θολωτή στέγη σε διάταξη σχήματος Γ, από τα οποία σώζεται το μεγαλύτερο στη ΒΔ γωνία (ο πύργος) ενώ τα άλλα είναι λίγο έως πολύ κατεστραμμένα.

Ίχνη της κατασκευής των θόλων διακρίνονται εν είδει πεσσών (=κολώνες που στήριζαν τους θόλους) στη κύρια (βόρεια) όψη του πύργου.

Τα κτίρια περιέβαλλε αυλή στην οποία οδηγούσε μια επιβλητική ενετική πύλη.

.com/img/a/

Ο κυρίως πύργος είναι ένα διώροφο στενομέτωπο κτίριο με ορθογώνια κάτοψη, που αναπτύσσεται καθ’ ύψος. Στην πρόσοψη, οι κάθετοι τοίχοι σχηματίζουν κλίση προς τα έξω (scarpa), ενώ λίθινο ανάγλυφο κορδόνι, σε σχήμα σχοινιού, κοσμεί το σημείο από το οποίο αρχίζει η κλίση των τοίχων. Οι γωνίες του κτιρίου είναι κατασκευασμένες με λαξευτούς δόμους.

Κυκλικός φεγγίτης και ορθογώνιο παράθυρο ανοίγονται στην πρόσοψη του ισογείου, ενώ στην πρόσοψη του ορόφου υπάρχει μεγάλων διαστάσεων τοξωτό παράθυρο, που καλυπτόταν από σιδεριά, σήμερα κατεστραμμένη. Στη ΒΔ γωνία του ορόφου υπήρχε η σκοπιά («κλουβί»), από το οποίο σήμερα σώζονται μόνον οι κιλλίβαντες. Στη δυτική όψη υπήρχε η ζεματίστρα, ενώ στην πίσω (νότια) όψη ανοιγόταν μικρή είσοδος, σήμερα κλειστή, και στενό τοξωτό παράθυρο. Το ισόγειο στεγάζεται με θόλο κατασκευασμένο με ορθογώνιους θολίτες. Στον όροφο, το βόρειο μισό ήταν ασκεπές εν είδει ταράτσας, ενώ στο νότιο βρίσκονται τα βοηθητικά δωμάτια.

Η είσοδος στο κτίριο γινόταν από την ανατολική πλευρά μέσω των παρακείμενων θόλων. Για την πρόσβαση στον όροφο υπήρχε μια εσωτερική ελικοειδής κλίμακα, που οδηγούσε στο ασκεπές τμήμα του ορόφου. Ο τρόπος κατασκευής της κλίμακας με τις σπονδυλωτές, σφηνοειδείς βαθμίδες είναι όμοιος με την κατασκευή των ελικοειδών κλιμάκων των μιναρέδων. Πρόσβαση, ωστόσο, στον όροφο υπήρχε και από το εξωτερικό. Αμέσως ανατολικά των παρακείμενων στον πύργο θόλων διακρίνεται η αρχή κλίμακας, που κατά πάσα πιθανότητα οδηγούσε στα δώματα των θόλων και από εκεί στα δωμάτια του ορόφου, όπου υπήρχε τοξωτό θύρωμα.

.com/img/a/

Ο πύργος στο Εμπρόσνερο παρουσιάζει ορισμένες ιδιαιτερότητες σε σχέση με ανάλογες κατασκευές στην Κρήτη, όπως για παράδειγμα το μεγάλο τοξωτό παράθυρο στον όροφο. Παρόμοιου τύπου τοξωτά παράθυρα δεν έχουν εντοπιστεί έως τώρα σε πύργους της Κρήτης. Μια δεύτερη ιδιαιτερότητα αποτελεί η δυνατότητα για διπλή πρόσβαση στον όροφο τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό.


Στο μέσον της βόρειας πλευράς υπάρχει ο επιβλητικός πυλώνας της εισόδου στον αύλειο χώρο, με το λιθανάγλυφο θύρωμα. Εξωτερικά, δύο κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες), ένα από ανατολικά και ένα από δυτικά, κατασκευασμένα με βοτσαλωτό δάπεδο οδηγούν στον πυλώνα σχηματίζοντας κάτι σαν γέφυρα. Στη βάση τους δημιουργείται θολωτός χώρος με λίθινες δέστρες στο βάθος του, για τα υποζύγια. Ο πυλώνας ήταν στεγασμένος με δώμα και είχε λιθόστρωτο δάπεδο με κλίση για την απορροή των ομβρίων.

.com/img/a/

Το Κάστρο στην Τέχνη και στο Λόγο

Σχετικά με το πλιάτσικο στον πύργο, από ποίημα ανώνυμου που εξιστορεί τα γεγονότα της κατάληψης του πύργου από τους Σφακιανούς:


κ’ ότι ‘μπορούσε κάθε εις ‘ς τ’ Ασκύφου τ’ αποσώνου.

ούλοι, γυναίκες, καί παιδιά ομάδ’ εκατεβήκα,

κ’ εγδύσασι τόν Πρόσνερο καί πράμμα δέν αφήκα.

..................................................................................

ούλα τά πρεμαζώνουσι μέ γέλοια καί παιγνίδια.

καί ρούχο, που νά ‘φήσουσι, γδυμνοί ‘σάν οι καϋμένοι,

γδυμνοί ‘σά καί ‘ξυπόλητοι καί κακαποδομένοι.

μαύρο είτονε τ’ αμμάτι των κ’ ότι έβρισταν τό ‘πέρνα,

τόν Πύργ’, αν εσηκώνετο, ‘ς τ’ Ασκύφου τόν εφέρνα.

..................................................................................

‘Στ’ Ασκύφου ‘μονομέργιασαν ούλα τά κελεπίργια,

κ’ απόκειας τά ‘μοιράσασιν ούλα, δίχως χατίργια.

Πηγές

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΦΙΟΛΙΤΑΚΗ - ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΝ ΔΕΛΤΙΟΝ, Τόμος 61 (2006), τεύχος Β2, σελ 1257-1259

Blog atheofobos2 - Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΚΑΙ Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΙΜΠΡΑΗΜ ΑΛΗΔΑΚΗ

Website CretanBeaches - Ο Πύργος του Αληδάκη στον Εμπρόσνερο

Η Ιστορία Της Τηλεόρασης Στα Χανιά

  Η τηλεόραση στα Χανιά έχει τη δική της συναρπαστική ιστορία. Ασπρόμαυρη στην αρχή, έγχρωμη στη συνέχεια (μετά το 1979), στην αρχή με ένα και έπειτα με δύο κανάλια όλα κι όλα και τους Χανιώτες, τα πρώτα χρόνια, να συγκεντρώνονται έξω από τις βιτρίνες καταστημάτων ή σε φιλικά σπίτια με τις πρώτες συσκευές τηλεοράσεως για να δουν μια εκπομπή ή έναν ποδοσφαιρικό αγώνα ενώ στα χωριά, οι κάτοικοι μαζεύονταν στα καφενεία για να δουν τηλεόραση.

Screenshot-2021-01-16-at-10.25.42

Φυσικά, η εικόνα δεν ήταν πάντα τόσο… καθαρή: δεν έλειπαν τα “χιονάκια” και οι παρεμβολές.
Για την ιστορία, να σημειώσουμε ότι ο πρώτος πειραματικός σταθμός Ελληνικής τηλεόρασης λειτούργησε το 1961 στη Θεσσαλονίκη από τη ΔΕΗ στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης ενώ η επίσημη έναρξη της Ελληνικής κρατικής τηλεόρασης έγινε (στην Αθήνα) στις 23 Φεβρουαρίου 1966, με πρώτη παρουσιάστρια την Ελένη Κυπραίου και συντονιστή το δημοσιογράφο Γεώργιο Κάρτερ.

3-%25CE%2594%25CE%2599%25CE%2591%25CE%25A6%25CE%2597%25CE%259C%25CE%2599%25CE%25A3%25CE%2597-19-%25CE%2591%25CE%25A5%25CE%2593%25CE%259F%25CE%25A5%25CE%25A3%25CE%25A4%25CE%259F%25CE%25A5-1971-%25CF%2587%25CE%25BD


Λίγο καιρό μετά, ξεκίνησε η εγκατάσταση πομπών – αναμεταδοτών ανά την Ελλάδα.
Στα Χανιά, πριν την εγκατάσταση αναμεταδοτών (1972), όσοι διέθεταν ήδη τηλεόραση, “γύρναγαν” την κεραία προς την Αττική, σε μια προσπάθεια να “πιάσουν” τα κανάλια (ΕΙΡΤ και ΥΕΝΕΔ) από τα Κέντρα Εκπομπής του Υμηττού και της Πάρνηθας.

Πράγματι, όταν οι καιρικές συνθήκες το επέτρεπαν, συνήθως το καλοκαίρι με καθαρό ουρανό, το τηλεοπτικό σήμα από την Αττική έφτανε (και φτάνει) μέχρι τα Χανιά.
Τότε, “έπιαναν” τον σταθμό του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης, εν συντομία ΕΙΡΤ (και μετέπειτα ΕΡΤ) από τον δίαυλο 11 Vhf (Πάρνηθα) και την Υπηρεσία Ενημέρωσης Ενόπλων Δυνάμεων, εν συντομία ΥΕΝΕΔ (και μετέπειτα ΕΡΤ2 όταν πέρασε από τις Ενοπλες Δυνάμεις στην ΕΡΤ), από τον δίαυλο 34 Uhf (Πάρνηθα). Τα ίδια κανάλια έπαιζαν και από τον Υμηττό στις συχνότητες των διαύλων 21 η ΕΡΤ και 5 η ΥΕΝΕΔ.

Ωστόσο, ένα από τα πρώτα Κέντρα Εκπομπής στην ελληνική περιφέρεια ήταν (μετά από τα κεντρικά της Αττικής) αυτό της Σκλόκας (ή Σκλόπας) στα Χανιά, πολύ πριν καθιερωθεί η Μαλάξα.
Η εγκατάσταση του πομπού της ΕΡΤ στη Σκλόκα που κάλυπτε όχι μόνο τα Χανιά αλλά και την πόλη του Ρεθύμνου, έγινε το 1972.
Το κανάλι εκπομπής ήταν ο δίαυλος 7 στα VHF.
Λίγο καιρό μετά έγινε και η πρώτη εγκατάσταση πομπού στη Μαλάξα. Ηταν της ΥΕΝΕΔ (και μετέπειτα ΕΡΤ2) στον δίαυλο 24.

4-%25CE%259A%25CE%25B1%25CE%25BB%25CE%25B9%25CE%25BF%25CF%2585%25CF%2581%25CE%25B7%25CF%2582-%25CE%25A4%25CE%25B5%25CF%2587%25CE%25BD%25CE%25B9%25CE%25BA%25CE%25BF%25CF%2582

Ο πρώτος τεχνικός της ΕΡΤ που εργάστηκε το 1972 (και μέχρι το 2001 που συνταξιοδοτήθηκε), στη Σκλόκα, ήταν ο κ. Γιάννης Καλιούρης.

Ο κ. Καλιούρης ο οποίος έχει καταγωγή από το Ρέθυμνο, εργαζόταν στα συνεργεία εξωτερικών μεταδόσεων στην Αθήνα.
«Εδωσαν τότε ένα κίνητρο, 1.500 δραχμές παραπάνω για όποιον πάει επαρχία γιατί την εποχή εκείνη όλοι ήθελαν να μείνουν Αθήνα. Η Αθήνα ήταν όμορφη τότε», μας λέει.
Ετσι, αποφάσισε να έρθει στα Χανιά, θεωρώντας ότι το μέλλον είναι στην επαρχία.

Ο ίδιος θυμάται ότι τον ιστό της κεραίας στη Σκλόκα είχε φτιάξει ένας Ιταλός εγκαταστάτης με τον γιο του, που είχε σύμβαση με την ΕΡΤ.
«Ο ιστός στη Σκλόκα είναι τεράστιος, η βάση είναι 8 – 10 μέτρα η μία με την άλλη και όταν ήρθα στα Χανιά οι Ιταλοί έφταναν στη μέση του ιστού. Μετά, οι ίδιοι συντόνιζαν τα μηχανήματα τα οποία ήταν τεράστια. Ηταν με λάμπες και ογκώδη αλλά σύγχρονα για την εποχή τους».

%25CE%25B1%25CF%2581%25CF%2587%25CE%25B5%25CE%25AF%25CE%25BF%2B%25CE%25BB%25CE%25AE%25CF%2588%25CE%25B7%25CF%2582


Τότε, από την Σκλόκα εξέπεμπε μόνο η ΕΡΤ.
«Αρχίζαμε και εκπέμπαμε δύο ώρες το μεσημέρι και το βράδυ από κάποια ώρα και μετά, μέχρι τα μεσάνυχτα. Είχαμε χρονοδιακόπτη για να μη δουλεύει ο πομπός όλη τη μέρα. Η αναμετάδοση γινόταν μέσω γραμμής μεταφοράς εικόνας του ΟΤΕ», θυμάται ο κ. Καλιούρης.
Τότε, οι τεχνικοί ανέβαιναν κάθε μέρα στη Σκλόκα και έμεναν με βάρδιες μέχρι το βράδυ ενώ κάποιες φορές ξενυχτούσαν στις εγκαταστάσεις της ΕΡΤ.

«Επρεπε να επιβλέπουμε τα μηχανήματα να μη πάθουν ζημιά. Αν είχαν ζημιές δεν μπορούσε να λειτουργήσει η τηλεόραση και δεν υπήρχε άλλο κανάλι».
Τότε η ΕΡΤ στη Σκλόκα είχε δύο πομπούς, τον κύριο και έναν εφεδρικό που ενεργοποιούνταν αν είχε βλάβη ο πρώτος.

Η ισχύς εκπομπής ήταν από την κεραία 10 Κιλοβάτ με αποτέλεσμα το σήμα να καλύπτει τις βόρειες περιοχές του Νομού Χανίων αλλά και να φτάνει στο Ρέθυμνο και μέχρι τα βόρεια παράλια του Ηρακλείου. Ωστόσο, η Σκλόκα αδυνατούσε να καλύψει καλά την πόλη των Χανίων με την οποία δεν έχει οπτική επαφή και έτσι αποφασίστηκε, κάποια χρόνια μετά, να γίνει βασικό κέντρο εκπομπής η Μαλάξα όπου εγκαταστάθηκαν αναμεταδότες.

images


Στην Σκλόκα εργάζονταν σταδιακά και άλλοι τεχνικοί, σύνολο τρεις, οι οποίοι μοιράζονταν τις βάρδιες.
«Χριστούγεννα, Πάσχα, ήμασταν όλη νύχτα μέχρι το πρωί», θυμάται ο κ. Καλιούρης.
Τις εορταστικές ημέρες το πρόγραμμα της ΕΡΤ διαρκούσε μέχρι το πρωί και οι τεχνικοί είχαν υποχρέωση μέχρι να κλείσει το πρόγραμμα να είναι στους πομπούς.
«Αν το πρόγραμμα έκλεινε στις 3 τα ξημερώματα ήμασταν εκεί. Αυτό στις γιορτές. Στις άλλες μέρες φεύγαμε στις 10 το βράδυ».
Ο ίδιος θυμάται ότι οι πομποί δεν πάθαιναν εύκολα ζημιές, πιο συχνά έπεφτε το σήμα από διακοπές ηλεκτρικού ρεύματος.


«Εκεί πάνω ήταν και όμορφα αλλά υπήρχε και μοναξιά. Το κτήριο είναι τριώροφο. Είχαμε ένα υπνοδωμάτιο με δύο κρεβάτια ενώ είχε την κουζίνα του».
Tα πρώτα χρονιά έρχονταν και τεχνικοί της ΕΡΤ από την Αθήνα για αποκατάσταση βλαβών.
Ο κ. Καλιούρης θυμάται ότι κάποιες φορές «ερχόταν από Αθήνα κάποιος προϊστάμενος. Φτιάχναμε τη βλάβη και μετά πίναμε το… κρασάκι μας. Κάναμε παρέα οι τεχνικοί».

Οι τεχνικοί είχαν ως βάση τους τη Σκλόκα, αλλά είχαν και ευθύνη για τους πομπούς στη Μαλάξα. Εκεί, όπως προαναφέρθηκε εγκαταστάθηκε ο πρώτος πομπός της ΕΡΤ2 (τότε ΥΕΝΕΔ) στον δίαυλο 24. Και ενώ η ΕΡΤ1 αναμετέδιδε το τηλεοπτικό σήμα μέσω γραμμών του ΟΤΕ στην Σκλόκα, η ΕΡΤ2 στη Μαλάξα λάμβανε το τηλεοπτικό σήμα από τον πομπό της Σαντορίνης (δίαυλος 29) και το αναμετέδιδε στα Χανιά. Οπότε αν είχε βλάβη ο πομπός της Σαντορίνης κοβόταν και η αναμετάδοση.
Επίσης, οι τεχνικοί είχαν ευθύνη και για τους τοπικούς αναμεταδότες στα χωριά. Και αυτό γιατί λόγω της γεωμορφολογίας του Νομού Χανίων το σήμα από τη Σκλόκα ή τη Μαλάξα δεν έφτανε για να καλύψει όλη τη Δυτική Κρήτη. Ετσι, είχε στηθεί ένα δίκτυο τοπικών αναμεταδοτών και υποσταθμών.


Ο κ. Καλιούρης μας λέει πως συνολικά οι αναμεταδότες στους νομούς Χανίων και Ρεθύμνου είναι 60 και θυμάται ότι «πηγαίναμε στα χωριά όταν πάθαιναν βλάβη οι αναμεταδότες και στη Μαλάξα τακτικά ανεβαίναμε για επιθεώρηση και συντήρηση. Η ΕΡΤ είναι πολύ σχολαστική όπως και τα μηχανήματα της ΕΡΤ με πομπούς από Ιταλία και Γερμανία είναι άψογα σε θέματα ποιότητας».
Οπως μας λέει ο συνομιλήτης μας, στα χωριά οι κάτοικοι συγκεντρώνονταν στα καφενεία για να παρακολουθήσουν τηλεόραση γιατί τα χρόνια εκείνα πολλά σπίτια δεν διέθεταν τηλεοράσεις.

Πριν τα ψηφιακά σήματα, μέσα στο… πρόγραμμα ήταν και οι παρεμβολές.

Στα βόρεια παράλια του νομού Χανίων όταν χαλούσε ο πομπός της ΕΡΤ1 στη Σκλόκα στο κανάλι 7, αρκετές φορές εμφανιζόταν στους τηλεοπτικούς δέκτες το πρώτο κανάλι της Τουρκίας (TRT1), το οποίο εξέπεμπε στην ίδια συχνότητα και όταν το επέτρεπαν οι καιρικές συνθήκες το σήμα του έφτανε μέχρι την Κρήτη!
Στα νότια παράλια του νομού, υπήρχαν παρεμβολές από κανάλια της Βόρειας Αφρικής (Λιβύη, Αίγυπτος, Τυνησία, κ.ά.), το σήμα των οποίων έφτανε, επίσης, μέχρι την Κρήτη.

Ο πρώτος αναμεταδότης της ΥΕΝΕΔ (ΕΡΤ2) στα Χανιά εγκαταστάθηκε με πρωτοβουλία ιδιώτη μετά από προτροπή Χανιωτών ερασιτεχνών και φίλων της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου.


Το ιστορικό θυμάται ο επιχειρηματίας Γιάννης Παπαδουλάκης.
Οπως μας λέει ο κ. Παπαδουλάκης, ήταν το 1972 όταν ο ίδιος ως μαθητής ακόμα, είχε πάθος για τα ηλεκτρονικά συστήματα, τα ραδιόφωνα και τις κεραίες. Ετσι, ο ίδιος συχνά “μαστόρευε”. Την εποχή εκείνη ο Γιάννης Παπαδουλάκης ήταν τα απογεύματα στο καφενείο του πατέρα του στη Γεφυροπλάστιγγα. Δίπλα από το καφενείο είχε κατάστημα επισκευής ραδιοφώνων και τηλεοράσεων ο ηλεκτρονικός Μάρκος Σταγάκης. Με προτροπή του πατέρα του, ο κ. Παπαδουλάκης πήγαινε στο κατάστημα του Μάρκου Σταγάκη για να μάθει την τέχνη του ηλεκτρονικού.
Τότε, αρκετοί Χανιώτες “εραστές των ραδιοκυμάτων”, ζητούσαν να έρθει στα Χανιά και άλλο κανάλι, πέρα από την ΕΡΤ1 που εξέπεμπε ήδη από τη Σκλόκα.


Οπως θυμάται ο Γιάννης Παπαδουλάκης, ο Μάρκος Σταγάκης πήρε την πρωτοβουλία και έφτιαξε πομπό – αναμεταδότη τηλεοράσεως τον οποίο εγκατέστησε στη Μαλάξα. Ο αναμεταδότης λάμβανε το σήμα της ΥΕΝΕΔ όταν το επέτρεπε ο καιρός από τον δίαυλο 5 (από την Αθήνα) και το αναμετέδιδε στην τηλεοπτική μπάντα 2-4.
«Τότε αρχίσαμε να κατασκευάζουμε κεραίες με σωλήνα και να τις πουλάμε για να πιάσει ο κόσμος την ΥΕΝΕΔ από Μαλάξα», θυμάται ο κ. Παπαδουλάκης.
Με τη σειρά του ο ηλεκτρονικός Μάρκος Σταγάκης, θυμάται ότι την εποχή εκείνη βρέθηκε το κατάλληλο σημείο στη Μαλάξα, σε σπίτι που παραχώρησε κάτοικος, και ξεκίνησε η προσπάθεια για εγκατάσταση αναμεταδότη.


«Κάναμε άπειρες βόλτες στη Μαλάξα για δοκιμαστικά του αναμεταδότη τον οποίο κατασκευάσαμε στα Χανιά με υπάρχοντα υλικά του εμπορίου που ήταν δυσεύρετα. Πολλές φορές πήγαινα στο Μοναστηράκι και έπαιρνα συσκευές από τις οποίες έβγαζα τα υλικά για να τοποθετήσω για την κατασκευή του αναμεταδότη. Ηταν γύρω στα 2 Βατ και κάλυπτε την πόλη. Η τηλεόραση ήταν η μόνη διασκέδαση και ο κόσμος την είχε αγκαλιάσει».
Πως όμως γινόταν η αναμετάδοση της ΥΕΝΕΔ;
Ο κ. Σταγάκης θυμάται ότι στη Μαλάξα «είχαμε εγκαταστήσει μεγάλες και ισχυρές κεραίες για λήψη του σήματος από Αθήνα και τα καλύτερα υλικά για ενίσχυση του σήματος».


Ετσι, λάμβαναν το τηλεοπτικό σήμα της ΥΕΝΕΔ από τον δίαυλο 5 που εξέπεμπε στην Αθήνα καθώς σε ψηλά σημεία, τις περισσότερες ημέρες του χρόνου, το σήμα έφτανε έως τα Χανιά και στη συνέχεια το αναμετέδιδαν στα Χανιά.
Ενα – δυο χρόνια μετά, τεχνικοί της ΥΕΝΕΔ εγκατέστησαν τον επίσημο αναμεταδότη του καναλιού στη Μαλάξα, αρχικά στον δίαυλο 9 και στη συνέχεια στον δίαυλο 24.

Το γεγονός ότι τα πρώτα χρόνια κάθε κανάλι εξέπεμπε σε άλλη τηλεοπτική “μπάντα”, δηλαδή η ΕΡΤ1 στο κανάλι 7 στα VHF ενώ η ΕΡΤ2 στον δίαυλο 24 στα UHF, σημαίνει ότι για να δει κάποιος και τα δύο κανάλια ήθελε δύο κεραίες: μία για κάθε κανάλι!
Ετσι, οι ταράτσες των σπιτιών είχαν μία κεραία τύπου VHF με κατεύθυνση προς Σκλόκα για την ΕΡΤ1 καθώς, όπως αναφέραμε εξέπεμπε στο κανάλι 7 της μπάντας των VHF που περιλαμβάνει τους διαύλους 2-4 και 5 έως 12 και μία κεραία τύπου UHF με κατεύθυνση τη Μαλάξα για την ΕΡΤ2 η οποία εξέπεμπε στο κανάλι 24 της μπάντας των UHF (21-69).


Τη δεκαετία του ’80 και τα δύο κρατικά κανάλια εγκατέστησαν και δεύτερους πομπούς: Η ΕΡΤ1 εγκατέστησε πομπό και στη Μαλάξα στον δίαυλο 21 και η ΕΡΤ2 στη Σκλόκα στον δίαυλο 27.
Μέχρι και σήμερα σε ταράτσες σπιτιών στα Χανιά παρατηρούμε κεραίες VHF που έχουν μείνει από εκείνη την εποχή. Αλλωστε, η ΕΡΤ1 εξέπεμπε από τη Σκλόκα και μέχρι το ξεκίνημα της ψηφιακής εκπομπής των καναλιών.


Τώρα, όλοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί αλλά και τα ιδιωτικά ραδιόφωνα, όπως και η ΕΡΤ Χανίων, εκπέμπουν από τη Μαλάξα που είναι το επίσημο και βασικό Κέντρο Εκπομπής για τα Χανιά.
Ωστόσο, η Σκλόκα παραμένει ενεργό -δευτερεύων- Κέντρο Εκπομπής που καλύπτει περιοχές οι οποίες δεν καλύπτονται από τη Μαλάξα.
Ετσι, στη Σκλόκα λειτουργούν αναμεταδότες των καναλιών της ΕΡΤ στο κανάλι 45 και τα ραδιοφωνικά προγράμματα της ΕΡΤ.

Το 1990 ξεκίνησε στα Χανιά και η ιδιωτική τηλεόραση. Το πρώτο ιδιωτικό κανάλι που εξέπεμψε στα Χανιά ήταν το “Κρήτη TV1” που στη συνέχεια μετονομάστηκε σε “Κρήτη 1” ενώ ακολούθησε το 1993 η “Τηλεόραση Κύδων” που άφησε τη δική της εποχή στα τηλεοπτικά δρώμενα των Χανίων.
Το κανάλι “Κύδων” ξεκίνησε να εκπέμπει στις 30 Ιανουαρίου 1993 κι αφού προηγήθηκαν δοκιμαστικές εκπομπές.


Εκείνη την περίοδο λειτούργησε αλλά για λίγο ένα ακόμα χανιώτικο κανάλι με την ονομασία: “Mega Creta Channel”αλλά για μικρό χρονικό διάστημα.
To 2003 ξεκίνησε στα Χανιά και η λειτουργία της “Νέας Τηλεόρασης”.
Παράλληλα, κανάλια από την υπόλοιπη Κρήτη, όπως η “Κρήτη TV” του Ηρακλείου και το Creta Channel εγκατέστησαν αναμεταδότες στη Μαλάξα για κάλυψη των Χανίων.
Επίσης, τα μεγάλα αθηναϊκά κανάλια είχαν εγκαταστήσει αναμεταδότες στη Μαλάξα.

kydon_logo_cover

Αναμνήσεις από τηλεοπτικές εκπομπές στα Χανιά έχει ο τεχνικός Ανδρέας Ξυνίδης. Ο κ. Ξυνίδης ήταν τεχνικός στον ΟΤΕ αλλά και στο ιδιωτικό κανάλι “Κύδων”.

Ο κ. Ξυνίδης θυμάται ότι το 1969 είχαν έρθει στα Χανιά οι πρώτες τηλεοράσεις και έξω από καταστήματα που πωλούσαν τηλεοράσεις είχαν μαζευτεί Χανιώτες, μεταξύ των οποίων και ο ίδιος και παρακολούθησαν την, σε απευθείας σύνδεση με το κύκλωμα της Eurovision, μετάδοση της προσεδάφισης και του περιπάτου του πληρώματος του “Απόλλο 12” στη Σελήνη.
«Το βλέπαμε με αρκετά χιονάκια την εποχή εκείνη», θυμάται.
«Υπήρχαν δυο – τρία καταστήματα που είχαν φέρει τότε ασπρόμαυρες τηλεοράσεις», σημειώνει.
Προφανώς, η λήψη του τηλεοπτικού σήματος γινόταν, τότε, απευθείας από την Αθήνα όταν το επέτρεπε ο καιρός καθώς ακόμα δεν είχαν εγκατασταθεί στα Χανιά αναμεταδότες.


Οσο για το ξεκίνημα της ιδιωτικής τηλεόρασης στα Χανιά, ο κ. Ξυνίδης θυμάται ότι πρώτα εξέπεμψε το κανάλι “Κρήτη Tv1” ενώ το 1993 εξέπεμψε η “Τηλεόραση Κύδων” στην οποία εργάστηκε ως τεχνικός.
Ο κ. Ξυνίδης θυμάται ότι το πρώτο δοκιμαστικό σήμα του καναλιού “Κύδων” ήταν από μία ιδιοκατασκευή Χανιώτη τεχνικού ενώ στις αρχές του 1992 οι μέτοχοι του καναλιού αποφάσισαν την αγορά επαγγελματικού μηχανήματος το οποίο έφτασε τον Σεπτέμβριο του 1992 και ήταν ισχύος 1 Κιλοβάτ. Ο ίδιος θυμάται ότι ήταν το πιο ισχυρό μηχάνημα εκπομπής και για αποφυγή παρεμβολών τηλεοπτικές συσκευές εφοδιάστηκαν με ειδικά φίλτρα ενώ στη συνέχεια και τα μεγάλα αθηναϊκά κανάλια εγκατέστησαν ισχυρούς αναμετάδοτες στη Μαλάξα.

ΚΑΙ Η ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ

Πλέον, η τηλεόραση έχει μπει για τα καλά στη ψηφιακή εποχή.
Τα ξημερώματα της 31ης Μαΐου 2003 ξεκίνησε η ψηφιακή μετάδοση των τηλεοπτικών καναλιών.
Σήμερα, από το Κέντρο Εκπομπής στη Μαλάξα, λειτουργούν τα δύο ψηφιακά μπουκέτα της ΕΡΤ:
Το πρώτο ψηφιακό μπουκέτο εκπέμπει από το κανάλι 21 (474 Mhz) με τα δημόσια κανάλια: ΕΡΤ1, ΕΡΤ2 και ΕΡΤ3 σε ποιότητα κανονικής ευκρίνειας (SD), αλλά και με την ΕΡΤ1 επιπλέον σε ποιότητα υψηλής ευκρίνειας (HD), το δεύτερο ψηφιακό μπουκέτο στο κανάλι 38 (610 Mhz) μεταδίδει τα κανάλια ΕΡΤ2 και ΕΡΤ3 σε υψηλή ευκρίνεια (HD), την τηλεόραση του Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου (ΡΙΚ), αλλά και τα ξενόγλωσσα δορυφορικά κανάλια: DW, TV5, BBC. Να σημειώσουμε ότι η ΕΡΤ έχει εγκαταστήσει το πρώτο ψηφιακό μπουκέτο της και στη Σκλόκα στο κανάλι 45.


Επίσης, στη Μαλάξα λειτουργούν και τα ψηφιακά μπουκέτα της DIGEA: Στον δίαυλο 31 (συχνότητα 554 Mhz) το 1ο πανελλαδικής εμβέλειας με τα κανάλια: ALPHA, ANT1, Open και στον δίαυλο 34 (610 Mhz) το 2ο με τα κανάλια: Μακεδονία TV, Mega, SKAI, Star.
Επίσης, στον δίαυλο 54 (738 Mhz) εκπέμπουν τα περιφερειακά κανάλια: Νέα Τηλεόραση, Κρήτη 1, Κρήτη Tv, Τηλεόραση Creta, Νότος, Σητεία, ΑΕ Channel.

ΠΗΓΗ www.haniotika-nea.gr/