Παρασκευή 1 Μαρτίου 2024

Ειρήνη Αγαπηδάκη: Η τεχνητή νοημοσύνη στον τομέα της υγείας μπορεί να έχει πολλαπλές θετικές επιπτώσεις

 Η Τεχνητή Νοημοσύνη αναπτύσσεται ραγδαία και αναμένεται να έχει μεγάλο αντίκτυπο. Η αξιοποίησή της στον τομέα της υγείας μπορεί να έχει πολλαπλές θετικές επιπτώσεις και να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για την επιστημονική κοινότητα, ανέφερε κατά το χαιρετισμό της στην επίσημη παρουσίαση της Γνώμης της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής και Τεχνοηθικής για τις «εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Υγεία στην Ελλάδα», η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη.  


 
Όπως είπε, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αξιοποιηθεί από την διάγνωση / έγκαιρη πρόγνωση, τις θεραπευτικές επιλογές, τη συνολική εκτίμηση των αναγκών για κάθε ασθενή ξεχωριστά, συμπαρασύροντας ολόκληρη την οργάνωση των συστημάτων Υγείας. Η κ. Αγαπηδάκη εκτίμησε ότι πως στο μέλλον η τεχνητή νημοσύνη θα παίξει ακόμα πιο καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία νέων φαρμάκων. Η λέξη κλειδί εδώ είναι ο χρόνος, είπε και συνέχισε: 



Η τεχνητή νοημοσύνη θα μας γλιτώνει από χρονοβόρες διαδικασίες, που είναι κρίσιμες κυρίως σε επείγουσες καταστάσεις. Σε τέτοιες περιπτώσεις για παράδειγμα, η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να φανεί σωτήρια, θα μας επιτρέπει να κερδίσουμε σημαντικό χρόνο, δίνοντας μας αποτελεσματικές, άμεσες λύσεις, σώζοντας ζωές, τόνισε.


   Η ίδια σημείωσε ότι στο πλαίσιο της ψηφιακής υγείας, η κυβέρνηση επεκτείνει το έργο της τηλεϊατρικής, έτσι ώστε «να καλύψουμε κάθε σπιθαμή της χώρας, τα νησιά μας, τις ορεινές και αγροτικές περιοχές».



   Η αναπληρώτρια υπουργός ανακοίνωσε ότι σε συνδυασμό με το δίκτυο τηλεϊατρικής και τον Ατομικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας, «πρόκειται να ενεργοποιηθεί μία υπηρεσία με φορητές συσκευές ("wearables") οι οποίες θα καταγράφουν καθημερινά τους καρδιακούς παλμούς και μία σειρά από άλλα βιομετρικά δεδομένα των πολιτών, προκειμένου να εξασφαλίζουν την καλύτερη ρύθμιση των χρονίων νοσημάτων που αφορούν στα καρδιαγγειακά και την έγκαιρη μετάβαση του ασθενούς στο νοσοκομείο. 



Παράλληλη, η χρήση της τηλεϊατρικής θα επεκταθεί και στον ΕΟΔΥ, όπου θα μας βοηθήσει στην καλύτερη διαχείριση των ασθενειών και κυρίως όσον αφορά πανδημίες μολυσματικών ασθενειών».




   Στο εγγύς μέλλον, κατέληξε η κ. Αγαπηδάκη, η τεχνολογία εν γένει θα αποτελέσει σύμμαχο στην προσπάθεια «για μια ιατρική ακριβείας και μη χρονοβόρα. Η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί ένα εργαλείο με τεράστιες δυνατότητες και μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στον τομέα της υγείας, ωστόσο να έχουμε στο νου μας ότι δε μπορεί να υποκαταστήσει επουδενί τον ανθρώπινο παράγοντα, αλλά να λειτουργεί διευκολύνοντάς μας». 
 
Ε.Φ. ΑΠΕ ΜΠΕ

Γνωρίστε Το Χωριό Χρυσαυγή (Πρώην Μούλετες) Του Δήμου Πλατανιά

 %25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252811%2529%2B%2B%25CE%25A7%25CE%25A1%25CE%25A5%25CE%25A3%25CE%2591%25CE%25A5%25CE%2593%25CE%2597%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591


Η Χρυσαυγή (πρώην Μούλετες) είναι ένας ημιορεινός οικισμός (υψόμ. 160 μ. ) του νομού Χανίων, ο οποίος διοικητικά ανήκει στον πρώην Δήμο Βουκολίων.
Το χωριό έχει 169 κατοίκους σύμφωνα με την Απογραφή του 2000


Προχωρώντας προς την ενδοχώρα συναντούμε τον συνοικισμό Καλλιθέα, του οποίου το όνομα περιγράφει με τον καλύτερο τρόπο τη μοναδική θέα
που προσφέρει, η οποία οφείλεται στη αμφιθεατρική του θέση. Ακολουθεί η Χρυσαυγή με τον όμορφο ελαιώνα με μεγάλες αιωνόβιες ελιές και το παλιό
Δημοτικό Σχολείο - το λεγόμενο της Αγ. Τριάδος - που γίνεται κάθε χρόνο ένα φανταστικό πανηγύρι στην ομώνυμη γιορτή.
Χρυσαυγή (Μούλετε)

%CE%A7%CE%A1%CE%A5%CE%A3%CE%91%CE%A5%CE%93%CE%97+-+%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%A4%CE%97+%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A3+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%A7%CE%A9%CE%A1%CE%99%CE%91

%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252812%2529%2B%2B%25CE%25A7%25CE%25A1%25CE%25A5%25CE%25A3%25CE%2591%25CE%25A5%25CE%2593%25CE%2597%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591

%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252813%2529%2B%2B%25CE%25A7%25CE%25A1%25CE%25A5%25CE%25A3%25CE%2591%25CE%25A5%25CE%2593%25CE%2597%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591

Αναφέρεται το 1577 στην επαρχία Κισάμου από τον Fr. Barozzi και από τον Καστροφύλακα με 88 κατοίκους το 1583.
Στην αιγυπτιακή απογραφή του 1834 με 30 χριστιανικές οικογένειες και 2 τουρκικές. Το 1881 αναφέρεται στο Δήμο Βουκολιών με 279 κατοίκους,το 1900 στον Δήμο Δρομονέρου με 359 κατοίκους, ενώ το 1920 είναι έδρα της ομώνυμης κοινότητος με 266 κατοίκους και το 1940 με 517.
Στην χωρογραφία Νουχάκη αναφέρεται ως «μεγάλη κώμη εκ των συνοικιών Σφενδυλιανής, Παθιακιανής και Χαϊδεργιανής αποτελουμένη».

%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252814%2529%2B%2B%25CE%25A7%25CE%25A1%25CE%25A5%25CE%25A3%25CE%2591%25CE%25A5%25CE%2593%25CE%2597%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591

%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252815%2529%2B%2B%25CE%25A7%25CE%25A1%25CE%25A5%25CE%25A3%25CE%2591%25CE%25A5%25CE%2593%25CE%2597%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591

%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252816%2529%2B%2B%25CE%25A7%25CE%25A1%25CE%25A5%25CE%25A3%25CE%2591%25CE%25A5%25CE%2593%25CE%2597%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591

%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252817%2529%2B%2B%25CE%25A7%25CE%25A1%25CE%25A5%25CE%25A3%25CE%2591%25CE%25A5%25CE%2593%25CE%2597%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591

%25CE%259A%25CE%25A1%25CE%2597%25CE%25A4%25CE%2597%2B%25CE%25A0%25CE%259F%25CE%259B%25CE%2595%25CE%2599%25CE%25A3%2B%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599%2B%25CE%25A7%25CE%25A9%25CE%25A1%25CE%2599%25CE%2591%2B%252818%2529%2B%2B%25CE%25A7%25CE%25A1%25CE%25A5%25CE%25A3%25CE%2591%25CE%25A5%25CE%2593%25CE%2597%2B%25CE%25A7%25CE%2591%25CE%259D%25CE%2599%25CE%2591

Η Μαρία Γλυμιδάκη-Μανωλαράκη από τη Χρυσαυγή Κισάμου αντιμετωπίζει μια κρίσιμη σκηνή όπου ο μικρότερος αδερφός της βρίσκεται
σε μια εξοντωτική πάλη με Γερμανό αλεξιπτωτιστή. Χωρίς να χάσει καιρό επιτίθεται στο Γερμανό, του παίρνει το όπλο, τον χτυπά και τον αφήνει αναίσθητο.
Συλλαμβάνεται όμως και καταδικάζεται μαζί με τον αδερφό της από το Γερμανικό στρατοδικείο Χανίων σε θάνατο.

CAM00173

CAM00174

CAM00172

Με χάρη όμως που δίνεται από το Χίτλερ μετατρέπεται η ποινή της σε ισόβια κάθειρξη, για να αρχίσει ο γολγοθάς του μαρτυρίου της στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Φυλακίζεται μαζί με τον αδερφό της στο στρατόπεδο ομήρων του Ζέμουν κοντά στο Βελιγράδι. Το 1943 μεταφέρεται στο στρατόπεδο κολαστήριο του Αουσβιτς στην Πολωνία.

Εκεί χάνει το όνομά της γιατί σφραγίζεται με τον αριθμό 82211 στο αριστερό της χέρι, που θα διατηρήσει ως το θάνατό της πριν πέντε περίπου χρόνια.
Από το Αουσβιτς μεταφέρεται στο στρατόπεδο Ράβενσμπρουκ, όπου την υποχρώνουν να εργάζεται σε πολεμικό εργοστάσιο μαζί με τις αδερφές Μοσχογιαννάκη από το Ηράκλειο.
Με την είδηση ότι φεύγουν οι Γερμανοί, οι όμηροι καταφέρνουν και φεύγουν από το στρατόπεδο, για να πάρουν το δρόμο της επιστροφής με τα πόδια οι τρεις Κρητικοπούλεςπου κράτησε τρεις και μισό μήνες.

CAM00175

CAM00176


ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ

Κυριακάτικες «Σκυλοβόλτες» από το Κυνοκομείο του Δήμου Ηρακλείου

 Ο Δήμος Ηρακλείου συνεχίζει τις προσπάθειες εξωστρέφειας, ενημέρωσης και υποστήριξης των υιοθεσιών και φιλοξενιών των σκυλιών που διαβιούν στο Kυνοκομείο Ηρακλείου. Στο πλαίσιο αυτό καθιερώνει μία δράση αγάπης και φροντίδας των αδέσποτων ζώων, τις «Σκυλοβόλτες».


Μέσα από το νέο θεσμό, οι επισκέπτες (δημότες Ηρακλείου και όχι μόνο) θα έχουν πλέον την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τα φιλοξενούμενα σκυλάκια του Κυνοκομείου Ηρακλείου και να προσφέρουν σε αυτά, λίγο από το χρόνο τους.


Οι «Σκυλοβόλτες οργανώνονται, στο Κυνοκομείο, δύο Κυριακές το μήνα, από τις 12:00-16:00 και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερώνονται για τις ημερομηνίες μέσω της σελίδας του Κυνοκομείου στο Facebook «Κυνοκομείο Ηρακλείου - Χαρίστε τους ένα σπίτι». Η επόμενη «Σκυλοβόλτα» έχει προγραμματιστεί για την Κυριακή 3 Μαρτίου.


Ο Δήμος Ηρακλείου, ευχαριστεί τους φιλόζωους εθελοντές, χωρίς τη συνδρομή των οποίων δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί αυτή η δράση, που βοηθούν με σωστή ενημέρωση και αφιερώνουν το Κυριακάτικο πρωινό τους, προσφέροντας θαλπωρή και αγάπη σε αυτά τα πλάσματα, υποδεχόμενοι τους πολίτες και κάνοντας περίπατο τα σκυλάκια του Κυνοκομείου.


Η Αντιδήμαρχος Εθελοντισμού, κ. Φιλαρέτη Χρονάκη δήλωσε σχετικά: «Η Δημοτική Αρχή είναι ανοιχτή σε πρωτοβουλίες και δράσεις που σκοπό έχουν την ευζωία των τετράποδων φίλων μας που περιθάλπονται στο κυνοκομείο μας, παρά την έλλειψη πόρων. Ως προς αυτή την κατεύθυνση, η συνεργασία με φιλόζωους εθελοντές του Δήμου μας παίζει καθοριστικό ρόλο».


Η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, κυρία Ρένα Παπαδάκη-Σκαλίδη, αρμόδια για το Κυνοκομείο Ηρακλείου, σημείωσε χαρακτηριστικά: «Συνεχίζουμε και ενισχύουμε την προσπάθεια για προστασία όλων των αδέσποτων ζώων συντροφιάς που διαβιούν δίπλα μας, με τη βοήθεια και την υποστήριξη των στελεχών του Κυνοκομείου και του Δήμου.

Πολύτιμοι αρωγοί μας στην προσπάθεια αυτή είναι οι εθελοντικές ομάδες και τα φιλοζωϊκά σωματεία τα οποία και ευχαριστούμε θερμά !»


Για όσους επιθυμούν να συνεισφέρουν εθελοντικά και να στηρίξουν την προσπάθεια του Κυνοκομείου, συνιστάται η συμπλήρωση της αίτησης του ΕΘΕΛΟΝΤΗ στην παρακάτω διεύθυνση: https://www.heraklion.gr/citizen/aithsh-filozwou/filozooi-aithsh.html

Σημειώνουμε ότι το Κυνοκομείο Ηρακλείου βρίσκεται στην περιοχή «Φοινικιά».

Τα Έθιμα Του Τριωδίου Με Έντονη Τελετουργία

 Ανοιξε το Τριώδιο, και απ' άκρη σε άκρη στην Ελλάδα αναβίωσαν πανάρχαια αποκριάτικα έθιμα.

Μία στάση στη διαδρομή προς το Πάσχα αποτελεί το Τριώδιο, η οποία είναι μία περίοδος για διασκέδαση, πριν οι πιστοί χριστιανοί μπουν στην πορεία για το Θείο Δράμα και την Ανάσταση του Κυρίου. 
 
Μπορεί από τη δεκαετία του 1970 και μετά, την παράσταση να έχουν κλέψει οι πόλεις που διοργανώνουν τις μεγάλες και πολύχρωμες γιορτές της αποκριάς, αλλά είναι γεγονός ότι απόκριες και χωριό, συνάξεις και πειράγματα στις μικρές τοπικές πλατείες στην Κρήτη είναι τόσο αλληλένδετα με τον ψυχισμό του Κρητικού, που αν τούτο λείψει ή εκλείψει, τότε θα υπάρξει όπως πολλοί ομολογούν μία πολιτιστική, τοπική και ανθρώπινη ορφάνια.
w07-13014018412975

Ρέθυμνο, Τριώδιο, Απόκριες, νηστεία, δημιουργία, τέχνες, παρέες, χρώμα, ελπίδα. Αυτό είναι το σύμπλεγμα των ημερών που περικλείεται ημερολογιακά από το «Τριώδιο», που άρχισε την Κυριακή του «Τελώνη και Φαρισαίου», διανύει την Κυριακή του «Ασώτου Υιού», την Κυριακή της «Απόκρεω» και φτάνει στην ολοκλήρωση του την Κυριακή της «Τυρινής» ή «Τυροφάγου».
 
 
Ο ντελάλης ταξιδεύει σε όλο το Ρέθυμνο αλλά και τους άλλους νομούς της Κρήτης, οι Ρεθεμνιώτες, οι Ηρακλειώτες καλούν τους συντοπίτες τους αλλά στέλνουν μήνυμα και σε όλους τους άλλους Κρητικούς ώστε να μετέχουν στον μήνα των καρναβαλικών και όχι μόνο εκδηλώσεων που πάνω από έναν αιώνα πλουτίζουν την πνευματική, καλλιτεχνική, πολιτιστική ζωή του Ρεθύμνου και του Ηρακλείου.
 
Στο Ρέθυμνο, όλα ξεκινούν με τις καντάδες στις οποίες η λύρα, το μαντολίνο και οι μελωδίες από τις παλιές ρομαντικές εποχές δίνουν τον τόνο και το ρυθμό στον οποίο θα κινηθούν τόσο οι επίσημες εκδηλώσεις όσο και εκείνες που αφορούν στην ιδιωτική πρωτοβουλία, στη διάθεση στις παρέες, και στην αναβίωση των εθίμων από χωριό σε χωριό από το μεγαλύτερο έως και το μικρότερο.
 
Κανταδόροι και μασκαράδες, από τη Ρεθεμνιώτικη Πόρτα στην Αρχή της πόλης, την Πλατεία Αγνώστου Στρατιώτη, μέχρι τον ορεινό Ψηλορείτη, από το Πάνορμο και το Μελιδόνι μέχρι το νότιο Ρέθυμνο τον Πλακιά και στο Σπίλι, στο Ρουσσοσπίτι, στον Μέρωνα, ανταμώνουν για γλέντι, χορό και συναπαντήματα κεφιού και ελπίδας όπου το ζυμάρι σε όλες του τις εκδοχές, η τσικουδιά, το καλό κρασί, οι παραδοσιακοί μεζέδες, η λύρα και οι χοροί δείχνουν το δρόμο για μία διαφορετική πιο αισιόδοξη αντιμετώπιση της καθημερινότητας, από την οποία δε λείπει και ο σεβασμός και η απόδοση τιμών στις ψυχές που έχουν φύγει μέσα από τα τελετουργικά του Ψυχοσάββατου. 
 
Την ίδια ώρα η Καστρινή Αποκριά όπως ορίζεται η περίοδος αυτή στο Ηράκλειο γίνεται αντικείμενο προετοιμασιών στον μεγαλύτερο νομό της Κρήτης με σχολεία, συλλόγους και ομάδες που συμμετέχουν κάθε χρόνο στο Κυνήγι Κρυμμένου Θησαυρού αλλά και σε πλήθος εκδηλώσεων.
 
Έθιμα όπως το παιχνίδι του θησαυρού, το κλέψιμο της νύφης, το μουντζούρωμα, ο Καντής, η καμήλα, οι Λεράδες, ο Τσαγκάρης, ο Αρκουδιάρης, η καμπουρόγρια, το λαϊκό δικαστήριο, ο αγιασμός του γέλιου, το λαδικό καταβραχτήρι στο Ρέθυμνο συμπληρώνει την εικόνα και την διάθεση διάσωσης των εθίμων που επικρατεί στο γειτονικό νομό το Ηράκλειο. Εκεί όπου τα αποκριάτικα έθιμα διαθέτουν επίσης έντονη τελετουργία. 
 
Όπως στο χωριό Σίβα στα νότια του νομού με τη Σιβιανή Μάσκα, ο Γάμος στο χωριό Γέργερη, όπου το αταίριαστο ζευγάρι ως νύφη και γαμπρός γυροφέρνει της γειτονιές σκορπώντας γέλιο και προβληματισμό. Αλλά και οι αρκουδιάριδες που προκαλώντας θόρυβο με τις κουδούνες οι οποίοι απλώνουν τα χορευτικά τους ξεσπάσματα στην τοπική κοινωνία, δημιουργώντας ένταση τόσο στη Γέργερη όπως και σε διπλανά χωριά. 
 
Κάπου εκεί και οι Λεράδες υποταγμένοι όλοι τους στον αρχηγό Αράπη που κρυμμένος πίσω από μαύρες προβιές ζώων ανακατεύει το χθες με το σήμερα μέσα από ενημέρωση, κουτσομπολιό και πειράγματα.
ΠΗΓΗ - ΑΠΕ

Το σύγχρονο ορατόριο του Γιώργου Θεοφάνους "Παναγία - Η Μητέρα του Φωτός" στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

 Το Ινστιτούτο «Άγιος Μάξιμος ο Γραικός» σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τη Διεύθυνση Πολιτισμού Τουρισμού Δήμου Θεσσαλονίκης, το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και υπό την αιγίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης, θα παρουσιάσουν το σύγχρονο ορατόριο «Παναγία - Η Μητέρα του Φωτός» του συνθέτη Γεωργίου Θεοφάνους, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης την Τετάρτη 6 Μαρτίου 2024, ώρα 8:00 μ.μ., με δωρεάν είσοδο που θα γίνεται με δελτία εισόδου.*


Περισσότεροι από 200 συντελεστές θα βρίσκονται στη σκηνή γι’ αυτή την παράσταση, που συνδυάζει εικόνα, μουσική και θεατρικά δρώμενα και καθήλωσε πάνω από 15.000 θεατές σε Αθήνα και Κύπρο.


Πρόκειται για μια παραγωγή του Ινστιτούτου «Άγιος Μάξιμος ο Γραικός», το οποίο τελεί υπό την αιγίδα της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου και έχει ως σκοπό την έρευνα, διάσωση και προβολή των πνευματικών και πολιτιστικών μας παραδόσεων. 


Οι πρώτες παρουσιάσεις έγιναν στις 7 και 8 Φεβρουαρίου 2019 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και 4, 5 και 6 Σεπτεμβρίου 2019 στην Κύπρο, σε Λεμεσό, Λευκωσία και Λάρνακα αντίστοιχα. Όλες στέφθηκαν με πολύ μεγάλη επιτυχία.


Τι θα δούμε επί σκηνής:

Το πρόσωπο της Παναγίας επιδρά καταλυτικά στις ψυχές του κοινού, το οποίο θα την αντιμετωπίσει ως Μάνα, μεσίτρια και διαρκή συμπαραστάτρια.

Με έμπνευση από τις επτά θαυματουργές εικόνες της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου, καθώς και την Αγία Ζώνη της Παναγίας, επιχειρείται μια παράσταση, η οποία φιλοδοξεί, με ποιητική απλότητα, να προσφέρει ένα σεμνό προσκύνημα στην ιερή της εικόνα και ένα γλυκό φιλί στο ολοζώντανο, ζεστό της χέρι. Στη Μάνα, τη χειροπιαστή, που όσο τα βάσανά της πλήθαιναν, τόσο η καρδιά

της απλωνόταν και που από μητέρα του Θεού, έγινε μάνα των ανθρώπων.

Έγινε η Παναγία, η Μητέρα του Φωτός. Έγινε και η ίδια Φως. Το δικό της φως, την αντίληψή της, την παρηγορία της, την παραμυθία της έχει ανάγκη ο σύγχρονος άνθρωπος που ζει με άγχος για τα βιοτικά και την καθημερινότητα, με ανασφάλεια και φοβίες για το μέλλον του. 


Η Παναγία ήταν το αποκούμπι, η καταφυγή, η ελπίδα και η χαρά για τους παππούδες και τις γιαγιάδες μας, ας γίνει το ίδιο και για εμάς σήμερα, που ζούμε σε μία τόσο δύσκολη και παράλογη εποχή. Αυτός είναι ο σκοπός και ο στόχος της παραγωγής και παρουσιάσεως του ορατορίου αυτού, στο να αναζητήσουμε τη μεσιτεία της Παναγίας, να προσέλθουμε με ελπίδα, με εμπιστοσύνη και αγάπη κοντά της.


Η μουσική είναι του μουσικοσυνθέτη Γιώργου Θεοφάνους, πάνω σε ποιήματα αφιερωμένα στην Παναγία, γραμμένα κυρίως από Πατέρες που έζησαν στο Άγιο Όρος. Περιλαμβάνονται ποιήματα του Αγίου Ιωσήφ του Ησυχαστού, του Γέροντος Ιωσήφ του Βατοπαιδινού, του Γέροντος Μωϋσέως του Αγιορείτου, του Γέροντος Θεοκλήτου του Διονυσιάτου κ.ά., ποιήματα του Βάσου Χριστοφόρου για τις βατοπαιδινές θαυματουργές εικόνες της Παναγίας, καθώς και ποιήματα γνωστών Ελλήνων ποιητών όπως του Κωνσταντίνου Καβάφη, Κώστα Βάρναλη, Ιωάννη Δροσίνη, Κώστα Μόντη κ.ά. 

Η πρωτότυπη μουσική, πλαισιώνεται από ύμνους και τροπάρια στην Παναγία για τη ζωή της: Σύλληψη - Εισόδια - Ευαγγελισμός - Γάμος της Κανά - Κοίμηση - Θαυματουργές εικόνες της Παναγίας - Αγία Ζώνη, καθώς και ύμνους για τη Γέννηση και τα Πάθη του Χριστού.


Η μουσική εκτελείται από Συμφωνική Ορχήστρα, σπουδαία μουσικά σύνολα, κλασσικών, βυζαντινών και παραδοσιακών οργάνων, καθώς και με τη συμμετοχή γνωστών μοναδικών ερμηνευτών κλασσικού, παραδοσιακού και έντεχνου ρεπερτορίου.


Συντελεστές:

Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Θεσσαλονίκης

Τραγουδούν: Πίτσα Παπαδοπούλου, Πέγκυ Ζήνα, Γεράσιμος Ανδρεάτος, Κώστας Καραφώτης

και οι λυρικοί τραγουδιστές: Κύρος Πατσαλίδης, Άρτεμις Μπόγρη

Κείμενα: Βάσος Χριστοφόρου

Μουσικός αφηγητής: Κώστας Χατζηχριστοδούλου

Συμμετέχουν οι ηθοποιοί: Μαριαλένα Ροζάκη και Χρήστος Νικολάου

Συμμετέχουν οι τραγουδιστές: Όλγα Βενετσιάνου, Νίκος Παπουτσής, Μαρίνα Βερζανλή, Αγγελική Μισαηλίδου, Άντρεα Γρηγορίου

Λαϊκή Παραδοσιακή Ορχήστρα. Μουσική διεύθυνση: Κωνσταντίνος Βελλιάδης

Συμμετέχουν:

Παιδική και Μικτή Νεανική Χορωδία Ι.Ν. Αγίων Κυρίλλου & Μεθοδίου Θεσσαλονίκης. Μουσική διεύθυνση: Μαρία Έμμα Μελιγκοπούλου και Ελπίδα Τσάμη (Παιδική χορωδία)

Μουσικά σύνολα «Επτάχορδη Λύρα» Αγίου Ευθυμίου Κερατσινίου και Μουσικής Σχολής Δήμου Διονύσου. Εναρμόνιση και μουσική διεύθυνση: Χρυσούλα Τσιμούρη

Βυζαντινή Χορωδία: «Βυζαντινός Χορός Φιλαθωνίται» και της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής Ι. Μητροπόλεως Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος. Χοράρχης: Δημήτρης Μανούσης


Καλλιτεχνική επιμέλεια και διεύθυνση: Γιώργος Θεοφάνους

Σχεδιασμός ήχου: Αλέξανδρος Ραΐδης

Content Creator-VFX: Κωνσταντίνος Γαρίνης

3D Generalist: Σπύρος Κουδουνάς

Εκτέλεση παραγωγής: «Ωρίων»

Παραγωγή: ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ

*Στο πλαίσιο των κοινωφελών δραστηριοτήτων του Ινστιτούτου η είσοδος είναι δωρεάν με δελτία εισόδου.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να προμηθευθούν το δελτίο εισόδου online από την πλατφόρμα: https://www.more.com/music/panagia-i-mitera-tou-fotos/


Trailer: Εδώ

Χορηγοί: Hyatt Regency, Σκυρόδεμα Σιθωνιάς Α.Ε., Artima, IMV Development, Karaoglou Accounting & Tax Services, Electron, Caravel Travel


Το σύγχρονο ορατόριο του Γιώργου Θεοφάνους "Παναγία - Η Μητέρα του Φωτός" στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης