Πέμπτη 7 Μαρτίου 2024

Τι Απαγόρευε Η Αστυνομία Τις Απόκριες Του 1958 -Μάσκες, Κομφετί, Άσεμνα Θεάματα [Εικόνες]

  Ευκαιρία για να διατρανώσουν την αντίθεσή τους στην ιταλική κατοχή (1912-1943) αποτελούσαν οι Απόκριες για τους κατοίκους των νησιών της Δωδεκανήσου.

Στους χαλεπούς εκείνους καιρούς, οι κάτοικοι της Ρόδου και των άλλων νησιών, προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να τονίσουν την αντίθεσή τους στην ιταλική κατοχή αλλά και τους ακατάλυτους δεσμούς με τη «μητέρα» Ελλάδα.


Έτσι λοιπόν τις Απόκριες πολλοί τολμηροί νέοι, τόσο στην πόλη, όσο και στα χωριά αψηφώντας τις απαγορεύσεις των Ιταλών ντυνόντουσαν φουστανελάδες, σαν ήρωες του 1821 και τα μικρότερα παιδιά ως ευζωνάκια.

ert2_17.jpg


Παρά την έντονη ενόχλησή τους οι Ιταλοί δεν μπορούσαν να απαγορέψουν την συγκεκριμένη αμφίεση, παρά το γεγονός ότι οι φουστανέλες δεν είχαν καμία σχέση με τα ενδύματα των νησιωτών.


Το ίδιο έθιμο υπήρχε και στην Όλυμπο Καρπάθου, ακόμα και την εποχή της τουρκοκρατίας όπου τα πράγματα ήταν ακόμα πιο δύσκολα.


Οι φουστανελάδες, με την κουμπούρα στο σελάχι και το γιαταγάνι ζωσμένο στη μέση, γύριζαν επιδεικτικά σε όλες τις γειτονιές της πόλης, προκαλώντας έντονο ενθουσιασμό στους κατοίκους, που τους καταχειροκροτούσαν.


Μετά την Ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου (1947) δεν υπήρχε πλέον λόγος να εμφανίζονται οι φουστανελάδες τις Απόκριες και έτσι σιγά-σιγά η συγκεκριμένη αμφίεση άρχισε να εκλείπει.


Οι απαγορεύσεις της αστυνομίας


Μετά την Ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου (το 1947), μπορεί να μην υπήρχε η απαγόρευση για τους φουστανελάδες, υπήρχαν όμως μια σειρά απαγορεύσεις από την αστυνομία, σε μια προσπάθεια να αποφευχθούν τα παρατράγουδα.

Χαρακτηριστική είναι η ανακοίνωση της Αστυνομίας που δημοσιεύτηκε στο φύλλο της 1ης Φεβρουαρίου 1958 της εφημερίδας «Ροδιακή» με τίτλο «Απαγορεύσεις δια της Απόκρεω προς προστασίαν των πολιτών».

%CE%912


Η ανακοίνωση έγραφε τα εξής:

«ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ ΔΙΑ ΤΑΣ ΑΠΟΚΡΕΩ ΠΡΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΝ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ

Επ' ευκαιρία των εορτών των Απόκρεω, αι οποίαι άρχονται την 2αν Φεβρουαρίου ανεκοινώθη υπό της Αστυνομίας ότι απαγορεύονται:

1) Τα άσεμνα και αηδή θεάματα, ως και θίγουσαι τα δημόσια ήθη εκφράσεις και παραστάσεις

2) Η περιφορά πιθήκων άρκτων και άλλων αγρίων ζώων,

3) Η περιφορά εν καιρώ νυκτός ατόμων μετημφιεσμένων δια ράβδων ή άλλων σκληρών αντικειμένων

4) Η χρησιμοποίησις προσωπίδος εις τας οδούς,

5) Η περιφορά ανά τας οδούς ατόμως γυμνών και βεβαμμένων δια μελανού χρώματος,

6) Η πώλησις πολυχρώμων κομφετί, επτιρεπομένων των μονοχρώμων τοιτούτων,

7) Η πώλησις και χρησιμοποίησις, κομφετί συλλεγομένων εκ των οδών και των δαπέδων,

8) Η εν κλειστοίς χώροις πώλησις και χρήσις σερπαντέν εξ ευγλέκτου χάρτου (η πώλησις σερπαντέν εξ ευφλέκτου χάρτου επιτρέπεται μόνον εις τας οδούς),

9) Η ρίψις εναντίον διαβατών, εντός οικιών ή οχημάτων κηρίνων ωών ή άλλων αντικειμένων, δυναμένων να προξενήσουν σημαντικάς βλάβας ή κηλίδας,

10) Η διακωμώδησις προσώπων ή πραγμάτων της εκκλησίας,

11) Η διακωμώδησις πολιτικών προσώπων ημεδαπών ή άλλοδαπών,

12) Η χρησιμοποίησις κόνεων ή άλλων ενοχλητικών ουσιών».

%CE%911


Οι καμουζέλες

Σε όλα τα νησιά της Δωδεκανήσου τηρείται μέχρι και σήμερα το έθιμο με τις «καμουζέλες» όπως ονομάζονται οι μασκαράδες των Αποκριών.


Μεγάλες παρέες γυρνάνε στους δρόμους και στα σπίτια με μουσική και χορό ξεφαντώνοντας, με ανάλογη ελευθεριότητα, τόσο την Κυριακή των αποκριών όσο και την Καθαρή Δευτέρα.

Ιδιαίτερα ξεχωριστός είναι ο εορτασμός των Αποκριών στο χωριό Αρχάγγελος της Ρόδου, ένα χωριό που κρατά τις παραδόσεις και τα έθιμα από τους περασμένους αιώνες, από γενιά σε γενιά. Το αποκορύφωμα του εορτασμού είναι το σκηνικό της Καθαρής Δευτέρας όπου επικρατούν τα «μουζώματα» και τα «αλευρώματα», παράλληλα με το γλέντι, τις μεταμφιέσεις και τη σάτιρα.


Όλοι οι κάτοικοι του χωριού και οι επισκέπτες είναι υποχρεωτικό να βάψουν μαύρα τα πρόσωπα τους και να κυκλοφορούν έτσι, όλη την διάρκεια της Καθαρής Δευτέρας. Όσοι δεν το κάνουν μόνοι τους υποχρεώνονται να το κάνουν, έστω και με το ζόρι ενώ, την ίδια τύχη έχουν και οι επισκέπτες του χωριού.


Μέρος του εορτασμού είναι και τα «αλευρώματα» στα οποία επιδίδονται μεγάλοι και μικροί κάνοντας ακόμα πιο ξεχωριστό τον εορτασμό της Καθαρής Δευτέρας στο συγκεκριμένο χωριό.


Το έθιμο με τα «μουζώματα» έχει τις ρίζες του αρκετές δεκαετίες πίσω και σύμφωνα με κάποιους λαογράφους είναι κατάλοιπο των Διονυσιακών γιορτών. Όπως εξηγεί ο πρόεδρος του Πολιτιστικού συλλόγου Αρχαγγέλου «Ναίθωνας» Μιχάλης Τσακίρης, τα παλαιότερα χρόνια οι κάτοικοι του χωριού την ημέρα της Καθαρής Δευτέρας ντύνονταν με προβιές από πρόβατα και κατσίκια, που ετοίμαζαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα και κάλυπταν τα πρόσωπα τους με πίτουρα και σπασμένο κάρβουνο στο οποίο έριχναν λίγο λάδι. Τώρα, το βάψιμο των προσώπων γίνεται με σύγχρονα μέσα.


Κάρπαθος

Την Καθαρά Δευτέρα στο νησί της Καρπάθου λειτουργεί το Λαϊκό Δικαστήριο Ανήθικων Πράξεων. Κάποιοι κάνουν άσχημες χειρονομίες σε κάποιους άλλους και συλλαμβάνονται από τους Τζαφιέδες (χωροφύλακες) για να οδηγηθούν στο Δικαστήριο, που το αποτελούν οι σεβάσμιοι του νησιού. Μετά τα αυτοσχέδια αστεία και τα γέλια, ακολουθεί τρικούβερτο γλέντι.

ethima_1.jpg

Κως

Την Κυριακή της Αποκριάς στην περιοχή γύρω από τον Κέφαλο και την Αντιμάχεια αναβιώνει το έθιμο με τις «καμουζέλες», που κρατάει εδώ και μισό αιώνα στο νησί της Κω.

Οι «καμουζέλες» ή ελαφάκια, στα παλιά τα χρόνια, ήταν μασκαράδες βαμμένοι με κάρβουνα, σκεπασμένοι με «χράμια» (πολύχρωμες υφαντές κουβέρτες) και κραδαίνοντας την «κοκάλα» γύρναγαν στους δρόμους του χωριού πειράζοντας και διασκεδάζοντας τους κατοίκους.

Το έθιμο περιλαμβάνει πλούσια παραδοσιακή μουσική, ευτράπελα, άφθονο ούζο, κρασί και παραδοσιακούς μεζέδες, ενώ αργά το βράδυ γίνεται το κάψιμο του στοιχειού.


Λέρος

Οι Αποκριές γιορτάζονται με τις «καμουζέλες», μασκαράτες, και τους αυτοσχέδιους ποιητές που σκαρώνουν περιπαικτικά στιχάκια τα οποία απαγγέλλουν παιδιά ντυμένα καλογεράκια πηγαίνοντας από σπίτι σε σπίτι.

Το ίδιο έθιμο έχουν επίσης και στη Σύμη αλλά και στα περισσότερα νησιά της Δωδεκανήσου.



iefimerida.gr

Ενημερωτική Εσπερίδα Για Το Δίκτυο Των Πειραματικών Σχολείων Στο Νομό Χανίων, Την Πέμπτη 7 Μαρτίου, Ώρα 18.00, Στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων.

  Το 7ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο, το 7ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο και το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Χανίων διοργανώνουν  ενημερωτική εσπερίδα για το Δίκτυο των Πειραματικών Σχολείων στο Νομό Χανίων.

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 7 Μαρτίου, ώρα 18.00, στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων.

%CE%91%CF%86%CE%B9%CF%83%CE%B1%CE%914%CE%95%CF%83%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CE%B4%CE%B13-1-scaled


Ομιλητές θα είναι: ο κ. Γιώργος Τόμπρας, πρόεδρος Δ.Ε.Π.Π.Σ., η κ. Λαμπρινή Παπατσίμπα, αναπληρώτρια προϊσταμένη Αυτοτελούς Τμήματος Π.Π.Σ., καθώς και εκπρόσωπος από την Περιφερειακή Επιτροπή Π.Π.Σ. Κρήτης.

Συνδιοργανωτής: Περιφέρεια Κρήτης – Περιφερειακή Ενότητα Χανίων.

Ο Δήμος Σητείας βραβεύει τους αθλητές 2023

 Ο Δήμος Σητείας σας προσκαλεί την Τετάρτη 13 Μαρτίου και ώρα 18:30

στο Πολύκεντρο του Δήμου Σητείας, στην εκδήλωση

«ΒΡΑΒΕΥΣΗ ΑΘΛΗΤΩΝ 2023»





RUN GREECE ΗΡΑΚΛΕΙΟ την Κυριακή 7 Απριλίου.

 O Σ.Ε.Γ.Α.Σ.  και η Ε.Α.Σ. Σ.Ε.ΓΑ.Σ. Κρήτης με συνδιοργανωτές την ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ και τον ΔΗΜΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, μεγάλο χορηγό την ERGO Ασφαλιστική  και τοπικούς  χορηγούς τις Μινωικές Γραμμές,  το Σύνδεσμο Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Κρήτης και τα Super Market  Χαλκιαδάκης, διοργανώνουν και φέτος τον αγώνα RUN GREECE ΗΡΑΚΛΕΙΟ την Κυριακή 7 Απριλίου.


Οι αγώνες θα διεξαχθούν με εκκίνηση και τερματισμό στο Παγκρήτιο στάδιο.

            Αγωνίσματα: 10.000μ και 5.000μ: Γεννημένοι – γεννημένες  2012 – 2011- 2010 – 2009 … …και οι μεγαλύτεροι – μεγαλύτερες.

          Παιδικός Αγώνας: 1.000μ: Γεννημένοι – Γεννημένες 2012 – 2013 – 2014

  • Οι εγγραφές ξεκίνησαν ήδη ηλεκτρονικά μέσα από την

ιστοσελίδα της διοργάνωσης   www.run-greece.gr.

 


       ► Επίσης από Πέμπτη  7  Μαρτίου θα γίνονται εγγραφές στο Ηράκλειο στα παρακάτω σημεία:

 

  • ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ: Γραφείο Αντιπεριφερειάρχη Ηρακλείου (1ος όροφος)

Από Δευτέρα μέχρι  Παρασκευή 09.30 – 14.00

 

  • ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΤΗΡΙΑ: ΠΑΓΚΡΗΤΙΟ (Θύρα 9) και ΠΑΤΕΛΕΣ: Γραμματείες Γυμναστηρίων: Από Δευτέρα μέχρι  Παρασκευή 09.00 – 21.00
  • και Σάββατο 09.00 – 16.00
  • ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ SUPER MARKET ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ (Θα ανακοινωθεί η ημερομηνία έναρξης εγγραφών)
  • Ε.Α.Σ. Σ.Ε.Γ.Α.Σ.  ΚΡΗΤΗΣ: Ε.Α.Κ.Η. (Στάδιο Ελευθερίας)

Από Δευτέρα μέχρι  Παρασκευή 09.30 – 13.30

  • ΓΡΑΦΕΙΑ Ο.Φ.Η.: Ε.Α.Κ.Η. (Στάδιο Ελευθερίας)

Από Δευτέρα μέχρι  Παρασκευή 16.00 – 19.00

  • ΓΡΑΦΕΙΑ ΣΥΛ. ΜΑΡΑΘ. ΚΡΗΤΗΣ.: Ε.Α.Κ.Η. (Στάδιο Ελευθερίας)

Δευτέρα – Τετάρτη  και Παρασκευή 16.30 – 18.00

► Η ενδεικτική συμμετοχή για όλους τους δρομείς των 5 και 10 χλμ. είναι 10 €.

Η συμμετοχή στον παιδικό αγώνα είναι ελεύθερη.

► Ο κάθε δρομέας μπορεί να συμμετέχει σε δύο αγωνίσματα, εκτός από τα παιδιά του 2012 που συμμετέχουν σε ένα μόνο αγώνισμα.

Συνημμένη η αφίσα των αγώνων

ΑΠΟ ΤΗΝ Ε.Α.Σ. Σ.Ε.Γ.Α.Σ.  ΚΡΗΤΗΣ


RUN GREECE ΗΡΑΚΛΕΙΟ την Κυριακή 7 Απριλίου.

Πυρηνική απειλή στη Θράκη!

 Νέο πυρηνικό εργοστάσιο της Τουρκίας

του Μιχάλη Τρεμόπουλου
 
Στην κατασκευή ενός τρίτου πυρηνικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής στην Ανατολική Θράκη προχωρά η Τουρκία, μετά την ολοκλήρωση του πυρηνικού στο Ακουγιού, απέναντι από την Κύπρο, και τη δρομολόγηση ακόμη ενός σταθμού στη Σινώπη της Μαύρης Θάλασσας. 
Πρόκειται για την περιοχή του ακρωτηρίου της Igneada στην Ανατολική Θράκη, στην επαρχία Kirklareli (40 Εκκλησιών), 5 χιλιόμετρα νότια του ποταμού Mutludere (Ρέζοβο ή Ρήσος), που αποτελεί τα σύνορα με τη Βουλγαρία και σε κοντινή απόσταση από την Ελλάδα. 



Εκεί είναι η αρχαία ελληνική πόλη Θυνιάς, όπου κατοικούσαν ελληνικοί πληθυσμοί ως τις αρχές του 20ού αιώνα (Νιάδα), δίπλα σε έναν σημαντικό θαλάσσιο διάδρομο, που διέθετε λιμάνι, απ’ όπου μεταφέρονταν εμπορεύματα από την ενδοχώρα προς την Κωνσταντινούπολη.



Η Ανατολική Θράκη είναι από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της Τουρκίας με 12 εκατομμύρια κατοίκους περίπου, το 15% του πληθυσμού της. Είναι μια ενεργή σεισμικά περιοχή, με ενδημικά είδη και εύφορα εδάφη, αφού το 60% της παραγωγής ρυζιού και ηλίανθου της Τουρκίας προέρχεται από αυτήν. 



Η Τουρκία, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας και Φυσικών Πόρων Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ, στοχεύει τα 20 GW σε ισχύ πυρηνικής ενέργειας μέσα σε τρεις δεκαετίες, με 3 πυρηνικούς σταθμούς αλλά και με μικρούς αντιδραστήρες (SMR) με 5 GW συνολικά έως το 2050. 
Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του πυρηνικού σταθμού στο Άκουγιου της Μερσίνας από τους Ρώσους και την άδεια λειτουργίας του, ο επικεφαλής της Rosatom Αλεξέι Λιχάτσιεφ ανακοίνωσε την Τετάρτη στη Δούμα ότι έχει αποφασιστεί από τον Ερντογάν η κατασκευή και δεύτερου ρωσικού πυρηνικού σταθμού στη Σινώπη. Και ότι η Rosatom είναι έτοιμη να συμμετάσχει σε διαγωνισμό και για τον τρίτο πυρηνικό σταθμό. 


Η επιλογή της Θράκης έχει ιδιαίτερη σημασία για την ενεργειακή διπλωματία της Τουρκίας, αφού η εγγύτητα και η διασύνδεση με ευρωπαϊκές αγορές ενέργειας ενισχύει τη στρατηγική της θέση, κάτι που εξασφάλισε την πρόσφατη επαναπροσέγγιση με την ελληνική κυβέρνηση. Τον Νοέμβριο του 2022 η τουρκική κυβέρνηση ξεκίνησε επίσημα μελέτες για την κατασκευή του τρίτου πυρηνικού σταθμού. Μέσα στο 2023 βρέθηκε σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με την Κίνα για τη δημιουργία τεσσάρων πυρηνικών σταθμών ενώ δυναμικά είχε μπει με προσφορές και η Νότια Κορέα.



Ο επίσημος στόχος της Τουρκίας είναι να μειώσει την εξάρτηση από τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων, αφού ήδη εισάγει σχεδόν το 40% του φυσικού αερίου από τη Ρωσία (2021). Μετά την απαράδεκτη ταξινόμηση της πυρηνικής ενέργειας από την ΕΕ ως «ενέργεια χαμηλών εκπομπών», η Τουρκία υποστηρίζει ότι η κατασκευή πυρηνικών θα συμβάλει στους κλιματικούς της στόχους. Και με τον πυρηνικό σταθμό στο Akkuyu, εκτός από σημαντικούς περιβαλλοντικούς κινδύνους σε μια περιοχή σεισμογενή, με πιθανότητα τσουνάμι και για την Κύπρο, ενισχύει την εξάρτησή της από τη Ρωσία για τις επόμενες έξι δεκαετίες. 


Αν κλείσει συμφωνία με τη Ρωσία και για τους σταθμούς της Σινώπης και της Igneada, η εξάρτηση γίνεται απόλυτη. Η Ρωσία θα ελέγχει την τεχνολογία των μονάδων και τον εφοδιασμό τους με πυρηνικό καύσιμο. Η εισβολή στην Ουκρανία θα μπορούσε να επιβάλλει τη διακοπή των εργασιών κατασκευής αλλά η κρατική Rosatom προχώρησε στην κατασκευή 4 μονάδων VVER-1200 στο Άκουγιου με συνολική ισχύ 4,8 GW, που θα τεθούν σταδιακά σε λειτουργία μέχρι το 2028.



Η Τουρκία είχε πυρηνικά σχέδια ήδη από το 1970. Αφού συζήτησε με διάφορες κοινοπραξίες -κυρίως της Δύσης- πρόσφερε στη Ρωσία ηγετικό ρόλο στην κατασκευή του Akkuyu, που ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2018. Αναμενόταν μια γαλλο-ιαπωνική κοινοπραξία να κατασκευάσει το δεύτερο πυρηνικό εργοστάσιο στη Σινώπη και η Κίνα να κατασκευάσει το τρίτο. 



Η καθυστέρηση δεκαετιών για το αντιπυρηνικό κίνημα οφείλεται στις κινητοποιήσεις αλλά μπορεί να εντάσσεται και στη γεωπολιτική της τουρκικής κυβέρνησης και την ανομολόγητη επιδίωξη για απόκτηση πυρηνικής βόμβας, όπως έχουν δείξει και οι συνεννοήσεις της με διαθέσιμες χώρες.


Σύμφωνα με την κριτική των Πράσινων της Τουρκίας, η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια θα αγοράζεται από τις εταιρείες της Τουρκίας αλλά η υποτίμηση της τούρκικης λίρας κάνει τη συμφωνία λιγότερο συμφέρουσα και αυξάνεται έτσι η ενεργειακή εξάρτηση της Τουρκίας από τη Ρωσία. 


Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία δείχνει ότι κίνδυνος διαρροής ραδιενέργειας στους πυρηνικούς σταθμούς του Τσερνομπίλ και της Ζαπορίζια υπάρχει ακόμη και λόγω διακοπής του ηλ. ρεύματος, αλλά και πως ο πόλεμος, οι συγκρούσεις ή οι τρομοκρατικές ενέργειες σε περιοχές με πυρηνικούς σταθμούς κάνουν πιθανό ένα πυρηνικό ολοκαύτωμα.
Η επιμονή της Τουρκίας στην πυρηνική της ανάπτυξη δεν μπορεί να εξηγηθεί από την ανάγκη για ενέργεια. 



Οι πυρηνικοί σταθμοί, οι οποίοι είναι η πιο δαπανηρή, η πιο επικίνδυνη, η πιο ρυπογόνος μορφή παραγωγής ενέργειας, που προκαλεί ρύπανση από τα ραδιενεργά απόβλητα για γενιές, όπως είδαμε στο Τσερνόμπιλ και στη Φουκουσίμα. Η Ρωσία έχει σαφείς γεωστρατηγικούς στόχους με στρατιωτική και πυρηνική παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως φαίνεται με την κατασκευή ενός πυρηνικού σταθμού ίδιου τύπου και μεγέθους στο El Dabaa, στη μεσογειακή ακτή της Αιγύπτου. 



Αλλά ενώ θα έπρεπε να κυριαρχεί το αίτημα για μια Μεσόγειο χωρίς πυρηνικά, με πολιτικές για ένα ασφαλέστερο, ειρηνικό και καθαρότερο μέλλον, η ΕΕ και η κυβέρνηση κλείνουν το μάτι στην πυρηνική ενέργεια. Υπήρξαν ήδη συνεννοήσεις των κυβερνήσεων Ελλάδας και Βουλγαρίας για κατασκευή νέας πυρηνικής μονάδας στο Κοζλοντούι με έμμεση ελληνική χρηματοδότηση μέσω εγγυημένης απορρόφησης της ηλεκτροπαραγωγής της για την εικοσαετία 2030-2050. 


Ανάλογη συζήτηση έγινε τον Δεκέμβριο και μεταξύ Μητσοτάκη-Ερντογάν, ο οποίος πρότεινε να προμηθεύσει την Ελλάδα με ηλεκτρική ενέργεια από τους πυρηνικούς σταθμούς της Τουρκίας. Θα μάθουμε την απάντηση;

Μη κρατικά πανεπιστήμια: «Αυτός ο νόμος θα καταργηθεί. Οι επίορκοι του Συντάγματος θα πρέπει να λογοδοτήσουν»

 Με αναφορά στην καταστρατήγηση του Άρθρου 16 του Συνάγματος και τις κυβερνητικές αλχημείες που λειτουργούν εις βάρος της Δημόσιας Εκπαίδευσης και οδηγούν σε αύξηση των ανισοτήτων, πραγματοποιήθηκε η τοποθέτηση του Τομεάρχη Υποδομών & Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Βουλευτή Ηρακλείου Χάρη Μαμουλάκη, στην Ολομέλεια της Βουλής.

 

Ο Χάρης Μαμουλάκης επεσήμανε ότι είναι μια κρίσιμη στιγμή για τη νομοθετική και πολιτική τάξη της χώρας, κρίσιμη σε όρους δημοκρατίας. «Η στάση μας θα αποτελέσει ένα καταγεγραμμένο προηγούμενο για την παραβίαση οποιουδήποτε άρθρου του Συντάγματος. Είστε διατεθειμένοι να θυσιάσετε το Σύνταγμα; 



Να συναινέσετε, να επικροτήσετε την παράκαμψη, την ευθεία προσβολή του θεμελιώδους Νόμου πάνω στον οποίο οφείλει να βασίζεται η νομοθεσία της χώρας;» αναρωτήθηκε χαρακτηριστικά.





Ο Χάρης Μαμουλάκης κατέρριψε τις αιτιάσεις ότι δήθεν η Κυβέρνηση της ΝΔ προτίθεται να ενισχύσει τη Δημόσια Παιδεία, τονίζοντας ότι «Επιτομή του λόγου είναι η πράξη. Και οι πράξεις τα 5 χρόνια διακυβέρνησης ΝΔ καταδεικνύουν ότι δεν νοιάζεστε πραγματικά για τη Δημόσια Παιδεία. Η ζέση και η προσέγγισή σας είναι σε άλλα ζητήματα, αλλότρια από αυτή. Γι’ αυτό είμαστε η τελευταία χώρα στην Ε.Ε.. Οι δαπάνες για την παιδεία το 2023 αποτελούσαν μόλις το 2,71% του ΑΕΠ όταν ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος ανέρχονταν στο 

4,8%. 




Στην χώρα μας αντιστοιχεί 1 καθηγητής σε 47 φοιτητές όταν στην Ε.Ε. η αναλογία είναι 1 προς 18. Υποχρηματοδότηση, υποστελέχωση, ελλείψεις σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό και υποδομές. Αύτη είναι η πραγματικότητα που βιώνει το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο.». Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Χάρης Μαμουλάκης στην ανάγκη ενίσχυσης του Δημόσιου Πανεπιστημίου μέσα από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, ενώ υπενθύμισε τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ για αύξηση της χρηματοδότησης ως ποσοστού επί του ΑΕΠ.




Ο Χάρης Μαμουλάκης αναφέρθηκε επίσης στον ευφάνταστο και επίπλαστο τίτλο που η Κυβέρνηση της ΝΔ δίνει σε αυτά τα νομικά πρόσωπα, ενώ στηλίτευσε και την ευθεία παράκαμψη του Άρθρου 16 του Συντάγματος που αναφέρει ότι: «Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση.»

«60 χρόνια από την εμβληματική μεταρρύθμιση του Γεωργίου Παπανδρέου, του Παπανούτσου, του Ακρίτα, που είχαν δώσει ξεκάθαρη κατεύθυνση γύρω από το πώς οραματιζόμαστε τη Δημόσια Παιδεία, αυτή είναι μια προσβλητική στάση απέναντι σε όσα έχει βιώσει αυτή η χώρα» τόνισε ο Χάρης Μαμουλάκης.




Αναφορά έκανε και στις δηλώσεις του Πρωθυπουργού τον Ιανουάριο του 2023 που παραδεχόταν ότι χρειάζεται αλλαγή του Συντάγματος, στις αντιδράσεις που καταγράφονται από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας και της κοινωνίας, ενώ καυτηρίασε της ελάχιστες προδιαγραφές και έθεσε μια σειρά ερωτημάτων που αποκαλύπτουν τον προσχηματικό χαρακτήρα του νομοσχεδίου. «Πως θα ελέγχεται ότι δεν αποβλέπουν στην επίτευξη του κέρδους; Θα ελέγχει ο ορκωτός ελεγκτής που θα ορίζει ο Υπουργός αν η μητρική εταιρεία επιδιώκει το κέρδος; Όταν μάλιστα η έδρα της θα είναι σε άλλη χώρα της ΕΕ ή σε τρίτη χώρα;» αναρωτήθηκε ο Χάρης Μαμουλάκης.




Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, ο Χάρης Μαμουλάκης αναφέρθηκε στην κατάργηση του ενιαίου συστήματος εισαγωγής/πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση και τη δημιουργία υποψηφίων δυο ταχυτήτων, στην ενίσχυση των ταξικών, κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων, αλλά και στο άνοιγμα της πόρτας στους ιδιωτικούς φορείς μεταλυκειακής εκπαίδευσης, για να χαρακτηριστούν πανεπιστήμια.

«Σήμερα βάλλεται το Δημόσιο Αγαθό της Παιδείας. Βάλλονται η κοινωνία και η Δημοκρατία. Η αξιοκρατία παίρνει μία διαφορετική «απόχρωση». 



Μια άλλη διάσταση. Η ΝΔ εισάγει την έννοια της αξιοκρατίας των διδάκτρων. Θα σπουδάζει όποιος έχει χρήματα. The power of privilege. Δημιουργείται το προηγούμενο για την παραβίαση οποιουδήποτε άρθρου του Συντάγματος κατά βούληση. Κλείνω με μια δέσμευση αλλά συνάμα και υποχρέωση: Μόλις αλλάξουν οι συσχετισμοί, και πιστέψτε με θα αλλάξουν σύντομα, αυτός ο νόμος θα καταργηθεί. Και μια υποχρέωση: Όλοι οι επίορκοι του Συντάγματος θα πρέπει να λογοδοτήσουν» κατέληξε ο Χάρης Μαμουλάκης.

 

Ερευνα Κάπα Research: 50 χρόνια από τη Μεταπολίτευση -Τι πιστεύουν για το θεσμό της οικογένειας οι Ελληνες

 Η οικογένεια, σήμερα, είναι ένας πανίσχυρος θεσμός με ποσοστά εμπιστοσύνης που υπερβαίνουν το 80% σε άνδρες και γυναίκες, σε όλες τις ηλικιακές κατηγορίες, σε όσους έχουν κάνει ή δεν έχουν κάνει τις επιλογές γάμου/συμβίωσης και απόκτησης παιδιών, σε θρησκευόμενους και μη σύμφωνα με έρευνα της Κάπα Research.


Αναλύοντας τα ευρήματα της έρευνας ο Διευθυντής ερευνών της Κάπα Research Αλέξης Ρουτζούνης τονίζει πως η οικογένεια εκφράζει μια οικουμενικότητα που ξεπερνά τον κλασικό διαχωρισμό Αριστερά-Δεξιά, δεν εκφράζει πια ούτε τον συντηρητισμό της Δεξιάς ούτε την αμφισβήτηση της Αριστεράς.


Η οικονομική κρίση αναζωογόνησε τον θεσμό της οικογένειας

Η οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας αναζωογόνησε τον θεσμό της οικογένειας ενισχύοντας τον ρόλο της, αυξάνοντας το κύρος της και εκσυγχρονίζοντας τη μορφή της. Σε αντίστοιχη έρευνα της Κάπα Research το 2013, όταν όλες οι δομές της Πολιτείας τελούσαν υπό αμφισβήτηση, το 72% των πολιτών στρεφόταν για βοήθεια στην οικογένεια όταν αντιμετώπιζε κάποιο σημαντικό πρόβλημα. Το ίδιο περίπου ποσοστό (68%) θα έπραττε ανάλογα σήμερα. Υποστήριξη, αλληλεγγύη και αγάπη σημαίνει η λέξη «οικογένεια» για τους Έλληνες, το νόημά της αμετάβλητο από το 2013.



Οι Ελληνίδες τοποθετούνται πιο φιλελεύθερα, αντιδρούν στα στερεότυπα δεκαετιών

Ωστόσο, μια σημαντική τομή με το παρελθόν απαντάται στην αξιοσημείωτη διαφορά αντίληψης ή/και προτεραιότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών ως προς τη δημιουργία οικογένειας. Μπορεί τα δύο φύλα να συνομολογούν πλειοψηφικά πως η απόκτηση παιδιού και η δημιουργία οικογένειας είναι το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή ενός ανθρώπου, αλλά τα ποσοστά διαμορφώνονται στο 77% για τους άνδρες και στο 54% για τις γυναίκες (απόκλιση 23 μονάδων). 


Παράλληλα, η έξοδος των γυναικών από τον ελληνικό «οίκο» στην κοινωνία αποδεικνύεται κατάκτηση με βαθιές ρίζες στις συνειδήσεις, που καθιστά μη αποδεκτό τον παραδοσιακό διαχωρισμό των ευθυνών που θέλει τον άνδρα να εξασφαλίζει το εισόδημα και τη γυναίκα να δίνει μεγαλύτερη προτεραιότητα στα παιδιά (μόλις 35% των γυναικών συμφωνούν με τον εν λόγω διαχωρισμό). 


Οι δηλωτικές διαφορές στις τοποθετήσεις των δύο φύλων έχουν διττή εξήγηση: α) συμβαδίζουν με την ευρύτερη τάση χειραφέτησης και φιλελευθεροποίησης των γυναικών και β) υποκρύπτουν μια εντονότερη πίεση προς την πλευρά των γυναικών ως συνέπεια της άνισης κατανομής βαρών κατά την αλληλουχία των κρίσεων, της κοινωνικής καταπίεσης και των στερεοτυπικών αντιλήψεων για τον ρόλο τους στη σύγχρονη κοινωνία.


Τι είναι το σύστημα ενηλικίωσης/κατανάλωσης «2-2-2»

Γενικότερα, το πρότυπο ζωής των boomers της μεταπολεμικής περιόδου και της γενιάς Χ που ακολούθησε κινούταν γύρω από ένα σύστημα ενηλικίωσης/κατανάλωσης «2-2-2»: 2 γονείς, 2 παιδιά, 2 σπίτια, 2 αυτοκίνητα, οι άνθρωποι μεγαλώνουν, σπουδάζουν ή εργάζονται, παντρεύονται, κάνουν οικογένεια και περιουσία σε μια γραμμική λίγο ως πολύ εξέλιξη. Σήμερα, η κλασικού τύπου οικογένεια του ετερόφυλου ζευγαριού με τα δύο παιδιά έχει απωλέσει τη μοναδικότητά της. 


Από την πιο αποδεκτή μορφή οικογένειας - τη μονογονεϊκή - έως τη λιγότερο αποδεκτή - τον ελεύθερο γάμο – μια ολόκληρη γκάμα διαφορετικών τύπων οικογένειας είναι δυνατή. Οι κοινωνίες εξελίσσονται και μαζί τους οι αντιλήψεις. Υπό αυτό το πρίσμα, η Πολιτεία οφείλει να φροντίζει όλους τους τύπους οικογένειας, δηλώνει η πλειονότητα των ερωτώμενων.


Το σύνθημα «Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια» δεν συγκινεί ιδιαίτερα τις νεαρότερες γενιές

Η πίεση που δέχεται ο θεσμός της Εκκλησίας κατά την τελευταία δεκαετία δεν έχει συμπαρασύρει τον θεσμό της οικογένειας. Η Εκκλησία είναι τόπος οικογενειακής συγκέντρωσης με αφορμή τις μεγάλες γιορτές (Χριστούγεννα, Πάσχα), τους γάμους, τις βαπτίσεις. Το άλλοτε κραταιό σύνθημα «Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια» μπορεί να εξακολουθεί να διχάζει, αλλά δεν συγκινεί ιδιαίτερα τις νεαρότερες γενιές. Κοντολογίς, η ελληνική οικογένεια δεν αποτελεί πλέον τόσο ευνοϊκό πεδίο του από άμβωνα κηρύγματος.



Η σκοτεινή πλευρά της ελληνικής οικογένειας είναι η έξαρση της ενδοοικογενειακής βίας από την κρίση της πανδημίας και μετά. Από το 27% των ερωτώμενων που το 2013 δήλωναν ότι έχουν υπάρξει θύμα λεκτικής, σωματικής ή ψυχολογικής βίας μέσα στην οικογένεια, βρισκόμαστε, σήμερα, στο 41%. Η ενδοοικογενειακή βία είναι έμφυλη, εκδηλώνεται διαχρονικά και συντριπτικά κατά των γυναικών.


Κύριο εύρημα: μόνο το 54% των γυναικών συμφωνούν με την άποψη ότι η απόκτηση παιδιού και η δημιουργία οικογένειας είναι το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή ενός ανθρώπου (έναντι του 77% των ανδρών).

 iefimerida.gr