Παρασκευή 15 Μαρτίου 2024

Η Καλαμαύκα Του Δήμου Ιεράπετρας

 untitled2


Μια από τις όμορφες γωνιές της Γεραπετρίτικης ενδοχώρας, 15ΚΜ, βορειοδυτικά είναι αυτή που καταλαμβάνει το γραφικό χωριό Καλαμαύκα. 
Βρίσκεται στις παρυφές των Λασιθιώτικων βουνών. Περιοχή που εντυπωσιάζει τον επισκέπτη με τη ποικιλομορφία του ανάγλυφου τοπίου. Την ονομασία του το χωριό την πήρε από την Καλή Αύκλα δηλαδή ξύλινο αυλάκι που υπήρχε στις πηγές του Κεφαλόβρυσου για να μεταφέρει το νερό από την μια όχθη του ποταμού στην άλλη. Άλλη εξήγηση είναι ότι ο βράχος στη κορυφή του Κάστελου μοιάζει με Καλυμμαύκι του Παπά και από εκεί ονομάστηκε το χωριό. 


111111111

44444444444444



Σήμερα η Καλαμαύκα είναι το πιο ζωντανό χωριό, αφού αυξάνεται ο πληθυσμός της, έχει διθέσιο σχολείο, νηπιαγωγείο, πολιτιστικό σύλλογο, συνεταιρισμούς, ΤΟΕΒ, -για την διαχείριση του νερού-, πολλά καφενεία και 7 ταβέρνες.



untitled

2222222222222

 
Το φυσικό τοπίο που ονομάστηκε “Κινέζικο τοπίο” λόγω των μικρών μετεώρων με τα Μπονσάι, τους πέτρινους θεούς, τον Κάστελο με τα 224 σκαλοπάτια το οποίο χαρακτηρίστηκε σαν μνημείο φυσικής ιστορίας. Τα σπήλαια, οι βραχογραφίες, το φαράγγι του Χαυγά, το αρχαίο ελαιοτριβείο, οι εκκλησίες του Αγίου Ιωάννου και Αγίου Αντωνίου είναι μερικά από τα πολλά αξιοθέατα της Καλαμαύκας. Οι ταβέρνες με τα πλατάνια και τα τρεχούμενα νερά, οι παραδοσιακοί ντόπιοι, νόστιμοι μεζέδες, ο κλωστένιος χαλβάς και οι σκυφομακαρούνες, με τους ήχους της λύρας, του βιολιού και του λαούτου αποζημιώνουν ντόπιους και ξένους. Υπάρχουν λοιπόν πάρα πολλοί λόγοι για τους οποίους καποιος πρέπει να περιηγηθεί στο χωριό της Καλαμαύκας.


untitled2

3333333333333333333



πηγη - www.ierapetra.gr / www.greecephotos.gr/gallery/albums/userpics

Το Κτήριο Ψυγείο Κατασκευής 1960 Στο Λιμάνι Του Ηρακλείου

 C 



Το πενταώροφο κτήριο είχε κατασκευαστεί το 1960, αρχικά από μια υπηρεσία του τότε υπουργείου Γεωργίας, την ΑΓΡΕΞ, που ασχολούνταν με την εξαγωγή αγροτικών προϊόντων. Λειτούργησε ως ψυγείο, με το ισόγειο να διαθέτει από μηχανές παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, ψυκτικά μηχανήματα κι εγκαταστάσεις παραγωγής πάγου, μέχρι και γραφεία. Το 1978 το μόνο που λειτουργούσε ήταν η παραγωγή κολόνων πάγου, που διατίθεντο για τα ψυγεία πάγου αρκετών σπιτιών του Ηρακλείου και για τους ψαράδες. 

565060_537409612998793_2097659544_n

Μετά σταμάτησε και αυτή η διαδικασία, ενώ στη συνέχεια περιήλθε το κτήριο στην κυριότητα του ΟΛΗ, ο οποίος στη δεκαετία του 1990 έκανε μια μελέτη ανασκευής του, ώστε να εξακριβωθεί η στατική του επάρκεια - όπου διαπιστώθηκε ότι ήταν σε πάρα πολύ καλή κατάσταση - και να διαμορφωθεί ως μπίζνες σέντερ του λιμανιού, με γραφεία και καταστήματα. Μάλιστα μετά το 2000 η τότε διοίκηση του ΟΛΗ ανέθεσε μια οικονομοτεχνική μελέτη, η οποία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ...

1377441_558963464176741_1924747027_n

IMG_0570

Ο σκοπός, σήμερα είναι όλες οι εγκαταστάσεις του πρώην ψυγείου να μπορέσουν να αναπλασθούν και να προσφέρουν παροχές υπηρεσιών αντίστοιχες με άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια για τους κατοίκους και επισκέπτες της πόλης. «Στα πλαίσια αυτά και χωρίς να αναμένουμε τις κατευθύνσεις του υπουργείου Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, προχωρούμε στη μελέτη και κατασκευή παιδικής χαράς και για ΑμΕΑ , η οποία γίνεται για πρώτη φορά τουλάχιστον σε επίπεδο Κρήτης και έτσι πιστεύεται ότι θα ανοίξει τις πύλες του το λιμάνι του Ηρακλείου στους πολίτες.

CCCCCCCCCCCCCCC

CCCCCCCC

Πρόκειται για μια πρωτοβουλία εξαιρετικής σημασίας που έχει χαιρετιστεί πολύ θερμά από φορείς, ιδιώτες και οργανώσεις ΑμΕΑ. Στο εν λόγω κτήριο του ψυγείου αναμένονται προτάσεις από τους επενδυτές, οι οποίες θα αναδείξουν την ιστορικότητα και τα επαγγελματικά χαρακτηριστικά του».

CCCC

IMG_0570


www.neakriti.gr

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ

Η Μουσική ( Οκτάβα ) Των Χανίων

 Μια συζήτηση με τον Γιάννη Ψαρουδάκη για την Χανιώτικη Μουσική ΟΚΤΑΒΑ


24514_382269469379_4656974_n

Η ΟΚΤΑΒΑ έχει περάσει την φάση της ενηλικίωσης, αν προσμετρήσουμε τις εμπειρίες που έχει αποκομίσει όλα αυτά τα χρόνια. Τα παιδικά της χρόνια τα πέρασε στο ΚΡΑ – ΚΡΑ, σε μια εποχή πιο παρθένα και καθαρή όσον αφορά τη σχέση κοινού – καλλιτέχνη. Κατόπιν άρχισε σπουδές (συναυλίες – εμφανίσεις) και στην υπόλοιπη Κρήτη και Ελλάδα, με αποκορύφωμα την, για 1 χρόνο, από κοινού εμφάνιση στην Αθήνα με την Ελένη Βιτάλη. Έχει εκδώσει 2 προσωπικούς δίσκους, τον πρώτο στην "λύρα" με τίτλο "στου Τοπανά τα χρώματα" και τον δεύτερο: στην "Eros music" με τίτλο "Στο άγγιγμα μιας χορδής" με την συμμετοχή του Δ. Μητροπάνου και της Ερωφίλης, καθώς και ένα τρίτο από την Warner music με τίτλο "προσκήνιο", που αποτύπωση τις κοινές εμφανίσεις με την Ε. Βιτάλη στην Αθήνα. Αυτό τον καιρό ηχογραφεί το τρίτο προσωπικό της CD, που θα κυκλοφορήσει σύντομα (ελπίζουμε). Άλλες μουσικές δραστηριότητες της ΟΚΤΑΒΑΣ, που είναι μάλλον άγνωστες στους περισσότερους, είναι η ευθύνη για το σάουντρακ 2 ταινιών μικρού μήκους του συμπατριώτη μας σκηνοθέτη Θοδωρή Παπαδουλάκη, των ταινιών "Πιλάλα" και "Σαμουρε", που έχουν αποσπάσει πάνω από 20 διεθνή βραβεία, καθώς και η μουσικής τελετής έναρξης των Πανευρωπαϊκών αγώνων νήσων, που έγινε πριν 2 χρόνια στο Ηράκλειο.


Η ΟΚΤΑΒΑ θα συνεχίσει να ζει και να δημιουργεί στα Χανιά, ώσπου να αντέχει -και να την αντέχει- η σκηνή, και ώσπου να υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που τους ενδιαφέρει η καλή μουσική και το καλό τραγούδι.
Πως θα περιγράφατε το σχήμα με μια φράση
ΟΚΤΑΒΑ σημαίνει Ομάδα Καταλυτικής Τέχνης Απροσδιορίστου Βιοποριστικού Αποτελέσματος. Είναι μια παρέα ανθρώπων με κοινή πάνω κάτω αισθητική, κοινή αγάπη για την μουσική, κοινή ανησυχία για την ραγδαία μετάλλαξη του σύγχρονου ανθρώπου σε τηλεπίθηκο και κυρίως με κοινό χιούμορ.

24514_382269469379_4656974_n

Έχει δουλέψει αρκετά τόσο εντός όσο και εκτός Κρήτης. Πως θα περιγράφατε το χανιώτικο κοινό;
Παλιότερα στους θεατρικούς θιάσους κυκλοφορούσε η εξής παροιμιώδης φράση. Αν η παράσταση "περάσει" στα Χανιά, δεν φοβάται πουθενά σ’ όλη την υπόλοιπη Ελλάδα. Αυτό περιγράφει ανάγλυφα ένα κοινό στην πλειοψηφία του πολύ εκλεκτικό, που ξέρει να εκτιμά τα καλά πράγματα, αλλά παράλληλα… να κρατάει κρυφή αυτήν την εκτίμηση.

Πόσο εύκολο η δύσκολο είναι να ζει ένας μουσικός στην περιφέρεια;
Την σαιζόν 1999-2000 η ΟΚΤΑΒΑ μετακόμισε στην Αθήνα όπου μαζί με την Ε. Βιτάλη έφτιαξαν την καλύτερη παράσταση της χρονιάς εκείνης στην πρωτεύουσα, κατά κοινή ομολογία του συνόλου του μουσικού τύπου, περιοδικών και εφημερίδων, παραγωγών και δημοσιογράφων. Παράλληλα ήρθε σε επαφή με την σκοτεινή πλευρά αυτού του κυκλώματος, με τα συναδερφικά αλληλομαχαιρώματα, τις ψεύτικες κολακείες, την εμπορία του τραγουδιού, τη λογική του "πατάω επί πτωμάτων για να ανέβω". Έτσι την επόμενη χρονιά, παρά το πλήθος των προτάσεων που είχε – για όσους ξέρουν τα πράγματα από μέσα – προτίμησε να παραμείνει στην πόλη της, παραφράζοντας τη γνωστή ρήση: "την δόξαν πολλοί εμίσησαν, την ψυχική του υγείαν, ουδείς".

226561_10150181910709380_386735_n

Πόσο εύκολα μάχεται η καλή μουσική τα τηλεοπτικά σκουπίδια;
Όσο εύκολα μπορεί κανείς να μάχεται με κάποιον αήττητο, και ως γνωστόν, η βλακεία είναι αήττητη. Η τηλεόραση είναι εθιστική ασθένεια που προξενεί σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, πράγμα που βέβαια βολεύει όλους αυτούς που μας θέλουν άβουλα καταναλωτικά όντα. Η ΟΚΤΑΒΑ 17 χρόνια τώρα αντιμάχεται την τηλεοπτική βαρβαρότητα και αισθητική, κατά κανόνα με επιτυχία, κι αυτό κάτι λέει για την βαθύτερη δίψα του Χανιώτικου – και όχι μόνο – κοινού. Πρέπει όμως να ομολογήσουμε, ότι κάθε χρόνο ο αγώνα αυτός γίνεται δυσκολότερος.

Πως βλέπετε την παραδοσιακή μουσική σήμερα; Είναι κοντά η μακριά από την παράδοση με τους κανόνες της;
Υπάρχει μια στροφή τα τελευταία χρόνια προς την παράδοση κυρίως της Κρητικής νεολαίας, πράγμα που από μόνο του είναι ενθαρρυντικό και αισιόδοξο. Πρέπει όμως να διακρίνουμε τα όρια μεταξύ της πραγματικής τέχνης και του χαβαλέ. Δεν ισχυριζόμαστε ότι η παράδοση είναι ένα μουσειακό έκθεμα το οποίο κανείς δεν πρέπει να προσπαθεί να το αλλάζει και να το εμπλουτίζει, και επίσης θεωρούμε το χαβαλέ και το χιούμορ απαραίτητα στοιχεία για την ψυχική μας ισορροπία. Από την στιγμή  που κάποιος δεν καταλαβαίνει ότι κάνει χαβαλέ κι όχι τέχνη χρησιμοποιώντας ηλεκτρικά όργανα στον … πεντοζάλη ή λέγοντας μαντινάδες του στυλ "όταν πεθάνω βάλτε μου το κινητό στο μνήμα" κλπ. Το μόνο που έχουμε να αναφωνήσουμε είναι: "προχώρα παλληκάρι μου και μη φοβάσαι τίποτα, είσαι … αήττητος".

481850_10151281095604380_481573429_n

Η Δυτική Κρήτη για μεγάλο διάστημα ήταν μουσική πηγή. Συνεχίζει να τροφοδοτεί νέες δημιουργίες;
Η Δ. Κρήτη είναι από τα πιο όμορφα και ευλογημένα μέρη στον κόσμο, κι αυτό το λέμε χωρίς καμιά σωβινιστική διάθεση αφού, ως γνωστόν, σωβινιστής είναι εκείνος που θεωρεί τον τόπο του ομορφότερο από τα Χανιά. Φυσιολογικό είναι να ανθεί η καλλιτεχνική δημιουργία, σ’ ένα τοπίο που δίνει αφορμές και έμπνευση. Η Δ. Κρήτη εξέθρεψε ένα σωρό μεγάλους καλλιτέχνες και ανθρώπους του πνεύματος γενικά: "Οι χανιώτες για τα γράμματα, οι  Ρεθεμιώτες για τ’ άρματα, οι Ηρακλιώτες για τα πράματα". Σε 50 χρόνια από σήμερα, θα ξέρουμε πόσες από τις σημερινές προσπάθειες καλλιτεχνικής δημιουργίας που συμβαίνουν εδώ, έχουν λόγο ύπαρξης.
Πως βλέπετε την χανιώτικη ύπαιθρο και τους ανθρώπους της;
Η Χανιώτικη ύπαιθρος και οι άνθρωποί της έχουν τα χαρακτηριστικά που κουβαλάμε όλοι μας, γιατί όλοι μας από ‘κει προερχόμαστε: ένας υπερήφανος και σφιγμένος, φιλόξενος και γκρινιάρης, φιλότιμος και καχύποπτος, καλομίλητος και ξεροκέφαλος, με παθολογική λατρεία για τον τόπο του και έτοιμος ν’ αρπαχτεί με τον γείτονά του για την πιο ασήμαντη αφορμή.

59352_10151281719229380_399275369_n

Κατά πόσο μπορούν και με ποιο τρόπο να συμβαδίσουν η παράδοση, η καλλιτεχνική δημιουργία και η ανάπτυξη του τόπου μας;
Μ’ ένα παράξενο μα σίγουρο τρόπο τα τρία αυτά πράγματα, πάνε μαζί δεμένα χέρι – χέρι σφιχτά. Μια κοινωνιολογική ανάλυση του φαινόμενου αυτού, θα απαιτούσε σελίδες ολόκληρες, γι’ αυτό θα αρκεστούμε να πούμε επιγραμματικά πως δεν μπορεί  να υπάρξει πραγματική ανάπτυξη χωρίς την παράδοση και την καλλιτεχνική δημιουργία. Η παράδοση είναι ένα είδος "γνώθι σαυτόν" για κάθε άνθρωπο και η καλλιτεχνική δημιουργία – αλλά και γενικά η δημιουργία-, ένας επαρκής λόγος για ν’ αντέχεις την ίδια τη ζωή. Είμαστε ένας λαός ευλογημένος, με πλούσια παράδοση, και με πλούσια παράδοση στην καλλιτεχνική δημιουργία. Ας έχουμε αυτά σαν οδηγό και αντίσταση στην κάθε λογής απόπειρα μαζικοποίησης της πραγματικής τέχνης, σε κάθε λογής απόπειρα συρρίκνωσης του πνεύματος, σε κάθε λογής απόπειρα εξομοίωσης του ανθρώπου με τον πίθηκο


hqdefault

Η Οκτάβα το εξαιρετικό συγκρότημα από την Κρήτη που κατάφερε να αφομοιώσει την μουσική ατμόσφαιρα του νησιού αλλά και να την συνδέσει με τον σημερινό ήχο 
Την «Οκτάβα» αποτελούν ο Γιάννης Ψαρoυδάκης, η Εύη Παπαδοπούλου, ο Γιάννης Κατσικανδαράκης, o Χρήστος Χουσίδης, ο Κώστας Κεχράκος και ο Σταύρος Ψαρουδάκης. Μουσικοί που καταφέρνουν να δέσουν την σημερινή πραγματικότητα με την παράδοση.





Η ΟΚΤΑΒΑ είναι…

1. Ψαρουδάκης Γιάννης (μπουζούκι, λαούτο, τραγούδι)

2. Κεχράκος Κώστας (μπάσο, κιθάρα)

3. Παπαδοπούλου Εύη (κρουστά, τραγούδι)

4. Ψαρουδάκης Σταύρος (λύρα, τραγούδι)

5. Ζολώτας Γιάννης (τύμπανα)

6. Φλεμετάκης Μανώλης (μπουζούκι, ούτι)

7. Καραδελόγλου Πρόδρομος (κιθάρα, κρουστά, τραγούδι)

8. Κατσικανδαράκης Γιάννης (πλήκτρα, τραγούδι)

9. Ντερμανάκη Λία (κρουστά, τραγούδι)

10. Δημήτρης Καμηλάκης (ακορντεόν)


http://www.pyxida.gr/