Πέμπτη 18 Απριλίου 2024

Το Ιερό Και Το Μέγαρο Στον Οικισμό Του Λόφου Χαλασμένου

 του Λεωνίδα Ι. Κουδουμογιαννάκη

Χαλασμένος είναι το όνομα ενός ευδιάκριτου στρογγυλεμένου λόφου που δεσπόζει μεταξύ του παραδοσιακού οικισμού Μοναστηράκι και του μοναδικού σε άγρια ομορφιά φαραγγιού Χα, βορειανατολικά του ισθμού της Ιεράπετρας.
IMG_7627
Η θέση Χαλασμένος στη βορειοανατολική πλευρά του ισθμού της Ιεράπετρας, που αποτελεί το στενότερο και χαμηλότερο πέρασμα του νησιού από το βορρά προς το νότο και συνδέει το Αιγαίο με το Λιβυκό πέλαγος είναι σημαίνουσα. Η θέση μας φιλεύει με μια θέα που φτάνει μέχρι τον Αφορεσμένο, ακρωτήρι στο βορά του κόλπου του Μεραμβέλου και νότια μέχρι το Λιβυκό πέλαγος.
Μια πυρκαγιά που ξέσπασε ανήμερα της Παναγίας στις 15 Αυγούστου 1989 και κατέκαψε ένα μεγάλο κομμάτι του πανέμορφου δάσους της Θρυπτής ήταν η αιτία να αποκαλυφθούν μέσα από στάχτες και κάρβουνα τα σημάδια ένας σημαντικού οικισμού του 12ου π.Χ. αιώνα,  με μεγάλα ορθογώνια κτίρια (μέγαρα), δημόσιο ιερό, με σπάνια αγγεία, ευρήματα που δηλώνουν το τέλος της εποχής του χαλκού, στην έσχατη περίοδο του Μινωικού πολιτισμού.
Στη διάρκεια επιφανειακής έρευνας που πραγματοποιήθηκε τα έτη 1989-1990, οι D.C. Haggis και K. Nowicki, εντόπισαν τη θέση και προχώρησαν στη δημοσίευση, μαζί με την γειτονική θέση «Καταλύματα».
Από το 1990, η αρχαιολόγος της ΚΔ’ Εφορίας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων κ. Μεταξία Τσιποπούλου, άρχισε να ενδιαφέρεται για την περιοχή του Ισθμού της Ιεράπετρας. Το 1992 μαζί με τον αείμνηστο αρχαιολόγο William Coulson της Αμερικανικής Αρχαιολογικής Σχολής ξεκίνησαν τις ανασκαφές οι οποίες συνεχίστηκαν για τρείς περιόδους 1992, 1993, 1994.

IMG_7624
X1
Ο οικισμός- η επιλογή της θέσης
Ο οικισμός παρουσιάζει σαφή πολεοδομική οργάνωση, με δρόμους και καλντερίμια, ελεύθερους χώρους και είναι χωρισμένος σε τέσσερις γειτονιές (οικοδομικά τετράγωνα). Τα “μέγαρα” μυκηναϊκής αρχιτεκτονικής, μας δείχνουν, τη σύνδεση της Μινωικής Κρήτης με την υπόλοιπη Ελλάδα.
Η τάση της εποχής του 14ου αιώνα π.Χ. ήταν οι οικισμοί να κτίζονται σε ψηλά σημεία, σε λόφους. Πιθανότατα για λόγους ασφαλείας και για να αποφεύγουν τους πειρατές που δρούσαν στο Αιγαίο. Στον οικισμό του Χαλασμένου, ο οποίος έχει κτιστεί ανάμεσα σε πελώριους βράχους, που λειτουργούν ως κρυψώνες, ο λόφος είναι στρατηγικής σημασίας, όπως και ο λόφος της Κεφάλας και επέτρεπε στους κατοίκους να ελέγχουν το Κρητικό και το Λιβυκό Πέλαγος, ενώ μπροστά στα πόδια τους είχαν την εύφορη πεδιάδα για τις καλλιέργειές τους.
Η Δρ. Μεταξία Τσιποπούλου ειδικός αρχαιολόγος της Εποχής του Χαλκού και της Πρώιμης Εποχής του Σιδήρου του Αιγαίου και της Κρήτης η οποία έχει διευθύνει σημαντικές συστηματικές ανασκαφές στην Κρήτη, περιλαμβανομένων της πόλης και του ανακτόρου του Πετρά στη Σητεία, τα Υστερομινωικά νεκροταφεία στην Κριτσά Μιραμπέλλου και στα Αχλάδια Σητείας, ανέλαβε να με ξεναγήσει.
«Ο οικισμός του Χαλαμένου χτίστηκε, κατοικήθηκε και εγκαταλείφτηκε μέσα στον 12ο αιώνα π.Χ. χωρίς να υπάρξει πυρκαγιά ή εχθρική απειλή. Παρουσιάζει σαφέστατη πολεοδομική οργάνωση, με δρόμους, ελεύθερους χώρους, κάποια μεγάλα κτίρια, τα λεγόμενα “μέγαρα” τα οποία είναι μυκηναϊκής αρχιτεκτονικής. Είναι ορθογώνια κτίσματα χωρισμένα με έναν εσωτερικό τοίχο, πράγμα που δε συναντούμε στον Μινωικό Πολιτισμό. Τον τύπο αυτό, έφεραν οι Μυκηναίοι στην Κρήτη τον 14ο αιώνα π.Χ.
X3
Στο βόρειο τμήμα του οικισμού, έχει αποκαλυφθεί ένα πολύ μεγάλο ορθογώνιο κτίριο, το οποίο είναι το δημόσιο ιερό, της κοινότητας. Παρόμοια ιερά, έχουν βρεθεί στις ανασκαφές στον Βροντά Καβουσίου και στην Κεφάλα Βασιλικής. Όμως, στον Χαλασμένο το κτίριο είναι εντυπωσιακά μεγαλύτερο. Σε αντίθεση με τη μινωική εποχή στον Χαλασμένο έχουμε για πρώτη φορά στο 12ο π.Χ. αιώνα δημόσιο ιερό, ανοικτό με εύκολη πρόσβαση και δρόμους που οδηγούν στην είσοδό του.
Στο πρώτο μεγάλο δωμάτιο του ιερού βρέθηκαν τρία μεγάλα αγάλματα, γυναικείων θεοτήτων με υψωμένα χέρια, στο κεφάλι τους έχουν τιάρες που κοσμούνται με πουλιά ή φύλλα όρθια. Δίπλα τους βρέθηκε ένα μικρός πίθος με υπολείμματα σύκων.
Βρήκαμε επίσης, έντεκα πήλινους πίνακες με οπές ανάρτησης, οι οποίοι ήταν κρεμασμένοι στο νότιο τοίχο. Σημαντικό εύρημα είναι τα πήλινα σκεύη χωρίς βάση με οφειόδεις λαβές και μικρό αυτόνομο φιδάκι.
Κατά μήκος του βόρειου τείχους βρέθηκαν έξι πίθοι μέσα στους οποίους μάλλον τοποθετούσαν προσφορές προς τις θεότητες ή μετεφέρθησαν στον χώρο αυτό πριν ο οικισμός εγκαταλειφτεί. Το δεύτερο μικρότερο δωμάτιο του ιερού χρησίμευε ως σκευοφυλάκιο. Εκεί βρέθηκαν όλα τα σκεύη τοποθετημένα στα θρανία.
Δεκατρείς τεράστιες χύτρες χωρητικότητας δεκαέξι λίτρων και ένα σύνολο ευρημάτων βρίσκονται σήμερα στο Κέντρο Μελέτης Ανατολικής Κρήτης στην Παχεία Άμμο».

IMG_7631
X2

Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΦΟΥΡΝΟΣ ΚΕΡΑΜΙΣΤΩΝ
Η ανασκαφή του Χαλασμένου ολοκληρώθηκε το 2006. Τα δύο τελευταία χρόνια πραγματοποιούνται εργασίες καθαρισμού για να συμπληρωθούν τα σχέδια και για να προχωρήσουν στις δημοσιεύσεις. Στις εργασίες αυτές συνέβη ένα ευτυχές γεγονός. Ήρθε στο φως ένα μεγάλος κεραμικός κλίβανος που η διάμετρος του ξεπερνά τα δύο μέτρα. Ο κλίβανος αυτός είναι ο μεγαλύτερος από τους άλλους δύο που έχουν αποκαλυφθεί στην Κρήτη. Ο ένας βρίσκεται στον οικισμό «Βροντά» στο Καβούσι και ο δεύτερος στον οικισμό Εσταυρωμένου στο Ρέθυμνο.
Επικεφαλής της ανασκαφής είναι ο αρχαιολόγος κ. Ντέιβιντ Ραπ, διευθυντής του Καναδικού Ινστιτούτου Αρχαιολογίας στην Ελλάδα. Στην ανασκαφή βοήθησαν με την συμμετοχή τους η κ. Γαρυφαλλιά Κωστοπούλου και οι συντηρήτριες Άννα Τσούπρα, Ματίνα Τζαρή και Κέιτλιν Μαχόνι από το Κέντρο Μελέτης Ανατολικής Κρήτης με επιβλέπων αρχαιολόγο την κ. Στεφανία Χλουβεράκη.

IMG_7632
Ο Κλίβανος, που είναι ο φούρνος του κεραμέα τον οποίο φρόντιζε και γνώριζε να  στήσει ο ίδιος, αποτελείται από δύο «ορόφους», ένα υπόγειο και ένα ισόγειο. Ο «δρόμος» το μέρος του υπόγειου ορόφου, τοποθετούταν η καύσιμη ύλη. Σε σύνδεση με αυτόν υπάρχει ένας άλλος θάλαμος, ο θάλαμος οπτήσεως. Αυτός φέρει ένα διάτρητο πάτωμα από πηλό, την «εσχάρα». Μέσα από σήραγγες και τις οπές της «εσχάρας» περνούσε ο καυτός αέρας για να καταλήξει στο θάλαμο οπτήσεως, όπου ήταν στοιβαγμένα με προσοχή τα αγγεία. Ο θάλαμος οπτήσεως ήταν καλυμμένος με το «θόλο». Στην κορυφή του «θόλου» υπήρχε καμινάδα για την εξαγωγή του καπνού.
Η αποκάλυψη του κλιβάνου σύμφωνα με την κ. Τσιποπούλου «θεωρείται πολύ σημαντική διότι είναι ο μεγαλύτερος και ο πιο καλοδιατηρημένος κλίβανος κεραμικών που έχει μέχρι σήμερα αποκαλυφθεί. Χρονολογικά τοποθετείται στον 12Ο αιώνα  όπως και ο οικισμός».
Στην σύγχρονη Κρήτη  υπήρχαν τέσσερις οικισμοί με πολλούς αγγειοπλάστες. Ένας σε κάθε νομό του νησιού. Σήμερα την τέχνη των προγόνων τους έχουν διατηρήσει μόνο δύο κέντρα κεραμικής, το Θραψανό στο νομό Ηρακλείου και οι Μαργαρίτες στο νομό Ρεθύμνης. Παλαιότερα υπήρχαν ακόμα αλλά δύο μικρότερα, το Κεντρί στην Ιεράπετρα και η Νοχιά στα Χανιά.
 ΚΕΙΜΕΝΑ - www.104fm.gr
ΦΩΤ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ

Ο Σπηλαιώδης Ναός Πέτρου Και Παύλου Εντός Της Μονής Κουδουμά

 4


Είναι ένας σπηλαιώδης Ναός που βρίσκεται εντός της Μονής Κουδουμά στα Αστερούσια Ορη στα Νότια του Νομού Ηρακλείου και είναι αφιερωμένος στούς Ἁγίους Πρωτοκορυφαίους Ἀποστόλους Πέτρο καί Παῦλο.

1

Ο Πέτρος καταγόταν από τη Βηθσαϊδά της Γαλιλαίας και ήταν γιος του Ιωνά, αδελφός του Αποστόλου Ανδρέα του Πρωτόκλητου. Ο Πέτρος και ο Ανδρέας ήταν ψαράδες στη λίμνη Γεννησαρέτ. Είχε νυμφευθεί στην Καπερναούμ, όπου έμενε οικογενειακά μαζί με την πεθερά του. Όπως μας πληροφορεί το Ευαγγέλιο, όταν ο Ιησούς έφθασε στη λίμνη της Γεννησαρέτ συνάντησε τους δυο αδελφούς Πέτρο και Ανδρέα οι οποίοι έριχναν τα δίχτυα τους. Αμέσως μετά την κλήση τους, άφησαν τα δίχτυα και τις οικογένειές τους και τον ακολούθησαν. Ψαράς στο επάγγελμα, ήταν τύπος αυθόρμητος, ορμητικός, και τη ζωή του κοντά στο Χριστό τη μαθαίνουμε από τα τέσσερα Ευαγγέλια, ενώ την αποστολική του δράση, από τις πράξεις των Αποστόλων. Έγραψε και δύο Καθολικές Επιστολές, μέσα στις οποίες να τι προτρέπει τους χριστιανούς: «Νήψατε, γρηγορήσατε, ο αντίδικος υμών διάβολος ως λέων ωρυόμενος περιπατεί ζητών τίνα καταπίη» (Α΄ Πέτρου, ε΄ 8). Δηλαδή εγκρατευθείτε, γίνετε άγρυπνοι και προσεκτικοί. 


2


3

Διότι ο αντίπαλος και κατήγορός σας ο διάβολος, σαν λιοντάρι που βρυχάται, περιπατεί με μανία και ζητάει ποιον να τραβήξει μακριά από την πίστη και να τον καταπιεί. Μετά την Ανάληψη του Κυρίου, ο Πέτρος, δίδαξε το Ευαγγέλιο στην Ιουδαία, στην Αντιόχεια, στον Πόντο, στην Γαλατία, στην Καππαδοκία, στην Ασία και τη Βιθυνία. Κατά την παράδοση (που σημαίνει ότι δεν είναι απόλυτα ιστορικά διασταυρωμένο) έφτασε μέχρι την Ρώμη, όπου επί Νέρωνος (54-68μ.Χ.) υπέστη μαρτυρικό θάνατο, αφού τον σταύρωσαν χιαστί, με το κεφάλι προς τα κάτω περί το έτος 64 μ.Χ.


4


5

Ο δε Παύλος γεννήθηκε στην Ταρσό της Κιλικίας σε ένα χωρίο που ονομάζεται Γίσχαλα και στην αρχή ήταν σκληρός διώκτης του Χριστιανισμού. Το 36 μ.Χ. περίπου, όταν κάποτε μετέβαινε στη Δαμασκό για να διώξει και εκεί χριστιανούς, έγινε θαύμα στο οποίο φανερώθηκε ο Χριστός, ο οποίος τον πρόσταξε να πάει στον Ανανία ο οποίος τον κατήχησε και τον βάπτισε. Έτσι, έγινε ο μεγαλύτερος κήρυκας του Ευαγγελίου, θυσιάζοντας μάλιστα και την ζωή του γι’ αυτό. Ονομάστηκε ο πρώτος μετά τον Ένα και Απόστολος των Εθνών, λόγω των τεσσάρων μεγάλων αποστολικών περιοδειών του. Είναι ο ιδρυτής της Εκκλησίας της Ελλάδος. Συνέγραψε 14 επιστολές προς τις Εκκλησίες τις οποίες εκείνος ίδρυσε. Τη ζωή του με τις περιπέτειές του θα τα δει κανείς, αν μελετήσει τις Πράξεις των Αποστόλων, αλλά και τις 14 Επιστολές του στην Καινή Διαθήκη. 


7


8

Ο Απόστολος Παύλος θέλει κάθε χριστιανός, όπως και ο ίδιος, να αισθάνεται και να λέει: «ζω δε ουκέτι εγώ, ζη δε εν εμοί Χριστός» (Προς Γαλάτας β΄ 20). Δηλαδή, δε ζω πλέον εγώ, ο παλαιός άνθρωπος, αλλά ζει μέσα μου ο Χριστός. Και ακόμα, «τα πάντα και εν πάσι Χριστός» (Προς Κολασσαείς γ΄ 11). Να διευθύνει, δηλαδή, όλες τις εκδηλώσεις τις ανθρώπινης ζωής μας ο Χριστός. Ο Απόστολος Παύλος υπέστη μαρτυρικό θάνατο (χωρίς να είναι απόλυτα ιστορικά διασταυρωμένο) δι’ αποκεφαλισμού στη Ρώμη μεταξύ των ετών 64 - 67 μ.Χ.


10


11

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ

Το Κατεδαφισμένο Σήμερα Μοναστήρι Του Προφήτη Ηλία Στο Χωριό Καρύδι Του Δήμου Αγίου Νικολάου

 IMG_2572



Το μοναστήρι του Προφήτη Ηλία βρισκόταν μέσα στον οικισμό Καρύδι. Η θέση της μονής, όπου σήμερα απλώνεται η πλατεία του χωριού, έχει κλίση προς τα δυτικά, υψόμετρο 512 μ. και ορατότητα από τον οικισμό ως το μοναστήρι του Αγίου Αντωνίου σε κοντινό ύψωμα. 

KARYDI

Το 1960 το καθολικό του μοναστηριού κατεδαφίστηκε και στη θέση του οικοδομήθηκε νέος μεγάλος ομώνυμος ναός, που σήμερα λειτουργεί ως ενοριακός και πανηγυρίζει στις 20 Ιουλίου· είναι σταυροειδής με τρούλο και έχει διώροφο κωδωνοστάσιο. 
Δε σώζονται άλλα κατάλοιπα του μοναστηριού. 

IMG_2577

Η μονή μνημονεύεται το 17ο αιώνα. Η παλαιότερη γνωστή αναφορά στον Προφήτη Ηλία και ένα μοναχό της μονής, τον Ιωαννίκιο Κατσαρά, γίνεται το 1607· γι’ αυτό και η ίδρυσή της τοποθετείται πριν από αυτήν τη χρονολογία. Το 1623 ένας ευγενής από το Επάνω χωριό της Φουρνής παραχωρεί ένα κτήμα του κοντά στη μονή στον καλόγερο Θεοδόσιο Πεδιώτη, που διαμένει στη μονή, στο μετόχι Καρύδι. 

IMG_2578

Το 1630 ο ευγενής Νικολάκης Μπαρμπαρίγος από το Καστέλι Φουρνής παραχωρεί το μοναστήρι του Προφήτη Ηλία με τα κτήματά του στο Θεοδόσιο Πεδιώτη, ο οποίος κατοικεί σε αυτό τα τελευταία δώδεκα χρόνια. Ο Πεδιώτης στην απογραφή του 1635 δηλώνει το μοναστήρι, στο οποίο κατοικεί, στη Φουρνή, στην τοποθεσία Καρύδι,  ενώ το 1640 τό παραχωρεί στη μονή Αρετίου και ο ίδιος διαμένει πλέον στο γειτονικό μοναστήρι του Αγίου Αντωνίου, που ανήκει στο Αρέτι από το 1612. Στο συμβόλαιο παραχώρησης διαφαίνεται ο αγροτικός και κτηνοτροφικός χαρακτήρας της ζωής του μοναχού, που μάλλον ήταν πλούσια και άνετη. 

IMG_0857

Η Λίμνη Της Λιβάδας Δίπλα Στο Χωριό Θραψανό Του Δήμου Μινώα Πεδιάδας

 10465665_448802221923234_2088925652_o


Η λίμνη της Λιβάδας βρίσκεται στην ομώνυμη περιοχή 1 χιλιόμετρο βόρεια του χωριού Θραψανό και αποτελεί ένα από τα αγαπημένα μέρη των ντόπιων για περίπατο. Αν και είναι σε έκταση μόνο 21 στρέμματα, αποτελεί έναν σημαντικό υδροβιότοπο της περιοχής, όπου έχουν παρατηρηθεί περισσότερα από 130 είδη πτηνών.

10449242_448802338589889_2030465401_o

10422898_448802801923176_1422721921_o

Η παράδοση Το Θραψανό είναι το «χωριό των αγγειοπλαστών» της Κρήτης, όπου η παράδοση της αγγειοπλαστικής κρατάει από τα Μινωικά χρόνια. Ακόμη και η δημιουργία της λίμνης έχει συνδεθεί με την παράδοση της Θραψανιώτικης αγγειοπλαστικής. "Κάποτε η περιοχή της Λιβάδας ανήκε σε έναν Τούρκο αγά. Ο ίδιος υποχρέωνε τους αγγειοπλάστες του Θραψανού να πληρώνουν τον φόρο της δεκάτης από την πώληση των αγγείων, τα οποία πλάθονταν με το χώμα της περιοχής. Έτσι, με τον καιρό, καθώς οι ντόπιοι αφαιρούσαν το χώμα της Λιβάδας, δημιουργήθηκε ένας μεγάλος λάκκος, η σημερινή λίμνη της Λιβάδας"

10424061_448802995256490_741498160_o

10424126_448802661923190_130473942_o

Το 1960 η λίμνη εκβαθύνθηκε και χωρούσε 100.000 κυβικά μέτρα, ενώ το 2000 η χωρητικότητα της αυξήθηκε σε 210.000 κυβικά μέτρα. Σήμερα η λίμνη έχει ενταχθεί σε περιβαλλοντικά προγράμματα, ενώ ο περιβάλλων χώρος έχει διαμορφωθεί με δενδροφυτεύσεις, κατασκευή υπαίθριου μουσείου και εργαστηρίου αγγειοπλαστικής.

10435267_448802111923245_516993885_o

%CE%9B%CE%99%CE%9C%CE%9D%CE%97+%CE%98%CE%A1%CE%91%CE%A8%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A5+(1)

%CE%9B%CE%99%CE%9C%CE%9D%CE%97+%CE%98%CE%A1%CE%91%CE%A8%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A5+(2)

%CE%9B%CE%99%CE%9C%CE%9D%CE%97+%CE%98%CE%A1%CE%91%CE%A8%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A5+(3)

%CE%9B%CE%99%CE%9C%CE%9D%CE%97+%CE%98%CE%A1%CE%91%CE%A8%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A5+(4)


%CE%9B%CE%99%CE%9C%CE%9D%CE%97+%CE%98%CE%A1%CE%91%CE%A8%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A5+(6)



ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ