Πέμπτη 9 Μαΐου 2024

Κολοκάσια, Η Πρώτη Ονομασία Του Σημερινού Χωριού Του Αγίου Γεωργίου

 α Κολοκάσια, όπως είναι η πρώτη ονομασία του σημερινού χωριού του Αγίου Γεωργίου, βρίσκονται πάνω απο το χωριό Άγιος Νεκτάριος, δυτικά του Φραγκοκάστελλου, στην επαρχία Σφακίων.... 


Βρίσκονται στην έξοδο του Ασφενδιώτικου φαραγγιού και ήταν το χειμερινό καταφύγιο των κατοίκων του Ασφένδου τα παλαιότερα χρόνια. Τα Κολοκάσια ερήμωσαν αρχικά λόγω "οικογενειακών" υποθέσεων αλλά και πιο μετά, λόγω έλλειψης οδικού δικτύου, ηλεκτροδότησης και ύδρευσης. 


Σήμερα τα ερειπωμένα σπίτια με την χαρακτηριστική Σφακιανή αρχιτεκτονική, παραμένουν μάρτυρες ενός πλούσιου παρελθόντος.... 

IMG_20141209_150544_1
Ο Καιρός και ο Χρόνος εγκαταστάθηκαν Εκεί, που οι άνθρωποι εγκατέλειψαν και ξέχασαν, αλλά αγκάλιασε η Φύση, που κυριαρχεί σε κάθε γωνιά! Απο εδώ λοιπόν, αξίζει να περάσουμε κι εμείς... μόνο για να δούμε... Με Σεβασμό και Αγάπη προς το Παρελθόν!

Σήμερα τα περισσότερα καταλύματα έχουν αγοραστεί απο Γερμανούς, οι οποίοι έχουν αναπαλαιώσει αυτά τα σπίτια, ύστερα απο υπεράνθρωπες προσπάθειες, αν υπολογίσει κανείς την ανυπαρξία των δρόμων και του ρεύματος μέχρι και σήμερα! Ελλάχιστοι απόγονοι εκείνων των οικογενειών έχουν προχωρήσει σε συντήρηση των κτισμάτων που κληρονόμησαν... 
A2

 ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ

A3

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

Το πολύ όμορφο παραδοσιακό χωριό, του οποίου σήμερα σώζονται μόνο ερείπια,  Τη δεκαετία του 1970, επί δικτατορίας, εξ αιτίας του δύσβατου της περιοχής.  οι κάτοικοι του χωριού μετακινήθηκαν στον Αγ. Νεκτάριο. 

IMG_20141209_150556

IMG_20141209_150817_1

Το όνομα του χωριού, προέρχεται από το φυτό κολοκάσι, του οποίου η ρίζα μοιάζει με της πατάτας. Το χωριό ήταν χτισμένο στην πλαγιά του βουνού με πανοραμική θέα στον κάμπο του Αγ. Νεκταρίου και του Φραγκοκάστελλου και παρείχε προστασία από τους πειρατές και τους κατακτητές. Η πρόσβασή του είναι από δρόμο που ξεκινά μέσα από τον Αγ. Νεκτάριο.

IMG_20141209_150842

IMG_20141209_151023_1

IMG_20141209_151245_1

A1

Ο Ερειπωμένος Μεσαιωνικός Οικισμός Της Βόιλας

 Ο ερει-πωμένος μεσαιωνικός οικισμός της Βόιλας είναι μετά τη διακλάδωση προς Κατε- λιώνα, Σίτανο, Καρύδι. 


Ο ψηλός πύργος και η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου κάτω από τους βράχους ξεχωρίζουν πριν φτάσετε.


 Κατευθυνθείτε στη μεριά του άρχοντα κα- στρόπυργου, στον οποίο οι περασμένοι καιροί έχουν αφή- σει τα ίχνη τους. Στο θύρωμα της πόρτας τα λιθόγλυπτα: ο πέλεκυς, τα κωνικά κυπαρίσσια και οι ρόδακες –σήματα του Ισλάμ – σκαλίζουν παλιές πληγές. 


Δημιούργημα Βε- νετού φεουδάρχη της περιοχής φαίνεται το αγέρωχο κτί- σμα και κάποια από τα χαμόσπιτα γύρω του.


%CE%9F%CE%99%CE%9A%CE%99%CE%A3%CE%9C%CE%9F%CE%A3+%CE%92%CE%9F%CE%99%CE%9B%CE%91+%CE%A3%CE%97%CE%A4%CE%95%CE%99%CE%91+(2)

Βρίσκεται μόλις 1 χλμ. απόσταση από τον Χανδρά, με παρακαμπτήριο χωματόδρομο. Πρόκειται για έρημο μεσαιωνικό χωριό του οποίου την προστασία έχει αναλάβει η Αρχαιολογική Υπηρεσία.
Μέσα από τα ερείπια με τις καμάρες και τα πλακόστρωτα, τα Φραντζέζικα τόξα και τον αδρό ρυθμό της τοιχοδομίας μέσα στην κατανυκτική σιγή της εγκατάλειψης νομίζεις πως ακούγεται ο αχός του καλπασμού του βυζαντινού άρχοντα, του μεσαιωνικού ιππότη, του Τούρκου σαρικοφόρου.

%CE%9F%CE%99%CE%9A%CE%99%CE%A3%CE%9C%CE%9F%CE%A3+%CE%92%CE%9F%CE%99%CE%9B%CE%91+%CE%A3%CE%97%CE%A4%CE%95%CE%99%CE%91+(3)

Το όνομα προέρχεται πιθανότατα από το βυζαντινό Βοιλάς ή Βολιάς, δηλ. ο ευπατρίδης, ο γαιοκτήμονας.
Διάφορα στοιχεία οδηγούν στην υπόθεση πως η Βόιλα ανήκε στην Ενετική ομογένεια των Ζένων, η οποία μετά την τουρκοκρατία εξισλαμίστηκε και μετονομάστηκε και από την οποία πρέπει να προέρχεται ο Τσίν Αλής η Τζεναλής από τους πιο φανατικούς γενίτσαρους. Η παράδοση τον θέλει ιδιοκτήτη του Πύργου της Βόιλας, πού εξωτερικά έχει τούρκικο επίγραμμα με ημερομηνία Εγίρας 1153 πού ισοδυναμεί με το έτος 1742 του Χριστιανικού ημερολογίου.

%CE%9F%CE%99%CE%9A%CE%99%CE%A3%CE%9C%CE%9F%CE%A3+%CE%92%CE%9F%CE%99%CE%9B%CE%91+%CE%A3%CE%97%CE%A4%CE%95%CE%99%CE%91+(4)

 Δίπλα στην επιγραφή υπάρχουν χαραγμένα πέλεκυς, κυπαρίσσια, και πεντάλφες, χαρακτηριστικά τουρκικά σύμβολα. Από την εποχή της Τουρκοκρατίας επίσης προέρχονται οι δύο βρύσες με τις ανάγλυφες τουρκικές επιγραφές αληθινά στολίδια του χωριού, με άφθονο κρύο νερό, ακόμα και σήμερα. Στην νότια πλευρά του πύργου υπάρχει ερειπωμένη εκκλησία γνωστή σαν εκκλησία του Τζιναλή.

%CE%9F%CE%99%CE%9A%CE%99%CE%A3%CE%9C%CE%9F%CE%A3+%CE%92%CE%9F%CE%99%CE%9B%CE%91+%CE%A3%CE%97%CE%A4%CE%95%CE%99%CE%91

%CE%9F%CE%99%CE%9A%CE%99%CE%A3%CE%9C%CE%9F%CE%A3+%CE%92%CE%9F%CE%99%CE%9B%CE%91+%CE%A3%CE%97%CE%A4%CE%95%CE%99%CE%91+(5)

Σημαντικό μνημείο της Βόιλας είναι η διμάρτυρη εκκλησία του Αγίου Γεωργίου πού φαίνεται πως έγινε τον 15ο αιώνα. Στο δυτικό άκρο του νότιου τοίχου υπάρχει κόγχη αψιδωτή με παράσταση και επιγραφή. Από τις επιγραφές φαίνεται πως πρόκειται για οικογενειακό τάφο των Σαλαμών.
Πιθανότατα οι Σολωμοί της Ζακύνθου, από τους οποίους προέρχεται ο εθνικός μας ποιητής Διονύσιος Σολωμός, να έλκουν την καταγωγή τους από τους Σαλαμούς της Σητείας.

20160605_111414_resized

20160605_111448_resized

20160605_111748_resized

20160605_111820_resized


ΣΤΟΙΧΕΙΑ - http://www.crete-today.com

Το Ιερό Κορυφής Τραόσταλος Κοντά Στο Χωριό Αζοκέραμος Του Δήμου Σητείας

 IMG_5826


Η Τραόσταλος (ή ο Τραόσταλος) βρίσκεται στην επαρχία Σητείας κοντά στο χωριό Αζοκέραμος, και ανασκάφηκε το 1963-1964 και το 1978 από τον Κ. Δαβάρα. 
Από τον οικισμό Αζοκέραμος υπάρχει ένας σχετικά καινούριος χωματόδρομος, που φτάνει μέχρι την κορυφή του βουνού στα 520 μέτρα υψόμετρο. 


Ο δρόμος που βρίσκεται σε καλή κατάσταση, κατασκευάστηκε σχετικά πρόσφατα και δεν είναι δύσκολο να τον περάσετε ακόμα και με απλό αυτοκίνητο.

traostalos-02

Ήταν Ιερό Κορυφής και βρέθηκαν λείψανα δύο πυρών και δύο δωμάτια με όστρακα Παλαιοανακτορικής περιόδου, αγγεία και ζώδια δεκάδων κεφαλών με περίτεχνες κομμώσεις και καλύμματα, αρκετά ακέραια ειδώλια λάτρεων, ομοιώματα ταύρων, θραύσματα λίθινων αγγείων και βωμίσκων, πήλινα ομοιώματα σκαθαριού, ομοίωμα θρόνου, 3 χάλκινα ειδώλια γυναικών και ενός λάτρη, χρυσά ελάσματα και ευμεγέθης αναθηματικός χείρ.

57521194



Η Μνημειακή Ελιά Στον Αζοριά Στο Καβούσι

 1013082_598845356813428_1571668878_n 

Η Ελιά του Αζοριά βρίσκεται 1χλμ νότια του χωριού Καβούσι της επαρχίας Ιεράπετρας και πολύ κοντά στον ομώνυμο αρχαιολογικό χώρο του Αζοριά. Το ελαιόδεντρο βρίσκεται πάνω στο δρόμο που οδηγεί στον οικισμό Αύγος. Η ελιά αυτή αποτελεί ένα φυσικό μνημείο και θεωρείται ως η αρχαιότερη ελιά σε όλο τον κόσμο. Μάλιστα είναι μπολιασμένη σε υποκείμενο αγριελιάς, αποτελώντας το αρχαιότερο δείγμα μπολιάσματος στον κόσμο. Ανήκε το 2008 στον Γεώργιο Γραμματικάκη και είναι ποικιλίας μαστοειδούς, που τοπικά αποκαλείται «μουρατοελιά» αγριελιάς.
JJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ
Το ελαιόδεντρο αυτό έχει ανακηρυχτεί από τον Σύνδεσμο Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης (ΣΕΔΗΚ) ως μνημειακό, λόγω των μεγάλων διαστάσεων του κορμού αλλά και λόγω της θέσης του κοντά στους αρχαίους οικισμούς του Βροντά, Κάστρο και Αζοριάς, όπου έχουν ανευρεθεί πολλά αγγεία και τέχνεργα έκθλιψης ελαιοκάρπου. Η μέγιστη διάμετρος του κορμού είναι 4,9μ και η περίμετρος είναι 14,20μ. Με βάση την μέθοδο των ετήσιων δακτυλίων, υπολογίζεται ότι το δέντρο φυτεύτηκε την περίοδο 1350-1100πΧ!
Το 2004 μετά από πρόταση των κατοίκων της περιοχής και του Δήμου Ιεράπετρας, αποφασίστηκε ότι η πρώτη νικήτρια του Μαραθωνίου Γυναικών στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας θα στεφανωθεί με κότινο από το ελαιόδεντρο αυτό. Ο κότινος αυτός κόπηκε με ειδική τελετή.

Η Ιστορία Μιας Θρυλικής «Μάζωξης» Του Χατζιδάκι Στα Ανώγεια, Πριν Από 44 Χρόνια

 Σαράντα τέσσερα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από εκείνο το καλοκαίρι του 1979, οπότε ο Μάνος Χατζιδάκις συγκέντρωσε στα Ανώγεια της Κρήτης όλη την «αφρόκρεμα» – ας την πούμε έτσι – του πολιτισμού και της διανόησης για ένα διάλογο για τη σημασία μιας λαϊκής παράδοσης στον καιρό μας.

1-2
Το σημαντικό, από πολλές απόψεις, γεγονός, αποτύπωσε πριν 10 χρόνια (2009), σε ένα θαυμάσιο λεύκωμα ο συνεργάτης του Χατζιδάκι, γνωστός ραδιοφωνικός παραγωγός Γιώργος Μητρόπουλος. Το λεύκωμα δεν περιλαμβάνει μόνο εξαιρετικές φωτογραφίες, του Κώστα Ελευθεράκη οι περισσότερες, αλλά κυρίως τα πρακτικά της συνάντησης. 

Περιέχει επίσης σειρά σκίτσων του Μίνωα Αργυράκη από τα Ανώγεια του ’79 και από το Μουσικό Αύγουστο του 1981 στο Ηράκλειο. Μια έκδοση από κάθε άποψη πολύτιμη.
2-2

Ο Χατζιδάκις ήταν τότε διευθυντής του Γ’ Προγράμματος της Ραδιοφωνίας κι έτσι το συνέδριο για την παράδοση διοργανώθηκε από το Τρίτο Πρόγραμμα σε συνεργασία με τη Μουσική Ακαδημία Κρήτης και το Δήμο Ανωγείων. Κατά την διάρκεια της μετάδοσης μίλησαν (όπως καταγράφονται στην έκδοση) οι: Φίλιππος Ηλιού, Κυριακή Νέστορος, Γιώργος Βέλτσος, Δημήτρης Μαρωνίτης, Νίκη Γουλανδρή, Τάσος Λιγνάδης, Γιώργος Κλάδος (δήμαρχος Ανωγείων), Μάρκος Δραγούμης, Γιώργης Σκουλάς, Γιάννης Παπαϊωάννου, Αντώνης Σαμαράκης, Μυρτώ Περάκη, Γιώργος Κουρουπός, Ελένη Καραϊνδρου, Σούλα Αλεξανδροπούλου, Χρόνης Μπότσογλου, Νίκος Μαμαγκάκης, Κλεοπάτρα Δίγκα, Βασίλης Ζιώγας, Ερατοσθένης Καψωμένος, Κώστας Μουρσελάς, Σουζάνα Αντωνακάκη, π. Γεώργιος Πυρουνάκης, Νίκος Κυριαζίδης, Γιώργος Χρονάς κ.α.
3-1
Διαβάζοντας πάλι τα κείμενα σήμερα τα βρίσκω απολύτως διαχρονικά. Πολλά απ’ αυτά που είπαν πριν 40 χρόνια οι σημαντικοί αυτοί νεοέλληνες, μπορούν να μεταφερθούν στα καθ’ ημάς. Η σχέση μας, άλλωστε, με την παράδοση και την έννοια του λαϊκού – που την ήθελε κεκαθαρμένη ο Χατζιδάκις – είναι και σήμερα το ζητούμενο, με νέα δεδομένα ενώπιόν μας.

4-1

Ευτυχώς, ο φίλος του Χατζιδάκι, σκηνοθέτης Δημήτρης Βερνίκος μας χάρισε ένα ντοκιμαντέρ – ντοκουμέντο γι’ αυτή την διοργάνωση, διάρκειας 52’, στο οποίο βλέπουμε, ακόμα, και τους μουσικούς αγώνες λύρας, χορού και τραγουδιού, που διοργανώθηκαν τότε.


Παραθέτουμε στη συνέχεια ένα απόσπασμα – ντοκουμέντο από τη ραδιοφωνική μετάδοση των “Ανωγείων ’79”.
Ανώγεια ’79, συνάντηση και διάλογος «Για τη σημασία μιας λαϊκής παράδοσης στον καιρό μας», κατάλογος συμμετεχόντων, με τη φωνή του εκφωνητή Άρη Δαβαράκη, για το Τρίτο Πρόγραμμα:
6
Μετά το διάλειμμα θα ακούσουμε την εισήγηση του κυρίου Μάρκου Δραγούμη με θέμα «Πρόσφατες σημαντικές προσθήκες στη δισκογραφία της δημοτικής μας μουσικής». Στο μεταξύ θέλω να σας διαβάσω τον κατάλογο με τα ονόματα όσων είναι ήδη εδώ στα Ανώγεια και βέβαια περιμένουμε κι άλλους που ίσως έρθουν σήμερα ή αύριο. 


Είναι λοιπόν εδώ ο ποιητής Γιώργος Μαρκόπουλος, ο αρχιτέκτων κ. Αντωνακάκης, ο εκδότης του περιοδικού Αρχιτεκτονικά θέματα κ. Δουμάνης, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Βερνίκος, η κριτικός της εφημερίδας Τα Νέα κα Μαρία Παπαδοπούλου, ο δημοσιογράφος της εφημερίδας Τα Νέα κ. Κώστας Σταματίου, ο δημοσιογράφος του Βήματος κ. Κώστας Παύλος, ο ποιητής Γιώργος Χρονάς, ο συνθέτης Δημήτρης Λέκκας, ο δημοσιογράφος της Καθημερινής κ. Γιώργος Νοταράς, ο συνθέτης Μιχάλης Γρηγορίου, ο συνθέτης Δημήτρης Μαραγκόπουλος, η ζωγράφος Κλεοπάτρα Δίγκα, η κα Ρηνιώ Παπανικόλα, ο δημοσιογράφος της εφημερίδας Ριζοσπάστης Δημήτρης Δανίκας, ο συνθέτης Νίκος Κυπουργός, ο ζωγράφος κ. Γιώργος Σταθόπουλος, ο κ. Χρήστος Παπουτσάκης από το περιοδικό Αντί, ο συγγραφέας κ. Κώστας Μουρσελάς, ο ψυχολόγος κ. Δημήτρης Τζάνης, ο συνθέτης Γιώργος Κουρουπός, ο μουσικολόγος κ. Μάρκος Δραγούμης, η κα Νίκη Γουλανδρή –μέλος του Συμβουλίου της ΕΡΤ, ο Πρόεδρος του περιοδικού Ταχυδρόμος κ. Νίκος Κυριαζίδης, η δημοσιογράφος του Ταχυδρόμου κα Αγλαΐα Κρεμέζη, η δημοσιογράφος της Πρωινής κα Σούλα Αλεξανδροπούλου, ο φιλόλογος και κριτικός θεάτρου κ. Τάσος Λιγνάδης, ο ζωγράφος κ. Χρήστος Καρράς, ο θεατρικός συγγραφέας κ. Βασίλης Ζιώγας, ο σκιτσογράφος κ. Κυριακόπουλος (ΚΥΡ), ο μουσικολόγος κ. Αμαργιανάκης, ο εκδότης του περιοδικού Διαβάζω κ. Αθανασόπουλος, ο χορογράφος κ. Γιάννης Μέτσης, ο δημοσιογράφος της Ελευθεροτυπίας κ. Γκιώνης, ο συγγραφέας Δημήτρης Δημητριάδης, η δημοσιογράφος του περιοδικού Γυναίκα κα Μαρκογιάννη, ο ζωγράφος κ. Χρόνης Μπότσογλου, η εθνομουσικολόγος κα Ροζάνα Λαδά, ο δημοσιογράφος της εφημερίδας Αυγή κ. Τέλης Διαμαντάς, ο θεατρικός συγγραφέας κ. Γιώργος Μανιώτης, ο πατήρ Πυρουνάκης, ο σκηνοθέτης του κινηματογράφου κ. Θανάσης Ρετζής, ο δημοσιογράφος του περιοδικού Πολιτικά Θέματα κ. Κίρκος, ο συγγραφέας κ. Αντώνης Σαμαράκης, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Δημήτρης Μαρωνίτης, ο κ. Γιώργος Γαλάνης –μέλος της Συντακτικής Επιτροπής του περιοδικού Διαβάζω, ο αρχιτέκτων κ. Μανθαράκης, η μουσικοκριτικός της εφημερίδας Καθημερινή κα Καίτη Ρωμανού, ο ιστορικός κ. Φίλιππος Ηλιού, ο καθηγητής κ. Ερατοσθένης Καψωμένος, ο ζωγράφος κ. Γιάννης Μιγάδης, ο αρχιτέκτων κ. Άλκης Χριστοφέλης, ο ποιητής κ. Σωτήρης Κακκίσης, ο εκδότης του περιοδικού Τράμ κ. Δ. Καλοκύρης και ο αρχιτέκτονας κ. Μάνος Περάκης και άλλοι πολλοί.


Πριν σας συνδέσουμε με τους ραδιοθαλάμους της Αγίας Παρασκευής για να παρακολουθήσετε ένα μουσικό διάλειμμα μέχρι το δεύτερο μέρος της συνάντησης, θα ακούσουμε μια συνέντευξη με το Δήμαρχο Ανωγείων.

5

O Δημήτρης Μαρωνίτης στο βήμα

Γεια σας. Σας μιλάμε και σήμερα σε απευθείας ζωντανή μετάδοση από τα Ανώγεια της Κρήτης. Μέσα στην αίθουσα του Δημαρχείου έχουν μαζευτεί κιόλας όλοι οι καλεσμένοι για τις συζητήσεις της δεύτερης μέρας της συνάντησης και διαλόγου για τη σημασία μιας λαϊκής παράδοσης στον καιρό μας, που έχει διοργανώσει το Τρίτο Πρόγραμμα σε συνεργασία με τη Μουσική Ακαδημία Κρήτης και το Δήμο Ανωγείων. 


Εκτός από τα ονόματα που σας διάβασα χθες, είχαμε στο μεταξύ κι άλλες αφίξεις. Έτσι ανάμεσα σε άλλους, ήρθε χθες το απόγευμα στα Ανώγεια ο συνθέτης Νίκος Μαμαγκάκης, ο μουσικολόγος Γιάννης Παπαϊωάννου, ο εκδότης του περιοδικού Αντί κ. Χρήστος Παπουτσάκης, ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός, ο ζωγράφος Γιάννης Μιγάδης, ο συνθέτης Γιάννης Ιωαννίδης, ενώ η πιο αργοπορημένοι από τους καλεσμένους μας θα φτάσουν σήμερα το απόγευμα.


Η σημερινή μέρα της συνάντησης θα αρχίσει με την εισήγηση του μουσικολόγου κ. Παπαϊωάννου, που έχει θέμα της την «ελληνική μουσική παράδοση σε σύγκριση και αντιδιαστολή με τις μουσικές παραδόσεις γειτονικών χωρών».

 
7
 
 Πριν 40 χρόνια ο Χατζιδάκις μιλούσε σοβαρά για την παράδοση

Έλεγε, κι ας προβληματιστούμε και σήμερα: «Υπάρχει στον καιρό μας μια υπερβολική και αυθαίρετη χρήση της έννοιας παράδοση. Δημιουργούμε παραστάσεις και αποτυπώνουμε τις έγχρωμες φωτογραφίες στη μνήμη των προγόνων μας. Μπερδεύουμε τους Ήρωες και το περιεχόμενό τους και τους κάνουμε να ζουν δισδιάστατα όπως στον Καραγκιόζη ο Μέγας Αλέξανδρος με τον Βεζύρη.


Και οι δυο μεγαλόπρεποι και συμπαθείς. Μας εκστασιάζει ο τσάμικος μέσα σε ντισκοτέκ. Είμαστε σε θέση λοιπόν να βρούμε την αληθινή ροή μας μες στους καιρούς που έρχονται, για να δεχθούμε κάποτε μια οδυνηρή πραγματικότητα σαν την μόνη αλήθεια; Ποιά είναι τα ηθικά στοιχεία μέσα απ’ την παράδοση για να τα συλλέξουμε και πως θα επιτευχθεί η απόρριψη του γραφικού;»