Κυριακή 16 Ιουνίου 2024

Το Χωριό Ταυρωνίτης Του Δήμου Πλατανιά

  Ο Ταυρωνίτης είναι χωριό και έδρα της Τοπικής Κοινότητας Ταυρωνίτη του Δήμου Πλατανιά, στο Νομό Χανίων. Ο Αυτοκινητόδρομος 90 (αναβάθμιση της Εθνικής Οδού 90 έχει έξοδο προς αυτό

 1555529_602454473160973_1609142238_n

Το χωριό βρίσκεται στο βορειοδυτικό τμήμα της Κρήτης, 18 km από τα Χανιά. Στο χωρίο καταλήγει ο ομώνυμος ποταμός. Στο δέλτα του ποταμού έχει σχηματιστεί ένας φυσικός υδροβιότοπος, ο οποίος αποτελεί φυσικό ενδιαίτημα για πολλά είδη πανίδας αλλά και σημαντικό σταθμό για αποδημητικά πουλιά, σμήνη των οποίων μπορεί κανείς να δει να διασχίζουν τον φθινοπωρινό ουρανό σε διάφορους σχηματισμούς.
Στο χωριό βρίσκονται τρεις γέφυρες, κατασκευασμένες σε χρονικό διάστημα σχεδόν 100 ετών. Η παλαιότερη, μεταλλική, γέφυρα κατασκευάστηκε επί Κρητικής Πολιτείας το 1901, έργο πνοής για την εποχή, συνέδεσε την πόλη των Χανίων και την επαρχία της Κυδωνίας με τις επαρχίες Κισσάμου και Σελίνου. Λόγω του μεγάλου πλάτους του ποταμού Ταυρωνίτη (150 μ.) δεν μπορούσε να κτιστεί πέτρινη και γι’αυτό έγινε σιδερένια. Σχεδιάστηκε από τον μηχανικό Μιχάλη Σαββάκη. 

Τα σίδερα μεταφέρθηκαν από τη Γερμανία. Είχε ξύλινο οδόστρωμα πλάτους 3,5 μ. και πεζοδρόμια στα δύο πλάγια πλάτους 60 εκ. Η γέφυρα χαρακτηρίστηκε Νεότερο Ιστορικό Μνημείο για τη σημασία της στη Μάχη της Κρήτης (βρίσκεται στα όρια του αεροδρομίου του Μάλεμε) και της μετέπειτα περιόδου της Γερμανικής Κατοχής. 

Μέρος κατέρρευσε από τους βομβαρδισμούς και αναστηλώθηκε πρόχειρα από τους Γερμανούς. Αργότερα το 1997-8 λόγω της φυσικής φθοράς και της διάβρωσης των ορμητικών νερών, το πληγωμένο μέρος κατέρρευσε και πάλι.

 Το 2000, από τον τότε Δήμο Βουκολιών έγινε πλήρης αποκατάσταση όλης της γέφυρας στην αρχική μορφή της έτσι ώστε σήμερα να μπορεί να προσφέρεται για χρήση από πεζούς και ποδηλάτες.
3888_602454499827637_920023297_n

1623652_602454566494297_1041791840_n

1622058_602454343160986_377170682_n

Στις 20 Μαΐου 1941, από αυτό το χωριό άρχισε η γερμανική επιδρομή στη Μάχη της Κρήτης. Οι Γερμανοί κατόρθωσαν να δημιουργήσουν ένα μικρό προγεφύρωμα στα ανατολικά του Ταυρωνίτη ποταμού και έπειτα κατέλαβαν το αεροδρόμιο του Μάλεμε και το Ύψωμα 107.

1604413_602454409827646_965277174_n

541487_602454609827626_711084655_n

1004975_602454453160975_869557060_n

1505209_602454426494311_1320328858_n

1551760_602454586494295_2126387912_n

1618520_602454549827632_721396211_n

62343_602454206494333_2131127681_n

1002304_602454179827669_2105595468_n

1010057_602459033160517_1077284566_n

1505477_602458929827194_1361924862_n

1536693_602454299827657_1825392894_n

1544295_602458913160529_54042328_n

1544966_602454233160997_783663512_n

1545704_602454329827654_170623775_n

1609591_602454216494332_1288771362_n

1620433_602458979827189_268036358_n


 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ -ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ

Αμερικάνικα Ταξί Στην Ελλάδα Του ΧΘές

 Στην Ελλάδα, κατά τα προπολεμικά χρόνια αλλά και στα πρώτα μεταπολεμικά, τα ταξί και τα αγοραία (χωρίς ταξίμετρο) δημοσίας χρήσης επιβατικά αφορούσαν ένα μεγάλο μέρος επί των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων.


Πριν από τον 2ο Π.Π. υπήρχαν 2.450* τέτοια οχήματα στη χώρα μας εκ των οποίων τα 1.704 σε Αθήνα και Πειραιά. Με τη κήρυξη του Ελληνοιταλικού πολέμου το 65% εξ'αυτών επιτάχθηκε από το κράτος. Αργότερα, κατά τη διάρκεια της κατοχής, κάποια επιτάχθηκαν ή καταστράφηκαν από τους Γερμανούς, ενώ ένα 10% από τα εναπομείναντα καταστράφηκε κατά τη διάρκεια των Δεκεμβριανών το 1944. 

Crete+Chania+Municipal+Agora+1960.

Σε απογραφή που έγινε το 1947 διαπιστώθηκε ότι η Αθήνα και ο Πειραιάς είχαν απωλέσει το 40% του προπολεμικού στόλου. Τα υπόλοιπα βρέθηκαν μετά το πόλεμο σε κακή κατάσταση, όμως εξακολούθησαν (αναγκαστικά) να κυκλοφορούν.
Ως τα τέλη της δεκαετίας του '40 κυκλοφορούσαν πανελλαδικά 3.375 ταξί και αγοραία, εκ των οποίων τα 2.525 σε Αθήνα, Πειραιά και Προάστια. Μάλιστα με το Ν.Δ. 1217/49 η περιοχή της πρωτεύουσας χαρακτηρίστηκε ως κορεσμένη με αυτόν τον αριθμό, που ήταν ήδη αυξημένος σε σχέση με πριν τον πόλεμο.
Πάντως με την απαγόρευση ή τον περιορισμό των εισαγωγών, εκείνη την εποχή, λίγα παλιά αυτοκίνητα είχαν αντικατασταθεί με νέα.
Από τις αρχές της δεκαετίας του '50 αυτό αρχίζει σταδιακά να αλλάζει. Ολοένα και περισσότερα καινούργια ταξί και αγοραία κάνουν την εμφάνισή τους στους ελληνικούς δρόμους.
Τα περισσότερα αφορούσαν μοντέλα αμερικάνικης προέλευσης. Τα νέα εντυπωσιακά ταξί (τα "αεροδυναμικά") θα πλημμυρίσουν τις ελληνικές πιάτσες μέχρι και τα τέλη των '50s.
Δεν είναι λίγες οι φορές που ο φωτογραφικός φακός απαθανάτισε τα ταξί και τα αγοραία εκείνης της εποχής, αλλά και τους οδηγούς τους. Ας κάνουμε λοιπόν ένα ταξίδι στο χρόνο ψάχνοντας για... ταξί.


Athens+Eirinis+Sqr.+Taxis
Πιάτσα ταξί στη πλατεία Ειρήνης στην Αθήνα, τη δεκαετία του '50. Τα περισσότερα αφορούν μοντέλα της Chevrolet. 

Athens+Xolargos+Taxis+1952
Οδηγοί ταξί (ή αγοραίων?) με τα οχήματα τους στο Χολαργό, το 1952. Πρώτη στη σειρά, μια Plymouth του 1948.

Chevrolet+Bel+Air+Taxi+50s
Ταξί Chevrolet 210, μοντέλο 1953, της σειράς Bel Air.

Chevrolet+Taxi_Greece_Old
Επίσης Chevrolet 210 (το μοντέλο του 1954) μετά του οδηγού της κάπου στην ελληνική επαρχία.

Asklipiou_Old
Ταξί μάρκας DeSoto (μοντέλο Powermaster 8 passenger του 1954) στην Ασκληπιού, στο κέντρο της Αθήνας. 

Athens+Taxi+1959
Ταξί στην Αθήνα του 1959. Μπροστά, άλλο ένα τεράστιο DeSoto, μοντέλο Suburban Sedan του 1950. Πίσω του, ένα Chevrolet Fleetmaster Sedan του 1948.

Athens+1970+Taxis+gn
Πιάτσα ταξί στην Αθήνα, το 1970. Μια παλιά Chrysler 4 door Sedan (μοντέλο γύρω στο 1947-1948) ανάμεσα σε καινούργια ευρωπαϊκά.

Crete+Chania+Municipal+Agora+1960.
Χανιά γύρω στο 1960. Ταξί εν αναμονή έξω από τη Δημοτική Αγορά της πόλης. Όλα (πλην ενός) αμερικάνικα. Μοντέλα από τα τέλη της δεκαετίας του '40 έως τα τέλη της δεκαετίας του '50, με χαρακτηριστικότερα αυτά της Chevrolet και της Plymouth.

Pylos+Messinia+Tazi+70s
Αμερικάνικο ταξί Dodge Polara, μοντέλο 1964, στη Πύλο της Μεσσηνίας κατά τη δεκαετία του '70.

Athens+Taxi+1950s
Πιάτσα ταξί στην Αθήνα, τέλη δεκαετίας '50. H Plymouth Savoy του 1957 και ο οδηγός της.


Greece+Chevrolet+50s
Chevrolet Deluxe 1951.


Βilly.
(photos αρχείο Billy Files)