Παρασκευή 16 Αυγούστου 2024

Διήμερο τουρνουά μπάσκετ 3χ3 στις 17 και 18 Αυγούστου- Στην πλατεία Αρμί και οι “κούπες” του μπασκετικού Παναθηναϊκού

 Στην πλατεία Αρμί εκτός του διήμερου τουρνουά θα εκτεθούν οι δυο τελευταίες “κούπες” του μπασκετικού Παναθηναϊκού, αυτή της Ευρωλίγκας και του Ελληνικού πρωταθλήματος.


Το γήπεδο μπάσκετ θα στηθεί για ένα διήμερο στην πλατεία Αρμί.


Το Τουρνουά 3×3 Basketball «Cretan Series» συνδιοργανώνεται από την Περιφέρεια Κρήτης, τον Δήμο Ανωγείων και τη Nets Company, τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καλαθοσφαίρισης και της Ένωσης Καλαθοσφαιρικών Σωματείων Κρήτης και έχει ως μεγάλους υποστηρικτές την εταιρεία Fresh Snack και το choco BIG!




Στην παρουσίαση θα είναι ο δημοσιογράφος Βασίλης Σκουντής.

Δηλώσεις συμμετοχής στο τουρνουά στον παρακάτω σύνδεσμο:

Cretan Series 3×3 – Ανώγεια 17&18/8/2024

Γευστικό Βραδάκι στο λίμανι της καρδιάς μας

Το λιμάνι του Ηρακλείου, Πολυσύχναστο σημείο, γεμάτο καφέ, ταβέρνες με κρητικές νοστιμιές, αλλά και μνημεία που σώζονται από διαφορετικές περιόδους. 

Το Ηράκλειο με τη διαχρονική ομορφιά, την πλούσια ιστορία,  τη μαγευτική ατμόσφαιρα, την καλοδιατηρημένη βενετσιάνικη αρχιτεκτονική, προσφέρει μια απολαυστική συγχώνευση παρελθόντος και παρόντος.


















 

«ΜΝΗΜΗ ΕΣΤΙ…» των Αντώνη Αλιβρούβα & Δημήτρη Αστερίου στο Καθολικό της Μονής του Αγίου Φραγκίσκου στα Χανιά

  «ΜΝΗΜΗ ΕΣΤΙ…»: Εικαστική έκθεση σύγχρονης τέχνης των Αντώνη Αλιβρούβα & Δημήτρη Αστερίου στο Καθολικό της Μονής του Αγίου Φραγκίσκου, στα Χανιά, 19-28 Αυγούστου 2024. Εγκαίνια: 24 Αυγούστου, στις 20.00. Ωράριο λειτουργίας: Καθημερινά, 12.00-20.00 (Τρίτες κλειστά). 


Με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης, και ειδικό-έντυπο χαιρετισμό του Περιφερειάρχη Κρήτης, αξιότιμου κ. Σταύρου Αρναουτάκη, στο βιβλίο τέχνης-εικαστικό κατάλογο της έκθεσης.

 


Επιμέλεια: Μαρία Δρακάκη, Γεώργιος Ορφανίδης 

 

Η έκθεση αποτελεί την τρίτη κατα σειρά δράση του συμπεριληπτικού εγχειρήματος «ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΔΥΟ», το οποίο εκτυλίσσεται πάντοτε υπό την επιστημονική επίβλεψη του Μουσείου Σχολικής Ζωής Δήμου Χανίων. Η έκθεση, παράλληλα, πραγματοποιείται σε συνδιοργάνωση με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων, και με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης. 


Για τις ανάγκες της έκθεσης κυκλοφορεί δίγλωσσος (ελληνικά-αγγλικά) εικαστικός κατάλογος (art book), σε γραφιστική επιμέλεια του Νίκου Ιγγλεζάκη, όπου συμπεριλαμβάνονται και επιστημονικά κείμενα των επιμελητών. Η έκδοση του καταλόγου έγινε με επιχορήγηση από το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κρήτης.

 

 

Οι επιμελητές, Μαρία Δρακάκη και Γεώργιος Ορφανίδηςμεταξύ άλλων, έχουν δηλώσει για την έκθεση:

 

‘Μέλημα μας είναι μέσω μιας ελεύθερης διεργασίας – πρόσληψης και απόκρισης – των συμμετεχόντων και του κοινού στο πλαίσιο πολλαπλών ενσώματων εμπειριών που θα αφυπνίσει ο χώρος, να συνδιαμορφώσουμε ένα νέο εκθεσιακό αφήγημα που θα δώσει έμφαση στο ιδιαίτερο αρχιτεκτόνημα, και θα αφουγκραστεί την ψιθυριστή συνομιλία του μνημείου με τον άνθρωπο στον χωροχρόνο. Με άλλα λόγια, κάνουμε λόγο για μια νέα σημασιολογική αφήγηση ζωγραφικών έργων των δημιουργών Αντώνη Αλιβρούβα και Δημήτρη Αστερίου, στον ρου της εξέλιξης του εγχειρήματος του πολιτισμικού πρότζεκτ της συμπερίληψης που παρουσιάζεται μέσω συνεχόμενων δράσεων στο ευρύ κοινό και επισήμως ήδη από το 2023 υπό τον τίτλο «ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΔΥΟ». 


Ήτοι, για ένα ρηξικέλευθο αφήγημα που θα χτίσει οπτικά και νοητικά νέες αναγνώσεις και νοηματοδοτήσεις με τη διαμεσολάβηση και την εννοιολόγηση της σύγχρονης τέχνης, πέρα όμως από το προφανές, από το άκρως ορατό.

 

Πιο συγκεκριμένα, οι εικαστικές εκθέσεις παρέχουν τη δυνατότητα της  συμπαρουσίασης καλλιτεχνικών έργων από δύο δημιουργούς (ή πολλαπλές δυάδες), από τους οποίους ο ένας αντιμετωπίζει κάποιο «εμπόδιο» στη ζωή· με στόχευση την ισότητα ευκαιριών στην καλλιτεχνική δημιουργία ως έκφραση και επικοινωνία. 


Ως εκ τούτου, προσφέρεται συστηματικά η ευκαιρία στους δημιουργούς με «εμπόδια-ιδιαιτερότητες» στη ζωή να πρωταγωνιστούν ισότιμα στα πολιτισμικά και παιδαγωγικά δρώμενα της κοινότητας, αλλά και στους δημιουργούς χωρίς αυτά τα «εμπόδια-ιδιαιτερότητες»  – φυσικά και στο ευρύτερο κοινό – να εμπνέονται από τη διαφορετικότητα και να αντλούν δημιουργική δύναμη από τις ιδιαίτερες ικανότητες των συνοδοιπόρων τους στο ταξίδι της εκθεσιακής αφήγησης.

 

Για το Μουσείο Σχολικής Ζωής δυνατό κίνητρο για την έκθεση «ΜΝΗΜΗ ΕΣΤΙ» αποτελεί η αφετηρία μιας ανεξίτηλης μνημονικής εγγραφής σε μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών και μαθητών από Ελλάδα, Ισπανία και Πορτογαλία, που τη δεκαετία του 2000 σηματόδοτησε ένα τριετές δυναμικό και καινοτόμο σχέδιο σχολικής ανάπτυξης  μεταξύ τεσσάρων σχολείων με τον τίτλο «Η τέχνη μέσα από την πολιτιστική μας κληρονομιά: αρχιτεκτονική, γλυπτική, ζωγραφική. 


Πρόγραμμα Socrates-Comenius (2003-2006)», ιχνηλατώντας την κρίσιμη σημασία της ερμηνείας μέσα από τον αέναο  διάλογο της πολιτιστικής κληρονομιάς με τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Σκοπός του ευρωπαϊκού προγράμματος η σπουδή  της αρχιτεκτονικής, γλυπτικής, ζωγραφικής τέχνης στην καθημερινή σχολική πράξη εντός της σχολικής κοινότητας με υιοθεσίες μνημείων από κάθε χώρα και με κοινό άξονα, και κατά προτεραιότητα τη θρησκευτική χρήση του/των μνημείων επιλογής τους’.

 

Επιπλέον, η επιμελήτρια Μαρία Δρακάκη θα διοργανώσει ειδικά σχεδιασμένα εργαστήρια βιωματικού χαρακτήρα (ερμηνευτικά μονοπάτια), τα οποία απευθύνονται σε ομάδες, ενηλίκων, παιδιών-εφήβων και/ή οικογενειών. Για τις ακριβείς ημερομηνίες διεξαγωγής των εν λόγω εργαστηρίων θα υπάρξει προσεχώς ειδική ανακοίνωση στον επίσημο ιστότοπο του Μουσείο Σχολικής Ζωής Δήμου Χανίων, https://school-life.gr/. Η συμμετοχή στα εργαστήρια είναι δωρεάν.

 

Τα ερμηνευτικά μονοπάτια «ΜΝΗΜΗ ΕΣΤΙ…» στοχεύουν στην ανοικτή και ισότιμη νοηματοδότηση της εκθεσιακής αφήγησης και της ενθάρρυνσης των προσωπικών συσχετίσεων  των συμμετεχόντων (ενηλίκων, οικογενειών, εφήβων) με το πολυαισθητηριακό βίωμα της ομάδας  στον εκθεσιακό χώρο. Επενδύουν στη σκευή της κάθε ξεχωριστής βιογραφίας του προσώπου που συμμετέχει, χωρίς απαραίτητα την προϋπόθεση της εξειδίκευσης στην τέχνη. Αξιοποιούν όλες τις μορφές τέχνης ως διαμεσολάβηση στην ομάδα για να απελευθερώσουν τη μνήμη, την αντίληψη, την ανάγνωση και τη σχέση μεταξύ ατομικού και συλλογικού.

 

Σας προσκαλούμε να μας τιμήσετε με την παρουσία και την ενεργή συμμετοχή σας σε όλη τη διάρκεια της έκθεσης. Η προϋπόθεση της βιωσιμότητας του εγχειρήματος είναι η δική σας ουσιαστική απόκριση, στην οποία επενδύουμε και σας περιμένουμε για συμμετοχικό σχεδιασμό χωρίς ανισότητες και αποκλεισμούς.

 

Με τιμή,

 

Οι επιμελητές

 

Μαρία Δρακάκη

Γεώργιος Ορφανίδης

 

 «ΜΝΗΜΗ ΕΣΤΙ…» των Αντώνη Αλιβρούβα & Δημήτρη Αστερίου στο Καθολικό της Μονής του Αγίου Φραγκίσκου στα Χανιά

Πολιτιστική εκδρομή στην Αρχαία Ελεύθερνα και περιοδική έκθεση «Η χαρά της ζωής» με σπάνια έργα του Πάμπλο Πικάσο

  Πολιτιστική εκδρομή στην Αρχαία Ελεύθερνα –

Μουσείο και περιοδική έκθεση «Η χαρά της ζωής» με σπάνια έργα του Πάμπλο Πικάσο

Ο Σύλλογος Βιαννιτών Αττικής «Διαβάτης» σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό και Επιμορφωτικό Σύλλογο Αμιρά σάς καλούν να συμμετέχετε στην πολιτιστική εκδρομή την Τετάρτη 21 Αυγούστου 2024 με προορισμό την Αρχαία Ελεύθερνα και το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ελεύθερνας – Ο Όμηρος στην Κρήτη.



Κατά την επίσκεψη σε αυτόν τον μοναδικό προορισμό της Κρήτης θα έχουμε ξενάγηση με πιστοποιημένη ξεναγό στο Μουσείο με την περιοδική έκθεση «Η χαρά της ζωής» που περιλαμβάνει σπάνια έργα του Πάμπλο Πικάσο, καθώς και στον ευρύτερο αρχαιολογικό χώρο.


Η αναχώρηση θα γίνει από τον Αμιρά, ώρα 8.00 και η τιμή συμμετοχής ανέρχεται στα 15 ευρώ ανά άτομο. Υπάρχει η δυνατότητα να επιβιβαστούν οι ενδιαφερόμενοι φίλοι και από το Ηράκλειο, κατόπιν συνεννόησης.


Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής στα τηλέφωνα 6974078998 (Ιωάννα Μικρογιαννάκη) & 6972029368 (Ελένη Αναστασάκη)

Υπεύθυνη διοργάνωσης το μέλος του Συλλόγου μας
Ιωάννα Μικρογιαννάκη


Πολιτιστική εκδρομή στην Αρχαία Ελεύθερνα και περιοδική έκθεση «Η χαρά της ζωής» με σπάνια έργα του Πάμπλο Πικάσο

Κομμένο Μπεντένι, φωτισμός Παρισίου

 IMG_6534


Φωταγωγημένη τσιμεντένια πύλη, με παρισινή ατμόσφαιρα, εκτυφλωτικά για τους οδηγούς φώτα αλλά και συγκεκριμένος φωτισμός για τα γκράφιτι των τσιμεντένιων τείχων.


Γκράφιτι που τουλάχιστον να ήταν κομψά και εναρμονισμένα στο τελικό - όραμα !!! για την ανάδειξη των τειχών.

Η Κρήτη την εποχή των Πειρατών

 Σε τούτη την πανέμορφη γη της Κρήτης, οι άνθρωποι που κατοίκησαν τον τόπο πριν από χιλιάδες χρόνια άφησαν τα σημάδια της παρουσίας τους σε αρχαίες πολιτείες, σε παλάτια και κάστρα, σε χωριά και μοναστήρια.


149824_100877946651964_5812593_n


Από γενιά σε γενιά οι Κρητικοί πάλεψαν με Ρωμαίους, Άραβες, Βενετούς και Τούρκους για να κρατήσουν το νησί τους ελεύθερο. Στο πέρασμα των αιώνων οι Κρητικοί σφυρηλατήθηκαν στο αμόνι του αγώνα με τη φωτιά του πολέμου.
Η κάθε εποχή άφησε τη σφραγίδα της στην ιστορία της Κρήτης. Μέσα στη χιλιόχρονη ροή του χρόνου διαδραματίστηκαν γεγονότα και καθημερινές ιστορίες ανθρώπων και τόπων σχεδόν άγνωστες μέχρι σήμερα.
Μία από τις πιο πολύπαθες περιόδους της κρητικής ιστορίας είναι η αραβοκρατία που διήρκεσε σχεδόν εκατόν σαράντα χρόνια, από το 824 έως το 961.
Η Κρήτη είχε μεταμορφωθεί σε ένα απέραντο σκλαβοπάζαρο θρήνου και μαρτυρίων. Ήταν το φοβερό ορμητήριο των Αράβων πειρατών σε όλη τη Μεσόγειο. Οι Βυζαντινοί χρονικογράφοι της εποχής αποκαλούσαν την Κρήτη “θεόλετον και βαρβαροτρόφον”.
Το χρονικό της συμφοράς άρχισε στην Ανδαλουσία της Ισπανίας, όταν μια εσωτερική κρίση στις σχέσεις των μουσουλμανικών στοιχείων της περιοχής ανάγκασε τον αρχηγό της Gordoba, Αμπού Χαψ Ομάρ, να πάρει το λαό του και να αναζητήσει άλλο τόπο εγκατάστασης. Πήγε αρχικά το 813 στην Αίγυπτο και το 818 κατέλαβε την Αλεξάνδρεια, αλλά οι Αιγύπτιοι κατόρθωσαν να στρέψουν το ενδιαφέρον των πειρατών προς την Κρήτη, για να απαλλαχθούν από τους ανεπιθύμητους επισκέπτες.

Οι Ανδαλουσιανοί πειρατές της Gordoba εισέβαλαν το 824 στην Κρήτη, που ήταν τότε επαρχία της βυζαντινής αυτοκρατορίας και την κατέλαβαν.

263553_410786002327822_256447523_n

Το Βυζάντιο ύστερα από επανειλημμένες εκστρατείες ανακατέλαβε την Κρήτη στις 7 Μαρτίου 961 με τον Νικηφόρο Φωκά, τον μετέπειτα αυτοκράτορα.
Οι πειρατικές επιδρομές στα παράλια της Κρήτης ήταν διαρκείς και στους επόμενους αιώνες, ακόμη και τότε που κατείχε την Κρήτη η θαλασσοκράτειρα Βενετία.
Μουσουλμάνοι πειρατές των αφρικανικών παραλίων εξαπέλυαν αιφνιδιαστικές επιδρομές σπέρνοντας τη φρίκη και τον όλεθρο στο πέρασμά τους. Χιλιάδες αθώοι άνθρωποι οδηγήθηκαν στα σκλαβοπάζαρα της Ανατολής και πολλά χωριά και μοναστήρια της Κρήτης μεταφέρθηκαν στην ενδοχώρα του νησιού σε πιο ασφαλείς ορεινές τοποθεσίες. Κατά το 14ο αιώνα οι επιδρομές των μουσουλμάνων πειρατών αναγκάζουν το Βενετό δούκα της Κρήτης, Nicola Gianni, να ζητήσει από τη Δημοκρατία της Βενετίας τη συνεχή επαγρύπνηση του βενετικού στόλου.
Το 1317 Αλγερινοί πειρατές έχουν κάνει ορμητήριό τους το Γαϊδουρονήσι και λυμαίνονται ολόκληρη την περιοχή. Η Βενετία παραχώρησε τότε το νησί στον Andrea Dandolo, με την υποχρέωση να εκδιώξει τους πειρατές και να οικοδομήσει πύργο για την προστασία του νησιού. Παράλληλα οι Αρχές πήραν μέτρα για την προστασία των ακτών. Χτίστηκαν παρατηρητήρια που έκαναν σινιάλο με καπνό όταν έβλεπαν τα πειρατικά καράβια να πλησιάζουν τις ακτές. Ο τότε δούκας της Κρήτης Vlassio Zenno επέβαλε και έκτακτη φορολογία για τον εξοπλισμό δύο γαλερών που θα επιτηρούσαν συνεχώς τα παράλια της Κρήτης.

barbar

Οι επιδρομές των πειρατών συνεχίστηκαν παρά τα μέτρα που έλαβαν οι Βενετοί. Ολόκληρο το 14ο αιώνα και μέχρι τα μέσα του 15ου αποτέλεσαν φοβερή μάστιγα.

Από την πλευρά του, ο σουλτάνος ενθάρρυνε την πειρατική δραστηριότητα προκειμένου να πλήξει τη Βενετία που στηριζόταν στο θαλάσσιο εμπόριο. Οι πειρατικές επιδρομές έγιναν συχνότερες και αγριότερες. Τότε εμφανίστηκαν και οι φοβεροί πειρατές της Μπαρμπαριάς που οδήγησαν χιλιάδες σκλάβους στα σκλαβοπάζαρα της Ανατολής. 

Ένα δημοτικό τραγούδι εκείνης της εποχής εκφράζει τη φριχτή πραγματικότητα:

«Ήλιε που βγαίνεις το πρωί σ’ όλο τον κόσμο δούδεις,

σε όλο τον κόσμο ανάτειλε σ’ όλη την οικουμένη,
στων Μπαρμπαρέσων τις αυλές ήλιε μην ανατείλεις.
Κι αν ανατείλεις ήλιε μου να γοργοβασιλέψεις,
γιατί έχουν σκλάβους όμορφους πολλά παραπονιάρους,
και θα γραθού οι γιαχτίδες σου ‘πο των σκλαβώ τα δάκρυα…».

Το δουλεμπόριο εκείνη την εποχή είχε πάρει τέτοια έκταση ώστε ακόμη και στα
λιμανια της Κρήτης με την ανοχή των Βενετών γίνονταν αγοραπωλησίες ανθρώπων.
Το 1522 οι πειρατές λεηλατούν τα παράλια της Ιεράπετρας και δύο χρόνια αργότερα εφορμούν στο λιμάνι των Χανίων και αρπάζουν δύο καράβια που ήταν αγκυροβολημένα εκεί. Τον Ιούνιο του 1538 εμφανίζεται στο Αιγαίο Πέλαγος ο πιο αιμοβόρος και άγριος πειρατής όλων των εποχών, ο Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα, με ένα στόλο ογδόντα πλοίων. Εξαπέλυσε πρωτοφανείς σε αγριότητα επιθέσεις στα νησιά του Αιγαίου και την Κύπρο και στη συνέχεια στράφηκε προς την Κρήτη. Επιτέθηκε στα Χανιά, το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο και κυρίευσε το φρούριο της Σητείας που δεν είχε ισχυρή άμυνα. Λεηλάτησε και έκαψε τα χωριά της περιοχής και οδήγησε χιλιάδες Κρητικούς στα σκλαβοπάζαρα της Συρίας και της Αλγερίας.

Οι πειρατές έχοντας αντιληφθεί ότι η Βενετία δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει τις επιθέσεις τους αποθρασύνονται. Το 1562 εμφανίζεται ο διάδοχος του Μπαρμπαρόσα, Dragut Reiss, ο οποίος λεηλάτησε τα χωριά του Ρεθύμνου και της επαρχίας Αποκορώνου των Χανίων, για να ακολουθήσει τον Ιούνιο του 1571 και η επιδρομή του Αλγερινού Ulouts Ali που, αφού έκαψε τα χωριά της επαρχίας Μυλοποτάμου, εισέβαλε στην πόλη του Ρεθύμνου και την ισοπέδωσε.
Από το 1600 η πειρατεία εξαπλώθηκε στη Μεσόγειο. Εκτός από τους μουσουλμάνους Τούρκους και Άραβες πειρατές, τα εμπορικά πλοία και οι ακτές δέχονταν επιθέσεις και από Μαλτέζους, Ισπανούς ακόμη και Έλληνες πειρατές, όπως έναν Έλληνα από την Πάτμο, ο οποίος αφού ασπάστηκε το Κοράνι άρχισε την πειρατεία μαζί με το γιο του στα νερά της Ρόδου, όπως αναφέρει σε έκθεσή του ο Βενετός Francesco Morozini.
Στις θάλασσες της Μεσογείου εκτός από τους πειρατές δρούσαν και οι κουρσάροι εκδικητές, που έπαιρναν εκδίκηση για τα όσα δεινά προκαλούσαν οι πειρατές.

Ένας από αυτούς ήταν ο Ιωάννης Γιάοντης από την Κάρπαθο, που όργωνε τις θάλασσες καταδιώκοντας τα πειρατικά καράβια. Όταν αιχμαλώτιζε πειρατές τούς άρπαζε από τα μαλλιά και καθώς ήταν μεγαλόσωμος και χειροδύναμος τούς σήκωνε στον αέρα πάνω από τη θάλασσα και έλεγε: «Γιαόντι έκαμες στους χριστιανούς παίρνω την κεφαλή σου». Έτσι του έμεινε το παρατσούκλι “καπετάν Γιάοντης”. 

Pirate_Flag_of_Jack_Rackham.svg

Ένα δημοτικό τραγούδι της Καρπάθου μέχρι σήμερα υπενθυμίζει:

«Ο καπετάν ο Γιάοντης το βουινό τουλούμι,

εφώνιαζε τ’ Αγαρηνού σάλευγε βρε ουρούνι».

Η πειρατεία είχε δημιουργήσει εκείνα τα χρόνια ένα μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα που ήταν η εξαγορά των σκλάβων. Στα νησιά του Αιγαίου οι Βενετοί είχαν επιβάλει ειδική φορολογία για την εξαγορά των σκλάβων, το περίφημο τέλος των Τούρκων (τουρκοτέλι), ενώ στα νησιά του Ιονίου Πελάγους είχαν συσταθεί ειδικά ταμεία με τη φροντίδα των ενοριών. 


Στην Κρήτη για την εξαγορά των σκλάβων βοηθούσαν οι συντεχνίες, όπως η Αδελφότητα των Ναυτικών και πολλοί πλούσιοι Κρητικοί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο άρχοντας Μάρκος Παπαδόπουλος, που πέθανε το 1603. Στη διαθήκη του δέσμευε τους κληρονόμους του να εξαγοράζουν κάθε χρόνο δύο χριστιανούς σκλάβους. 


Η θάλασσα ήταν ανέκαθεν για την Κρήτη ο δρόμος μέσα από τον οποίο ξεδίπλωσε τις δυνατότητες και τον πολιτισμό της, αλλά ήταν και ο δρόμος από τον οποίο ήρθαν στο νησί πολλά δεινά. Σήμερα στις όμορφες ακρογιαλιές της Κρήτης τίποτα δε θυμίζει εκείνους τους σκοτεινούς αιώνες, όμως ο κάθε βράχος και η κάθε ακρογιαλιά έχει και μια ιστορία να σου διηγηθεί.






ΠΗΓΗ: http://agonigrammi.wordpress.com/

Παιδαγωγική Ακαδημία Ηρακλείου - Τουλάχιστον μην υποτιμάτε τη νοημοσύνη μας

 Τουλάχιστον μην υποτιμάτε τη νοημοσύνη μας.


Απαντώντας στο αίτημά μας για τη δημιουργία μεγαλύτερων παραθύρων στο βορινό κτίριο της πρώην Παιδαγωγικής Ακαδημίας, ο Δήμος Ηρακλείου αναφέρει πως τα παράθυρα έγιναν μικρότερα από τα προϋπάρχοντα «εξαιτίας των πολλών μεταλλικών ενισχύσεων που απαιτήθηκαν».


Στην προηγούμενη ανακοίνωσή μας, δείξαμε μόνο έναν χαρακτηριστικό τοίχο όπου θα μπορούσαν να γίνουν μεγαλύτερα παράθυρα. Σήμερα λοιπόν χρειάζεται να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι: Στην πρόσοψη του βορινού κτιρίου υπάρχουν συνολικά 16 τοίχοι (για τις 7 αίθουσες που δημιουργούνται). 


Από αυτούς, μόνο σε έξι (6) τοίχους υπάρχουν εσωτερικά υποστηλώματα (rods) ενώ οι υπόλοιποι δέκα (10) είναι «καθαροί» και θα μπορούσαν άνετα να φτιαχτούν μεγαλύτερα παράθυρα ή/και φεγγίτες.


Για του λόγου το αληθές, τους δείχνουμε στην παρακάτω φωτογραφία (με τους πράσινους αριθμούς). Σε αυτούς τους 10 τοίχους (5 στον όροφο και 5 στο ισόγειο) δεν σχεδιάστηκαν μεγαλύτερα παράθυρα ΛΟΓΩ ΚΟΣΤΟΥΣ και όχι λόγω των υποστηλωμάτων. (παρακάτω και εσωτερικά οι τοίχοι αυτοί, ένας προς έναν


Ο Δήμος Ηρακλείου επικαλείται επίσης τις «πολεοδομικές προδιαγραφές φωτισμού – αερισμού των αιθουσών». Οι… ελάχιστες προδιαγραφές όμως απέχουν πολύ από μια πραγματικά φωτεινή αίθουσα, ειδικά όταν υπάρχει η δυνατότητα να αυξηθεί το φως. Οι εικόνες από τις αίθουσες που δημιουργούνται και κυρίως η σύγκριση με την πρότερη κατάσταση είναι αδιάψευστοι μάρτυρες. 

Οσο για τα παράθυρα στην πίσω πλευρά του κτιρίου, όντως έγιναν μεγαλύτερα από προηγουμένως (όπως ζητήσαμε), όντως συμβάλλουν στον αερισμό των αιθουσών αλλά ελάχιστα έως καθόλου στον φωτισμό αφού είναι σε μικρή απόσταση από τις διπλανές ιδιοκτησίες.



Μπορεί τελικά να μην μας φτιάξετε μεγαλύτερα παράθυρα, μπορεί τελικά να χρειάζεται να ανάβουμε τα φώτα για να γίνει το μάθημα, αλλά τουλάχιστον θα θέλαμε να μην προσβάλετε την λογική και τη νοημοσύνη μας απαντώντας στα δίκαια αιτήματά μας...



  Ξαναλέμε πως το σχολείο θα μείνει εκεί για πολλά χρόνια ακόμα, θα το χρησιμοποιήσουν πολλές γενιές παιδιών και θα είναι ανεπίτρεπτο να έχουν για πάντα σκοτεινές αίθουσες επειδή κάποτε δεν βρέθηκαν μερικές παραπάνω πιστώσεις για κουφώματα.

Σε κάθε περίπτωση ευχαρι ωςστούμε για την άμεση απάντηση.

Ο βοσκός και το κοπάδι - του Γιάννη Τσακτίνη

 163788_120744711331954_8003149_n

Είναι τελείως αδύνατο, όσο είμαι στη ζωή να ξεχάσω το χωριό μου, τα Καπεδιανά, τον τόπο που γεννήθηκα πριν την Κατοχή και να μην θυμάμαι τα όσα βίωσα με τις πιο δύσκολες και δυσάρεστες συνθήκες ζωής που μεγάλωσα μαζί με τους γονείς μου από πριν και μετά την κατοχή.



Η ζωή υποχρέωσε πολλούς να φύγουμε όταν μεγαλώσαμε για αναζήτηση μιας επαγγελματικής εργασίας, για ένα καλύτερο μέλλον. Ορισμένοι που μείνανε, συνεχίσανε το αγροτικό και το κτηνοτροφικό επάγγελμα των γονέων τους.



Μετά την επαγγελματική αποκατάσταση, οι οικογενειακές μου υποχρεώσεις με υποχρέωσαν να μείνω κοντά στην πόλη μας. Αυτό δεν μπήκε ποτέ εμπόδιο ακόμα και τώρα που είμαι ηλικιωμένος να μην είμαι συχνός επισκέπτης του χωριού, της εκκλησίας και της βρύσης του χωριού μου, όπου έχω πολλές αναμνήσεις από τα παιδικά μου χρόνια. 



Όταν είμαι εκεί αισθάνομαι ακόμα ότι είμαι μικρός. Αν όμως τύχει, να μην μεταβώ, πηγαίνει η σκέψη μου εκεί και αφού τελειώσει την επίσκεψή της, γυρίζει πάλι κοντά μου.

61443_420313298041759_1576344456_n

Ομοίως και με τα διπλανά χωριά, συνεχίζουμε να διατηρούμε καλές σχέσεις όπως είχανε και πριν οι γονείς μας. Όσο το επιτρέπει η ηλικία και η υγεία μας, κάνουμε συναντήσεις και μιλάμε πάντοτε για τα όσα βιώσαμε την Κατοχή και γύρω από τη ζωή του επαγγέλματός μας.



Πρόσφατα που γύριζα από το χωριό μου, συνάντησα στο διπλανό χωριό, δεξιά του δρόμου το Δημοτικό σχολείο μου. Θυμήθηκα για να φθάσω εκεί πήγαινα κάθε μέρα με τα πόδια, με την πάνινη τσάντα στο χέρι, να έχει μέσα τα βιβλία και το λίγο φαγητό για όλη την ημέρα.



Στη συνέχεια πήγα στο εκκλησάκι της Παναγίας που είναι στο κάτω μέρος του χωριού για προσκύνημα. Μετά περπάτησα για λίγο τα στενά δρομάκια της γειτονιάς, μήπως και συναντήσω κάποιον από εκεί για να πούμε για το πριν και το σήμερα του χωριού και της ηλικίας μας. Σε λίγο, πιο πέρα, έγινε αυτό που επιθυμούσα.
Έξω από το σπίτι του σε μικρό πέτρινο κάθισμα σκεπασμένο με χαλί-κουρελού του αργαλειού, κρατώντας στο χέρι την κατσούνα του, καθότανε ο Γεώργιος Ε.Χ. 88 ετών σήμερα. Γνωστή η οικογένεια των γονέων του και των παιδιών με την δική μου. Τον πλησίασα και του είπα:



Γεια σου Γιώργη, τι κάνεις; Και απάντησε: Γεια σου Γιαννιώ, και πως σε έβγαλε η στράτα από εδώ; Πράμα σου συμβαίνει; Απάντηση: Όχι, αλλά πέρασα να δω τα μέρη που έζησα μικρός. Απάντηση: Γιάννη, αυτά περάσανε, εδά τι γίνεται; Που γεράσαμε; Γιαννιώ, κάτσε μια και σμίξαμε να σου βάλει μια ρακή ή καφέ η γυναίκα μου. Την φώναξε: Αλεξάνδρα, έβγα να δεις, ποιος μας ήρθε.



Πράγματι, βγήκε πρόθυμη και μου λέει χαρούμενη: καλώς όρισες Γιάννη, στη γειτονιά μας, κάθισα στο διπλανό πέτρινο κάθισμα και μου έφερε καφέ που ήθελα και στον άνδρα της μια ρακή με μεζέ μπουρνέλες.
Αμέσως πιάσαμε την κουβέντα από τα παλιά μέχρι σήμερα για όλα που περάσαμε και που περνούμε και τώρα. 


Μετά από λίγη ώρα του είπα:
582801_310597682346655_1062863621_n

Γιώργο, θέλω να μου επιτρέψεις να σου περιγράψω, πως εγώ μικρός, πριν φύγω για τον στρατό θυμάμαι την οικογένεια σου!
Εντάξει Γιάννη, λέγε μου. Τους γονείς σου και τ' αδέλφια σου, σας θυμάμαι όλους. Είχα ακούσει από τους γονείς μου και από το θείο μου Σκουμπελιανό που λέγανε σαν το κοπάδι του Αριστομανώλη μεγάλο και καλό, άλλο δεν υπήρχε στην περιοχή μας. Το ίδιο λέγανε και για το ζευγάρι που είχατε και ότι όλοι μαζί είχατε συμμετοχή σε όλες τις δουλειές και ακόμα λέγανε ότι τα παιδιά του θα γίνουν σαν τον αφέντη τους. Είναι έτσι όπως τα είχα ακούσει Γιώργο;
Γιάννη, πράγματι το κουράδι μας ήτανε όπως μου είπες. Ο πατέρας μου ήτανε μερακλής σε όλα. Τα πρόβατά μας ήτανε καλή ράτσα. Πάντα άφηνε να έχει σαν πέντε μουνουχόκριους, να τους βάζει τα καλύτερα λέρια, να σέρνουν τα οζά από το σπίτι στο Βρύσινα και το βράδυ με μια σφυρέ, μπαίνανε μπροστά και τα πηγαίνανε στο χωριό στη μάνδρα. Άφηνε και σαν 7 ή 8 βαρβατόκριους για να βατεύουν τα οζά μας. Από τα λέρια καταλαβαίνανε όταν έβοσκε ή όταν περνούσε στο δρόμο το κουράδι μας. Όταν ήτανε να σακάσουμε τ' αρνιά, κρατούσαμε τα καλύτερα θηλυκά για μάνες, να σφάξουμε τις γράδες και τα καλύτερα αρσενικά να φύγουνε οι γέροι κριοί. Τα υπόλοιπα πηγαίνανε στο χασάπη για να ντυθεί και να καλικωθεί όλη η οικογένεια και μας παίρνανε τετράδια και μολύβια για το σχολειό.
Μετά το σάκασμα άρχιζε η αρμεγή, βράδυ πρωί και με τον γάιδαρο πρωί - πρωί πηγαίναμε το γάλα στη χώρα στον γαλατά. Όταν λιγόστευε το γάλα τυροκομούσαμε στο σπίτι να κάνουμε δυο τρία τουλούμια τυρί και η μάνα έκανε μπόλικο ξινόχονδρο να τρώμε τον χειμώνα.

1625556_610240349049052_515955774_n
Γιάννη, εκεί που πηγαίνανε όλα καλά, το καλοκαίρι μια χρονιά, αφήσαμε τα πρόβατα στον Βρύσινα για να πάμε στο πανηγύρι της Αγίας Παρασκευής και μας κλέψανε καμιά πενηνταριά οζά. Από τότε μπήκε γρουσουζά και περάσανε χρόνια για να κάνουμε πάλι καλό κοπάδι.
Το ίδιο, Γιάννη, και το ζευγάρι μας ήτανε πολύ καλό. Σπέρναμε πολλά χωράφια για τον καρπό και για τα άχυρα. Είχαμε και δυο γαϊδάρους που μας βοηθούσανε σε όλες τις δουλειές. Μόνο μια χρονιά έμεινε έγκυος η γαϊδούρα και τα τράβηξε όλα ο γάιδαρος.
Όσο για την κουρά, είχαμε τη βοήθεια όλων των χωριανών και των κοντοχωριανών και εμείς ανταποδίναμε όταν είχανε τη δική τους κουρά.
Όλοι μαζί Γιάννη, πηγαίναμε στις δουλειές κοντά στον αφέντη μας αλλά και όλοι μαζί στο τραπέζι για να φάμε.
Εσύ Γιώργο, έμοιασες σε όλα του πατέρα σου;
Εγώ ήμουνα ο μεγαλύτερος και μου αρέσανε πολύ τα οζά και το ζευγάρι. Όταν αγαπάς αυτό που κάνεις γίνεσαι καλύτερος από τους άλλους.

10603646_722775311128888_5667462490275148838_n+(1)
Είχα και την τύχη Γιάννη που πήρα καλή γυναίκα. Πρώτη σε όλα, στο σπίτι και με ακολουθούσε σε όλες τις δουλειές. Όμως τώρα που γέρασα δεν μπορώ να σαλέψω από τα πόδια μου. Τον παντέρμο τον Βρύσινα, χιλιάδες φορές τον ανέβασα και τον κατέβασα, πως ν' αντέξουν; Τώρα κάθομαι στον καναπέ ή σε τούτο το πεζούλι και με βοηθά η γυναίκα μου που δεν μπορώ.
Πάντως, και εγώ είχα ακούσει γι' αυτό να λένε ότι το κοπάδι και το ζευγάρι του Αριστογιώργη ήτανε από τα καλύτερα του τόπου μας.
Έτσι έφθασε στο τέλος η συζήτηση που κάναμε και μου έκανε πρόταση να μείνω για φαγητό που είχανε ψήσει μπακαλιάρο με τσιτσιριστά χόρτα.
Τους είπα ευχαριστώ, δεν θα καθίσω λόγω των υποχρεώσεων που είχα, τους ζήτησα συγγνώμη για τον πολύ χρόνο παραμονής μου, τους χαιρέτισα με την ευχή όλων μας, σύντομα να συναντηθούμε για την επόμενη παρέα μας.
Όλα τα παραπάνω για εμάς τους ηλικιωμένους αποτελούν αναμνήσεις και δεν είναι εύκολο να ξεχαστούν. Όλα τα βλέπουμε μπροστά μας. Λέμε ότι με τη δύναμη του Θεού και με τις θυσίες των γονέων μας διατηρηθήκαμε στη ζωή και συνεχίσαμε αργότερα τον αγώνα με καλύτερες συνθήκες αυτής.

554776_303638583042565_1220409558_n
Το κοπάδι και ο βοσκός φύγανε από την κορυφή του βουνού και μπήκανε μέσα σε σύγχρονες εγκαταστάσεις για τροφή και ανάπτυξη, εκτός ελαχίστων που παρέμειναν εκεί αλλά με καλύτερες ευκολίες, με στέγαση και διαμονή με δρόμους και μέσων μεταφοράς.
Εμείς οι ηλικιωμένοι γνωρίσαμε και τις δυο εποχές. Τη σημερινή την υιοθετούμε ως καλύτερη αλλά τα οφέλη αυτών διαφέρουν από την ποσότητα και ποιότητά τους που συντελούν ανάλογα για την υγεία μας.

ΡΕΘΥΜΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ
ΦΩΤ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ