Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου 2024

Αναδρομή στα χρόνια που το Φαράγγι της Σαμαριίας είχε ζωή

 Oπως γράφω στον πρόλογο του βιβλίου μου “Μνήμες Σαμαριάς” (Χανιά 2010) όταν το έτος 1952 πέρασα το φαράγγι με την πρώτη μεταπολεμική οργανωμένη εκδρομή, με μάγεψε, μπήκε στην καρδιά μου.



Γι’ αυτό επί 63 χρόνια δεν έπαψα ν’ ασχολούμαι με αυτό και να έχω στη θύμησή μου νωπές τις ώρες που έζησα με τους ανθρώπους του φαραγγιού όταν ακόμη ζούσαν εκεί στο χωριό.

images

Γι’ αυτό έχω αναφερθεί, κυρίως στον τοπικό Τύπο, για προβλήματα ή με περιγραφές στη Σαμαριά και την ευρύτερη περιοχή με περισσότερα από 250 άρθρα και σχόλια που οι τίτλοι τους αναφέρονται στο ως άνω βιβλίο.
Ετσι, διαβάζοντας το δισέλιδο δημοσίευμα της 13ης Φεβρουαρίου στα “Χ.Ν.” για κάποια στοιχεία, στατιστικά κυρίως, που προέκυψαν από δραστηριότητες του Μ.Α.Ι.Χ., ίσως δικαιούμαι να αναφερθώ κι εγώ σ’ αυτόν τον αγαπημένο τόπο.


Ως γνωστό η δημιουργία του Εθνικού Δρυμού Σαμαριάς επραγματοποιήθηκε το 1962 και με πρωτεργάτες τον αείμνηστο γεν. γραμματέα της ελληνικής εταιρείας προστασίας της φύσεως Βύρωνα Αντύπα, τον Κων/νο Μητσοτάκη και Μανούσο Μανουσάκη. 


Η οικογένεια Βίγλη νομίζω αναχώρησε τότε, αλλά οι οικογένειες Γιώργη και Γιάννη Κατσανεβάκη το 1966 αφού έλαβαν τα χρήματα της απαλλοτρίωσης για την έκταση που κατείχαν. Κάποτε ο οικισμός Σαμαράς, π.χ. το έτος 1900 είχε 75 κατοίκους και το 1951, 21, αλλά μερικοί διέμεναν και στην Αγία Ρουμέλη.

999999999999

Οι τότε ιθύνοντες της Δασικής Υπηρεσίας στα Χανιά με αφάνταστη αμέλεια και επιπολαιότητα δεν έπραξαν ό,τι έπρεπε για να διασωθεί ο υπάρχων οικισμός παρά τις προσπάθειες και υποδείξεις μας να κλειδώσουν τα εγκαταλειφθέντα σπίτια για να διαφυλάξουν τον πλούτο της Σαμαριανής παράδοσης που έμεινε σε αυτά, το ανέπαφο αλιτριβιδιό κ.λπ. Επίσης να συντηρήσουν τα οικήματα για να μην χρειαστούν αργότερα μεγάλα ποσά για αναστηλώσεις. 



Ετσι αργαλειοί, ξυλόγλυπτες κασέλες, σκεύη, ακόμη και κουρδιστά γραμμόφωνα, το αλιτριβιδιό κ.λπ., κ.λπ. λεηλατήθηκαν ή καταστράφηκαν από τους διερχόμενους επισκέπτες. Διέσωσα μόνο ό,τι μπορούσα να… φορτωθώ. Εναν τρίφωτο λύχνο με λυχνοστάτη και μερικούς προπολεμικούς δίσκους γραμμοφώνου των 75 στροφών.

Plum1-oikogeneia-katsanevaki



Εκτός αυτού, η βυζαντινή εκκλησία της Οσίας Μαρίας ανασκάφτηκε και χρησιμοποιήθηκε άφθονο τσιμέντο αντί τοπικά υλικά και οι άλλες εκκλησίες κατέρρευσαν.
Τις τελευταίες δεκαετίες άρχισε να γίνεται σωστή περίπου δουλειά, αλλά με μεγάλα έξοδα και με χαμένο πλέον ό,τι παραδοσιακό σκεύος.
Φυσικά δεν είναι καινούργιο ότι το φαράγγι αυτό αποτελεί “μαγνήτη” για τους τουρίστες αλλά είναι “υπόθεση” μισού αιώνα.



Στην αξιόλογη έρευνα του Μ.Α.Ι.Χ. τα ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία και προτάσεις έχουν την αξία των, αλλά όχι για κάτι ουσιαστικό. Εχουμε την απόλυτη εκτίμηση και σεβασμό για τους επιστήμονες που ασχολήθηκαν με αυτήν. Οταν είσαι μέσα στο θέμα για 63 χρόνια τα βλέπεις διαφορετικά όλα. 


Η διαπιστούμενη διαφορά στον αριθμό επισκεπτών για το 2014 από το 2013 με αύξηση 8,41% (148.136) υστερεί κατά 50% από τον αριθμό επισκεπτών των ετών 1990-1993 και 1994.


 Συγκεκριμένα την πενταετία από 1990, η κίνηση ήταν:

* 1990: 297.680
* 1991: 272.298
* 1992: 291.136
* 1993: 297.369
* 1994: 290.401 και
* 1995: 270.100


Plum2-to-neropriono

Το ποσοστό μείωσης είναι φυσικά πολύ μεγαλύτερο γιατί τότε οι τουρίστες στην Κρήτη ήταν στον μισό αριθμό από το πλήθος του 2014.
Δεν γνωρίζουμε γιατί από τότε άρχισε η ετήσια μείωση του αριθμού επισκεπτών. Αυτά που η ταπεινότητά μου έχει να προτείνει είναι:



Πληροφορήθηκα ότι το Πολυτεχνείο Κρήτης, νομίζω, έχει πραγματοποιήσει μελέτη για την αναστήλωση του Κάτω χωριού, οικισμού Σαμαριάς. Ουσιαστικά δηλαδή, το ξαναχτίσιμο γιατί είναι τελείως ερειπωμένα τα λίγα σπίτια για εκατό χρόνια από τότε, περίπου 1913 με ’15, που εγκαταλείφθηκε λόγω βεντέτας. Είναι κρίμα, είναι απαράδεκτο, να πεταχτούν τόσα χρήματα, αφού σε αυτό το δύσκολο σημείο η κάθε δαπάνη θα είναι δεκαπλάσια από μια κανονική, και που δεν θα προσφέρει τίποτα στο φαράγγι όταν υπάρχουν τόσες άλλες ανάγκες.



Και αν ακόμη ενταχθεί σε πρόγραμμα, που με αυτή τη δικαιολογία έχουν γίνει εκατοντάδες άχρηστα έργα, δεν αλλάζει η κατάσταση. Κανείς απολύτως δεν πρόκειται να περάσει από εκεί αφού πρέπει να περάσει απέναντι από την κοίτη του ποταμού για να δει τι; Και στην κοντινή Οσία Μαρία δεν φθάνει σχεδόν κανείς, όχι σε κάποια σπίτια που δεν θα διαφέρουν από αυτά του κεντρικού οικισμού.



Τόσες δεκαετίες η προβολή του φαραγγιού, και τα περισσότερα έργα σε αυτό προσπαθούν να αναδείξουν τη γεωλογική όψη και ομορφιά του φαραγγιού. Αλλά αυτό δεν είναι μόνο βράχια και κάποια ζώα και φυτά. Είχε ζωή, ανθρώπους, πολιτισμό, ιστορία, και πολλών ειδών εγκαταστάσεις και παραγωγή του όποιου πλούτου.

Plum6-sullogi-retsinioy

Γι’ αυτό έπρεπε εξαρχής να έχει δοθεί βάρος στα παρακάτω εκτός από τον πλούτο που χάθηκε από τα σπίτια και που ίσως είναι δυνατόν ακόμη κάτι να γίνει.
• Το υδροπρίονο που εργαζόταν μέχρι που έγινε ο δρυμός και αφέθηκε να καταρρεύσει να ανακατασκευαστεί, αν είναι δυνατόν.



• Το αλιτριβιδιό Καλογεράκη στο χωριό να αποκατασταθεί πλήρως
• Ο νερόμυλος που λειτουργούσε μεταπολεμικά, ένας από τους αρκετούς που ευρίσκονται κοντά στην Αγία Ρουμέλη, όπως του Μανωλέ του Μαλαμά κ.λπ. Είναι κρίμα που κι αυτοί από αμέλεια της υπηρεσίας, στην αρχή εγκαταλείφθηκαν.
• Να κατασκευαστεί – δημιουργηθεί σε κάποια πεύκα, κεντρικά, η εικόνα τού πώς μάζευαν το ρετσίνι σε τενεκεδάκια ή τον φλοιό του πίτυκα. Aναπαράσταση καρβουνοκάμινου και ασβεστοκάμινου καθώς και πιεστηρίου μελιού – κεριού.



• Ο γεννημένος στη Σαμαριά Γιάννης Καλογεράκης, έχει προτείνει από χρόνια να καθαριστεί ο χώρος με το λιόφυτο, απέναντι από τον οικισμό Σαμαριάς, να φύγουν τα νεοφυτρωμένα πεύκα και να κλαδευτούν τα ελαιόδεντρα, να προσφέρουν την εικόνα ενός ακόμη βιοποριστικού προϊόντος του χωριού.

Plum7-texnitos-kataraktisO-grafon


• Να αναδειχθούν, οι σχεδόν καλυμμένες πλέον δυο πέτρινες γέφυρες κοντά στην ακτή Αγίας Ρουμέλης.
• Να καθαριστεί και αναδειχθεί ο χώρος του ναού της Αρτέμιδας και χριστιανικός της Παναγίας και να μην εισέρχονται ζώα εκεί.
• Μερικά στα οποία αναφέρομαι φυσικά δεν αφορούν τα όρια του Δρυμού αλλά και την εκτός ορίων ανάγκη επεμβάσεων.



• Οι επισκέπτες που φθάνουν στην Αγία Ρουμέλη γνωρίζουν ότι εκεί ευρίσκεται όμορφο παραλιακό χωριό, όπου ευτυχώς, δεν φτάνει αμαξιτός δρόμος και ως εκ τούτου δεν υπάρχουν οχήματα και καυσαέρια. Μένουν όμως κατάπληκτοι όταν αντικρίζουν το θέαμα των γεμάτων με κάθε λογής οχήματα, λίγων δρόμων του χωριού. Εκτός από αυτά των ντόπιων, οι επισκέπτες φέρνουν και από τη Χώρα Σφακίων τα δικά τους για να τα έχουν μαζί. Είχε προταθεί, αλλά δεν εφαρμόστηκε, να παρκάρουν στον χώρο του ελικοδρομίου.


Επίσης, άλλο θέαμα τελείως ανάρμο
στο, είναι τα διαφημιστικά πανό, κρεμασμένα πάνω από τους κεντρικούς δρόμους ακαλαίσθητα.
• Τοποθέτηση πληροφοριακών πινακίδων και ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων στην ακτή, την εκκλησία κ.λπ., πέρα από την ανασκαφική έρευνα μέσα στο φαράγγι σε διάφορα σημεία, και κυρίως στην περιοχή Αγίου Νικολάου, που θα πολλαπλασιάσει το ενδιαφέρον για την περιοχή όπως αναφέρθηκα σε προ ημερών δημοσίευμά μου.



• Ο καθαρισμός – επισκευή και σηματοδότηση του μονοπατιού προς το θαυμαστό κτίσμα του τουρκικού κάστρου στην τοποθεσία Πίσκοπος απ’ όπου η θέα είναι υπέροχη. Κάποτε είχε γίνει συζήτηση για τοποθέτηση αναβατορίου ως αυτό. Η βελτίωση προς την παραδοσιακή εμφάνιση των καντινών στην έξοδο από τα όρια του Δρυμού προς Αγία Ρουμέλη και ακόμη και των καταστημάτων – περιπτέρων κ.λπ. στην ακτή. 



Τα τελευταία χρόνια η ανάγκη για περισσότερα οικονομικά οφέλη έφερε και οχήματα που μεταφέρουν επισκέπτες που φθάνουν και μέχρι στον επάνω οικισμό. Καλύτερα να μην υπήρχε και αυτό αλλά τώρα πλέον καθιερώθηκε.

Plum9-Alitrividio-Samarias

Είναι περισσότερα από πενήντα χρόνια που, για λογαριασμό του τότε Υπουργείου Συντονισμού, είχε πραγματοποιηθεί μια υπέροχη πλήρης τετράτομη μελέτη με τίτλο Σφακιά – Σαμαριά για την ανάπτυξη, τουρισμό, με πρωτοποριακές προτάσεις, αλλά, όπως δεκάδες άλλες, ποτέ δεν εφαρμόστηκε. Ο μελετητής ήταν ο Νίκος Χατζημιχάλης, που τον βοήθησα όσο μπορούσα. Ημουν παρών όταν παρακάλεσε τους Αγιορουμελιώτες για ό,τι νέο χτίσουν να τον ενημερώνουν για να τους κάνει δωρεάν σχέδια – μελέτη κ.λπ. για να μην δημιουργηθούν άσχετες από την παράδοση κατασκευές. Κανείς δεν το έπραξε.
• Το θαυμάσιο μικρό μουσείο πέτρας, όπως το ονομάζει η Δασική, στην πάνω Αγία Ρουμέλη δυστυχώς δεν το επισκέπτεται σχεδόν κανείς. Ευτυχώς αυξάνεται η κίνηση στο κέντρο πληροφόρησης – μουσείο στο Ξυλόσκαλο όπου έπρεπε να φθάνουν και όλα τα σχολεία. Ισως καλό θα ήταν τα παλαιά εκθέματα να επανατοποθετηθούν στο κάτω δωμάτιο, νομίζω πως είναι κενό.
Οσο για την περίοδο διάβασης, αυτή θα μπορούσε να επεκταθεί ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες και να επιτραπεί, με ευθύνη των διερχομένων, η κατάβαση CANYONING πράγμα συναρπαστικό για τους λάτρεις αυτού του σπορ και που θα έχει αρκετούς ενδιαφερόμενους.
Αλησμόνητη μου έχει μείνει η εμπειρία από ένα μερόνυχτο αποκλεισμού με φίλο στο χωριό της Σαμαριάς τον Φεβρουάριο του 1974 από φοβερή καταιγίδα που έπληξε το φαράγγι.

Plum10-oikismos-Samarias

Οι αμέτρητοι καταρράχτες από κάθε νεύρο γκρεμνού. Οι κεραυνοί που ο ήχος τους περνούσε από πλαγιά σε πλαγιά με επανάληψη ανατριχιαστικά. Οι φοβεροί όγκοι του νερού που κατεβαίνουν στην κοίτη μαζί με κορμούς δέντρων, βράχια, κλπ.
Τώρα ως προς τον άρχοντα του Δρυμού, τον αίγαγρο (όχι το Κρι – Κρι) εκτός από το σφαγείο στον Καλόκαμπο και το κυνήγι και σε άλλες περιοχές όπως Γκίγκιλο, Ποριά, κ.λπ., είναι κατανοητό ότι η υπηρεσία με το υπάρχον προσωπικό δεν μπορεί να κάνει πολλά πράγματα. Ομως τα αγρίμια σε ορισμένα σημεία κινδυνεύουν από μια απρόβλεπτη αιτία. Την αλματώδη αύξηση των πεύκων και που οι βελόνες τους στο έδαφος εμποδίζουν το φύτρωμα – ανάπτυξη χόρτου που τρέφονται τα αγρίμια.
Ετσι κατά τον Γιάννη Καλογεράκη αναγκάζονται να φτάνουν ψηλά σε σημεία ευάλωτα από λαθροκυνηγούς. Πρέπει να μελετηθεί πώς θα αντιμετωπισθεί αυτό το πρόβλημα.
Ως προς τα “πακέτα” διαμονής στον Ομαλό η Αγία Ρουμέλη, για έστω μια νύχτα αλλά και περισσότερο, θα αναφερθώ στο επόμενο και για τη Χώρα Σφακίων.

 *Διορισμένος – τιμής ένεκεν από το Δασαρχείο Χανίων- άμισθος Επόπτης Πράσινου από το 1969.


http://www.haniotika-nea.gr 

Ο προδότης του Μεγάλου Κάστρου Ανδρέας Μπαρότσης

 %25CE%259C%25CE%25BF%25CF%2581%25CE%25BF%25CF%2583%25CF%2583%25CE%25B9%25CE%25BD%25CE%25B9


Μια σκοτεινή νύχτα ένας άνθρωπος με μαύρη ψυχή έφυγε από το μεγάλο Κάστρο και χάθηκε στο σκοτάδι. Ήταν Βενετσάνος. Ο επίβουλος μηχανικός, ραδιούργος, πολυμήχανος, έξυπνος, φιλοχρήματος Ανδρέας Μπαρότσης , ο προδότης του Μεγάλου Κάστρου. Ήταν Νοέμβριος του 1667. Οι φρουροί δεν ξαφνιάστηκαν που είδαν τον άνδρα αυτόν στις γραμμές τους, είχαν συνηθίσει  σε τέτοιες νυχτερινές επισκέψεις. Ήταν τόσες πολλές οι αυτομολήσεις τον τελευταίο καιρό που θεωρούνταν πια κάτι πολύ κοινό. Λέγανε πως τούτος ο άνθρωπος είχε μια εξαιρετική τεχνική ιδιοφυΐα , ακριβό σχεδιασμό και πολύ φιλοδοξία.

K%C3%B6pr%C3%BCl%C3%BC_Faz%C4%B1l_Ahmed


«…Κι ειπέν του απού του Δερματά μπορεί να μας νικήση,

Όχι από μέσα του γιαλού, αμμ΄απού το Καντόνι

Τ΄ αγίου Πνευμάτου το τειχιό, όπου ΄τον το ροκιόνι.

Κι απού τηνΆμμο αν έλθουνε και ΄κει για να σιμώσουν

όσαις κι α ρίξουν λουμπαρδαίς, δεν ημπορά του δώσου.

Τούτοι δυο τόποι ήτονε κάτω ΄ς  τα περιγιάλια

Και τύχαινε για να το πη τούτο αγάλια ΄γάλια.

Μα το ‘ πε όξω φανερά ο λόγος όπου ΄βγήκε

Και του Μπαρότση  ΄ς τη καρδιά ο δάιμονας εμπήκε,

Γιατ΄ έτονε με το μουσού κι΄ ότ΄ είχανε συντύχη…

…οπού της Άμμος τη μεργιά κι απόυ τον Άγιον Αντρέα ,

Γιατί δεν ήτον φύλαξαις ΄ς  εκέινηςν την μερέαν. ..

Μπαρότσης ο αλύπητος κ έίχεν αποφασίση

Και γίνηκε επίβουλος Ιούδας και προδότης

Κι ΄όξω  την  νύκτα έδωκε και ΄γινε καταδότης.»

     Μαρίνος Ζάνε Μπουνιαλής, Ο Κρητικός πόλεμος

%CE%9C%CE%BF%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%83%CE%B9%CE%BD%CE%B9

Ο Κρητικός Πόλεμος όπως λέγεται ο πόλεμος ανάμεσα στους Ενετούς και τους Τούρκους , όπως όλοι γνωρίζουμε κράτησε είκοσι τέσσερα  ολόκληρα χρόνια και απ΄ αυτά τα 22 αφιερώθηκαν στην πολιορκία της πόλης του Ηρακλείου . Είναι γνωστό επίσης πως από τους βασικούς λόγους που η πόλη « έπεσε » στα χέρια των Τούρκων ήταν μεταξύ άλλων και οι προδοσίες πολλών βενετών, γάλλων  και άλλων που αυτομολούσαν στην αντίθετη μεριά , με πιο γνωστή και οδυνηρή για την εξέλιξη των γεγονότων, αυτήν του Ενετού Μηχανικού Ανδρέα Μπαρότση. Αυτός τους υπέδειξε ποια ήταν τα ευάλωτα σημεία του Μ. Κάστρου και τους είπε από πού πρέπει το κτυπήσουν αν θέλουν αυτός ο πόλεμος κάποτε να τελειώσει και να βρει τους Τούρκους νικητές.

Μέχρι το τέλος του 1667 οι Τούρκοι πολεμούσαν την ΝΔ μεριά των Τειχών στον Προμαχώνα του Παντοκράτορα, Βηθλεέμ και Μαρτινέγκου. Οι δύο άκρες της θάλασσας οι προμαχώνες του Αγίου Ανδρέα και Σαμπιονέρας δεν είχαν δεχτεί επίθεση μέχρι τότε λόγω της ιδιομορφίας του εδάφους , επειδή ήταν βραχώδες και με άμμο. Από τον Ιανουάριο του 1668 από πληροφορίες πολλών αυτομόλων και κυρίως του Ανδρέα Μπαρότση ο  Μ. Βεζίρης  αλλάζει τακτική ακολουθώντας τις οδηγίες του. Ο Μπαρότσης γνώριζε πολύ καλά τα μηχανικά έργα αμύνης και λέγανε πως η στρατηγική του ιδιοφυία  ήταν αναμφισβήτητη. Ο φθόνος, η πλεονεξία η απόκτηση πολλών χρημάτων και τιμαρίων πιθανόν να τον οδήγησαν σε τέτοια προδοτική δράση.  Αποκαλύπτει λοιπόν στους Τούρκος όλες τις αδυναμίες του αμυντικού συστήματος των Ενετών και μάλιστα υπάρχει αναφορά σε κείμενα του Pavanello  ότι χάραξε πάνω σε μαλακό λίθο λεπτομερές σχέδιο της πόλης για να κατατοπίσει τον Μεγάλο Βεζίρη.  Φτιάχνουν επιχωματώσεις μεγάλης κλίμακας, κτίζουν ισχυρά λίθινα βάθρα για να στηρίξουν τα κανονιοστάσια τους, και υψηλούς πύργους απέναντι από τα δύο άκρα τοποθετώντας σ΄ αυτούς τα πυροβόλα τους έτσι ώστε να προκαλούν συνεχείς ζημιές στους δύο προμαχώνες.

Για την πράξη του αυτή ο Μπαρότσης αμείφτηκε πολύ καλά από τον Κιοπρουλή. Η ανταμοιβή και το δώρο που πήρε  δεν έμοιαζε με κανενός άλλου. κδόθηκε ειδικό αυτοκρατορικό μπεράτι που τον κατέτασσε σε ιδιαίτερη τιμητική σειρά και θέση που ακόμα και μουσουλμάνος σπάνια θα μπορούσε να έχει. Συνήθως δεν χορηγούνταν τιμάρια και φέουδα στους Χριστιανούς αλλά αυτή εδώ ήταν μια πολύ ιδιαίτερη περίπτωση. Ο Κιοπρουλής τον θεώρησε φίλο του και μια από τις διακρίσεις του ήταν ο τίτλος : « Ο τύπος και ο υπογραμμός του έθνους των Χριστιανών ο Ανδρέας* ».Το δε φέουδο που του παραχωρήθηκε βρισκόταν στην επαρχία Τεμένους  και συγκεκριμένα το χωριό Επάνω Αρχάνες  με την κοινοτική του περιφέρεια καθώς και μια μεγάλη έκταση δυτικά του Κανλί – Καστελλίου.

%CE%91%CE%B3.%CE%91%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%AD%CE%B1

Στα Τούρκικα Αρχεία Ηρακλείου σύμφωνα με τον Ν.Σταυρινίδη οι Μπαρότσηδες ήλθαν
στην Κρήτη σαν άποικοι ευγενείς στα 1252 , περίπου 41 χρόνια μετά την κατάκτηση του νησιού από τους Ενετούς. Ο πρώτος Μπαρότσης που εγκαθίσταται στην Δυτική  Κρήτη ονομάζεται Ανδρέας και   δίδεται σ  αυτόν δύο καβαλλαρίες , δηλ. δύο φέουδα που ήταν τα χωριά Μυριοκεφάλα, Αργυρούπολη, Άγιος Κωνσταντίνος και Ρούστικα του Ν. Ρεθύμνης .Ακόμη και σήμερα μια ολόκληρη συνοικία της Αργυρούπολης ονομάζεται « Μπαροτσιανά». Επίσης υπάρχει και μια εκκλησία στην ίδια συνοικία με το όνομα « Η Παναγία του Μπαρότση». Μέχρι και το 1941 στο χωρίο Αργυρούπολη σωζόταν το μέγαρο Μπαρότση το οποίο κατεδαφίστηκε από τους Γερμανούς για να χρησιμοποιηθούν τα υλικά σε ένα κέντρο διασκέδασης. Σα Ρούστικα υπάρχει η τοποθεσία « Μπατσουναριά » και μια μεγαλοπρεπής βρύση με πολλά εδώλια που φέρει την επιγραφή Φραγκίσκος Μπαρότσης και χρονολογείται το 1509. Οι Μπαρότσηςδες συναντούνται και σε άλλα μέρη της Κρήτης, όπως στο μοναστήρι της Κεράς Γωνιάς Κισάμου στα 1659, αλλά και στο Μεγάλο Κάστρο που στο μόνο έγγραφο που σώζεται αναφέρεται ότι ανήκαν στην τάξη των « πολιτών». Στο Μεγάλο Κάστρο υπήρχε επίσης μια ορθόδοξη εκκλησία « η Παναγία η Μπαροτσανή » που πιθανόν στο ίδιο κτίσμα ή τοποθεσία υπήρχε και η οικία Μπαρότση.


Ο Ανδρέας Μπαρότσης που θα απασχολήσει εμάς ανήκε δογματικά και φυλετικά στην οικογένεια των Βενετσιάνων Μπαρότσηδων και μάλιστα οι ιστορικοί της εποχής τον θεωρούν Λατίνο στο θρήσκευμα .
Μετά το τέλος  του περίφημου Κρητικού πολέμου σύμφωνα με τα Τούρκικα Αρχεία Ηράκλειου , ο Ανδρέας Μπαρότσης παραμένει στην πόλη για δύο περίπου χρόνια. Προσπαθεί να ζήσει από το φέουδο που του παραχωρήθηκε σαν αμοιβή για την προδοσία του  όμως συναντά πολλές δυσκολίες και από τους Χριστιανούς δουλοπάροικούς του και από τους Τούρκους αγάδες και άλλους ισχυρούς ης εποχής.

%CE%A4%CE%9F+%CE%A3%CE%A0%CE%99%CE%A4%CE%99+%CE%A4%CE%9F%CE%A5+%CE%A0%CE%A1%CE%9F%CE%94%CE%9F%CE%A4%CE%97+%CE%A4%CE%9F%CE%A5+%CE%9C%CE%95%CE%93%CE%91%CE%9B%CE%9F%CE%A5+%CE%9A%CE%91%CE%A3%CE%A4%CE%A1%CE%9F%CE%A5
ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΜΠΑΡΟΤΣΗ

Συνεχίζει να χρηματίζεται για διάφορες υπηρεσίες του , όμως το φέουδό του αν και ήταν προσοδοφόρο δεν του αποφέρει τα έσοδα που εκείνος είχε υπολογίσει. Ειδικά από τα χωριά των Επάνω Αρχανών και Κανλί Καστελλίου όσοι ήθελαν να επισκεφθούν μέρη που οδηγούσαν στο Μονοφάτσι και στη Μεσσαρά έμεναν σ αυτά μαζί με τα ζώα τους και ανάγκαζαν τους κατοίκους Χριστιανούς να τους τροφοδοτούν. Επιπλέον οι τουρκικές αρχές ανάγκαζαν τον Μπαρότση να τους πληρώνει διάφορα ποσά , δημιουργώντας πολλά εμπόδια όταν ήθελε να εισπράξει τα νόμιμα δικαιώματα που τα εισέπρατταν αυτοί οι ίδιοι που θεωρούνταν εισπράκτορες του Δημοσίου. Όλος ο χριστιανικός πληθυσμός μισούσε θανάσιμα τον Μπαρότση ώστε ακόμα και οι δικοί του δουλοπάροικοι τον εγκαταλείπουν και τα χωριά από το φέουδό του αρχίζουν να ερημώνονται . Άρχισε να νοιώθει ανασφαλής στην Κρήτη και ειδικότερα μετά την αποκατάσταση των Ενετών με την Οθωμανική Αυτοκρατορία όταν οι ενετοί έμποροι δεν έλειπαν από τα Κρητικά λιμάνια. Ήξερε πως για τους Ενετούς θα ήταν πάντα ένα « μαύρο πρόβατο» αφού τον θεωρούσαν κύριο υπεύθυνο για τον χαμό του πιο σπουδαίου τους φρουρίου στη  Μεσόγειο θάλασσα. Η αλήθεια ήταν πως ο Μπαρότσης παρακολουθείτο συνέχεια σε κάθε του κίνηση. Ήθελε λοιπόν να φύγει από το νησί και να αλλάξει το φέουδό του με ένα άλλο αυτό της Χίου ή να εγκατασταθεί στην Κων/λη. Φεύγει από την Κρήτη το 1671 για την Ανδριανούπολη πράγμα που οι Βενετσιάνοι πράκτορες πληροφορούνται αμέσως όπως και ο Βάϊλος ( πρέσβης ) της Ενετίας στην Κων/λη. Μάλιστα στις αρχές του Ιανουαρίου του 1672 γίνεται μια απόπειρα δολοφονίας του Μπαρότση από έναν Γάλλο Ευγενή που ονομαζόταν Κόντε , με πιστόλι, την ώρα που έπαιζαν μαζί,  χαρτιά. Ο υπηρέτης του Γάλλου έβαλε μπροστά το χέρι του και ο  Μπαρότσης δεν έπαθε τίποτα.
Επιστρέφει και πάλι στην Κρήτη,  τον  παρακολουθούν άγρυπνα .Ένα μυστικό έγγραφο του αρχείου της Ενετίας αναφέρει πως ο Κιοπρουλής που βρίσκεται στην Πολωνία χρειάζεται τη γνώμη του Μπαρότση για ο φρούριο Καμενέτζ που  πληροφορείται από ένα Γάλλο αρχιμηχανικό. Μεταφέρεται στην Κων/λη με γαλέρα και συναντιέται με τον Μεγάλο Βεζίρη. Του χαράζει μάλιστα πάνω σε πέτρα το φρούριο του Καμενέτζ για να δει ο Κιοπρουλής αν ήταν το ίδιο με αυτό που έλεγε ο Γάλλος μηχανικός και τωρινός προδότης σχεδίων. Η βοήθεια του Μπαρότση αποδείχτηκε τόσο πολύτιμη που το κάστρο έπεσε στα χέρια των Τούρκων, καταστώντας τον Μπαρότση απαραίτητο τεχνικό σύμβουλο του Μ. Βεζίρη. Είναι η στιγμή που βρίσκει την ευκαιρία ο Μπαρότσης να ζητήσει την εγκατάλειψη του φέουδού του στην Κρήτη παραθέτοντας ένα σωρό λόγους και να του δοθεί αυτό της Χίου. Ο Μ. Βεζίρης όμως δεν εκπληρώνει την επιθυμία του αμέσως και ο Μπαρότσης επιστρέφει ξανά στην Κρήτη φέρνοντας « φιρμάνι » από το Τελωνείο της Κωνσταντινούπολης για αυτό το θέμα. Οι διαταγές αυτές όμως δεν γίνονται δεκτές από τους Γενίτσαρους και Αγωνιστές που έχουν πια εγκατασταθεί στο Μ. Κάστρο . Είναι Γενάρης του 1673. Ο Μπαρότσης ξαναφεύγει από την Κρήτη για την Ανδριανούπολη. Συνεχίζει να είναι ο ευνοημένος του Κιοπρουλή και να τον βοηθά σε όλες τους τις στρατιωτικές επιχειρήσειςμέχρι και το 1676 που ο Φεζίλ Αχμέτ Πασάς Κιοπρουλής πεθαίνει. Η θέση του Μπαρότση γίνεται πολύ δύσκολη τώρα και προσπαθεί αν κερδίσει την εύνοια του νέου πασά Καρά Μουσταφά συνεχίζοντας να προδίδει χίλια δυο σχέδια . Έχει χάσει πια κάθε αίσθημα ανθρωπισμού και χριστιανικής συνείδησης και γίνεται όργανο δολοπλοκιών και πολίτικων βλέψεων και για άλλα κράτη. Τον χρησιμοποιούν οι Γάλλοι που έχουν συμφέροντα να εξωθήσουν την Οθωμανική Αυτοκρατορία κατά των Γερμανών. Έτσι πια αμείβεται από παντού.  Το Σεπτέμβριο του 1677 επιτελούς καταφέρνει να ανταλλάξει το φέουδό του στην Κρήτη με το χωριό Χαλκούση της Χίου. Νομίζει ότι μ αυτόν τον τρόπο θα ησυχάσει πια από τις τύψεις και τις φοβίες του .Οι Ενετοί όμως δεν λησμονούν ανθρώπους σαν αυτό και η ώρα της εκδίκησης φτάνει σιγά σιγά.

%CE%9C%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BD%CE%B9%CE%B1%CE%BB%CE%AE%CF%82

Οι Βενετσιάνοι Βάϊλοι έχουν εξουσιοδοτηθεί από την προϊσταμένη τους αρχή να μην λυπηθούν όσα χρήματα και αν ξοδέψουν στην υπόθεση αυτή, αρκεί να τον εξοντώσουν. Στα 1680 επιχειρείται μια νέα απόπειρα εναντίον του Μπαρότση. Ο Τζιοβάννι Μοροζίνι Πρέσβης της Ενετίας στην Κωνσταντινούπολη, εξαγοράζει με πολλά χρήματα κάποιον Βενετσιάνο Τζουάννε Ντάμπι που ήταν εξόριστος στην Κωνσταντινούπολη  καθώς και ένα εξωμότη του Χασάν Αγά, πρόγονο του Νταμπί και φίλο του Καρά Μουσταφά Πασά. Του βάζουν  μια μέρα στο κρασί μερικές στάλες δηλητήριο, όμως ή λόγω γερής κράσης του Μπαρότση ή γιατί το δηλητήριο δόθηκε σε λίγη ποσότητα ή λόγω παλαιότητας είχε χάσει την δραστικότητά του, ο Μπαρότσης αν και έχασε τις αισθήσεις του και πάλι σώθηκε.


Άλλη μια απόπειρα γίνεται τον Απρίλιο του 1682 που θα είναι και η τελευταία. Του στήνουν παγίδα και τον δηλητηριάζουν ξανά. « …οι γιατροί του βρήκαν ότι είχε εσωτερικές διαβρώσεις, φλογώσεις στο πρόσωπο και η διάγνωσή του ήταν πως έπασχε από κακοήθη πυρετό…άρχισαν τις εντομές και τις καυτηριάσεις. Στο τέλος είπαν ότι το κακό της αρρώστιας βρισκόταν στα έντερα του αρρώστου κι απελπίσθηκαν, δεν πήγε ο νους τους στην πραγματική αφορμή της ασθένειας.* »


Κι όπως δεν είχε κανένα συγγενή , ούτε φίλο κανένας δεν ενδιαφέρθηκε γι  αυτόν. Στην κηδεία του ακολούθησαν μερικοί από τους Βενετσιάνους και η λειτουργία εψάλλει από τον Επίσκοπο μόνο και μόνο από ευσπλαχνία και για να εκπροσωπήσει την παροικία των Καθολικών της Κωνσταντινούπολης.


Η αμοιβή των δύο ανδρών που έβαλαν τέλος στη ζωή του Ανδρέα Μπαρότση ήταν : Στον Χασάν Αγά 2 πουγκιά χρήματα και του Τζουάννε Ντάμπι  εκτός από ημερήσια επιχορήγηση πήρε σαν δώρο και 200 ρεάλια και φυσικά πήρε χάρη για τον υπόλοιπο χρόνο της εξορίας του.


Όλοι όσοι επέζησαν εκείνα τα χρόνια ήταν της γνώμης πως το Μεγάλο Κάστρο δεν έπεσε από σπαθί αλλά από προδοσία .Ο μεγάλος Ρεθεμνιώτης ποιητής του Κρητικού πολέμου Ζάνε Μπουνιαλής λέει τελειώνοντας το υπέροχο έργο των 11.000 στίχων του :

%CE%BC%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%BF%CF%841+001a


Κι ήρθες και με πολέμησες και θέλεις να διγάσαι


Μα πως με πήρες με σπαθί ποτέ σου μην καυχάσαι.


Την  ίδια γνώμη ασπαζόμαστε ως τις μέρες μας.