Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου 2024

Στα υπόγεια του Παγοποιείου Μυστίλογλου στη πόλη του Ηρακλείου

 

«Μην το γκρεμίσετε γιατί δε θα μπορέσει κανείς να το ξαναχτίσει». Η εντολή αυτή, σύμφωνα με το θρύλο, ήταν μια από εκείνες που έδωσε ο Γεώργιος Μυστίλογλου στα επτά παιδιά του, ο άνθρωπος που άφησε τη σφραγίδα του στο σύγχρονο Ηράκλειο κατασκευάζοντας το εργοστάσιο αλατιού και πάγου, γνωστό ως "Παγοποιείον", μιλώντας για τις αρχαίες δεξαμενές που βρίσκονταν στα έγκατα του κτηρίου.
Όπως όλα δείχνουν, ο άνθρωπος αυτός, που ξεκίνησε από τη Μικρά Ασία καταλήγοντας μετά από μια περιπετειώδη ζωή στο Ηράκλειο, ήταν ο πρώτος μετά από αιώνες ολάκερους που είδε τις βυζαντινές, όπως υποστηρίζουν οι αρχαιολόγοι, κιονοστήρικτες, μοναδικές για το είδος τους στην πόλη, δεξαμενές.
Ο Μυστίλογλου, προφανώς κατά τις εργασίες θεμελίωσης του οικοδομήματος που θα στέγαζε το εργοστάσιο και τους επτά ορόφους, όπως σχεδίαζε, ένα για κάθε παιδί, στα 1928, "έπεσε" πάνω στις δεξαμενές κατασκευάζοντας μάλιστα μια σκάλα πρόσβασης, εκείνη που ως τα σήμερα είναι η μόνη για την κάθοδο στο επιβλητικό μνημείο, το οποίο πρώτη φορά είδαν με τη βοήθεια του φακού της "Νέας Κρήτης" και της "ΚΡΗΤΗ TV", οι Ηρακλειώτες.
CACHE_620X620_1_1175980

Το σφράγισμα
Την εποχή εκείνη φαίνεται ότι σφραγίστηκε ο χώρος με τσιμέντο, αφήνοντας μόλις ένα άνοιγμα 40 επί 40 εκατοστά το οποίο καλύφθηκε με σιδεριές που βιδώθηκαν πάνω στο τσιμέντο. Το ενδιαφέρον είναι ότι οι δυο παρακείμενες, βενετσιάνικες, αυτή τη φορά, δεξαμενές χρησιμοποιήθηκαν τόσο από τον Μυστίλογλου όσο και από τους Γερμανούς κατά την κατοχή, μετά την επίταξη του εργοστασίου, για το "Παγοποιείον". Το μνημείο, το οποίο είχε κηρυχθεί διατηρητέο με το γνωστό διάταγμα του 1947, καλυπτόταν από πυκνό μυστήριο, με τις όποιες πληροφορίες είχαν διασωθεί να είναι αποσπασματικές.
neakriti-news-image+%25283%2529
Είναι ενδεικτική η αναφορά του Στέργιου Σπανάκη στο κλασικό πια βιβλίο του "Κρήτη, τουρισμός, ιστορία, αρχαιολογία": «Στη βορεινή πλευρά του Αγίου Τίτου και σε αρκετά μέτρα βάθος, κάτω από το παγοποιείο Μυστίλογλου, βρέθηκε, όταν έσκαβαν τα θεμέλια του παγοποιείου, ένα παλαιότερο οικοδόμημα, με πολλούς κίονες, ωραία κιονόκρανα και θόλους. Πιθανότατα αρχικά ήταν αρχαίος ναός που όταν σκεπάστηκε από τις επιχωματώσεις του χώρου, μετασκευάστηκε και χρησιμοποιήθηκε σαν δεξαμενή. Το αρχαιότατο αυτό μνημείο-κατακόμβη, μπορεί κανείς να το επισκεφτεί με την άδεια του ιδιοκτήτη Μυστίλογλου, κατεβαίνοντας μέσα από το παγοποιείο».
Είναι σαφές ότι κάποιοι είχαν δει τις δεξαμενές, όμως αυτοί ήταν ελάχιστοι και ουδείς είχε τεκμηριώσει την ύπαρξη του μνημείου είτε φωτογραφικά είτε τοπογραφικά ή αρχιτεκτονικά είτε κινηματογραφικά.
neakriti-news-image+%25281%2529


Η αποκάλυψη
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, το μνημείο έπαψε να είναι προσβάσιμο στον οποιονδήποτε όταν το παγοποιείον σταμάτησε τη λειτουργία του ως εργοστάσιο, ενώ το υπόγειο γέμισε μπάζα και παλιά άχρηστα αντικείμενα. Με την ιδιοκτησιακή αλλαγή, οι σημερινοί επιχειρηματίες αποφάσισαν να ανακαινίσουν το χώρο και, λόγω της παλιάς κατασκευής και της εγγύτητας με τον Άγιο Τίτο, βρέθηκαν σε στενή και συνεχή επαφή με τη 13η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και την Εφορία Νεωτέρων Μνημείων.
neakriti-news-image+%25285%2529
Αποφασίστηκε τότε να γίνει η κατάβαση στο χώρο από το μικρό άνοιγμα μέσα από τις σιδεριές, αφήνοντας άφωνους όλους όσοι έζησαν αυτή τη μοναδική εμπειρία. Τότε οι αρχαιολόγοι ζήτησαν αν υπήρχε τρόπος να διασφαλιστεί η είσοδος, συναντώντας όχι μόνο την προθυμία αλλά και τη συμπαράσταση των επιχειρηματιών, που καθάρισαν με δικά τους έξοδα και μεγάλο κόπο το υπόγειο και άνοιξαν την είσοδο με την πλέον ασφαλή μέθοδο, εκείνη της αδιατάρακτης κοπής του τσιμέντου, που την σφράγιζε με τις απαραίτητες βεβαίως υποστυλώσεις. Με στόχο να γίνουν τα αδύνατα δυνατά, ώστε τα παιδιά μας να μάθουν την ιστορία και να διδαχτούν από αυτήν, μέσα από ένα τόσο μοναδικό μνημείο. Και κάπως έτσι ξεκίνησε πριν ένα χρόνο η συγκλονιστική περιπέτεια στην ίδια την ιστορία του Ηρακλείου, η οποία κορυφώθηκε με την κάθοδο του τηλεοπτικού φακού της "ΚΡΗΤΗ TV" και του φωτογραφικού της "Νέας Κρήτης", που αποκάλυψαν στους Ηρακλειώτες το μοναδικό μνημείο που κρυβόταν κάτω από τα πόδια τους αιώνες ολάκερους.

Από τη Μικρά Ασία ως το Ηράκλειο: Η ιστορία του Μυστίλογλου και του Παγοποιείου
Εξίσου συναρπαστική είναι όμως και η ίδια η ιστορία του Μυστίλογλου και του εργοστασίου του. Όπως μας εξήγησε ο υπεύθυνος του "Παγοποιείου" κ. Ντίνος Κάσσαρης, παραθέτοντας τις πληροφορίες τις οποίες πήρε από τον εγγονό του πατριάρχη της οικογένειας, Γιώργο Μυστίλογλου, η ιστορία ξεκίνησε στο χωριό Μυστί, κοντά στη Νεάπολη της Μικράς Ασίας, όπου γεννήθηκε το 1872 ο Γεώργιος Ευγενιάδης. Σύμφωνα με τη συνήθεια της εποχής, το όνομά του μεταλλάχθηκε σε παρατσούκλι ως Μυστίλογλου, δηλαδή «παιδί (-ογλου στα Τουρκικά) από το Μυστί». Από μικρή ηλικία βρέθηκε στην Κωνσταντινούπολη, όπου μετά από διάφορες δουλειές κατέληξε υπάλληλος στο ξυλεργοστάσιο του Γρηγοριάδη, το μεγαλύτερο της εποχής σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Ο Μυστίλογλου γνωρίζει και παντρεύεται την κόρη του Γρηγοριάδη και ξεκινάει την ενασχόλησή του στην επεξεργασία του, πάντα πολύτιμου, αλατιού. Ο Μυστίλογλου είχε αναπτύξει στενές σχέσεις με το σουλτάνο, σε βαθμό που του είχε ανατεθεί η προμήθεια του τουρκικού στρατού, ενώ καθ' υπόδειξή του, δέκα μέρες πριν την καταστροφή της Σμύρνης, έφυγε για την Ελλάδα επιλέγοντας ως προορισμό το Ηράκλειο μαζί με τα επτά παιδιά του.
neakriti-news-image+%25282%2529

Η νέα αρχή
Φτάνοντας στην πόλη, σε ηλικία 50 ετών, αποφασίζει να συνεχίσει την καριέρα του, δηλώνοντας «βιομήχανος ήμουν, βιομήχανος θα ξαναγίνω». Και κάπως έτσι επιλέγει το χώρο για τη δημιουργία του εργοστασίου κατασκευής και επεξεργασίας πάγου μαζί με την εμπορία ψυγείων, για την αποθήκευση ευπαθών προϊόντων και φυτικού ελαίου, της γνωστής μας φυτίνης, την οποία πρώτος έφερε στην Ελλάδα. Ο πάγος εκείνη την εποχή, όπως μας εξήγησε ο κ. Κάσσαρης, δείχνοντάς μας ό,τι απέμεινε από το εργοστάσιο, κυρίως τους αγωγούς και τους αποθηκευτικούς χώρους, παρασκευαζόταν από χοντρό αλάτι και αμμωνία, με ειδική επεξεργασία. Ο Μυστίλογλου αγοράζει το οικόπεδο και το 1928 ξεκινάει την κατασκευή του εργοστασίου, οπότε και κατά τις εργασίες θεμελίωσης φαίνεται ότι ανακαλύπτει τις βυζαντινές δεξαμενές. Προφανώς, λόγω της απόφασής του να μην παρέμβει στο μνημείο, αλλάζει το σχεδιασμό του μη χτίζοντας το επταώροφο οικοδόμημα που σχεδίαζε, με έναν όροφο για κάθε παιδί του, και διαφοροποιεί τη θεμελίωση του εργοστασίου του.
neakriti-news-image+%25284%2529

Χρήματα σε τσουβάλια
Με την ολοκλήρωση της κατασκευής δημιουργεί την "Ομόρρυθμη Βιομηχανική Εταιρεία Ελλάδας (ΟΒΕΕ) Γεώργιος Μυστίλογλου" και μέσα σε λίγα χρόνια απογειώνει την επιχείρησή του. Είναι χαρακτηριστικές μαρτυρίες της εποχής ότι τα χρήματα από τα έσοδα πήγαιναν στην παρακείμενη τράπεζα μέσα σε τσουβάλια, όπου μετρούνταν από τους ταμίες. Ο ίδιος φρόντισε ώστε τα παιδιά του να σπουδάσουν, με τον πρωτότοκο, Αριστομένη, να έχει τελειώσει χημικός μηχανικός και να ασχολείται με τη βιομηχανία.

Η παλιά εθνική
Ένας ακόμα από τους γιους του Μυστίλογλου, ο Διογένης, έχει μια ακόμα πιο ενδιαφέρουσα ιστορία, καθώς σπούδασε μηχανικός εργολάβος και εργάστηκε ως διευθυντής στην τεχνική εταιρεία "Όλυμπος" του Λαμπάκη, η οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία που μας παρέθεσε ο κ. Κάσσαρης, κατασκεύασε την παλιά εθνική Ηρακλείου-Ρεθύμνου. Το Παγοποιείον επιτάχθηκε το 1941 από τους Γερμανούς, με τον Αριστομένη να παραμένει διευθυντής και από την εποχή εκείνη προέρχεται μια επιγραφή η οποία ακόμα σώζεται αναγράφοντας μια παροιμία: «Ο Θεός να μας φυλάει από τον ισχυρό αέρα και την καταιγίδα και από τους αργόσχολους ανθρώπους». Το εργοστάσιο συνεχίζει τη λειτουργία του μετά την κατοχή με την ίδια δραστηριότητα, έχοντας ως προμηθευτές, ειδικά για τα μεγάλα ψυγεία, τον Ελληνικό Στρατό και τους Αμερικανούς της Βάσης της Σούδας, όπως μαρτυρούν ακόμα οι πόρτες των ψυγείων που έχουν σωθεί, ορισμένες από τις οποίες, μαζί με αγωγούς αμμωνίας, έχουν ενταχθεί με αριστοτεχνικό τρόπο στο διάκοσμο του Παγοποιείου που συνεχίζει να λειτουργεί ως καφέ-μπαρ-εστιατόριο.
neakriti-news-image

Η αρχή του τέλους
Το εργοστάσιο μέχρι το 1965 πήγαινε αρκετά καλά, με τον Πατριάρχη της οικογένειας, τον Γιώργο Μυστίλογλου, να έχει αποσυρθεί από την ενεργό δράση το 1948 ή 49. Η διεύθυνση έχει περάσει στα χέρια του Αριστομένη, ενώ το 1968 η επιχείρηση περνάει με τη μορφή ενοικίου στα χέρια ενός Έλληνα ομογενούς από τη Συρία που διέμενε στην Κωνσταντινούπολη, του ψυκτικού Ιωάννη Αντύπα. Η αυλαία πέφτει με τρόπο δραματικό. Σύμφωνα με τις φήμες, ο νέος ιδιοκτήτης, απογοητευμένος από τη συνεχή καθοδική πορεία της επιχείρησης, αποφασίζει να πάρει την εκδίκησή του από την ίδια την εποχή που τον κατέστρεψε με την «εισβολή» των νέων τεχνολογιών και κυρίως των ηλεκτρικών ψυγείων που έβαζαν στον... πάγο τον ίδιο τον... πάγο!. Ένα βράδυ Κυριακής, 23 Νοεμβρίου του 1969, δίνει ρεπό σε όλο το προσωπικό, κλειδώνεται μέσα στο εργοστάσιο και αρχίζει να σπάει με μια βαριά τα μηχανήματα, ένα προς ένα. Ανάμεσά τους και τα έμβολα των συμπιεστών που διοχέτευαν την αμμωνία στις παγοκυψέλες καταστρέφοντας το Παγοποιείο. Όμως η ιστορία δεν τελειώνει εδώ. Ο κίνδυνος που απλώνει τα γαμψά του νύχια για το Ηράκλειο είναι τρομακτικός, με την απειλή μιας φονικής έκρηξης και δηλητηρίασης λόγω της αμμωνίας στην πόλη. Και όπως αναφέρει ο Τύπος της εποχής, «ανακρίσεις επί της όλης υποθέσεως διεξάγει ήδη η Διοίκησις Χωροφυλακής διά το κατά πόσον η διαρροή του αερίου της αμμωνίας υπήρξεν αποτέλεσμα ηθελημένης πράξεως». 
Ο τελευταίος ιδιοκτήτης του εργοστασίου πάγου εξαφανίζεται από εκείνη τη νύχτα και δεν ξανακάνει ποτέ πια την εμφάνισή του. Έκτοτε αναζητείται από την Ιντερπόλ, όπως μας εξήγησε ο κ. Κάσσαρης, χωρίς να βρεθούν ποτέ πια τα ίχνη του. 
Και κάπως έτσι έπεσε η αυλαία του εργοστασίου και μιας ολόκληρης εποχής.

Pagopoieion-9

Του Σταύρου Μουντουφάρη
http://www.neakriti.gr/

Ο Σύλλογος Φίλων Θεάτρου Χανίων παρουσιάζει το έργο των Χάρη και Πάνου Κατσιμίχα “Η Αγέλαστη Πολιτεία και οι Καλικάντζαροι”

 Ο Σύλλογος Φίλων Θεάτρου Χανίων

παρουσιάζει το έργο των Χάρη και Πάνου Κατσιμίχα

“Η Αγέλαστη Πολιτεία και οι Καλικάντζαροι”

 

Παρασκευή 20/12, Σάββατο 21/12 και Κυριακή 22/12/2024

Πνευματικό Κέντρο Χανίων – Αίθουσα «Πολυχρόνης Πολυχρονίδης»

Ώρα έναρξης 19:00 

Είσοδος ελεύθερη

Προαιρετική συνεισφορά τροφίμων μακράς διαρκείας και φαρμάκων

 


Ο Σύλλογος Φίλων Θεάτρου Χανίων, με τη συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Κρήτης – Περιφερειακής Ενότητας Χανίων και του Πνευματικού Κέντρου Χανίων, παρουσιάζει το έργο των Χάρη και Πάνου Κατσιμίχα “Η Αγέλαστη Πολιτεία και οι Καλικάντζαροι”.

Οι παραστάσεις θα δοθούν στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων, την Παρασκευή 20/12/2024, το Σάββατο 21/12/2024 και την Κυριακή 22/12/2024 και ώρα 7:00 μ.μ., με ελεύθερη είσοδο. Οι πόρτες θα ανοίξουν στις 6:30 μ.μ.

Προαιρετική προσφορά τροφίμων για το Κοινωνικό Παντοπωλείο της Αντιπεριφέρειας Χανίων και φαρμάκων για το Κοινωνικό Φαρμακείο Χανίων.

 

Η ιστορία των αδελφών Κατσιμίχα χρησιμοποιεί το θρύλο των καλικαντζάρων με έναν πρωτότυπο και ευρηματικό τρόπο. Το στοιχείο της κατεργαριάς τους παρουσιάζεται ως δημιουργικό, καθώς το αξιοποιεί για να ανατρέψει την παραδοσιακή αντίληψη που τους θέλει πνεύματα πονηρά και υπονομευτικά της χριστουγεννιάτικης ατμόσφαιρας.

Οι καλικάντζαροι, είναι καταδικασμένοι στο αιώνιο πριόνισμα του δέντρου της γης – που θρέφει όμως κάθε Χριστούγεννα όταν επισκέπτονται τη γη για να κάνουν ζαβολιές. Καταφέρνουν να δώσουν χαρά και αισιοδοξία στους δυστυχισμένους και μοναχικούς ανθρώπους μιας πόλης, που έχουν μάθει να ζουν μόνοι και να κοιτάζουν μόνο το συμφέρον τους. Συμπρωταγωνιστές τους στα ανατρεπτικά σχέδιά τους είναι τα παιδιά της μικρής πολιτείας που συμμετέχουν στην εξέλιξη των δρώμενων και κρατούν τελικά καλά φυλαγμένο, το μυστικό της αληθινής ευτυχίας.

Το παραμύθι “Η Αγέλαστη Πολιτεία και οι καλικάντζαροι” γράφτηκε στο Μονπελιέ και μελοποιήθηκε στο Δ. Βερολίνο τα Χριστούγεννα του 1978. Το 1995 ο Χάρης και ο Πάνος μελοποίησαν σε στυλ παιδικού μιούζικαλ το λιμπρέτο τους, δημιουργώντας το πιο όμορφο ηχητικό αριστούργημα.

Με φόντο την Αγέλαστη Πολιτεία, όπου το χαμόγελο και η χαρά έχουν εξαφανιστεί, και τους Καλικάντζαρους που φέρνουν τα πάνω –κάτω, η παράσταση συνδυάζει μουσική, χορό και αφήγηση για να μας θυμίσει τη σημασία της αγάπης, της καλοσύνης και της συνεργασίας.

Η ιστορία μεταφέρει το κοινό σε έναν κόσμο γεμάτο φαντασία και συναισθήματα, όπου οι χαρακτήρες έρχονται αντιμέτωποι με τις συνέπειες της απομόνωσης και βρίσκουν ξανά τη χαρά της ζωής μέσα από την επικοινωνία και την ενότητα. Η υπέροχη μουσική των αδελφών Κατσιμίχα δίνει τον τόνο, δίνοντας στην παράσταση μια δόση…. ΤΡΕΛΑΣ.

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρία Ραμουτσάκη

ΜΟΥΣΙΚΗ – ΣΤΙΧΟΙ: Χάρης και Πάνος Κατσιμίχας

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ – ΑΦΙΣΑ: Ελένη Καρμπαδάκη

ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ: Βιργινία Αληζιώτη


Ο Σύλλογος Φίλων Θεάτρου Χανίων παρουσιάζει το έργο των Χάρη και Πάνου Κατσιμίχα “Η Αγέλαστη Πολιτεία και οι Καλικάντζαροι”

ΦΩΤΑ – ΗΧΟΣ: Κώστας Κοσμαδάκης

 

ΔΙΑΝΟΜΗ:

ΑΦΗΓΗΤΕΣ

Γιώργος Βορνιωτάκης – Ελένη Καρμπαδάκη

ΑΓΕΛΑΣΤΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΑΓΕΛΑΣΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ

Εύα Αναγνωστάκη – Ελένη Βιγλάκη – Απόστολος Μπουζάκης – Έλενα  Παπαθανασίου –

Γιάννης Πατεράκης – Κατερίνα Ποντικάκη – Μαρία Σφέτκου

ΚΑΛΙΚΑΝΤΖΑΡΟΙ

Βασιλική Ζανιδάκη – Μαρία Καποκάκη – Ντένια Καραβασιλειάδη – Εμμανουέλα Κυριακοπούλου – Γεωργία Μυλωνάκη – Ελένη Σεργάκη – Μάριος Φωτάκης – Νίκος Χαριτάκης

 

Και σε ρόλο έκπληξη, η μικρή μας Ιωσηφίνα Ζουμαδάκη

"Σκληρές βιολέτες": Η μουσική παράσταση της σπουδαίας Νένας Βενετσάνου, για 10 μοναδικές βραδιές, στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ

 Η σπουδαία ερμηνεύτρια και συνθέτις Νένα Βενετσάνου επιβιβάζεται για πρώτη φορά στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ και παρουσιάζει στο Θεατρικό Βαγόνι τα νέα της τραγούδια, με γενικό τίτλο «Σκληρές βιολέτες», για 10 μόνο παραστάσεις κάθε Τετάρτη, από 22 Ιανουαρίου μέχρι και 26 Μαρτίου στις 21:00. 


Με ένα πλούσιο καλλιτεχνικό έργο για τη διάδοση της ελληνικής γυναικείας ποίησης, η Νένα Βενετσάνου επανέρχεται μελοποιώντας ποιήματα των γερμανόφωνων ποιητριών Νέλλυ Ζακς, Μάσα Καλέκο, Ρόζε Αουσλέντερ, Έλζε-Λάσκερ Σούλερ, Έντιθ Σέντεργκραντ, Χάνα Άρεντ, Σιμόν Βέιλ, Σάρα Κιρς, Ίλζε Άιχιγκερ, σε μετάφραση της Ιωάννας Αβραμίδου. 



Για οικοδέσποινες αυτών των ποιητριών στην ελληνική γλώσσα διαλέγει τις Ελληνίδες ποιήτριες Βικτωρία Θεοδώρου, Ρίτα Μπούμη-Παπά, Νίνα Ναχμία και Γιοβάννα Καλπαξή, καθώς και την ιστορική μαρτυρία της Μαρίας Τσισκάκη. Όλες αυτές οι ποιήτριες, που επέζησαν τυχαία μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ξανάχτισαν τη σχέση τους με τον κόσμο μέσα από την ποίηση, σε πείσμα όσων πρότειναν τη σιωπή. 


Το έργο τους, που άνθισε σ’ ένα δυστοπικό περιβάλλον, μέσα στα ερείπια του πολέμου και το συναίσθημα της ήττας, ανάστησε την ποίηση που όλοι χρειαζόμασταν και νίκησε τον ολοκληρωτισμό, αποδεικνύοντας ότι η ποίηση είναι αυτό με το οποίο επιβιώνει ο άνθρωπος μέσα στην καταστροφή και το χάος. Όσο και να έχει αποκατασταθεί η θέση των γυναικών στην Ευρώπη, δεν έχουν γίνει αρκετά για την αποδοχή της γυναικείας τέχνης. 


Η τέχνη των γυναικών χάνει το ειδικό βάρος της ως σημείο αναφοράς μέσα στον ευρωπαϊκό κόσμο της λογοτεχνίας του 20ου αιώνα. Ο κύκλος «Σκληρές βιολέτες» της Νένας Βενετσάνου, προσεγγίζει αυτές τις γυναικείες ποιητικές φωνές, που έσπασαν τη γυάλινη οροφή της απομόνωσής τους, με την ακατάβλητη δύναμη του τραγουδιού.


Συμμετέχουν οι μουσικοί:

Γιώργος Τοσικιάν, κλασική κιθάρα

Δημήτρης Παπαλάμπρου, ηλεκτρική κιθάρα

Σόλης Μπαρκής, κρουστά

Παραστάσεις

Θεατρικό Βαγόνι

Κάθε Τετάρτη στις 21:00 (από 22/1/2025 έως 26/3/2025)

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Γενικής Είσοδος: 16€

Προαγορά εισιτηρίων απαραίτητη: - Ηλεκτρονικά στο https://www.more.com/music/nena-benetsanou-sklires-bioletes/

- Τηλεφωνικά στο 2117700000 (Δευτέρα έως Παρασκευή 10.00-18.00)

- Φυσικά σημεία πώλησης more.com

Στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ λειτουργεί επίσης Wagon-Bar & Wagon Restaurant για φαγητό και ποτό. Για κρατήσεις μπορείτε να καλέσετε στα τηλέφωνα 6937604988 & 2105298922.

Προβολή – Επικοινωνία: ArtsPR

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ

Τηλ. 6937604988 & 2105298922 καθημερινά από 6μμ.

Σιδηροδρομικός & Προαστιακός Σταθμός Ρουφ, επί της Λεωφ. Κωνσταντινουπόλεως

10’ με τα πόδια από το ΜΕΤΡΟ Κεραμεικός & από τη στάση Αγίας Μαρκέλλας (λεωφορεία 813, 026)

Δωρεάν πάρκινγκ

Το Τζαμί Τζισταράκη (ή Τζισδαράκη) στην Αθήνα

 Το Τζαμί Τζισταράκη (ή Τζισδαράκη) είναι οθωμανικό τζαμί το οποίο κατασκευάστηκε το 1759 στην πλατεία Μοναστηρακίου, στο κέντρο της Αθήνας. Σήμερα λειτουργεί ως παράρτημα του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης και στεγάζει τη Συλλογή Κεραμικής του Β. Κυριαζόπουλου.


Το τζαμί κατασκευάστηκε το 1759 από το βοεβόδα (Οθωμανό διοικητή) της Αθήνας, Μουσταφά Αγά Τζισταράκη. 


Σύμφωνα με την παράδοση, ο Τζισταράκης χρησιμοποίησε έναν από τους κίονες του Ναού του Ολυμπίου Διός για να φτιάξει ασβέστη για την κατασκευή του κτιρίου, αλλά είναι πιο πιθανό να χρησιμοποίησε έναν από τους κίονες της βιβλιοθήκης του Αδριανού που βρίσκεται δίπλα. 


Στο Χρονικό του Ανθίμου αναφέρεται ότι προήλθε από «μίαν κολόναν απ' εκείνας του Αδριανού», την οποία και ανατίναξαν. Αυτή η πράξη οδήγησε στην καθαίρεσή του από τους Τούρκους, καθώς θεωρήθηκε ιεροσυλία η οποία απελευθέρωσε κατάρες: μια επιδημία πανώλης τον επόμενο χρόνο αποδόθηκε σε αυτό το γεγονός.


Το τζαμί ήταν επίσης γνωστό ως Τζαμί του Κάτω Σιντριβανιού ή Τζαμί του Κάτω Παζαριού εξαιτίας της εγγύτητάς του στην αρχαία Αγορά.


Κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, το κτίριο χρησιμοποιήθηκε σαν αίθουσα συνεδριάσεων για την τοπική δημογεροντία. 


Μετά την ανεξαρτησία της Ελλάδας χρησιμοποιήθηκε ποικιλοτρόπως: εκεί διεξάχθηκε χορός προς τιμήν του βασιλιά Όθωνα το Μάρτιο του 1834 και μετά χρησιμοποιήθηκε ως στρατώνας, φυλακή και αποθήκη.


Το 1915 ανακατασκευάστηκε εν μέρει υπό την επίβλεψη του αρχιτέκτονα Αναστάσιου Ορλάνδου και χρησιμοποιήθηκε για να στεγάσει το «Μουσείον Ελληνικών Χειροτεχνημάτων»· από το 1918 (μετονομάστηκε σε «Εθνικόν Μουσείον Κοσμητικών Τεχνών») μέχρι το 1973.Το 1966 έγιναν μετατροπές στο τζαμί ώστε να προσευχηθεί ο εξόριστος βασιλιάς της Σαουδικής Αραβίας Σαούντ.

Το 1973 η μόνιμη έκθεση και τα γραφεία του Μουσείου Ελληνικής Τέχνης μεταφέρθηκαν στην οδό Κυδαθηναίων 17, ενώ στο τζαμί παρέμεινε συλλογή κεραμικών τα οποία είχαν δωριθεί από τον Β. Κυριαζόπουλο. Το κτίριο υπέστη ζημιές από σεισμό το 1981 και άνοιξε πάλι για το κοινό το 1991.


Λέγεται ότι το τζαμί συνδέεται με την καταστροφή της δέκατης έβδομης κολώνας του Ναού του Ολυμπίου Διός (ο ναός είχε αρχικά 104, αλλά είχαν μείνει ελάχιστες με το πέρασμα των αιώνων), μια και ο Τζισταράκης έδωσε εντολή να την γκρεμίσουν προκειμένου να προμηθευτεί ασβέστη για το μαρμαροκονίαμα των τοίχων του τζαμιού. Μία άλλη εκδοχή, αναφέρει ότι γκρέμισαν κολώνα από την παρακείμενη ρωμαϊκή βιβλιοθήκη του Αδριανού.

Όπως και να 'χει, η πράξη αυτή προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις τόσο από τους Έλληνες όσο και τους Τούρκους. Πίστευαν δε τότε ότι κάθε αρχαία κολώνα που πέφτει απελευθερώνει και μία συμφορά που είναι από κάτω της και αυτό φέρνει «θανατικά» στους κατοίκους της. 


Έτσι, στον βανδαλισμό αυτής της κολώνας αποδόθηκε η επιδημία της πανούκλας που έπληξε την πόλη εκείνη τη χρονιά. Ο Τζισταράκης τιμωρήθηκε από τον Πασά του Ευρίπου, έχασε τον τίτλο του και διώχθηκε από την πόλη.

Το Ρέθυμνο ως ιδανικός τουριστικός προορισμός σε δημοφιλή τουριστική Β2Β εκδήλωση στη Στοκχόλμη

 Το Ρέθυμνο ως ιδανικός τουριστικός προορισμός σε δημοφιλή τουριστική Β2Β εκδήλωση στη Στοκχόλμη


Μια αντιπροσωπευτική εικόνα της πολιτιστικής κληρονομιάς, της φυσικής ομορφιάς, της γαστρονομίας, των σύγχρονων υποδομών και της αυθεντικής φιλοξενίας που προσφέρει το Ρέθυμνο, απέκτησαν οι Σουηδοί επισκέπτες του εκθεσιακού περιπτέρου του Δήμου Ρεθύμνης, στο πλαίσιο της εκδήλωσης Travel News Market (TNM), που πραγματοποιήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου 2024, στο Stockholm Waterfront Congress Centre.



Λαμβάνοντας υπόψη τη διαπιστωμένη αυξητική προτίμηση των Σουηδών ταξιδιωτών για ποιοτικούς και βιώσιμους προορισμούς, όπως το Ρέθυμνο, το Τμήμα Τουρισμού Δ.Ρ., συμμετείχε στην TNM, μια από τις σημαντικότερες B2B εκδηλώσεις τουρισμού στη Σκανδιναβία, με στόχο την προβολή των πολλαπλών δυνατοτήτων του Ρεθύμνου και την προώθησή του ως ιδανικού τουριστικού προορισμού για όλες τις εποχές του χρόνου.




Στον πλαίσιο της εκδήλωσης ο Εντεταλμένος Σύμβουλος Τουρισμού και Πρόεδρος της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Δήμου Ρεθύμνης, κ. Κωνσταντίνος Γασπαράκης και το στέλεχος του Τμήματος Τουρισμού, κ. Μάρθα Παπαδομιχελάκη, είχαν πλήθος προγραμματισμένων συναντήσεων με σκανδιναβικά ταξιδιωτικά γραφεία, δημοσιογράφους και τουριστικούς πράκτορες, από τις οποίες προέκυψαν γόνιμες συνεργασίες.


Στη διάρκεια τους, οι εκπρόσωποι του Δήμου Ρεθύμνης, ανέδειξαν επιτυχώς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Ρεθύμνου με έμφαση στην ιστορία, τον πολιτισμό και τη ή γαστρονομία του τόπου καθώς και στις αρχές της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης τις οποίες υπηρετεί με σύγχρονη ματιά και μέσα ο Δήμος Ρεθύμνης.
Στην παρουσίαση του Ρεθύμνου, λήφθηκαν υπόψη σημαντικά δεδομένα σύμφωνα με τα οποία η σκανδιναβική αγορά είναι η τρίτη μεγαλύτερη αγορά εξερχόμενου τουρισμού στην Ευρώπη, ενώ οι ταξιδιώτικες δαπάνες των κατοίκων της είναι μεταξύ των υψηλότερων στον κόσμο, μπροστά από τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο.


Ενδεικτικό είναι ότι οι σκανδιναβικοί ταξιδιώτες ξοδεύουν 90% περισσότερα χρήματα από τον μέσο Ευρωπαίο τουρίστα για φαγητό, διαμονή και αξιοθέατα.
Επιπλέον, οι Σουηδοί είναι ενημερωμένοι καταναλωτές και αναζητούν αναλυτικές πληροφορίες για τον ταξιδιωτικό τους προορισμό.


Όπως αναδείχθηκε από τις συναντήσεις των εκπροσώπων του Ρεθύμνου που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της TNM, οι Σουηδοί επιλέγουν προορισμούς που τους παρέχουν, εκτός από την θάλασσα και τον ήλιο, τη δυνατότητα να απολαύσουν στιγμές χαλάρωσης και ηρεμίας κοντά στη φύση (π.χ. προορισμοί για Hiking, Biking, Gastonomy, Wellness, Sailing κ.λ.π.).
Αποτιμώντας την παρουσία του Ρεθύμνου στη σκανδιναβική τουριστική εκδήλωση, ο κ. Γασπαράκης, επεσήμανε τα εξής:


“Ο Δήμος Ρεθύμνης συνεχίζει τις στοχευμένες ενέργειες του για την προβολή του Ρεθύμνου στις διεθνείς αγορές. Οι επαφές μας με σκανδιναβούς πράκτορες, δημοσιογράφους και παράγοντες τουρισμού, επέτρεψαν τη δημιουργία ενός δικτύου γόνιμων συνεργασιών με τη Σουηδική αγορά, τις οποίες θα ενισχύουμε διαρκώς, με στόχο την καθιέρωση του Ρεθύμνου, ως κορυφαίου προορισμού για επισκέπτες υψηλής ποιότητας.




Από τις συζητήσεις μας με εξειδικευμένους tour operators, αναδείχθηκε το έντονο ενδιαφέρον τους για εναλλακτικές μορφές τουρισμού όπως ο Συνεδριακός, ο οποίος συνιστά μια δυναμικά αναπτυσσόμενη μορφή τουρισμού, που συνδυάζει την επαγγελματική δραστηριότητα με την τουριστική εμπειρία.


Η ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, αποτελεί για το Ρέθυμνο προτεραιότητα, δεδομένου ότι ο τόπος μας πληροί τις προϋποθέσεις για να τις οργανώσει και να τις προσφέρει, αρκεί να εξασφαλιστούν τα απαιτούμενα χρηματοδοτικά εργαλεία για την υλοποίησή τους.

Εορταστικό κλίμα επικράτησε στο Δημαρχείο της πόλης του Ρεθύμνου.

 Εορταστικό κλίμα επικράτησε στο Δημαρχείο της πόλης του Ρεθύμνου.

Μικροί και μεγάλοι συμπολίτες μας έδωσαν παλμό και χαρά με τις μελωδικές φωνές τους καθώς επισκέφθηκαν τον Δήμαρχο Ρεθύμνης κ. Γιώργη Χ. Μαρινάκη για να ψάλουν τα κάλαντα των Χριστουγέννων και να ευχηθούν για τις επερχόμενες γιορτές.


Η πρώτη επίσκεψη που δέχθηκε ο κ. Δήμαρχος ήταν η χορωδία του Τμήματος Ρεθύμνου της Σχολής Δοκίμων Αστυφυλάκων. Τους νεαρούς και ταλαντούχους δόκιμους που έψαλαν τα πατροπαράδοτα κρητικά κάλαντα, συνόδευσε ο Αστυνόμος Ιωάννης Λιουδάκης.



Η χορωδία, έπαιξε με παραδοσιακά όργανα και τα μέλη της τραγούδησαν επίσης μαντινάδες και κρητικά τραγούδια, με τα οποία έδωσαν τις ευχές τους για υγεία και ευημερία στον Δήμαρχο και σε όλη την τοπική κοινωνία.


Ακολούθησαν οι καλαντιστάδες της ΚΝΕ, οι οποίοι έψαλαν τα δικά τους «αγωνιστικά κάλαντα» στέλνοντας έτσι τα πολιτικά μηνύματα τους για την τρέχουσα επικαιρότητα.


Μοναδική ατμόσφαιρα δημιούργησαν ακολούθως τα παιδιά του 4ου Νηπιαγωγείου Ρεθύμνου. Με δυνατές φωνές έδωσαν το δικό τους παλμό τραγουδώντας τα κάλαντα των Χριστουγέννων αλλά και παιδικά τραγούδια των ημερών, καλώντας μικρούς και μεγάλους να ζήσουν την μαγεία των εορτών.


Τα παιδιά συνόδευσαν εκπαιδευτικοί και γονείς ενώ στο πλαίσιο της εξόρμησης τους σε όλη την πόλη μάζεψαν χρήματα, τα οποία θα διαθέσουν για την αγορά παιχνιδιών που θα χαρίσουν στην Παιδοαιματολογική – Παιδοογκολογική Κλινική του ΠΑΓΝΗ.


Ο κ. Δήμαρχος ευχαρίστησε θερμά του επισκέπτες του για τις μουσικές τους ευχές, τους φίλεψε με κεράσματα κι ευχήθηκε στον καθένα και στην καθεμία ξεχωριστά Καλά Χριστούγεννα με τις οικογένειες τους, υγεία, δύναμη, προκοπή και σταθερή διάθεση για προσφορά στον τόπο μας, τη νέα χρονιά που θα υποδεχθούμε σε λίγες ημέρες.

«Santa Gang: Η «συμμορία» του Αϊ - Βασίλη!»: Το Σάββατο 21 Δεκεμβρίου, στο Ενετικό Λιμάνι Χανίων

 Ο Αϊ - Βασίλης φτάνει στα Χανιά, για να ξεκινήσει φέτος τα Χριστούγεννα, τη διανομή των δώρων στα παιδιά του κόσμου, από την πόλη μας. Η άφιξη του όμως είναι επεισοδιακή, καθώς μια ομάδα εχθρών των Χριστουγέννων, οι Κακόμαυροι, καραδοκούν και προσπαθούν να τον αποτρέψουν.


Το Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου στις 12:00, ο Δήμος Χανίων καλεί όλα τα παιδιά των Χανίων να λάβουν μέρος στο Santa Gang: «Συμμορία του Αϊ – Βασίλη» και να έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε ένα ξέφρενο κυνηγητό με jet skis μες στο Ενετικό Λιμάνι, βοηθώντας τον Αϊ Βασίλη, να ξεφύγει.


Η συμμορία του Αϊ – Βασίλη, ή αλλιώς το Santa Gang, τα παιδιά δηλαδή των Χανίων, ντυμένα στα κόκκινα ή στα πράσινα, θα συνδράμουν στην προσπάθεια του Αϊ - Βασίλη να φτάσει στην προβλήτα και να οδηγηθεί με ασφάλεια στο Χριστουγεννιάτικο Δέντρο του Δήμου Χανίων, στο Γιαλί Τζαμί.



Θα καταφέρει ο Αϊ- Βασίλης να φτάσει στην προβλήτα, πριν τον προλάβουν οι Κακόμαυροι εχθροί των Χριστουγέννων; Θα μπορέσει να ενωθεί με τα παιδιά και να σώσουν τα φετινά Χριστούγεννα;


Ελάτε να βοηθήσετε τον Αϊ - Βασίλη κι αυτός θα σας ευχαριστήσει για τη βοήθειά σας με γλυκίσματα, χυμούς, καραμέλες, χορηγία των ζαχαροπλαστείων και των καταστημάτων: Κρόνος, Μοντέρνο, Παπανικολάκης, Όνειρα Γλυκά, Σκέτη Γλύκα, Κληματσάκης, Select, Καρακατσάνης, Βορεινός, Μίνωα, Άσπρο- Μαύρο, Hans and Gretel, Αρχοντάκης, ΑΓΚΟΠ, ΣΥΝΚΑ αλλά και τον πολύτιμο «Έπαινο του Σωματοφύλακα του Αϊ - Βασίλη»!


Τον ρυθμό της εκδήλωσης θα δώσει ο DJ Άρης Μανουδάκης, ενώ στο δρώμενο θα συμμετέχουν και αθλητές κανοέ-καγιάκ του Ν.Ο.Χ..

💫  Ντυθείτε στα κόκκινα ή στα πράσινα και ελάτε όλοι μαζί να ζήσουμε τη μαγεία των Χριστουγέννων το Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου στις 12:00.

Οι μικροί συμμετέχοντες θα ανταμειφθούν με:

🎁 Γλυκίσματα, χυμούς και καραμέλες

🎖️ Έπαινο του Σωματοφύλακα του Αϊ - Βασίλη