Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2025

Έρχεται ο Δεκέμβριος είναι ο μήνας με τις μικρότερες μέρες και τις μεγαλύτερες νύχτες του χρόνου

 Ο Δεκέμβριος είναι ο μήνας με τις μικρότερες μέρες και τις μεγαλύτερες νύχτες του χρόνου: το χειμερινό ηλιοστάσιο, το φυσικό φαινόμενο που παρατηρείται την 21η Δεκεμβρίου, σηματοδοτεί την ολοένα και μικρότερη απόσταση του Ήλιου από το Βόρειο ημισφαίριο, με αποτέλεσμα η νύχτα εκείνης της μέρας να είναι  μεγαλύτερη όλου του χρόνου ενώ από τις 22 Δεκεμβρίου η μέρα αρχίζει να μεγαλώνει.


%25CE%25A91

Με το φως του Ήλιου σχετίζεται και η γιορτή των Χριστουγέννων, η οποία θεσπίστηκε  κατά τους Βυζαντινούς χρόνους στη θέση της αρχαίας γιορτής του περσικού  θεού Μίθρα, που ήταν ο θεός του φωτός και του Ήλιου και αρχηγός του αγώνα κατά του σκοταδιού. 

Έτσι, από την ημέρα των Χριστουγέννων νικιέται το σκοτάδι, οι μέρες αρχίζουν να μεγαλώνουν και, κατά κάποιον τρόπο, ο Ήλιος ξαναγεννιέται.

%25CE%25971

Το σκοτάδι είναι εχθρός του ήλιου. Τα όντα που συμβολίζουν το σκοτάδι ζουν όλο το χρόνο στα έγκατα της γης και δεν είναι άλλοι από τους καλικάντζαρους της λαϊκής παράδοσης: μαύροι, κουτσοί, μικρόσωμοι, σιχαμεροί, με πεταχτά αυτιά κι περίεργες φάτσες έχουν κάθε λογής κουσούρι. Όλο το χρόνο δεν κάνουν τίποτε άλλο από τα να πριονίζουν το δέντρο που κρατάει τη Γη. 


Κι όταν δεν μένει παρά μια μικρή κλωστίτσα για να κοπεί το δέντρο και να χαλάσει ο κόσμος, τότε την παραμονή των Χριστουγέννων, ανεβαίνουν πάνω στη γη, όπου μένουν δώδεκα μέρες ως την παραμονή των Φώτων. 


Ευτυχώς, αυτό το διάστημα το δέντρο, που συμβολίζει τον Ήλιο, αρχίζει να ξαναμεγαλώνει. Όταν οι καλικάντζαροι, χωνονται πάλι μέσα στη γη  αρχίζουν ξανά να ροκανίζουν το δέντρο της ζωής, το δέντρο του Ήλιου μέχρι τα επόμενα Χριστούγεννα.
(Άλκη Κυριακίδου Νέστορος, Οι 12 μήνες, τα λαογραφικά, Μαλλιάρης Παιδεία)


Οι μεγαλύτερες νύχτες του χρόνου είναι οι ιδανικές στιγμές για να παίξουμε παιχνίδια με σκιές, για να διαβάσουμε βιβλία για τη νύχτα και το σκοτάδι με τον λιγότερο δυνατό φωτισμό,  με ένα κερί, ένα φακό ή ακόμη και με τα φωτάκια από το χριστουγεννιάτικο δέντρο!

Το πρόγραμμα της φωταγώγησης των χριστουγεννιάτικων δέντρων σε Θραψανό, Καστέλλι και Αρκαλοχώρι στις 7, 10 και 14 Δεκεμβρίου αντίστοιχα

 Τα Χριστούγεννα ετοιμάζεται να υποδεχτεί ο Δήμος Μινώα Πεδιάδας, αρχής γενομένης με τη φωταγώγηση των χριστουγεννιάτικων δέντρων που θα πραγματοποιηθούν στα κέντρα των τριών Δημοτικών Ενοτήτων του Δήμου και πιο συγκεκριμένα στο Θραψανό την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου, στο Καστέλλι την Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου και στο Αρκαλοχώρι την Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025, σε συνεργασία με τους Πολιτιστικούς Συλλόγους και τοπικούς φορείς του Δήμου.


Ο Δήμαρχος Μινώα Πεδιάδας Βασίλης Κεγκέρογλου, οι Αντιδήμαρχοι, τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου και οι φορείς του τόπου, προσκαλούν μικρούς και μεγάλους να δώσουν όλοι μαζί το έναυσμα των φωταγωγήσεων. Μάλιστα, οι εκδηλώσεις φωταγώγησης θα συνοδεύονται από πλούσιες δράσεις που θα ψυχαγωγήσουν τους παρευρισκόμενους και οι οποίες θα ανακοινωθούν αναλυτικά τις επόμενες ημέρες.



Οι Φωταγωγήσεις των Χριστουγεννιάτικων Δέντρων:

*Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025, Θραψανό (Κεντρική Πλατεία), ώρα 7:00 μ.μ.
Από τις 6:00 μ.μ. θα πραγματοποιούνται διάφορα δρώμενα για μικρούς και μεγάλους

*Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025, Καστέλλι (Πλατεία Ελευθερίας), ώρα 7:00 μ.μ.Από τις 5:00 μ.μ. θα πραγματοποιούνται διάφορα δρώμενα για μικρούς και μεγάλους

*Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025 (Πλατεία Δημαρχείου), ώρα 7:00 μ.μ.
Από τις 5:00 μ.μ. θα πραγματοποιούνται διάφορα δρώμενα για μικρούς και μεγάλους

Το πρόγραμμα της φωταγώγησης των χριστουγεννιάτικων δέντρων σε Θραψανό, Καστέλλι και Αρκαλοχώρι στις 7, 10 και 14 Δεκεμβρίου αντίστοιχα

ΕΚΕΙΝΟΣ – ΕΚΕΙΝΗ & ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ» - Χριστουγεννιάτικη συναυλία στη Λίμνη Αγίου Νικολάου με αφορμή το άναμμα του Χριστουγεννιάτικου Δέντρου

 ΕΚΕΙΝΟΣ – ΕΚΕΙΝΗ & ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ» - Χριστουγεννιάτικη συναυλία στη Λίμνη Αγίου Νικολάου με αφορμή το άναμμα του Χριστουγεννιάτικου Δέντρου

Στις 6 Δεκεμβρίου 2025 ημέρα εορτασμού του πολιούχου και προστάτη της πόλης Αγίου Νικολάου, ο Δήμος θα πραγματοποιήσει μια ανοιχτή Χριστουγεννιάτικη γιορτή στη Λίμνη για την Φωταγώγηση του Χριστουγεννιάτικου Δέντρου.

Στο εορταστικό πρόγραμμα ξεχωρίζει η συναυλία με τους Παναγιώτη Πετράκη και Τζίνα Φωτεινοπούλου με τίτλο «Εκείνος Εκείνη & τα Χριστούγεννα».

Στην εκδήλωση συμμετέχουν επίσης η Δημοτική Φιλαρμονική Αγίου Νικολάου, η Δημοτική χορωδία, Σχολές χορού (Alegria, Dance Project, Little feat) και ανιματέρ, δημιουργώντας μια ζεστή και φωτεινή χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα.


«ΕΚΕΙΝΟΣ – ΕΚΕΙΝΗ & ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ» σε swing & jazz ρυθμούς
Ο χαρισματικός ερμηνευτής Παναγιώτης Πετράκης και η λαμπερή καλλιτέχνιδα Τζίνα Φωτεινοπούλου παρουσιάζουν μια ξεχωριστή χριστουγεννιάτικη συναυλία γεμάτη swing, jazz και αγαπημένες γιορτινές μελωδίες.
Με την ενέργεια και τη σκηνική τους χημεία, παρασύρουν το κοινό σε μια βραδιά γεμάτη ζωντάνια, λάμψη και γιορτινή διάθεση.
Τη μουσική διεύθυνση υπογράφει ο εξαιρετικός συνθέτης και πιανίστας Ανδρέας Μπουτσικάκης, συνοδευόμενος από μια πενταμελή ορχήστρα που χαρίζει ρυθμό και ατμόσφαιρα.

Το πρόγραμμα της παράστασης περιλαμβάνει κλασικά χριστουγεννιάτικα τραγούδια όπως Jingle Bells, Silent Night, Last Christmas, διεθνείς swing–jazz – latin επιτυχίες όπως Besame Mucho, AWhen I Fall in Love, What a Wonderful World, Brazil, Mambo Brasileiro, αλλά και αγαπημένα ελληνικά swing τραγούδια όπως Πες μου μια λέξη, Έχω απόψε ραντεβού, Θα σε πάρω να φύγουμε, Σου σφυρίζω, Να το πάρεις το κορίτσι, Μ’ αρέσεις και πολλά ακόμη.

Ιδιαίτερη θέση έχουν επίσης οι εντυπωσιακές ορχηστρικές μίξεις όπως Μισιρλού / Caravan, προσφέροντας στο κοινό ένα πολυσυλλεκτικό μουσικό ταξίδι με ρυθμό, λάμψη και γιορτινή ατμόσφαιρα.
Η μουσική παράσταση «Εκείνος – Εκείνη & τα Χριστούγεννα» υπόσχεται να γεμίσει τον χώρο με χαρά, φως και χριστουγεννιάτικη ενέργεια. Ένα μουσικό πάρτι για μικρούς και μεγάλους, που ενώνει κλασικές μελωδίες, αγαπημένα τραγούδια και τη δυνατή σκηνική παρουσία δύο καταξιωμένων καλλιτεχνών.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ
ΤΖΙΝΑ ΦΩΤΕΙΝΟΠΟΥΛΟΥ Τραγουδίστρια–ηθοποιός, σπούδασε κλασικό τραγούδι στο Ωδείο Αθηνών (υψίφωνος lyrico-spinto, δίπλωμα μονωδίας με άριστα παμψηφεί, τάξη Κικής Μορφονιού) και παραστατικές τέχνες (μουσική– υποκριτική–χορό, ΒΑ Honors in Performing Arts με ειδίκευση σε μιούζικαλ και τζαζ) σε πανεπιστήμια του Λονδίνου. Είναι επίσης πτυχιούχος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει συνεργαστεί ως σολίστ με συμφωνικές ορχήστρες και σύνολα σε Ελλάδα και εξωτερικό (Μικρό Θέατρο Επιδαύρου, Ηρώδειο, Ρωμαϊκή Αγορά Δελφών, Kennedy Center Washington) και έχει πρωταγωνιστήσει σε παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και του Φεστιβάλ Αθηνών. Το 2017 πρωταγωνίστησε ως Μουζέττα στην «Μποέμ» στο Περμ υπό τη διεύθυνση του Θεόδωρου Κουρεντζή, ενώ το 2018 και 2019 συμμετείχε στις παραγωγές «Ζ», «Η πριγκίπισσα και το μπιζέλι» και «Έντα Γκάμπλερ».

Έχει συνεργαστεί με την ορχήστρα Johann Strauss Ensemble στο Μέγαρο Μουσικής. Υπήρξε ερμηνεύτρια του ύμνου των Special Olympics (2004), συμμετείχε στην τελετή αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων (2013) και στην ιστορική συναυλία «Όλη η Ελλάδα για τον Μίκη» υπό τον Μίκη Θεοδωράκη (2017). Την περίοδο 2020–2022 δημιούργησε μουσικοθεατρικές διασκευές των όπερων «Τουραντότ» και «Μανόν Λεσκώ», βραβευμένες ως «Καλύτερο Παιδικό Βιβλίο 2023» από το Διεθνές Μουσικό Σωματείο Gina Bachauer. Είναι ιδρύτρια του «Στεκιού μελέτης–μόρφωσης–πολιτισμού» και του ωδείου «Ευμέλεια».

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ
Ηθοποιός και τραγουδιστής από την Αθήνα, με σπουδές στη σχολή Βεάκη και παράλληλη εκπαίδευση στο κλασικό τραγούδι δίπλα στον Κώστα Πασχάλη.
Συνέχισε στο μιούζικαλ στη Νέα Υόρκη ως υπότροφος Fulbright. Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς σκηνοθέτες (Κοραής Δαμάτης, Θωμάς Μοσχόπουλος, Γιάννης Κακλέας, Γιώργος Κιμούλης κ.ά.) και έχει συμμετάσχει σε μεγάλες παραγωγές όπως “Saturday Night Fever”, “Funny Girl”, “Δαίμονες”, “Priscilla, Queen of the Desert”, “Hairspray”, “Γειά, the musical” και «Οι Απάχηδες των Αθηνών» της ΕΛΣ. Έχει συνεργαστεί σε μουσικές παραστάσεις με κορυφαίους Έλληνες καλλιτέχνες (Άννα Βίσση, Στέφανος Κορκολής, Μαρινέλλα, Μίμης Πλέσσας, Νίνα Λοτσάρη, Τάκης Ζαχαράτος κ.ά.).

Από το 2010 συμπράττει σταθερά με τη Λαϊκή Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης σε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει συμμετάσχει σε τηλεοπτικές παραγωγές.


ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΠΟΥΤΣΙΚΑΚΗΣ
Γεννήθηκε στη Βέροια Ημαθίας, αλλά είναι Κρητικής καταγωγής. Σπούδασε πιάνο και θεωρητικά σε διάφορα ωδεία. Μετά τις αρχικές του σπουδές παρακολούθησε τον
κύκλο σπουδών "Μουσική στην εικόνα" και σεμινάρια ενορχήστρωσης στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου, ενώ αργότερα έλαβε μαθήματα διεύθυνσης ορχήστρας και ανάλυσης μουσικού κειμένου από τον αείμνηστο αρχιμουσικό Ανδρέα Παρίδη. Από το 1992 εργάζεται ως πιανίστας σε μουσικές και μουσικό-θεατρικές παραγωγές. Έχει συνοδεύσει πολλούς Έλληνες τραγουδιστές και τραγουδίστριες της έντεχνης, λαϊκής και λυρικής σκηνής. Το 1993 συνεργάστηκε δισκογραφικά με τον Έλληνα βαρύτονο Τζων Μοδινό συνθέτοντας για εκείνον τραγούδια με γενικό τίτλο οι "Ρίζες μας".

Έχει συνεργαστεί ως πιανίστας και ενορχηστρωτής με πολλούς Έλληνες συνθέτες της λόγιας και της έντεχνης μουσικής όπως ο Γιώργος Χατζηνάσιος, Γιάννης Σπανός, Μίμης Πλέσσας, Βασίλης Σαλέας, ενώ επί σειρά ετών ήταν διευθυντής ορχήστρας σε ψυχαγωγικές και καλλιτεχνικές εκπομπές της ΕΡΤ (Όπως μας αρέσει, Έχει γούστο, Σε χρόνο T.V κ.α )

Το 1995 γίνεται ο μουσικός επιμελητής και πιανίστας του Αντώνη Καλογιάννη, ενώ παράλληλα διευθύνει μεγάλα έργα του Μίκη Θεοδωράκη στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Το 2007 διευθύνει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την ιστορικής σημασίας συναυλία με γενικό τίτλο "Ήθος & Φως" έχοντας επί σκηνής τον Αντώνη Καλογιάννη, τον Ζωρζ Μουστακί, τη Μαρία Φαραντούρη και την Πένυ Ξενάκη. Αμέσως μετά, κατόπιν επιθυμίας του συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, ηχογραφεί το CD Piano Revolution με διασκευές για σόλο πιάνο. Το συγκεκριμένο CD παρουσιάστηκε με τεράστια επιτυχία παγκοσμίως (Καναδά, Γαλλία, Αυστρία, Τουρκία, Κύπρο, Λευκορωσία.)

Ως πιανίστας, έχει εκπροσωπήσει τη χώρα μας στο παγκόσμιο φεστιβάλ "Piyano Festival in Antalya" ανάμεσα σε παγκόσμια ονόματα, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον διακεκριμένο πιανίστα και συνθέτη Fazil Say, ενώ τον Μάιο του 2012 παρουσίασε τη συναυλία «Ο παγκόσμιος Μίκης Θεοδωράκης σε πέντε γλώσσες» στο Μέγαρο Μουσικής της Σμύρνης κερδίζοντας διθυραμβικές κριτικές. Έχει διευθύνει τις συμφωνικές ορχήστρες της Λιλ στην Γαλλία , της Σύγχρονης μουσικής της ΕΡΤ, και του ΡΙΚ της Κύπρου. Το 2018 δημιούργησε τη "Μινιατούρα ορχήστρα", (συμφωνικό σύνολο δωματίου νέων μουσικών) η οποία έκανε το ντεμπούτο της με το Stabat Mater του Pergolesi.

Τον Οκτώβριο του 2023 ενορχήστρωσε και διηύθυνε τη μεγάλη παραγωγή- αφιέρωμα στη «Δαλιδά» που πραγματοποιήθηκε στο θέατρο Παλλάς σε σκηνοθεσία Γιώργου Βάλαρη και με ερμηνεύτρια την Όλγα Βενέτη. Η παραγωγή στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία και επαναλήφθηκε για μια ακόμη φορά στο θερινό θέατρο Άλσος. Τον Φεβρουάριο του 2025 επιμελήθηκε και ενορχήστρωσε τη μουσική παράσταση «Μίμης Πλέσσας goes jazz» που παρουσιάστηκε στη μουσική σκηνή «Άλσος» με ερμηνευτές τη Μαντώ και τον Παναγιώτη Πετράκη. Τον Απρίλιο του 2025, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη, παρουσίασε ρεσιτάλ πιάνου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με θέματα από το piano Revolution καθώς και διασκευές σε κύκλους τραγουδιών του συνθέτη, «παντρεύοντας» τους κλασικούς και μοντέρνους δρόμους της παγκόσμιας μουσικής.

Στα προσεχή σχέδια συμπεριλαμβάνεται η κυκλοφορία ενός νέου άλμπουμ με διασκευές σε ελληνικούς χορούς και τραγούδια της νησιωτικής Ελλάδας για σόλο πιάνο σε μια συλλεκτική έκδοση.

Δράσεις Δήμου Χανίων για την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία

 Με αφορμή την 3η Δεκεμβρίου, η οποία είναι αφιερωμένη στα Άτομα με Αναπηρία, η Διεύθυνση Κοινωνικής Προστασίας του Δήμου Χανίων διοργανώνει σειρά δράσεων από την 1η έως τις 12 Δεκεμβρίου 2025, σε συνεργασία με τις Δ/νσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, Συλλόγους και Σωματεία ΑμεΑ, που δραστηριοποιούνται στον Δήμο.

Στόχος είναι η προώθηση δράσεων υποστήριξης των συμπολιτών μας, αλλά και ενημέρωσης και αφύπνισης της κοινωνίας μας.


Συγκεκριμένα το πρόγραμμα των δράσεων περιλαμβάνει:

Τμήμα Επαγγελματικής Κατάρτισης ΠΑμεΑ Χανίων

1 Δεκεμβρίου
• Επίσκεψη σπουδαστών ΣΑΕΚ ΔΕΛΤΑ 360 – Τμήμα Βοηθών Εργοθεραπείας.
3 Δεκεμβρίου
• Μουσική εκδήλωση με τον Γ. Κουτσουδάκη & την ορχήστρα του (πολυχώρος Κιόσκι).
4 Δεκεμβρίου
• Επίσκεψη ΚΔΑΠ ΑμεΑ Δήμου Χανίων – Συζήτηση & γνωριμία.

ΣΥΔ ΠΑμεΑ Χανίων


3 Δεκεμβρίου – 9:30

  • • Συμμετοχή στη συλλογική δράση του Κέντρου “Ατλαντίδα” (πλατεία 1866).

4 Δεκεμβρίου - 10:00

  • • Επίσκεψη στο 3ο Νηπιαγωγείο Μουρνιών – δράσεις αλληλεπίδρασης.

ΚΗΦΑΑΜΕΑ Χανίων

3 Δεκεμβρίου – 17:30, Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου (ΚΑΜ)
Επετειακή εκδήλωση με εικόνες, λόγο και μουσική, αφιερωμένη στον άνθρωπο, την αποδοχή και τη συμπερίληψη.

4ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Χανίων


2 Δεκεμβρίου
• Συνεργασία με 1ο Δημοτικό Σούδας – βιωματικές δράσεις & δημιουργίες.
4 Δεκεμβρίου
• Υποδοχή 1ου Δημοτικού Κουνουπιδιανών – δραστηριότητες συνεργασίας & ενσυναίσθησης.
11 Δεκεμβρίου
• Επίσκεψη 3ου Παιδικού Σταθμού Χανίων – παραμύθια & μουσικά δρώμενα, παρουσία Αντιδημάρχου.

12 Δεκεμβρίου
• Επίσκεψη 11ου Δημοτικού Χανίων – δράσεις αλληλεπίδρασης & δημιουργικής συνεργασίας. 

ΚΔΑΠ ΑμεΑ Δήμου Χανίων


1 Δεκεμβρίου
• Επίσκεψη στο ΕΝΕΕΓΥΛ – παράδοση ομαδικής αφίσας.
3 Δεκεμβρίου
• Συμμετοχή στη συλλογική δράση του Κέντρου «Ατλαντίδα» (πλατεία 1866).

4 Δεκεμβρίου
• Επίσκεψη στο Θεραπευτήριο Χρονίων Παθήσεων – σύμπραξη σε αθλοπαιδιές.

Δράσεις ΕΝΕΕΓΥΛ Χανίων


2 Δεκεμβρίου
• Διασχολική συνεργασία με Γυμνάσιο Ελ. Βενιζέλου.

3 Δεκεμβρίου
• Δράση «Μία Αφίσα – Μία Φωνή» στο Δημαρχείο Χανίων, με συμμετοχή σχολείων & φορέων.
• Συμμετοχή σε δραστηριότητα Zumba της «Ατλαντίδας».
5 Δεκεμβρίου
• Εκπαιδευτική δράση στο Δημοτικό Σχολείο Αλικιανού.

9 Δεκεμβρίου
• Φιλοξενία 9ου Δημοτικού Χανίων για κοινή διασχολική συνεργασία.

ΚΔΗΦ ΕΛΕΠΑΠ Χανίων

Οι μαθητές γιορτάζουν την ημέρα αναπηρίας με τα σχολεία Ασκύφου, Ανώπολης & Βουβά.
3 Δεκεμβρίου – 10:30, Λέσχη Αξιωματικών Χανίων
Παιχνίδια αισθητηριακά & δημιουργικά για μικρούς και μεγάλους, με στόχο τη βιωματική συμπερίληψη.
Βόλτα στο κέντρο της πόλης, μοίρασμα αναμνηστικών & πικνίκ (καιρού επιτρέποντος).

ΕΕΕΕΚ Χανίων

3 Δεκεμβρίου
• Επίσκεψη της ΣΤ΄ Τάξης Δημοτικού Παζινού – κοινές δράσεις συνεκπαίδευσης.

«ΚΔΑΠ Ατλαντίδα»


3 Δεκεμβρίου – 09:30–12:30
Flash Mob ευαισθητοποίησης στο κέντρο των Χανίων, σε συνεργασία με το ΕΝΕΕΓΥΛ.
Περίπατος & στάσεις σε σημεία της πόλης (πλατεία 1866, Παναγία Τριμάρτυρη, Γιαλί Τζαμί, Αγορά) με χορό Zumba και αλληλεπίδραση με τους πολίτες.

 Δράσεις Δήμου Χανίων για την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία 

 

Με μεγάλη συμμετοχή η Ενημερωτική εκδήλωση για την Άνοια και τη νόσο Αλτσχάιμερ στο ΚΕ.ΚΟΙ.Φ.-Α.Π.Η. Κατσαμπά

 Ενημερωτική εκδήλωση για την Άνοια και τη νόσο Αλτσχάιμερ

στο ΚΕ.ΚΟΙ.Φ.-Α.Π.Η. Κατσαμπά του Δήμου Ηρακλείου

Με μεγάλη συμμετοχή και ενδιαφέρον από τα μέλη του Κέντρου, πραγματοποιήθηκε η ενημερωτική εκδήλωση για την Άνοια και τη νόσο Alzheimer, που διοργάνωσε το Κέντρο Κοινοτικής Φροντίδας – Ανοικτής Προστασίας Ηλικιωμένων (ΚΕ.ΚΟΙ.Φ.-Α.Π.Η). Κατσαμπά, σε συνεργασία με την Εταιρεία Νόσου Alzheimer και Υγιούς Γήρανσης Ν. Ηρακλείου «Αλληλεγγύη» την Παρασκευή 28/11.

Στόχος της δράσης ήταν η ευαισθητοποίηση, η έγκαιρη αναγνώριση των συμπτωμάτων και η ενημέρωση σχετικά με τους τρόπους υποστήριξης των ατόμων που ζουν με τη νόσο, καθώς και των φροντιστών τους. 

Κατά τη διάρκεια της ομιλιών, αναλύθηκαν πτυχές της νόσου και τονίστηκε ότι η έγκαιρη αναγνώριση είναι το κλειδί για την υποστήριξη των ατόμων με άνοια. 

Ομιλητές στην εκδήλωση Γεωργία Σεκερτζή, Κοινωνική Λειτουργός, Ειρήνη Μπέρκη Εργοθεραπεύτρια και Φωτεινή Κουντή Ζαφειροπούλου, Νευροψυχολόγος

Κλείνει ο κύριος διάδρομος του αερολιμένα Ηρακλείου

 Aπό την Δευτέρα 19 Ιανουαρίου 2026 έως και την Δευτέρα 26 Ιανουαρίου 2026, ο κύριος διάδρομος προσγείωσης του Κρατικού Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης θα παραμείνει κλειστός στο πλαίσιο των έργων αναβάθμισης και συντήρησης.

Σύμφωνα με ενημέρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας κατά τη διάρκεια των εργασιών το αεροδρόμιο θα παραμείνει ανοικτό καθώς οι πτήσεις θα εξυπηρετούνται από τον δεύτερο διάδρομο προσγείωσης του αερολιμένα με την υιοθέτηση απαραίτητων περιορισμών ασφαλείας. 


Ειδικότερα, το αεροδρόμιο θα εξυπηρετεί αεροπλάνα έως 72 θέσεων, και τα αεροπορικά δρομολόγια θα γίνονται από το πρώτο φως της ημέρας μέχρι την δύση του ηλίου.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορία (ΥΠΑ) έχει ήδη εκδώσει σχετικό NOTAM για το ανωτέρω χρονικό διάστημα. Τα σχετικά τεχνικά έργα αναβάθμισης και συντήρησης του οδοστρώματος του βασικού διαδρόμου προσγείωσης πραγματοποιούνται με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση του παρεχόμενου επιπέδου επιχειρησιακής ασφάλειας του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης».

Η χρονική περίοδος διεξαγωγής των έργων συντονίστηκε με τις αεροπορικές εταιρίες, και επιλέχθηκε βάση των δεδομένων της επιβατικής κίνησης με γνώμονά την όσο το δυνατόν μικρότερη ενόχληση στις μετακινήσεις των ταξιδιωτών προς τη μεγαλόνησο.

Πηγή: ΑΠΕ

Ο Κυπάρισσος (ή Κυπαρίσσι) του δήμου Ηρακλείου

 Ο Κυπάρισσος (ή Κυπαρίσσι) είναι χωριό και έδρα ομώνυμης κοινότητας του Δήμου Ηρακλείου στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου της Κρήτης. 


Ανήκε στην επαρχία Τεμένους. Βρίσκεται σε υψόμετρο 220 μ. με ωραία θέα σε ολόκληρη την κοιλάδα, στο 22ο χιλιόμετρο της αρτηρίας προς Κανλικαστέλλι (Προφήτης Ηλίας). 

Οι κάτοικοι ασχολούνται με την ελαιοκομία και με την αμπελοκαλλιέργεια. Η οικονομία του χωριού βασίζεται στη σταφίδα. Στο χωριό βρίσκεται ο ναός του Αγίου Παντελεήμονα. Οι σημερινοί κάτοικοι κατάγονται από τα Ανώγεια Μυλοποτάμου. Στον οικισμό λειτουργούν Δημοτικό Σχολείο και νηπιαγωγείο.

Στη διάρκεια λατομικών εργασιών ανακαλύφθηκε τυχαία πρωτομινωικός τάφος μέσα σε κοίλωμα βράχου από την πρώτη υπονεολιθική περίοδο. Μέσα από τον τάφο βρέθηκαν αγγεία με γραμμική διακόσμηση, ένα σε σχήμα πλοιαρίου, μαχαιράκια από οψιδιανό και χάλκινα αντικείμενα. Στο λόφο Κορφή του Βαθειά βρέθηκε εκτεταμένο ορθογώνιο κτήριο (Κρητ. Χρον. , Ε΄, 444).


Το χωριό αναφέρεται στον κατάλογο του Μπαρόκιος το 1577 και του Μπαζιλικάτα (1630) ως Chiparissi, όπως επίσης στον Καστροφύλακα (Κ 101) το 1583 με 39 κατοίκους.

Στην απογραφή του 1881 αναφέρεται με το όνομα Ντουμπρουτζή Μετόχι από το όνομα του ιδιοκτήτη.


Η Καρκαδιώτισσα έλαβε το όνομά της από την παλαιά εκκλησία της Παναγίας Καρδιώτισσας. Κατά την Βενετοκρατία αποτελούνταν από δύο οικισμούς: Carcadiotissa Apano και Carcadiotissa Cato. Το 1583 αναφέρεται Carcaviotissa Catto με 25 κατ. και Arcaviotes Apano με 136 κατ. (Καστροφύλακας, Κ 101).

Στα βόρεια του χωριού αυτού βρίσκεται το παλιό εξωκλήσι του Αστράτηγου, με λείψανα τοιχογραφιών. Κατά την Τουρκοκρατία κατοικούνταν μόνο από Τούρκους, 116 το 1881. Στα βορειοδυτικά του χωριού σώζονται τα ερείπια του χωριού Αγαλαντές, το οποίο αναφέρεται το 1583 ως Agalanandes με 38 κατ. (Καστροφύλακας Κ 101).


Το Καλού γράφεται Calu στον Καστροφύλακα (Κ 101) το 1583 με 89 κατοίκους. Το 1881 κατοικούσαν αποκλειστικά Τούρκοι (85 τότε). Στα βορειοανατολικά του χωριού αυτού στη θέση Τραπέζα βρέθηκαν τάφοι με σαρκοφάγους και κτερίσματα, τα οποία χρονολογούνται από την Υστερομινωική Περίοδο. 

Στη θέση Πελεκητά, στα 200 μέτρα βόρεια του χωριού, υπάρχουν «πατητήρια», γούρνες κλπ. λαξευμένα σε βράχο, από όπου προήλθε και το όνομα.


Το Ρουκάνι αναφέρεται στην απογραφή του Καστροφύλακα το 1583 με 76 κατ. και με την ονομασία Rucani (K 101). Κατά την Τουρκοκρατία κατοικούνταν μόνο από Τούρκους. Η ονομασία προέρχεται από τον Κώστα Ρουκάνη, ο οποίος ήταν απελεύθερος που αναγράφηκε στους καταλόγους της συνθήκης Ενετών-Καλλέργη το 1299. 


Το χωριό αυτό, όπως και άλλα 20 στην Κρήτη, το είχε αγοράσει ο καρδινάλιος Βησσαρίων όταν έγινε Λατίνος πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης το 1463. Όλα αυτά τα κληροδότησε έπειτα στους διαδόχους του.

Κατά τη διάρκεια της κατοχής στο νησί, στις 7-8 Αυγούστου 1944 , την ημέρα επίθεσης στη Δαμάστα, ο Tom Dunbabin και ο Αντώνης Ζωιδάκης με δύο ακόμα, ξεκίνησαν για το Κυπαρρίσι για να συναντήσουν το αντιστασιακό καπετάνιο Κελαϊδη που ήταν αντιπρόσωπος της εξόριστης κυβέρνησης. Στο δρόμο Αρμένων - Ρεθύμνου τους εντόπισαν δύο Γερμανοί που άνοιξαν πυρ.

 

Ο Ζωιδάκης τραυματίστηκε βαριά και στο διάστημα που εξολοθρεύτηκαν οι δύο Γερμανοί, νέες ενισχύσεις εμφανίστηκαν, με αποτέλεσμα να κρυφτούν οι τρεις και ο Ζωιδάκης να δεθεί με σχοινί σε αυτοκίνητο από τους Γερμανούς που θα τον έσερναν σε όλη την διαδρομή προς τους Αρμένους, μέχρι που πέθανε. Στους Αρμένους ζητήθηκε να μείνει άταφος για μέρες σαν προειδοποίηση

Ως οικισμός αναφέρεται επίσημα το 1925 στο ΦΕΚ 27Α - 31/01/1925 με την παλιά του ονομασία Δουρβουτζή να προσαρτάται στην τότε κοινότητα Κανλί Καστελλίου ενώ το 1929 με το ΦΕΚ 378Α - 19/10/1929 αποσπάσθηκε από την κοινότητα Κανλί Καστελλίου και ορίστηκε ομώνυμης νεοϊδρυθείσας κοινότητας. Το 1948 μετονομάστηκε σε Κυπάρισσος.

Σύμφωνα με το σχέδιο Καλλικράτης και την τροποποίησή του Κλεισθένης Ι μαζί με τους οικισμούς Γαλένι, Καλός, Καρκαδιώτισσα και Ρουκάνι αποτελούν την κοινότητα Κυπαρίσου που υπάγεται στη δημοτική ενότητα Τεμένους του Δήμου Ηρακλείου και σύμφωνα την απογραφή του 2011 έχει πληθυσμό 254 κατοίκους



Η σημερινή οπλοκατοχή και η οπλοχρησία στην Κρήτη

 Η σημερινή οπλοκατοχή και η οπλοχρησία στην Κρήτη ΔΕΝ είναι παράδοση, είναι εγκληματική δραστηριότητα και ξεγιβέντισμα (ξεφτίλισμα) του Κρητικού και της Κρητικής παράδοσης. 


Οι λεβέντες Κρητικοί παλιά, είχαν τα όπλα χωσμένα (κρυμμένα), “για μιαν  ανάγκη”, θυμάμαι να λένε, και εννοούσαν δύο πράγματα.


Για τον αγώνα υπέρ της ελευθερίας – ένωσης με την Ελλάδα (και όχι για μια αυτόνομη Κρήτη…) και για τα «οικογενειακά» δηλαδή τις ιστορίες τιμής. Η επίδειξη ήταν άγνωστη λέξη.

aaa2

Γνώρισα Κρητικούς που είχαν γερμανικά λούγκερ θαμμένα ένα μέτρο βαθιά στην αυλή τους. Ποτέ δεν τα ξέθαψαν, απλώς ήξεραν ότι υπήρχαν εκεί και αυτό τους ήταν αρκετό. Θυμίζω ότι οι κρήτες παρέδωσαν μια φορά τα όπλα τους ξεγελασμένοι από την μεταξική δικτατορία τάχα για τον πόλεμο του 1940. 


Έτσι βρέθηκαν άοπλοι όταν πέσανε οι «ουρανίτες» οι Γερμανοί αλεξιπτωτιστές τον Μάιο του 1941. Αν οι κρήτες είχαν όπλα, η μάχη της Κρήτης πιθανόν να εξελισσόταν διαφορετικά…

..
Οι βοσκοί πάλι είχαν δίκαννα «τσιφτέδες» για τους λαγούς ή και πολεμικά όπλα για   προστασία στις ερημιές που γύριζαν. Αρκετοί τα χρησιμοποιούσαν και για βεντέτες που έχουν όμως εκλείψει εδώ και χρόνια. Θυμίζω την απαγωγή της Τασούλας το 1950 που συντάραξε όλη την Κρήτη αλλά και την χώρα (η Ρέα Γαλανάκη έχει γράψει σχετικά το βιβλίο «Βαθειά αμίλητα νερά»).


Η πρώτη και τελευταία μεταπολεμική επίσημη «ηρωική» παρέλαση οπλοφόρων στο Ηράκλειο ήταν το 1978, όταν η κυβέρνηση Καραμανλή, σκόπευε να πάρει τα αρχαία από το μουσείο για να τα εκθέσει στο εξωτερικό. Έτσι ξεθάφτηκαν όχι μόνο όπλα αλλά και όλμοι και πολυβόλα. Ήταν τότε που ο Καραμανλής είχε πει το αξέχαστο «Ντρέπομαι, έξω μόνο πάμε καλά». Ας πούμε ότι η έξοδος των αρχαίων από το νησί έθιξε μια ευαίσθητη χορδή του Κρητικού.


Δεν θυμάμαι παλιά κανέναν Κρητικό να τριγυρνά και να επιδεικνύει τα κουμπούρια του. Εθεωρείτο ντροπή και άνανδρο.

169-620x330

Το να κουβαλά σήμερα κάποιος σιδερικό είναι θράσος και δειλία, αν βεβαίως δεν ανήκει σε κάποια μαφία. Ας μην ξεχνάμε ότι τα όπλα συντηρούν μια μαύρη αγορά και μια εγκληματική δραστηριότητα με υψηλό ανθρώπινο, οικονομικό και κοινωνικό κόστος για την Κρήτη. 


Ας μην ξεχνάμε ότι η οπλοκατοχή και η οπλοχρησία ενθαρρύνονται και από πολιτικούς που κατά καιρούς γίνονται δεκτοί στο νησί με «μπαλωτές». 


Οι πυροβολισμοί αυτοί σε γλέντια και γάμους  κλπ στοιχίζουν ζωές κάθε χρόνο στο νησί. Παιδιά που παίζουν αμέριμνα έχουν δεχτεί σφαίρες από το πουθενά…
Όσοι (κυρίως μη Κρητικοί) θεωρούν τα όπλα μια Κρητική γραφικότητα (που εξυμνείται μάλιστα από κάποιους αγοραίους τηλεοπτικούς μουζικάντες), ας εύχονται να μην βρεθούν ποτέ τους αντιμέτωποι με νταήδες οπλοφόρους να διαφωνούν πχ  για μια θέση πάρκιν ή με μεθυσμένους παλικαράδες σε γλέντια.. Τα έχω ζήσει και τα δύο και ομιλώ μετά λόγου γνώσεως.


Kάποιοι από τους παλιούς  Κρητικούς που κράτησαν όπλα σε δύσκολές εποχές ήταν συγγενείς μου και έχω μιλήσει μαζί τους για αυτές. Κρίνω σκόπιμο να αναφέρω τα ονόματά τους.


Ο θείος Τζίμης, μετανάστης στις ΗΠΑ από το 1908. γύρισε το 1912 εθελοντής, πολέμησε στο Μπιζάνι και ξενητεύθηκε πάλι το 1913 για να επιστρέψει οριστικά το 1970 και να πεθάνει στο χωριό το 1980. Ο θείοι Γιάννης, Αντώνης, Γιώργης. Πέτρος, Χαρίδημος. 


Πολέμησαν το 1922 στην Μικρασία και το 1940-41 στα ηπειρώτικα βουνά. Αφού εκπλήρωσαν το καθήκον τους στην πατρίδα, δεν ξανάπιασαν όπλο, παρά μόνο το ξινάρι για να ποτίσουν ταπεινά με τον ιδρώτα τους την Κρητική γη.





ΠΗΓΗ: http://sadentrepese.blogspot.gr/