Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2025

Το Ψυχρό Του Δήμου Οροπεδίου Λασιθίου

 534292_527321674007587_1847957413_n


Το Ψυχρό είναι το πιο γνωστό και το πιο τουριστικό χωριό του Οροπεδίου εξαιτίας του σπηλαίου του (Δικταίον Άντρον), που βρίσκεται πάνω ακριβώς από το χωριό. Σύμφωνα με την παράδοση, αλλά και λόγω πολλών λατρευτικών κειμηλίων που έχουν βρεθεί μέσα στο σπηλαίο, θεωρείται το μέρος όπου γεννήθηκε και κυρίως λατρεύτηκε ο πατέρας των Ολύμπιων Θεών, ο Δίας. 

Το σπήλαιο, βέβαια, είναι ένα από τα μοναδικότερα σπήλαια της Κρήτης, καθώς διαθέτει εκατοντάδες μικρούς και μεγάλους σταλακτίτες. Είναι από τα πλέον τουριστικά μέρη της Κρήτης και κάθε χρόνο εδώ και 60 χρόνια το επισκέπτονται δεκάδες χιλιάδες τουρίστες.

Το χωριό του Ψυχρού, όπως και όλα τα χωριά του Λασιθίου, είναι κτίσμα των τελευταίων αιώνων της Ενετοκρατίας. Ύστερα από την ολοσχερή καταστροφή ολόκληρης της επαρχίας το 1364, έναν αιώνα μετά, το 1465, η Βενετία αποφάσισε να καλλιεργηθεί ο κάμπος για την παραγωγή σιτηρών. 

Από τότε άρχισε η εποχική παραμονή στο Οροπέδιο κατά τη σπορά και τη συγκομιδή. Είναι χτισμένο στους πρόποδες του βουνού Τούμπα Μούτσουνας (1537μ.) και ήταν έδρα του Ανατολικού δήμου του Οροπεδίου το 1900 επί Κρητικής Πολιτείας. Υπάρχουν διάφορες υποθέσεις για την προέλευση του ονόματος του: άλλοι το συνδέουν με την τοποθεσία όπου είναι κτισμένο (όπου γίνεται το πλάτεμα της συνεχιζόμενης λαγκαδιάς), άλλοι θεωρούν ότι έχει προελληνική προέλευση και άλλοι ότι οφείλεται σε μια πηγή κρύου νερού που βρίσκεται στο χωριό.

1184906_527321340674287_388816869_n

539718_527321350674286_1539273778_n

558572_527321497340938_837307399_n

994906_527321437340944_1069950785_n

996592_527321687340919_2006722150_n

999582_527321604007594_123922909_n

1000335_527321510674270_1949029907_n

1005365_527321560674265_717248286_n

1005380_527321730674248_82311811_n

Πρώτη φορά αναφέρεται ως Mettocchio Psicro, αλλά δεν γίνεται αναφορά στον αριθμό των κατοίκων του, όπως γίνεται σε άλλα μετόχια. Πιθανόν να ήταν ακατοίκητο τότε. Στην τούρκικη απογραφή του 1671 αναφέρεται ως Psihro με 42 οικογένειες. 

Στην απογραφή του 1881 το Ψυχρό είναι έδρα ομώνυμου δήμου με αριθμό κατοίκων 333 και το 1900 με 363. Το 1920 αναφέρεται ως έδρα ομώνυμου αγροτικού δήμου με 325 κατοίκους, το 1928 ως έδρα ομώνυμης κοινότητας με 390 κατοίκους, το 1940 με 453, το 1951 με 422, το 1961 με 506, το 1971 με 307, το 1981 με 248, το 1991 με 323 και το 2001 με 208 μονίμους κατοίκους.

1010039_527321754007579_133680132_n

1098191_527321344007620_871701277_n

Το Ψυχρό είναι η ιδιαίτερη πατρίδα του Αντώνιου Παπαδάκη, του μεγαλύτερου ευεργέτη του Πανεπιστημίου των Αθηνών, και του Ισμαήλ Φερίκ πασά, διοικητή του αιγυπτιακού στρατού που κατέστρεψε την επαρχία στην επανάσταση του 1866. Και οι δυο ήταν παιδιά του παπά Φραγκιά Καμπάνη (Παπαδάκη) και τα αιχμαλώτισε ο αιγυπτιακός στρατός με το Χασάν πασά το 1823, που κατέστρεψε για άλλη μια φορά την επαρχία. 

Ο ένας αδελφός, ο Αντώνιος, κατόρθωσε να φύγει από την Αίγυπτο. Ο άλλος, που στο μεταξύ τον είχαν αναγκάσει οι Τουρκοαιγύπτυοι να αλλάξει πίστη και να γίνει μουσουλμάνος, είχε προαχθεί σε διάφορα υπουργήματα, πολιτικά και στρατιωτικά. 

Δεν θέλησε να ακολουθήσει το παράδειγμα του αδελφού του. Έγινε μεγάλος αξιωματικός, πασάς του αιγυπτιακού στρατού, με το όνομα Ισμαήλ Φερ
ίκ πασάς. 
Και ήταν τυχερό του να συμβάλει στην καταστροφή του Λασιθίου το 1867 με αρχηγό τον Ομέρ πασά. Ύστερα από την καταστροφή του Λασιθίου επιστρέφοντας στο Ηράκλειο πέθανε στα Σπήλια. 

Στις 10-7-1867 σε έκθεση του αρχηγού των επαναστατών, Κ. Σφακιανάκη, αναφέρεται ότι τραυματίστηκε κοντά στο χωριό Πινακιανώ. Άλλοι λένε ότι δηλητηριάστηκε από τον Ομέρ πασά, ο οποίος αντιλήφθηκε το ενδιαφέρον του για τους Χριστιανούς.

1098450_527321450674276_1474700539_n

1157539_527321764007578_1923126002_n

1175007_527321587340929_649904647_n

1175166_527321647340923_2035228171_n

1175349_527321544007600_866695492_n

1175551_527321430674278_1421232472_n

1209407_527321630674258_1366758188_n

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ

Ο Φρεντ Μπουασονά Ο Γαλλοελβετός Φωτογράφος που αγάπησε την Κρήτη

  Ο Φρεντ Μπουασονά, (1858-1946 Γενεύη) ήταν Γαλλοελβετός φωτογράφος, ιδιαίτερα γνωστός για την φωτογραφική τεχνική του αλλά και την εκτεταμένη φωτογράφιση του ελληνικού χώρου επί τριάντα περίπου έτη, μαζί με τον συνοδοιπόρο του Ντανιέλ Μπο-Μποβί, διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. 

Το έργο του, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στην Ελλάδα θεωρείται εν γένει «πρωτοποριακό αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα»



999999999999999
ΦΡΕΝΤ ΜΠΟΥΑΣΟΝΑΣ

Η οικογένεια των Μπουασονά κατάγεται από τη νότια Γαλλία, από το Livron, ένα χωριό κοντά στη Μασσαλία. Όταν στη Γαλλία το κλίμα για τους προτεστάντες έγινε εχθρικό οι πρόγονοι τουΦρεντ - μαζί με πολλές άλλες οικογένειες- αναγκάστηκαν να καταφύγουν στη Γενεύη. Η καταγωγή της οικογένειας έκανε τον Φρεντ να πιστεύει πως ήταν απόγονος γενναίων Ελλήνων θαλασσοπόρων...


ETOS+1911
ΕΤΟΣ 1911

MANABHS+XANIA+1911
ΧΑΝΙΑ ΠΛΑΝΟΔΙΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ ΕΤΟΣ 1911

PYLH+KAI+TO+NEVREIO+1911
ΧΑΝΙΑ ΠΥΛΗ ΝΕΩΡΕΙΩΝ ΕΤΟΣ 1911

XANIA+1911
ΧΑΝΙΑ ΕΤΟΣ 1911


Γόνος «φωτογραφικής δυναστείας», ως περιγράφεται, o νεαρός Μπουασονά φέρεται ως πολύπλευρο ταλέντο που συνδύαζε τα σπορ (αλπινισμός), τη μουσική και τις καλές τέχνες. Επηρεασμένος από τον δάσκαλό του Ούγγρο Κόλερ, ανέπτυξε τη δική του τεχνική στη φωτογραφία, η οποία, μαζί με τη χρήση νέων υλικών, τού απέφερε πολλές διεθνείς διακρίσεις, μεταξύ άλλων το πρώτο βραβείο της παγκόσμιας έκθεσης του Παρισιού. Το εργαστήριο που κληρονόμησε από τον πατέρα του το διαχειρίστηκε μαζί με τον χημικό αδελφό του Εντμόν-Βικτόρ. Η ορθοχρωματική πλάκα, δική τους επινόηση έδινε βελτιωμένο φωτογραφικό αποτέλεσμα.


%25CE%2591%25CE%25B3.++%25CE%2594%25CE%25AD%25CE%25BA%25CE%25B1+-%25CE%25BF%25CE%25B9%25CE%25BA%25CE%25AF%25CE%25B1++%25CE%2597%25CE%25BB%25CE%25B9%25CE%25AC%25CE%25BA%25CE%25B7+1911
ΑΓΙΟΙ ΔΕΚΑ ΟΙΚΙΑ ΗΛΙΑΚΗ ΕΤΟΣ 1910

%25CE%2595%25CF%2583%25CF%2589%25CF%2584%25CE%25B5%25CF%2581%25CE%25B9%25CE%25BA%25CF%258C+%25CF%2583%25CF%2580%25CE%25B9%25CF%2584%25CE%25B9%25CE%25BF%25CF%258D+%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25BF+%25CF%2587%25CF%2589%25CF%2581%25CE%25B9%25CF%258C+%25CE%259B%25CE%25AC%25CE%25BA%25CE%25BA%25CE%25BF%25CE%25B9%252C+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%252C+1911
Εσωτερικό σπιτιού στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911

%25CE%25B9+%25CE%25B1%25CE%25B4%25CE%25B5%25CE%25BB%25CF%2586%25CE%25BF%25CE%25AF+%25CE%259C%25CE%25AC%25CE%25BD%25CF%2584%25CE%25B1%25CE%25BA%25CE%25B1+%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25BF+%25CF%2587%25CF%2589%25CF%2581%25CE%25B9%25CF%258C+%25CE%259B%25CE%25AC%25CE%25BA%25CE%25BA%25CE%25BF%25CE%25B9%252C+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%252C+1911
Οι αδελφοί Μάντακα στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911

%25CE%2599%25CE%25B5%25CF%2581%25CE%25AC%25CF%2580%25CE%25B5%25CF%2584%25CF%2581%25CE%25B1%252C+1911
ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ ΕΤΟΣ 1911


Εκείνα τα χρόνια ο Μπουασονά ασχολιόταν κυρίως με προσωπογραφίες, οι οποίες ήταν και πιο προσοδοφόρες. Ήδη στα 1900 το εργαστήριο πήγαινε πολύ καλά και το 1901 ο Μπουασονά άνοιξε ένα υποκατάστημα στο Παρίσι και ένα στη Ρεμς.
Φωτογραφίζοντας το Mont-Blanc, με τηλεφακό κατασκευασμένο στην Αγγλία, κατόρθωσε να διακρίνει το μπλε του ουρανού από το λευκό του χιονιού στη φωτογράφισή του, διαμορφώνοντας μια φωτογραφία που έκανε τον γύρο του κόσμου

%25CE%259B%25CE%25B9%25CE%25BC%25CE%25AC%25CE%25BD%25CE%25B9+%25CE%2597%25CF%2581%25CE%25B1%25CE%25BA%25CE%25BB%25CE%25B5%25CE%25AF%25CE%25BF%25CF%2585+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%25CF%2582%252C+1911
ΛΙΜΑΝΙ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΕΤΟΣ 1911

%25CE%259C%25CE%25BF%25CF%2585%25CF%2581%25CE%25BD%25CE%25B9%25CE%25AD%25CF%2582++%25CF%2583%25CF%2580%25CE%25AF%25CF%2584%25CE%25B9++%25CE%2592%25CE%25B5%25CE%25BD%25CE%25B9%25CE%25B6%25CE%25AD%25CE%25BB%25CE%25BF%25CF%2585++1911
ΜΟΥΡΝΙΕΣ ΣΠΙΤΙ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΕΤΟΣ 1911

%25CE%259C%25CF%258D%25CE%25BB%25CE%25BF%25CF%2582+%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25B7+%25CE%259C%25CE%25B1%25CF%2581%25CF%258E%25CE%25BD%25CE%25B5%25CE%25B9%25CE%25B1+%25CE%25A3%25CE%25B7%25CF%2584%25CE%25B5%25CE%25AF%25CE%25B1%25CF%2582+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%25CF%2582+1911
ΜΥΛΟΣ ΜΑΡΩΝΙΑ ΕΤΟΣ 1911


%25CE%259F%25CE%25B9%25CE%25BA%25CE%25BF%25CE%25B3%25CE%25AD%25CE%25BD%25CE%25B5%25CE%25B9%25CE%25B1+%25CE%259C%25CE%25AC%25CE%25BD%25CF%2584%25CE%25B1%25CE%25BA%25CE%25B1+%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25BF+%25CF%2587%25CF%2589%25CF%2581%25CE%25B9%25CF%258C+%25CE%259B%25CE%25AC%25CE%25BA%25CE%25BA%25CE%25BF%25CE%25B9%252C+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%252C+1911
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΑΝΤΑΚΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ ΛΑΚΚΟΙ ΕΤΟΣ 1911



Το 1903, μαζί με τον Ντανιέλ Μπο-Μποβί, ταξίδεψε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το 1907 επανήλθε και το 1913, πάλι με τη συντροφιά του Μποβύ και με τον λιτοχωρίτη κυνηγό Χρήστο Κάκκαλο, είναι ο πρώτος που ανέβηκε στον Μύτικα, την υψηλότερη κορυφή του Ολύμπου. Το 1930 πραγματοποίησε το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα και επισκέφθηκε το Άγιο Όρος.
Οι φωτογραφίες που τράβηξε εκεί αφορούν τη μοναστική αρχιτεκτονική, είτε ως γενικά πλάνα των εσωτερικών αυλών, είτε ως πιο κοντινά και λεπτομερειακά, ενώ εντυπωσιακή είναι η απόλυτη απουσία απεικόνισης θρησκευτικής τελετής ή λειτουργίας - στοιχείο που καταδεικνύει την προσαρμογή του φωτογράφου στο αυστηρό τυπικό της αγιορειτικής κοινωνίας.

%25CE%259F%25CE%25BC%25CE%25B1%25CE%25BB%25CF%258C%25CF%2582%252C+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%252C+1911
ΟΜΑΛΟΣ ΕΤΟΣ 1911

%25CE%25A1%25CE%25AD%25CE%25B8%25CF%2585%25CE%25BC%25CE%25BD%25CE%25BF+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%252C+%25CE%25B2%25CE%25B1%25CF%2581%25CE%25B5%25CE%25BB%25CE%25AC%25CE%25B4%25CE%25B9%25CE%25BA%25CE%25BF1911
ΡΕΘΥΜΝΟ ΒΑΡΕΛΑΔΙΚΑ ΕΤΟΣ 1911

%25CE%25A3%25CF%2586%25CE%25B1%25CE%25BA%25CE%25B9%25CE%25AC%252C+1911
ΣΦΑΚΙΑ ΕΤΟΣ 1911

%25CE%25A6%25CE%2599%25CE%25A1%25CE%259A%25CE%2591%25CE%25A3+1911
ΧΑΝΙΑ ΦΡΟΥΡΙΟ ΦΙΡΚΑΣ ΕΤΟΣ 1911

AGIOS+1910
ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΕΤΟΣ 1911

Πέθανε στη γενέτειρά του, τη Γενεύη, το 1946.
Μέσα από τις φωτογραφίες και τα λευκώματά του παρουσιάζει ένα πανόραμα της Ελλάδας του μεσοπολέμου, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για την Ελλάδα την ίδια περίοδο.
Ο καλλιτέχνης, πέρα από το καταγραφικό ενδιαφέρον του για όλα όσα εξαφανίζονται, μας δίνει μια εικόνα της Ελλάδας που εκτείνεται πέρα από την εθνογραφική μαρτυρία.
Η μεγάλη πίστη και ο θαυμασμός του για τη χώρα αυτή μεταδίδονται μέσα από το έργο του με μια τρυφερότητα και μια αγάπη που η δύναμη τους ακόμη και σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, δίνει ψυχή σ’ αυτά τα κομμάτια χαρτιού, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει απλές φωτογραφίες....

0+0+%25CE%25A7%25CE%25B1%25CE%25BD%25CE%25B9%25CE%25AC%252C+%25CE%2592%25CE%25B5%25CE%25BD%25CE%25B5%25CF%2584%25CF%2583%25CE%25B9%25CE%25AC%25CE%25BD%25CE%25B9%25CE%25BA%25CE%25B7+%25CF%2580%25CF%258C%25CF%2581%25CF%2584%25CE%25B1%252C+1920

ΧΑΝΙΑ ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΙΚΗ ΠΟΡΤΑ ΕΤΟΣ 1920

00+%25CE%2586%25CE%25B3%25CE%25B9%25CE%25BF%25CF%2582+%25CE%259D%25CE%25B9%25CE%25BA%25CF%258C%25CE%25BB%25CE%25B1%25CE%25BF%25CF%2582%252C+1920
ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΕΤΟΣ 1920

00+%25CE%2597%25CF%2581%25CE%25AC%25CE%25BA%25CE%25BB%25CE%25B5%25CE%25B9%25CE%25BF%252C+%25CE%25BA%25CF%2581%25CE%25AE%25CE%25BD%25CE%25B7+%25CE%259C%25CE%25BF%25CF%2581%25CE%25BF%25CE%25B6%25CE%25AF%25CE%25BD%25CE%25B9%252C+1920
ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΝΗ ΜΟΡΟΖΙΝΗ ΕΤΟΣ 1920

00+%25CE%2597%25CF%2581%25CE%25AC%25CE%25BA%25CE%25BB%25CE%25B5%25CE%25B9%25CE%25BF%252C+%25CE%25BB%25CE%25B5%25CF%2589%25CF%2586%25CF%258C%25CF%2581%25CE%25BF%25CF%2582+%25CE%259A%25CE%25B1%25CE%25BB%25CE%25BF%25CE%25BA%25CE%25B1%25CE%25B9%25CF%2581%25CE%25B9%25CE%25BD%25CE%25BF%25CF%258D%252C+1920+2
Λ. ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥ ΕΤΟΣ 1920

00+%25CE%2597%25CF%2581%25CE%25AC%25CE%25BA%25CE%25BB%25CE%25B5%25CE%25B9%25CE%25BF%252C+%25CE%25BB%25CE%25B5%25CF%2589%25CF%2586%25CF%258C%25CF%2581%25CE%25BF%25CF%2582+%25CE%259A%25CE%25B1%25CE%25BB%25CE%25BF%25CE%25BA%25CE%25B1%25CE%25B9%25CF%2581%25CE%25B9%25CE%25BD%25CE%25BF%25CF%258D%252C+1920
ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΤΡΑΤΑ ΕΤΟΣ 1920



Λίγοι αγάπησαν την Ελλάδα όσο ο Φρεντ Μπουασονά. Ο ίδιος έγραψε στα 1910: «Αυτός ο λαός, τόσο στις ακτές όσο και στο εσωτερικό της χώρας, ο ψαράς της Αίγινας, ο γεωργός της Αργολίδας, ο βοσκός του Χελμού ή του Παρνασσού,όλος αυτός ο λαός έχει τόσο σπινθηροβόλο πνεύμα, τόση καλοσύνη, τόσο πάθος για την ελευθερία, μια τέτοια λατρεία για το παρελθόν του, μια τέτοια προσήλωση στις αρχαίες συνήθειες...». Και ο Ντανιέλ Μπο-Μποβί, πρύτανης της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης, ο οποίος συνταξίδεψε με τον Μπουασονά στην Ελλάδα, είπε σε μια διάλεξη το 1931: «Στην Ελλάδα, όπου άλλοι δεν πήγαιναν παρά γυρεύοντας ερείπια, εμείς ανακαλύπταμε μια φύση και έναν λαό.Και από τότε το σχέδιό μας ήταν όχι μόνο να ασχοληθούμε με τη λαμπρότητα των αρχαίων μνημείων αλλά να ξαναζωντανέψουμε τα τοπία .

00+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7+-+%25CE%25A3%25CF%2580%25CE%25B9%25CE%25BD%25CE%25B1%25CE%25BB%25CF%258C%25CE%25B3%25CE%25BA%25CE%25B1++1918
ΑΛΥΚΕΣ ΕΛΟΥΝΤΑ ΕΤΟΣ 1918

00+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%252C+%25CE%25BB%25CE%25B9%25CE%25BC%25CE%25AC%25CE%25BD%25CE%25B9+%25CE%25A7%25CE%25B1%25CE%25BD%25CE%25AF%25CF%2589%25CE%25BD%252C+1919
ΛΙΜΑΝΙ ΧΑΝΙΩΝ ΕΤΟΣ 1919

00+%25CE%259A%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2584%25CE%25B7%252C+%25CF%2580%25CF%2581%25CE%25BF%25CE%25B1%25CF%258D%25CE%25BB%25CE%25B9%25CE%25BF+%25CF%2583%25CF%2580%25CE%25B9%25CF%2584%25CE%25B9%25CE%25BF%25CF%258D%252C+1919
ΠΡΟΑΥΛΙΟ ΣΠΙΤΙΟΥ ΕΤΟΣ 1919

00+%25CE%25A7%25CE%25B1%25CE%25BD%25CE%25B9%25CE%25AC%252C+%25CE%25A0%25CE%25BB%25CE%25B1%25CF%2584%25CE%25B5%25CE%25AF%25CE%25B1+%25CE%259C%25CE%25B1%25CF%2585%25CF%2581%25CE%25BF%25CE%25B2%25CE%25BF%25CF%2585%25CE%25BD%25CE%25AF%25CE%25BF%25CF%2585%252C+1920
ΧΑΝΙΑ ΠΛΑΤΕΙΑ ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΟΥ ΕΤΟΣ 1919