Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2025

Το Χωριό Βασιλική Του Δήμου Ιεράπετρας

 IMG_7591


Η Βασιλική βρίσκεται στο νομό Λασιθίου 12 χμ από την Ιεράπετρα. Στις βενετσιάνικες απογραφές δεν αναφέρεται. Ασφαλώς όμως υπήρχε γιατί αναφέρεται στην τούρκικη απογραφή του 1671. Το 1834 είχε 25 χριστιανικές οικογένειες. Το 1881 είχε 164 Χριστιανούς και 65 Τούρκους κάτοικους.

IMG_7589

IMG_7590

Κοντά στο χωριό και υπήρχε πρωτομινωικός συνοικισμός όπου η Miss Boyd και ο R. Seager το 1906 ανάσκαψαν μερικά σπίτια κτισμένα και επιχρισμένα εσωτερικά με κόκκινο χρώμα. Πρόκειται για ένα μικρό ανάκτορο μικρογραφία αυτών της Κνωσού, της Ζάκρου και Φαιστού Μαλλίων.

IMG_7592

IMG_7593

IMG_7594

 Πιθανότατα με κεντρική αυλή με 4 γωνίες στραμμένες στα 4 σημεία του ορίζοντα. Προσανατολισμός συνηθισμένος στη Μεσοποταμία και στην Μέση Ανατολή από όπου φαίνεται πως ήρθαν και οι πρώτοι οικιστές του την πρωτομινωική περίοδο ( 2300-2100 Π.Χ.) 

Δυστυχώς η περιοχή του ανακτόρου είναι κατεστραμμένη και μόνο τα θεμέλια της ΝΔ και ΝΑ γωνίας του σώθηκαν. Αποτελείται από ορθογώνια δωμάτια που επικοινωνούσαν μεταξύ τους με εσωτερικούς διαδρόμους.

IMG_7595

IMG_7596

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΟ http://basilikhkreta.blogspot.gr/



ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ

Το Ναυάγιο «Δημήτριος Π.» στην Γραμβούσα

 %25CE%25B3%25CF%2581%25CE%25B1%25CE%25BC%25CE%25B2%25CE%25BF%25CF%2585%25CF%2583%25CE%25B1.jpg


Το σκουριασμένο ναυάγιο με φόντο τα γαλαζοπράσινα νερά έχει γίνει πλέον χαρακτηριστικό στοιχείο της περιοχής το οποίο αποτελεί και έναν ενδιαφέροντα ψαρότοπο για τους ψαροντουφεκάδες, αλλά και αντικείμενο… φωτογράφησης! 

1008_1_4

Στις 30 Δεκεμβρίου 1967, απέπλευσε από την Χαλκίδα με φορτίο 440 τόνους τσιμέντα και προορισμό τη Βόρεια Αφρική.  Εξαιτίας των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν, το πλοίο αναγκάσθηκε να αγκυροβολήσει στον Όρμο Διακόφτι των Κυθήρων. Στις 6 Ιανουαρίου 1968 απέπλευσε για τον προορισμό του, πλην όμως και πάλι συνάντησε κακοκαιρία, με αποτέλεσμα να αναγκασθεί να αλλάξει πορεία προς τις βορειοδυτικές ακτές της Κρήτης. Επειδή η κακοκαιρία συνεχιζόταν, το πλοίο αναγκάσθηκε να αγκυροβολήσει με τις δύο άγκυρές του, στη νότια πλευρά της νήσου Ήμερη Γραμβούσας και σε απόσταση 200μ. περίπου από την  ακτή.

1008_2_4

Το μεσημέρι στις 13.15 της 8ης Ιανουαρίου 1968 και επειδή οι καιρικές συνθήκες επιδεινώθηκαν, κόπηκε η αλυσίδα της δεξιάς άγκυρας. Ο καπετάνιος του προσπάθησε να κρατήσει το πλοίο με τη βοήθεια της μηχανής, πλην όμως δεν τα κατάφερε και το σκάφος προσάραξε με την αριστερή πλευρά, με αποτέλεσμα το μηχανοστάσιο τα κατακλυσθεί από νερά. 

Τότε ο καπετάνιος διέταξε να εγκαταλειφθεί το πλοίο και το πλήρωμα αποβιβάστηκε ασφαλώς στην Ήμερη Γραμβούσα, όπου παρέμεινε εξαιτίας των συνεχιζόμενων δυσμενών καιρικών συνθηκών, μέχρι τις 10 Ιανουαρίου. Τελικά, το αντιτορπιλικό πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού μας «ΙΕΡΑΞ», παρέλαβε το πλήρωμα και το μετέφερε ασφαλώς στη Σούδα.

%25CE%25B1%25CF%2581%25CF%2587%25CE%25B5%25CE%25AF%25CE%25BF+%25CE%25BB%25CE%25AE%25CF%2588%25CE%25B7%25CF%2582

Το «ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Π» παραμένει μέχρι και σήμερα εκεί, αποτελώντας πλέον αναπόσπαστο κομμάτι του τοπίου της Γραμβούσας, μαζί με άλλα ναυάγια που βρίσκονται βυθισμένα επί αιώνες γύρω από το νησί.

Η περιοχή προσεγγίζεται μόνο από θαλάσσης με τουριστικά σκάφη που αναχωρούν από την Κίσσαμο.

πηγη www.cretandailycruises.com/

Ο Στυλιανός Αλεξίου Και Η Πολύτιμη Κληρονομιά Του

 Ο Στυλιανός Αλεξίου Γεννήθηκε Το 1921. Είναι Ομότιμος Καθηγητής Αρχαιολογίας Του Πανεπιστημίου Κρήτης, Στο Οποίο Δίδαξε Από Το 1977 Έως Το 1991, Πρώην Γενικός Έφορος Αρχαιοτήτων Κρήτης Και Διευθυντής Του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου (1962-1977). 


Είναι Αντεπιστέλλον Μέλος Της Ακαδημίας Αθηνών, Μέλος Της Αρχαιολογικής Εταιρείας, Του Γερμανικού Ινστιτούτου Και Επίτιμος Διδάκτωρ Των Πανεπιστημίων Padova Και Κύπρου. Ανακάλυψε Τους Υστερομινωικούς Τάφους Του Λιμένος Κνωσού Και Τους Πρωτομινωικούς Θολωτούς Τάφους Της Λεβήνος (Λέντα). Στο Μουσείο Ηρακλείου Δημιούργησε Μια Νέα Πτέρυγα Και Την Αίθουσα Της Συλλογής Γιαμαλάκη. Ίδρυσε Τα Μουσεία Χανίων Και Αγίου Νικολάου. Δημοσίευσε Πολλές Εργασίες Σε Ελληνικά Και Ξένα Περιοδικά. 



Πραγματοποίησε Φιλολογικές Μελέτες Και Εκδόσεις Έργων ("Έρωτόκριτος", "Απόκοπος", "Βοσκοπούλα", "Διγενής Ακρίτας", "Σολωμός"), Καθώς Και Μελέτες Σχετικές Με Την Κοινωνία, Τη Ζωή Και Τον Πολιτισμό Της Κρήτης Στο ΙΕ΄ - ΙΖ΄ Αι. Άλλες Εργασίες Του Αφορούν Σε Θέματα Ιστορικής Γλωσσολογίας Και Σε Ετυμολογήσεις Λέξεων Του Κρητικού Ιδιώματος Και Των Νέων Ελληνικών. 



Το 1993 Τιμήθηκε Με Το Ειδικό Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας Για Το Σύνολο Του Έργου Του, Και Το 2003 Με Τον Χρυσού Σταυρό Του Τάγματος Της Τιμής. Είναι Επίτιμο Μέλος Της Εταιρείας Συγγραφέων. 


6931
Μία πολυεδρική μελέτη απόσταγμα σοφίας, πολύπλευρης γνώσης σε διαφορετικά πεδία και γνωστικά αντικείμενα, βαρύνουσα κατάθεση στη συλλογική αυτογνωσία, που αναδεικνύει το καίριο, το διαχρονικό και το ουσιώδες, απορρίπτοντας τις τεχνικές φιλολογικής εξειδίκευσης που συνήθως μπαίνουν στις λεπτομέρειες και χάνουν ή υποβαθμίζουν το πρωτεύον, είναι το βιβλίο-σταθμός στη μελέτη του ελληνικού πολιτισμού Ελληνική λογοτεχνία από τον Ομηρο στον 2οό αιώνα του Στυλιανού Αλεξίου, εκδόσεις Στιγμή.

Ο συγγραφέας εκτός από τα λογοτεχνικά κείμενα, τουλάχιστον για την αρχαιοελληνική περίοδο και τη βυζαντινή, αναλύει επιτυχώς ακόμα και τα φιλοσοφικά κείμενα, πραγματοποιώντας σημαντικότατες επισημάνσεις, που υπερβαίνουν κατά πολύ τα όρια του ειδικού της λογοτεχνίας.
Ο μελετητής ξεκαθαρίζει εξαρχής πως η μέθοδος εργασίας του είναι τι λένε τα ίδια τα έργα των συγγραφέων και όχι «οι θεωρίες ανάλυσης και λογοτεχνικής κριτικής, που έρχονται και παρέρχονται στην εποχή μας, όπως οι μόδες, και κρατήθηκαν μακριά από την οπτική της παρούσης μελέτης».

Ο τόμος «αφιερώνεται στη μνήμη του Γιώργου Σεφέρη, που γνώρισε και εκτίμησε την ελληνική λογοτεχνία τριάντα αιώνων στο σύνολό της».
Ταυτόχρονα, με άξονα τη διαχρονική χρήση της ελληνικής γλώσσας στον γραπτό και προφορικό λόγο από τον 8ο αιώνα π.Χ. έως σήμερα, η οποία αποτελεί το πολυεπίπεδο και συνθετικό ζωντανό πνευματικό σώμα ενός λαού, ο Στυλιανός Αλεξίου λύνει σοφά το σχήμα «συνέχειας» ή «ασυνέχειας», αφού πέρα από οποιοδήποτε ιδεολόγημα υπάρχει ένα κορυφαίο κριτήριο αποτίμησης της λογοτεχνικής και ευρύτερης πνευματικής δημιουργίας του ελληνικού λαού.
Πολύ περισσότερο μάλιστα, όπως τονίζει ο ίδιος χαρακτηριστικά, που, «αντίθετα από τις λατινογενείς γλώσσες, τα νέα ελληνικά διατήρησαν την ίδια κλίση των ονομάτων και των ρημάτων, τη μονολεκτική μέση και παθητική φωνή, τα τρία γένη, και χιλιάδες αρχαίες λέξεις και τύπους, κυρίως της κοινής των ελληνιστικών και ρωμαϊκών χρόνων. Η προφορά άλλαξε , αλλά όσοι κάνουν λόγο για "νεοελληνική προφορά", αγνοούν ότι μ' αυτή διάβαζαν και μ' αυτή δίδαξαν στη Δύση τα αρχαία ελληνικά οι Βυζαντινοί».
Στο ακρογωνιαίο θεμέλιο της γλώσσας ο Στυλιανός Αλεξίου προσθέτει τη συνέχεια της παιδείας , όντας βαθύς γνώστης ο ίδιος το βυζαντινού και μεταβυζαντινού πολιτισμού, επισημαίνει στον Πρόλογο και επιχειρηματολογεί, μέσω της ανάλυσης των έργων αργότερα, πως «επί χίλια χρόνια διατηρήθηκε, αποκλειστικά στον ελληνικό και βυζαντινό χώρο, ο πλούτος της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, με αγάπη και μόχθο».
1295882591
Αντιτιθέμενος στην «αμφισβήτηση της ελληνικής συνέχειας» με το γνωστό επιχείρημα πως το Βυζάντιο δήθεν ήταν κράτος ισοτίμως πολυεθνικό, και ότι ο όρος Ρωμαίοι εδήλωνε όλους τους ορθοδόξους λαούς της Βαλκανικής , ο μελετητής θεωρεί πως οφείλεται στην άγνοια του γεγονότος «ότι όχι μόνον οι δυτικοί λαοί, αλλά και οι Βούλγαροι του Μεσαίωνα ονόμαζαν Γραικούς τους Βυζαντινούς (ΓΡΕΚ)».
Μάλιστα πραγματοποιεί μία καίρια επισήμανση για τα σημερινά τεκταινόμενα στον πνευματικό χώρο και στα εκφραζόμενα ρεύματα σκέψης που κυριαρχούν στην «ασυνέχεια» και στο μεταμοντέρνο, πως «όσοι μιλούν για μεγάλες τομές στην Ιστορία της Ελλάδας στο παρελθόν, δεν αντιλαμβάνονται ότι η μεγάλη τομή γίνεται σήμερα».
Ως προς τον τρόπο παρουσίασης της τεράστιας παραγωγής λόγου τριάντα χρόνων της ελληνικής δημιουργίας με κριτήριο τη λιτότητα, τη συντομία και την κριτική σύνθεση, αναφέρεται μόνο στους κορυφαίους δημιουργούς και στα αντιπροσωπευτικά έργα, ενώ οι συγγραφείς εξετάζονται ως πρόσωπα σχετιζόμενα με το ιστορικό και κοινωνικό τους περιβάλλον.
Εκπλήσσει η κριτική άποψη με ουσιαστικά επιχειρήματα που επιχειρεί ο Στυλιανός Αλεξίου πάνω σε κείμενα λογοτεχνικά και φιλοσοφικά της αρχαιότητας, δημιουργώντας ένα υπόδειγμα προσέγγισης μακριά από στειρότητες φιλολογικών, τεχνικών στοιχείων που υποβαθμίζουν το αξιακό υπόβαθρο και την πραγματική ομορφιά των έργων.
Ο ίδιος θεωρεί ότι στην ελληνιστική περίοδο στους χριστιανικούς και βυζαντινούς χρόνους δημιουργήθηκαν «αξιόλογα έργα, συχνά υποτιμημένα στο παρελθόν».
Ειδικώς για το Βυζάντιο εκτιμά πως η κύρια δημιουργία, που είναι η ηρωική ποίηση και έχει χρονολογηθεί από τον Η.G. Beck στη μέση βυζαντινή περίοδο, ο Διγενής Ακρίτας, ο Αρμούρης, ο Ανδρόνικος κ.λ.π. «έχουν εκτιμηθεί κυρίως από νεοελληνιστές, Ελληνες και ξένους, δυστυχώς όχι ακόμη από ειδικούς της "λογίας" βυζαντινής γραμματείας».
Για τις μεταβατικές περιόδους από τη μια εποχή στην άλλη, ιδιαίτερα όμως για την αμφισβήτηση της πολύπλευρης πολιτιστικής προσφοράς του Βυζαντίου καθώς και την αμφισβήτηση της σχέσης μεταξύ του Βυζαντίου με την αρχαία και νεότερη Ελλάδα με τεκμηριωμένα επιχειρήματα, που αντλεί από την πλούσια και κατασταλαγμένη γνώση του, την κριτική και συνθετική του ικανότητα, επικεντρωμένος πάντα στα κείμενα, αποδεικνύει τη βαθύτερη και πολυδιάστατη σχέση αυτής της περιόδου, σε συνάρτηση μάλιστα με τη δημιουργία της Δύσης, όταν η τελευταία αναδύεται ως πνευματική οντότητα.
Εξαιρετική είναι η παρουσίαση των έργων της Κρητικής Λογοτεχνίας του 16ου και 17ου αιώνων, αφού υπήρξε από τους πρωτοπόρους μελετητές διεθνώς, ανοίγοντας δρόμο σε νεότερους φιλολόγους, αναφέροντας πως ο Ερωτόκριτος και το Κρητικό Θέατρο «έχουν διεθνώς αναγνωρισθεί ως μεγάλες δημιουργίες, και έχουν πάρει ισάξια τη θέση τους δίπλα στις άλλες ευρωπαϊκές λογοτεχνίες της Αναγέννησης, του Μανιερισμού και του Barock».
Πολυσήμαντη είναι και η παρουσίαση, μέσα στο πολιτισμικό περιβάλλον της εποχής, της Κυπριακής Λογοτεχνίας ως τμήματος της συνολικότερης λογοτεχνικής δημιουργίας του Ελληνισμού, καθώς επίσης και του δημοτικού τραγουδιού.
Φτάνοντας στη νεότερη λογοτεχνική παραγωγή προβάλλει ως κορυφαίο ποιητή τον Διονύσιο Σολωμό -άλλωστε η μελέτη του Αλεξίου για το έργο του συγκεκριμένου ποιητή είναι μνημειακή- τονίζοντας εμφαντικά ότι «ο Σολωμός θεωρείται σήμερα μία από τις κορυφαίες μορφές του 19ου αιώνα, ποιητής ιδεών, αλλά και πρόδρομος του "πεζού ποιήματος" και εν μέρει της "καθαρής ποίησης"».
Στο ίδιο ύψος τοποθετεί τον Κωνσταντίνο Καβάφη «με την απλή και βαθιά φιλοσοφία της καθημερινής ζωής και της ελληνικής ιστορίας· έχει τοποθετηθεί σήμερα πλάι στους κορυφαίους ποιητές του 20ού αιώνα, τον Rilke, τον Valery, τον Eliot».
Στους μεγάλους ποιητές συμπεριλαμβάνει τον Κάλβο, το Σικελιανό, τον Παλαμά, τον Καρυωτάκη, τον Ελύτη και τον Ρίτσο, ενώ στους πεζογράφους εκτός από τον Μακρυγιάννη, αποκαθιστά ως μεγάλους δημιουργούς τον πολύπλευρο και προφητικό Καζαντζάκη (και ως ποιητή), τον Παπαδιαμάντη, τους οποίους είχε υποβαθμίσει ο Δημαράς, αναφέρεται στην αξία του Βιζυηνού, του Κονδυλάκη και του Πρεβελάκη.
eksofilovivlio-thumb-small
Προβάλλει τον πρωτοπόρο Δημοσθένη Βουτυρά: «ο σημαντικότερος, πλάι στον Παπαδιαμάντη, διηγηματογράφος των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα», επίσης υποβαθμισμένο κυρίως από τον Δημαρά αλλά και κριτικούς της γενιάς του.
Ο Αλεξίου, στο τέλος, πραγματοποιεί αποτίμηση της πολιτισμικής προσφοράς της Ελλάδας σε παγκόσμιο επίπεδο, εκτιμώντας πως «η νεότερη Ελλάδα, σε προφανή επαφή με το παρελθόν και προς τα ρεύματα της δυτικής Ευρώπης, συνέβαλε, με τους ποιητές και τους συγγραφείς της, κυρίως με τον Καβάφη και τον Καζαντζάκη, στην παγκόσμια λογοτεχνία και σκέψη. Το ίδιο ισχύει για τη μουσική: η Μαρία Κάλας, όπως γενικά αναγνωρίζεται, ανανέωσε τους εκφραστικούς τρόπους της ιταλικής όπερας. Ο Σκαλκώτας απέκτησε επίσης διεθνή φήμη, ενώ, σωστότερα ίσως, ο Θεοδωράκης, ο Χατζιδάκις και άλλοι επέλεξαν να μείνουν περισσότερο κοντά στον τόπο και στον λαό τους, και ανέβασαν ψηλά το τραγούδι». Αποτιμά ακόμα τη μεγάλη προσφορά στον κινηματογράφο διεθνώς του Αγγελόπουλου, του Γαβρά και του Κακογιάννη, καταλήγοντας πως «αν κάποτε ξεπεραστεί η πολιτική κακοδαιμονία, το μέλλον θα είναι και από πνευματική άποψη καλύτερο».
Για την Ελλάδα ο Αλεξίου με τόλμη και πόνο ασκεί και πολιτική κριτική.
Συγκεκριμένα, αναφερόμενος στην ποίηση του Ρίτσου και στη στράτευσή του στην Αριστερά σε συνδυασμό με τις δύσκολες συνθήκες της εποχής, τονίζει με διεισδυτικότητα πολιτικού και πνευματικού αναλυτή: «Η Αριστερά, παγιδευμένη από τη βρετανική πολιτική, παρασύρθηκε στην ένοπλη σύγκρουση, με αποτέλεσμα την παλινόρθωση του βασιλικού πολιτεύματος, της καθαρεύουσας στην εκπαίδευση και κάθε είδους σκοταδισμού στην κοινωνική ζωή . Περιέργως, από κορυφαίο ηγέτη της Αριστεράς ελέχθη το "Ευτυχώς ηττηθήκαμε"» (!) -αναφέρεται στον Λεωνίδα Κύρκο- και συνεχίζει: «Ωστόσο σήμερα αντιλαμβανόμαστε ότι στην πραγματικότητα δεν θα ήταν δυστύχημα για την Ελλάδα αν περνούσε ένα διάστημα χωρίς προεκλογικές "νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων", εμπρησμούς δασών, ψηφοθηρία, χαριστικούς διορισμούς υπεράριθμων υπαλλήλων, "έργα" τύπου Αχελώου, τεράστια δάνεια από το εξωτερικό, διάλυση των πανεπιστημίων και των σχολείων, ερήμωση των χωριών, ληστείες, βόμβες και ιδιωτικά κανάλια τηλεόρασης. Πιθανώς η Αριστερά θα είχε χειρισθεί καλύτερα τα θέματα της Κύπρου και των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης. Αυτά δικαιώνουν ακόμη και σήμερα τις πολιτικές επιλογές του Ρίτσου και άλλων συγγραφέων της Αριστεράς»
1284
Εργογραφία

Κριτικές εκδόσεις-μελέτες: "Ερωτόκριτος" (μεγάλη έκδοση: Ερμής, 1980), "Ερωτόκριτος" (μικρή έκδοση: Ερμής, 1985), "Βασίλειος Διγενής Ακρίτας Εσκοριάλ" (Ερμής, 1985), "Η Κρητική λογοτεχνία και η εποχή της. Μελέτη φιλολογική και ιστορική" (Στιγμή, 1995), "Δημώδη βυζαντινά" (Στιγμή 1997), "Κρητικά φιλολογικά" (Στιγμή, 1999), "Δ. Σολωμού, Η γυναίκα της Ζάκυθος" (Ιδεόγραμμα, 2005), "Βασίλειος Διγενής Ακρίτης και τα άσματα του Αρμούρη και του Υιού του Ανδρονίκου" (Εστία, 2006), "Δ. Σολωμού, Ποιήματα και πεζά" (Στιγμή, 2007).

Αρχαιολογικά: "Υστερομινωικοί τάφοι Λιμένος Κνωσσού" (Βιβλιοθήκη της Αρχαιολογικής Εταιρείας, 1967), "Μινωικός Πολιτισμός" (Ηράκλειο, 1969), "Μινωικά και Ελληνικά" (Στιγμή, 2002), "The Early Minoan Tombs of Lebena" (σε συνεργασία με τον P. Warren, P. Aström, Förlag, Savedalen (Sweden) 2004).

Πρόσφατες εκδόσεις (πηγή: ΒΙΒΛΙΟΝΕΤ):


Μινωικά και Ελληνικά. Αθήνα, Στιγμή, 2002. Σελ.: 210.

Δάφνη. Αθήνα, Ergo, 2001. Σελ.: 402.

Κρητικά φιλολογικά. Αθήνα, Στιγμή, 1999. Σελ.: 410.

Δημώδη βυζαντινά. Αθήνα, Στιγμή, 1997. Σελ.: 222.

Σολωμικά. Αθήνα, Στιγμή, 1994. Σελ.: 92.

Η αποκατάστασις του ναού του Αγίου Μάρκου του Χάνδακος. Ηράκλειο Κρήτης , Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών, 1958. Σελ.: 23.

Ο μινωικός πολιτισμός. Ηράκλειο Κρήτης , Β. Κουβίδης,

Η Διαθήκη του Ρεθυμνιώτη γιατρού Τρανταλλίδη

 12993505_1156034781114164_5364615724585961795_n


Στη δεκαετία του 1950 ανοίχτηκε η διαθήκη του Ρεθυμνιώτη γιατρού Τρανταλλίδη, ο οποίος κατείχε μεταξύ άλλων δύο μεγάλα ακίνητα που βρίσκονται στην πόλη του Ηρακλείου (στην Ιδομενέως και τη Μιλάτου) και την επίμαχη έκταση των 1.500 στρεμμάτων που βρίσκεται νοτιοδυτικά του δήμου Ηρακλείου και συνορεύει με τη ρίζα του Γιούχτα, τον Άγιο Βλάσση και την περιοχή Κουτσουναριά. 


CACHE_284X200_1_1179373


Ο αείμνηστος Τρανταλλίδης θέλησε με τη διαθήκη του να κάνει πράξη το μεγάλο του όνειρο για τη δημιουργία ενός μεγάλου δημοτικού νοσοκομείου στο Ρέθυμνο, που θα γινόταν πράξη με την εκποίηση της περιουσίας του. 


Φρόντισε μάλιστα να θέσει την επιθυμία του αυτή ως όρο απαράβατο της διαθήκης του που όριζε ότι, προϋπόθεση για την πώληση της ιδιοκτησίας του είναι τα χρήματα να διατεθούν για την ανέγερση του δημοτικού νοσοκομείου.

%25CE%25A3%25CE%2591%25CE%259C%25CE%2597+%25CE%259C%25CE%25A0%25CE%2595%25CE%2597

Διαχειριστές της διαθήκης είχαν οριστεί, μετά από προσωπική επιθυμία του Τρανταλλίδη, ο εκάστοτε δήμαρχος Ρεθύμνου και ένας δικηγόρος συγγενής του
 (ο οποίος μετά από κάποια χρόνια απεβίωσε) που αποτελούσαν και τους εκπροσώπους του νομικού προσώπου του δημοτικού νοσοκομείου που συστάθηκε, με σκοπό να εφαρμόσουν την τελευταία επιθυμία του διαθέτη.
IMG_8979

IMG_9044

Τα χρόνια περνούσαν, η ιδιοκτησία του Τρανταλλίδη παρέμενε ανέγγιχτη και η διαθήκη του ανεκτέλεστη. Σιγά-σιγά η έκταση των 1.500 στρεμμάτων άρχισε να καταλαμβάνεται από καταπατητές, οι οποίοι έχτιζαν τα σπίτια τους, μεγάλωναν τις οικογένειές τους και οριοθετούσαν τις καλλιέργειές τους.

Η κατάσταση αυτή άρχισε να παγιοποιείται έως το 1983, όταν ψηφίζεται ο νόμος για το ΕΣΥ βάσει του οποίου καταργούνται τα δημοτικά νοσοκομεία.

20160406_083043_resized_1


%25CF%2583%25CE%25B1%25CE%25BC%25CE%25B7


Η ΔΙΑΘΗΚΗ

Εν Ηρακλείω τη 10 δεκάτη του μηνός Νοεμβρίου 1946 ημέρα της εβδομάδος Κυριακή ο κάτωθι υπογεγραμμένος ιατρός Τρανταλίδης Γεώρ. του Σπυρίδωνος θεωρώ επισφαλή την ζωήν μου λόγω της ασθενείας μου δια τούτο επιθυμώ όπως η περιουσία μου κινητή και ακίνητος και κειμένη εις τον Νομόν Ηρακλείου διατεθή υπερ του Δημοτικού Νοσοκομείου Ρεθύμνης και ιδρύση χειρουργικήν κλινικήν με την ονομασίαν Κλινική “Γεώργιος Σπ. Τρανταλίδης” 

2ον μετά θάνατόν μου την επικαρπίαν της εν λόγω περιουσίας θέλω να διατεθή μετά θάνατον ως εξής: 

3ον) Η επικαρπία της Κλινικής μου κειμένης παρά τον Αγιον Τίτον διατεθή υπέρ της αδελφής μου Ευανθίας Σηφάκη το γένος Τρανταλίδη …Μετά την λήξιν των προθεσμιών ορίζω ολόκληρος η περιουσία που ευρίσκεται εις τον Νομόν Ηρακλείου να περιέρχεται εις το δημοτικό Νοσοκομείο Ρεθύμνης. - Ενα έκαστο τμήμα κενούμενο να περιέρχεται εις το Νοσοκομείον Ρεθύμνης. Προς τούτο ορίζω εκτελεστάς ... Ο Διαθέτης Γεώρ. Τρανταλίδης”.

20160406_083048_resized_1