Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2025

Το Μέσα Λασίθι Χτισμένο Στις Παρυφές Του Όρους Σαμιάς

 

Το Μέσα Λασίθι (Τοπική Κοινότητα Μέσα Λασιθίου) ανήκει στον δήμο ΟΡΟΠΕΔΙΟΥ ΛΑΣΙΘΙΟΥ της Περιφερειακής Ενότητας ΛΑΣΙΘΙΟΥ που βρίσκεται στην Περιφέρεια Κρήτης, σύμφωνα με τη διοικητική διαίρεση της Ελλάδας όπως διαμορφώθηκε με το πρόγραμμα “Καλλικράτης”.
IMG_8684

IMG_8685

IMG_8686

Η επίσημη ονομασία είναι “το Μέσα Λασίθιον”. Έδρα του δήμου είναι το Τζερμιάδο και ανήκει στο γεωγραφικό διαμέρισμα Κρήτης.
Το Μέσα Λασίθι έχει υψόμετρο 874 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας, 

IMG_8687

IMG_8689

Το χωριό βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του κάμπου του Οροπεδίου. Είναι χτισμένο στις παρυφές του Όρους Σαμιάς και είναι κοντά στη Μονή της Κρυσταλλένιας. Παλαιότερα είχε μεγάλη παραγωγή μήλων εξαιρετικής ποικιλίας, που δυστυχώς τα τελευταία χρόνια έχει σχεδόν σταματήσει. Στους λοφίσκους που βρίσκονται μέσα στο χωριό βρέθηκαν λείψανα οικισμών και διάφορα όστρακα, που φανερώνουν ότι τμήματα του Λασιθίου είχαν κατοικηθεί από την υστερομινωική ή και παλαιότερη εποχή.
IMG_8690

IMG_8691

IMG_8694

Στον οικισμό Μέσα Λασίθι, λειτούργησε διθέσιο Δημοτικό Σχολείο από το 1927 μέχρι και το 1989, χρονιά κατά την οποία σταμάτησε η λειτουργία του, και συνενώθηκε με το Δημοτικό Σχολείο Τζερμιάδων. Σήμερα το κτήριο χρησιμοποιείται από το δήμο Οροπεδίου Λασιθίου και τονπολιτιστικό σύλλογο «Η ΑΛΟΪΔΑ», για πολιτιστικές εκδηλώσεις.
school

Στην περίοδο της ενετοκρατίας υπήρχαν διάφορα μετόχια γύρω από το χωριό που σώζονται σήμερα μόνο ως τοπωνύμια. Σημαντικό είναι ότι σε αυτό το χωριό ιδρύθηκε μια άτυπη σχολή εκκλησιαστικής ξυλογλυπτικής που λειτούργησε σχεδόν έναν αιώνα, από το 1850 έως το 1940. Μερικά από τα αριστουργήματα που φιλοτεχνήθηκαν από τους τεχνίτες (νιταδώρους) της σχολής, κοσμούν σήμερα διάφορες εκκλησίες σε όλη την Κρήτη.
Το Μέσα Λασίθι αναφέρεται στην τούρκικη απογραφή του 1671 ως Mesa Lassithi με 25 οικογένειες (Ν. Σταυρινίδης, Μεταφράσεις, Β', σ. 135). Στην αιγυπτιακή απογραφή του 1834 αναφέρεται ως Mesa Lasithe και Mesa Lasithaki με 30 χριστιανικές οικογένειες. Το 1881 αναφέρεται ότι το Μέσα Λασίθι υπάγεται στο δήμο Τζερμιάδω με 449 κατοίκους, το 1900 βρίσκεται στον ίδιο δήμο με 301 κατοίκους, το 1920 είναι έδρα ομώνυμου αγροτικού δήμου με 264 κατοίκους, το 1928 με 351 , το 1940 με 425 , το 1951 με 411, το 1961 με 435, το 1971 με 343, το 1981 με 303, το 1991 με 489 και το 2001 με 175.

IMG_8695

IMG_8696

IMG_8697

Συμβάσεις Αρναουτάκη για ανασκαφές σε αρχαία Δρήρο και αρχαίο θέατρο Ιεράπετρας

  Δύο συμβάσεις για την ανασκαφή αρχαιολογικών χώρων στην περιφερειακή ενότητα Λασιθίου υπέγραψε σήμερα περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, παρουσία του αντιπεριφερειάρχη Λασιθίου Γιάννη Ανδρουλάκη.


   Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται στις 200.000 ευρώ και κάθε σύμβαση έχει ύψος από 100.000 ευρώ, ποσό που αφορά τις ανασκαφικές έρευνες που θα διεξαχθούν για πέντε έτη, έως το 2029.




   Η πρώτη ανασκαφή αφορά τη συστηματική ανασκαφική έρευνα της αρχαίας Δρήρου και η δεύτερη την τρίτη φάση της ανασκαφικής έρευνας του αρχαίου θεάτρου Ιεράπετρας. Στο πλαίσιο υλοποίησης των έργων, προβλέπεται η πρόσληψη αρχαιολόγων και ειδικευμένων εργατών, για να υλοποιηθούν τα έργα που θα συνδράμουν στην ανάδειξη δύο σημαντικών αρχαιολογικών χώρων της περιφερειακής ενότητας Λασιθίου.



   Κύριος του έργου είναι η Περιφέρεια Κρήτης - περιφερειακή ενότητα Λασιθίου και φορέας υλοποίησης και αναθέτουσα αρχή, το υπουργείο Πολιτισμού με τις υπηρεσίες του και κυρίως την εφορεία αρχαιοτήτων Λασιθίου.

Κώστας Κουρτίδης - Η αύξηση των θαλάσσιων πάγων της Αρκτικής

 Η έκταση του θαλάσσιου πάγου της Αρκτικής είναι πλέον σημαντικά μεγαλύτερη από ό,τι το 2012, διαψεύδοντας τις προβλέψεις για μια κλιματική αποκάλυψη και αμφισβητώντας την εγκυρότητα των μοντέλων που χρησιμοποιεί η IPCC στις εκθέσεις της.


Τα τελευταία στοιχεία από την Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας (NOAA) δείχνουν ότι η έκταση του θαλάσσιου πάγου της Αρκτικής είναι κατά 26% μεγαλύτερη από ό,τι ήταν το 2012.


Ένα άρθρο του BBC του 2007 με τίτλο «Αρκτικά καλοκαίρια χωρίς πάγο μέχρι το 2013» προέβλεψε ότι τα βόρεια πολικά ύδατα θα ήταν απαλλαγμένα από θαλάσσιο πάγο εντός έξι ετών. Το ίδιο επανέλαβε και ο τότε αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Τζον Κέρι όταν είπε το 2009 ότι «ο πάγος της Αρκτικής θα εξαφανιστεί μέχρι το 2013».


Τα δεδομένα του 2012 αντικατοπτρίζουν τη χαμηλότερη έκταση του θαλάσσιου πάγου στην Αρκτική που έχει καταγραφεί, ένα ορόσημο που χρησιμοποιείται από τους υποστηρικτές των κυρίαρχων δογμάτων για το κλίμα, ως απόδειξη της ταχείας απώλειας πάγου λόγω της υπερθέρμανσης του πλανήτη.


Τα τελευταία στοιχεία διαψεύδουν αυτή την υπόθεση, υποδεικνύοντας σημαντική ανάκαμψη στα επίπεδα του πάγου, την τελευταία δεκαετία.

Τα συστημικά μέσα ενημέρωσης προσπαθούν να αποσιωπήσουν τα τελευταία δεδομένα που παρατηρήθηκαν για να μην διαψευσθούν κάποιες οικολογικές βεβαιότητες.

Ο αυξανόμενος πάγος εμποδίζει τις ναυτιλιακές διαδρομές μέσω της Αρκτικής. Η Ρωσία έχει 40 παγοθραυστικά και πρόσφατα καθέλκυσε το τρίτο πυρηνικό

παγοθραυστικό της, το οποίο θα ταξιδέψει κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής που συνδέει την Ασία και την Ευρώπη.

Το 2017, ο Βλαντιμίρ Πούτιν κάλεσε τον Σι Τζινπίνγκ να συνδέσει τον Δρόμο του Μεταξιού με την Αρκτική διαδρομή, δίνοντας στη Κίνα έναν έμμεσο ρόλο στις εξελίξεις στον Αρκτικό Κύκλο.

Το ίδιο ισχύει και για τον Καναδά. Η διαδρομή μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού, γνωστή ως «Βορειοδυτικό Πέρασμα», εκτείνεται για 1.450 χιλιόμετρα μέσω του Αρκτικού Αρχιπελάγους, συνδέοντας τον κόλπο Μπάφιν και τη θάλασσα Μποφόρ.

Το πρώτο πλοίο που διέσχισε το πέρασμα ήταν το 1906 και λόγω του κινδύνου του πάγου, έχουν καταγραφεί λιγότερα από 400 ταξίδια από τότε. Τα περισσότερα από αυτά λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, αλλά μεταξύ 2007 και 2021, η διάρκεια της πλεύσιμης περιόδου έχει μειωθεί σημαντικά από τον πάγο.

Αυτό το πέρασμα «γίνεται λιγότερο βιώσιμο», αναγνωρίζει το World Cargo News, ένα κέντρο πληροφοριών για τη ναυτιλία [1]. Εξαιτίας αυτού, οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς και η Φινλανδία έχουν υπογράψει μια τριμερή συμφωνία για την κατασκευή παγοθραυστικών, προκειμένου να διατηρηθεί αυτή η δίοδος ανοιχτή για όσο το δυνατόν περισσότερο κάθε χρόνο.

Ωστόσο, οι ειδικοί θεωρούν ότι οι ΗΠΑ έχουν μείνει πολύ πίσω στο θέμα της ναυπήγησης παγοθραυστικών, επομένως και των δυνατοτήτων για την εμπορική εκμετάλλευση της περιοχής.

Αυτό το γεγονός, ίσως οδηγήσει την Ουάσιγκτον υπό την ηγεσία του Ντόναλντ Τραμπ, να αναζητήσει προσεγγίσεις με τη Ρωσία για την εκμετάλλευση της Αρκτικής. Μια τέτοια εξέλιξη, μπορεί να οδηγήσει σε νέες ισορροπίες μεταξύ των Μεγάλων Δυνάμεων, σε παγκόσμια κλίμακα.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: [1] https://www.worldcargonews.com/news/2024/07/northwest-passage-becoming-less-viable/

Πηγή https://www.geoeurope.org/2025/01/13/i-ayxisi-ton-thalassion-pagon-tis-arktikis/

Τo geoeurope είναι ένας ιστότοπος που δημιουργήθηκε από επιστήμονες και ειδικούς που έχουν ασχοληθεί με τη γεωπολιτική της Ευρώπης και έχουν διαπιστώσει συγκεκριμένα κενά στη ροή των πληροφοριών που διαμορφώνουν τις γεωπολιτικές συζητήσεις στην ήπειρό μας

ΔΕΗ Tour of Hellas: Κανέλλος Κανελλόπουλος, ο Πατρινός πρώτος Έλληνας ποδηλάτης νικητής του Γύρου Ελλάδας και το ρεκόρ Γκίνες!

 

ΔΕΗ Tour of Hellas: Κανέλλος Κανελλόπουλος, ο Πατρινός πρώτος Έλληνας ποδηλάτης νικητής του Γύρου Ελλάδας και το ρεκόρ Γκίνες!

Image description

Φέτος, τέσσερα χρόνια μετά την αναβίωση του ΔΕΗ Tour Of Hellas, ενταγμένου πλέον στο καλεντάρι της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας, ο αγώνας ξεκινάει από την πατρίδα του εμβληματικότερου ίσως ποδηλάτη στην ιστορία του αθλήματος στην Ελλάδα, του Κανέλλου Κανελόπουλου, την Πάτρα (2-6 Απριλίου)!



Η σύμπτωση αυτή αποτελεί μία εξαιρετική ευκαιρία να θυμηθούν οι παλαιοί και να γνωρίσουν οι νεότεροι ότι ο Κανέλλος Κανελλόπουλος, είναι ο πρώτος Έλληνας που νίκησε τον Γύρο Ελλάδας το 1981, και έμεινε στην ιστορία ως ο πρωταθλητής ποδηλασίας που αναβίωσε την πτήση του Δαίδαλου, πιλοτάροντας ένα αεροσκάφος μόνο με τη μυϊκή του δύναμη!



Στις 20 εκδόσεις της διοργάνωσης, μόνο δύο Έλληνες το έχουν καταφέρει, ο Κανελλόπουλος και ο Βασίλης Αναστόπουλος το 2003. Έχει ακόμη δύο δεύτερες θέσεις στον Γύρο Ελλάδας, το 1986 (νικητής Roland Konigshofer – Αυστρία) και το 1987 (Olaf Jentzsch – Γερμανία).



Ο Κανελλόπουλος ήταν αθλητής του Π.Ο. Πατρών από το 1973 έως το 2018!

Αποτέλεσε βασικό στέλεχος της Εθνικής ομάδας από το 1977 με πάνω από 500 συμμετοχές. Ένα μοναδικό ρεκόρ. Στις επιτυχίες του ξεχωρίζουν οι 15 τίτλοι σε Πρωταθλήματα Ελλάδας στον δρόμο και στην πίστα (14 ατομικά και 1 ομαδικό).

Image description

Ο σύγχρονος Δαίδαλος

Εκείνο ωστόσο που τον κάνει «κάτοχο παγκοσμίου ρεκόρ» είναι ότι το 1988 ήταν ένας από τους πέντε ποδηλάτες που επιλέχθηκαν παγκοσμίως για να επανδρώσουν μια πειραματική πτήση για τη για την επίδειξη δυνατοτήτων αεροσκαφών χωρίς κινητήρα.



Πέταξε αποκλειστικά με τη μυϊκή του δύναμη για 119 χιλιόμετρα από την Κρήτη μέχρι τις ακτές της Σαντορίνης, σε 3 ώρες 54 λεπτά και 59 δευτερόλεπτα. Η επίδοση του δημιούργησε νέο παγκόσμιο ρεκόρ αποστάσεως και διάρκειας πτήσεως, με αεροσκάφος κινούμενο με μυϊκή δύναμη, ρεκόρ που καταγράφηκε στο Βιβλίο Γκίνες!



Σήμερα, λίγο πριν κλείσει τα 68 του έτη, συνεχίζει το αγαπημένο του άθλημα, εκείνο που τον ανέδειξε ως έναν από τους καλύτερους Έλληνες ποδηλάτες όλων των εποχών. Φυσικά η ποδηλατική κοινότητα τον γνωρίζει, αφού για πολλούς αποτελεί πρότυπο και δικαίως. Δεν είναι μόνο οι τίτλοι, αλλά και ο τρόπος ζωής του και το μότο του. «Η ποδηλασία στη ζωή μου είναι ευτυχία…».


Ο εμβληματικός Κανέλλος Κανελλόπουλος μιλάει για τον ΔΕΗ Tour Of Hellas και την ελληνική ποδηλασία, με αφορμή τον φετινό Γύρο και την εκκίνησή του από την πόλη του την Πάτρα, την 1η Απριλίου με την παρουσίαση των 20 ομάδων και στις 2 Απριλίου με την πανηγυρική εκκίνηση της μεγάλης αθλητικής διοργάνωσης!



«Ο Γύρος Ελλάδας είναι απαραίτητο να καθιερωθεί και να αναβαθμίζεται. Να διεξάγεται και σε διαφορετικές πόλεις της Ελλάδας κάθε χρόνο. Αυτό χρειάζεται καλή διαφήμιση και προβολή στα ΜΜΕ ώστε να το μαθαίνει ο κόσμος. Το σύνθημα να είναι «ελάτε να δείτε» αλλά «να αποφύγετε τα σημεία που περνάει ο αγώνας».



Θέλω να τονίσω ότι εμείς είχαμε γίνει γνωστοί γιατί τότε υπήρχε μόνο η ΕΡΤ, οπότε ο κόσμος μας μάθαινε. Τώρα υπάρχουν πολλά κανάλια, διασπάται το ενδιαφέρον του κοινού, ενώ κάποια κακώς δεν ασχολούνται με τον αθλητισμό όπως πρέπει. Μια εικόνα να δεις, μπορεί να σου μείνει», λέει ο Κανέλλος Κανελλόπουλος και συνεχίζει για το αγαπημένο του ποδήλατο.



«Το ποδήλατο στην Ελλάδα όλο και εξελίσσεται και έχει αλλάξει και η συμπεριφορά του κόσμου. Προσωπικά, θα το πρότεινα ως μέσο μεταφοράς, αρκεί να είναι προσεκτικοί και να φορούν κράνος. Πιστεύω ότι είμαστε πιο ασφαλής χώρα και ειδικά η Αθήνα. Θα έλεγα πως στις επαρχιακές πόλεις φοβάμαι λίγο περισσότερο, λόγω οδηγικής συμπεριφοράς. Πιστεύω ότι σταδιακά θα αλλάξει και αυτό».



Ο Κανέλλος Κανελλόπουλος σταμάτησε τον πρωταθλητισμό το 1993 και ο τελευταίος του αγώνας ήταν ο Γύρος Αλβανίας. Ζει στο Χαλάνδρι, είναι αγιογράφος και συνταξιούχος δάσκαλος φυσικής αγωγής. Είναι παντρεμένος με την πρώην πρωταθλήτρια της ποδηλασίας Στέλλα Βαρελίδου και έχουν τέσσερα παιδιά, τρία αγόρια και ένα κορίτσι.