Δευτέρα 24 Μαρτίου 2025

Όλα τα πλοία της κρητικής εταιρίας λαϊκής βάσης από το πρώτο έως και τα σημερινά σε έκθεση στα Χανιά.

 Όλα τα πλοία της κρητικής εταιρίας λαϊκής βάσης από το πρώτο έως και τα σημερινά σε έκθεση στα Χανιά.



Η έκθεση, που άνοιξε προχθές τις πύλες της για το κοινό, αφηγείται μέσα από σπάνιο αρχειακό υλικό και φωτογραφίες την ιστορία της εταιρείας, η οποία γεννήθηκε από την ανάγκη των Κρητικών για καλύτερη ακτοπλοϊκή σύνδεση.



Οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να ταξιδέψουν στον χρόνο, ανακαλύπτοντας στιγμές και μνήμες που καθόρισαν την ελληνική ακτοπλοΐα.


Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή έως την Κυριακή 30 Μαρτίου 2025, με ωράριο λειτουργίας:
• Δευτέρα έως Παρασκευή: 10:00 – 13:00 & 18:00 – 21:00
• Τρίτη 25 Μαρτίου: 18:00 – 21:00
• Σάββατο – Κυριακή: 10:00 – 13:00 & 18:00 – 21:00
στο Μεγάλο Αρσενάλι στα Χανιά


Πηγή: chaniaships.com
Επιμέλεια – επεξεργασία: ΠΕΝΕΝ

Από τη μεταπολιτική στην αντιπολιτική Του Αργύρη Αργυριάδη

 Προσωπικά είχα την εντύπωση ότι «είχαμε χαθεί στη μετάφραση». Έννοιες αμφίσημες έχουν κατακλίσει εδώ και χρόνια το δημόσιο διάλογο. Μεταπολιτική, βιοπολιτική, αντιπολιτική.


 Τι νόημα μπορούσαν να έχουν οι παραπάνω λέξεις στη χώρα που μαστίζονταν από τη σύγχρονη, πολιτική διαιρετική τομή που ξεπετάχθηκε από τη μήτρα της χρεοκοπίας; Η αναζήτηση των λεπτών διαφορών την εποχή του δίπολου «μνημόνιο – αντιμνημόνιο» φάνταζε ως πολυτέλεια. Και, όμως, δεν ήταν.


Εάν προσπαθήσουμε να δώσουμε περιεχόμενο στις ανωτέρω έννοιες κάποια πράγματα θα γίνουν περισσότερο κατανοητά. Θα γίνει, ιδίως, αντιληπτή η προβολή των λεκτικών όρων στη ζώσα πραγματικότητα. Η τελευταία καταδεικνύει ότι το νέο εννοιολογικό οπλοστάσιο ουδόλως σχετίζεται με τη νεωτερικότητα και την πρόοδο. 


Μάλλον αποτελεί έκφανση των πολυποίκιλων παθογενειών που αναδείχθηκαν από την κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού το 1989 και του υπαρκτού καπιταλισμού είκοσι χρόνια αργότερα (χρηματοοικονομική κατάρρευση το 2009).



Πρώτα πρώτα, με την έννοια μεταπολιτική έγινε απόπειρα να περιγραφεί η νέα τάση που ήθελε τα κοινωνικά προβλήματα να επιλύονται από μη πολιτικούς. Τεχνοκράτες (λχ τραπεζίτες), πλουτοκράτες (Τράμπ, Μασκ κλπ) ή τηλεπροϊόντα (λχ Πέπε Γκρίλο). Στο ανωτέρω πλαίσιο δίδονταν μεγαλύτερη έμφαση στην επικοινωνία και όχι και στη διακίνηση ιδεών. Στην αγκιτάτσια και όχι στην κινητροδότηση των μαζών μέσω παραγωγής σύγχρονης πολιτικής σκέψης.

Στον αντίποδα, με την έννοια της αντιπολιτικής περιγράφουμε την αντίληψη ότι δεν έχουν αποτύχει μόνον οι πολιτικοί, αλλά και η ίδια η πολιτική. Τα κοινωνικά προβλήματα δεν μπορούν να επιλυθούν ούτε από πολιτικούς ούτε από μη πολιτικούς. Η νιχιλιστική αποτύπωση της ανωτέρω θέσης είναι πρόδηλη, ιδίως στη χώρα μας. Περισσότεροι από 2.000.000 πολίτες – μέσα σε μια εικοσαετία -  αποφάσισαν ότι δεν έχει  κανένα νόημα να προσέρχονται στις κάλπες. Κάποιες εκαντοντάδες χιλιάδες ψηφίζουν είτε για να σπάσουν πλάκα (με αποτέλεσμα να εκλέγονται στο κοινοβούλιο γραφικές περσόνες) είτε για να εκφράσουν την οργή ή τη διαμαρτυρία τους (με αποτέλεσμα να εκλέγονται ετερόκλητες ομάδες ανθρώπων).

Εάν έχουμε υπόψη μας όλα τα ανωτέρω μπορούμε να κατανοήσουμε και τα αποτελέσματα των πρόσφατων δημοσκοπήσεων, ιδίως το γεγονός ότι το 80% των Ελλήνων εμφανίζεται να απορρίπτει ταυτόχρονα κυβέρνηση και αντιπολίτευση (μείζονα και ελάσσονα). Η αντιπολιτική κυριαρχεί στο συλλογικό ασυνείδητο οδηγώντας τη χώρα σε άγνωστες ατραπούς…

Το Χωριό Ευαγγελισμός Του Δήμου Μινώα Πεδιάδας

 1394460_551951684877919_378150539_n



ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ (ΜΟΥΧΤΑΡΟ)

Ο Ευαγγελισμός είναι χωριό και πρώην κοινότητα στην επαρχία Πεδιάδας με 623 κατοίκους. Σήμερα ανήκει στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος του νομού Ηρακλείου. Η απόστασή του από το Ηράκλειο είναι 35 χιλιόμετρα, ενώ σε σχέση με το Καστέλλι βρίσκεται στα 5 χλμ. νοτιοδυτικά.

1385637_551951528211268_164097676_n

 Οι κάτοικοι ασχολούνται κυρίως με γεωργικές εργασίες. Παράγεται λάδι, κρασί, σταφίδα και σιτηρά. Στον οικισμό βρίσκεται η βυζαντινή εκκλησία του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, με τοιχογραφίες. Σε αυτήν οφείλεται και η σημερινή ονομασία του χωριού, καθώς η προηγούμενη ονομασία του ήταν Μουχτάροι. 

996941_551951491544605_1571631151_n

1376542_551951878211233_976106799_n

1377531_551951764877911_1595218390_n

1378194_551951321544622_1958661651_n

1378390_551951538211267_1167699062_n

Στο κέντρο του χωριού, δίπλα στο Δημοτικό σχολείο, υπάρχει χώρος με πεύκα. Στις 6 Αυγούστου το χωριό πανηγυρίζει και γίνεται κρητικό γλέντι.
Ιστορικά στοιχεία

1378693_551951851544569_108264882_n

1378786_551951334877954_1601472200_n

1379939_551951451544609_1875466049_n

1380047_551951721544582_876363045_n

Η μετονομασία του χωριού από Μουχτάροι σε Ευαγγελισμό έγινε το 1956. Η παλαιά ονομασία ήταν Μουχτάροι ή Μουκτάροι ή Μουχτάρο και για την προέλευσή της υπάρχουν διάφορες ερμηνείες.
Μερικοί (Ξανθουδίδης) πιστεύουν ότι προέρχεται από την αραβική γλώσσα, ενώ άλλοι (Αλεξίου) υποστηρίζουν ότι η λέξη είναι βυζαντινή, από το μουκτάριοι, που σήμαινε ταραχοποιοί και επαναστάτες.

1381281_551951651544589_1796194895_n

1383824_551951731544581_1779687129_n

1384173_551951678211253_1158020783_n

1385252_551951814877906_1898456596_n

1385283_551951611544593_850665072_n


Οι θιασώτες της άποψης ότι η ονομασία είναι βυζαντινή υποστηρίζουν επίσης ότι μπορεί να οφείλεται στο βυζαντινό επίθετο Μουρτάρος.

Το χωριό αναφέρεται με το αρχικό του όνομα σε συμβόλαιο του 1381 και το 1577 στην επαρχία Πεδιάδος , στο σχετικό κατάλογο του Μπαρότσι.
Το 1583 αναφέρεται από τον Καστροφύλακα με 274 κατοίκους και στην τούρκικη απογραφή του 1671 αναγράφεται Muhtarus, με 122 χαράτσα.
Στην αιγυπτιακή απογραφή του 1834 αναφέρεται με 30 χριστιανικές και 3 τούρκικες οικογένειες.

1391952_551951441544610_1344554629_n

1395227_551951568211264_336964671_n

1395884_551951791544575_126447035_n

(Πηγή Βικιπαίδια)
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ