Τρίτη 20 Μαΐου 2025

Στα «Αζήτητα» Συγκρότημα – Μνημείο Για Τη «Μάχη Της Κρήτης»

 .com/img/a/

 H «Μάχη της Κρήτης», που καθόρισε σημαντικά την έκβαση του Β΄ Π.Π. και τη νίκη των Συμμάχων, ένα όνειρο του αείμνηστου Κωνσταντίνου Μητσοτάκη στα Χανιά, συνεχίζει να στοιχειώνει και μαζί του η ιστορική και εθνική μας συνείδηση που σίγουρα δεν μας τιμά ως χώρα και ως Έλληνες.

.com/img/a/

.com/img/a/

Πρόκειται για το περιβόητο μνημειακό συγκρότημα της «Μάχη της Κρήτης», στη θέση «Συκολιά» του Γαλατά Χανίων, το οποίο παραμένει … γιαπί, 30 χρόνια μετά τη θεμελίωσή του από τον τότε πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Μητσοτάκη.

To φιλόδοξο project, προέβλεπε τη δημιουργία ενός Διασυμμαχικού μνημειακού συγκροτήματος, κοινό για τα τέσσερα συμμαχικά κράτη (Νέα Ζηλανδία, Αυστραλία, Μεγάλη Βρετανία και Ελλάδα) που έλαβαν μέρος στη «Μάχη της Κρήτης» κατά των Γερμανών εισβολέων.

.com/img/a/

Η ιδέα ανήκε στον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, πατέρα του σημερινού πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, και στον τότε αρχηγό ΓΕΕΘΑ Ιωάννη Βερυβάκη. Οι αρχικές διαδικασίες κινήθηκαν άμεσα τόσο για την απαλλοτρίωση των οικοπέδων στον Γαλατά όσο και για τη σύνταξη της μελέτης. Μάλιστα είχε συσταθεί και Ειδική Επιτροπή, από το γραφείο του τότε Πρωθυπουργού, ενώ υπεύθυνη για το έργο ορίστηκε η τότε Νομαρχία Χανίων με φορέα υλοποίησης τον τότε Οργανισμό Ανάπτυξης Δυτικής Κρήτης (ΟΑΔΥΚ).

.com/img/a/

Το έργο ήταν μεγαλεπήβολο καθώς προέβλεπε τη δημιουργία ενός μνημειακού συγκροτήματος ανάλογου με εκείνα που υπάρχουν σε ξένα κράτη, όπως στη Νορμανδία και στο Βερντέν της Γαλλίας, το οποίο θα περιελάβανε μουσειακό χώρο, συνεδριακό κέντρο, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων κ.α . Ένα ζωντανό δηλαδή μνημείο ανοιχτό για το κοινό και τόπο προσέλκυσης χιλιάδων επισκεπτών από όλο τον κόσμο.

.com/img/a/

Μόνο οι απαλλοτριώσεις στον λόφο του Γαλατά, άγγιξαν τα 250 εκ. δρχ, ενώ η μελέτη του συγκροτήματος ανατέθηκε σε μεγάλο αρχιτεκτονικό γραφείο και στον διεθνούς φήμης αρχιτέκτονα Αλέξανδρο Τομπάζη.

Σύμφωνα με παλαιότερο ρεπορτάζ της τοπικής ενημερωτικής πύλης flashnews.gr, o συνολικός προϋπολογισμός του έργου υπολογίστηκε αρχικά στα 1,2 δις δραχμές, ενώ στα επόμενα χρόνια που ακολούθησαν την μελέτη, δόθηκαν δύο χρηματοδοτήσεις για την διαμόρφωση του εξωτερικού χώρου και την θεμελίωση του έργου, ύψους 1.760.000 εκ. ευρώ.

Το έργο έφτασε έως τα μπετά και μπήκε σε τέλμα λόγω της οικονομικής κρίσης της προηγούμενης δεκαετίας. Κάποιες προσπάθειες για επανεκκίνηση των εργασιών έγινε από την Περιφέρεια Κρήτης το 2015 αλλά από τότε το φιλόδοξο project κατέληξε στ’ … αζήτητα, με αποτέλεσμα οι υποδομές που έχουν κατασκευαστεί ως σήμερα να ρημάζουν, να λεηλατούνται και ν’ απαξιώνονται.

.com/img/a/

Συμβολικό χαρακτήρα

Στη θεμελίωση του κατά τους λαμπρούς εορτασμούς της 50ης επετείου το 1991 -παρουσία υψηλής εκπροσώπησης Αρχηγών των συμμαχικών κρατών- ο τότε πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, μίλησε με πάθος και συγκίνηση για το φιλόδοξο έργο, που στόχευε στη διατήρηση και στην προώθηση της ιστορικής μνήμης και της θυσίας Ελλήνων, Βρετανών, Αυστραλών, Νεοζηλανδών που έπεσαν πολεμώντας τους εισβολείς και το ναζισμό. «Σύμβολο Θάρρους, Αυτοθυσίας και Αποφασιστικότητας προς επικράτηση των ιδεωδών της Ελευθερίας και της Δημοκρατίας», όπως αναγράφεται και στη μαρμάρινη πλάκα της θεμελίωσης. 

.com/img/a/

Ωστόσο τα όσα θέλησαν να συμβολίσει το μνημειακό συγκρότημα αυτοί που το εμπνεύστηκαν, δεν έχει καμία σχέση με τη συνέχεια και τη σημερινή απαξίωση, που δεν αποτελεί ντροπή μονάχα για την Κρήτη, αλλά και για ολόκληρη τη χώρα. Ειρωνεία αποτελεί βέβαια πως η μακέτα του μνημειακού συγκροτήματος, εκτίθεται στο Ναυτικό Μουσείο Κρήτης.

.com/img/a/


Ντροπή και αποτροπιασμό αποτελεί και η σημερινή κατάσταση του προσωρινού Διασυμμαχικού Μνημείου, στον ίδιο χώρο, το οποίο έχει καταστραφεί και λεηλατηθεί. Τα μπρούτζινα στοιχεία του μεγάλου ανάγλυφου χάρτη της Κρήτης, του θυρεού της «Μάχης της Κρήτης», και η βάση της ιερής φλόγας έχουν κλαπεί όπως και οι ιστοί των σημαιών. Η θεμέλιος πλάκα στη βάση, με τα όσα συμβολικά έγραφε, εξαφανίστηκε, ενώ σπασμένες και κατακερματισμένες είναι και οι μαρμάρινες - αναθηματικές πλάκες των συμμαχικών χωρών.

.com/img/a/

.com/img/a/

Οι φωτογραφίες αποτυπώνουν τη σημερινή εικόνα του μνημείου και του περιβάλλοντα χώρου, που επισκέπτονται απόγονοι πολεμιστών της «Μάχης της Κρήτης» και αποχωρούν απογοητευμένοι. Πραγματική ντροπή για τον πολιτισμό μας και την ανικανότητα μιας οργανωμένης Πολιτείας να τιμήσει Έλληνες και ξένους που θυσιάστηκαν για την πατρίδα και την ελευθερία.

.com/img/a/

Από το 2016 που δημοσίευμα της δημοσιογράφου Ελένης Ζουμαδάκη στο Flashnews.gr μιλούσε για την «εθνική μας ξεφτίλα» τίποτα απολύτως δεν άλλαξε.

.com/img/a/

Κατά καιρούς μάλιστα υπήρξαν δηλώσεις τοπικών αιρετών που επιχείρησαν ν΄ απαξιώσουν το έργο και τον συμβολισμό του χαρακτηρίζοντάς το «φαραωνικό» και πολυδάπανο, ίσως για να δικαιολογήσουν την ανικανότητά τους. Οι ίδιο παραβλέπουν ωστόσο, ως το έργο σχεδιάστηκε και εγκρίθηκε μετά από πανελλήνιο διαγωνισμό, θεμελιώθηκε από τον τότε πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, στηρίχθηκε από την τοπική κοινωνία και τις συμμαχικές χώρες. Αυτοί που μιλούν για «φαραωνικά» και πολυδάπανα έργα, ας κάνουν μια βόλτα στη Γαλλία και στη Νορμανδία, για να δουν πως ένα σοβαρό κράτος σέβεται την ιστορία του και τους ντόπιους και ξένους που θυσιάστηκαν για την ελευθερία του. Και εν πάση περιπτώσει η «Μάχη της Κρήτης», συμβολισμός της και ο ρόλος της κατά τον Β΄ Π.Π., αξίζει ένα εμβληματικό συγκρότημα – μνημείο, όπως αυτό που ξεκίνησε στον Γαλατά.

.com/img/a/

Έγινε το Μαυσωλείο … στάβλος

Η περίπτωση του μνημειακού συγκροτήματος της «Μάχης της Κρήτης» στον Γαλατά Χανίων, δεν είναι η μοναδική περίπτωση που οι προθέσεις της πολιτείας να τιμήσει τους ήρωες της «βάλτωσαν» κυριολεκτικά.

Στην άλλη άκρη της χώρας, στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα στις Σέρρες, τη δεκαετία του 1980 το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ξεκίνησε την κατασκευή ενός επιβλητικού μνημείου – μαυσωλείου για τους νεκρούς του θρυλικού οχυρού Ρούπελ. Το έργο ξεκίνησε να κατασκευάζεται στο χωριό Προμαχώνας, νότια του Ρούπελ, αλλά ουδέποτε ολοκληρώθηκε αφού ξοδεύτηκαν περισσότερα από 100 εκ. δρχ εποχής.

.com/img/a/

Το μνημείο – μαυσωλείο του Ρούπελ εγκαταλείφθηκε ημιτελές, ενώ ουδέποτε πραγματοποιήθηκε έρευνα στην περιοχή για τον εντοπισμό πρόχειρων τάφων πεσόντων του 1941, αν και υπάρχουν μαρτυρίες στα επίσημα αρχεία. Αποτέλεσμα το μνημείο – μαυσωλείο να λεηλατηθεί και να χρησιμοποιηθεί ακόμη και για στέγασης σταβλικής μονάδας.

Μ’ αφορμή τη συμπλήρωση 80 ετών τόσο από τη «Μάχη των Οχυρών» όσο και της «Μάχη της Κρήτης» οι κάτοικοι των περιοχών αυτών, ελπίζουν πως επιτέλους θα υπάρξει ευαισθησία από την Πολιτεία για ολοκλήρωση των έργων αυτών που ως ελάχιστο χρέος για όσους Έλληνες και ξένους χάθηκαν για την ελευθερία αυτού του τόπου.

.com/img/a/

Ειδικά για το μνημειακό συγκρότημα της «Μάχης της Κρήτης» στον Γαλατά Χανίων, θ’ αποτελεί και μία δικαίωση του οράματος του αείμνηστου Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, είχε ζήσει εκείνα τα γεγονότα.

ΠΗΓΗ www.protothema.gr/

Εορτάζει ο ιερός ναός Αγίου Κωσταντίνου και Ελένης στο χωριό Παρασπόρι του δήμου Σητείας

 %25CE%2591%25CE%2593%25CE%2599%25CE%259F%25CE%25A5+%25CE%259A%25CE%25A9%25CE%25A3%25CE%25A4%25CE%2591%25CE%259D%25CE%25A4%25CE%2599%25CE%259D%25CE%259F%25CE%25A5+%25CE%259A%25CE%2591%25CE%2599+%25CE%2595%25CE%259B%25CE%2595%25CE%259D%25CE%2597%25CE%25A3


Εορτάζει ο ιερός ναός Αγίου Κωσταντίνου και Ελένης στο χωριό Παρασπόρι του δήμου Σητείας, που βρίσκεται νοτιοανατολικά του χωριού σε ύψωμα νοτιοανατολικά απέναντι από το χωριό σε απόσταση 500 μέτρων. 


Επίσης πρόκειται για παλιά εκκλησία πιθανόν από την εποχή της ενετοκρατίας που καταστράφηκε από τους Οθωμανούς και ξανακτίστηκε από τους Μικρασιάτες.με εκπληκτική θέα προς την ευρύτερη περιοχή της Σητείας. 

10313849_736058876458142_3295129619182783455_n

Την παραμονή της εορτής Κυριακή 20 Μαίου θα πραγματοποιηθεί εσπερινός, ενώ μετά το πέρας της λειτουργίας ο πολιτιστικός σύλλογος, το εκκλησιαστικό συμβούλιο και πιστοί που εορτάζουν θα προσφέρουν κέρασμα.
1920088_736058516458178_4593919343912706865_n

Στην ανακοίνωση του συλλόγου σχετικά αναφέρουν ότι όσοι θέλουν να φέρουν κρέατα θα μπορούν να τα ψήσουν στις ψησταρίες του συλλόγου.

10366079_736058133124883_1542628992311721142_n



Στις 21 Μαίου Η Εορτή Των Αγίων Κωσταντίνου Και Ελένης Με Ιερούς Ναούς Και Μονές Στην Κρήτη

 A2

Η μνήμη των Αγίων θεοστέπτων βασιλέων και Ισαποστόλων Κωνστα­ντίνου και Ελένης τελείται από κοινού την 21η Μαΐου, ενώ στις 11 Μαΐου η Εκκλησία μας ενθυμείται τα εγκαίνια της Βασιλίδος των πόλεων Κωνστα­ντινουπόλεως
 (11 Μαΐου 330).
A2

Είναι γνωστό πως λίγα πρόσωπα στη μακραίωνη πορεία της ανθρωπότητας τιμήθηκαν από την Ιστορία με τον τίτλο του Μεγάλου. Εξέχουσα ανάμεσά τους μορφή αποτελεί αναμφίβολα ο Μέγας Κωνσταντίνος. Κι αναδείχτηκε πραγματικά Μεγάλος, όχι μόνο σε έργα πολιτικής σύνεσης, οικονομικής διαχείρισης, διοικητικής μεταρρύθμισης, στρατιωτικής δεξιοτεχνίας, φρόνησης και ανδρείας, αλλά, με άριστο συνδυασμό, Μεγάλος και σε έργα μεγάλα, στερέωσης του μέχρι τότε χειμαζομένου Χριστιανισμού, ενίσχυσης της Ορθόδοξης Εκκλησίας, αποκατάστασης της εσωτερικής της ενότητας, τιμής των αγίων Μαρτύρων, ανέγερσης ναών, σύγκλησης Συνόδων...

A1


ΤΟ ΓΡΑΦΙΚΟ ΕΚΚΛΗΣΑΚΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΣΤΙΣ ΚΑΤΩ ΓΟΥΒΕΣ ΝΟΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ


64506_450993878307034_314850091_n



Το εκκλησάκι του Αγίου Κωσταντίνου βρίσκεται στης κάτω Γούβες  χτισμένο δίπλα στην θάλασσα σε ένα όμορφο μέρος με θέα., ενώ δίπλα του βρίσκεται ένα μικρό άλσος που το κάνει να είναι ειδιλλιακό μέρος για  Γάμους και βαπτίσεις.

Εορτάζει στις 21 Μαίου.



IMG_9178



A1

0

IMG_5116

303813_224240034315754_71394542_n

387045_224687587604332_1830003875_n

8

9


99

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ


Ο ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟΣ ΝΑΟΣ ΤΩΝ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗΣ ΣΤΟ ΚΑΛΟ ΧΩΡΙΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ


%25CE%2586%25CE%25B3%25CE%25B9%25CE%25BF%25CE%25B9+%25CE%259A%25CF%2589%25CE%25BD%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25B1%25CE%25BD%25CF%2584%25CE%25AF%25CE%25BD%25CE%25BF%25CF%2582+%2526+%25CE%2595%25CE%25BB%25CE%25AD%25CE%25BD%25CE%25B7+%2528%25CE%25BA%25CE%25BF%25CE%25B9%25CE%25BC%25CE%25B7%25CF%2584%25CE%25AE%25CF%2581%25CE%25B9%25CE%25BF+%25CE%259A%25CE%25B1%25CE%25BB%25CE%25BF%25CF%258D+%25CF%2587%25CF%2589%25CF%2581%25CE%25B9%25CE%25BF%25CF%258D%2529

Ο Κοιμητήριος ναός των Κωσταντίνου και Ελένης στο Καλό χωριό του δήμου Χερσονήσου στον νομό Ηρακλείου 
Το Καλό Χωριό είναι χωριό και άλλοτε κοινότητα της επαρχίας Πεδιάδας του νομού Ηρακλείου, με 320 κατοίκους το 2001. 



ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗΣ ΣΤΟ ΑΒΔΟΥ ΠΕΔΙΑΔΟΣ

Δυτικά του χωριού και σε απόσταση ενός χιλιομέτρου, βρίσκεται ο ναΐσκος του Αγίου Κων/νου, ο οποίος όσον αφορά την αρχιτεκτονική του είναι μονόχωρη καμαροσκέπαστη εκκλησία. Στο δυτικό τοίχο, στην αριστερή πλευρά, βρίσκεται η κτητορική επιγραφή του ναού, γραπτή «εφ’ υγροίς», με μελανά χρώματα σε λευκό φόντο και περιβάλλεται από πλατύ ερυθρό περιθώριο. Είναι ελάχιστα φθαρμένη. Το μήκος της επιγραφής, είναι 1,90μ και το ύψος της 0,31μ. Το περιεχόμενό της είναι το εξής: 

thumb3.php

«+Ανεκαινίσθι και ανιστορίθι ο θείος και πάνσεπτος ναός των αγίων Θεοσέπτων βασιλέων και εισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης δια συνδρομής και εξόδου κόπου και μόχθου του ευλαβεστάτου ιερέως….Μανουήλ(;)…της θυγατρός αυτού Μαρίας επί της βασιλείας κυρου Ιωάννου του Παλαιολόγου…Σεπ(τεμβρίου) β΄, αυμς» 
Στα μικρά γράμματα διαβάζουμε: 
«δια χειρός καμού α[μαρτωλού] 
και ατέχνου Μανουήλ και Ιωάννου των Φωκάδων, εύχεσθε υπέρ υμών δια τον Κύριον αμήν αμήν». 
Η κτητορική επιγραφή είναι μεγάλης ιστορικής και πολιτιστικής αξίας. Δείχνει στο μελετητή και στον απλό επισκέπτη στοιχεία για τον αφιερωτή του ναου (ιερέας Μανουήλ και η κόρη του Μαρία), τους αγιογράφους (Μανουήλ και Ιωάννης Φωκάς), αλλά κυρίως, αποτελεί αποδεικτικό στοιχείο της προσήλωσης των Κρητικών στο Βυζάντιο. Οι Κρήτες αφιερωτές των ναών και των μοναστηριών αναγνώριζαν ως βασιλείς τους βυζαντινούς αυτοκράτορες, παρά το γεγονός ότι οι Ενετοί είχαν ισχυρή εξουσία και τους καταπίεζαν θρησκευτικά. Το πιο όμως σημαντικό απ’ όλα, είναι πως είναι η τελευταία κτητορική επιγραφή που αναφέρεται το όνομα βυζαντινού αυτοκράτορα. 
Στον ανατολικό τοίχο του ναού έχουμε στο τεταρτοσφαίριο τον Παντοκράτορα σε στηθάριο να κρατεί κλειστό Ευαγγέλιο στο αριστερό χέρι και να ευλογεί με το δεξί. Κάτω, στον ημικύλινδρο της κόγχης του ιερού απεικονίζονται οι δύο Συλλειτουργούντες Ιεράρχες, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος αριστερά και δεξιά ο Μέγας Βασίλειος, συγγραφείς των δύο Θείων Λειτουργιών της Εκκλησίας. Στο μέσο, παριστάνεται τετράκογχη Αγία Τράπεζα, επάνω στην οποία εικονίζεται Δισκάριο. Δίπλα στην κόγχη του ιερού, εικονίζεται με ολόσωμη μετωπική μορφή ως διάκονος που κρατά θυμιατήρι ο Άγ. Φανούριος. Ο τρόπος αυτής της απεικόνισης του Αγίου είναι σπάνια. Στο νότιο τοίχο του Ιερού Βήματος, παριστάνεται ολόσωμος σε στάση μετωπική ο Άγιος Νικόλαος με αρχιερατική στολή, να κρατεί Ευαγγέλιο στο αριστερό χέρι και να ευλογεί με το δεξί. Ειδικά η μορφή του Αγίου Νικολάου παρουσιάζει από τεχνική άποψη αναμφισβήτητη συγγένεια με τα έργα των ζωγράφων στην Παντάνασσα στο Μυστρά. Παρατηρούμε ότι για τους Φωκάδες οι φωτεινές γραμμές δεν χρησιμοποιούνται μόνο για το φωτισμό των προεξεχόντων σημείων. Η σπουδαιότερή τους λειτουργία είναι να σχεδιάσουν όγκους. Από τις τοιχογραφίες όμως της Παντάνασσας στο Μυστρά , μέχρι του Αγ. Κων/νου, είναι αισθητή η εξέλιξη και ειδικά η σχηματοποίηση, η οποία αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα χαρακτηριστικά της Κρητικής Σχολής. Οι φωτεινές γραμμές στην Παντάνασσα έχουν τεθεί με ελευθερία και δίνουν την εντύπωση ότι είναι πιο αυθόρμητες. Αντίθετα στους Φωκάδες, οι φωτεινές γραμμές είναι πιο αυστηρές, τυπικές. Αυτό είναι περισσότερο αισθητό στις ρυτίδες του μετώπου όπου έχουν μεταβληθεί σε σχήματα γεωμετρικά, καθορισμένα και υπολογισμένα με κάθε ακρίβεια. Παράλληλα, υπάρχει και ένα άλλο αξιοσημείωτο στοιχείο. Στην Παντάνασσα, το φωτεινό σώμα της σάρκας απλώνεται σε έκταση, ώστε ο σκοτεινός προπολασμός να φαίνεται ελάχιστα. Στους Φωκάδες, η έκταση της φωτεινής σάρκας είναι περιορισμένη και ο σκοτεινός τόνος μεγαλύτερος.. Τα βασικά αυτά χαρακτηριστικά της τεχνικής των Φωκάδων, είναι τα βασικά γνωρίσματα της κρητικής τοιχογραφίας του 16ου αιώνα. Αποδεικνύεται έτσι, ότι η κρητική τεχνική είχε ήδη οριστικώς διαμορφωθεί στα μέσα του 15ου αιώνα και αυτό μας το δείχνουν οι τοιχογραφίες των Φωκάδων στον Άγ. Κων/νο.
Σε ψηλότερο επίπεδο στο θριαμβικό τόξο κυριαρχεί η παράσταση της «Φιλοξενίας του Αβραάμ» πλαισιωμένη από τις μορφές της Θεοτόκου και του Αρχαγγέλου Γαβριήλ με την παράσταση του «Ευαγγελισμού».Στην καμάρα του Ιερού εικονίζεται η παράσταση της «Πεντηκοστής» στα νότια, της «Αναλήψεως» στα βόρεια και σε χαμηλότερο επίπεδο η σκηνή των «Εισοδίων της Θεοτόκου». Η τοιχογραφία της Ανάληψης είναι επίσης σημαντική τοιχογραφία. Η Παναγία φοράει μαφόριο μελιτζανί και οι άγγελοι που παρίστανται φορούν άσπρο και κίτρινο. Τα βουνά στο βάθος είναι ωχροκίτρινα με σκιές από παράλληλες γραμμές. Πάνω ψηλά σε δόξα, ο Χριστός και γύρω του άγγελοι. Στα πρόσωπα, είναι ενδεικτικός ο κρητικός τρόπος φωτισμού με μικρά άσπρα φώτα. Στον κυρίως ναό η καμάρα είναι τοιχογραφημένη με ευαγγελικές σκηνές όπως στη νότια πλευρά η παράσταση της «Υπαπαντής» και της «Εις Άδου Καθόδου», στη βόρεια πλευρά η «Σταύρωση» και η «Μεταμόρφωση» ενώ στα ανατολικά του ενισχυτικού τόξου σημειώνεται η σκηνή της «Ιάσεως του τυφλού». Σε πιο χαμηλό επίπεδο διακρίνονται σκηνές από το Συναξάριο του αγίου στον οποίο είναι αφιερωμένος ο ναός. Στο δυτικό τοίχο έχουμε την Κοίμηση της Θεοτόκου. Κάτω από την επιγραφή της εισόδου εκτείνεται παράσταση της «Κολάσεως» και νότια της θύρας ο Αρχάγγελος Γαβριήλ. Στο νότιο τοίχο παριστάνονται οι μορφές του Αγίου Κωνσταντίνου και της Αγίας Ελένης καθώς και του Αγίου Αντωνίου ενώ στο βόρειο απεικονίζονται οι παραστάσεις οκτώ ολόσωμων αγίων. 
Συμπεραίνουμε λοιπόν, πως οι τοιχογραφίες των Φωκάδων στον Άγ. Κων/νο είναι διαφωτιστικές για τη μελέτη της εξέλιξης της τοιχογραφίας . Θα μπορούσαμε να πούμε πως οι Φωκάδες είναι οι πρόδρομοι της θαυμαστής Kρητικής Σχολής , που άκμασε κυρίως το 16ο αιώνα. 

https://christiancrete.wikispaces.com



Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗΣ ΣΤΟ ΠΑΡΑΣΠΟΡΙ ΣΗΤΕΙΑΣ


Βρίσκεται σε ύψωμα νοτιοανατολικά απέναντι από το χωριό σε απόσταση 500 μέτρων. Επίσης πρόκειται για παλιά εκκλησία πιθανόν από την εποχή της ενετοκρατίας που καταστράφηκε από τους Οθωμανούς και ξανακτίστηκε από τους Μικρασιάτες.


%CE%91%CE%93%CE%99%CE%9F%CE%A5+%CE%9A%CE%A9%CE%A3%CE%A4%CE%91%CE%9D%CE%A4%CE%99%CE%9D%CE%9F%CE%A5+%CE%9A%CE%91%CE%99+%CE%95%CE%9B%CE%95%CE%9D%CE%97%CE%A3




Η ΔΙΚΛΙΤΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗΣ ΣΤΟΝ ΝΟΜΟ ΡΕΘΥΜΝΗΣ


mko_n-ag-konstantinou-kai-elenis-agios-konstantinos-03

Από το Ρέθυμνο ακολουθούμε το δρόμο νοτιοδυτικά, για τον Άγιο Κωνσταντίνο όπου βρίσκεται ο Ναός των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης 
Δίκλιτη βασιλική του 1315 που είναι αφιερωμένη στους Αγίους Κωνσταντίνο και Ελένη με βυζαντινές εικόνες του 1730-1770 . Το λ’ιθινο κωδωνοστάσιο είναι του 1863.

mko_n-ag-konstantinou-kai-elenis-agios-konstantinos-01

p_n-ag-konstantinou-kai-elenis-agios-konstantinos-03

http://orthodoxcrete.com/



Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΟΥΝΤΑ ΝΟΜΟΥ ΛΑΣΙΘΙΟΥ


111891116




Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗΣ ΚΑΙ ΑΓΙΑΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΧΟΣ ΝΟΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ


P2080147




Ο ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ



neakriti-news-image




O IEΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΣΤΟ ΜΑΛΕΜΕ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΧΑΝΙΩΝ

4+height+107