Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025

ΕΟΔΥ: Προφυλαχθείτε από τα κουνούπια και από τον ιό του Δυτικού Νείλου

 Ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) συνιστά στο κοινό να λαμβάνει μέτρα προφύλαξης από τα κουνούπια, ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος λοίμωξης από τον ιό του Δυτικού Νείλου, ο οποίος αναμένεται να εμφανισθεί και τη φετινή χρονιά.


   Κρούσματα της λοίμωξης από τον ιό του Δυτικού Νείλου καταγράφονται σε πολλές χώρες παγκοσμίως, όπως και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, σε ετήσια βάση, συνήθως κατά τους καλοκαιρινούς και φθινοπωρινούς μήνες. Από το 2010 και μετά, εμφανίζονται κρούσματα σχεδόν κάθε χρόνο και στη χώρα μας.



   Πιο συγκεκριμένα, κατά τα τελευταία 15 έτη (2010 έως 2024), έχουν καταγραφεί στη χώρα μας συνολικά 2.088 εγχώρια κρούσματα λοίμωξης από ιό Δυτικού Νείλου (με μέσο ετήσιο αριθμό 145 κρουσμάτων ανά έτος), εκ των οποίων τα 1.471 (70/%) παρουσίασαν εκδηλώσεις από το κεντρικό νευρικό σύστημα, και έχουν καταγραφεί συνολικά 292 θάνατοι σε νοσηλευόμενους ασθενείς με λοίμωξη από το ιό. 



Κατά την περσινή περίοδο (2024) καταγράφηκαν συνολικά 220 εγχώρια κρούσματα της λοίμωξης στην Ελλάδα, εκ των οποίων τα 157 με εκδηλώσεις από το κεντρικό νευρικό σύστημα - και 35 θάνατοι σε ασθενείς με λοίμωξη από τον ιό.




   Βάσει των ιστορικών επιδημιολογικών δεδομένων, θεωρείται αναμενόμενη η επανεμφάνιση περιστατικών κατά την τρέχουσα περίοδο κυκλοφορίας των κουνουπιών (2025). Για τον λόγο αυτό, ο ΕΟΔΥ ενημέρωσε ήδη τους επαγγελματίες υγείας πανελλαδικά για την ανάγκη εγρήγορσής τους για τη νόσο, κατά την τρέχουσα περίοδο.

   Ιός του Δυτικού Νείλου



   Ο ιός του Δυτικού Νείλου μεταδίδεται κυρίως με το τσίμπημα μολυσμένων «κοινών» κουνουπιών. Τα κουνούπια μολύνονται από μολυσμένα πτηνά (ορισμένα είδη κυρίως άγριων πτηνών). Οι άνθρωποι που μολύνονται, μεταδίδουν περαιτέρω τον ιό σε άλλα κουνούπια ή σε άλλους ανθρώπους (με άμεση επαφή).

   Στην πλειονότητά τους, τα άτομα που μολύνονται δεν αρρωσταίνουν καθόλου ή παρουσιάζουν μόνο ήπια συμπτώματα.



 Ωστόσο, σε ένα μικρό ποσοστό (μικρότερο από 1%), τα άτομα που μολύνονται εμφανίζουν σοβαρή νόσο που προσβάλλει το νευρικό σύστημα (κυρίως εγκεφαλίτιδα ή μηνιγγίτιδα). 'Ατομα μεγαλύτερης ηλικίας (άνω των 50 ετών) και άτομα με ανοσοκαταστολή / χρόνια υποκείμενα νοσήματα κινδυνεύουν περισσότερο να αρρωστήσουν σοβαρά και - σε ένα ποσοστό - να παρουσιάσουν έως και απειλητικές για τη ζωή επιπλοκές.




   Καθώς η επιδημιολογία του ιού είναι σύνθετη και καθορίζεται από πολλούς παράγοντες, οι περιοχές κυκλοφορίας του ιού και εμφάνισης κρουσμάτων δεν μπορούν να προβλεφθούν με ασφάλεια. Ως εκ τούτου, o ΕΟΔΥ συνιστά να τηρούνται τα ατομικά μέτρα προστασίας από τα κουνούπια σε όλη την επικράτεια, καθ' όλη την περίοδο κυκλοφορίας των κουνουπιών:

   * Χρησιμοποιείτε εγκεκριμένα εντομοαπωθητικά σώματος και περιβάλλοντος (σύμφωνα με τις οδηγίες χρήσης), σήτες, κουνουπιέρες, κλιματιστικά/ ανεμιστήρες, κατάλληλα (μακριά) ρούχα.




   * Μην αφήνετε στάσιμα νερά πουθενά (έτσι, βοηθάτε ουσιαστικά στον περιορισμό των εστιών αναπαραγωγής των κουνουπιών στους ιδιωτικούς χώρους). 

   'Ατομα μεγαλύτερης ηλικίας, άτομα με ανοσοκαταστολή και άτομα με χρόνια υποκείμενα νοσήματα, πρέπει να τηρούν τα ατομικά μέτρα προστασίας από κουνούπια με ιδιαίτερη συνέπεια, καθώς κινδυνεύουν περισσότερο να αρρωστήσουν σοβαρά.




   Σε κάθε περίοδο μετάδοσης, και με στόχο την έγκαιρη εφαρμογή στοχευμένων μέτρων απόκρισης και πρόληψης, ο ΕΟΔΥ διενεργεί ενισχυμένη επιδημιολογική επιτήρηση της νόσου και ενεργητική εντομολογική επιτήρηση σε εθνικό επίπεδο, ενημερώνει τους επαγγελματίες υγείας και δημόσιας υγείας και το κοινό, διερευνά άμεσα τα περιστατικά και βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία με τις αρμόδιες εθνικές αρχές και τις αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης. 



Οι συνιστώμενες δράσεις πρόληψης και απόκρισης, βάσει εκτίμησης κινδύνου σε κάθε περιοχή, περιγράφονται αναλυτικά στο «Σχέδιο Δράσης για τη λοίμωξη από τον ιό του Δυτικού Νείλου» του υπουργείου Υγείας, το οποίο έχει σκοπό την προτυποποιημένη εφαρμογή δράσεων για τη διαχείριση και μείωση του κινδύνου μετάδοσης του ιού.

 
Ε.Φ. ΑΠΕ ΜΠΕ

Κρίσιμες οι επόμενες εβδομάδες για τις απαιτήσεις του Δήμου Ηρακλείου για τα έργα της λεγόμενης «παράκαμψης Ηρακλείου»

 Κρίσιμες οι επόμενες εβδομάδες για τις απαιτήσεις του Δήμου Ηρακλείου για τα έργα της λεγόμενης «παράκαμψης Ηρακλείου»


Το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου ενημέρωσε ο Δήμαρχος Αλέξης Καλοκαιρινός σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις στο ζήτημα των απαιτήσεων του Δήμου για τα αναγκαία έργα και παρεμβάσεις στην «παράκαμψη Ηρακλείου».


Ο Αλέξης Καλοκαιρινός αναφέρθηκε αναλυτικά στο υπόμνημα που κατέθεσε την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου στην οποία συμμετείχε, συνοδευόμενος από τη Γενική Γραμματέα του Δήμου Μαρία Σκραφνάκη, στο οποίο τονίζεται:


Ο Δήμος Ηρακλείου αναγνωρίζει την αναγκαιότητα αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Ωστόσο, το έργο, και ειδικότερα η λεγόμενη «παράκαμψη Ηρακλείου» όπως προδιαγράφεται στην Σύμβαση Παραχώρησης παρουσιάζει σοβαρές ατέλειες, οι οποίες, αν δεν θεραπευθούν, θα υποβαθμίσουν την ποιότητα ζωής και το αστικό περιβάλλον και θα θέσουν σε κίνδυνο ζωές, περιουσίες και υποδομές. Ο Δήμος Ηρακλείου δεν παραιτείται από το αίτημα της πραγματικής νότιας παράκαμψης της πόλης σε εύλογο χρόνο και ζητούμε πολιτική δήλωση για την άμεση έναρξη των σχετικών μελετών.


Ο Δήμος Ηρακλείου δεν παραιτείται από την προσφυγή με Αίτηση Ακυρώσεως της τροποποίησης της ΑΕΠΟ του έργου του ΒΟΑΚ.

- Αρχική Αίτηση Ακύρωσης: 06/6/2023

- Πρόσθετοι Λόγοι Ακύρωσης: 07/11/2024

- Τεχνική Έκθεση: 05-07/11/2024

- Εξ αναβολής δικάσιμος: 02/9/2025



Συνοπτικά, οι αναγκαίες παρεμβάσεις που συνιστούν απαιτήσεις του Δήμου Ηρακλείου αφορούν:

• Στον επανασχεδιασμό και την (ανα)κατασκευή των κόμβων, η λειτουργία των οποίων σχετίζεται με τη σύνδεση του ΒΟΑΚ με την πόλη και το λιμάνι, και συνεπώς θα συμβάλει και στην καλύτερη λειτουργία του ΒΟΑΚ.

• Στην υπογειοποίηση τμημάτων της «παράκαμψης Ηρακλείου» στο μέρος που διέρχεται από τον αστικό ιστό και, εναλλακτικά ή συνδυαστικά, στον σχεδιασμό και την κατασκευή στεγάστρων (Covers), που θα αποδώσουν παράπλευρες και εγκάρσιες κινήσεις εκατέρωθεν του ΒΟΑΚ αλλά και σημαντικό κοινόχρηστο χώρο.

• Στην δημιουργία πλήρους παράπλευρου οδικού δικτύου σε όλο το μήκος της «παράκαμψης Ηρακλείου» για την εύρυθμη λειτουργία των παρόδιων χρήσεων κατοικίας, αλλά και των βιοτεχνικών εγκαταστάσεων, βορείως και νοτίως του ΒΟΑΚ, με δεδομένους τους πρόσθετους φόρτους που θα προέλθουν από το έργο παραχώρησης, όσο και σε απευκταίες περιπτώσεις έκτακτων συμβάντων επί του ΒΟΑΚ, όταν η κυκλοφορία του αυτοκινητόδρομου θα πρέπει να διοχετευθεί εκτός αυτού και να εξυπηρετηθεί προσωρινά από το τοπικό δίκτυο χωρίς να προκληθούν χαοτικές και επικίνδυνες καταστάσεις.

• Στον σχεδιασμό και την κατασκευή των υδραυλικών έργων για απορροή και διόδευση των ομβρίων υδάτων από τον ΒΟΑΚ στους παρακείμενους φυσικούς αποδέκτες (ρέματα), με διασφάλιση της απαιτούμενης παροχετευτικότητας σύμφωνα με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας, κρίσιμο ζήτημα πολιτικής προστασίας της πόλης.

Ο Αλέξης Καλοκαιρινός τόνισε σε αυτό το σημείο ότι η αντιμετώπιση του ζητήματος (ζωής ή θανάτου) απαιτεί τροποποίηση του αρ. 6.2.5, σύμφωνα με το οποίο «ο Παραχωρησιούχος δεν ευθύνεται για την τυχόν ανεπάρκεια των αποδεκτών κατάντη του ‘Έργου Παραχώρησης πέραν των κατάντη ορίων διευθέτησης του υδατορέματος ή του ποταμού σύμφωνα με την εγκεκριμένη υδραυλική μελέτη και τους περιβαλλοντικούς όρους του Έργου Παραχώρησης».

• Στον εξαρχής του έργου σχεδιασμό και την εγκατάσταση ηχοπετασμάτων για την προστασία από τον κυκλοφοριακό θόρυβο των παρόδιων κατοικιών της πόλης (βλ. αρ. 11.3).

Ο Δήμος Ηρακλείου ζητάει ακόμα:

Την εκπόνηση συνολικής κυκλοφοριακής μελέτης για το πολεοδομικό συγκρότημα του Ηρακλείου, χωρίς την οποία βασικές πρόνοιες του Συστήματος Διαχείρισης Αυτοκινητοδρόμου (Asset Management System, αρ. 10.6.3) δεν είναι δυνατό να πραγματοποιηθούν.

Πολιτική δήλωση ότι ο σχεδιασμός και η κατασκευή οδικής σύνδεσης του Ηρακλείου με το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου με μικρότερη πραγματική χρονοαπόσταση είναι ανεξάρτητος από το έργο παραχώρησης του ΒΟΑΚ (σύμφωνα με το αρ. 6.4.2).

Κρίνεται αναγκαία η καθολική εξαίρεση από τα διόδια τέλη των αστικών τμημάτων του ΒΟΑΚ, και εν προκειμένω του τμήματος της «παράκαμψης Ηρακλείου». Ο ΒΟΑΚ διατρέχει το πιο αναπτυγμένο τμήμα της Κρήτης και αποτελεί τη μοναδική επιλογή για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων και παραγωγών της. Οι μετακινήσεις διεξάγονται κυρίως σε μικρές αποστάσεις και δεν μπορούν να διεξαχθούν μέσω άλλης εναλλακτικής διαδρομής. Η πρόβλεψη για τη μη καταβολή διοδίων εντός των ορίων του Δήμου είναι ατελής και υπό σειρά προϋποθέσεων. Ατελής, γιατί περιλαμβάνει μόνο τα επιβατικά οχήματα και συνεπώς τα βαρέα οχήματα θα επιβαρύνουν την πόλη. Είναι δε απορίας άξιο ότι στις προϋποθέσεις περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση του Εθνικού Συστήματος Χρέωσης Ηλεκτρονικών Διοδίων που εκφεύγει από το πλαίσιο του συγκεκριμένου έργου και της υπό συζήτηση Σύμβασης Παραχώρησης. Ενώ ο αρμόδιος υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών έχει δηλώσει ότι «δεν θα υπάρχουν διόδια στα αστικά τμήματα του ΒΟΑΚ», στη σύμβαση ορίζεται ρητώς ότι μέχρι τότε (έναρξη λειτουργίας ΕΣΧΗΔ), ο Παραχωρησιούχος δύναται να επιβάλλει διόδια σε όλους τους χρήστες με Μετωπικούς και Πλευρικούς Σταθμούς, και μάλιστα από την πρώτη περίοδο (Τ1) της

παραχώρησης (αρ. 18.1.10, 18.2.1). Η παράλειψη του κόμβου του Αεροδρομίου από τον πίνακα (18.1.10) των κόμβων που εξυπηρετούν αστικές μετακινήσεις ακυρώνει σε μεγάλο βαθμό το μέτρο της εξαίρεσης οδηγώντας τα οχήματα μέσα στον αστικό ιστό και μάλιστα στην περιοχή στην οποία κατά τα επόμενα χρόνια θα συντελεσθεί η μέγιστη οικιστική ανάπτυξη της πόλης του Ηρακλείου. Αποτελεί αδήριτη ανάγκη η τροποποίηση του ως άνω Πίνακα ώστε να συμπεριληφθεί ο κόμβος του Αεροδρομίου.

Ο Δήμος Ηρακλείου εκφράζει τη διαφωνία του με την έως σήμερα παραμέληση της Σητείας και της Ιεράπετρας. Με τον ένα ή το άλλο τρόπο, ο ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο έως τον Άγιο Νικόλαο θα μετατραπεί σ’ έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Συνεπώς, η αναβάθμιση του τμήματος Άγιος Νικόλαος –Παχειά Άμμος – Σητεία / Ιεράπετρα, αποτελεί όρο εκ των ων ουκ άνευ για την ενιαία κοινωνική και παραγωγική λειτουργία της Κρήτης. Γίνεται κατανοητό ότι πρόκειται για δύσκολο έργο αλλά αυτός δεν είναι λόγος για να μην έχει αναζητηθεί και υλοποιηθεί μια βιώσιμη λύση σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες της Κρήτης.

Συμπερασματικά, όπως ανέφερε ο Αλέξης Καλοκαιρινος, «έχουν καταγραφεί τα σημεία που απαιτείται τροποποίηση και αυτός είναι και ο στόχος του Δήμου Ηρακλείου. Το Ηράκλειο αποδεχόμενο την χάραξη αυτή έκανε την μεγαλύτερη παραχώρηση. Και αυτό δεν μπορεί να γίνει αζημίως. Δεν είναι δυνατόν η πόλη από την οποία θα διέρχεται ο αυτοκινητόδρομος να υποβαθμιστεί και η λειτουργία της να τεθεί σε διακινδύνευση. Το επόμενο διάστημα θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο.».

Τα «Βαπόρια» της Σύρου με τα αρχοντικά καπετανόσπιτα

 Πρόκειται ίσως για την πιο αριστοκρατική συνοικία των Κυκλάδων με νεοκλασικά και αρχοντικά κτίρια να ξεπροβάλλουν μέσα από γραφικά στενά δρομάκια.


 Τα «Βαπόρια» βρίσκονται στο βόρειο τμήμα του λιμανιού της Σύρου, στο ανατολικό τμήμα της Ερμούπολης. Τα αρχοντικά καπετανόσπιτα είναι χτισμένα στην άκρη των βράχων με το Αιγαίο Πέλαγο...



Ο τρόπος με το οποίο χτίστηκαν τα κάνει να μοιάζουν με καράβια, γεγονός που οδήγησε στην ονομασία “Βαπόρια”. ...


Η συνοικία αυτή δημιουργήθηκε από εύπορους πρόσφυγες από τη Χίο, τα Ψαρά, την Κάσο και την Κρήτη, οι οποίοι ήρθαν στη Σύρο μετά την καταστροφή της πατρίδας τους κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821. 


Κατά τον 190 αιώνα ήταν η πιο αριστοκρατική συνοικία της πόλης. Εκεί ζούσαν οι πλουσιότεροι άνθρωποι της Ερμούπολης. 



Πετρίτσης και Καραγιαννάκης , Κεχαγιάς, Μεταξάς και Οικονόμου, Λαδόπουλος και Πάικος είναι μερικά μόνον από τα πιο γνωστά ονόματα των οικογενειών που έζησαν στα «Βαπόρια». 


Τα σπίτια της περιοχής ανήκουν σε τρεις γενιές, ενώ από την πρώτη γενιά που φτάνει μέχρι το 1840 περίπου, ελάχιστα διασώζονται μέχρι και σήμερα. 



Ανάμεσα στις βραχώδεις ακτές τις συνοικίας “Βαπόρια”, σχηματίζονται μικρές παραλίες για κολύμπι στο “αστικό” περιβάλλον του νησιού. Μια τέτοια παραλία είναι τα «Αστέρια». Ξεχάστε όμως άμμο και ομπρέλες. Αυτή η παραλία διαθέτει πλατφόρμα για βουτιές και υπάρχει ακόμη μια σκάλα μέσα στο νερό για τους κολυμβητές.




Γυμναστικές Επιδείξεις 2025 – Μια γιορτή χαράς, ρυθμού και παιδικής δημιουργίας για ολα τα παιδια του ΟροπεδίουΛασίθιου

 Γυμναστικές Επιδείξεις 2025 – Μια γιορτή χαράς, ρυθμού και παιδικής δημιουργίας για ολα τα παιδια του Οροπεδίου Λασίθιου!

Ελάτε να απολαύσουμε ένα ξεχωριστό απόγευμα όπου τα παιδιά μας θα γεμίσουν την αυλή με κίνηση, χαμόγελα και ομαδικό πνεύμα!




Ένα μεγάλο ευχαριστώ στην αντιδήμαρχο παιδείας κ.ΡΙΤΣΑ ΚΡΑΣΑΝΑΚΗ για τη στήριξή της!
Σας προσκαλούμε να συνεισφέρετε στον μπουφέ μας με γλυκές ή αλμυρές λιχουδιές – γιατί κάθε γιορτή γίνεται ομορφότερη όταν τη μοιραζόμαστε!
Πέμπτη 12 Ιουνίου | 17:00 – 20:00 | Σχολική αυλή Αγ. Γεωργίου


 Γυμναστικές Επιδείξεις 2025 – Μια γιορτή χαράς, ρυθμού και παιδικής δημιουργίας για ολα τα παιδια του Οροπεδίου Λασίθιου!


Γλυκά Χρώματα Καλοκαιρινής Καληνύχτας

 Όταν o ήλιος δύει, το φως του πρέπει να διασχίσει μεγαλύτερο μήκος της ατμόσφαιρας για να φθάσει στον παρατηρητή και μεγαλύτερο μέρος από το γαλάζιο φως του ήλιου δεν κατορθώνει να φθάσει τελικά σε αυτόν. Μια που το φαινόμενο δεν είναι τόσο έντονο στο κόκκινο χρώμα αυτό συνεχίζει σχεδόν ανέπαφο τη διαδρομή του. 

Έτσι ο δίσκος του ήλιου εμφανίζεται σαφώς πιο κόκκινος από το κίτρινο χρώμα που έχει κατά τη διάρκεια της ημέρας. Πολλές φορές επειδή υπάρχουν σύννεφα και σκόνη στην ατμόσφαιρα, αυτά απορροφούν και σκεδάζουν το γαλάζιο φως πολύ πιο έντονα από ότι το κόκκινο και το κίτρινο φως με αποτέλεσμα ο ίδιος ο ουρανός προς τη διεύθυνση της δύσης του ήλιου να εμφανίζεται κοκκινωπός.



1000060_503181063088315_1243827890_n

1000372_501953036544451_945690059_n

1001673_518431944896560_447637354_n

1013054_501690019904086_2104539584_n

1014335_501953569877731_1305349667_n

1017368_501689913237430_669790036_n

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ
http://physicsgg.me/