Τρίτη 8 Ιουλίου 2025

Επίσκεψη στο χωριό Κουρούτες του δήμου Αμαρίου

 Οι Κουρούτες είναι χωριό της πρώην επαρχίας Αμαρίου. Είναι χτισμένο στους νοτιοδυτικούς πρόποδες του Ψηλορείτη, σε υψόμετρο 510 περ. μέτρων και απέχει 50 περίπου χλμ από το Ρέθυμνο. 


Σήμερα αριθμεί περί τους 80 κατοίκους, οι οποίοι ασχολούνται κυρίως με τη γεωργία και την κτηνοτροφία.

K
Το χωριό πήρε την ονομασία του από την παραφθορά του ονόματος Κουρήτες, οι οποίοι ήταν οι μυθικοί κάτοικοι της Ίδης που προστάτευσαν τον νεογέννητο Δία από την παιδοκτόνο μανία του πατέρα του Κρόνου, χορεύοντας πολεμικό χορό και χτυπώντας τα όπλα τους

, για να μην ακουστούν τα κλάματα του βρέφους. Ο τόπος όπου φέρεται να κατοικούσαν οι μυθικοί ήρωες ήταν η ευρύτερη περιοχή του Αμαρίου, την οποία αρχαίες πηγές αναφέρουν με την ονομασία “Αμαρία και Κουρητία Γη”. Οι σημερινοί κάτοικοι, λοιπόν, μπορούν να υπερηφανεύονται ότι είναι απόγονοι εκείνων των μακρινών ημίθεων!Απτή απόδειξη ότι αρχαίοι πρόγονοι πρωτοκατοίκησαν το χωριό δίνουν τα ερείπια υστερομινωικού (;) ή, ίσως, ρωμαϊκού οικισμού λίγα μέτρα πιο ψηλά από το σημερινό χωριό, στην περιοχή “Αμυγδαλές”. 
kouroutes12

Ο οικισμός αυτός, που πιθανό να έφερε το όνομα “Κουρήτες”, δεν εντοπίζεται με ακρίβεια σε κάποια χρονική περίοδο, καθώς δεν έχει γίνει καμία συστηματική ανασκαφή μέχρι σήμερα, εκτός από τις αρχές του 20ου αιώνα, οπότε αρχαιολόγοι του Μουσείου Ηρακλείου επισκέφθηκαν τα ερείπια και ανακάλυψαν την ύπαρξη σπιτιών, τάφων, εργαστηρίων και καμινιών, τα οποία παρέχουν ενδείξεις οργανωμένου κοινωνικού σχηματισμού. 

Ο οικισμός εκείνος καταστράφηκε -άγνωστο πότε- από κατολίσθηση τεράστιων βράχων από τις πλαγιές του Ψηλορείτη, οι οποίοι στέκονται ακόμη επιβλητικοί σε διάφορα σημεία γύρω από το χωριό αλλά και μέσα σε αυτό (ο βράχος του κοιμητηριακού ναού του Αγ. Αντωνίου).
KK

KKK

Δυστυχώς, οι έρευνες δεν συνεχίστηκαν ποτέ και έτσι δεν έχουμε περισσότερα στοιχεία στη διάθεσή μας για τους αρχαίους εκείνους “Κουρουθιανούς”. 


Αξιοσημείωτο πάντως είναι ότι οι σημερινοί Κουρουθιανοί γνωρίζουν καλά από γενιά σε γενιά την ύπαρξη των αρχαίων κατοίκων και την τύχη τους, και αναφέρονται σε κείνους με τις εκφράσεις “οι παλαιοί αθρώποι” και “οι αρχαίοι μας”, χαρακτηριστικό πόσο συγκινητικά στέρεη έχουν τη συνείδηση της ιστορικής συνέχειας.

KKKK

KKKKK

Το σημερινό χωριό είναι χτισμένο σε δύο συνοικίες, το Πανωχώρι και το Κατωχώρι, με επίκεντρο της ζωής του τη δεύτερη. Ο λόγος αυτού του χωρισμού ήταν η ύπαρξη μουσουλμανικών οικογενειών κατά τους περασμένους αιώνες στο χωριό, που κατοικούσαν στο Πανωχώρι, ενώ οι χριστιανοί κατοικούσαν στο Κατωχώρι. Γνωστό, άλλωστε, είναι ότι στην Αμπαδιά (νότια επαρχία Αμαρίου) κατοικούσαν οι σκληρότεροι Τούρκοι της Κρήτης, οι Γενίτσαροι. 

Στις Κουρούτες έχουν αφήσει μέχρι σήμερα τα ίχνη τους, αφού σώζονται σε παλιά σπίτια του Πανωχωριού αραβικές επιγραφές και σύμβολα. Επίσης, και τοποθεσίες του χωριού φέρουν ακόμη και σήμερα τουρκικές ονομασίες: “τσ’ Εμινές η γ-ελέ”, “του ‘Σαΐνη (Χουσεΐνη) τ’ αλώνι” και τα “Μεζάρια”, τα οποία υποδηλώνουν την ύπαρξη μουσουλμανικού νεκροταφείου στην είσοδο του χωριού, έξω από το Πανωχώρι.

Οι παλιότερες οικογένειες του χωριού είναι οι Πλατύρραχοι, οι Καπελώνηδες, οι Στεφανάκηδες, οι Κατσούγκρηδες και, μεταγενέστερα, οι Σαρρήδες, οι Κλημαθιανοί, οι Ριζικιανοί, οι Μουρτζανοί, οι Βοσκάκηδες, οι Λαντζούρηδες, οι Νουκάκηδες κ.α.
KKKKKKKK

KKKKKKKKKKKKK

Οι Κουρουθιανοί διακρίθηκαν σε όλους τους αγώνες του τόπου για την ελευθερία. Έλαβαν ενεργά μέρος στις Επαναστάσεις του 19ου αιώνα κατά των Οθωμανών, επανδρώνοντας κυρίως επαναστατικές ομάδες αλλά και υπό το δικό τους οπλαρχηγό, όπως μαρτυρείται από διάφορες έγγραφες πηγές της εποχής, ο οποίος ονομαζόταν “Μανώλης ο Κουρουθιανός”, πιθανώς από την οικογένεια των Πλατυρράχων. 

Μεταγενέστερα, συμμετείχαν αρκετοί στη Μικρασιατική εκστρατεία, όπου έγιναν μάρτυρες και της τραγικής της έκβασης. Και στην Κατοχή οι Κουρουθιανοί διακρίθηκαν για την αντιστασιακή τους δράση, καθώς, εκτός από την αθρόα συμμετοχή αρκετών παλικαριών στο Αλβανικό Έπος, συμμετείχαν ενεργά, άντρες και γυναίκες, και στις αντάρτικες ομάδες του Ψηλορείτη.

Το χωριό στις μέρες μαςΔυστυχώς, στα νεώτερα χρόνια οι Κουρούτες ακολούθησαν την πορεία που ακολουθεί ολόκληρη η ελληνική ύπαιθρος και σιγά-σιγά, με την ενδομετανάστευση αλλά και -σε εξαιρετικά μεγάλο βαθμό- με τη μετανάστευση στο εξωτερικό, ο πληθυσμός συρρικνώθηκε και σήμερα το χωριό πασχίζει να κρατηθεί στη ζωή με τους πολλούς ηλικιωμένους κατοίκους και τους ελάχιστους νέους, που επιμένουν να ζουν και να εργάζονται σε αυτό.
KKKKKKKKKKKKKKKKKK

Όμως, η ελπίδα δε χάνεται και όλοι οι Κουρουθιανοί, όπου γης, βάζουν τα δυνατά τους να κρατήσουν ζωντανή τη γενέτειρά τους, προσφέροντας ο καθένας ό,τι μπορεί. 

Θαυμαστό είναι ότι μόλις πριν πέντε χρόνια, και μετά από αγώνες και προσπάθειες πολλών ετών, εγκαινιάστηκε και λειτουργεί το πνευματικό κέντρο της ενορίας Κουρουτών, που βρίσκεται στο κέντρο του χωριού, δίπλα στην εκκλησία της Ανάληψης, και αποτελεί ένα χώρο πολλαπλών χρήσεων που στολίζει το χωριό και δημιουργεί προοπτικές αξιοποίησης και ανάπτυξης της περιοχής, εάν χρησιμοποιηθεί ανάλογα.

Οι όπου γης Κουρουθιανοί στηρίζουν με πάθος όλες τις πρωτοβουλίες και προσπάθειες που γίνονται για την αξιοποίηση και ανάδειξη του φυσικού και πολιτισμικού πλούτου των Κουρουτών, με προεξάρχουσα τη συμβολή του Συλλόγου των Κουρουθιανών της Αθήνας, που όλα τα χρόνια από την ίδρυσή του έχει πρωτοστατήσει στους κοινούς αγώνες και, εν πολλοίς, αναπληρώνει την -σπάνια για την επαρχία μας- έλλειψη πολιτιστικού συλλόγου στο χωριό.
του Βασίλη Χριστοδουλάκη


ΠΗΓΗ ΦΩΤ- http://kouroutes.webs.com/

Ο Αθλητικός Σύλλογος Μοχού σας προσκαλεί στο 2ο φετινό γλέντι της Ομάδος

 Ο Αθλητικός Σύλλογος Μοχού σας προσκαλεί στο 2ο φετινό γλέντι της Ομάδος του τόπου μας να περάσουμε όμορφα αποχαιρετώντας τον Ιούλιο, μπαίνοντας στον Αύγουστο με το συγκρότημα του Νίκου & Γιώργου Στρατάκη,στον προαύλιο χώρο του Αγροτικού συνεταιρισμού Μοχού..


 Ο Αθλητικός Σύλλογος Μοχού σας προσκαλεί στο 2ο φετινό γλέντι της Ομάδος


Μια όμορφη μουσική βραδιά έζησαν όσοι βρέθηκαν στο Σκαλάνι το βράδυ της Δευτέρας 7 Ιουλίου

Μια όμορφη μουσική βραδιά έζησαν όσοι βρέθηκαν στο Σκαλάνι του δήμου Ηρακλείου το βράδυ της Δευτέρας 7 Ιουλίου.

Μια όμορφη ρεμπρική και κρητική βραδιά διοργάνωσε καταστηματάρχης εστίασης της πλατείας ( συγκεκριμένα το κατάστημα Λαικά και ωραία του Σταύρου ) προσφέροντας στους πελάτες του, γεύσεις μετά μουσικής.




Το μουσικό σχήμα απαρτιζόταν απο τους μουσικούς Μαρία Κεφαλουδάκη στα Κρουστά, Σωκράτη Βακιρτζιάν στην κιθάρα και Κυριάκο Μανιά στο Μπουλγαρί.


Ανατολίτικοι ρυθμοί, ρεμπέτικοι ήχοι και βέβαια Κρητικά τραγούδια συντρόφευσαν την όμορφη βραδιά στην μοναδική σε ομορφιά πλατεία του Σκαλανίου.


Η βραδιά είχε προαναγγελθεί εδώ και μέρες με αποτέλεσμα να υπάρχουν κρατήσεις σε τραπέζια και να συμβεί το αδιαχώρητο απο συμμετοχή κόσμου.





 

Άς μάθουμε να πίνουμε κρασί

  Η καλλιέργεια της αμπέλου άρχισε στις Ανατολικές ακτές της Μαύρης Θάλασσας πριν 10.000 χρόνια περίπου και από εκεί εξαπλώθηκε προς την Αίγυπτο, περνώντας από την Περσία και την Βαβυλωνία.  Κατόπιν στην Ελλάδα και την Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.  Παράλληλα, διαδόθηκε η παραγωγή κρασιού-οίνου, ορθότερα από τη ζύμωση των σταφυλιών.


     Οι γιατροί της εποχής, ανάμεσα τους ο Ιπποκράτης και ο Γαληνός αναγνώρισαν τις ευεργετικές ιδιότητες του κρασιού στην υγεία, και το χρησιμοποιούσαν θεραπευτικά, κάνοντας το, ίσως το παλιότερο φάρμακο, γνωστό εδώ και 5.000 χρόνια.


     Χρησιμοποιήθηκε ως αντισηπτικό των τραυμάτων και του δέρματος πριν από χειρουργικές επεμβάσεις, για την αποστείρωση του πόσιμου νερού, αλλά και ως καταπραϋντικό, υπνωτικό, αναισθητικό, διεγερτικό της όρεξης, τονωτικό, θεραπευτικό της αναιμίας, προστατευτικό της διάρροιας, αλλά και υπακτικό και διουρητικό κ.λ.π.


     Ακόμη οι ήρωες του Ομήρου έπιναν κρασί πριν φύγουν και όταν γύριζαν από τη μάχη, για να ξεδιψάσουν ή να πάρουν δυνάμεις και κουράγιο, με την ψυχοσωματική επίδραση του κρασιού.

e089bc6dbcd78bef66574c7114a6bb1b_XL


     Το κρασί εμφανίζεται ανά τους αιώνες δεμένο με τον άνθρωπο, και κατέχει εξέχουσα θέση σε πολλούς πολιτισμούς και θρησκείες ως μοναδικό ποτό, αρμονικά συνδεδεμένο με το μέτρο, την καλή σωματική και ψυχική κατάσταση, του ισορροπημένου τρόπου ζωής και τη μακροζωία.


     Παράλληλα, όμως το οινόπνευμα, το οποίο σε ποσοστό περίπου 12% περιέχεται στο κρασί ευθύνεται και για βλαβερές επιδράσεις στον οργανισμό όταν γίνεται κατάχρηση, όπως στον αλκοολισμό.  Προκαλεί άμεσες τοξικές βλάβες στον εγκέφαλο και τα νεύρα, (οίδημα, εκφύλιση) στην καρδιά (μυοκαρδιοπάθεια), στο στομάχι (γαστρίτιδες), στο πάγκρεας (παγκρεατίτιδες), ενώ έμμεσα θεωρείται υπεύθυνο και για άλλες βλάβες που οφείλονται στην κακή, συνήθως, διατροφή των ατόμων που κάνουν κατάχρηση.


     Παρά το γεγονός ότι οι αλκοολικοί κρασιού είναι ελάχιστοι (1-2% των αλκοολικών) η περιστασιακή κατάχρηση αλλά και ο κακός τρόπος μέτριας χρήσης, προκαλεί προβλήματα, όπως πονοκέφαλο, μείωση της κρίσης, της προσοχής και των αντανακλαστικών (ατυχήματα) αλλαγής της συμπεριφοράς κ.α.
     Τα τελευταία 20 χρόνια έχουν γίνει πολλές επιστημονικές μελέτες, οι οποίες αφορούν περίπου 1 εκατ.


 Ανθρώπους και δείχνουν ότι το κρασί και κυρίως το κόκκινο, έχει ιδιαίτερα ευεργετική επίδραση στην υγεία όταν πίνεται σε καθημερινή βάση με το φαγητό και με μέτρο δηλαδή το 1/3 περίπου μιας φιάλης για τους άνδρες και κατά το μισό λιγότερο για τις γυναίκες.  Βρέθηκε ότι η χρήση αυτή του κρασιού μειώνει τα καρδιαγγειακά επεισόδια κατά 20 έως 60%, βελτιώνει την λειτουργία του στομάχου και την πέψη γενικότερα εμποδίζει τη δημιουργία χολόλιθων, διευκολύνει την κυκλοφορία του αίματος στους ιστούς, δρα ως αντιφλεγμονώδες και αντισηπτικό, αυξάνει την αντίσταση στα κοινά κρυολογήματα και βοηθά στον ύπνο.  


Ακόμη, προκαλεί ευεξία, ποιότητα ζωής και μακροζωία μειώνοντας τους θανάτους από οποιαδήποτε αιτία κατά 10-20%.
     Η επιστημονική ερμηνεία της δράσεως του κρασιού στα αγγεία της καρδιάς δόθηκε τα τελευταία χρόνια, μετά τις παρατηρήσεις και συμπεράσματα της παγκόσμιας μελέτης για την καρδιαγγειακή νόσο υπό τον κωδικό ΜΟΝΙΚΑ. Διαπιστώθηκε ότι στη Γαλλία οι θάνατοι από την νόσο είναι λιγότεροι από τις ΗΠΑ (κατά 57%) και την Βρετανία (κατά 79% της Γλασκόβης) παρά την υψηλή κατανάλωση κεκορεσμένων λιπαρών, το γνωστό δηλαδή ΓΑΛΛΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΞΟ. Η μείωση αυτή των θανάτων αποδόθηκε στο κρασί που πίνουν οι Γάλλοι.


     Σήμερα γνωρίζουμε ότι το κρασί δρα με την αλκοόλη, τα φαινολικά παράγωγα και τα σαλικυλικά που περιέχει.
     Η αλκοόλη αυξάνει την HDL ή υψηλής πυκνότητας λιποπρωτείνη (καλή χοληστερίνη) και τα παράγωγα της ( HDL2 και HDL 3) τα οποία εμποδίζουν τη δημιουργία αθηρωματωδών πλακών στα αγγεία.



     Τα φαινολικά παράγωγα, κυρίως κατεχίνες και κερκετίνη, έχουν έντονη αντιοξειδωτική δράση.  Δεσμεύουν τις ελεύθερες ρίζες του οξυγόνου του οργανισμού και εμποδίζουν έτσι την οξείδωση της LDL ή χαμηλής πυκνότητας χοληστερίνη (κακή χοληστερίνη).  Η LDL χρειάζεται να οξειδωθεί για να μπορεί να ενσωματωθεί στο τοίχωμα των αγγείων και να σχηματίσει αθηρωματώδεις πλάκες οι οποίες φράσσουν τα αγγεία και αποτελούν τη βάση για σχηματισμό θρόμβων.  Φαινολικά παράγωγα βρίσκονται  στο φλοιό και γίγαρτα του σταφυλιού και απουσιάζουν συνεπώς από το λευκό κρασί.



     Οι σαλικυλικές ενώσεις δρουν όπως η ασπιρίνη, και εμποδίζουν συ συγκόλληση των αιμοπεταλίων που είναι το κύριο στοιχείο στον σχηματισμό θρόμβων, βοηθώντας έτσι στην αποφυγή ενδοαγγειακών θρομβώσεων.
     Έτσι το κρασί λόγω των ευεργετικών του επιδράσεων στην υγεία,  έχει περιληφθεί στην διαιτητική πυραμίδα,  όπως αυτή διαμορφώθηκε σε συνέδριο του  Harvard.  Η πυραμίδα συνιστά λίγες φορές το μήνα κρέας, λίγες φορές την εβδομάδα ψάρι και καθημερινά φαγητό με βάση ελιές, ελαιόλαδο, γαλακτοκομικά όσπρια, δημητριακά, φρούτα, λαχανικά, και κρασί.
     Το κρασί επομένως, είναι το ποτό του καθημερινού φαγητού και πρέπει να πίνεται με σύνεση και μέτρο.



     Υπάρχουν βεβαίως όπως είναι γνωστό περιστασιακές υπερβάσεις του μέτρου, κυρίως σε κοινωνικές συγκεντρώσεις με δυσάρεστες συνέπειες, οι οποίες οφείλονται στο αυξημένο επίπεδο οινοπνεύματος στο αίμα.  Το επίπεδο αυτό εξαρτάται από την ολική ποσότητα κρασιού που πίνουμε τη διάρκεια και τον ρυθμό, την απορρόφηση από το έντερο και τον μεταβολισμό από το ήπαρ.  Το ήπαρ με την αλκοολική αφυδρογόναση, μεταβολίζει το οινόπνευμα σεακεταλδεύδη, με ρυθμό περίπου 8 γραμ/ώρα.  Εάν το έντερο απορροφήσει μεγαλύτερη ποσότητα και ταχύτερα, όπως συμβαίνει στη δίψα, η περίσσια κυκλοφορεί σε ανάλογα υψηλά επίπεδα στο αίμα, για να μεταβολιστεί με το χρόνο. 



Θα πρέπει, συνεπώς όταν πρόκειται να υπερβούμε το μέτρο, να ξεδιψούμε πρώτα με νερό για να μειώσουμε την απορροφητικότητα του εντέρου και ακόμη, να επιβραδύνουμε τη διέλευση του κρασιού από το στομάχι προς το έντερο. Τούτο επιτυγχάνεται πίνοντας κρασί με αρκετό βραδύ ρυθμό και μετά από φαγητό.  Έτσι παρατείνεται η παραμονή του κρασιού στο στομάχι, όπου αρκετό οινόπνευμα μεταβολίζεται από την αλκοολική αφυδρογονάση του βλεννογόνου. 


Το ένζυμο αυτό είναι μειωμένο σε γαστρίτιδες και καταστρέφεται από την ασπιρίνη.  Στο στομάχι των γυναικών βρίσκεται περίπου το ½ της αφυδρογονάσης των ανδρών, και μεταβολίζεται γι’αυτό το 25% της ποσότητας του οινοπνεύματος των αντρών.  Λόγω της φυσιολογικής αυτής διαφοράς, και της μικρότερης ποσότητας αίματος θα πρέπει οι γυναίκες να πίνουν λιγότερο από τους άνδρες.



     Είναι σαφές από όλα αυτά ότι το να ξέρεις να πίνεις σημαίνει να ξέρεις να ζείς.  Το κρασί με σύνεση και μέτρο είναι ποτό του οικογενειακού τραπεζιού και της συντροφιάς.  Είναι το καλύτερο, ίσως ‘’λιπαντικό’’ για τις τριβές των ανθρωπίνων σχέσεων, και προάγει την επικοινωνία.  Σε αντίθεση με τη μοναξιά του σκληρού ποτού και αλκοολισμού, επιδρά ψυχολυτρωτικά με τον διαφορετικό τρόπο ζωής και την καλή υγεία και την απόλαυση.  Η ψυχολυτρωτικήεπίδραση του κρασιού δεν είναι ίδια στον καθένα μας και δεν είναι δυνατό να μετρηθεί.  Είναι εντούτοις βέβαιο ότι επιδρά ευεργετικά στην υγεία μαζί με την αύξηση της καλής χοληστερίνης, τα σαλικυλικά και τα φαινολικά παράγωγα.



     Ας μάθουμε λοιπόν να πίνουμε κρασί όχι σαν πότες αλλά σαν συμποσιαστές, στα χνάρια των αρχαίων προγόνων μας,  οι οποίοι έπιναν κρασί στα περίφημα  συμπόσια όπου επικρατούσαν ο κανόνας, το μέτρο, η συντροφικότητα, το πνεύμα και η απόλαυση.

«Σκοποί και τραγούδια της Κρήτης από το αρχείο του Παύλου Βλαστού»

Ο φετινός κύκλος θερινών εκδηλώσεων στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης συνεχίζεται με μια μουσική βραδιά τη Δευτέρα 14 Ιουλίου, ώρα 20.30 στον κήπο του Μουσείου.


 Στη συναυλία με τίτλο «Σκοποί και τραγούδια της Κρήτης από το αρχείο του Παύλου Βλαστού» ο Δημήτρης Σγουρός θα μας παρουσιάσει μια επιλογή κρητικών παραδοσιακών τραγουδιών από τις καταγραφές του λαογράφου Παύλου Βλαστού, τις οποίες πραγματοποίησε ο Βλαστός κατά την περίοδο 1860-1910 σε όλη την Κρήτη. 


Tα τραγούδια που θα ακουστούν επεκτείνουν τη γνώση μας για την κρητική μουσική, τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα, αναδεικνύουν τον πλούτο και την ποικιλία του ρεπερτορίου και ταυτόχρονα δείχνουν μια Κρήτη ανοιχτή στον μουσικό διάλογο με Ανατολή και Δύση. 


Συμμετέχουν οι μουσικοί:

Δημήτρης Σγουρός  λύρα, λυράκια, τραγούδι

Δημήτρης Σιδερής  λαγούτο, τραγούδι

Γιώργος Ζαχαριουδάκης  πνευστά


Βιογραφικά σημειώματα 

Ο Δημήτρης Σγουρός γεννήθηκε στην Κριτσά Λασιθίου. Η επίδραση της οικογένειάς του, αλλά και η πλούσια μουσικοχορευτική παράδοση του χωριού του, τον  έκαναν ν’ αγαπήσει από μικρός την παραδοσιακή μουσική της Κρήτης και ν’ ασχοληθεί με τη λύρα και το τραγούδι. Έχει σπουδάσει Βυζαντινή-Ελληνική Μουσική και το 1995 πήρε δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής από το ωδείο Νίκος Σκαλκώτας στην Αθήνα με δάσκαλο τον Βασίλη Νόνη. Μελέτησε επί χρόνια το αρχείο του Παύλου Βλαστού το οποίο φυλάσσεται στο Ιστορικό Αρχείο Χανίων και επέλεξε 48 τραγούδια τα οποία αφορούσαν την παραδοσιακή μουσική της Κρήτης, τα οποία θεώρησε ότι έπρεπε να παιχτούν και να ηχογραφηθούν. 


Ο Δημήτρης Σιδερής γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε κλασσική κιθάρα στο Αττικό Ωδείο. Ασχολείται με το κρητικό λαούτο και τα τελευταία 18 χρόνια συμμετέχει σε συναυλίες δημοτικής κρητικής μουσικής, εορταστικές εκδηλώσεις και μουσικές παραγωγές. Διεξάγει τη διδακτορική του διατριβή πάνω στην Κρητική μουσική ταυτότητα, στη Σχολή Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Το 2015 σχεδίασε και συν-δημιούργησε ένα πρωτότυπο μουσικό όργανο: το ηλεκτρικό λαούτο.


Ο Γιώργος Ζαχαριουδάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης. Απέκτησε δίπλωμα φλάουτου, δίπλωμα πιάνου και πτυχίο αρμονίας από το Ωδείο «Ορφείο Αθηνών», και στη συνέχεια απέκτησε πτυχίο μουσικής (Bachelor of Art) από το Bath Spa University της Αγγλίας. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές πιάνου στη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής της Σκωτίας και μεταπτυχιακές σπουδές φλάουτου και εθνομουσικολογίας στο Newcastle University upon Tyne της Αγγλίας. Εκπόνησε διδακτορική διατριβή στο Sheffield University της Αγγλίας με θέμα την κρητική μουσική: Taking traditional Cretan dance music forward: Interpretations with traditional Cretan Instruments and with the Western flute. Από το 2004 ασχολείται με την έρευνα της ελληνικής δημοτικής μουσικής και με την εκτέλεση ελληνικών παραδοσιακών οργάνων. Παράλληλα ασχολείται με την ερμηνεία άλλων μουσικών παραδόσεων όπως: αρχαιοελληνική, μεσαιωνική, ιρλανδική, μικρασιάτικη και το ρεμπέτικο. 


Χρήσιμες πληροφορίες


Η συναυλία (ώρα έναρξης 20:30) και η περιήγηση στις Συλλογές του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης συμπεριλαμβάνονται στο εισιτήριο της μουσικής εκδήλωσης (10,00 €). Για την περιήγηση διατίθενται στον χώρο υποδοχής του Μουσείου συσκευές ηχητικής ξενάγησης, χωρίς επιβάρυνση. Η είσοδος για τα παιδιά μέχρι 12 ετών είναι δωρεάν.


Ωράριο λειτουργίας του Μουσείου για τη μουσική βραδιά: 20:00-23.00


Περισσότερες πληροφορίες: 2810-283219 (εσωτ. 101) | www.historical-museum.gr


«Σκοποί και τραγούδια της Κρήτης από το αρχείο του Παύλου Βλαστού»


Απονομή του τίτλου του Επίτιμου Διδάκτορα του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών στον κ. Ιωάννη Μυλόπουλο

 Απονομή του τίτλου του Επίτιμου Διδάκτορα του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών στον κ. Ιωάννη Μυλόπουλο


Τη Δευτέρα 7 Ιουλίου 2025, στο Αμφιθέατρο «Νίκος Πετρίδης» της Πανεπιστημιούπολης Βουτών, στο Ηράκλειο, πραγματοποιήθηκε η τελετή αναγόρευσης του κ. Ιωάννη Μυλόπουλου, Ομότιμου Καθηγητή του Πανεπιστημίου του Τορόντο, σε Επίτιμο Διδάκτορα του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών της Σχολής Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης.


Με την τιμητική αυτή διάκριση, το Πανεπιστήμιο Κρήτης αναγνωρίζει τη σημαντική συμβολή του κ. Μυλόπουλου στην πρόοδο της σύγχρονης Επιστήμης Υπολογιστών και, ειδικότερα, στους τομείς της Εννοιολογικής Μοντελοποίησης, της Αναπαράστασης και Διαχείρισης Γνώσης, της Θεμελίωσης των Συστημάτων Βάσεων Γνώσεων, καθώς και στην Αναπαράσταση και Μηχανική των Απαιτήσεων στην Τεχνολογία Λογισμικού και τον Σχεδιασμό Πληροφοριακών Συστημάτων.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με την προσφώνηση από την Αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων, Δια Βίου Μάθησης και Ερευνητικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Κρήτης, Καθηγήτρια Μαρία Βαμβακάκη. Ακολούθησαν χαιρετισμοί από τον Κοσμήτορα της Σχολής Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών, Καθηγητή Αντώνιο Σαββίδη, και από τον Πρόεδρο του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών, Καθηγητή Κωνσταντίνο Μαγκούτη.


Στη συνέχεια, ο Καθηγητής του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών και Διευθυντής του Ινστιτούτου Πληροφορικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, κ. Δημήτριος Πλεξουσάκης, παρουσίασε το επιστημονικό έργο και την προσφορά του τιμώμενου.

Το ψήφισμα, η αναγόρευση και το διδακτορικό δίπλωμα αναγνώστηκαν από τον Πρόεδρο του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών, Καθηγητή Κωνσταντίνο Μαγκούτη και η περιένδυση με την τήβεννο της Σχολής, καθώς και η επίδοση των τίτλων και του μεταλλίου, πραγματοποιήθηκαν από την Αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων, Δια Βίου Μάθησης και Ερευνητικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Κρήτης καθηγήτρια Μαρία Βαμβακάκη.


Η τελετή ολοκληρώθηκε με την αντιφώνηση και την ομιλία του τιμώμενου, με θέμα: «Εννοιολογική Μοντελοποίηση».

Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας και προσκεκλημένοι.


Εθελοντική αιμοδοσία στο αίθριο της Λότζια το Σάββατο 12 Ιουλίου

 θελοντική αιμοδοσία στο αίθριο της Λότζια το Σάββατο 12-07-2025

Το Σάββατο 12 Ιουλίου 2025 θα πραγματοποιηθεί εθελοντική αιμοδοσία στο κέντρο της πόλης του Ηρακλείου και συγκεκριμένα στο αίθριο της Λότζια από τις 09:30 έως τις 14:00.


Η εθελοντική αιμοδοσία πραγματοποιείται κάθε Σάββατο. Πρόκειται για μια κοινή προσπάθεια αιμοδοσίας, την οποία διοργανώνει ο Παγκρήτιος Σύνδεσμος Εθελοντών Αιμοδοτών και Δωρητών Οργάνων Σώματος «Αιματοκρήτης, με τη στήριξη του Δήμου Ηρακλείου.


Σε αυτή την κοινή προσπάθεια, καλούνται όλοι να συμμετάσχουν. Η αιμοδοσία απευθύνεται σε όσους θέλουν να δώσουν αίμα. Οι ανάγκες σε αίμα παραμένουν διαρκείς και κάθε προσφορά είναι πραγματικά πολύτιμη. 


Σημαντικό είναι ότι δεν υπάρχει τράπεζα αίματος, ούτε διαχείριση αίματος. Κάθε Εθελοντής Αιμοδότης έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει τις μονάδες που έχει προσφέρει σε περίπτωση μελλοντικής ανάγκης σε αίμα, δικής του ή οικείων του.


Αίμα μπορούν να δώσουν όλοι οι υγιείς άνδρες/ γυναίκες από 18-65 ετών. Πρέπει να είναι ξεκούραστοι, να έχουν πάρει ελαφρύ πρωινό και αν δεν έχουν κάρτα αιμοδότη, να έχουν μαζί τους το ΑΜΚΑ ή την αστυνομική τους ταυτότητα.


Παράλληλα θα γίνεται ενημέρωση για την δωρεά αιμοποιητικών κυττάρων (μυελού των οστών) και την δωρεά οργάνων. Σημειώνεται ότι για την πληρέστερη ενημέρωση και ενδυνάμωση των αιμοδοτών πριν τις αιμοδοσίες, πραγματοποιούνται διαδικτυακά από τον «Αιματοκρήτη» «Αιμοδοτικές Συναντήσεις» (webinars), σε μέρες και ώρες που ανακοινώνονται στη σελίδα www.aimatocritis.gr


Για οποιαδήποτε διευκρίνιση στα τηλέφωνα: 2810239773 και 6978247010 και e-mail: aimatocritis@hotmail.com.


 θελοντική αιμοδοσία στο αίθριο της Λότζια το Σάββατο 12 Ιουλίου