Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2025

Η πόλη της Θεσσαλονίκης τιμά τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων Ελλάδος (ΣΟΝΕ) Ευάγγελο Αραμπατζή.

 Η πόλη της Θεσσαλονίκης τιμά τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων Ελλάδος (ΣΟΝΕ) Ευάγγελο Αραμπατζή.


Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025 στις 20:30, στο Δημαρχιακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης στην Αίθουσα ''ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ'' - ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Με το Χρυσό Μετάλλιο της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων Ελλάδος θα βραβευθεί ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΣΟΝΕ.



Με ομόφωνη απόφαση του ΔΣ του Συλλόγου Φίλων της ΣΟΝΕ θα τιμηθεί για το πολυετές έργο του στην ΣΟΝΕ ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της, Ευάγγελος Αραμπατζής.

Τιμητική διάκριση θα απονέμουν στον Μαέστρο για την προσφορά του στον πολιτισμό, το Υπουργείο Εσωτερικών (Τομέας Μακεδονίας - Θράκης), από τον Υφυπουργό κ. Κωνσταντίνο Γκιουλέκα, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, από την Περιφερειάρχη κα Νανά Αθ. Αηδονά, ο Δήμος Θεσσαλονίκης από τον Δήμαρχο κ. Στέλιο Αγγελούδη και το Προξενείο της Γεωργίας στην Θεσσαλονίκη, από τον Γενικό Πρόξενο κ. Γκέλα Τζαπαρίτζε.


Ο Σύλλογος Φίλων της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων Ελλάδος και το Γενικό Προξενείο της Γεωργίας στην Θεσσαλονίκη σας προσκαλούν στην μουσικο-χορευτική εκδήλωση με τίτλο ''Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΝΩΝΕΙ ΛΑΟΥΣ''  

*Κεντρικός Ομιλητής: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΚΙΟΥΛΕΚΑΣ - Υφυπουργός Εσωτερικών (για θέματα Μακεδονίας - Θράκης).

Χαιρετισμό θα απευθύνουν οι:

*ΑΘΗΝΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΟΥ - ΑΗΔΟΝΑ - Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας.

*ΣΤΕΛΙΟΣ ΑΓΓΕΛΟΥΔΗΣ - Δήμαρχος Θεσσαλονίκης.

Για την πολυετή και μακροχρόνια συνεργασία τους με την Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Ελλάδος και το έργο της θα μιλήσουν δύο επίτιμα μέλη της: Η Dr. Αλεξάνδρα Γωγούση - Δικηγόρος - Πρόεδρος Μ.Α.Ζ.Ι. - Με Αλληλεγγύη Ζούμε Ισότιμα και η κα Ρούλα Αμαραντίδου πρώην Πρόεδρος του Συλλόγου Γυναικών Πολυγύρου.

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ - ΜΕΛΗ ΣΥΜΦΩΝΙΚΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΝΕΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΕΡΜΗΝΕΥΤΕΣ: ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΑΔΡΙΑΝΟΣ - ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΡΗΤΙΚΟΣ - ΕΙΡΗΝΗ ΤΟΛΙΑ - ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΤΟΛΙΑΣ - GEORGE GUREN

ΜΟΥΣΙΚΟΙ: ΝΙΚΟΣ ΤΣΑΚΑΛΙΔΗΣ (ΒΙΟΛΙ) - ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ (ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ) - ΒΑΣΙΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ (ΚΡΟΥΣΤΑ) - KHVICHA TOMASHVILLI (ΤΡΟΜΠΕΤΑ)

ΠΙΑΝΟ - ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ - ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΟΥΤΣΑΚΗΣ

ΧΟΡΕΥΤΙΚΑ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΑ

* ΕΥΞΕΙΝΟΣ ΛΕΣΧΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
(Χοροδιδάσκαλος: Γρηγόρης Γρηγοριάδης)

* ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ ''Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΥΨΗΛΑΝΤΗΣ''
(Χοροδιδάσκαλος: Γρηγόρης Γρηγοριάδης)

* ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ Ν. ΜΟΥΔΑΝΙΩΝ ''Ο ΦΑΡΟΣ''
(Χοροδιδάσκαλοι: Θωμάς Μελίτσης και Γιώργος Μπαραχάνος)

* ΧΟΡΕΥΤΙΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ''ΑΡΓΩ''
(Χοροδιδασκαλία: Αθηνά Ισλαμίδη)

* ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΓΕΩΡΓΙΑΝΩΝ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΧΟΡΩΝ ''ΛΟΜΙΣΙ''
(Χοροδιδάσκαλος: Μπέκα Ζαμουρέλι)

* GEORGIAN NATIONAL BALLET ''PESVEBI''
(Χοροδιδασκαλία: Λίκα Τζοχάτζε)

* ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΑΣ ΣΕΡΡΩΝ
(Μουσική διδασκαλία: Γεώργιος Παντσουράκης)

Την εκδηλώση παρουσιάζει ο Δημοσιογράφος Γεώργιος Παπαδόπουλος.

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ (ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ)
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΔΗΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Στην εκδήλωση θα παρευρεθούν εκπρόσωποι από την Πολιτική, Πολιτειακή, Στρατιωτική, Εκκλησιαστική Ηγεσία της Χώρας.

Εγκαινιάζεται την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου ένας νέος αναενωμένος χώρος LA CASA DE SKALANI στο Σκαλάνι του δήμου Ηρακλείου.

 Εγκαινιάζεται την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου ένας νέος αναενωμένος χώρος στο Σκαλάνι του δήμου Ηρακλείου.


Ο καθημερνός σας καφές, το ποτό και το αναψυκτικό σας σε ένα όμορφο χώρο, τόσο για τον χειμώνα όσο και για το καλοκαίρι με καλή μουσική, καλή σιάθεση και αναλογες γεύσεις.

be057c3c-f91f-473f-a98c-94974a34fefa

LA CASA  DE SKALANI .

Στην είσοδο του Σκαλανίου 
Την Πρασκευή 9 το βράδυ






 

Ολοκληρώθηκε για φέτος, η περίοδος επισκεψιμότητας στο Φαράγγι της Σαμαριάς και ο αριθμός επισκεπτών ανήλθε σε 119.138 άτομα.

 Ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) ενημερώνει ότι την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου 2025, ολοκληρώθηκε για φέτος, η περίοδος επισκεψιμότητας στο Φαράγγι της Σαμαριάς. Κατά τη φετινή περίοδο το Φαράγγι παρέμεινε ανοικτό στο κοινό για 151 ημέρες συνολικά και ο αριθμός επισκεπτών ανήλθε σε 119.138 άτομα.


Το επόμενο χρονικό διάστημα, και πριν από την έναρξη της διαχειριστικής περιόδου του 2026, ο ΟΦΥΠΕΚΑ, σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς, θα προχωρήσει στην υλοποίηση εργασιών συντήρησης και επισκευής των υποδομών επισκεψιμότητας εντός του Φαραγγιού. 



Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις για την κάλυψη αναγκών ασφαλούς διέλευσης των επισκεπτών, καθώς και όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την έγκαιρη και ομαλή έναρξη λειτουργίας του Δρυμού για τη νέα περίοδο, εφόσον το επιτρέπουν οι καιρικές και λοιπές φυσικές συνθήκες.


ΟΦΥΠΕΚΑ

Ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου εποπτευόμενο από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με αποστολή τη διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών στην Ελλάδα, τη διατήρηση της βιοποικιλότητας, την προώθηση και υλοποίηση δράσεων βιώσιμης ανάπτυξης και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Περισσότερες πληροφορίες: www.necca.gr.

Βραβείο για την Περιβαλλοντική Διακυβέρνηση και την Αειφορία απονεμήθηκε στον Δήμο Ρεθύμνης

 Βραβείο για την Περιβαλλοντική Διακυβέρνηση και την Αειφορία απονεμήθηκε στον Δήμο Ρεθύμνης


Άλλη μια τιμητική διάκριση απονεμήθηκε στον Δήμο Ρεθύμνης για τις περιβαλλοντικές ευαισθησίες και την επιμονή, τη μεθοδολογία και την προσήλωση με την οποία σημαδεύει την επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων.

Το βραβείο για την Περιβαλλοντική Διακυβέρνηση και την Αειφορία παρέλαβε ο Δήμαρχος Γιώργης Χ. Μαρινάκης το Σάββατο στο πλαίσιο τoυ διήμερου Φόρουμ «Do It Green-Ανακύκλωση για ένα βιώσιμο μέλλον», που πραγματοποιήθηκε στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου.


Πέραν της βράβευσης, ο Δήμαρχος Ρεθύμνης και Πρόεδρος της ΠΕΔ συμμετείχε σε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με θέμα τις περιβαλλοντικές δράσεις, μαζί με τον Δήμαρχο του Δήμου Μαλεβιζίου Μενέλαο Μποκέα, τον Αντιδήμαρχο του Δήμου Φαιστού Γιώργο Ντισπυράκη και τον Αντιδήμαρχο του Δήμου Γόρτυνας Κώστα Κοκκινάκη.

«Κανένα πρόγραμμα, όσο τεκμηριωμένο και φιλόδοξο κι αν είναι, δεν μπορεί να έχει επιτυχία, χωρίς τη συνεργασία των φορέων, την κατανόηση των πολιτών και τον οραματισμό που θα πρέπει να καταστεί συνείδηση χρέους στα παιδιά μας» τόνισε μεταξύ άλλων στην ομιλία του ο κ. Μαρινάκης.


Και συνέχισε: «Ο Δήμος Ρεθύμνης ηγείται -και έχει βραβευθεί γι’ αυτά- σε πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα προστασίας του περιβάλλοντος, ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας, μάλιστα πριν από μερικές ημέρες διοργανώσαμε μια πολύ σημαντική εκδήλωση σχετικά με την ανακύκλωση ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών.

Η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί καθημερινή μέριμνα και αταλάντευτη προτεραιότητα του Δήμου μας.


Οφείλουμε να κατανοήσουμε ως σύγχρονη κοινωνία ότι δεν υπάρχουν σκουπίδια με την κλασική έννοια του όρου, αλλά πόροι με περιβαλλοντικό και οικονομικό αντίκρισμα, τους οποίους πρέπει να αξιοποιούμε συστηματικά και διαρκώς».

Παρουσιάζεται αύριο Τρίτη στο Φόδελε η μελέτη για την ψηφιακή αναβάθμιση του Μουσείου Δομήνικου Θεοτοκόπουλου που εκπόνησε ο Δήμος Μαλεβιζίου

 Μια σημαντική μελέτη που εκπονήθηκε από τον Δήμο Μαλεβιζίου και αφορά τον μετασχηματισμό του Μουσείου Δομήνικου Θεοτοκόπουλου σε ένα σύγχρονο, ψηφιακά αναβαθμισμένο μουσείο, θα παρουσιαστεί το απόγευμα της Τρίτης στο Φόδελε.


Η παρουσίαση θα πραγματοποιηθεί στις 18:30, στην ταβέρνα των αδελφών Πλαϊτη, από τους μελετητές του έργου, οι οποίοι θα αναλύσουν τον τρόπο με τον οποίο η νέα μελέτη θα συμβάλει στην πολιτιστική αναβάθμιση του τόπου και στη σύγχρονη προβολή του έργου του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου.


Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που θα προσφέρει στους επισκέπτες του Μουσείου τη δυνατότητα ψηφιακής ξενάγησης στα έργα και τη ζωή του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, αξιοποιώντας σύγχρονες τεχνολογίες και διαδραστικές εφαρμογές.



Υπενθυμίζεται ότι ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη το έργο «Ανακαίνιση Μουσείου Δομήνικου Θεοτοκόπουλου και Διαμόρφωση Περιβάλλοντος Χώρου», το οποίο δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρίες (ΑμεΑ) τόσο στους εσωτερικούς όσο και στους εξωτερικούς χώρους του Εκθετηρίου.

Στο πλαίσιο του έργου που είναι σε εξέλιξη προβλέπεται η κατασκευή ξύλινων ραμπών στα σημεία όπου υπάρχει ανισοσταθμία, καθώς και η διαπλάτυνση των διαδρόμων κίνησης στους εξωτερικούς χώρους. Παράλληλα, προτείνεται η διαμόρφωση ανοιγμάτων στις ξερολιθιές που ορίζουν τα πλατώματα, ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη πρόσβαση και η ασφαλής κίνηση των επισκεπτών με κινητικές δυσκολίες σε όλα τα σημεία του υπαίθριου χώρου.

Με τη νέα μελέτη και το υπό εξέλιξη έργο ανακαίνισης, το Μουσείο Δομήνικου Θεοτοκόπουλου στο Φόδελε αναμένεται να αποκτήσει μια νέα, σύγχρονη ταυτότητα, αντάξια του ονόματος και της καλλιτεχνικής κληρονομιάς του μεγάλου Κρητικού δημιουργού.

Η Πολυκλινική της πόλης του Ηρακλείου με χειρουργό το Στέλιο Γιαμαλάκη και με τους παθολόγους Πωλιουδάκη και Σουριαδάκη.

 IMG_20240114_150929


Η Πολυκλινική της πόλης του Ηρακλείου βρίσκεται στην οδό Ντεντηδάκηδων. Κτίστηκε την δεκαετία του 1930 και ήταν η “Πολυκλινική” με χειρουργό το Στέλιο Γιαμαλάκη και με τους παθολόγους Πωλιουδάκη και Σουριαδάκη.


71443_476421609097594_941396788_n


Σύμφωνα με έρευνα του Μανόλη Δετοράκη, οι γιατροί Γιαμαλάκηδες, ο πατέρας Χαράλαμπος και ο άξιος γιός του Στυλιανός, κατέλιπαν λαμπρή και αιώνια μνήμη, γιατί υπήρξαν εξαίρετοι επιστήμονες, αληθινοί πατριώτες, πρότυπα αρετής και υποδείγματα σεμνότητας και μετριοφροσύνης. 

1899

  • Ο Στυλιανός Γιαμαλάκης (1899-1962) ήταν γιατρός και είχε εκλεγεί βουλευτής των Φιλελευθέρων. Μετά την κατοχή εκλεγόταν δημοτικός σύμβουλος και πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Ηρακλείου. 

  • Είχε ειδικό ενδιαφέρον για τα αρχαιολογικά ζητήματα. Λίγο πριν το θάνατό του δώρισε τη σημαντική αρχαιολογική του συλλογή στο κράτος.
  • 420044246_2699013313596567_6003852075654774256_n

    420280953_921666066294885_1299498085147794267_n

    422586304_1346316019421374_9107880721373031012_n


    Στις ένοπλες εμφύλιες συγκρούσεις που γίνονταν στην περιοχή του Ηρακλείου, μετά την απελευθέρωση από τους Γερμανούς, προσπάθησε να παίξει διαμεσολαβητικό ρόλο για να αποτραπεί η γενίκευση του εμφυλίου, χωρίς όμως να το καταφέρει

.com/img/a/



Γιος του Στυλιανού Γιαμαλάκη επίσης, είναι ο γιατρός Χαράλαμπος Γιαμαλάκης που ζει στην Αθήνα.


 Η λαϊκή Κρητική μούσα τίμησε τους Γιαμαλάκηδες λαμβάνοντας υπόψη την αρχοντιά τους και την επιστημονική τους αίγλη.


Polykliniki+After+1

“Άμα λουστεί και χτενιστεί και βγει στο Περαχώρι

τάξε πως είναι του γιατρού του Γιαμαλάκη κόρη”.



“Ήθελα να ’μουνα γιατρός ωσάν το Γιαμαλάκη

για να σου γιάνω την πληγή ψιλομελαχροινάκι”.



“Ο Γιαμαλάκης ο γιατρός μου ξέταξε το αίμα

και μούπενε πως δεν μπορώ να ζω χωρίς εσένα”.

.com/img/a/

.com/img/a/

.com/img/a/

.com/img/a/

.com/img/a/

.com/img/a/

IMG_20240114_150814

IMG_20240114_150907

IMG_20240114_150946

IMG_20240114_151012

Το Ιλίου Μέλαθρον, επίσης γνωστό ως Μέγαρο Σλήμαν

 Το Ιλίου Μέλαθρον, επίσης γνωστό ως Μέγαρο Σλήμαν, είναι νεοκλασικό κτίριο στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Πανεπιστημίου. Είναι δημιουργία του Ερνέστου Τσίλλερ, ο οποίος το σχεδίασε το 1878 ως κατοικία του Ερρίκου Σλήμαν, του ερευνητή που ανακάλυψε το θησαυρό της αρχαίας Τροίας. 


Η κατασκευή του περατώθηκε το 1881, και αποτέλεσε μια από τις πιο λαμπρές ιδιωτικές κατοικίες της τότε Αθήνας. Σήμερα στο Ιλίου Μέλαθρον στεγάζεται το Νομισματικό Μουσείο Αθηνών.



Ο Ερρίκος Σλήμαν υπήρξε ερασιτέχνης επιστήμονας με πολλά επιτεύγματα και μάλιστα σε μεγάλη ηλικία. Όταν διέκοψε κάθε εμπορική δραστηριότητα το 1864 και σε ηλικία 46 ετών αποφάσισε να εντρυφήσει στην κλασική Αρχαιότητα και ειδικότερα στην ελληνική αρχαιολογία αλλά και την αρχαιολογική επιστήμη γενικότερα. Την ίδια χρονιά επισκέφτηκε την Ελλάδα και περιηγήθηκε σε τοποθεσίες που αναφέρονται στα Ομηρικά έπη. Το έτος 1868 αποφασίζει να εγκατασταθεί στην Αθήνα, καθώς παντρεύεται με τη Σοφία Εγκαστρωμένου.




Η γνωριμία των δύο αντρών πραγματοποιήθηκε το 1864, όταν ο Σλήμαν επισκέφτηκε για πρώτη φορά την Ελλάδα. Αφορμή στάθηκε ένα φυλλάδιο που περιείχε χάρτες και σχέδια της Τροίας, το οποίο είχε επιμεληθεί ο Τσίλλερ με τον αστρονόμο Δρ. Σμιτ κατά την επίσκεψη τους στην περιοχή, μετά από πρόσκληση του αυστριακού πρέσβη Δρ. Χαν. Το φυλλάδιο αυτό δόθηκε από τον Τσίλλερ στον Σλήμαν, όταν συναντήθηκαν επί ελληνικού εδάφους, και η γνωριμία αυτή υπήρξε η αρχή μιας ισόβιας φιλίας.



Μια δεκαετία μετά την εγκατάσταση του στην Αθήνα και αφού πλέον είχε γίνει πλούσιος, ο Σλήμαν ανέθεσε την δημιουργία της κατοικίας του στον στενό του πλέον φίλο, Ερνστ Τσίλλερ. Τα σχέδια της οικίας Σλήμαν στην οδό Πανεπιστημίου πραγματοποιήθηκαν το 1878. Κατά την ανάθεση του έργου στον Τσίλλερ, ο Σλήμαν φέρεται να είπε τα εξής:


Έζησα όλο μου τον βίο εν μικρά οικία, θέλω όμως να διέλθω τα υπολοιπόμενα μου έτη εν μεγάλη οικία, ζητώ ευρυχωρίαν και ουδέν πλέον, έκλεξον οιονδήποτε ρυθμόν θέλεις, οι μόνοι μου όροι είναι πλατειά μαρμάρινη κλίμαξ άγουσα από του εδάφους μέχρι του άνω πατώματος και επί της κορυφής τεράτσα.


Επιθυμία του Σλήμαν ήταν να έχει ένα πλούσιο αρχοντικό που να μπορεί να εκθέτει άφοβα τον θησαυρό του και έτσι ο Τσίλλερ επέλεξε τον αναγεννησιακό ρυθμό, προσαρμόζοντας τον στις διατάξεις του ώριμου κλασικισμού. Η επίβλεψη της ανέγερσης έγινε από τον Β. Δρόσινο, φίλο του Σλήμαν. Για την κατασκευή των μωσαϊκών δαπέδων ήρθαν ειδικοί ψηφιδοθέτες από την Ιταλία. Ήρθαν επίσης Βαυαροί και Βιεννέζοι ζωγράφοι, οι οποίοι πραγματοποίησαν τις πομπηϊανές τοιχογραφίες και τις ζωγραφικές συνθέσεις τόσο του εσωτερικού, όσο και των δυο εξωστών. 


Ντόπιοι τεχνίτες κατασκεύασαν το υπόλοιπο κτίριο, όπως για παράδειγμα τα κιγκλιδώματα. Η εργασίες της διακόσμησης έγιναν το έτος 1880, ενώ ο ίδιος ο Σλήμαν επέλεξε κάποια από τα διακοσμητικά στοιχεία κυρίως με αρχαιολογικά θέματα. Η βασική σύλληψη του διακόσμου έγινε από τον Τσίλλερ, ο οποίος εμπνεύστηκε από τα τρωικά και μυκηναϊκά ευρήματα για τα μωσαϊκά πατώματα. 


Οι πομπηιανές διακοσμήσεις που συναντούνται στο υπόλοιπο κτίσμα πρέπει να ήταν επιλογή από κοινού τόσο του Σλήμαν όσο και του Τσίλλερ. Επιπλέον, ο Τσίλλερ επιθυμούσε να δηλώσει τη αγάπη του Σλήμαν για την Ελλάδα, τον Όμηρο και την Τροία μέσω των τοιχογραφιών, των πήλινων αγαλμάτων που ήταν αντίγραφα αρχαίων ελληνικών, των μωσαϊκών δαπέδων και των πολλών επιγραφών σε σημεία του κτιρίου. Τα εγκαίνια του Ιλίου Μελάθρου πραγματοποιήθηκαν στις 30 Ιανουαρίου του 1881 με λαμπρή δεξίωση, ενώ το κόστος που δαπανήθηκε για την ανέγερση του ήταν 439.650 δραχμές.


Ο αρχιτεκτονικός ρυθμός του κτιρίου προέρχεται από την ιταλική Αναγέννηση, την οποία ο Τσίλλερ προσάρμοσε εύστοχα στο πνεύμα της εποχής. Σε όλο το κτίριο εφαρμόζεται μια ανανεωμένη αναγεννησιακή αρχιτεκτονική, η οποία συμβαδίζει με το κλασικιστικό μορφολογικό σύστημα προσαρμοσμένο στα ελληνικά δεδομένα. Ο ρυθμός που δημιούργησε ο Τσίλλερ μπορεί να χαρακτηριστεί ως ώριμος νεοελληνικός νεοκλασικισμός.


Το δημιούργημα του Τσίλλερ μπορεί να χαρακτηριστεί ως υπόδειγμα οικοδομικής τελειότητας με δυναμικές αναλογίες και επιμελημένο διάκοσμο. Η επιφάνεια του όγκου διαρθρώθηκε με βάση την κλασικιστική αρχή της οριζοντιότητας χωρίζοντας το κτίσμα σε βάση, κορμό και στέψη. Στην κύρια πρόσοψη, επί της οδού Πανεπιστημίου, δεσπόζει η διώροφη τοξωτή λότζια (loggia) με τους μαρμάρινους κίονες. Συμμετρικά ως προς την loggia τοποθετούνται πορτοπαράθυρα με ευθύγραμμα γείσα και ψευδοεξώστες στον πρώτο όροφο, ενώ στον δεύτερο όροφο τριγωνικά αετώματα και κανονικούς εξώστες στηριζόμενους σε μαρμάρινα φουρούσια. Στις πλαϊνές όψεις τοποθετούνται εξώστες αξονικά στην επιφάνεια σαν μοναδικές προεξοχές του όγκου.


Εκτός από τους εξώστες, προεξέχουν και οι διακοσμητικές παραστάδες με τα ιωνικά επίκρανα. Στην βορειοδυτική όψη του κτίσματος, βρίσκεται η είσοδος μέσω μεγαλόπρεπης διπλής μαρμάρινης σκάλας, η οποία οδηγεί στον πρώτο όροφο, όπως ήταν και η επιθυμία του ιδιοκτήτη. Τέλος, το κτίριο επιστέφεται από ταράτσα με στηθαίο διακοσμημένο με μπαλουστράδα. Περιμετρικά του στηθαίου ήταν τοποθετημένα υπερφυσικού μεγέθους αγάλματα.


Πλήθος καινοτομιών για την εποχή εφαρμόστηκαν στο Ιλίου Μέλαθρον: εξασφάλιση από πυρκαγιά, σύστημα εξαερισμού που υπήρχε σε όλους τους χώρους των ορόφων, πρωτοποριακά ρολά στις πόρτες και τα παράθυρα, εγκατάσταση φωταερίου σε όλα τα δωμάτια και περίπλοκο σύστημα θέρμανσης, με αεραγωγούς που κατέληγαν στα δάπεδα των δωματίων.



Στο ισόγειο του κτιρίου υπήρχαν οι βοηθητικοί χώροι όπως η κουζίνα, η αποθήκη και δωμάτια για το προσωπικό. Στο ίδιο επίπεδο, στο βορειοδυτικό μέρος του ισογείου, λειτουργούσε επίσης το Μουσείο Σλήμαν. Από πλευράς διακόσμησης, στον νότιο τοίχο του προθαλάμου συναντώνται τα αντίγραφα του τριγλύφου και της μετόπης του ελληνιστικού ναού της Αθηνάς στην Τροία, όπου παριστάνεται και ο ήλιος. Στους υπόλοιπους τοίχους του προθάλαμου και στην οροφή υπάρχουν ζωγραφισμένες παραστάσεις με Ερωτιδείς. Στο μωσαϊκό δάπεδο απεικονίζονται μέσα σε πλαίσια ένα χταπόδι και μια πεταλούδα, καθώς και αγγεία με μορφές όλα δημιουργημένα με βάση μυκηναϊκά κοσμήματα. Το κτίριο περιβάλλεται από κήπο, στον οποίο υπήρχε στάβλος, αμαξοστάσιο και άλλοι βοηθητικοί χώροι.


Στον πρώτο όροφο η είσοδος γίνεται από τα βορειοδυτικά μέσω μαρμάρινης διπλής σκάλας. Στον χώρο υποδοχής που βρίσκεται πριν το κλιμακοστάσιο, συναντάται ζεύγος κιόνων. Όλοι οι τοίχοι του προθαλάμου είναι διακοσμημένοι με Ερωτιδείς, Σφίγγες και άλλα θέματα που δίνουν ελληνοπρεπή χαρακτήρα στον διάκοσμο. Στην οροφή του προθαλάμου είναι ζωγραφισμένη παράσταση με το άρμα του Ήλιου που φέρνει το φως της μέρας καθώς απομακρύνεται η νύχτα. 


Με μεγάλη επιτυχία έχει απεικονιστεί η διαφοροποίηση της νύχτας από την ανατολή. Το θέμα αυτό συναντάται επίσης στο Παλάτσο Παλαβιτσίνι-Ροσπιλιόζι της Ρώμης από τον Guido Reni (1613), καθώς και στο ανάκτορο του Βερολίνου, κάτι που μάλλον δεν θα μπορούσαν να ξέρουν ο Τσίλλερ ή ο Σλήμαν. Τέλος, στο δάπεδο της εισόδου του ορόφου αυτού έχει απεικονιστεί τρωικό αγγείο με ανθρωπόμορφα χαρακτηριστικά.

Στον όροφο αυτό περιλαμβάνονται οι χώροι υποδοχής, η τραπεζαρία, τρεις χώροι υγιεινής και οι ξενώνες. Περιλαμβάνεται ακόμη μια αίθουσα διαστάσεων 12 x 7 μ, η οποία ήταν η αίθουσα χορού και δεξιώσεων. Η στοά που υπήρχε πριν από την αίθουσα και προς την πλευρά της Πανεπιστημίου χρησίμευε για την τοποθέτηση των μουσικών, ώστε να μην είναι ορατοί από τους καλεσμένους που βρίσκονταν στην αίθουσα.


Στον δεύτερο όροφο, η είσοδος γίνεται μέσω μεγαλόπρεπης σκάλας με περίτεχνα κιγκλιδώματα. Στον προθάλαμο του ορόφου αυτού υπήρχε δεύτερο ζεύγος ραδινών ιωνικών κιόνων, αντίστοιχο με αυτό στον πρώτο όροφο, το οποίο και φτάνει μέχρι την στέγη. Τόσο στους τοίχους όσο και στην οροφή υπάρχουν πλήθος πομπηιανών συνθέσεων. Ακόμα και στα τμήματα του τοίχου που βρίσκονταν πάνω από τους κίονες, υπάρχουν στεφάνια μέσα στα οποία υπήρχαν επιγραφές με αρχαία ρητά.


Ο όροφος αυτός περιλαμβάνει τα προσωπικά δωμάτια των ιδιοκτητών: το γραφείο, η βιβλιοθήκη και τα αναγνωστήρια που χρησιμοποιούσε ο Σλήμαν, τα υπνοδωμάτια της οικογένειας, του ζευγαριού και των παιδιών τους, Ανδρομάχης και Αγαμέμνονα, καθώς επίσης και κάποιοι χώροι υγιεινής. Ο διάκοσμος του κτιρίου ολοκληρώνεται εξωτερικά με τα εικοσιτέσσερα αγάλματα που ήταν τοποθετημένα στην ταράτσα. 


Τα μεγάλα αυτά πήλινα αγάλματα ήταν κατασκευασμένα στην Βιέννη και παρίσταναν μορφές από το αρχαίο ελληνικό Πάνθεον, της αρχαίας φιλοσοφίας και της αρχαίας Μυθολογίας. Τα αντίγραφα αυτά ήταν ο Μελέαγρος του Σκόπα, ο οινοχόος Σάτυρος της Δρέσδης, η Αμαζόνα του Βατικανού, ο Απόλλωνας, η Αθηνά, ο Διαδούμενος τύπου Φαρνέζε, η Άρτεμις, ο Δορυφόρος του Πολυκλείτου της Νεαπόλεως, η Χλωρίδα της Νεαπόλεως, ο Ζήνων του Καπιτωλίου, ο Σειληνός και ο Διόνυσος του Λούβρου, η Μεγάλη Ηρακλεώτισσα, ο Αντίνοος του μουσείου του Καπιτωλίου και ο Κυνίσκος του τύπου του Castelgandolfo. Πολλά από αυτά συναντώνται περισσότερες από μια φορές στον διάκοσμο της ταράτσας και του κήπου του κτιρίου.


Τέλος, αξίζει να επισημανθούν οι χειροποίητες σιδεριές στη περίφραξη του κτιρίου. Είναι κατασκευασμένες βάσει σχεδίων του Τσίλλερ από Έλληνες σιδεράδες της «Σχολής βιομηχανικών Τεχνών».  



Μετά τον θάνατο του Ερρίκου Σλήμαν, το κτίριο πέρασε στην ιδιοκτησία της γυναίκας του, Σοφίας, η οποία έζησε εκεί με τα παιδιά της. Η Σοφία Σλήμαν ήταν αυτή που έκανε και τις πρώτες επεμβάσεις στο μέγαρο με την χαρακτηριστική προσθήκη στην νοτιοανατολική πλευρά του κτίσματος.


Το 1926, το Ιλίου Μέλαθρον αγοράστηκε από το Ελληνικό Δημόσιο, με σκοπό να στεγαστεί το Μουσείο Καλών Τεχνών, το οποίο παρέμεινε εκεί μέχρι το 1929. Το 1929 εγκαταστάθηκε το Συμβούλιο της Επικρατείας και το 1934 ο Άρειος Πάγος, ο οποίος και παρέμεινε εκεί μέχρι το 1981, προκαλώντας πολλές φθορές στο κτίριο. Ακολούθησε το Εφετείο μέχρι το 1983. Το 1950 ανακηρύχθηκε διατηρητέο, ενώ το 1983 παραχωρήθηκε στο Υπουργείο Πολιτισμού από την Κτηματική Εταιρία Δημοσίου. Η απόφαση για την στέγαση του Νομισματικού Μουσείου στο κτίριο ελήφθη το 1985.



Οι φθορές του χρόνου πάνω στο κτίριο υπήρξαν πολλές, όπως επίσης και εκείνες που προκλήθηκαν από την χρήση του κτιρίου για την στέγαση του Αρείου Πάγου από το 1934 και ύστερα. Το 1973, μετά από πλημμύρα υπέστη μεγάλη καταστροφή η οροφή του δευτέρου κυρίως ορόφου, η οποία είχε πλούσιο και σπουδαίο διάκοσμο. Μια ακόμα φυσική φθορά που είχε παρατηρηθεί ήταν κάποια ρήγματα στα φατνώματα των στοών με τις μούσες. Κατά την λειτουργία του κτιρίου ως έδρα του Ανώτατου Δικαστηρίου του Αρείου Πάγου καταστράφηκαν τοιχογραφίες στον δεύτερο όροφο. Ζημιές είχαν επίσης προκληθεί στο βορειοδυτικό και στο νοτιοανατολικό δωμάτιο του δεύτερου ορόφου, καθώς είχαν καλύψει κάποιους τοίχους με ασβέστη, ενώ άλλους τους είχαν καλύψει με ταπετσαρίες.


Πολλές καταστροφές είχαν προκληθεί και από τοποθετήσεις σωληνώσεων για φωτιστικά και θέρμανση. Αποτέλεσμα αυτών των παρεμβάσεων ήταν η εξαφάνιση πολλών ζωγραφικών συνθέσεων στο νότιο τμήμα του πρώτου ορόφου και η καταστροφή πολλών ακόμα. Πολλές καταστροφές σημειώθηκαν και στα μωσαϊκά πατώματα. Οι πόρτες και τα παράθυρα, που ήταν ξύλινες κατασκευές, είχαν καλυφθεί από πολλές στρώσεις χρώματος όπως και πολλές από τις κολώνες του κτιρίου.  


Η πρώτη αποκατάσταση έγινε το 1984, βάσει μελέτης των αρχιτεκτόνων Έρσης Μισαηλίδου-Φιλιπποπούλου και Μοσχούλας Χρυσουλάκη και του πολιτικού μηχανικού Βασίλη Χανδακά, με σκοπό να στεγαστεί στο κτίριο το Νομισματικό Μουσείο και οι εργασίες συντήρησης που πραγματοποιήθηκαν ήταν οι εξής: συντήρηση τοιχογραφιών, συντήρηση ψηφιδωτών, συντήρηση κουφωμάτων, συντήρηση μαρμάρινων στοιχείων, συντήρηση της εξωτερικής επιφάνειας και επεμβάσεις που σχετίζονταν με στέγαση και την λειτουργία του μουσείου.



Η δεύτερη αποκατάσταση πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 21ου αιώνα, από την αρχιτέκτονα Ελίνα Ανδρούτσου και τον πολιτικό μηχανικό Ανδρέα Βούλγαρη. Στόχος αυτής της αποκατάστασης ήταν η πραγματοποίηση των απαραίτητων εργασιών συντήρησης καθώς και η συνέχιση της μόνιμης έκθεσης του μουσείου στον δεύτερο όροφο. Το έργο περιελάμβανε τις εξής εργασίες:


συντήρηση των τοιχογραφιών και των ψηφιδωτών

ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες

μουσειολογική και μουσειογραφική μελέτη της μόνιμης έκθεσης του δευτέρου ορόφου

κατασκευή αναψυκτηρίου και διαμόρφωση του κήπου του μουσείου για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών

κατασκευή εξωτερικού ανελκυστήρα για άτομα με ειδικές ανάγκες

οικοδομικές εργασίες, όπως καθαρισμός και βαφή των όψεων, αντικατάσταση της στέγασης του δώματος.


Στο πρόγραμμα της αποκατάστασης περιλαμβάνεται και η επανατοποθέτηση δέκα αγαλμάτων στο στηθαίο της ταράτσας. Τα αγάλματα απομακρύνθηκαν και αποθηκεύτηκαν το 1930, μετά από κατάρρευση ενός από αυτά. Το γεγονός ότι διασώζονται τα πρωτότυπα βοήθησε την δημιουργία αντιγράφων, τα οποία είναι κατασκευασμένα από ειδικά επεξεργασμένο τσιμέντο και βαμμένα κατ' απομίμηση των κεραμικών προτύπων. Η επιλογή των δέκα αντιγράφων έγινε από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεώτερων Μνημείων. 


Πρόκειται για δύο αντίγραφα του Μελεάγρου και ένα από την Αθηνά, την Άρτεμη, την Ηρακλειώτισσα, την Χλωρίδα, την Αμαζόνα, τον Διαδούμενο, τον Απόλλωνα και τον Σάτυρο, τα οποία θα τοποθετηθούν μόνο κατά μήκος της πρόσοψης και όχι περιμετρικά του κτιρίου.