Διαβάστηκε από γενιές επί γενεών αναγνωστών και δεν έχει πάψει να διαβάζεται μέχρι και σήμερα. Ανέβηκε στο θέατρο το 1959 διασκευασμένο από τον Ιάκωβο Καμπανέλλη και έγινε μεγάλη επιτυχία.
Προκάλεσε πολλές συζητήσεις στον καιρό του και αποτελεί αντικείμενο της ιστορικής και της φιλολογικής έρευνας εδώ και κάποιες δεκαετίες.
Προοριζόταν για παιδιά, αλλά αποτέλεσε ανέκαθεν πηγή απόλαυσης και για τους μεγάλους. Το «Παραμύθι χωρίς όνομα» της Πηνελόπης Δέλτα δημοσιεύτηκε πρώτη φορά το 1910 και φέτος κλείνει 115 χρόνια ζωής. Ευκαιρία για μια καινούργια έκδοση από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης με εκτενές επίμετρο της ιστορικού Ιωάννας Πετροπούλου (ίσο σε έκταση με την έκταση του βιβλίου).
Λιγότερο από παιδικό ανάγνωσμα, το «Παραμύθι χωρίς όνομα» αποτελεί, τουλάχιστον με σύγχρονα κριτήρια, ένα αλληγορικό πολιτικό μυθιστόρημα ταιριαστό όχι μόνο με τη νεότερη ελληνική ιστορία αλλά και γενικότερα με την ιστορία χωρών που ταλαιπωρήθηκαν πολύ μέχρι να εξασφαλίσουν την ισορροπία τους, μέχρι να ανοίξουν τον δρόμο προς την εδραία ανασυγκρότηση και τον εκσυγχρονισμό τους.
Μολονότι απεδαφοποιημένο και βασισμένο σε ιδεοτυπικές μορφές, το «Παραμύθι χωρίς όνομα» είναι γραμμένο για την Ελλάδα μετά τον ταπεινωτικό πόλεμο του 1897, όπλο αιχμής τη δημοτική γλώσσα. Ο τόπος της δράσης του δεν κατονομάζεται. Και τα ονόματα των ηρώων του, όπως και η ονομασία της χώρας εντός της οποίας εξελίσσονται τα μυθοπλαστικά γεγονότα, είναι είτε αστεία είτε περιπαικτικά (μάλλον και τα δύο) μια και θέλουν να εκφράσουν την καλόπιστη πλην εξαιρετικά αυστηρή κριτική της Δέλτα προς έναν ελληνικό κόσμο ο οποίος έχει οδηγηθεί ποικιλοτρόπως σε αδιέξοδο.
Στο μικρό βασίλειο του παραμυθιού όλα δείχνουν ξεχαρβαλωμένα ύστερα από τον θάνατο του βασιλιά Συνετού. Ο διάδοχός του Αστόχαστος έχει αφήσει το κράτος να ρημάξει στα χέρια μιας ηγεσίας η οποία λήστεψε και ληστεύει τους πάντες και τα πάντα. Κάτω από τα μάτια του βασιλιά όλοι όσοι νέμονται την εξουσία, από τον πρωθυπουργό μέχρι τους υψηλόβαθμους αξιωματούχους και αξιωματικούς, έχουν ρημάξει τα δημόσια ταμεία, ενθυλακώνοντας ασύστολα το περιεχόμενό τους.
Στρατός, στόλος, δημόσια διοίκηση και εθνική οικονομία βρίσκονται μπροστά στο φάσμα της παρακμής, της διάλυσης και της πείνας. Ακόμα και η βασιλική οικογένεια είναι ρακένδυτη και πεινασμένη ενώ τα παιδιά της δεν ξέρουν να διαβάζουν και να γράφουν λόγω της προχωρημένης βαρεμάρας και της παγερής αδιαφορίας για το οτιδήποτε.
Ένα παρόμοιο καθεστώς έρχεται να ανατρέψει το νεαρό βασιλόπουλο, ο γιος του Αστόχαστου, που αναλαμβάνει μια σάρωση πεδίου: με την υποστήριξη της αγαπημένης του αδελφής, θα κάνει αιματηρές οικονομίες για να βρει λεφτά και φαγητό, θα επανοικοδομήσει τις χερσαίες και τις ναυτικές δυνάμεις, θα απομακρύνει από τον θώκο του κάθε διεφθαρμένο στέλεχος, τιμωρώντας το παραδειγματικά, θα αναστήσει τις καλλιέργειες και το εσωτερικό και το εξωτερικό εμπόριο, θα διώξει από τα πάτρια εδάφη τους επίβουλους εχθρούς, θα αποκαταστήσει την εκπαίδευση, μαθαίνοντας κι ο ίδιος γράμματα, θα συστήσει συμφέρουσες συμμαχίες με τους γείτονες και θα στεφθεί δικαίως και πανηγυρικά ως Συνετός ο Β'.
Με το επίμετρό της (στην πραγματικότητα ένα ξεχωριστό βιβλίο). η Ιωάννα Πετροπούλου δίνει ολόκληρο το ιστορικό, πολιτικό, φιλολογικό και ανθρώπινο πλαίσιο της εποχής που γέννησε το «Παραμύθι χωρίς όνομα». Κόρη του Εμμανουήλ Μπενάκη, η Πηνελόπη γνώρισε από πολύ νωρίς τη δύναμη του πλούτου, αλλά και την κοινωνική αναλγησία του προηγμένου αστισμού ως προς το πρόσωπο της γυναίκας.
Η οικογένειά της την έδεσε σε έναν γάμο οικονομικών και επιχειρηματικών συμφερόντων από πολύ νωρίς, ενώνοντάς την με τον Στέφανο Δέλτα, έναν απόμακρο, όπως αποδείχθηκε, και μαρτυρικό σύζυγο. Το ελεύθερο, κοριτσίστικο πνεύμα της και ο ανεξάρτητος νους της την έφεραν γρήγορα κοντά στον Ίωνα Δραγούμη, σε έναν δραματικό έρωτα ο οποίος κόστισε πολλά και στους δυο.
Κυνηγημένοι από τις αντιδράσεις και τα συνεχή απαγορευτικά μέτρα του συζύγου, οι δυο εραστές, που θα συνευρεθούν ελάχιστες φορές σε όλο τους τον βίο, επικοινωνούν μεταξύ τους κυρίως γράφοντας ο ένας στον άλλο. Κι η επιστολογραφία τους, μας λέει πολύ παραστατικά η Πετροπούλου, θα λειτουργήσει από τη μια πλευρά ως μαρτυρία συζυγικής απιστίας (ως εκ τούτου και η επανειλημμένη απαγόρευσή της) και από την άλλη ως πηγή και ως κίνητρο γραφής: τόσο για τον πεπειραμένο περί τα συγγραφικά Δραγούμη όσο και για τη νεοφώτιστη Πηνελόπη, που θα τον εγκαταστήσει εντέλει στο κέντρο του «Παραμυθιού χωρίς όνομα», παραχωρώντας του τη θέση του βασιλόπουλου.
Η μελετήτρια αίρει εν προκειμένω παλαιότερες έρευνες, που ταυτίζουν την πολιτική του βασιλόπουλου με το αναμορφωτικό έργο του Ελευθερίου Βενιζέλου, αποδεικνύοντας πως η Δέλτα βασίζει το «Παραμύθι χωρίς όνομα» σε επιστολές του μακεδονομάχου Παύλου Μελά (ο μακεδονικός αγώνας θα πρωταγωνιστήσει στα κατοπινά βιβλία της), στις κοινωνικές ιδέες του Γεωργίου Σκληρού και στις περί έθνους ιδέες του Δραγούμη.
Από τον Μελά η Δέλτα παραλαμβάνει το αγωνιστικό φρόνημα για τα εθνικά δίκαια, από τον Σκληρό όχι τη σοσιαλιστική του ιδεολογία μα σίγουρα κάτι από το κοινωνικό του σχέδιο (δεν είναι πιθανόν τυχαίος ο κρίσιμος ρόλος τον οποίο παίζει στην ουτοπία του «Παραμυθιού χωρίς όνομα» η εργασία), που περιλάμβανε εκτός από την πάλη ανάμεσα στις τάξεις και την πάλη μεταξύ των εθνών, και από τον Δραγούμη την πεποίθηση πως άλλο η διεφθαρμένη υπόσταση του κράτους και εντελώς άλλο το αναζωογονητικό όραμα του έθνους.
Ό,τι και όπως κι αν το παρέλαβε, το ζήτημα με την Πηνελόπη Δέλτα στο «Παραμύθι χωρίς όνομα» είναι το πώς έρχεται να συναρπάσει μικρούς και μεγάλους μια γκροτέσκα μα και διδακτική ιστορία για τις τύχες του αλλοτινού και του σημερινού ελληνισμού, που πείθει ακριβώς γιατί δεν πάσχει από διδακτισμό, αλλά, αντιθέτως, από μια βαθύτερη έγνοια για όποιο κομμάτι του συλλογικού επηρεάζει την πολιτική, την κοινωνική και την καθημερινή μας ζωή - τότε και τώρα.
Β. Χατζηβασιλείου
Πηγή φωτογρφίας: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης ΑΠΕΕ ΜΠΕ


Ένα κρητικό τραγούδι για τα θύματα της ασφάλτου με την υπογραφή του διοικητή της Τροχαίας Ηρακλείου
CrediaBank: Το πρώτο κατάστημα Νέας Εμπειρίας στην Κρήτη ανοίγει τις πόρτες του στο Ηράκλειο
«ΧΑΝΙΑmas»: Με πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων και Χριστουγεννιάτικο Πάρκο για μικρούς & μεγάλους γιορτάζει τα Χριστούγεννα & την Πρωτοχρονιά ο Δήμος Χανίων
Ολοκληρώθηκε η διαδικασία αυτόματης απόδοσης Προσωπικού Αριθμού - 9,3 εκατ. πολίτες τον διαθέτουν πλέον
ΑΑΔΕ: Απλήρωτοι φόροι 7,2 δισ. ευρώ το δεκάμηνο 2025 - Κάτω από 3,9 εκατ. οι οφειλέτες
Ποια ζητήματα πρέπει να διαχειριστούμε άμεσα για το δημογραφικό - Ο Α. Αλεξόπουλος, επικεφαλής του Κέντρου Κρήτης ΟΟΣΑ για τη Δυναμική των Πληθυσμών
Αγορά ακινήτων: Πώς μεταπωλείται σωστά ένα πολυτελές ακίνητο στην Ελλάδα
Το ChatGPT στα χέρια εκπαιδευτικών και μαθητών
Δυναμική παρουσία του Πανεπιστημίου Κρήτης στην έκθεση InnoDays 2025: 1ο και 3ο βραβείο για φοιτητικές ομάδες στο Hackathon Καινοτομίας
Stanford’s “World’s Top 2% Scientists List” 85 μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στη λίστα των κορυφαίων επιστημόνων παγκοσμίως
Η παχυσαρκία επηρεάζει τη γονιμότητα - Τι δείχνουν μελέτες
ΠΟΥ: Οι θάνατοι από ελονοσία αυξήθηκαν το 2024 και οι μειώσεις στη χρηματοδότηση ενέχουν τον κίνδυνο αναζωπύρωσης της νόσου
Οι γυναίκες έχουν υψηλότερο γενετικό κίνδυνο κατάθλιψης, σύμφωνα με μελέτη
Η ψυχολογική και σωματική προετοιμασία πριν από χειρουργική επέμβαση ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
Λαϊκή Συσπείρωση Περιφέρειας Κρήτης - Για το παλιό δημόσιο ΚΤΕΟ στο Ηράκλειο

Το Πρόγραμμα Προβολών Του ΣΙΝΕ ΜΙΝΩΑ Στη Σητεία
Όταν ληγμένα χάπια και κάψουλες γίνονται ζωντανά έργα τέχνης στο Νοσοκομείο και σε Φαρμακεία του Ρεθύμνου
Το Τέμενος Βελή Πασά στην πόλη του Ρεθύμνου
Aνάκτορο Αρχανών: Οι Μινωίτες το προστάτευαν από τις φυσικές καταστροφές
Ενα οικιστικό συγκρότημα στα Χανιά έργο Τέχνης.
Οι Ανασκελάδες Τα Κακά Πνεύματα, Δαιμονικά Και Συγγενείς Του Διαόλου
Το Πλοίο «Ρεγγίνα» Με Το Τεράστιο Φορτίο Χασίς Ανοικτά Της Άρβης
Το Λουτράκι του Δήμου Μαλεβιζίου
Οι Μουρνιές του δήμου Ιεράπετρας
Επίεσκεψη στο χωριό Αντισκάρι του Δήμου Φαιστού
Το χωριό Κάμποι του δήμου Χανίων
Το χωριό Κανδήλα του δήμου Γόρτυνας
Τα Ιωάννινα, επίσης γνωστά ως Γιάννενα
Ο Βόλος από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ελλάδας.
Η Λαμία πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας
Η Λιβαδειά ή Λεβαδειά (παλαιότερα) ή Λεβάδεια (αρχαία ονομασία) η πόλη της Στερεάς Ελλάδας
Η Ηρωική Πόλη της Νάουσας
Τα Βάρβαρα Ο Χυλός Που Ετοιμάζουν Οι Πιστοί Την Παραμονή Της Αγίας Βαρβάρας
Συνταγή για κέικ κάστανο με σοκολάτα
Η Σφακιανή Πίτα Γέννημα Της Χώρας Των Σφακίων
Το καυστικό βίντεο που ετοίμασε το ΠΑΜΕ για το αντεργατικό έκτρωμα.
Τα περάσματα του Αλέκου Σακελλάριου απο την μεγάλη οθόνη
70 χρόνια «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο»: Το παρασκήνιο της αγαπημένης κλασικής ταινίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου