Φορώντας μια μοναδική Σιβιανή μάσκα – προσωπείο, ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός χαιρέτησε το Καστρινό Καρναβάλι 2024, δίνοντας ταυτόχρονα το μήνυμα για το πώς μπορεί να γίνει ακόμα καλύτερο αλλά και διαφορετικό το 2025.
Ο Δήμαρχος Αλέξης Καλοκαιρινός εκφράζοντας τις ευχαριστίες του προς τον Πολιτιστικό Σύλλογο Σίβα του Δήμου Φαιστού για την παραχώρηση της μάσκας τόνισε: «Καλώς ορίσατε στο καρναβάλι 2024!
Είμαστε εδώ, θα είμαστε εδώ να χαιρόμαστε, να βρισκόμαστε μαζί. Το καρναβάλι έρχεται από πολύ μακριά. Και έχει και την παράδοσή του σε αυτή την πόλη.
Είναι βέβαια πάνω απ’ όλα για να διασκεδάσουμε, είναι για να ξεφαντώσουμε, αλλά έχει και το στοιχείο της κριτικής. Της πολιτικής κριτικής, της κοινωνικής κριτικής. Τα θέλουμε όλα αυτά. Ξεκινάμε λοιπόν αυτή τη στιγμή το Καστρινό Καρναβάλι. Μπορούμε να το κάνουμε καλύτερο;
Μπορούμε. Μπορούμε να το κάνουμε διαφορετικό και καλύτερο; Μπορούμε να το κάνουμε διαφορετικό και καλύτερο και να του δώσουμε ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Να του δώσουμε χαρακτηριστικά που συνδέουν το παρόν μας με ένα παρελθόν το οποίο ούτως ή άλλως μας είναι πολύτιμο. Σας εύχομαι καλή διασκέδαση και να είμαστε εδώ για να σχεδιάσουμε μαζί το επόμενο και τα επόμενα Καστρινά Καρναβάλια! Καστρινό Καρναβάλι 2024, πάμε!!».
Η Σιβιανή μάσκα
1) Ένας μύθος που ξεκινάει από πολύ παλιά συνδέεται με τη Σιβιανή μάσκα. Πριν την ανανέωση της κατασκευής της μάσκας με Αθάνατο από ένα παιδί τη δεκαετία του ’60 τον Οδυσσέα Μεσσαριτάκη, υπήρχε ένας μύθος προφορικός που μεταφερόταν από τα χρόνια της Ενετοκρατίας: «Άκου παιδί μου ένα μύθο που μου έλεγε ο παππούς σου π. Ιωακείμ.
Ήταν λέει στα χρόνια της Βενετιάς μια όμορφη κορασοπούλα, τόσο όμορφη που όλοι σαν την έβλεπαν κάρφωναν το βλέμμα τους στις γαλαζοπράσινες θάλασσες των ομαθιώ τζη και δεν έλεγαν να ξεκολλήσουν με τίποτα. Εκείνη σεμνή, αμάλαγη παιδούλα κι ακάτεχη στου έρωτα τα τεχνάσματα τραγουδούσε και με τέχνη μπαλαρίνας περνοδιάβαινε τα σοκάκια του Σίβα… που τότε ήταν κεφαλοχώρι….
Ένας νέος ,ενός προύχοντα ο γιός, λαβώθηκε με τα βέλη του Έρωτα και δεν έλεγε παιδί μου, να μερέψει… Αρρώστησε βαριά και τότε ο πατέρας του – φρόνιμος και συνετός άνθρωπος αλλά΄…άρχοντας του τόπου… θέλησε να πάει για γυναίκα του γιού ντου την όμορφη κορασοπούλα, την Μαριγώ….
Το μαθαίνει η μάνα τζη και δεν ήξερε είντα να κάμει, σκέφτηκε λοιπόν ότι μόνο αν την έκρυβε κι έλεγε ότι πόθανε… θα την έσωζε…. Πήγε λοιπόν παιδί μου, μια νύχτα στον καλαθά… στην εξωμπασά του χωριού και έκοψε ένα «αθάνατο» τον ξερίζωσε προσεκτικά και την έκρυψε στα σωθικά του και μετά τον ξαναφύτεψε με τέχνη για να τον ξεθάβει καθ αργά να την ταΐζει και να την ποτίζει για να μην ποθάνει μέχρι να καταλαγιάσει το κακό που τους βρήκε.. Βλέπεις παιδί μου ήτανε μόλις 11 χρόνων σαν τη γιαγιά σου την Όλγα, τη μάνα μου δηλαδή!!!
Και πέρασαν έτσι τα χρόνια.. το γεγονός ξεχάστηκε, ο νέος έφυγε από το χωριό και πήγε στο Μεγάλο Κάστρο και η κορασοπούλα παντρεύτηκε με ένα νέο του χωριού σαν ήταν ο καιρός τση… έκανε οικογένεια και η μάνα τζη για να τιμήσει καταπώς λένε τον «αθάνατο» σωτήρα τση κόρης τση θέλησε να τον ε κόβει κάθε χρόνο και να ντύνει τσι γιους τση στις αποκριές στο σπίτι μέσα στις γιορτές που κάνανε τότε, σε ανάμνηση της περιπέτειας της αδελφής τους»!
Πηγή: Εύα Καπελλάκη – Κοντού (εκπαιδευτικός, αρθρογράφος & ραδιοφωνική παραγωγός).
2) Το μαύρο και το κόκκινο, σύμβολα της ζωής και του θανάτου της δύναμης και της αδυναμίας, του έρωτα και του φόβου, της ανυπαρξίας, του ερέβους, της μάχης, της φωτιάς και της θράκας γεμίζουν τις γραμμές και τους όγκους του προσωπείου, δημιουργώντας στον αέρα φαντασιακά τοπία και κόσμους άλλους.
Παρατηρούμε την σκωπτική και παιχνιδιάρικη διάθεση της γλώσσας έξω. Βγάζει στην κυριολεξία γλώσσα στον θάνατο για να ξορκίσει τον φόβο του. Τα μεταλλικά κατασκευάζονται αυτιά από κονσερβοκούτια τα οποία με σοφία ανακυκλώνονται,
Μεγάλη σημασία έχει η αποδοχή της πρώτης μάσκας στη θέα της οποίας οι συντοπίτες του σκευοποιού αποδέχτηκαν την κωδικοποίηση της και την ψυχοβιωματική της γραφή και η κατασκευή της συγκεκριμένης μάσκας τυποποιήθηκε με ευφάνταστες παραλλαγές. Αναγνωρίζουμε σημαντική απόδειξη της αποδοχής της μάσκας που δημιούργησε ο κ. Μεσσαριτάκης από την αναπαραγωγή της από συντοπίτες του και την αγωνία των πολλών να καθιερωθεί η κατασκευή της μέσα από την γνώση και την βιωματική εμπειρία καθώς και να δημιουργηθεί ένας χώρος διαφύλαξης και ζωντανής μνήμης.
Η μάσκα αυτή αποτελεί πλέον σύμβολο του Σίβα καθώς συνδέει τους κατοίκους με τη χαρά της χρήσης της και αποτελεί κοινό πολιτισμικό αγαθό που θα πρέπει να διαφυλάξουν. Η μάσκα αυτά βέβαια αναβιβάζει τον κ. Οδυσσέα Μεσσαριτάκη από λαϊκό καλλιτέχνησε σπουδαίο δημιουργό και θα πρέπει να του το αναγνωρίσουμε.
Πηγή: Άννα Μαχαιριανάκη (σκηνογράφος, ενδυματολόγος)
Ένα κρητικό τραγούδι για τα θύματα της ασφάλτου με την υπογραφή του διοικητή της Τροχαίας Ηρακλείου
CrediaBank: Το πρώτο κατάστημα Νέας Εμπειρίας στην Κρήτη ανοίγει τις πόρτες του στο Ηράκλειο
«ΧΑΝΙΑmas»: Με πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων και Χριστουγεννιάτικο Πάρκο για μικρούς & μεγάλους γιορτάζει τα Χριστούγεννα & την Πρωτοχρονιά ο Δήμος Χανίων
Ολοκληρώθηκε η διαδικασία αυτόματης απόδοσης Προσωπικού Αριθμού - 9,3 εκατ. πολίτες τον διαθέτουν πλέον
ΑΑΔΕ: Απλήρωτοι φόροι 7,2 δισ. ευρώ το δεκάμηνο 2025 - Κάτω από 3,9 εκατ. οι οφειλέτες
Ποια ζητήματα πρέπει να διαχειριστούμε άμεσα για το δημογραφικό - Ο Α. Αλεξόπουλος, επικεφαλής του Κέντρου Κρήτης ΟΟΣΑ για τη Δυναμική των Πληθυσμών
Αγορά ακινήτων: Πώς μεταπωλείται σωστά ένα πολυτελές ακίνητο στην Ελλάδα
Το ChatGPT στα χέρια εκπαιδευτικών και μαθητών
Δυναμική παρουσία του Πανεπιστημίου Κρήτης στην έκθεση InnoDays 2025: 1ο και 3ο βραβείο για φοιτητικές ομάδες στο Hackathon Καινοτομίας
Stanford’s “World’s Top 2% Scientists List” 85 μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στη λίστα των κορυφαίων επιστημόνων παγκοσμίως
Η παχυσαρκία επηρεάζει τη γονιμότητα - Τι δείχνουν μελέτες
ΠΟΥ: Οι θάνατοι από ελονοσία αυξήθηκαν το 2024 και οι μειώσεις στη χρηματοδότηση ενέχουν τον κίνδυνο αναζωπύρωσης της νόσου
Οι γυναίκες έχουν υψηλότερο γενετικό κίνδυνο κατάθλιψης, σύμφωνα με μελέτη
Η ψυχολογική και σωματική προετοιμασία πριν από χειρουργική επέμβαση ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
Λαϊκή Συσπείρωση Περιφέρειας Κρήτης - Για το παλιό δημόσιο ΚΤΕΟ στο Ηράκλειο

Το Πρόγραμμα Προβολών Του ΣΙΝΕ ΜΙΝΩΑ Στη Σητεία
Όταν ληγμένα χάπια και κάψουλες γίνονται ζωντανά έργα τέχνης στο Νοσοκομείο και σε Φαρμακεία του Ρεθύμνου
Το Τέμενος Βελή Πασά στην πόλη του Ρεθύμνου
Aνάκτορο Αρχανών: Οι Μινωίτες το προστάτευαν από τις φυσικές καταστροφές
Ενα οικιστικό συγκρότημα στα Χανιά έργο Τέχνης.
Οι Ανασκελάδες Τα Κακά Πνεύματα, Δαιμονικά Και Συγγενείς Του Διαόλου
Το Πλοίο «Ρεγγίνα» Με Το Τεράστιο Φορτίο Χασίς Ανοικτά Της Άρβης
Το Λουτράκι του Δήμου Μαλεβιζίου
Οι Μουρνιές του δήμου Ιεράπετρας
Επίεσκεψη στο χωριό Αντισκάρι του Δήμου Φαιστού
Το χωριό Κάμποι του δήμου Χανίων
Το χωριό Κανδήλα του δήμου Γόρτυνας
Τα Ιωάννινα, επίσης γνωστά ως Γιάννενα
Ο Βόλος από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ελλάδας.
Η Λαμία πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας
Η Λιβαδειά ή Λεβαδειά (παλαιότερα) ή Λεβάδεια (αρχαία ονομασία) η πόλη της Στερεάς Ελλάδας
Η Ηρωική Πόλη της Νάουσας
Τα Βάρβαρα Ο Χυλός Που Ετοιμάζουν Οι Πιστοί Την Παραμονή Της Αγίας Βαρβάρας
Συνταγή για κέικ κάστανο με σοκολάτα
Η Σφακιανή Πίτα Γέννημα Της Χώρας Των Σφακίων
Το καυστικό βίντεο που ετοίμασε το ΠΑΜΕ για το αντεργατικό έκτρωμα.
Τα περάσματα του Αλέκου Σακελλάριου απο την μεγάλη οθόνη
70 χρόνια «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο»: Το παρασκήνιο της αγαπημένης κλασικής ταινίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου