Η προετοιμασία και το μαγείρεμα ενός σπιτικού γεύματος τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο άνοιας στους ηλικιωμένους κατά 30%, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Journal of Epidemiology & Community Health».
Όπως επισημαίνουν οι Ιάπωνες ερευνητές, από το Ινστιτούτο Επιστημών του Τόκιο και το Πανεπιστήμιο της Τσίμπα, τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρείται αυξανόμενη στροφή σε εστιατόρια, έτοιμο φαγητό και κατεψυγμένα προϊόντα, εις βάρος της μαγειρικής στο σπίτι. Ωστόσο, για τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, η προετοιμασία γευμάτων δεν αποτελεί μόνο μορφή σωματικής δραστηριότητας, αλλά και σημαντικό γνωστικό ερέθισμα.
Στην έρευνα μελετήθηκαν δεδομένα από 10.978 άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω, που συμμετείχαν στη μακροχρόνια έρευνα «Japan Gerontological Evaluation Study», με παρακολούθηση της γνωστικής τους υγείας για έξι χρόνια, έως το 2022. Το ένα πέμπτο των συμμετεχόντων ήταν ηλικίας 80 ετών και άνω και οι μισές ήταν γυναίκες. Περισσότεροι από τους μισούς ήταν συνταξιούχοι, ενώ το ένα τρίτο είχε λιγότερα από εννιά χρόνια εκπαίδευσης.
Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια σχετικά με το πόσο συχνά μαγείρευαν γεύματα στο σπίτι, καθώς και την έκταση της μαγειρικής τους ικανότητας, από το ξεφλούδισμα των φρούτων και λαχανικών μέχρι το μαγείρεμα γευμάτων.
Περίπου οι μισοί συμμετέχοντες μαγείρευαν τουλάχιστον πέντε φορές την εβδομάδα, αλλά περισσότεροι από το ένα τέταρτο δεν το έκαναν. Οι γυναίκες και οι έμπειροι μάγειρες έτειναν να μαγειρεύουν περισσότερα γεύματα στο σπίτι σε σχέση με τους άνδρες και τους άπειρους μάγειρες.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η συχνότερη μαγειρική συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο άνοιας τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες, αλλά διαφέρει ανάλογα με τον βαθμό μαγειρικής ικανότητας. Συγκεκριμένα, η προετοιμασία και το μαγείρεμα σπιτικού φαγητού τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα συνδέθηκε με 23% χαμηλότερο κίνδυνο άνοιας για τους άνδρες και 27% για τις γυναίκες, σε σύγκριση με όσους μαγείρευαν σπανιότερα από μία φορά την εβδομάδα.
Στους ηλικιωμένους με περιορισμένες μαγειρικές δεξιότητες, ακόμη και η ελάχιστη ενασχόληση με το μαγείρεμα (τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα) συνδέθηκε με μείωση του κινδύνου άνοιας κατά 67%.
Τα ευρήματα παρέμειναν ισχυρά ακόμη και μετά τη συνεκτίμηση παραγόντων όπως ο τρόπος ζωής, το εισόδημα και το μορφωτικό επίπεδο, ενώ ήταν ανεξάρτητα από άλλες δραστηριότητες που ενισχύουν τη γνωστική λειτουργία, όπως η χειροτεχνία, ο εθελοντισμός και η κηπουρική.
Οι ερευνητές επισημαίνουν, ωστόσο, ότι πρόκειται για μελέτη παρατήρησης, η οποία δεν μπορεί να εξάγει οριστικά συμπεράσματα σχετικά με την αιτία και το αποτέλεσμα.
Μ.Κουζινοπούλου ΑΠΕ ΜΠΕ
Το νέο Περιφερειακό Συμβούλιο του Περιφερειακού Τμήματος Ηρακλείου του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.
.
Ανάσα δροσιάς στα καταστήματα της ΔΕΠΑΝΑΛ Α.Ε. - στη διάθεση των Ηρακλειωτών και των επισκεπτών της πόλης
.
Η ΦΩΝΩΔΙΑ στο Ρέθυμνο την Κυριακή 21 Ιουνίου
«Κορνάρεια 2026» Το καλοκαίρι της Σητείας ξεκινά
Έρχεται το 11ο Φεστιβάλ «Τέχνη Καθ’ Οδόν»!
Παραλιακός δρόμος Αγίου Νικολάου: Εγκρίθηκε η διπλή κυκλοφορία – Μετά τη σεζόν οι παρεμβάσεις, σε φάση ωρίμανσης και η νέα μελέτη ανάπλασης
.
Θετικά νέα για τις εκτάσεις και περιουσίες στα κληροτεμάχια της Νέας Αλικαρνασσού
«Ακούστε μας πρώτα. Ο ψηφιακός μας κόσμος»: Μια νέα καμπάνια διαβούλευσης φέρνει τη φωνή των παιδιών στο επίκεντρο του διαλόγου
Έλληνες καταναλωτές: Επιλέγουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για οικονομία και Made in Greece για ποιότητα
Τεχνολογία: 7 ώρες online, 44 χρόνια σε οθόνες: Η νέα πραγματικότητα της ψηφιακής ζωής
«Σβήνονται» πρόστιμα για εκπρόθεσμες δηλώσεις στην εφορία – Ποιοι θα λάβουν αναδρομικά επιστροφή δύο ετών για πληρωμές από το 2024
Παρουσιάστηκαν συγκλονιστικές φωτογραφίες-ντοκουμέντα από την εκτέλεση των 200 την Πρωτομαγιά του 1944 στην Καισαριανή
Ποιες δερματικές παθήσεις βελτιώνονται και ποιες επιδεινώνονται το καλοκαίρι
Οι ψυχολογικές δυσκολίες κατά την περιγεννητική περίοδο μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τη σχέση γονιού-βρέφους
Ο ανεπαρκής αλλά και ο υπερβολικός ύπνος συνδέονται με ταχύτερη γήρανση
Ουρολοιμώξεις στις γυναίκες: Οκτώ συμβουλές πρόληψης

Το Πρόγραμμα Προβολών Του ΣΙΝΕ ΜΙΝΩΑ Στη Σητεία
Χάνεσαι στον χρόνο στα μαγικά στενάκια του Ρεθύμνου
Η οδός Τομπάζη στην πόλη του Ρεθύμνου
«ΒΙΟ»: η πρώτη βιομηχανική μονάδα του Ρεθύμνου
Το Φρούριο Μονοπάρι ή Καστέλλι Bonriparo
Η οδός Μελισσηνού της πόλης του Ρέθυμνου
Το 1937 στου "Χατζή το Χάνι" άρχισε να λειτουργεί η πρώτη ταβέρνα της περιοχής
Ο Χώνος του Δήμου Μυλοποτάμου
Το Άνω Βαλσαμόνερο ή Βαρσαμόνερο του Δήμου Ρεθύμνης
Ο Χάρακας του Δήμου Αρχανών - Αστερουσίων
Ο Μούντρος του δήμου Ρεθύμνης
Η Τήνος το τρίτο σε μέγεθος νησί των Κυκλάδων
Η Κόρινθος η πόλη και το σημαντικό εμπορικό λιμάνι της Πελοποννήσου.
Η Πλάκα η πρωτεύουσα της Μήλου
Η Χαλκίδα η πρωτεύουσα και ο κύριος λιμένας της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας
10 εύκολες γευστικές επιλογές για να ξεκινήσεις τη μέρα σου
Τα Υπέροχα Καλοκαιρινά Φρούτα: Τι Μας Προσφέρουν, Πότε Τα Τρώμε;
Βοηθάει η διατροφή στην αντιμετώπιση φλεγμονών;
Γνωστά και άγνωστα ζευγάρια του Παλιού Ελληνικού Κινηματογράφου
Τα περάσματα του Αλέκου Σακελλάριου απο την μεγάλη οθόνη
70 χρόνια «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο»: Το παρασκήνιο της αγαπημένης κλασικής ταινίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου