Εκτός
από τα γλέντια, που γίνονταν στα μεγάλα πανηγύρια του χωριού, Προφήτη
Ηλία, Αφέντη Χριστού και της Παναγίας το Δεκαπενταύγουστο, χορούς
διοργανώναμε πολύ συχνά και ξαφνικά, χωρίς καθόλου προγραμματισμό.
Απόγευμα συνήθως Κυριακής ξεκινούσαμε μια παρέα στο καφενείο. Κάποια
καραφάκια ρακή, με το απαραίτητο φτωχό μεζεδάκι, ανέβαζε το κέφι στα
μέλη της παρέας. Κάποιοι έριχναν την ιδέα για χορό. Κι αμέσως άρχιζε η
κινητοποίηση για την επιτυχία του. Πήγαινε καθένας σε συγγενικά του
σπίτια και ζητούσε από τους γονείς να αφήσουν τις κοπελιές να έρθουν στο
καφενείο της Ανθούλας, συνήθως, για το χορό.
Το καφενείο δεν αργούσε να γεμίσει. Ο χορός είχε κιόλας στηθεί. Στη μέση ο βιολάτορας, ο Ζαφείρης ( ο Θεός να αναπαύσει την ψυχή του), με το καταπληκτικά όμορφο παίξιμό, και κάποιος από εμάς να κρατά «κοπανιαμέντο» με την κιθάρα. Μερικές φορές έπαιζε βιολί στους χορούς μας, κυρίως στα ευρωπαϊκά, (ταγκό, βάλς) ο Ιωάννης Εμμ. Κουφάκης, του Χατζόπουλου.
Γύρω στο καφενείο είχαν πιάσει «θεωρείο» οι μητέρες και οι γιαγιάδες. Ήρθαν να καμαρώσουν τους ντελικανήδες και τις κοπελιές, τα παιδιά και τα εγγόνια τους. Κι ανάμεσα σε όλους αυτούς η «μαρίδα», αγοράκια και κοριτσάκια, που τόσα πολλά υπήρχαν, τότε, στο χωριό, αφού οι περισσότερες οικογένειες ήταν πολύτεκνες!
Ο χορός άρχιζε πάντα με το Σητειακό πηδηχτό.
Στην «ομπρός μερά» χόρευαν συνήθως οι καλύτεροι
χορευτές και χορεύτριες. Ήταν υπέροχο το θέαμα από την ευκινησία, την
επιδεξιότητα, τα τσαλίμια (φιγούρες) όσων χόρευαν μπροστά. Ακολουθούσαν
συρτός χανιώτικος, πεντοζάλης, καλαματιανός. Περισσότερη όμως ώρα
διαρκούσαν τα ευρωπαϊκά, το ταγκό κυρίως , αλλά και το βάλς , καθώς και
το φόξ τροτ.
Αξέχαστες μελωδίες για ταγκό από τα τραγούδια της εποχής:
«Δυο πράσινα μάτια», «Τα μάτια, τα δικά σου τα μάτια», «Γύρισε, σε
περιμένω γύρισε», « Σκληρή καρδιά, γιατί να σ’ αγαπήσω», το ρυθμικό
«Κομπαρσίτα» και τόσα άλλα! Αλλά και για το βάλς το ρεπερτόριο του
βιολάτορα ήταν αξιόλογο! « Για μας κελαηδούν τα πουλιά», «Άστα τα
μαλλάκια σου ανακατωμένα», «Λες και ήταν χτες», «Το πρωί με ξυπνάς με
φιλιά», το κλασσικό «Τα κύματα του Δουνάβεως» και άλλα έβαναν φτερά στα
πόδια μας να στροβιλιζόμαστε με τη ντάμα μας στον υπέροχο ρυθμό του
χορού αυτού. Πιο παλιά χόρευαν το φοξ, με τα παράξενα για τα αυτιά μας
παραγγέλματα ενός χορευτή, «Σανζέ ντε νταμ», ώστε να εναλλάσσονται οι
ντάμες, μέχρι να ολοκληρωθεί ο κύκλος και να ακουστεί πάλι το παράγγελμα
του χορευτή: «νταμ α λα μπουφέ», με τον καβαλιέρο να οδηγεί τη ντάμα
του στο «τεζιάκι» -μπουφέ για κέρασμα.
Μερικές από τις κοπελιές είχαν
ιδιαίτερη πέραση στο χορό. Δε σταματούσαν όλη τη βραδιά. Σωστός
διαγκωνισμός ποιος νεαρός θα προλάβει να καλέσει τη ντάμα για χορό. Και
τα πρόσωπα μητέρας και γιαγιάς να λάμπουν από χαρά και ικανοποίηση.
Καμάρωναν γι αυτές!
Μερικές φορές, στο τέλος του κάθε χορού, μόλις ο βιολάτορας σταματούσε το παίξιμο, ακούαμε από τον ίδιο τη φράση: «ντάμα μπουφέ»! Ο κάθε καβαλιέρος οδηγούσε τη ντάμα του στο «τεζιάκι» και της πρόσφερε το καθιερωμένο κέρασμα. Ένα «υποβρύχιο» (βανίλια ή φιστίκι). Πιο συνηθισμένες ήταν οι «μαντόλες», καραμέλες, όπως οι γνωστές σήμερα καραμέλες υγείας. Εύκολο σερβίρισμα για τον καφετζή αλλά και για τις κοπελιές, που αμέσως τις παράδιδαν στη μητέρα ή τη γιαγιά.
Ήταν ένας
τρόπος, για να εισπράξει και ο καφετζής μερικά χρήματα.
Έτσι συνεχιζότανε το γλέντι και η διασκέδαση, μέσα σε υπέροχη ατμόσφαιρα χαράς και με το κέφι στο κατακόρυφο, μέχρι τις πρωινές ώρες. Κι όταν πια οι μητέρες, οι γιαγιάδες και οι κοπελιές έφευγαν για ύπνο, οι νεαροί, με τη συνοδεία βιολιού και κιθάρας, περνούσαμε τα σοκάκια του χωριού και έξω από τα σπίτια, κάτω από τα κλειστά παράθυρα, κάναμε καντάδα, με μαντινιάδες της νύχτας και της αγάπης.
Έτσι συνεχιζότανε το γλέντι και η διασκέδαση, μέσα σε υπέροχη ατμόσφαιρα χαράς και με το κέφι στο κατακόρυφο, μέχρι τις πρωινές ώρες. Κι όταν πια οι μητέρες, οι γιαγιάδες και οι κοπελιές έφευγαν για ύπνο, οι νεαροί, με τη συνοδεία βιολιού και κιθάρας, περνούσαμε τα σοκάκια του χωριού και έξω από τα σπίτια, κάτω από τα κλειστά παράθυρα, κάναμε καντάδα, με μαντινιάδες της νύχτας και της αγάπης.
Συνηθισμένες μαντινιάδες στο
κλείσιμο της καντάδας θυμούμαι ακόμη δύο: « Αφήνω σου καληνυχτιά, μηλιά
μου με τσοι κλώνους, πάω κι εγώ να κοιμηθώ με βάσανα και πόνους» και «
Αφήνω σου καληνυχτιά, πέσε, γλυκά κοιμήσου και στ’ όνειρό σου να με δεις
σκλάβο και δουλευτή σου». Θυμούμαι ακόμη μια μαντινιάδα, που είχα
ακούσει σε καντάδα έξω και κάτω από το μικρό παραθυράκι της
κρεβατοκάμαρας –σοφά της θείας Πιπίνας πριν από 65 περίπου χρόνια.
Την
τραγουδούσε ο νεαρός τότε και αείμνηστος σήμερα Μιχάλης Κοντογιαννάκης
στη θεία μου Ελένη, που νεαρή κοπέλα έμενε τα βράδια, όπως κι εγώ, κοντά
στη θεία Πιπίνα: « Ξύπνα λιβαδοπέρδικα, τώρα χαράζει η μέρα, να βγάλεις
το κορμάκι σου στον καθαρό αέρα».
Αξέχαστες εικόνες, που ήρθαν στη θύμησή μου, μετά από το βίντεο με τα υπέροχα ταγκό, που ανάρτησε η Μαρία Κριτσωτάκη στην ομάδα Απίδια Σητείας.
Αξέχαστες εικόνες, που ήρθαν στη θύμησή μου, μετά από το βίντεο με τα υπέροχα ταγκό, που ανάρτησε η Μαρία Κριτσωτάκη στην ομάδα Απίδια Σητείας.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΜΜ. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΑΚΗΣ
συνταξιούχος δάσκαλος

Ο ιστορικός Ιάσονας Χανδρινός φωτίζει την ιστορία της Κοξαρέ
Ψηφιακός Ιστορικός Πλοηγός Νεότερης Ιστορίας Κρήτης 1821–1913 από την επανάσταση στην Ένωση
Ένα βήμα πιο κοντά η ανάδειξη του κόλπου του Δερματά
.
Ολοκληρώθηκε η διαδικασία αυτόματης απόδοσης Προσωπικού Αριθμού - 9,3 εκατ. πολίτες τον διαθέτουν πλέον
ΑΑΔΕ: Απλήρωτοι φόροι 7,2 δισ. ευρώ το δεκάμηνο 2025 - Κάτω από 3,9 εκατ. οι οφειλέτες
Ποια ζητήματα πρέπει να διαχειριστούμε άμεσα για το δημογραφικό - Ο Α. Αλεξόπουλος, επικεφαλής του Κέντρου Κρήτης ΟΟΣΑ για τη Δυναμική των Πληθυσμών
Αγορά ακινήτων: Πώς μεταπωλείται σωστά ένα πολυτελές ακίνητο στην Ελλάδα
Το ChatGPT στα χέρια εκπαιδευτικών και μαθητών
Δυναμική παρουσία του Πανεπιστημίου Κρήτης στην έκθεση InnoDays 2025: 1ο και 3ο βραβείο για φοιτητικές ομάδες στο Hackathon Καινοτομίας
Stanford’s “World’s Top 2% Scientists List” 85 μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στη λίστα των κορυφαίων επιστημόνων παγκοσμίως
Η παχυσαρκία επηρεάζει τη γονιμότητα - Τι δείχνουν μελέτες
ΠΟΥ: Οι θάνατοι από ελονοσία αυξήθηκαν το 2024 και οι μειώσεις στη χρηματοδότηση ενέχουν τον κίνδυνο αναζωπύρωσης της νόσου
Οι γυναίκες έχουν υψηλότερο γενετικό κίνδυνο κατάθλιψης, σύμφωνα με μελέτη
Η ψυχολογική και σωματική προετοιμασία πριν από χειρουργική επέμβαση ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
Ελένη Βατσινά: Αναγκαία η άμεση εθνική στρατηγική για το κρητικό ελαιόλαδο

Το Πρόγραμμα Προβολών Του ΣΙΝΕ ΜΙΝΩΑ Στη Σητεία
Όταν ληγμένα χάπια και κάψουλες γίνονται ζωντανά έργα τέχνης στο Νοσοκομείο και σε Φαρμακεία του Ρεθύμνου
Το Τέμενος Βελή Πασά στην πόλη του Ρεθύμνου
Aνάκτορο Αρχανών: Οι Μινωίτες το προστάτευαν από τις φυσικές καταστροφές
Ενα οικιστικό συγκρότημα στα Χανιά έργο Τέχνης.
Οι Ανασκελάδες Τα Κακά Πνεύματα, Δαιμονικά Και Συγγενείς Του Διαόλου
Το Πλοίο «Ρεγγίνα» Με Το Τεράστιο Φορτίο Χασίς Ανοικτά Της Άρβης
Το Λουτράκι του Δήμου Μαλεβιζίου
Οι Μουρνιές του δήμου Ιεράπετρας
Επίεσκεψη στο χωριό Αντισκάρι του Δήμου Φαιστού
Το χωριό Κάμποι του δήμου Χανίων
Το χωριό Κανδήλα του δήμου Γόρτυνας
Τα Ιωάννινα, επίσης γνωστά ως Γιάννενα
Ο Βόλος από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ελλάδας.
Η Λαμία πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας
Η Λιβαδειά ή Λεβαδειά (παλαιότερα) ή Λεβάδεια (αρχαία ονομασία) η πόλη της Στερεάς Ελλάδας
Η Ηρωική Πόλη της Νάουσας
Τα Βάρβαρα Ο Χυλός Που Ετοιμάζουν Οι Πιστοί Την Παραμονή Της Αγίας Βαρβάρας
Συνταγή για κέικ κάστανο με σοκολάτα
Η Σφακιανή Πίτα Γέννημα Της Χώρας Των Σφακίων
Το καυστικό βίντεο που ετοίμασε το ΠΑΜΕ για το αντεργατικό έκτρωμα.
Τα περάσματα του Αλέκου Σακελλάριου απο την μεγάλη οθόνη
70 χρόνια «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο»: Το παρασκήνιο της αγαπημένης κλασικής ταινίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου