Αίσθηση προκάλεσε η παρουσίαση του βιβλίου της Άννας Τακάκη – Μαρκάκη και της Σβούρας εκδοτικής «Αροδαμοί κι αγκαραθιές» στην κατάμεστη αίθουσα του Πολύκεντρου του Δήμου Ηρακλείου.
Την παρουσίαση της εκδήλωσης έκανε η γνωστή και καταξιωμένη λογοτέχνιδα Μαρία Καλογεράκη η οποία έδωσε το δικό της ξεχωριστό στίγμα στην εκδήλωση.
Η παρουσίαση ξεκίνησε από την κ. Βαρβάρα Τερζάκη Παλήκαρη, μελετήτρια του Νήματος και της Υφαντικής Τέχνης της Κρήτης, που αναφερόμενη στο έργο της Άννας σημείωσε ότι οι ήρωές της είναι «άνθρωποι με αγνή ψυχή, μέσα στην οποία βρίσκεται συγκεντρωμένη όλη η σοφία χιλιετηρίδων της κρητικής ζωής.
Είναι συχνά ρομαντικοί, καλοπροαίρετοι, δίκαιοι ή ακόμη και αφελείς, αλλά τοπικοί, συχνά μυθικοί ήρωες που αποδίδουν ιερή τελετουργική αλλά και κοινωνική ψυχαγωγία, όπως συμβαίνει στα επίσημα κλασικά έπη του Ομήρου. Άνθρωποι που ζούσαν στα χνάρια μιας δοκιμασμένης παράδοσης, με πίστη στην ομαδική ψυχή, δηλ. στο ύφος της ζωής του λαού, στο πέρασμά του από μια εποχή όπου, «Η κίνηση του χρόνου ήταν αργή».»
Ακολούθως τον λόγο πήρε ο αρθρογράφος και μελετητής της Κρητικής Διαλέκτου Νίκος Λουκαδάκης που συνεπήρε με την ποιητικότητα του τους παρευρισκόμενους και σημείωσε ότι διαβάζοντας το βιβλίο είδε «ξιπαστερές κοπελοπούλες με τση νιότης τα πυρομάγουλα αναμμένα κι άλλες με τον ίδρο του ιερού κάματου να τρέχει στα μαρμαρένια στήθια τους. Ντελικανιδάκια ξεμπέτωτα, κάτω από το μπαλκόνι του έρωτα να ξεταλαγιάζουνε τσι γειτονιές κι άλλα, παραχωστά να παίρνουν τ’ ασημοκουκούλωτο φιλί από χείλη αφίλητα. Ήκουσα τα άχι τση μάνας και τσι σιδερένιες αρμηνιές τση να σκαλίζουνε τ’ άγονα κορμιά των κοπελιών.
Τη βαθιά φωνή τση γιαγιάς που ανασταίνει δράκους, νεράιδες και ήρωες ‘ποξεχασμένους. Το βροντερό γέλιο του πατέρα, ως ήσφιγγε στη μια του χέρα την ανέχεια και στην άλλη την πίστη. Ήκουσα κοντραριστικές μαντινιάδες, πειράγματα, τραγούδια κι ανάμεσά τους η καμπάνα τσ’ εκκλησάς, αποδιαφώτιστα, να μεταξυπνά το ήθος, την τιμιότητα, τη άδολη αγάπη.
Τρύπωσε στα ρουθούνια μου η μυρωδιά του ξεφουρνισμένου ψωμιού, του κρίνου, του ζουμπουλιού, της αμπερόζας στους γαζοντενεκέδες και τσ’ αφούσας του έρωτα ως αγκαλιάζει τα καιόμενα κορμιά.»
Στη συνέχεια ο φιλόλογος και επιμελητής του βιβλίου Δημοσθένης Καραγιάννης που έκανε μια μακρόπνοη και εκλεπτυσμένη ανάλυση του έργου αφού παιδεύτηκε όπως τόνισε πολύ καθώς και στα 22 διηγήματα που περιέχει το βιβλίο αφέθηκε «έκπληκτος να απολαύσει το περιεχόμενο, την ουσία των πραγματευομένων του, αλλά και τη εξαιρετικά δοσμένη ιδιωματική γλώσσα του χωριού της κ. Τακάκη, της Ζήρου Σητείας» και συνέχισε:
«Ρίχτηκα με τα μούτρα, που λέμε, στο διάβασμα των διηγημάτων, και ήρθαν στη μνήμη μου όλα όσα είχα «συναντήσει» στα χωριά που προανέφερα, άρχισαν να ζωγραφίζονται οι μορφές των ηρώων της κ. Άννας ολοζώντανες από ένα παρελθόν μακρινό και να με περιστοιχίζουν, όπως σ΄ ένα ομηρικό νεκρόδειπνο όπου οι σκιές ξανακερδίζουν τις ζωές τους, έστω και μόνο για να πουν τη δική τους ιστορία.
Δραματική, τρυφερή, κωμική, σατιρική, ρομαντική, περιπαιχτική, εκδικητική, ντροπιαστική, λυτρωτική, προσβλητική, αυτοκαταστροφική, συμπονετική, πάντα όμως ανθρώπινη και πάντα μέσα στα πλαίσια της ανοχής, της ειλικρίνειας, της τιμιότητας και της ευγένειας, στοιχεία που διακρίνουν τη δημιουργό, στον τρόπο που πραγματεύεται το αφηγηματικό υλικό της. Κάτι ιδιαίτερα σημαντικό σε μια εποχή που αναζητά το έντονο και επιδεικτικό, απλώς για να εντυπωσιάσει, μακριά από την ουσιαστική ομορφιά της απλότητας.»
Τέλος, τον λόγο πήρε η Άννα Τακάκη που αφού ευχαρίστησε έναν έναν τους συντελεστές της εκδήλωσης και τους παρευρισκόμενους ανέφερε:
Ξεκίνησα να γράφω αυτά τα διηγήματα, πρώτα από την αγάπη μου προς τη γλώσσα του τόπου μου και ύστερα για την ηθογραφία, τη λαογραφία και τον τρόπο ζωής των ανθρώπων μιας άλλης εποχής» και συνέχισε:
«Από μικρή μου άρεσε να ακούω παλιές, ιστορίες γιατί έβλεπα κάτι το διαφορετικό, το μαγικό, ή το εξωφρενικό πολλές φορές αλλά και το πολύ αστείο που με διασκέδαζε. Όμως με έκανε να προβληματιστώ και να καταλάβω αργότερα πως ακόμη και το χωρατό που έκαναν είχε μια τραγικότητα που οι άνθρωποι προσπαθούσαν να την κάνουν πιο χαλαρή. Την εποχή αυτή που ζούσα στο χωριό ως παιδί ή ως έφηβη κι ακόμη λίγο πιο μεγάλη δεν ήξερα πως ήμουν θεατής που παρακολουθούσε συνεχόμενες παραστάσεις.
Όπως η τελετουργία του γάμου, το ζύμωμα του ψωμιού, ένα πανηγύρι κι ένα γλέντι, το στήσιμο του ανυφαντικού, οι καντάδες, οι σουφερίστρες, οι προξενητάδες, οι βεγγέρες τα βράδια, η συμμετοχή μου στο θέρος, στο αλώνισμα, στον κήπο με τον νερόμυλο, ή στο αμπέλι στο τρύγος και γενικά σε όλη τη ζωή της υπαίθρου. Όλες αυτές οι εικόνες είχαν καταγραφεί στο υποσυνείδητό μου, και κάποια στιγμή άρχισαν να βγαίνουν. Οι εικόνες ήταν ακόμη ζωντανές μέσα μου, όπως και οι ήχοι των λέξεων και των φράσεων.
Τώρα ήταν σα να έβλεπα τους ήρωές μου να παίζουν επί σκηνής και το μόνο που έκανα ήταν να τους καταγράψω. Γιαυτό και νομίζω πως τα κείμενά μου έχουν μια θεατρικότητα και μια αμεσότητα. Οι ήρωες είναι γνήσιοι, αλλά και αληθινοί γιατί βασίζονται σε αληθινά γεγονότα του περασμένου αιώνα.»
Αποσπάσματα από το βιβλίο ανάγνωσε η Αθηνά – Ιωάννα Λειβαδάρα με την μουσική συνοδεία του συγκροτήματος «Άθος» που απαρτίζουν οι μουσικοί Στεφανία Χατζάκη και Νεκτάριος Μαρίνος.
Νέο Διοικητικό Συμβούλιο του σωματείου Φίλων του Μουσείου Νίκου Καζαντζάκη!
Δημοτικό Κοινωνικό Κομμωτήριο για τις ευάλωτες ομάδες από τον Δήμο Ηρακλείου
Οι «Βασικές Γνώσεις Excel» το θέμα του νέου σεμιναρίου στον κύκλο «Δια… Δήμου Μάθηση»
.
Ψηφιακός Ιστορικός Πλοηγός Νεότερης Ιστορίας Κρήτης 1821–1913 από την επανάσταση στην Ένωση
Ένα βήμα πιο κοντά η ανάδειξη του κόλπου του Δερματά
.
Ολοκληρώθηκε η διαδικασία αυτόματης απόδοσης Προσωπικού Αριθμού - 9,3 εκατ. πολίτες τον διαθέτουν πλέον
ΑΑΔΕ: Απλήρωτοι φόροι 7,2 δισ. ευρώ το δεκάμηνο 2025 - Κάτω από 3,9 εκατ. οι οφειλέτες
Ποια ζητήματα πρέπει να διαχειριστούμε άμεσα για το δημογραφικό - Ο Α. Αλεξόπουλος, επικεφαλής του Κέντρου Κρήτης ΟΟΣΑ για τη Δυναμική των Πληθυσμών
Αγορά ακινήτων: Πώς μεταπωλείται σωστά ένα πολυτελές ακίνητο στην Ελλάδα
Το ChatGPT στα χέρια εκπαιδευτικών και μαθητών
Δυναμική παρουσία του Πανεπιστημίου Κρήτης στην έκθεση InnoDays 2025: 1ο και 3ο βραβείο για φοιτητικές ομάδες στο Hackathon Καινοτομίας
Stanford’s “World’s Top 2% Scientists List” 85 μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στη λίστα των κορυφαίων επιστημόνων παγκοσμίως
Η παχυσαρκία επηρεάζει τη γονιμότητα - Τι δείχνουν μελέτες
ΠΟΥ: Οι θάνατοι από ελονοσία αυξήθηκαν το 2024 και οι μειώσεις στη χρηματοδότηση ενέχουν τον κίνδυνο αναζωπύρωσης της νόσου
Οι γυναίκες έχουν υψηλότερο γενετικό κίνδυνο κατάθλιψης, σύμφωνα με μελέτη
Η ψυχολογική και σωματική προετοιμασία πριν από χειρουργική επέμβαση ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
Ελένη Βατσινά: Αναγκαία η άμεση εθνική στρατηγική για το κρητικό ελαιόλαδο

Το Πρόγραμμα Προβολών Του ΣΙΝΕ ΜΙΝΩΑ Στη Σητεία
Όταν ληγμένα χάπια και κάψουλες γίνονται ζωντανά έργα τέχνης στο Νοσοκομείο και σε Φαρμακεία του Ρεθύμνου
Το Τέμενος Βελή Πασά στην πόλη του Ρεθύμνου
Aνάκτορο Αρχανών: Οι Μινωίτες το προστάτευαν από τις φυσικές καταστροφές
Ενα οικιστικό συγκρότημα στα Χανιά έργο Τέχνης.
Οι Ανασκελάδες Τα Κακά Πνεύματα, Δαιμονικά Και Συγγενείς Του Διαόλου
Το Πλοίο «Ρεγγίνα» Με Το Τεράστιο Φορτίο Χασίς Ανοικτά Της Άρβης
Το Λουτράκι του Δήμου Μαλεβιζίου
Οι Μουρνιές του δήμου Ιεράπετρας
Επίεσκεψη στο χωριό Αντισκάρι του Δήμου Φαιστού
Το χωριό Κάμποι του δήμου Χανίων
Το χωριό Κανδήλα του δήμου Γόρτυνας
Τα Ιωάννινα, επίσης γνωστά ως Γιάννενα
Ο Βόλος από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ελλάδας.
Η Λαμία πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας
Η Λιβαδειά ή Λεβαδειά (παλαιότερα) ή Λεβάδεια (αρχαία ονομασία) η πόλη της Στερεάς Ελλάδας
Η Ηρωική Πόλη της Νάουσας
Τα Βάρβαρα Ο Χυλός Που Ετοιμάζουν Οι Πιστοί Την Παραμονή Της Αγίας Βαρβάρας
Συνταγή για κέικ κάστανο με σοκολάτα
Η Σφακιανή Πίτα Γέννημα Της Χώρας Των Σφακίων
Το καυστικό βίντεο που ετοίμασε το ΠΑΜΕ για το αντεργατικό έκτρωμα.
Τα περάσματα του Αλέκου Σακελλάριου απο την μεγάλη οθόνη
70 χρόνια «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο»: Το παρασκήνιο της αγαπημένης κλασικής ταινίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου