Στην Ελλάδα, κατά τα προπολεμικά χρόνια αλλά και στα πρώτα μεταπολεμικά, τα ταξί και τα αγοραία (χωρίς ταξίμετρο) δημοσίας χρήσης επιβατικά αφορούσαν ένα μεγάλο μέρος επί των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων.
Πριν από τον 2ο Π.Π. υπήρχαν 2.450* τέτοια οχήματα στη χώρα μας εκ των οποίων τα 1.704 σε Αθήνα και Πειραιά. Με τη κήρυξη του Ελληνοιταλικού πολέμου το 65% εξ'αυτών επιτάχθηκε από το κράτος. Αργότερα, κατά τη διάρκεια της κατοχής, κάποια επιτάχθηκαν ή καταστράφηκαν από τους Γερμανούς, ενώ ένα 10% από τα εναπομείναντα καταστράφηκε κατά τη διάρκεια των Δεκεμβριανών το 1944.
Σε απογραφή που έγινε το 1947 διαπιστώθηκε ότι η Αθήνα και ο Πειραιάς είχαν απωλέσει το 40% του προπολεμικού στόλου. Τα υπόλοιπα βρέθηκαν μετά το πόλεμο σε κακή κατάσταση, όμως εξακολούθησαν (αναγκαστικά) να κυκλοφορούν.
Ως τα τέλη της δεκαετίας του '40 κυκλοφορούσαν πανελλαδικά 3.375 ταξί και αγοραία, εκ των οποίων τα 2.525 σε Αθήνα, Πειραιά και Προάστια. Μάλιστα με το Ν.Δ. 1217/49 η περιοχή της πρωτεύουσας χαρακτηρίστηκε ως κορεσμένη με αυτόν τον αριθμό, που ήταν ήδη αυξημένος σε σχέση με πριν τον πόλεμο.
Πάντως με την απαγόρευση ή τον περιορισμό των εισαγωγών, εκείνη την εποχή, λίγα παλιά αυτοκίνητα είχαν αντικατασταθεί με νέα.
Από τις αρχές της δεκαετίας του '50 αυτό αρχίζει σταδιακά να αλλάζει. Ολοένα και περισσότερα καινούργια ταξί και αγοραία κάνουν την εμφάνισή τους στους ελληνικούς δρόμους.
Τα περισσότερα αφορούσαν μοντέλα αμερικάνικης προέλευσης. Τα νέα εντυπωσιακά ταξί (τα "αεροδυναμικά") θα πλημμυρίσουν τις ελληνικές πιάτσες μέχρι και τα τέλη των '50s.
Δεν είναι λίγες οι φορές που ο φωτογραφικός φακός απαθανάτισε τα ταξί και τα αγοραία εκείνης της εποχής, αλλά και τους οδηγούς τους. Ας κάνουμε λοιπόν ένα ταξίδι στο χρόνο ψάχνοντας για... ταξί.
Πιάτσα ταξί στη πλατεία Ειρήνης στην Αθήνα, τη δεκαετία του '50. Τα περισσότερα αφορούν μοντέλα της Chevrolet.
Οδηγοί ταξί (ή αγοραίων?) με τα οχήματα τους στο Χολαργό, το 1952. Πρώτη στη σειρά, μια Plymouth του 1948.
Ταξί Chevrolet 210, μοντέλο 1953, της σειράς Bel Air.
Επίσης Chevrolet 210 (το μοντέλο του 1954) μετά του οδηγού της κάπου στην ελληνική επαρχία.
Ταξί μάρκας DeSoto (μοντέλο Powermaster 8 passenger του 1954) στην Ασκληπιού, στο κέντρο της Αθήνας.
Ταξί στην Αθήνα του 1959. Μπροστά, άλλο ένα τεράστιο DeSoto, μοντέλο Suburban Sedan του 1950. Πίσω του, ένα Chevrolet Fleetmaster Sedan του 1948.
Πιάτσα ταξί στην Αθήνα, το 1970. Μια παλιά Chrysler 4 door Sedan (μοντέλο γύρω στο 1947-1948) ανάμεσα σε καινούργια ευρωπαϊκά.
Χανιά γύρω στο 1960. Ταξί εν αναμονή έξω από τη Δημοτική Αγορά της πόλης. Όλα (πλην ενός) αμερικάνικα. Μοντέλα από τα τέλη της δεκαετίας του '40 έως τα τέλη της δεκαετίας του '50, με χαρακτηριστικότερα αυτά της Chevrolet και της Plymouth.
Αμερικάνικο ταξί Dodge Polara, μοντέλο 1964, στη Πύλο της Μεσσηνίας κατά τη δεκαετία του '70.
Πιάτσα ταξί στην Αθήνα, τέλη δεκαετίας '50. H Plymouth Savoy του 1957 και ο οδηγός της.
Chevrolet Deluxe 1951.
Βilly.
(photos αρχείο Billy Files)










Ένα κρητικό τραγούδι για τα θύματα της ασφάλτου με την υπογραφή του διοικητή της Τροχαίας Ηρακλείου
CrediaBank: Το πρώτο κατάστημα Νέας Εμπειρίας στην Κρήτη ανοίγει τις πόρτες του στο Ηράκλειο
«ΧΑΝΙΑmas»: Με πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων και Χριστουγεννιάτικο Πάρκο για μικρούς & μεγάλους γιορτάζει τα Χριστούγεννα & την Πρωτοχρονιά ο Δήμος Χανίων
Ολοκληρώθηκε η διαδικασία αυτόματης απόδοσης Προσωπικού Αριθμού - 9,3 εκατ. πολίτες τον διαθέτουν πλέον
ΑΑΔΕ: Απλήρωτοι φόροι 7,2 δισ. ευρώ το δεκάμηνο 2025 - Κάτω από 3,9 εκατ. οι οφειλέτες
Ποια ζητήματα πρέπει να διαχειριστούμε άμεσα για το δημογραφικό - Ο Α. Αλεξόπουλος, επικεφαλής του Κέντρου Κρήτης ΟΟΣΑ για τη Δυναμική των Πληθυσμών
Αγορά ακινήτων: Πώς μεταπωλείται σωστά ένα πολυτελές ακίνητο στην Ελλάδα
Το ChatGPT στα χέρια εκπαιδευτικών και μαθητών
Δυναμική παρουσία του Πανεπιστημίου Κρήτης στην έκθεση InnoDays 2025: 1ο και 3ο βραβείο για φοιτητικές ομάδες στο Hackathon Καινοτομίας
Stanford’s “World’s Top 2% Scientists List” 85 μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στη λίστα των κορυφαίων επιστημόνων παγκοσμίως
Η παχυσαρκία επηρεάζει τη γονιμότητα - Τι δείχνουν μελέτες
ΠΟΥ: Οι θάνατοι από ελονοσία αυξήθηκαν το 2024 και οι μειώσεις στη χρηματοδότηση ενέχουν τον κίνδυνο αναζωπύρωσης της νόσου
Οι γυναίκες έχουν υψηλότερο γενετικό κίνδυνο κατάθλιψης, σύμφωνα με μελέτη
Η ψυχολογική και σωματική προετοιμασία πριν από χειρουργική επέμβαση ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
Λαϊκή Συσπείρωση Περιφέρειας Κρήτης - Για το παλιό δημόσιο ΚΤΕΟ στο Ηράκλειο

Το Πρόγραμμα Προβολών Του ΣΙΝΕ ΜΙΝΩΑ Στη Σητεία
Όταν ληγμένα χάπια και κάψουλες γίνονται ζωντανά έργα τέχνης στο Νοσοκομείο και σε Φαρμακεία του Ρεθύμνου
Οι κύριες λίμνες της Κρήτης
Aνάκτορο Αρχανών: Οι Μινωίτες το προστάτευαν από τις φυσικές καταστροφές
Το Σανατόριο Η Φυματιολογική Κλινική Του Μανδαλένιου Στα Σπήλια Ηρακλείου "Αγία Ειρήνη"
Οι Ανασκελάδες Τα Κακά Πνεύματα, Δαιμονικά Και Συγγενείς Του Διαόλου
Το Πλοίο «Ρεγγίνα» Με Το Τεράστιο Φορτίο Χασίς Ανοικτά Της Άρβης
Το Λουτράκι του Δήμου Μαλεβιζίου
Οι Μουρνιές του δήμου Ιεράπετρας
Επίεσκεψη στο χωριό Αντισκάρι του Δήμου Φαιστού
Το Φουρνοφάραγγο του δήμου Γόρτυνας
Η Ανώπολη η έδρα της ομώνυμης κοινότητας του δήμου Σφακίων
Τα Ιωάννινα, επίσης γνωστά ως Γιάννενα
Ο Βόλος από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ελλάδας.
Η Λαμία πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας
Η Λιβαδειά ή Λεβαδειά (παλαιότερα) ή Λεβάδεια (αρχαία ονομασία) η πόλη της Στερεάς Ελλάδας
Η Ηρωική Πόλη της Νάουσας
Τα Βάρβαρα Ο Χυλός Που Ετοιμάζουν Οι Πιστοί Την Παραμονή Της Αγίας Βαρβάρας
Συνταγή για κέικ κάστανο με σοκολάτα
Η Σφακιανή Πίτα Γέννημα Της Χώρας Των Σφακίων
Το καυστικό βίντεο που ετοίμασε το ΠΑΜΕ για το αντεργατικό έκτρωμα.
Τα περάσματα του Αλέκου Σακελλάριου απο την μεγάλη οθόνη
70 χρόνια «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο»: Το παρασκήνιο της αγαπημένης κλασικής ταινίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου