* Οι λαμπάδες της Λαμπρής
Στις ημέρες μας μια σειρά λαμπάδες διακοσμούνται από ομοιώματα τηλεοπτικών ηρώων και κινουμένων σχεδίων. Η λαμπάδα όμως και το κερί που καίει συμβολίζουν την Ανάσταση του Χριστού, γι' αυτό και στα πρώτα χριστιανικά χρόνια αλλά και ως τις ημέρες μας η παράδοση αλλά και ο συμβολισμός υπαγορεύουν η λαμπάδα που κρατά στα χέρια του ο κάθε χριστιανός να προέρχεται από καθαρό κερί και σε καμία περίπτωση από παραφίνες.
Σύμφωνα με την ξεναγό κυρία Ευγενία Κούκουρα-Δομνηνού, πρόκειται για ένα έθιμο που συναντάμε και στην αρχαία Ελλάδα. Την παραμονή του γάμου οι αρχαίοι Ελληνες έστηναν γλέντι στο σπίτι του γαμπρού και άναβαν κεριά για να τονιστεί η λαμπρότητα του γεγονότος.
Στον χριστιανικό κόσμο Νυμφίος είναι ο Χριστός και έρχεται εν τω μέσω της νυκτός και όσοι τον περιμένουν για να τον δεχθούν πρέπει να έχουν αναμμένη τη λαμπάδα την «εξ αρετών».
* Τα κόκκινα αβγά
Οταν πέρασε το Σάββατο, η Μαρία η Μαγδαληνή, η Μαρία του Ιακώβου και η Σαλώμη επισκέφθηκαν τον Τάφο του Χριστού. Σύμφωνα με έναν θρύλο, μετέφεραν στα χέρια τους τρία αβγά προκειμένου, όπως η εβραϊκή παράδοση απαιτεί, να έχει τη δυνατότητα ο νεκρός του οποίου η ψυχή πλανιόταν να φάει. Τη στιγμή που ο Χριστός αποκαλύφθηκε στις τρεις γυναίκες, αυτές Του ζήτησαν να μετατρέψει τα άσπρα αβγά σε κόκκινα για να αποδείξει ότι είναι ο δάσκαλός τους. Και αυτό έγινε... Για τους θεολόγους το κόκκινο συμβολίζει το αίμα που χύθηκε. Το αβγό περικλείει τη ζωή και το πατροπαράδοτο τσούγκρισμα είναι οι ταφόπλακες που άνοιξαν με την Ανάσταση. Ακόμη και στη σημερινή εποχή οι ορθόδοξοι στη Ρωσία αφήνουν στο μνήμα των συγγενών τους κόκκινα αβγά και δεν σταμάτησαν να το πράττουν ακόμη και την εποχή των Σοβιέτ.

* Το ψητό αρνί
Πρόκειται για ένα από τα παλαιότερα έθιμα. Εχει τις ρίζες του στην αρχαία Ελλάδα. Σαράντα ημέρες μετά τον θάνατο των συγγενών τους οι αρχαίοι Ελληνες μαγείρευαν δίπλα από τον τάφο καθώς πίστευαν ότι στη μακαριά του νεκρού μετέχει και ο ίδιος. Οι αρχαίοι Ελληνες έψηναν αρνιά σε εστίες, έπιναν κρασί και χόρευαν.
Στην ιουδαϊκή λατρεία το αρνί είναι το εξιλαστήριο θύμα, έτσι και ο Χριστός στα χείλη του Ιωάννη του Προδρόμου ονομάστηκε ο «αμνός ο αίρων την αμαρτία του κόσμου».
Στη διάρκεια της Τουρκοκρατίας οι κλέφτες και αρματολοί, όταν δεν είχαν πόλεμο, σούβλιζαν τα αρνιά τηρώντας το αρχαιοελληνικό έθιμο και πιστεύοντας ότι ο αναστημένος Χριστός θα χαρίσει και την ανάσταση στο σταυρωμένο γένος.
Στις ημέρες μας τα έθιμα της Τουρκοκρατίας μαζί με τον γενικό ξεσηκωμό του '21 αναβιώνουν το Μεγάλο Σάββατο και σε πολλές περιοχές της χώρας μας η κατάργηση του θανάτου για όλο το ανθρώπινο γένος και της μετοχής στην αιώνια ζωή επισκιάζεται από την πυρίτιδα, τις κροτίδες και τις αναπαραστάσεις γεγονότων της εθνεγερσίας που χάρισε την ελευθερία στους υπόδουλους Ελληνες.

* Η ευχή «Καλή Ανάσταση»
Πρόκειται για την πιο διαδεδομένη ευχή που χρησιμοποιούν μόνο οι ελληνόφωνοι ορθόδοξοι, χωρίς ωστόσο να αναζητούν το ουσιαστικό της περιεχόμενο. Στις ημέρες μας αυτή η ευχή περισσότερο μοιάζει να σημαίνει καλό εορτασμό.
Στην ουσία όμως στη διάρκεια της Τουρκοκρατίας η ευχή αυτή ήταν ιδιαίτερα φορτισμένη και σήμαινε τον ερχομό της ώρας για την ανάσταση του γένους, δηλαδή την αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού.

* Η καταγωγή του Πάσχα
Πρόκειται για την εξελληνισμένη μορφή της εβραϊκής λέξης pesaska, η οποία σημαίνει πέρασμα ή διάβαση των Ιουδαίων από την Ερυθρά Θάλασσα. Δεν προέρχεται από το ελληνικό ρήμα «πάσχω» όπως πολλοί πιστεύουν. Σύμφωνα με το βιβλίο του καθηγητή κ. Αλκιβιάδη Καλύβα Η Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα στην Ελληνορθόδοξη Εκκλησία,κατά τον 2ο αιώνα οι εκκλησίες της Μ. Ασίας συνέδεαν τον εορτασμό του Πάσχα πάνω απ' όλα με το πάθος και τον θάνατο του Χριστού παρά με την ανάστασή Του. Γι' αυτόν τον λόγο τελούσαν το Πάσχα τη 14η του μηνός Νισάν, δηλαδή την ημέρα κατά την οποία ο Χριστός σταυρώθηκε.
Το Πάσχα όμως μνημονεύει την ανάσταση του Κυρίου, είναι η αρχαιότερη, η πιο σεβάσμια και εξέχουσα εορτή της Εκκλησίας. Είναι η μεγαλύτερη χριστιανική πανήγυρις, το κέντρο και η καρδιά του λειτουργικού έτους. Τα πάθη του Ιησού, ο θάνατος και η Ανάστασή Του αποτελούν την ουσία του λυτρωτικού έργου του. Οι χριστιανοί με ποικίλους τρόπους προετοιμάζονται για τον μεγάλο εορτασμό, ο υμνογράφος όμως της Εκκλησίας υπογραμμίζει μία και μοναδική προϋπόθεση: «Συγχωρήσωμεν πάντα τη Αναστάσει και ούτω βοήσωμεν. Χριστός Ανέστη εκ νεκρών».
* Τα στεφάνια
Οι χριστιανοί εναποθέτουν στον Σταυρό του μαρτυρίου στεφάνια. Πρόκειται για την αναπαράσταση του ακάνθινου στεφάνου που έβαλαν οι ρωμαίοι στρατιώτες στο κεφάλι του Κυρίου για να τον εμπαίξουν αφού τον θεωρούσαν ανήμπορο βασιλέα. Για τους πιστούς το ακάνθινο στεφάνι μεταβάλλεται σε μυροβόλο. Αποτελείται από λουλούδια της άνοιξης η οποία μεταφέρει χαρμόσυνα μηνύματα για την παρέλευση του χειμώνα και το ζωντάνεμα της φύσης.
* Το Αγιο Φως
Οι πιστοί των πρώτων χριστιανικών χρόνων, σύμφωνα με τον καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του Τιμίου Σταυρού της Βοστώνης πρωτοπρεσβύτερο Αλκιβιάδη Καλύβα,άναβαν λαμπάδες κάθε βράδυ αλλά και το πρωί για να εξυμνείται ο Χριστός ο οποίος είναι «φως ιλαρόν».
Το άναμμα της λαμπάδας της Αναστάσεως με το Αγιο Φως διασώζει δύο κυρίως παραδόσεις. Και οι δύο είναι καθαρά χριστιανικές. Πρόκειται, πρώτον, για το άναμμα της κανδήλας στην Ακολουθία του Εσπερινού και, δεύτερον, για το άναμμα της καινούργιας φλόγας που άναβε μόνο τις ημέρες του Πάσχα.
Στη διάρκεια του 10ου και του 11ου αιώνα πίστευαν ότι το φως «παράγεται» με θαυματουργικό τρόπο. Στον Καθεδρικό Ναό της Ιερουσαλήμ την ίδια περίοδο ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων άρχισε να εισέρχεται στον Πανάγιο Τάφο και αφού προσευχόταν έδινε στον αρχιδιάκονό του το Φως ο οποίος με τη σειρά του το προσέφερε στον λαό. Γι' αυτό και ακόμη στις ημέρες μας το Φως από τον Πανάγιο Τάφο μεταφέρεται στις άλλες ορθόδοξες εκκλησίες.
Στους χιλιάδες ορθόδοξους ναούς που υπάρχουν σήμερα σε ολόκληρη την υφήλιο οι ιερείς παίρνουν το Φως από την «ακοίμητη κανδήλα» η οποία βρίσκεται πάνω στην Αγία Τράπεζα του ναού τους και συμβολίζει τον Τάφο του Κυρίου.
Την ώρα που οι ιερείς ψέλνουν το «Δεύτε λάβετε φως εκ του ανεσπέρου φωτός και δοξάσατε Χριστόν τον αναστάντα εκ νεκρών» μεταφέρουν στους πιστούς το χαρμόσυνο μήνυμα ότι ο Χριστός φέρνει στον κόσμο το δώρο του Φωτός και της ατελεύτητης ζωής. Επισημαίνουν ότι ο Κύριος, ο νικητής του θανάτου και όλων των εναντίων δυνάμεων που βασάνιζαν την ανθρωπότητα και την κρατούσαν αιχμάλωτη, διώχνει το σκοτάδι.
ΠΗΓΗ - http://www.tovima.gr



Ένα κρητικό τραγούδι για τα θύματα της ασφάλτου με την υπογραφή του διοικητή της Τροχαίας Ηρακλείου
CrediaBank: Το πρώτο κατάστημα Νέας Εμπειρίας στην Κρήτη ανοίγει τις πόρτες του στο Ηράκλειο
«ΧΑΝΙΑmas»: Με πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων και Χριστουγεννιάτικο Πάρκο για μικρούς & μεγάλους γιορτάζει τα Χριστούγεννα & την Πρωτοχρονιά ο Δήμος Χανίων
Ολοκληρώθηκε η διαδικασία αυτόματης απόδοσης Προσωπικού Αριθμού - 9,3 εκατ. πολίτες τον διαθέτουν πλέον
ΑΑΔΕ: Απλήρωτοι φόροι 7,2 δισ. ευρώ το δεκάμηνο 2025 - Κάτω από 3,9 εκατ. οι οφειλέτες
Ποια ζητήματα πρέπει να διαχειριστούμε άμεσα για το δημογραφικό - Ο Α. Αλεξόπουλος, επικεφαλής του Κέντρου Κρήτης ΟΟΣΑ για τη Δυναμική των Πληθυσμών
Αγορά ακινήτων: Πώς μεταπωλείται σωστά ένα πολυτελές ακίνητο στην Ελλάδα
Το ChatGPT στα χέρια εκπαιδευτικών και μαθητών
Δυναμική παρουσία του Πανεπιστημίου Κρήτης στην έκθεση InnoDays 2025: 1ο και 3ο βραβείο για φοιτητικές ομάδες στο Hackathon Καινοτομίας
Stanford’s “World’s Top 2% Scientists List” 85 μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στη λίστα των κορυφαίων επιστημόνων παγκοσμίως
Η παχυσαρκία επηρεάζει τη γονιμότητα - Τι δείχνουν μελέτες
ΠΟΥ: Οι θάνατοι από ελονοσία αυξήθηκαν το 2024 και οι μειώσεις στη χρηματοδότηση ενέχουν τον κίνδυνο αναζωπύρωσης της νόσου
Οι γυναίκες έχουν υψηλότερο γενετικό κίνδυνο κατάθλιψης, σύμφωνα με μελέτη
Η ψυχολογική και σωματική προετοιμασία πριν από χειρουργική επέμβαση ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
Λαϊκή Συσπείρωση Περιφέρειας Κρήτης - Για το παλιό δημόσιο ΚΤΕΟ στο Ηράκλειο

Το Πρόγραμμα Προβολών Του ΣΙΝΕ ΜΙΝΩΑ Στη Σητεία
Όταν ληγμένα χάπια και κάψουλες γίνονται ζωντανά έργα τέχνης στο Νοσοκομείο και σε Φαρμακεία του Ρεθύμνου
Το Τέμενος Βελή Πασά στην πόλη του Ρεθύμνου
Aνάκτορο Αρχανών: Οι Μινωίτες το προστάτευαν από τις φυσικές καταστροφές
Το Σανατόριο Η Φυματιολογική Κλινική Του Μανδαλένιου Στα Σπήλια Ηρακλείου "Αγία Ειρήνη"
Οι Ανασκελάδες Τα Κακά Πνεύματα, Δαιμονικά Και Συγγενείς Του Διαόλου
Το Πλοίο «Ρεγγίνα» Με Το Τεράστιο Φορτίο Χασίς Ανοικτά Της Άρβης
Το Λουτράκι του Δήμου Μαλεβιζίου
Οι Μουρνιές του δήμου Ιεράπετρας
Επίεσκεψη στο χωριό Αντισκάρι του Δήμου Φαιστού
Το χωριό Κάμποι του δήμου Χανίων
Το χωριό Κανδήλα του δήμου Γόρτυνας
Τα Ιωάννινα, επίσης γνωστά ως Γιάννενα
Ο Βόλος από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ελλάδας.
Η Λαμία πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας
Η Λιβαδειά ή Λεβαδειά (παλαιότερα) ή Λεβάδεια (αρχαία ονομασία) η πόλη της Στερεάς Ελλάδας
Η Ηρωική Πόλη της Νάουσας
Τα Βάρβαρα Ο Χυλός Που Ετοιμάζουν Οι Πιστοί Την Παραμονή Της Αγίας Βαρβάρας
Συνταγή για κέικ κάστανο με σοκολάτα
Η Σφακιανή Πίτα Γέννημα Της Χώρας Των Σφακίων
Το καυστικό βίντεο που ετοίμασε το ΠΑΜΕ για το αντεργατικό έκτρωμα.
Τα περάσματα του Αλέκου Σακελλάριου απο την μεγάλη οθόνη
70 χρόνια «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο»: Το παρασκήνιο της αγαπημένης κλασικής ταινίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου