Το καλοκαίρι του 1936 η πρωτεύουσα απέκτησε τον πρώτο φωτεινό σηματοδότη, σε μια προσπάθεια να μπει τάξη στους χαοτικούς δρόμους της πόλης.
Η σημερινή εικόνα της κυκλοφορίας στην Αθήνα, με φανάρια, διαγράμμιση και εκατομμύρια αυτοκίνητα, φαντάζει αυτονόητη. Όμως πριν από σχεδόν έναν αιώνα, οι δρόμοι της πρωτεύουσας λειτουργούσαν χωρίς καμία φωτεινή ρύθμιση.
Το πρώτο φανάρι τοποθετήθηκε το καλοκαίρι του 1936 στη διασταύρωση των οδών Σταδίου και Πεσματζόγλου, σηματοδοτώντας την αρχή μιας νέας εποχής στην οδική κυκλοφορία.
Ο τότε διευθυντής της Τροχαίας, Αλέξανδρος Θεοφανίδης, βλέποντας την επικίνδυνη κατάσταση που επικρατούσε στους δρόμους, ταξίδεψε στην Ευρώπη για να μελετήσει λύσεις. Επιστρέφοντας, πρότεινε την εγκατάσταση φωτεινών σηματοδοτών.
Έτσι, το πρώτο φανάρι (η φωτογραφία είναι δημιουργημένη με TN) αγοράστηκε από τη Γερμανία έναντι 70.000 δραχμών και λειτουργούσε καθημερινά από τις 8 το πρωί έως τις 10 το βράδυ. Οι χρόνοι λειτουργίας ήταν απλοί: πράσινο 20 δευτερόλεπτα, κίτρινο 5 και κόκκινο 10.
Η ανάγκη για μια τέτοια παρέμβαση ήταν επιτακτική. Τη χρονιά εκείνη κυκλοφορούσαν περίπου 29.000 οχήματα διαφόρων τύπων σε ολόκληρη τη χώρα, αριθμός που σήμερα μοιάζει αμελητέος. Για να γίνει η σύγκριση, σήμερα κυκλοφορούν στην Ελλάδα πάνω από 5,6 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα (στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ 2024), δηλαδή σχεδόν 200 φορές περισσότερα από ό,τι το 1936.
Παρά τον μικρό αριθμό οχημάτων, τα τροχαία ήταν συχνά, με περίπου 950 ατυχήματα ετησίως. Το πρόβλημα δεν ήταν μόνο ο όγκος της κυκλοφορίας, αλλά κυρίως η παντελής έλλειψη κανόνων και οργάνωσης.
Η εμφάνιση του πρώτου φαναριού δεν πέρασε απαρατήρητη. Πλήθος κόσμου μαζεύτηκε για να δει το «καινούργιο τεχνολογικό θαύμα» που έφτασε στην Ελλάδα. Σύντομα ακολούθησε και δεύτερο φανάρι στη διασταύρωση Σταδίου και Αιόλου, ενώ μέχρι το 1937 είχαν τοποθετηθεί ήδη τέσσερα στον πυρήνα της πόλης.
Η εισαγωγή των φωτεινών σηματοδοτών αποτέλεσε ένα από τα πρώτα βήματα για την οργάνωση της κυκλοφορίας στους ελληνικούς δρόμους. Μια αλλαγή που σήμερα θεωρείται αυτονόητη, αλλά τότε έμοιαζε με καινοτομία.

Αυτή είναι η πρόταση της Δημοτικής Αρχής για τα Δημοτικά Τέλη 2026 στον Δήμο Ηρακλείου
Το νέο βιβλίο του Κώστα Δημάδη για τον Νίκο Καζαντζάκη στα βιβλιοπωλεία του Ηρακλείου, και με ηλεκτρονική πώληση
Η αποκατάσταση του Ρωμαϊκού Ωδείου Γόρτυνας εντάχθηκε στο Πρόγραμμα «Κρήτη 2021-2027» της Περιφέρειας Κρήτης
Τα 46 καταστήματα των ΕΛΤΑ που βάζουν «λουκέτο»
Ανησυχητικά τα στοιχεία για την κατανάλωση αλκόολ, χρήση καπνού και υπερβολική ενασχόληση με τυχερά παιχνίδια των 16χρονων στην Ελλάδα
ΕΛΑΣ: Διευρύνεται το ωράριο λειτουργίας των Γραφείων Ταυτοτήτων
ξεκιινούν οι αιτήσεις για το επίδομα θέρμανσης
Το ChatGPT στα χέρια εκπαιδευτικών και μαθητών
Stanford’s “World’s Top 2% Scientists List” 85 μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στη λίστα των κορυφαίων επιστημόνων παγκοσμίως
Η παχυσαρκία επηρεάζει τη γονιμότητα - Τι δείχνουν μελέτες
Η ανοσοθεραπεία αλλάζει τα δεδομένα στη μάχη κατά του καρκίνου του πνεύμονα
Οι γυναίκες έχουν υψηλότερο γενετικό κίνδυνο κατάθλιψης, σύμφωνα με μελέτη
Νανοσωματίδια ανέπτυξαν ερευνητές του MIT στη μάχη κατά του καρκίνου των ωοθηκών
Λαϊκή Συσπείρωση Περιφέρειας Κρήτης - Για το παλιό δημόσιο ΚΤΕΟ στο Ηράκλειο
Το Πρόγραμμα Προβολών Του ΣΙΝΕ ΜΙΝΩΑ Στη Σητεία
Το μακελειό στα Βορίζια. Η πολύνεκρη κρητική βεντέτα που συγκλόνισε την Ελλάδα του ’50
Οι κύριες λίμνες της Κρήτης
Το Σανατόριο Η Φυματιολογική Κλινική Του Μανδαλένιου Στα Σπήλια Ηρακλείου "Αγία Ειρήνη"
Το Πλοίο «Ρεγγίνα» Με Το Τεράστιο Φορτίο Χασίς Ανοικτά Της Άρβης
Το χωριό Καμάρες του Δήμου Φαιστού
Το Χωριό Πηγή του Δήμου Ρεθύμνης
Επίσκεψη στο χωριό Λόυτρα του δήμου Ρεθύμνης
Οι Μουρνιές το προάστιο του Δήμου Χανίων
Τα Βορίζα του Δήμου Φαιστού
Τα Ιωάννινα, επίσης γνωστά ως Γιάννενα
Ο Βόλος από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ελλάδας.
Η Λαμία πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας
Η Λιβαδειά ή Λεβαδειά (παλαιότερα) ή Λεβάδεια (αρχαία ονομασία) η πόλη της Στερεάς Ελλάδας
Συνταγή για κέικ κάστανο με σοκολάτα
Η Σφακιανή Πίτα Γέννημα Της Χώρας Των Σφακίων
Το καυστικό βίντεο που ετοίμασε το ΠΑΜΕ για το αντεργατικό έκτρωμα.
Τα περάσματα του Αλέκου Σακελλάριου απο την μεγάλη οθόνη
70 χρόνια «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο»: Το παρασκήνιο της αγαπημένης κλασικής ταινίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου