Του ΝΙΚΟΥ ΨΙΛΑΚΗ
Απόκριες και τότε, πριν κυριαρχήσει στη ζωή μας το πλαστικό, πριν παραδοθούμε χωρίς αντιστάσεις στις απομιμήσεις ξένων προτύπων, στις λάτιν μουσικές, στην απώλεια της τοπικότητας και τελικά στην κατάργηση της ιδιαιτερότητας των πολιτισμών. Σταμάτησα πάλι στις μάσκες του παλιού καιρού. Στα δημιουργήματα των απλών ανθρώπων που μπορεί να μην είχαν εικαστικές γνώσεις, είχαν όμως παιδεία σφυρηλατημένη στο αμόνι των αιώνων, ήταν φορείς αξιών που διατηρήθηκαν αλώβητες μέσα στην ασφαλή κιβωτό του προφορικού πολιτισμού, η μια γενιά τις μετέδιδε στην άλλη.
Όπως τόσα και τόσα, ξεχάστηκαν κι οι τοπικές μάσκες. Χάθηκαν από τότε που ο καταναλωτισμός επέβαλε την εμπορευματοποίηση των εθίμων, από τότε που οι απόκριες έγιναν πασαρέλες τυποποιημένων μεταμφιέσεων, χωρίς ουσία και νόημα.
Στη Μεσαρά κατασκεύαζαν κάποτε ξύλινες μάσκες. Σ' όλη την Κρήτη έπλεκαν προσωπίδες με ψάθες και ράπες (στάχυα), τρυπούσαν νεροκολοκύθες κι έφτιαχναν υπέροχες "μουτσούνες", χρησιμοποιούσαν σπασμένες στάμνες ή, αν είχαν την ευχέρεια, κατασκεύαζαν μάσκες από πηλό.
Απόκριες και τότε, γιορτή με τον σπουδαίο κοινωνικό και θρησκευτικό τους ρόλο, με τους μασκαράδες και τους λεράδες, με τις απλές κι ευρηματικές μεταμφιέσεις να καταργούν τα όρια ανάμεσα στο κόσμιο και το άκοσμο, το σεμνό και το άσεμνο, το σοβαρό και το ευτράπελο.
Όταν άνοιγε το Τριώδιο διακοπτόταν η κανονική ροή του χρόνου κι ανατρεπόταν η τάξη του κόσμου. Μια αίσθηση ελευθερίας έκανε τους ανθρώπους να νιώθουν ότι βρίσκονται έξω από συμβάσεις και όρια. Δεν υπήρχαν τότε θεατές και δρώντα πρόσωπα, οι άνθρωποι ένιωθαν να συμμετέχουν σ' ένα μεγάλο παιγνίδι, κάτι σαν θεατρικό έργο που δεν είχε ηθοποιούς και σκηνοθέτες, γιατί όλοι ήταν μέλη του ίδιου μεγάλου θιάσου, γιατί όλοι ήταν ηθοποιοί και σκηνοθέτες μαζί.
Κι αν αναζητήσει κανείς τις ρίζες αυτών των εθίμων, θα πρέπει να σκάψει πολύ βαθιά στον χρόνο, να φτάσει στις αγροτικές τελετουργίες της ελληνικής αρχαιότητας, να τις ξεπεράσει κι αυτές και να βρεθεί στους προϊστορικούς πολιτισμούς, τότε που εμφανίστηκαν οι πρώτες μάσκες στον κόσμο. Είναι αλήθεια πως μελετώντας την ιστορία θα συναντήσομε πολιτισμούς που δεν γνώρισαν τη γραφή, που δεν γνώρισαν τον τροχό· δύσκολα, όμως, θα συναντήσομε πολιτισμούς που δεν γνώρισαν τη μάσκα!
Μάσκα σημαίνει μεταμφίεση, τελετουργία, λαϊκή ψυχαγωγία, ευθυμία, γιορτή. Και πίσω απ' όλα τούτα υπάρχει το μεγάλο υπόστρωμα, ο συμβολικός χαρακτήρας. Καθόλου τυχαίο δεν είναι που οι Απόκριες γιορτάζονται σ' ένα χρονικό μεταίχμιο, την εποχή της μετάβασης, όταν πεθαίνει ο παλιός κόσμος, όταν γεννιέται ο καινούργιος. Από τη μια ο χειμώνας που φεύγει, από την άλλη η άνοιξη που έρχεται για ν' ανανεώσει τη ζωή, δηλαδή ν' ανανεώσει τον κόσμο.
Γιορτή του θανάτου, λοιπόν, μορφές προγονικές που επανέρχονται, ζωόμορφες μεταμφιέσεις που συναιρούν τον κόσμο και φανερώνουν την κοινή μήτρα. Κι αυτή η κοινή μήτρα της ζωής λέγεται γη! Αλλά και γιορτή της ζωής, της ανάστασης. Δεν είναι τυχαία τα μιμοδράματα του παλιού καιρού με τις εικονικές κηδείες, τα ευτράπελα μοιρολόγια και τις εικονικές αναστάσεις. Τα μοιρολόγια είχαν ως κύριο συστατικό τους το άσεμνο, το ερωτικό σμίξιμο, τον φαλλό και τον γονιμικό συμβολισμό του.
Απόκριες και τότε, γιορτή μετάβασης από την μιαν εποχή σε μιαν άλλη, από το παλιό στο καινούργιο, από τον θάνατο στη ζωή. Σταματούμε με σεβασμό στην ανάγκη του ανθρώπου να διακόψει τη ροή του χρόνου, ν' ανατρέψει τον κόσμο (ένας ανεστραμμένος κόσμος είναι τελικά οι Απόκριες), στην ανάγκη να μεταπλάσει το ευτελές και να το καταστήσει πολύτιμο. Σε αντίθεση με την εποχή των απομιμήσεων , την εποχή μας δηλαδή, τώρα που το πολύτιμο (έθιμο) περιβάλλεται με την ευτέλεια του πλαστικού (πλαστικές μάσκες με τις φάτσες της Μέρκελ, του Ομπάμα, του Μητσοτάκη, του Τραμπ..., πλαστικές φορεσιές, πλαστικά καρναβάλια, πλαστικές μουσικές, μονότονες).
ΚΡΗΤΙΚΕΣ ΜΑΣΚΕΣ
Επανέρχομαι στις μάσκες. Με μεγάλη συγκίνηση άκουσα το 2006 μιαν ηλικιωμένη γυναίκα από το Θραψανό (το χωριό των πιθαράδων της Κρήτης) να μιλά για τις πήλινες μάσκες που της είχε φτιάξει ο κεραμίστας πατέρας της. Ήταν τότε (το 2006) πάνω από 90 χρονών, Δεν ήταν η μόνη που φορούσε τέτοια μάσκα στα παιδικά της χρόνια, γύρω στο 1920. Οι μόνες πήλινες μάσκες που συνάντησα σώζονται στο Μουσείο της Φολεγάνδρου (πληροφορία της κ. Κατερίνας Μαρινάκη, που κατάγεται απ' αυτό το ωραίο νησί).
Είναι παράξενο, κι όμως οι πιο σημαντικές πληροφορίες για μάσκες του παλιού καιρού έγιναν γνωστές μετά την έκδοση του βιβλίου μας "Λαϊκές τελετουργίες στην Κρήτη" και την έκθεση "Αλλάζοντας πρόσωπα" που κάναμε στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης". Η υπέροχη μάσκα του Μαλεβιζίου, οι αστικές μάσκες με χαρτί και γύψο που φτιάχνονταν στις μεγάλες πόλεις της Κρήτης μετά το 1898, οι βικτωριανές χάρτινες μάσκες που είχαν φέρει Εγγλέζοι στρατιώτες και που ενέπνευσαν δημιουργικά τους μαθητές της εποχής, η μάσκα του Αποκόρωνα με τα κέρατα (μου την υπέδειξε η κ. Ειρήνη Καλαϊτζάκη, στέλνοντας μάλιστα και φωτογραφία του 1906)- ίδια με τη μάσκα που φτιάχνανε και στα ορεινά χωριά της επαρχίας Πεδιάδας και που την άκουγα μόνο χωρίς ποτέ να τη δω. Ας προσθέσομε σ' όλες αυτές την περίφημη μάσκα του Σίβα, τις απλές μάσκες με λαγουδοπροβιές, τις μάσκες που γίνονταν με τσουβάλια, μέχρι και τα τσεμπέρια που χρησιμοποιούνταν ως προσωπίδες, και θα έχομε την εικόνα ενός αναποδογυρισμένου κόσμου, την εικόνα ενός από τα πιο σημαντικά λαϊκά έθιμα του τόπου.
Νίκος Ψιλάκης, παραμονή της Αποκριάς του 2017 - http://karmanor.gr/el/article/metamfieseis-kai-maskes-stin-kriti-mias-al...
ΥΓ Η έρευνα, βέβαια, για τις μάσκες του παλιού καιρού, συνεχίζεται...






Ένα κρητικό τραγούδι για τα θύματα της ασφάλτου με την υπογραφή του διοικητή της Τροχαίας Ηρακλείου
CrediaBank: Το πρώτο κατάστημα Νέας Εμπειρίας στην Κρήτη ανοίγει τις πόρτες του στο Ηράκλειο
«ΧΑΝΙΑmas»: Με πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων και Χριστουγεννιάτικο Πάρκο για μικρούς & μεγάλους γιορτάζει τα Χριστούγεννα & την Πρωτοχρονιά ο Δήμος Χανίων
Ολοκληρώθηκε η διαδικασία αυτόματης απόδοσης Προσωπικού Αριθμού - 9,3 εκατ. πολίτες τον διαθέτουν πλέον
ΑΑΔΕ: Απλήρωτοι φόροι 7,2 δισ. ευρώ το δεκάμηνο 2025 - Κάτω από 3,9 εκατ. οι οφειλέτες
Ποια ζητήματα πρέπει να διαχειριστούμε άμεσα για το δημογραφικό - Ο Α. Αλεξόπουλος, επικεφαλής του Κέντρου Κρήτης ΟΟΣΑ για τη Δυναμική των Πληθυσμών
Αγορά ακινήτων: Πώς μεταπωλείται σωστά ένα πολυτελές ακίνητο στην Ελλάδα
Το ChatGPT στα χέρια εκπαιδευτικών και μαθητών
Δυναμική παρουσία του Πανεπιστημίου Κρήτης στην έκθεση InnoDays 2025: 1ο και 3ο βραβείο για φοιτητικές ομάδες στο Hackathon Καινοτομίας
Stanford’s “World’s Top 2% Scientists List” 85 μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στη λίστα των κορυφαίων επιστημόνων παγκοσμίως
Η παχυσαρκία επηρεάζει τη γονιμότητα - Τι δείχνουν μελέτες
ΠΟΥ: Οι θάνατοι από ελονοσία αυξήθηκαν το 2024 και οι μειώσεις στη χρηματοδότηση ενέχουν τον κίνδυνο αναζωπύρωσης της νόσου
Οι γυναίκες έχουν υψηλότερο γενετικό κίνδυνο κατάθλιψης, σύμφωνα με μελέτη
Η ψυχολογική και σωματική προετοιμασία πριν από χειρουργική επέμβαση ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
Λαϊκή Συσπείρωση Περιφέρειας Κρήτης - Για το παλιό δημόσιο ΚΤΕΟ στο Ηράκλειο

Το Πρόγραμμα Προβολών Του ΣΙΝΕ ΜΙΝΩΑ Στη Σητεία
Όταν ληγμένα χάπια και κάψουλες γίνονται ζωντανά έργα τέχνης στο Νοσοκομείο και σε Φαρμακεία του Ρεθύμνου
Οι κύριες λίμνες της Κρήτης
Aνάκτορο Αρχανών: Οι Μινωίτες το προστάτευαν από τις φυσικές καταστροφές
Το Σανατόριο Η Φυματιολογική Κλινική Του Μανδαλένιου Στα Σπήλια Ηρακλείου "Αγία Ειρήνη"
Οι Ανασκελάδες Τα Κακά Πνεύματα, Δαιμονικά Και Συγγενείς Του Διαόλου
Το Πλοίο «Ρεγγίνα» Με Το Τεράστιο Φορτίο Χασίς Ανοικτά Της Άρβης
Το Λουτράκι του Δήμου Μαλεβιζίου
Οι Μουρνιές του δήμου Ιεράπετρας
Επίεσκεψη στο χωριό Αντισκάρι του Δήμου Φαιστού
Το Φουρνοφάραγγο του δήμου Γόρτυνας
Η Ανώπολη η έδρα της ομώνυμης κοινότητας του δήμου Σφακίων
Τα Ιωάννινα, επίσης γνωστά ως Γιάννενα
Ο Βόλος από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ελλάδας.
Η Λαμία πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας
Η Λιβαδειά ή Λεβαδειά (παλαιότερα) ή Λεβάδεια (αρχαία ονομασία) η πόλη της Στερεάς Ελλάδας
Η Ηρωική Πόλη της Νάουσας
Τα Βάρβαρα Ο Χυλός Που Ετοιμάζουν Οι Πιστοί Την Παραμονή Της Αγίας Βαρβάρας
Συνταγή για κέικ κάστανο με σοκολάτα
Η Σφακιανή Πίτα Γέννημα Της Χώρας Των Σφακίων
Το καυστικό βίντεο που ετοίμασε το ΠΑΜΕ για το αντεργατικό έκτρωμα.
Τα περάσματα του Αλέκου Σακελλάριου απο την μεγάλη οθόνη
70 χρόνια «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο»: Το παρασκήνιο της αγαπημένης κλασικής ταινίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου