Πέρασαν πολλά χρόνια από τότε που το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου άνοιξε τις πόρτες του για να υποδεχθεί μαθητές. Γνώρισε επαναστάσεις και πολέμους, άλλαξε διοικήσεις και δασκάλους και χρειάστηκε πολλές φορές να μεταβάλει τη ρότα του, ν’ αλλάξει τόπο και στέγη για να επιβιώσει μέσα στο χρόνο. Ένα χρόνο που κυλούσε διαφορετικά από το σημερινό και έφερνε μέσα του συνέχειες αλλά και ανατροπές.
Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου πέρασε τόσα που δεν αρκούσε το όνομά του για να τα σημάνει. Απέκτησε και δεύτερο όνομα όταν εκτός από μαθητές στέγασε και κατοίκους από τα καμένα από τους Γερμανούς Ανώγεια, στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
Το 1ο Δημοτικό, το Ανωγειανό πλέον σχολείο, με ρίζες βαθιές μέσα στο χρόνο και μνήμες που το συνδέουν με την ιστορία της πόλης του και του νησιού έγινε ο τόπος συνάντησης των παιδιών με κομμάτια της δικής τους ιστορίας.
Τα παιδιά αυτά έφερναν μνήμες από πολλά μέρη, καθώς, αν και γεννημένα τα περισσότερα στην Κρήτη, προέρχονταν και από άλλους τόπους: από άλλους ελληνικούς τόπους ή την Αλβανία, τη Γεωργία, την Αρμενία, τη Βουλγαρία, τη Σερβία
Η ιστορία δεν είναι μακριά μας, είναι μέσα μας και δίπλα μας. Είναι άδικο να τη μαθαίνουμε, κυρίως όταν είμαστε παιδιά, σαν να αφορά άλλους ανθρώπους και όχι εμάς, να τη συνδέουμε με άπιαστα πράγματα, με όσα φυλάγονται μόνα στα μουσεία και στ’ αρχεία, σε βιβλιοθήκες και σε ιδιωτικές συλλογές. Η ιστορία μας αφορά εξίσου, τα παιδιά, τους μεγάλους, τις οικογένειες, τον τόπο τους.
Τι είναι για τα παιδιά η ιστορία; Τι σημαίνει γι’ αυτά; Με ποια πράγματα τη συνδέουν την ιστορία; Με τα μεγάλα γεγονότα που έμαθαν στο σχολείο; Με τις μάχες και τους πολέμους; Με τους ήρωες; Είναι κάτι μακρινό και ξένο η ιστορία; Είναι κάτι οικείο;
Που βρίσκονται τα ίχνη της ιστορίας; Κάπου μακριά που οι άνθρωποι δεν μπορούν να τα πλησιάσουν, να τ’ αγγίξουν, να τα αισθανθούν; Ή μήπως κάπου κοντά τους; Στο περιβάλλον τους, στη δική τους οικογένεια, στις μνήμες τους;
Με αυτά τα ερωτήματα, με αυτές τις σκέψεις σχεδιάστηκε το μικρό αυτό πρόγραμμα που φέρει τον τίτλο Ματιές στον καθρέπτη της ιστορίας. Σε συνεργασία με τις δασκάλες της ΣΤ’ τάξης, έγινε στην αρχή μια συζήτηση με στόχο τον εμπλουτισμό της έννοιας της ιστορίας ή την απεξάρτησή της από τον τρόπο με την οποία την αφηγείται το βιβλίο τους.
Ο εμπλουτισμός ήταν απαραίτητος για να αναζητηθεί η προσωπική σχέση του κάθε παιδιού ή η σχέση της οικογένειας με το παρελθόν και αυτό να ενταχθεί στην έννοια της ιστορίας.
Η υπέρβαση της σχολικής ιστορίας που διδάσκονται τα παιδιά ήταν και αυτή αναγκαία διότι σε συνδυασμό με την πρώτη διεργασία διαμόρφωνε το χώρο προκειμένου να εννοηθεί η Ιστορία ως ιστορίες.
Στη συνέχεια οι δασκάλες ζήτησαν από τους μαθητές και τις μαθήτριές τους να διαλέξουν στο σπίτι τους κάτι από τα παλιά, ένα δικό τους προσωπικό ή οικογενειακό αντικείμενο από το παρελθόν, να το φέρουν στο σχολείο και να μιλήσουν γι’ αυτό. Να φτιάξουν ένα κείμενο.
Να αφηγηθούν την ιστορία του και παράλληλα τη δική τους σχέση μ’ αυτό. Τα αντικείμενα αυτά αποτυπωμένα φωτογραφικά από την εικαστικό φωτογράφο Μαρία Χουλάκη, εικονογραφούν το έντυπο που κρατάτε στα χέρια σας. Παράλληλα έχετε τη δυνατότητα να διαβάσετε τις ιστορίες που τα συνοδεύουν.

Στις αφηγήσεις αυτές, στις σύντομες παιδικές αφηγήσεις, μπορεί κανείς να διαβάσει πολλά. Να διαβάσει πρώτον την επιλογή του αντικειμένου, να σταθεί στο πως τα ίδια τα παιδιά επέλεξαν να μιλήσουν για το παρελθόν, να δει το αντικείμενο ως τεκμήριο της σχέσης των παιδιών με το παρελθόν.
Να διαγνώσει επίσης την προσωπική ή και συλλογική οικογενειακή συναισθηματική σύνδεση με αυτό το αντικείμενο « είναι σκουριασμένο το βαρίδι» λέει η Μαρία «αλλά έχει μεγάλη αξία για την οικογένεια μου», δεν δουλεύει το ρολόι του προπάππου μου αλλά είναι γεμάτο αναμνήσεις για τη μαμά του Μιχάλη.
«Η μαμά μου κοιτάζοντας αυτόν τον πίνακα δεν βλέπει απλά τον Άγιο Νικόλαο αλλά την Κέρκυρα απ΄ όπου κατάγεται», διηγείται η Τιτίκα. Τα τσουράπια που φορούσαν στα πόδια τους στην Αλβανία, η φωτογραφία του παππού στο αλβανικό μέτωπο, η εικόνα της γιαγιάς είναι αντικείμενα αποκαλυπτικά της σύνδεσης των παιδιών με την ιστορία της οικογένειας τους.
Στις αφηγήσεις των παιδιών μπορεί τέλος κανείς να διαβάσει όψεις της ζωής του άλλοτε, να τις αναπλάσει, να τις συμπληρώσει, να κάνει ιστορία. «Το αδράχτι το χρησιμοποιούσαν παλιά οι άνθρωποι για να μετατρέπουν το μαλλί από τα πρόβατα σε κλωστή.
Μ’ αυτήν ύφαιναν και έπλεκαν μάλλινα ενδύματα για το χειμώνα», μας εξηγεί η Αφροδίτη. Στη ροζ γυάλινη πιατέλα που έφερε η Ραφαέλα από το σπίτι της «βάζανε τα γλυκά που έφτιαχναν στο σπίτι με αγνά υλικά και τα κερνούσαν σε γάμους, σε βαφτίσια και γιορτές». Απ΄ ότι της εξιστόρησε η γιαγιά της, της Γεωργίας, «τα φάρμακα όπως τα ξέρουμε σήμερα δεν είχαν εφευρεθεί και έτσι έβραζαν τα βότανα και τα έπιναν».
Με το βαρίδι ζύγιζαν τα εμπορεύματα, με τον αργαλειό ύφαιναν, με την πιατέλα σερβίριζαν, με τα τσουράπια περπατούσαν με τις πλεκτές μαξιλαροθήκες διακοσμούσαν τα κρεβάτια τους, με τα βότανα γιατρεύονταν, με τις σβούρες έπαιζαν.

Για να κάνει κανείς ιστορία στο σχολείο χρειάζονται πολλά. Ανάμεσα σ’ αυτά, απαραίτητη είναι η αξιοποίηση της μνήμης των παιδιών, η καλλιέργεια μιας σχέσης με το παρελθόν που να τα περιλαμβάνει και να μην τα περιθωριοποιεί, η προσέγγιση της ιστορίας και μέσα από τα βιώματά τους.
Καλύτερη ιστορία θα κάνουν αν μιλήσουν για τα παλιά, αν συγκεντρώσουν στοιχεία, αν ρωτήσουν, αν βρουν μια θέση σ’ αυτήν.
Αν δουν τον εαυτό τους στον καθρέφτη της ιστορίας.
Μαρία Ρεπούση
Επίκουρη καθηγήτρια Ιστορίας και διδακτικής της Ιστορίας
Παιδαγωγική Σχολή, Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Α.Π.Θ.






Ένα κρητικό τραγούδι για τα θύματα της ασφάλτου με την υπογραφή του διοικητή της Τροχαίας Ηρακλείου
CrediaBank: Το πρώτο κατάστημα Νέας Εμπειρίας στην Κρήτη ανοίγει τις πόρτες του στο Ηράκλειο
«ΧΑΝΙΑmas»: Με πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων και Χριστουγεννιάτικο Πάρκο για μικρούς & μεγάλους γιορτάζει τα Χριστούγεννα & την Πρωτοχρονιά ο Δήμος Χανίων
Ολοκληρώθηκε η διαδικασία αυτόματης απόδοσης Προσωπικού Αριθμού - 9,3 εκατ. πολίτες τον διαθέτουν πλέον
ΑΑΔΕ: Απλήρωτοι φόροι 7,2 δισ. ευρώ το δεκάμηνο 2025 - Κάτω από 3,9 εκατ. οι οφειλέτες
Ποια ζητήματα πρέπει να διαχειριστούμε άμεσα για το δημογραφικό - Ο Α. Αλεξόπουλος, επικεφαλής του Κέντρου Κρήτης ΟΟΣΑ για τη Δυναμική των Πληθυσμών
Αγορά ακινήτων: Πώς μεταπωλείται σωστά ένα πολυτελές ακίνητο στην Ελλάδα
Το ChatGPT στα χέρια εκπαιδευτικών και μαθητών
Δυναμική παρουσία του Πανεπιστημίου Κρήτης στην έκθεση InnoDays 2025: 1ο και 3ο βραβείο για φοιτητικές ομάδες στο Hackathon Καινοτομίας
Stanford’s “World’s Top 2% Scientists List” 85 μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στη λίστα των κορυφαίων επιστημόνων παγκοσμίως
Η παχυσαρκία επηρεάζει τη γονιμότητα - Τι δείχνουν μελέτες
ΠΟΥ: Οι θάνατοι από ελονοσία αυξήθηκαν το 2024 και οι μειώσεις στη χρηματοδότηση ενέχουν τον κίνδυνο αναζωπύρωσης της νόσου
Οι γυναίκες έχουν υψηλότερο γενετικό κίνδυνο κατάθλιψης, σύμφωνα με μελέτη
Η ψυχολογική και σωματική προετοιμασία πριν από χειρουργική επέμβαση ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
Λαϊκή Συσπείρωση Περιφέρειας Κρήτης - Για το παλιό δημόσιο ΚΤΕΟ στο Ηράκλειο

Το Πρόγραμμα Προβολών Του ΣΙΝΕ ΜΙΝΩΑ Στη Σητεία
Όταν ληγμένα χάπια και κάψουλες γίνονται ζωντανά έργα τέχνης στο Νοσοκομείο και σε Φαρμακεία του Ρεθύμνου
Οι κύριες λίμνες της Κρήτης
Aνάκτορο Αρχανών: Οι Μινωίτες το προστάτευαν από τις φυσικές καταστροφές
Το Σανατόριο Η Φυματιολογική Κλινική Του Μανδαλένιου Στα Σπήλια Ηρακλείου "Αγία Ειρήνη"
Οι Ανασκελάδες Τα Κακά Πνεύματα, Δαιμονικά Και Συγγενείς Του Διαόλου
Το Πλοίο «Ρεγγίνα» Με Το Τεράστιο Φορτίο Χασίς Ανοικτά Της Άρβης
Το Λουτράκι του Δήμου Μαλεβιζίου
Οι Μουρνιές του δήμου Ιεράπετρας
Επίεσκεψη στο χωριό Αντισκάρι του Δήμου Φαιστού
Το Φουρνοφάραγγο του δήμου Γόρτυνας
Η Ανώπολη η έδρα της ομώνυμης κοινότητας του δήμου Σφακίων
Τα Ιωάννινα, επίσης γνωστά ως Γιάννενα
Ο Βόλος από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ελλάδας.
Η Λαμία πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας
Η Λιβαδειά ή Λεβαδειά (παλαιότερα) ή Λεβάδεια (αρχαία ονομασία) η πόλη της Στερεάς Ελλάδας
Η Ηρωική Πόλη της Νάουσας
Τα Βάρβαρα Ο Χυλός Που Ετοιμάζουν Οι Πιστοί Την Παραμονή Της Αγίας Βαρβάρας
Συνταγή για κέικ κάστανο με σοκολάτα
Η Σφακιανή Πίτα Γέννημα Της Χώρας Των Σφακίων
Το καυστικό βίντεο που ετοίμασε το ΠΑΜΕ για το αντεργατικό έκτρωμα.
Τα περάσματα του Αλέκου Σακελλάριου απο την μεγάλη οθόνη
70 χρόνια «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο»: Το παρασκήνιο της αγαπημένης κλασικής ταινίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου