Δέρνε τον δάσκαλε, μην τον λυπάσαι, δέρνε τον, κάμε τον άνθρωπο. Το κρέας δικό σου , τα κόκαλα δικά μου»
Αναφορά στον Γκρέκο, Ν. Καζαντζάκης
Υπάρχουν κάποιες μνήμες και κάποιες εικόνες που δεν θα φύγουν ποτέ από το μυαλό κάθε ανθρώπου, όσα χρόνια κι αν περάσουν. Μικρό ή μεγάλο, ορεινό ή νησιωτικό, αρρένων ή θηλέων, 2/θέσιο ή 6/θέσιο, κοντά ή πολύ μακριά απ' το χωριό, μένει πάντα έντονα χαραγμένο στη σκέψη όλων.
Τα παιδιά προσπαθούσαν να μάθουν γράμματα με μεγάλες δυσκολίες γιατί τα σχολεία δεν ήταν σύγχρονα, αλλά αντίθετα ήταν ένα δωμάτιο χωρίς φως, χωρίς θέρμανση. Τα παιδιά ήταν πολλά, δεν είχαν ούτε βιβλία , ούτε τετράδια. Είχαν μια πένα και ένα κοντύλι. Ένας δάσκαλος δίδασκε όλες τις τάξεις και όσα παιδιά ήταν πλούσια μέσα στον πόλεμο, μπορεί να είχαν ένα βιβλίο. Κατάφερε η γιαγιά μου παρ' όλα αυτά να τελειώσει το δημοτικό και το γυμνάσιο, δεν πήγε στο σχολαρχείο γιατί δεν είχε αρκετά χρήματα.»

Τα χρόνια που ήμουν μαθητής ήταν πολύ δύσκολα. Τα πρωί έπρεπε να είμαι
πάντα στην ώρα μου στο σχολείο, το οποίο ήταν στο διπλανό χωριό και έπρεπε να περπατώ μία ώρα για να πάω και μία ώρα για να γυρίσω. Και καλά,... όταν είχε καλή μέρα με ήλιο, όταν έβρεχε ή είχε χιόνι; Εκεί να σε δω. Να είναι τρύπιο το παπούτσι, όσοι είχαν, και να μπαίνουν τα χιόνια και οι λάσπες και να σου μουσκεύουν τα πόδια. Ο δάσκαλος απαιτούσε όταν έκανε κρύο, το κάθε παιδί να φέρνει και ένα κούτσουρο για τη σόμπα του σχολείου.
πάντα στην ώρα μου στο σχολείο, το οποίο ήταν στο διπλανό χωριό και έπρεπε να περπατώ μία ώρα για να πάω και μία ώρα για να γυρίσω. Και καλά,... όταν είχε καλή μέρα με ήλιο, όταν έβρεχε ή είχε χιόνι; Εκεί να σε δω. Να είναι τρύπιο το παπούτσι, όσοι είχαν, και να μπαίνουν τα χιόνια και οι λάσπες και να σου μουσκεύουν τα πόδια. Ο δάσκαλος απαιτούσε όταν έκανε κρύο, το κάθε παιδί να φέρνει και ένα κούτσουρο για τη σόμπα του σχολείου.

Η ζωή γενικότερα ήταν πιο σκληρή απ' ότι σήμερα, έτσι ήταν και οι δάσκαλοι. Είχαν μια βέργα ή έναν χάρακα και αν τολμούσαμε να μιλήσουμε ή να μην ξέρουμε κάτι μας τις έβρεχε για τα καλά. Εγώ όμως ήμουν καλός μαθητής και δεν είχα φάει πολύ ξύλο. Αλλά δεν με ένοιαζε, δεν λες πάλι καλά που εκείνη την εποχή στην Παραμυθιά είχαμε σχολειό!
Τα παλιά χρόνια στο σχολειό ήταν πολύ όμορφα και ξένοιαστα. Το πρωί ξυπνούσαμε στις 7:30, όπως πάνω κάτω και σήμερα, παίρναμε τη σάκα μας που δεν ήταν χρωματιστή, αλλά ήταν καφέ και δερμάτινη με δύο αγκράφες. Κάναμε προσευχή και μπαίναμε στην τάξη. Καθόμασταν 3-3 στα θρανία τα οποία ήταν πράσινα και ξύλινα, επειδή είμαστε 40 περίπου παιδιά. Το γραφείο του δασκάλου ήταν τοποθετημένο επάνω σ’ ένα ξύλινο βάθρο και δίπλα υπήρχε ένα πράσινος ξύλινος πίνακας.
Τα παλιά χρόνια στο σχολειό ήταν πολύ όμορφα και ξένοιαστα. Το πρωί ξυπνούσαμε στις 7:30, όπως πάνω κάτω και σήμερα, παίρναμε τη σάκα μας που δεν ήταν χρωματιστή, αλλά ήταν καφέ και δερμάτινη με δύο αγκράφες. Κάναμε προσευχή και μπαίναμε στην τάξη. Καθόμασταν 3-3 στα θρανία τα οποία ήταν πράσινα και ξύλινα, επειδή είμαστε 40 περίπου παιδιά. Το γραφείο του δασκάλου ήταν τοποθετημένο επάνω σ’ ένα ξύλινο βάθρο και δίπλα υπήρχε ένα πράσινος ξύλινος πίνακας.
Στα τέλη της δεκαετίας του '70. Τότε το σχολείο λειτουργούσε 6 ημέρες, δηλαδή και το Σάββατο. Τα πρώτα χρόνια ήταν αρκετά δύσκολα κα το σχολείο δεν είχε
καμία σχέση με το σημερινό. Βασική διαφορά ήταν ότι υπήρχαν τα σημεία στίξης ( οξεία,
δασεία, περισπωμένη) ενώ αργότερα καθιερώθηκε το μονοτονικό σύστημα. Βασικά μαθήματα ήταν η αριθμητική και η γραμματική. Το σχολείο ήταν εξατάξιο και υπήρχε ένας δάσκαλος για όλα τα μαθήματα. Ο δάσκαλος ήταν αυστηρός, πολλές φορές κρατούσε και μία βέργα στο χέρι για εκφοβισμό προς τα παιδιά, σπάνια όμως χτυπούσε.»
Τα σχολεία γύρω στον 20ό αιώνα περίπου δεν ήταν ίδια με τα σημερινά
Τα Γυμνάσιο για παράδειγμα λεγόταν εξατάξιο. Δηλαδή υπήρχαν οι τάξεις Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη. Στη συνέχεια αντίστοιχα με τις τάξεις του Λυκείου ήταν η Έκτη, η Εβδόμη και η Ογδόη.
καμία σχέση με το σημερινό. Βασική διαφορά ήταν ότι υπήρχαν τα σημεία στίξης ( οξεία,
δασεία, περισπωμένη) ενώ αργότερα καθιερώθηκε το μονοτονικό σύστημα. Βασικά μαθήματα ήταν η αριθμητική και η γραμματική. Το σχολείο ήταν εξατάξιο και υπήρχε ένας δάσκαλος για όλα τα μαθήματα. Ο δάσκαλος ήταν αυστηρός, πολλές φορές κρατούσε και μία βέργα στο χέρι για εκφοβισμό προς τα παιδιά, σπάνια όμως χτυπούσε.»
Τα σχολεία γύρω στον 20ό αιώνα περίπου δεν ήταν ίδια με τα σημερινά
Τα Γυμνάσιο για παράδειγμα λεγόταν εξατάξιο. Δηλαδή υπήρχαν οι τάξεις Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη. Στη συνέχεια αντίστοιχα με τις τάξεις του Λυκείου ήταν η Έκτη, η Εβδόμη και η Ογδόη.
Τα κορίτσια δεν πήγαιναν στο ίδιο σχολείο με τα αγόρια. Το σχολείο των κοριτσιών λεγόταν θηλέων και των αγοριών αρρένων. Τα κορίτσια επίσης φόραγαν ποδιές μπλε χρώματος . Τα σχολεία εκείνη την εποχή λειτουργούσαν 6 ημέρες την εβδομάδα , δηλαδή ήταν εξαήμερα.
Κάθε δάσκαλος είχε στην κατοχή του μια βέργα περίπου 20 εκατ. Φτιαγμένη από οξιά. Τα θρανία ήταν πράσινα και ξύλινα όπως και ο πίνακας που έγραφαν.
Κάθε δάσκαλος είχε στην κατοχή του μια βέργα περίπου 20 εκατ. Φτιαγμένη από οξιά. Τα θρανία ήταν πράσινα και ξύλινα όπως και ο πίνακας που έγραφαν.

ΦΩΤ ΑΡΧΕΙΟ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΝΝΑΡΑΚΗΣ
http://24gym-athin.att.sch.gr/


Ένα κρητικό τραγούδι για τα θύματα της ασφάλτου με την υπογραφή του διοικητή της Τροχαίας Ηρακλείου
CrediaBank: Το πρώτο κατάστημα Νέας Εμπειρίας στην Κρήτη ανοίγει τις πόρτες του στο Ηράκλειο
«ΧΑΝΙΑmas»: Με πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων και Χριστουγεννιάτικο Πάρκο για μικρούς & μεγάλους γιορτάζει τα Χριστούγεννα & την Πρωτοχρονιά ο Δήμος Χανίων
Ολοκληρώθηκε η διαδικασία αυτόματης απόδοσης Προσωπικού Αριθμού - 9,3 εκατ. πολίτες τον διαθέτουν πλέον
ΑΑΔΕ: Απλήρωτοι φόροι 7,2 δισ. ευρώ το δεκάμηνο 2025 - Κάτω από 3,9 εκατ. οι οφειλέτες
Ποια ζητήματα πρέπει να διαχειριστούμε άμεσα για το δημογραφικό - Ο Α. Αλεξόπουλος, επικεφαλής του Κέντρου Κρήτης ΟΟΣΑ για τη Δυναμική των Πληθυσμών
Αγορά ακινήτων: Πώς μεταπωλείται σωστά ένα πολυτελές ακίνητο στην Ελλάδα
Το ChatGPT στα χέρια εκπαιδευτικών και μαθητών
Δυναμική παρουσία του Πανεπιστημίου Κρήτης στην έκθεση InnoDays 2025: 1ο και 3ο βραβείο για φοιτητικές ομάδες στο Hackathon Καινοτομίας
Stanford’s “World’s Top 2% Scientists List” 85 μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στη λίστα των κορυφαίων επιστημόνων παγκοσμίως
Η παχυσαρκία επηρεάζει τη γονιμότητα - Τι δείχνουν μελέτες
ΠΟΥ: Οι θάνατοι από ελονοσία αυξήθηκαν το 2024 και οι μειώσεις στη χρηματοδότηση ενέχουν τον κίνδυνο αναζωπύρωσης της νόσου
Οι γυναίκες έχουν υψηλότερο γενετικό κίνδυνο κατάθλιψης, σύμφωνα με μελέτη
Η ψυχολογική και σωματική προετοιμασία πριν από χειρουργική επέμβαση ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
Λαϊκή Συσπείρωση Περιφέρειας Κρήτης - Για το παλιό δημόσιο ΚΤΕΟ στο Ηράκλειο

Το Πρόγραμμα Προβολών Του ΣΙΝΕ ΜΙΝΩΑ Στη Σητεία
Όταν ληγμένα χάπια και κάψουλες γίνονται ζωντανά έργα τέχνης στο Νοσοκομείο και σε Φαρμακεία του Ρεθύμνου
Οι κύριες λίμνες της Κρήτης
Aνάκτορο Αρχανών: Οι Μινωίτες το προστάτευαν από τις φυσικές καταστροφές
Το Σανατόριο Η Φυματιολογική Κλινική Του Μανδαλένιου Στα Σπήλια Ηρακλείου "Αγία Ειρήνη"
Οι Ανασκελάδες Τα Κακά Πνεύματα, Δαιμονικά Και Συγγενείς Του Διαόλου
Το Πλοίο «Ρεγγίνα» Με Το Τεράστιο Φορτίο Χασίς Ανοικτά Της Άρβης
Το Λουτράκι του Δήμου Μαλεβιζίου
Οι Μουρνιές του δήμου Ιεράπετρας
Επίεσκεψη στο χωριό Αντισκάρι του Δήμου Φαιστού
Το Φουρνοφάραγγο του δήμου Γόρτυνας
Η Ανώπολη η έδρα της ομώνυμης κοινότητας του δήμου Σφακίων
Τα Ιωάννινα, επίσης γνωστά ως Γιάννενα
Ο Βόλος από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ελλάδας.
Η Λαμία πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας
Η Λιβαδειά ή Λεβαδειά (παλαιότερα) ή Λεβάδεια (αρχαία ονομασία) η πόλη της Στερεάς Ελλάδας
Η Ηρωική Πόλη της Νάουσας
Τα Βάρβαρα Ο Χυλός Που Ετοιμάζουν Οι Πιστοί Την Παραμονή Της Αγίας Βαρβάρας
Συνταγή για κέικ κάστανο με σοκολάτα
Η Σφακιανή Πίτα Γέννημα Της Χώρας Των Σφακίων
Το καυστικό βίντεο που ετοίμασε το ΠΑΜΕ για το αντεργατικό έκτρωμα.
Τα περάσματα του Αλέκου Σακελλάριου απο την μεγάλη οθόνη
70 χρόνια «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο»: Το παρασκήνιο της αγαπημένης κλασικής ταινίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου