Καθρέπτης της ψυχής του λαού μας, μέτρο πνευματικότητας και πιστοποιητικό ομοιογένειας , ζωντάνιας, ανθρωπιάς και συνέχειάς του είναι το δημοτικό τραγούδι μας, με τη ζωντανή, μουσική και αρμονική γλώσσα του, το μέλος του το εξαίσιο και το περιεχόμενό του το πλουσιότατο.
Ο γεωργός της Κρήτης , έχει πυκνή την παρουσία του , στο δημοτικό έμμετρο λόγο του νησιού.
Ας δούμε μόνο μερικά από το πλήθος που συναντάμε
Ο γεωργός πουλεί τα ακίνητά του για να ξεχρεώσει «βαροχαρατσώματα» σε βάρος του:
« Ένας κοντός κοντούτσικος είχ΄ όμορφη γυναίκα
Κι εβαροχαρατσώσαν τον εννιά χιλιάδες άσπρα.
Πουλεί περβόλια, λιόφυτα, σπίθια και κρεβατίνες…»
ενώ ένας άλλος ομοιοπαθής του πουλεί ακόμη και « τση γεμωτής»
« Ένας κοντός κοντούτσικος είχ΄ όμορφη γυναίκα
κι εβαροχαρατσώσαν τον άσπρα σακούλια δέκα.
Πουλεί χωράφι΄ αθέριστα , πουλεί και θερισμένα,
Δεν τονε σώνουν τον κοντό το χρεός του να βγάλει.
Πουλεί και μύλους δώδεκα μαζί με μυλωνάδες,
Πουλεί μελίσσια εκατό με τσι μελισσολόγους…»
Βασικά σύνεργα του αγροτικού βίου χαρίζονται «στο νιο γαμπρό»
«Χαρίζω και του νιόγαμπρου ζευγάρια δεκαπέντε
με πρωτομέρια ζευτικά κι αλέτρια ασημένια
και με γυμνιά και μ΄ όχερες , ζυγούς μαλαματένιους…»
Εικόνες , σύνεργα και ονοματολογίες του παλαιότατου αγροτικού βίου της Κρήτης, συναντώνται επίσης σε παραλλαγές πρωτοχρονιάτικων καλάντων,
11. «…Βρίσκουνε’ κεια το Βασιλειό απού ΄ κανε ζευγάρι.
Καλώς τα κάνεις, Βασιλειό, καλό ζευγάρι κάνεις
Καλό το λέμενε κι εμείς , καλό και βλοημένο,
16…Για πε μου Βασιλέα μου , τι σπέρνεις την ημέρα?
Σπέρνω σιτάρι δώδεκα, κριθάρι δεκαπέντε,
Ταγή και ρόβι δεκαοχτώ, κι από νωρίς στο σταύλο.
Μα σεν, αφέντη, σου ΄ πρεπε το πλιά καλό ζευγάρι,
20 Το ρούσο και το μελισσό και το λαμπαδοκέρι
Να ΄ ναι το αλέτρι σου λυγιά και ο ζυγός σου δάφνη
και να ν΄ το βουκεντράκι σου βασιλικού κλωνάρι…»
Σε άλλη παραλλαγή πρωτοχρονιάτικων καλάντων έχομε και ειδήσεις για τα αγαθά που βρίσκονται στο σπίτι του γεωργού του νησιού μας, από τα οποία (σε είδος) φιλοδωρούμε τους καλαντιστάδες:
58 «Άψε , βαγίτσα το κερί και, βάγια το λυχνάρι,
για ιδέ και για συντήρηξε είντα θα μασε δώσεις.
59 Απάκι γη λουκάνικο γη ΄ πο μερό κομμάτι
κι απού την μαύρην όρνιθα κιανέναν τσικινάκι,
κι απού το κρασοπίθαρο κιαμιάν κουπιά κρασάκι,
64 κι απού το λαδοπίθαρο έναν κάρτο λάδάκι…»
Λεξιλογικό πλούτο και βιωματικές εικόνες , από την παραδοσιακή αρτοποίηση και λοιπή χρήση των σιτηρών , διακρίνουμε στο ιστορικό ριζίτικο:
« Μια μαύρη μάνα ζύμωνε του γιου τζη παξιμάδια,
και με τα δάκρυα ζύμωνε και με τα μοιρολόγια,
και με τσι αναστεναγμούς επύρωνε το φούρνο…»
Ο θερισμός, ο αλωνισμός και οι λοιπές εργασίες του παραδοσιακού αγροτικού βίου…
«….ως τον θερίζουν τον καρπό κι αφήνουνε τη ράπη,
δούδουν τση καλαμιάς φωθιά, μαυρίζει το χωράφι,
ετσά ν΄κι εμέ η καρδούλα ν μου μαύρη κι αραχνιασμένη…»
«Γύρω να γυρίσομε
ν΄ αχεροβολίσομε.
Νέτε, νέτε , νέτε , γειά σας,
Κι όλα τ΄ άχερα δικά σας…»
«’Αλεθε μύλε άλεθε, ν αλέσομε το στάρι,
Γιατί δεν έχομε ψωμί να κάνομε πιτάρι.»
Η ευχάριστη διάθεση που δημιουργείται και από την εξασφάλιση των απαραίτητων αγαθών και χρειωδών του γεωργού της Κρήτης, έχει αθανατιστεί στους στίχους του ριζίτικου τραγουδιού.
«Σιγά σιγά ΄βρέχεν ο Θιός και σιγανά χιονίζει,
κι έχει το κρύγιος στα βουνά , το χιόνι στσι μαδάρες,
κι απού ΄χει σπίθια ροδωτά και σπίθια ρωδωμένα
κι έχει καρπούς στ΄ αμπάρια του και λάδι στα πυθάρια
και στα βαρέλια του κρασί και ξύλα στην αυλή του
κι έχει και κόρη και φιλεί και στη φωθιά καθίζει,
δεν τονε νοιάζει ο βοριάς αν βρέχει, αν χιονίζει.»

¨ Ο κατά παράδοσιν ελαιοκομικός βίος¨ της Κρήτης στο Ριζίτικο.
« Ανάθεμα τσι και τα΄ ελιές και να ξεριζωθούνε,
πόσες αγάπες γίνονται ώστε να μαζωχτούνε.
Στα ελιοδομαξώματα θα ν΄ έρθω στο χωριό σου,
Κι ά δε θα σμίξουμε τα δυό, το φταίξιμο δικό σου.»
«Το λάδι πάλι το ΄βανα στο λύχνο το μεγάλο
Κι εκείνος το κατάλυσε, τ΄ αμμάθια θα του βγάλω…»
Ο μελισσοκομικός βίος:
«Ποτέ μου δεν εζήλεψα σ’ αμπέλια , σε περβόλια,
μηδέ σε μελισσόκηπους μηδέ κι εισέ κοπάδια…»
Ο κυνηγετικός βίος της Κρήτης:
« Πάνω στην πάχνη του χιονιού , σκύλα λαγό ζυγώνει,
κι ήτον η σκύλα γλήγορη, μονοχνοτά στο χιόνι,
κι ελόξεψε του κυνηγού , σκοτώνει ο νιός τη σκύλα.»
«…Τρεις πόρους έχουν τα λαγκά κι αφήστε μου τον ένα,
κι αν έρθει αγρίμι , παίζω του, λαγός, βαρώ του θέλω,
κι αν έρθει πετροπέρδικα, να τηνε πιάσω θέλω.»

Πηγή:Σταμάτης Αποστολάκης (Ειδήσεις περί αγροτοποιμενικού βίου στο δημοτικό τραγούδι της Κρήτης)- Πεπραγμένα Η’ Κρητολογικού Συνεδριίου- Εταιρεία Κρητικών ιστορικών μελετών-2000

Ένα κρητικό τραγούδι για τα θύματα της ασφάλτου με την υπογραφή του διοικητή της Τροχαίας Ηρακλείου
CrediaBank: Το πρώτο κατάστημα Νέας Εμπειρίας στην Κρήτη ανοίγει τις πόρτες του στο Ηράκλειο
«ΧΑΝΙΑmas»: Με πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων και Χριστουγεννιάτικο Πάρκο για μικρούς & μεγάλους γιορτάζει τα Χριστούγεννα & την Πρωτοχρονιά ο Δήμος Χανίων
Ολοκληρώθηκε η διαδικασία αυτόματης απόδοσης Προσωπικού Αριθμού - 9,3 εκατ. πολίτες τον διαθέτουν πλέον
ΑΑΔΕ: Απλήρωτοι φόροι 7,2 δισ. ευρώ το δεκάμηνο 2025 - Κάτω από 3,9 εκατ. οι οφειλέτες
Ποια ζητήματα πρέπει να διαχειριστούμε άμεσα για το δημογραφικό - Ο Α. Αλεξόπουλος, επικεφαλής του Κέντρου Κρήτης ΟΟΣΑ για τη Δυναμική των Πληθυσμών
Αγορά ακινήτων: Πώς μεταπωλείται σωστά ένα πολυτελές ακίνητο στην Ελλάδα
Το ChatGPT στα χέρια εκπαιδευτικών και μαθητών
Δυναμική παρουσία του Πανεπιστημίου Κρήτης στην έκθεση InnoDays 2025: 1ο και 3ο βραβείο για φοιτητικές ομάδες στο Hackathon Καινοτομίας
Stanford’s “World’s Top 2% Scientists List” 85 μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στη λίστα των κορυφαίων επιστημόνων παγκοσμίως
Η παχυσαρκία επηρεάζει τη γονιμότητα - Τι δείχνουν μελέτες
ΠΟΥ: Οι θάνατοι από ελονοσία αυξήθηκαν το 2024 και οι μειώσεις στη χρηματοδότηση ενέχουν τον κίνδυνο αναζωπύρωσης της νόσου
Οι γυναίκες έχουν υψηλότερο γενετικό κίνδυνο κατάθλιψης, σύμφωνα με μελέτη
Η ψυχολογική και σωματική προετοιμασία πριν από χειρουργική επέμβαση ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
Λαϊκή Συσπείρωση Περιφέρειας Κρήτης - Για το παλιό δημόσιο ΚΤΕΟ στο Ηράκλειο

Το Πρόγραμμα Προβολών Του ΣΙΝΕ ΜΙΝΩΑ Στη Σητεία
Όταν ληγμένα χάπια και κάψουλες γίνονται ζωντανά έργα τέχνης στο Νοσοκομείο και σε Φαρμακεία του Ρεθύμνου
Το Τέμενος Βελή Πασά στην πόλη του Ρεθύμνου
Aνάκτορο Αρχανών: Οι Μινωίτες το προστάτευαν από τις φυσικές καταστροφές
Το Σανατόριο Η Φυματιολογική Κλινική Του Μανδαλένιου Στα Σπήλια Ηρακλείου "Αγία Ειρήνη"
Οι Ανασκελάδες Τα Κακά Πνεύματα, Δαιμονικά Και Συγγενείς Του Διαόλου
Το Πλοίο «Ρεγγίνα» Με Το Τεράστιο Φορτίο Χασίς Ανοικτά Της Άρβης
Το Λουτράκι του Δήμου Μαλεβιζίου
Οι Μουρνιές του δήμου Ιεράπετρας
Επίεσκεψη στο χωριό Αντισκάρι του Δήμου Φαιστού
Το χωριό Κάμποι του δήμου Χανίων
Το χωριό Κανδήλα του δήμου Γόρτυνας
Τα Ιωάννινα, επίσης γνωστά ως Γιάννενα
Ο Βόλος από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ελλάδας.
Η Λαμία πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας
Η Λιβαδειά ή Λεβαδειά (παλαιότερα) ή Λεβάδεια (αρχαία ονομασία) η πόλη της Στερεάς Ελλάδας
Η Ηρωική Πόλη της Νάουσας
Τα Βάρβαρα Ο Χυλός Που Ετοιμάζουν Οι Πιστοί Την Παραμονή Της Αγίας Βαρβάρας
Συνταγή για κέικ κάστανο με σοκολάτα
Η Σφακιανή Πίτα Γέννημα Της Χώρας Των Σφακίων
Το καυστικό βίντεο που ετοίμασε το ΠΑΜΕ για το αντεργατικό έκτρωμα.
Τα περάσματα του Αλέκου Σακελλάριου απο την μεγάλη οθόνη
70 χρόνια «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο»: Το παρασκήνιο της αγαπημένης κλασικής ταινίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου